.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا
و هرگز جز او پناهى نخواهى يافت
🌸 سوره کهف ، آیه ۲۷
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 105 تا 120
📄#صفحـہ_164
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_164
❇️#آیه110اعراف
💠يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ (۱۱۰/اعراف)
🌱(آنان گفتند: موسی) میخواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور میدهيد؟
🔹فرعونيان برای انحراف افكار عمومی، به حضرت موسی تهمت زدند، هم از نظر اعتقادی او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعی و سياسی او را فتنهجو معرّفی كردند.
🔹يكی از حربههای مخالفان، تهمتِ قدرتطلبی به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ»
🔹گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطندوستی، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده میكنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ»
🔹كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر میكرد موسی نيز دلبستهی مال و سرزمين است.
🔹طاغوتها در عين استبداد، گاهی ناچار میشوند در گرفتاریهای سياسی به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹نکات آیات ۶۵-۶۴ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء :۶۴
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
هر کس از آنان را که ميتواني، با صوت خود بلغزان، ۷۶ و با سواران و پيادگانت بر سر آنان بتاز ۷۷ و در اموال و اولادشان [=در دخل و خرج و تربيت و تعليم آنها] شريک شو ۷۸ و ايشان را وعده [هاي فريبنده] بده، و [بدانيد که] شيطان جز فريب وعده نميدهد.
۷۶- «اسْتَفْزاز» از ريشه «فَزَّ»، مفهوم ريشه کن کردن دارد. مثال گياه پا گرفته و ثابت شدهاي که خواسته باشيم آن را از خاک درآوريم. از سه موردي که اين کلمه در قرآن به کار رفته [و هر سه مورد هم در سوره اسراء است] ميتوان معناي آن را بهتر درک کرد؛ در آيه ۷۶ (۱۷:۷۶) اين فعل به توطئهها و تدابير مشرکين مکه براي ممانعت از تثبيت موقعيت پيامبر در شهر، و در آيه ۱۰۳ (۱۷:۱۰۳) به تلاش فرعون براي تضعيف و تفرّق بنياسرائيل نسبت داده شده است که نوعي قلع و قمع و ريشهکني سياسي محسوب ميشود. اما منظور اين آيه، تلاش شيطان براي سُست کردن اراده ايماني مردم با تحريکات خود و لغزاندن گامهاي ثبات يافته آنان است. در باب استفعال آمدن کلمه « اسْتَفْزازْ»، تمايل و تلاش شيطان را بر اين کار مورد تأکيد قرار ميدهد.
۷۷- فعل امر «أَجْلِبْ» [از ريشه جَلَب] را صيحه زدن با قهر و قدرت گفتهاند، همچنانکه فرماندهان نظامي به لشکر سواره و پياده تحت فرمان خود نهيب حمله ميزنند. از اين واژه به غير از اين مورد، کلمه «جلابيب» [جمع جلباب] به معناي پوشش بلند مثل روسري و چادر و ملحفه آمده است که مفهوم فراگيري و تسلط دارد. اگر اين مفهوم را در نظر بگيريم، أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ ميشود بر آنها سلطه يابيد [روحشان را تسخير کنيد].
۷۸- اين همان شرک در دارائيهاي زندگي، يعني ثروت و قدرت است. بديهي است که به ظاهر هيچکس شيطان را شريک اموال و اولادي که خدا داده نميکند، اما همين که اين دادهها را در انگيزههاي ناحق و خودخواهيها و ولخرجيها خرج کنيم، در حقيقت مشارکت دادن شيطان در چيزهائي است که خدا داده است. اين «شرکاء» که به نقش آنها در ۳۰ آيه قرآن اشاره شده است، شرکت سهامي گستردهاي را با سرمايه اموال و اولاد آدميان تأسيس کردهاند [از جمله ر ک به: اعراف ۱۹۰ (۷:۱۹۰) و انعام 136 (۶:۱۳۶) ].
اسراء : ۶۵
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا
مسلماً تو را نسبت به بندگان [خالص] من هيچ تسلطي نيست ۷۹ و [اي محمّد] همين که پروردگار تو وکيل [و کارساز توکل کنندگان] است کفايت ميکند. ۸۰
۷۹- با همه آن تهديدهاي شداد و غلاظ، تسلط شيطان بر آدمي هرگز جبري و ذاتي نيست، بلکه به ارتباطي دوطرفه و تمايل و تسليم خود انسان بستگي دارد. شيطان در روز قيامت در پاسخ به ملامت انسانها عليه خود ميگويد: «من هيچ تسلطي بر شما نداشتم، فقط شما را دعوت کردم، خودتان دعوت مرا پذيرفتيد» [ابراهيم ۲۲ (۱۴:۲۲) ]، خداوند نيز در جواب تهديد او آورده است که: «تو بر بندگان واقعي من تسلطي نداري، مگر گمراهاني که خود از تو پيروي کنند» [حجر ۴۲ (۱۵:۴۲) ]، «تو را بر بندگان متوکل من تسلطي نيست» [اسراء ۶۵ (۱۷:۶۵) ]. اين اميدواري را هم قرآن مستقيم به انسانها داده است: «مسلماً براي شيطان تسلطي بر کساني که ايمان آورده و بر پروردگارشان توکل کنند نيست، تسلط شيطان تنها بر کساني است که او را به ولايت خود بگيرند و به خدا شرک بورزند» [نحل ۹۹ (۱۶:۹۹) و ۱۰۰].
۸۰- انجام خالصانه تکاليف بندگي، تسليم مطلق به مشيت ربوبي و «توکل» و سپردن نتيجه آن، هر چه باشد، به خدائي که کارساز همه هستي است، رمز گشودن گرههاي شيطاني و رهائي از ريسمانهاي اسارتآور اوست.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
🌐 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی.
🛑قسمت آخر.
⭕️ #تفاوتهاي_زن_ومرد
🌐💢نظریه ی یك #خانم_روانشناس
در مجله ی زن روز، شماره ی صد و یك، یك بحث روانشناسی از یك خانم روانشناس به نام كلیودالسون نقل كرده است. این خانم می گوید:
👈«به عنوان یك زن روانشناس، بزرگترین علاقه ام مطالعه ی #روحیه_ی_مردهاست. چندی پیش به من مأموریت داده شد كه تحقیقاتی در باره ی عوامل روانی زن و مرد به عمل آورم و به این نتیجه رسیده ام:
1⃣1. تمام زنها علاقه مندند كه تحت نظر شخص دیگری كار كنند و به طور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئیس كار كردن بیشتر خوششان می آید.
2⃣2. تمام زنها می خواهند احساس كنند كه وجودشان مؤثر و مورد نیاز است. » .
سپس این خانم این طور اظهار عقیده می كند:
💢«به عقیده ی من این دو نیاز روحی زن از این واقعیت سرچشمه می گیرد كه خانمها تابع احساسات و آقایان تابع عقل هستند. بسیار دیده شده كه خانمها از لحاظ هوش نه فقط با مردان برابری می كنند، بلكه گاهی در این زمینه از آنها برتر هستند.
نقطه ی ضعف خانمها فقط احساسات شدید آنهاست. مردان همیشه عملی تر فكر می كنند، بهتر قضاوت می كنند، سازمان دهنده ی بهتری هستند و بهتر هدایت می كنند.
👈پس #برتری_روحی_مردان_برزنان چیزی است كه طراح آن طبیعت می باشد. هر قدر هم خانمها بخواهند با این واقعیت مبارزه كنند بی فایده خواهد بود. خانمها به علت اینكه #حساستر از آقایان هستند، باید این حقیقت را قبول كنند كه به نظارت آقایان در زندگی شان احتیاج دارند. . . بزرگترین هدف خانمها در زندگی «تأمین» است و وقتی به هدف خود نایل شدند دست از فعالیت می كشند. زن برای رسیدن به این هدف از روبرو شدن با خطرات بیم دارد. ترس، تنها احساسی است كه زن در برطرف كردن آن به كمك احتیاج دارد. . . كارهایی كه به تفكر مداوم احتیاج دارد، زن را كسل و خسته می كند. . . »
مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 186
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا
خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن
"بخشی از دعای ماه رجب"
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 121 تا 130
📄#صفحـہ_165
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_165
❇️#تهدیدهاى_بیهوده!
💠قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ
🌱فرعون گفت: «پیش از اینکه به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ قطعاً این دسیسهای ست که شما (با تبانی پیشین) در مورد شهر به کار بستهاید تا ساکنانش را از آن بیرون کنید. بهزودی (سرنوشت خود را) خواهید دانست.
أعراف - ۱۲۳
🔷✨هنگامى که ضربه تازهاى با پیروزى موسى (ع) بر ساحران و ایمان آوردن آنها به موسى (ع) بر ارکان قدرت فرعون فرود آمد، فرعون بسیار متوحش و دستپاچه شد، لذا بلافاصله دست به دو ابتکار زد:
نخست اتهامى که شاید عوام پسند هم بود به ساحران بست، سپس با شدیدترین تهدید آنها را مورد حمله قرار داد، ولى بر خلاف انتظار فرعون ساحران آنچنان مقاومتى در برابر این دو صحنه از خود نشان دادند که ضربه سومى بر پایههاى قدرت لرزان او فرود آمد.
چنانکه قرآن مىگوید: «فرعون به ساحران گفت: آیا پیش از این که به شما اجازه دهم به او (موسى) ایمان آوردید»؟! (قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ).
👈و این بالاترین نوع استعمار است که ملتى آنچنان برده و اسیر گردند که حتى حق فکر کردن و اندیشیدن و ایمان قلبى به کسى یا مکتبى را نداشته باشند.
این همان برنامهاى است که در «استعمار نو» نیز دنبال مىشود.
سپس فرعون اضافه کرد: «این توطئه و نقشهاى است که شما در این شهر (و دیار) کشیدهاید تا به وسیله آن اهل آن را بیرون کنید» (إِنَّ هذا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها).
این تهمت به قدرى بىاساس و رسوا بود که جز عوام النّاس و افراد کاملا بىاطلاع نمىتوانستند آن را بپذیرند.
سپس فرعون بطور سر بسته اما شدید و محکم آنها را تهدید کرد و گفت: «اما به زودى خواهید فهمید»! (فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_165
❇️#آیه129اعراف
💠قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسی رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (۱۲۹/اعراف)
🌱(قوم موسی) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايی آزار میشديم و هم پس از آنكه آمدی! (پس چه بايد كرد؟) موسی گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل میكنيد.
🔹بنیاسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسی عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همهی امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعی بودند كه قيام حضرت موسی برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان میفرمايد: پيروزی، نياز به شرايطی همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، ياری الهی فرامیرسد.
🔹 رفاه و امنيّت، اوّلين خواستههای مردم از حكومتهاست. قالُوا أُوذِينا ...
🔹 مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطی از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد میكنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ ...
🔹 گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پيروان كمظرفيّت و كمتحمّل خود نيز قرار میگرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسايش میپندارند و نبود آن را ناكامی میدانند، غافل از آنكه اديان آسمانی برای تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگی آمدهاند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوی مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ...
🔹 مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسی رَبُّكُمْ»
🔹 ايمان به نظارت خداوند، مايهی دقّت و پرهيزكاری است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
🔹 حكومت بر مردم، وسيلهی آزمايش است، نه لذّتجويی. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
۹- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش میشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan