eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 105 تا 120 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ (۱۱۰/اعراف) 🌱‏(آنان گفتند: موسی) می‌خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور می‌دهيد؟ 🔹‏فرعونيان برای انحراف افكار عمومی، به حضرت موسی تهمت زدند، هم از نظر اعتقادی او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعی و سياسی او را فتنه‌جو معرّفی كردند. ‏🔹يكی از حربه‌های مخالفان، تهمتِ قدرت‌طلبی به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ» ‏🔹گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‌دوستی، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده می‌كنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» ‏🔹كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر می‌كرد موسی نيز دلبسته‌ی مال و سرزمين است. ‏🔹طاغوت‌ها در عين استبداد، گاهی ناچار می‌شوند در گرفتاری‌های سياسی به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۶۵-۶۴ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء :۶۴ وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا هر کس از آنان را که مي‌تواني، با صوت خود بلغزان، ۷۶ و با سواران و پيادگانت بر سر آنان بتاز ۷۷ و در اموال و اولادشان [=در دخل و خرج و تربيت و تعليم آنها] شريک شو ۷۸ و ايشان را وعده‌ [هاي فريبنده] بده، و [بدانيد که] شيطان جز فريب وعده نمي‌دهد. ۷۶- «اسْتَفْزاز» از ريشه «فَزَّ»، مفهوم ريشه کن کردن دارد. مثال گياه پا گرفته و ثابت شده‌اي که خواسته باشيم آن را از خاک درآوريم. از سه موردي که اين کلمه در قرآن به کار رفته [و هر سه مورد هم در سوره اسراء است] مي‌توان معناي آن را بهتر درک کرد؛ در آيه ۷۶ (۱۷:۷۶) اين فعل به توطئه‌ها و تدابير مشرکين مکه براي ممانعت از تثبيت موقعيت پيامبر در شهر، و در آيه ۱۰۳ (۱۷:۱۰۳) به تلاش فرعون براي تضعيف و تفرّق بني‌اسرائيل نسبت داده شده است که نوعي قلع و قمع و ريشه‌کني سياسي محسوب مي‌شود. اما منظور اين آيه، تلاش شيطان براي سُست کردن اراده ايماني مردم با تحريکات خود و لغزاندن گام‌هاي ثبات يافته آنان است. در باب استفعال آمدن کلمه « اسْتَفْزازْ»، تمايل و تلاش شيطان را بر اين کار مورد تأکيد قرار مي‌دهد. ۷۷- فعل امر «أَجْلِبْ» [از ريشه جَلَب] را صيحه زدن با قهر و قدرت گفته‌اند، همچنانکه فرماندهان نظامي به لشکر سواره و پياده تحت فرمان خود نهيب حمله مي‌زنند. از اين واژه به غير از اين مورد، کلمه «جلابيب» [جمع جلباب] به معناي پوشش بلند مثل روسري و چادر و ملحفه آمده است که مفهوم فراگيري و تسلط دارد. اگر اين مفهوم را در نظر بگيريم، أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ مي‌شود بر آنها سلطه يابيد [روح‌شان را تسخير کنيد]. ۷۸- اين همان شرک در دارائي‌هاي زندگي، يعني ثروت و قدرت است. بديهي است که به ظاهر هيچکس شيطان را شريک اموال و اولادي که خدا داده نمي‌کند، اما همين که اين داده‌ها را در انگيزه‌هاي ناحق و خودخواهي‌ها و ولخرجي‌ها خرج کنيم، در حقيقت مشارکت دادن شيطان در چيزهائي است که خدا داده است. اين «شرکاء» که به نقش آنها در ۳۰ آيه قرآن اشاره شده است، شرکت سهامي گسترده‌اي را با سرمايه اموال و اولاد آدميان تأسيس کرده‌اند [از جمله ر ک به: اعراف ۱۹۰ (۷:۱۹۰) و انعام 136 (۶:۱۳۶) ]. اسراء : ۶۵ إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا مسلماً تو را نسبت به بندگان [خالص] من هيچ تسلطي نيست ۷۹ و [اي محمّد] همين که پروردگار تو وکيل [و کارساز توکل کنندگان] است کفايت مي‌کند. ۸۰ ۷۹- با همه آن تهديدهاي شداد و غلاظ، تسلط شيطان بر آدمي هرگز جبري و ذاتي نيست، بلکه به ارتباطي دوطرفه و تمايل و تسليم خود انسان بستگي دارد. شيطان در روز قيامت در پاسخ به ملامت انسان‌ها عليه خود مي‌گويد: «من هيچ تسلطي بر شما نداشتم، فقط شما را دعوت کردم، خودتان دعوت مرا پذيرفتيد» [ابراهيم ۲۲ (۱۴:۲۲) ]، خداوند نيز در جواب تهديد او آورده است که: «تو بر بندگان واقعي من تسلطي نداري، مگر گمراهاني که خود از تو پيروي کنند» [حجر ۴۲ (۱۵:۴۲) ]، «تو را بر بندگان متوکل من تسلطي نيست» [اسراء ۶۵ (۱۷:۶۵) ]. اين اميدواري را هم قرآن مستقيم به انسان‌ها داده است: «مسلماً براي شيطان تسلطي بر کساني که ايمان آورده و بر پروردگارشان توکل کنند نيست، تسلط شيطان تنها بر کساني است که او را به ولايت خود بگيرند و به خدا شرک بورزند» [نحل ۹۹ (۱۶:۹۹) و ۱۰۰]. ۸۰- انجام خالصانه تکاليف بندگي، تسليم مطلق به مشيت ربوبي و «توکل» و سپردن نتيجه آن، هر چه باشد، به خدائي که کارساز همه هستي است، رمز گشودن گره‌هاي شيطاني و رهائي از ريسمان‌هاي اسارت‌آور اوست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌐 درباره . 🛑قسمت آخر. ⭕️ 🌐💢نظریه ی یك در مجله ی زن روز، شماره ی صد و یك، یك بحث روانشناسی از یك خانم روانشناس به نام كلیودالسون نقل كرده است. این خانم می گوید: 👈«به عنوان یك زن روانشناس، بزرگترین علاقه ام مطالعه ی . چندی پیش به من مأموریت داده شد كه تحقیقاتی در باره ی عوامل روانی زن و مرد به عمل آورم و به این نتیجه رسیده ام: 1⃣1. تمام زنها علاقه مندند كه تحت نظر شخص دیگری كار كنند و به طور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئیس كار كردن بیشتر خوششان می آید. 2⃣2. تمام زنها می خواهند احساس كنند كه وجودشان مؤثر و مورد نیاز است. » . سپس این خانم این طور اظهار عقیده می كند: 💢«به عقیده ی من این دو نیاز روحی زن از این واقعیت سرچشمه می گیرد كه خانمها تابع احساسات و آقایان تابع عقل هستند. بسیار دیده شده كه خانمها از لحاظ هوش نه فقط با مردان برابری می كنند، بلكه گاهی در این زمینه از آنها برتر هستند. نقطه ی ضعف خانمها فقط احساسات شدید آنهاست. مردان همیشه عملی تر فكر می كنند، بهتر قضاوت می كنند، سازمان دهنده ی بهتری هستند و بهتر هدایت می كنند. 👈پس چیزی است كه طراح آن طبیعت می باشد. هر قدر هم خانمها بخواهند با این واقعیت مبارزه كنند بی فایده خواهد بود. خانمها به علت اینكه از آقایان هستند، باید این حقیقت را قبول كنند كه به نظارت آقایان در زندگی شان احتیاج دارند. . . بزرگترین هدف خانمها در زندگی «تأمین» است و وقتی به هدف خود نایل شدند دست از فعالیت می كشند. زن برای رسیدن به این هدف از روبرو شدن با خطرات بیم دارد. ترس، تنها احساسی است كه زن در برطرف كردن آن به كمك احتیاج دارد. . . كارهایی كه به تفكر مداوم احتیاج دارد، زن را كسل و خسته می كند. . . » مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 186 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 121 تا 130 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 🌱فرعون گفت: «پیش از این‌که به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ قطعاً این دسیسه‌ای ست که شما (با تبانی پیشین) در مورد شهر به کار بسته‌اید تا ساکنانش را از آن بیرون کنید. به‌زودی (سرنوشت خود را) خواهید دانست. أعراف - ۱۲۳ 🔷✨هنگامى که ضربه تازه‏اى با پیروزى موسى (ع) بر ساحران و ایمان آوردن آنها به موسى (ع) بر ارکان قدرت فرعون فرود آمد، فرعون بسیار متوحش و دستپاچه شد، لذا بلافاصله دست به دو ابتکار زد: نخست اتهامى که شاید عوام پسند هم بود به ساحران بست، سپس با شدیدترین تهدید آنها را مورد حمله قرار داد، ولى بر خلاف انتظار فرعون ساحران آنچنان مقاومتى در برابر این دو صحنه از خود نشان دادند که ضربه سومى بر پایه‏هاى قدرت لرزان او فرود آمد. چنانکه قرآن مى‏گوید: «فرعون به ساحران گفت: آیا پیش از این که به شما اجازه دهم به او (موسى) ایمان آوردید»؟! (قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ). 👈و این بالاترین نوع استعمار است که ملتى آنچنان برده و اسیر گردند که حتى حق فکر کردن و اندیشیدن و ایمان قلبى به کسى یا مکتبى را نداشته باشند. این همان برنامه‏اى است که در «استعمار نو» نیز دنبال مى‏شود. سپس فرعون اضافه کرد: «این توطئه و نقشه‏اى است که شما در این شهر (و دیار) کشیده‏اید تا به وسیله آن اهل آن را بیرون کنید» (إِنَّ هذا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها). این تهمت به قدرى بى‏اساس و رسوا بود که جز عوام النّاس و افراد کاملا بى‏اطلاع نمى‏توانستند آن را بپذیرند. سپس فرعون بطور سر بسته اما شدید و محکم آنها را تهدید کرد و گفت: «اما به زودى خواهید فهمید»! (فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسی‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (۱۲۹/اعراف) 🌱‏(قوم موسی) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايی آزار می‌شديم و هم پس از آنكه آمدی! (پس چه بايد كرد؟) موسی گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل می‌كنيد. 🔹بنی‌اسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسی عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همه‌ی امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعی بودند كه قيام حضرت موسی برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان می‌فرمايد: پيروزی، نياز به شرايطی همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، ياری الهی فرامی‌رسد. ‏🔹 رفاه و امنيّت، اوّلين خواسته‌های مردم از حكومت‌هاست. قالُوا أُوذِينا ... ‏🔹 مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطی از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد می‌كنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ‌ ... ‏🔹 گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پيروان كم‌ظرفيّت و كم‌تحمّل خود نيز قرار می‌گرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا» ‏🔹 اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسايش می‌پندارند و نبود آن را ناكامی می‌دانند، غافل از آنكه اديان آسمانی برای تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگی آمده‌اند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوی مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ... ‏🔹 مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل‌ «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا» ‏🔹 رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسی‌ رَبُّكُمْ» ‏🔹 ايمان به نظارت خداوند، مايه‌ی دقّت و پرهيزكاری است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ» ‏🔹 حكومت بر مردم، وسيله‌ی آزمايش است، نه لذّت‌جويی. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ» ‏۹- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش می‌شوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۶۵-۶۴ سوره اسراء ❓ مراد از شجره ملعونه در قرآن چیست؟ بلحاظ لغوی شجر چیزی است که رشد و نمو کند و میتواند مادی یا معنوی باشد(التحقیق) مسلم است که در اینجا مراد درخت طبیعی نیست که ملعون باشد بلکه یک نسل یا گروه یا شبکه انسانی است که بتدریج رشد و توسعه می یابد..در میان افراد و گروههایی که در قران مورد لعن قرار گرفته اند،و با سیاق آیات اینجا مناسب است.پیشوایان و رهبران باطل هستند که در قرآن با ائمه یدعون الی النار بیان شده اند(قصص ۴۱ و ۴۲) چرا که در ادامه نیز به تلاش همه جانبه و مستمر شیطان بعنوان بزرگترین دشمن انسانها برای فریب آنها اشاره شده و پیروان شیطان را مستحق جهنم دانسته است.همچنین در آیه ۷۲ نیز برای نخستین بار اعلام می کند که در قیامت هر کس را با امام و پیشوایش مبعوث می کنیم. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 درباره 👈در قسمتهای قبل، به تفاوتهای طبیعی جسمی و روحی زن و مرد اشاره شد . حال به موضوع احکام و حقوق زن و مرد در خانواده میپردازیم : ♦🌐یكی از سنن بسیار كهن در روابط خانوادگی بشری این است كه مرد هنگام برای زن «مهر» قائل می شده است؛ چیزی از مال خود به زن یا پدر زن خویش می پرداخته است، و بعلاوه در تمام مدت ازدواج عهده دار و فرزندان خویش بوده است. 💢❓ریشه ی این سنت چیست؟ چرا و چگونه به وجود آمده است؟ دیگر چه صیغه ای است؟ دادن به زن برای چه❓؟ آیا اگر بنا باشد هر یك از زن و مرد به حقوق طبیعی و انسانی خویش نائل گردند و روابط عادلانه و انسانی میان آنها حكمفرما باشد و با زن مانند یك انسان رفتار شود، مهر و نفقه مورد پیدا می كند؟❓ یا اینكه مهر و نفقه یادگار عهدهایی است كه زن مملوك مرد بوده است؛ مقتضای عدالت و تساوی حقوق انسانها - خصوصاً در قرن بیستم- این است كه مهر و نفقه ملغی گردد،ازدواجها بدون مهر صورت گیرد و زن خود مسؤولیت مالی زندگی خویش را به عهده بگیرد و در تكفل مخارج فرزندان نیز با مرد متساویاً شركت كند. 🌹👈سخن خود را از آغاز می كنیم. ببینیم مهر چگونه پیدا شده و چه فلسفه ای داشته و جامعه شناسان پیدایش مهر را چگونه توجیه كرده اند. 🌐 ♦💢می گویند در ادوار ماقبل تاریخ كه بشر به حال توحش می زیسته و زندگی شكل قبیله ای داشته، به علل نامعلومی ازدواج با همخون جایز شمرده نمی شده است. 💑جوانان قبیله كه خواستار ازدواج بوده اند، ناچار بوده اند از قبیله ی دیگر برای خودهمسر و معشوقه انتخاب كنند. از این رو برای انتخاب همسر به میان قبایل دیگر می رفته اند. در آن دوره ها مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف نبوده است؛ یعنی نمی دانسته كه آمیزش او با زن در تولید فرزند مؤثر است. فرزندان را به عنوان فرزند همسر خود می شناخته نه به عنوان فرزندان خود. با اینكه شباهت فرزندان را با خود احساس می كرده نمی توانسته علت این شباهت را بفهمد. قهراً فرزندان نیز خود را فرزند زن می دانسته اند نه فرزند مرد، و نسب از طریق مادران شناخته می شد نه از طریق پدران. این دوره را دوره ی «مادرشاهی» نامیده اند. 💢👈دیری نپایید كه مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف شد و خود را صاحب اصلی فرزند شناخت. از این وقت زن را تابع خود ساخت و ریاست خانواده را به عهده گرفت و به اصطلاح دوره ی «پدرشاهی» آغاز شد. در این دوره نیز ازدواج با همخون جایز شمرده نمی شد و مرد ناچار بود از میان قبیله ی دیگر برای خود همسر انتخاب كند و به میان قبیله ی خود بیاورد. و چون همواره حالت جنگ و تصادم میان قبایل حكمفرما بود، انتخاب همسر از راه ربودن دختر صورت می گرفت؛ یعنی جوان دختر مورد نظر خویش را از میان قبیله ی دیگر می ربود. 🌱تدریجاً صلح جای جنگ را گرفت و قبایل مختلف می توانستند همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. در این دوره رسم منسوخ شد و مرد برای اینكه دختر مورد نظر خویش را به چنگ آورد، می رفت به میان قبیله ی دختر، اجیر پدر زن می شد و مدتی برای او كار می كرد و پدر زن در ازای خدمت داماد، دختر خویش را به او می داد و او آن دختر را به میان قبیله ی خویش می برد. تا اینكه ثروت زیاد شد. در این وقت مرد دریافت كه به جای اینكه سالها برای پدر عروس كار كند، بهتر این است كه یكجا هدیه ی لایقی تقدیم او كند و دختر را از او بگیرد. 💢💢این كار را كرد و از اینجا «مهر» پیدا شد. روی این حساب در مراحل اولیه، مرد به عنوان طفیلی زن زندگی می كرده و خدمتكار زن بوده است. در این دوره زن بر مرد حكومت می كرده است. در مرحله ی بعد كه حكومت به دست مرد افتاد، مرد زن را از قبیله ی دیگر می ربوده است. در مرحله ی سوم مرد برای اینكه زن را به چنگ آورد به خانه ی پدر زن می رفته و سالها برای او كارمی كرده است. در مرحله ی چهارم مرد مبلغی به عنوان «پیشكش» تقدیم پدر زن می كرده است و رسم از اینجا ناشی شده است. .📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 195 @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ همانا اهل ایمان پیروز و رستگار شدند همان كسانى كه در نمازشان فروتنند مومنون - آیات ۱ ، ۲ 🌱 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan