eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ دین علاوه بر آثار آخروی در اصلاح زندگی نیز نقش دارد . 💠وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ «170»اعراف 🌱و كسانى كه به كتاب (آسمانى) تمسّك مى‌جويند و نماز را به پا داشته‌اند (بدانند كه ما) قطعاً پاداش اصلاحگران را تباه نخواهيم كرد. 🔹تلاوت، حفظ، چاپ و نشر كتاب آسمانى، كافى نيست، بلكه بايد به آن عمل كرد تا نجات‌بخش باشد. «يُمَسِّكُونَ» (چنانكه عمل به نسخه‌ى پزشك، تنها راه درمان است.) 🔹در اديان و كتاب‌هاى آسمانى گذشته نيز نماز بوده است. «أَقامُوا الصَّلاةَ» 🔹افراد بى‌نماز و جاهل به كتاب خدا، نمى‌توانند مصلح كامل باشند. يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ‌ ... أَقامُوا الصَّلاةَ ... الْمُصْلِحِينَ‌ 🔹دين علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنيوى نيز نقش دارد. «الْمُصْلِحِينَ» 🔹اقامه‌ى نماز، وسيله اصلاح جامعه است. «أَقامُوا الصَّلاةَ، الْمُصْلِحِينَ» (اقامه يعنى اهتمام كامل به برپايى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز) 🔹اصلاح واقعى، دو شرط دارد: تمسّك كردن به قانون الهى و رابطه‌ى استوار داشتن با خدا از طريق اقامه‌ى نماز. (تمام آيه) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐با سلام و تبریک عید سعید چهار ساله شد.🌺 ✅سال 97 در روز مبعث، مراسم رونمایی از در تهران برگزارشد. از ان تاریخ تا کنون نیز بنابه پیشنهاد کاربران عزیزدر6 مرحله بروزرسانی و افزایش قابلیتهای تنزیل انجام شده است. 🌺🌺خلاصه خبر رونمایی از تنزیل در جشن عید مبعث سال 97:👇 ♻سخنران نخست این برنامه حجت‌الاسلام حمید مغربی با عنوان "پیوستگی و سوره‌ها، تحولی در فهم قرآن" بود. وی با اشاره به فرضیات و تاریخچه نظریه هدف‌مندی سوره‌ها ابراز داشت: «کشف هدف‌های سوره‌ها یکی از بهترین راه‌‌های فهم معانى سوره و آیات است. منظور از هدف سوره این است که «هر سوره‌اى از سوره‌های قرآن کریم داراى جان و روحى است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانى، احکام و اسلوب آن سوره داراى سلطه و إشراف است». 💐 نسبت به سایر نرم‌افزارهای قرآنی مشابه ♻در ادامه مراسم، سیدکاظم فرهنگ، به انگیزه‌های تولید برنامه تنزیل و نقاط تمایز این برنامه با سایر اپلیکیشن‌های موجود قرآنی پرداخت .وی اظهار داشت: برنامه‌های قرآنی موجود، شامل تفاسیر حجیم یا ترتیل و تلاوت قاریان مختلف است. اما با توجه به رویکرد و اهداف قرآن پویان به دنبال تولید اپلیکیشنی بودیم که سه ویژگی مهم داشته باشد: - در جهت عمومی‌سازی فهم قرآن، همه علاقه‌مندان به قران را با بیانی ساده به و فهم قرآن تشویق کند. - باشد یعنی هدف یا محور یا عمود سوره را که همه مطالب سوره در جهت تبیین این محور شکل گرفته‌اند بیان کند. - به باشد. با توجه به فواید زیاد و شیرینی و لذت مطالعه قرآن به ترتیب نزول آن‌ها (نه به ترتیب مصحف موجود) و تاکید برخی مفسران و قرآن‌پژوهان قرن اخیر،توصیه ما به همه مخاطبان و قرآن دوستان عزیز این است که حداقل یک‌بار ،قرآن را به ترتیب نزول مطالعه کنند. 👈 با توجه به این سه هدف، نرم‌افزار اندرویدی تولید و در اختیار کاربران محترم قرار گرفته است. لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت دانلود برنامه تنزیل می‌توانند در کافه بازار کلمه را جستجو کنند. یا از لینکهای زیر دانلود نمایند https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk https://t.me/tanzilapp/130/ براي مشهده قابليتهاي مختلف برنامه و نظرات كاربران به لنك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst3910_twlyd-plykyshn-tnzyl-wlyn-brnmh-ndrwydy-Hwy-drs-swrh-h-b-trtyb-nzwl.aspx
4_5814219721062483632.apk
21.28M
💐💐💐💐💐💐💐 اپليكيشن قرآني 👆 امكانات برنامه: 1-اطلاعات سوره‌ها: شامل توضیح مرحله نزول،عصاره فرازها، ترجمه پیوسته آیات هر فراز، درس سوره و امکان کپی و اشتراک گذاری، فهرست سوره ها به ترتيب نزول و ترتيب قران موجود 2-جستجو: شامل جستجوی لغت و عبارت در متن عربی ایات و ترجمه فارسی و نمایش نتایج به ترتیب نزول 3-لغت نامه عربی و فارسی: دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد) 4- دسته‌بندی: امکان ایجاد دسته بندی‌های مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندی‌ها.ترتیب نمایش آیات هر یک از دسته‌ها نیز به ترتیب نزول است 5-پخش ترتیل استاد پرهیزگار 6-ترجمه صوتی استاد فولادوند اطلاعات بيشتر در 🆔 https://t.me/tanzilapp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جفای ما به (ص) و ائمه(ع) 🌹💐 ۲۷ رجب، سالروز مبعث خاتم الانبیاء(ص) مبارک باد! 💫 فرازهایی از کلیپ بالا: 🔸 یک ظلمی هم نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده‌ایم، در مورد سیره پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کرده‌ایم. چه ظلمی؟ 💢 می‌گوییم پیغمبر(ص) که پیغمبر(ص) بود، علی(ع) که علی(ع) بود دیگر، ما را با علی(ع) می‌آیی قیاس می‌کنی؟! آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»... 🔸 گاهی وقتها یک تک مصراع ضررش برای یک ملت از صدبار وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع‌های گمراه‌کننده یکی همین است (به معنایی که در میان‌ما رایج است نه مقصود گوینده)... ♦️ نتیجه‌اش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر(ص) بگویند برای ما درس نیست. مثل این است که بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خب فرشتگان کردند به ما چه مربوط؟ ... 📚 شهید مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۳۱-۲۹ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💐 🔸 مبعث سید انبیا و اولیای الهی وجود مبارك ختمی نبوّت و الرسالة، وجود مبارك محمد بن‌ عبدالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ آن حضرت را به پیشگاه خاتم اوصیا، وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) و عموم علاقمندان قرآن و عترت و به شما برادران و خواهران و بزرگواران حوزوی و دانشگاهی تهنیت عرض می ‌كنیم! ا 💐💫مبعث وجود مبارك رسول خاتم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) یك حادثه جهانی بود و برای اینكه روشن شود این مبعث چیست، دو راه اساسی وجود دارد: یكی مراجعه به , یكی هم مراجعه به سخنان (علیهم السلام). خدای سبحان در قرآن كریم آن بحث ‌ها و اسم‌ های ممتاز خود را كه ذكر می ‌كند، شما می ‌بینید همان ‌ها و برترین آنها و برجسته ‌ترین آنها را برای رسول خود ذكر می ‌كند؛ اگر در آیاتی از قرآن كریم خدا به عنوان ، وصف شده است، در بخش پایانی سوره مباركه «توبه» وقتی وجود مبارك پیامبر را وصف می ‌كند می ‌فرماید: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾؛[1]یعنی این آینه ‌ای است، اگر بخواهید رأفت الهی و رحمت الهی را ببینید در آینه رسالت ببینید؛ او خداست, خدا را او نشان می ‌دهد. اگر خدای سبحان «رَحْمَةٌ لِلْعالَمینَ» است، وجود مبارك پیامبر مظهر همین است :﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾؛[2]اگر برای همه مردم پیام و دستور دارد, پیام رسان عمومی وجود مبارك رسول گرامی است که ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[3] است؛ اگر خود خدای سبحان «نذیر» و «بشیر» است، وجود مبارك رسول اكرم مظهر این كار است. پیامبر، آینه است كه نشان می‌ دهد خدا چه كاری در جهان كرده و چه كاری در جهان می ‌كند. 🔸👈 این بخش پایانی سوره مباركه «توبه» كه دارد: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾[4] یا ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾، بر حضرت رسول سخت است كه شما در دشواری باشید؛ یعنی اگر داشته باشید برای حضرت سخت است, داشته باشید برای حضرت سخت است. این ‌قدر تنزّل بكند بیاید اگر كسی بیكار باشد برای پیغمبر سخت است, بی ‌شغل باشد برای پیغمبر سخت است, بدون درآمد باشد برای پیغمبر سخت است, سنّ ازدواج بالا برود برای پیغمبر سخت است؛ فرمود: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ شما كه در زحمت هستید او در زحمت است؛ این پیغمبر است. تنها مسئله بهشت نیست، حضرت آمده دنیا را كند، نسبت به ما است, رئوف است. 1] . سوره توبه، آیه182. [2] . سوره انبیاء، آیه107. [3] . سوره سبأ، آیه28. [4] . سوره توبه، آیه182. 🎙ایت الله جوادی املی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ  بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفريد. 🌿 سوره علق ، آیه ۱ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 171 تا 178 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اعتراف بنی نوع بشر به خدای سبحان در عالم ناشی از فقر ذاتی انسان به خدا است‌ 💠وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ 🌱زمانی (را یاد کن) که پروردگارت، نسل فرزندان آدم را از پشتشان برگرفت و آنان را بر خودشان گواه گرفت: «آیا من مالک و صاحب‌اختیار شما نیستم؟» (همگی) عرض کردند: «چرا؛ گواهی می‌دهیم.» (چنین کرد؛) تا مبادا روز قیامت بگویید: «ما از این، بی‌خبر بودیم.»؛ أعراف - ۱۷۲ 🔷✨جمله‌" وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ" از يك فعل ديگر خداوند بعد از جدا ساختن ابناء بشر از پدران خبر می‌دهد، و آن فعل خدا اين است كه هر فردی را گواه خودش گرفت، و اشهاد بر هر چيز حاضر كردن گواه است در نزد آن و نشان دادن حقيقت آن است تا گواه، حقيقت آن چيز را از نزديك و به حس خود درك نموده و در موقع به شهادت به آنچه كه ديده شهادت دهد، و اشهاد كسی بر خود آن كس نشان دادن حقيقت او است به خود او تا پس از درك حقيقت خود و تحمل آن در موقعی كه از او سؤال می‌شود شهادت دهد. 🔷✨‏و از آنجايی كه نفس هر صاحب نفسی از جهاتی بغير خود ارتباط و تعلق دارد، و ممكن است انسان نسبت به پاره‌ای از آنها استشهاد شود، و نسبت به پاره‌ای ديگر نشود، از اين رو اضافه كرد:" أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ" تا بدين وسيله مورد استشهاد را معلوم كرده باشد، و بفهماند آن امری كه برای آن، ذريه بشر را استشهاد كرده‌ايم ربوبيت پروردگار ايشان است تا در موقع پرستش به ربوبيت خدای سبحان شهادت دهند. 👈‏پس انسان هر قدر هم دچار كبر و غرور باشد و هر چند رو به راه بودن وضع زندگيش مغرورش كرده باشد نمی‌تواند اين معنا را حاشا كند كه مالك وجود خود نبوده، و در تدبير امور خود مستقل و بی‌نياز نيست، چون اگر مالك وجود خود بود خويشتن را از مرگ و ساير آلام و مصائب زندگی نگه می‌داشت، و اگر در تدبير امور خود مستقل بود، هرگز ناچار نمی‌شد كه در برابر اسباب طبيعی و وسائلی كه او به خيال خود مدبر آنها و حاكم در آنها است خضوع كند، آنهم اسباب و وسائلی كه خود آنها نيز مانند انسان بغير خود محتاجند، و در برابر حكم حاكمی غيبی هر چند عليه‌شان باشد مطيع و منقادند، و حوائجشان بدست انسان برآورده نمی‌شود و انسان حاكم و مدبر آنها نيست. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ (۱۷۵/اعراف) 🌱‏و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آيات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخی كرامات) را به او داده بوديم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آيات جدا ساخت، پس شيطان او را در پی‌خويش كشيد تا از گمراهان شد. 🔷✨‏جمله‌ی‌ «فَأَتْبَعَهُ»، بيانگر آن است كه آن شخص در مسير حقّ به چنان مقامی رسيده بود كه شيطان از او قطع اميد كرده بود، امّا با بروز نشانه‌های انحراف، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و سرانجام در صف گمراهان و شقاوت‌مندان قرار گرفت. 🔹رهبر بايد مردم را نسبت به خطرهای قابل پيش‌بينی، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ‌ ... 🔹گاهی طاغوت‌ها، علما را هم فريب می‌دهند. سرنوشت دانشمندی همچون بلعم‌باعورا بايد برای تاريخ درس عبرت باشد. وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ... زيرا داستانی مهم و مفيد است. ( «نَبَأَ» به خبر مهم و مفيد می‌گويند) 🔹انسان آزاد است و می‌تواند تغيير جهت دهد. «آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ» 🔹انسان هر چه بالا رود، نبايد مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد و عاقبتِ كار مهم است. جايگاه هركس بالاتر باشد، احتمال خطر بيشتری وجود دارد. «فَانْسَلَخَ مِنْها» 🔹آنكه از خدا جدا شود، طعمه‌ی شيطان می‌گردد. «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» ‏🔹شيطان وسوسه می‌كند و در كمين است كه هر گاه در كسی زمينه‌ای ببيند، او را دنبال كند. «فَانْسَلَخَ‌ فَأَتْبَعَهُ» (كلمه‌ی‌ «فَأَتْبَعَهُ» در كنار كلمه‌ی‌ «فَانْسَلَخَ»، نشان می‌دهد كه شيطان در كمين است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال می‌كند.) ‏🔹شيطان، حريف عالم ربّانی نمی‌شود. (تا بلعم از آيات دست نكشيده بود، شيطان بر او تسلّط نداشت) «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» ‏🔹علم، به تنهايی نجات‌بخش نيست، زيرا دانشمند دنياپرست، اسير شيطان می‌شود. «فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» 🔹بايد به بد فرجامی انديشيد و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبديل به‌ نقمت نشود. آتَيْناهُ آياتِنا ... فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ‌ ‏🔹رها كردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ» ‏🔹سقوط انسان در چند مرحله واقع می‌شود: جداشدن از آيات الهی، پيروی از شيطان وپيوستن به جمع گمراهان. «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۲-۷۱ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- تقسیم بندی مردم در قیامت،براساس رهبرانشان خواهدا بود. «کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ۲- آثار مسأله انتخاب رهبری و اطاعت از او،تا دامنه ی قیامت ادامه دارد. «نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ۳- قیامت،نه تنها دادگاه افراد،بلکه محکمه ی بزرگ امّت ها و ملّت ها و احزاب و مکتب ها و حکومت ها نیز هست. «نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ۴- در قیامت،نیکان از خواندن نامه ی عمل خود شاد می شوند. «یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ» و یکدیگر را صدا می زنند که بیایید نامه ی مرا بخوانید. «هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَهْ»[26] ۵- محاکمه ی انسان ها در قیامت بر اساس دلائل و اسناد مکتوب است. «وَ لا یُظْلَمُونَ فَتِیلاً» ۶- شخصیّت اخروی انسان،بازتابی از شخصیّت دنیوی اوست. «فِی هذِهِ أَعْمی فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمی» بصیرتِ اینجا،بصیرت آنجا را در پی دارد و کور دلی اینجا، کوری آنجاست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 درباره : 🛑قسمت بیست وچهارم. 💢پاسخ به نقدي بر : 👈اكنون كه نظر اسلام را در باره ی دانستید و معلوم شد مهر از نظر اسلام چه فلسفه ای دارد، خوب است سخن كسانی را كه به این قانون اسلامی انتقاد دارند نیز بشنوید. 🔶خانم منوچهریان در كتاب انتقاد بر قوانین اساسی و مدنی ایران در فصلی كه تحت عنوان «مهر» باز كرده اند چنین نوشته اند: «همچنانكه برای داشتن باغ یا خانه یا اسب یا استر، مرد باید مبلغی بپردازد، برای خریدن زن هم باید پولی از كیسه خرج كند. و همچنانكه بهای خانه و باغ و استر بر حسب بزرگی و كوچكی و زشتی و زیبایی و بهره و فایده متفاوت است، بهای زن هم بر حسب زشتی و زیبایی و پولداری و بی پولی او تفاوت می كند. قانونگذاران مهربان و جوانمرد ما قریب 12 ماده در باره ی قیمت زن نوشته اند و فلسفه ی آنان آن است كه اگر پول در میان نباشد رشته ی استوار زناشویی سخت سست و زود گسل می شود. » . مگر هر پولی كه كسی به كسی می دهد، می خواهد او را بخرد؟ ! پس باید رسم هدیه و بخشش و پیشكش را منسوخ كنند. ریشه ی قانون مهر كه در قانون مدنی آمده قرآن است. قرآن تصریح می كند كه مهر عنوانی جز عطیه و پیشكشی ندارد. بعلاوه، اسلام قوانین اقتصادی خود را آنچنان تنظیم كرده كه مرد حق هیچ گونه بهره برداری اقتصادی از زن ندارد. در این صورت چگونه می توان مهر را به عنوان قیمت زن یاد كرد؟ . 👈خانم منوچهریان می گویند: «اگر زن از نظر اقتصادی مانند مرد باشد، دیگر چه حاجت است كه ما برای او نفقه و كسوه و مهر قائل شویم؟ همچنانكه هیچ یك از این پیش بینی ها و محكم كاری ها در مورد مرد به میان نمی آید، در مورد زن هم آن وقت نباید وجود داشته باشد. » . اگر این سخن را خوب بشكافیم معنی اش این است: در دوره هایی كه برای زن حق مالكیت و استقلال اقتصادی قائل نبودند مهر و نفقه می توانست تا اندازه ای موجّه باشد، ولی اگر به زن استقلال اقتصادی داده شود (همچنانكه در اسلام این استقلال به زن داده شده) دیگر نفقه و مهر هیچ وجهی ندارد. ایشان گمان كرده اند كه فلسفه ی مهر صرفاً این است كه در مقابل سلب حقوق اقتصادی زن پولی به او برسد. 👈در صفحه ی 72 می گوید:«اگر ماده ی 1133 قانون مدنی كه مقرر می دارد: «مرد می تواند هر وقت كه بخواهد زن خود را طلاق دهد» اصلاح گردد و طلاق بسته به میل و هوس مرد نباشد، اساساً و مهر فلسفه ی وجودی خود را از دست خواهد داد. » . از آنچه تاكنون گفته ایم بی پایگی این سخنان روشن گشت. معلوم شد كه مهر، بها یا اجرت نیست و منطق عقلانی هم دارد. هم معلوم شد زن و مرد در احتیاج به یكدیگر وضع مساوی ندارند و خلقت، آنها را در دو وضع مختلف قرار داده است. از همه بی پایه تر اینكه فلسفه ی مهر را وثیقه ی مالی در مقابل حق طلاق برای مرد ذكر كرده است و مدعی است علت اینكه اسلام مهر را مقرر كرده است همین جهت است. 💢👈این گونه اشخاص باید پرسید: چرا اسلام حق طلاق را به مرد داد تا زن به وثیقه ی مالی احتیاج پیدا كند؟ بعلاوه، معنی این سخن این است: علت اینكه پیغمبر اكرم برای زنان خود مهر قرار می داد این بود كه می خواست به آنها در مقابل خودش وثیقه ی مالی بدهد، و علت اینكه در ازدواج علی و فاطمه برای فاطمه مهر قرار داد این بود كه می خواست برای فاطمه در مقابل علی یك وثیقه ی مالی و وسیله ی اطمینان فكری بگیرد. اگر اینچنین است، پس چرا پیغمبر اكرم زنان را توصیه كرد كه متقابلاً مهر خود را به شوهر ببخشند و برای این بخشش پاداشها ذكر كرد؟ بعلاوه، چرا توصیه كرد كه حتی الامكان مهر زنان زیاد نباشد؟ آیا جز این است كه از نظر پیغمبر اسلام هدیه ی زناشویی مرد به نام مهر، و بخشش مهر یا معادل آن از طرف زن به مرد موجب استحكام الفت و علقه ی زناشویی می شود؟ . 👈اگر نظر اسلام به این بود كه مهر یك وثیقه ی مالی باشد، چرا در كتاب آسمانی خود گفت: «وَ آتُوا اَلنِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً» ؛ چرا نگفت «وَ اتُو النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ وَثیقَةً» ؟ . گذشته از همه ی اینها، نویسنده ی مزبور پنداشته كه رسم مهر در صدر اسلام همین بوده كه امروز هست. معمول امروز این است كه مهر بیشتر جنبه ی ذمّه و عهده دارد؛ یعنی مرد مبلغی را طبق عقد و سند به عنوان به عهده می گیرد و زن معمولاً آن را مطالبه نمی كند مگر وقتی كه اختلاف و مشاجره ای به میان آید. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 212/211/210 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛