💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 188 تا 195
📄#صفحـہ_175
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_175
❇️#اسرار_نهان را فقط #خدا میداند
💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
🌱بگو: جز مواردی که خدا خواسته است، من اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودم (هم) ندارم و اگر از غیب باخبر بودم، بیشک از مال و منال، فراوان جمع میکردم و مشکل و آسیبی به من نمیرسید. من صرفاً بیم دهنده و هشداردهندهای هستم برای افرادی که ایمان میآورند.
أعراف - ۱۸۸
🔷✨شك نيست كه هر انسانی میتواند برای خود منافعی كسب كند و يا از خويشتن ضررهايی را دور سازد، ولی با اين حال، همانگونه كه میبينيم، در آيه فوق مطلقا اين قدرت و توانايی بشر نفی شده است، و اين به خاطر آن است كه انسان در كارهای خود، قدرت و نيرويی از خويش ندارد بلكه همه قدرتها از ناحيه خدا است و او است كه اين تواناييها را در اختيار آنها گذاشته است. و به تعبير ديگر مالك همه قدرتها و صاحب اختيار مستقل و بالذات در عالم هستی تنها ذات پاك خدا است، و دگران، حتی پيامبران و فرشتگان، از او كسب قدرت میكنند، و مالكيت و قادريت آنها بالغير است، جمله إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ (مگر آنچه خدا بخواهد و در اختيار من بگذارد) نيز گواه اين مطلب است.
👈در بسياری ديگر از آيات قرآن نيز مالكيت سود و زيان از غير خدا نفی شده است و به همين دليل از پرستش بتها و هر چه غير از خدا است، نهی گرديده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_175
❇️#آیه195اعراف
💠أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (۱۹۵/اعراف)
🌱آيا آنان (معبودها)، پاهايی دارند كه با آن راه بروند، يا دستهايی دارند كه با آن قدرتنمايی كنند، يا چشمهايی دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايی دارند كه با آنها بشنوند؟ (ای پيامبر!) بگو: شريكهای (خيالی) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كاری از آنها ساخته نيست).
🔷✨اين آيه، توبيخ كسانی است كه برای خدا شريكانی قرار میدهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و ... دارند، ولی آن مجسّمههای بیروح، حتّی اين قدرت را هم ندارند و اگر از آنها خواسته شود كه كاری انجام دهند، هيچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را میپرستند.
🔹رهبر الهی بايد قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرتهای باطل، هر طرحی كه دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. قُلِ ادْعُوا ...
🔹دست و پا دارها، قدرت بر ياری مشركان ندارند، تا چه رسد به شريكهای بیدست و پايی كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها ...
🔹مشركان زير بار اطاعت پيامبر نمیروند، چون میگويند: بشری مثل خود ماست. ولی زير بار پرستش بتهايی میروند كه از خودشان هم عاجزترند.
قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ...
🔹شيوهی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّی و مبارزهطلبی، از بهترين شيوههای تبليغی و تربيتی است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹نکات آیات ۷۱ و ۷۲ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۷۱
يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا
روزي که هر گروهي را با پيشواي آنها [براي حسابرسي] فرا خوانيم، ۸۵ پس هر که دفتر اعمالش [=آثار ثبت و ضبط شده زندگي دنيائياش] به دست راستش [=کنايه از خجستگي و سعادت] داده شود، پس آنهايند كه دفتر اعمال خويش را [با خوشحالي و افتخار] ميخوانند و مورد کمترين ستمي [در ناديده گرفته شدن زحمات خود] قرار نميگيرند. ۸۶
۸۵- انسان سه نوع نامه عمل دارد و از سه کس تأثير ميپذيرد؛
۱- نفس خود،
۲- جامعهاي که در آن زندگي ميکند و
۳- پيشوائي که از او پيروي مينمايد.
آيات ۹۴ سوره انعام (۶:۹۴).( ۱۹:۸۰) و ۹۵ سوره مريم درباره نامه عمل فردي و آيه ۲۸ سوره جاثيه (۴۵:۲۸) از نامة عمل اجتماعي سخن ميگويد، اما «امامِ» هر کس، رهبر و پيشوا و مرجعي است که شخص به او اقتداء ميکند. رهبر ميتواند رهرو را به راه مستقيم يا بيراهه بکشاند و رهرو نيز ميتواند با صداقتش ياور رهبر باشد، يا با تملق و چاپلوسي از او بُت بسازد. ميتواند تعاليمش را تلف سازد، يا آن را به کار گيرد. پس بده بستاني در اين ارتباط برقرار است و هر دو پاسخگويند.
۸۶- بديهي است منظور از کتاب، اوراقي ميان دو جلد نيست، کتاب، مجموعه ثبت و ضبط شده پندارها، گفتارها و کردارهاست. نطق کتاب نيز گواهي وجودي است، نه نطق زباني. به قول مولوي:
نطق آب و نطق خاک و نطق گِل
هست محسوس حواس اهل دل
اسراء : ۷۲
وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا
و هر که در اين دنيا کور [دل] باشد، پس [با اين نديده گرفتنها] در آخرت نيز نابينا و گمگشته تر خواهد بود. ۸۷
۸۷- می گويند: بيسواد کور است! در کشورهاي پيشرفته امروزي و در آيندهاي نه چندان دور، اگر کسي با کامپيوتر آشنا نباشد و نتواند به شبکة اينترنت متصل شود، عملاً همچون بيسوادان کور خواهد بود. کساني که به دنيا چسبيده و خود را به شبکه معنوي الهي وصل نکرده باشند، چشم بصيرتي براي ادامه راه و تکامل در آينده ندارند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت بیست وهفتم:
#نفقه_در_قرآن
👈در اسلام سه نوع نفقه وجود دارد:
1⃣ نوع اول نفقه ای كه مالك باید صرف مملوك خود بكند. مخارجی كه مالك حیوانات برای آنها می كند، از این قبیل است. ملاك این نوع #نفقه_مالكیت و مملوكیت است.
2⃣نوع دوم نفقه ای است كه انسان باید صرف #فرزندان خود در حالی كه صغیر یا فقیرند و یا صرف پدر ومادر خود كه فقیرند بنماید. ملاك این نوع نفقه مالكیت و مملوكیت نیست، بلكه #حقوقی است كه طبیعتاً فرزندان بر به وجود آورندگان خود پیدا می كنند و حقوقی است كه پدر و مادر به حكم شركت در ایجاد فرزند و به حكم زحماتی كه در دوره ی كودكی فرزند خود متحمل شده اند بر فرزند پیدا می كنند. شرط این نوع از نفقه، ناتوان بودن شخص واجب النفقه است.
⭕️3⃣نوع سوم نفقه ای است كه مرد در مورد زن صرف می كند. ملاك این نوع از #نفقه نه مالكیت و مملوكیت است و نه #حق_طبیعی به مفهومی كه در نوع دوم گفته شد و نه عاجز بودن و ناتوان بودن و فقیر بودن زن.
زن فرضاً میلیونر و دارای درآمد سرشاری باشد و مرد ثروت و درآمد كمی داشته باشد، باز هم مرد باید بودجه ی خانوادگی و از آن جمله بودجه ی شخصی زن را تأمین كند.
🌐👈ملاك #نفقه دادن مرد به زن احتیاج زن نیست. اگر از نظر اسلام زن در مدتی كه با شوهر خود زندگی می كند حق مالكیت نمی داشت، این مطلب درست بود
⬅️فرق دیگری كه این نوع از نفقه با نوع اول و دوم دارد این است كه در نوع اول و دوم اگر شخص از زیر بار وظیفه شانه خالی كند و نفقه ندهد گناهكار است اما تخلف وظیفه به صورت یك دینِ قابل مطالبه و استیفا درنمی آید یعنی جنبه ی حقوقی ندارد. ولی در نوع سوم اگر از زیر بار وظیفه شانه خالی كند، #زن حق دارد به صورت یك امر حقوقی اقامه ی دعوا كند و در صورت اثبات از مرد بگیرد. ملاك این نوع از نفقه چیست❓؟ ان شاء اللّه در مقاله ی آینده در باره ی آن بحث خواهیم كرد
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 220
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛