#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_187
❇️#برائت از مشرکین چرا و چگونه؟
💠 بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ "1/توبه"
💠 وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَريءٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ "3/توبه"
🌱 ( این آیات ) اعلام بیزاری ( و نسخ پیمان و رفع امان ) است از جانب خداوند و فرستاده او ، به سوی کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بسته اید.1/توبه
🌱 پس ( ای مشرکان ) چهار ماه ( از زمان اعلام برائت ) در روی زمین ( آزادانه ) گردش کنید و بدانید که شما ناتوان کننده خدا نیستید ( از چنگ او نتوانید گریخت ) و خداوند خوارکننده کافران است.2/توبه
🌱 و ( نیز این آیات ) اعلامی است از جانب خداوند و فرستاده او به ( عموم ) مردم در روز بزرگ حجّ که خدا و فرستاده او از مشرکان بیزارند ( هیچ تعهدی با آنها ندارند ) پس ( ای مشرکان ) اگر توبه کنید ( و اسلام آورید ) برای شما بهتر است ، و اگر روی برتابید بدانید که شما ( نه با مقابله و نه با فرار ) ناتوان کننده خدا نیستید. و ( ای پیامبر ) کسانی را که کفر ورزیدند به عذابی دردناک بشارت ده! 3/توبه
🌱 مگر کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بستید سپس چیزی ( از تعهداتشان ) را از شما کم نگذاشته اند و احدی ( از دشمنانتان ) را بر ضد شما یاری نکرده اند پس پیمان آنها را تا آخر مدتشان به پایان رسانید ، که همانا خداوند پرهیزکاران را دوست دارد4/توبه
✍ترجمه آیت الله مشکینی
🔷✨(برائت )یعنی بیزاری و کناره گیری از هرچیزی که مجاورت باآن مکروه باشد،خطاب آیه متوجه به مؤمنین ، یا مؤمنین و رسولخدا(ص ) است ،این آیه تشریع نیست ، بلکه عین انشاء حکم بر برائت از مشرکین زمان نزول آیه است و معنای آن برداشتن امان از مشرکان است و این مطلب هم گزاف و بی جهت واقع نشده ، بلکه بدلیل آنست که مشرکان هیچ پایبندی به عهد و پیمانشان ندارندو جز شیوه خیانت و نقض پیمان روش دیگری را نمی شناسند و اکثرا فاسق بوده و مراعات حدود و عهود را نمی نمایند.
🔷✨لذا مفاد آیه این است که عهد مشرکینی که با مسلمانان پیمان بسته و آنگاه اکثرشان آن پیمان را نقض کردند، لغو و باطل است ،چون نسبت به سایر آنان هم اعتماد و وثوقی وجود ندارد و مسلمانان از شر و نیرنگ آنها ایمن نیستند.
🔷✨(اذان )به معنای اعلام است ، و منظور آنست که بیزاری خدا و رسول را از مشرکین برای همه مردم علنی نماید و تفاوت این آیه با آیه اول در همین مطلب است ،چون در آن آیه اعلام برائت تنها متوجه خودمشرکان بود،اما در اینجا خطاب به همه مردم است تا این مطلب را بدانند و همه برای نفوذ دادن امر خدا(یعنی کشتن مشرکین ) بعد از انقضاء چهار ماه آماده شوند.
🔷✨در مورد روز (حج اکبر) مفسرین اختلاف کرده انداز احادیث ائمه اهل بیت استفاده می شود که مراد از آن روز عید قربان سال نهم هجری است و این سال آخرین سالی بود که در آن مسلمانان و مشرکان با هم حج به جای آوردند،
اما در روایات اهل سنت آمده است که روز دهم ذی الحجه از هر سال روز حج اکبر است ، بعضی دیگر آن را روز عرفه ، یعنی روز نهم ذی الحجه دانسته اند و ...
👈 به هر جهت در این روز به همه مردم اعلام شد که از مشرکین بیزاری بجویندو این مطلب را به سایرین نیز اعلام نمایند.
👌لذا طریق اسلام هدایت و حیات است نه غافلگیر نمودن و خونریزی و کشتار.
📚تفسیر المیزان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst277_lm-bry-t-z-mshrkhyn-dr-Hj.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_187
❇️#ايمان_زائيده_علم_است
💠وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّـهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ
🌱(اینک) اگر یکی از مشرکان، (در این اوضاع، برای تحقیق،) از تو پناه خواست، پناهش بده تا سخن خدا را بشنود؛ سپس او را بهجایگاه امنش برسان. این (فرمان)، بدان علت است که اینان، افرادی ناآگاهاند.
توبه - ۶
🔷✨از آيه فوق اين نكته استفاده میشود كه عامل مهم بی ايمانی جهل است و سرچشمه اصلی ايمان علم و آگاهی است، لذا برای ارشاد و هدايت مردم بايد امكانات كافی برای مطالعه و انديشه در اختيار آنها گذارد تا بتوانند راه حق را پيدا كنند نه اينكه كوركورانه و يا از روی تقليد اسلام را پذيرا شوند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣7⃣ تدبر در سوره #اسراء
فراز آیات ۱۰۰-۸۱ سوره اسراء
بخش دوم
وَقَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الأَرْضِ يَنبُوعًا {90}
و گفتند تا از زمين چشمهاى براى ما نجوشانى هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد {90}
أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الأَنْهَارَ خِلالَهَا تَفْجِيرًا {91}
يا [بايد] براى تو باغى از درختان خرما و انگور باشد و آشكارا از ميان آنها جويبارها روان سازى {91}
أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاء كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللّهِ وَالْمَلآئِكَةِ قَبِيلاً {92}
يا چنانكه ادعا مىكنى آسمان را پاره پاره بر [سر] ما فرو اندازى يا خدا و فرشتگان را در برابر [ما حاضر] آورى {92}
أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاء وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إَلاَّ بَشَرًا رَّسُولاً {93}
يا براى تو خانهاى از طلا[كارى] باشد يا به آسمان بالا روى و به بالا رفتن تو [هم] اطمينان نخواهيم داشت تا بر ما كتابى نازل كنى كه آن را بخوانيم بگو پاك است پروردگار من آيا [من] جز بشرى فرستاده هستم {93}
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُواْ إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى إِلاَّ أَن قَالُواْ أَبَعَثَ اللّهُ بَشَرًا رَّسُولاً {94}
و [چيزى] مردم را از ايمان آوردن باز نداشت آنگاه كه هدايت برايشان آمد جز اينكه گفتند آيا خدا بشرى را به سمت رسول مبعوث كرده است {94}
قُل لَّوْ كَانَ فِي الأَرْضِ مَلآئِكَةٌ يَمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاء مَلَكًا رَّسُولاً {95}
بگو اگر در روى زمين فرشتگانى بودند كه با اطمينان راه مىرفتند البته بر آنان [نيز] فرشتهاى را بعنوان پيامبر از آسمان نازل مىكرديم {95}
قُلْ كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا {96}
بگو ميان من و شما گواه بودن خدا كافى است چرا كه او همواره به [حال] بندگانش آگاه بينا است {96}
وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاء مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا {97}
و هر كه را خدا هدايت كند او رهيافته است و هر كه را گمراه سازد در برابر او براى آنان هرگز دوستانى نيابى و روز قيامت آنها را كور و لال و كر به روى چهرهشان درافتاده برخواهيم انگيخت جايگاهشان دوزخ است هر بار كه آتش آن
♻️عصاره فراز آیات ۱۰۰-۸۱ : قرآن وحی خداوند و بیان کننده حق و حاوی شفا و رحمت برای حق پذیران است و مانند آنرا هم انس و جن نمی توانند بیاورند.به مخالفان که معجزات مختلف طلب می کنند و سئوالات مختلف می پرسند و ایمان هم نمیآورند چنین بگو
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت سی وششم:
#طلاق در قران
⭕️ #قوانین_فطرت در مورد #ازدواج_وطلاق
👈یگانه قانون طبیعی در اجتماع مدنی قانون آزادی- مساوات است. تمام مقررات اجتماعی باید بر اساس دو اصل آزادی و مساوات تنظیم شود نه چیز دیگر، بر خلاف پیمان ازدواج كه در طبیعت جز اصلهای آزادی و مساوات قوانین دیگری نیز برای آن وضع شده است و چاره ای از رعایت و پیروی آن قوانین نیست. #طلاق مانند ازدواج، قبل از هر قانون قراردادی در متن طبیعت دارای قانون است. همان طوری كه در آغاز كار و وسط كار یعنی در ازدواج باید رعایت قانون طبیعت بشود (ما قسمتهایی تحت عنوان خواستگاری و مهر و نفقه و مخصوصاً تحت عنوان تفاوتهای زن و مرد گفتیم) در طلاق نیز كه پایان كار است باید آن قوانین رعایت شود. سر به سر گذاشتن با طبیعت فایده ندارد. به قول الكسیس كارل: قوانین حیاتی و زیستی مانند قوانین ستارگان سخت و بیرحم و غیرقابل مقاومت است.
💞ازدواج وحدت و اتصال است و طلاق جدایی و انفصال. وقتی كه طبیعت پایه ی ازدواج را بر محبت و وحدت و همدلی قرار داده نه بر همكاری و رفاقت، وقتی كه طبیعت منظور خانوادگی را بر اساس مركزیت جنس ظریفتر و گردش جنس خشن تر به گرد او قرار داده است، خواه ناخواه جدایی و انفصال و ازهم پاشیدگی این كانون و متلاشی شدن این منظومه را نیز تابع مقررات خاصی قرار می دهد.
💢در مقاله ی 15 از یكی از دانشمندان نقل كردیم كه:
👈«پیمانی كه اساسش بر محبت و یگانگی است نه بر همكاری و رفاقت، قابل اجبار و الزام نیست. با زور و اجبار قانونی می توان دو نفر را ملزم ساخت كه با یكدیگر همكاری كنند و پیمان همكاری خود را بر اساس عدالت محترم بشمارند و سالیان دراز به همكاری خود ادامه دهند، اما ممكن نیست با زور و اجبار قانونی دو نفر را وادار كرد كه یكدیگر را دوست داشته باشند، نسبت به هم صمیمیت داشته باشند، برای یكدیگر فداكاری كنند، هر كدام از آنها سعادت دیگری را سعادت خود بداند.
👈اگر بخواهیم میان دو نفر به این شكل رابطه محفوظ بماند باید جز اجبار قانونی تدابیر عملی و اجتماعی دیگری به كار بریم.
💢مكانیسم طبیعی ازدواج كه اسلام قوانین خود را بر آن اساس وضع كرده این است كه زن در منظومه ی خانوادگی محبوب و محترم باشد. بنابراین اگر به عللی زن از این مقام خود سقوط كرد و شعله ی محبت مرد نسبت به او خاموش و مرد نسبت به او بی علاقه شد، پایه و ركن اساس خانوادگی خراب شده؛ یعنی یك اجتماع طبیعی به حكم طبیعت از هم پاشیده است. اسلام به چنین وضعی با نظر تأسف می نگرد، ولی پس از آن كه می بیند اساس طبیعی این ازدواج متلاشی شده است نمی تواند از لحاظ قانونی آن را یك امر باقی و زنده فرض كند. اسلام كوششها و تدابیر خاصی به كار می برد كه زندگی خانوادگی از لحاظ طبیعی باقی بماند؛ یعنی زن در مقام محبوبیت و مطلوبیت و مرد در مقام طلب و علاقه و حضور به خدمت باقی بماند.
💐توصیه های اسلام بر اینكه زن حتماً باید خود را برای شوهر خود بیاراید، هنرهای خود را در جلوه های تازه برای شوهر به ظهور برساند، رغبتهای جنسی او را اشباع كند و با پاسخ منفی دادن به تقاضاهای او در او ایجاد عقده و ناراحتی روحی نكند، و از آن طرف به مرد توصیه كرده به زن خود محبت و مهربانی كند، به او اظهار عشق و علاقه نماید، محبت خود را كتمان نكند، و همچنین توصیه های اسلام مبنی بر اینكه برخوردهای زنان و مردان در خارج از كادر زناشویی لزوماً و حتماً باید پاك و بی آلایش باشد، همه و همه برای این است كه اجتماعات خانوادگی از خطرات ازهم پاشیدگی مصون و محفوظ بمانند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 262
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐💐💐💐💐💐
با تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و سال جدید و آرزوی سلامتی برای همه مخاطبان گرامی،
مطابق سنوات قبل ،تغییراتی در برنامه ارسال پستهای کانال در ایام #نوروز داریم. :
✳✳ #برنامه ارسال پستهاي نوروزی کانالِ قرآنپویان از يكشنبه 29 اسفند تا شنبه 13 فروردین:
1⃣ساعت5 صبح : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل
#تلاوت_ترتیل
ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي
و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه
2⃣:ساعت 18: #زندگي_قرآني ( ادامه موضوع فلسفه اسلام در حقوق خانوادگي،پستهای مناسبتی و احاديث)
💢💢آدرس سایت: 👇👇
www.quranpuyan.com
✅شناسه كانال قرانپويان در پیام رسان تلگرام، ایتا، گپ و بله :
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 7 تا 13
📄#صفحـہ_188
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_188
❇️#تجاوزکاران_پیمان_شکن!
💠كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّـهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
🌱(بااینهمه پیمانشکنی،) چگونه (ممکن است که) مشرکان نزد خدا و نزد پیامبرش عهدی داشته باشند؟ البته کسانی که در کنار مسجدالحرام (با آنان)عهد بستید، (پیمانشان پابرجاست). بنابراین، تا زمانی که (بر سر پیمان خود) با شما استوارند، (شما هم بر عهد خود) با آنان پایبند باشید؛ زیرا خداوند، پرهیزکاران را دوست دارد.
توبه - ۷
🔷✨همانگونه که در آیات قبل دیدیم اسلام پیمانهاى مشرکان و بتپرستان را - مگر گروه خاصى - لغو کرد ، تنها چهار ماه به آنها مهلت داد تا تصمیم خود را بگیرند ، در آیات مورد بحث دلیل و علت این کار را بیان مىکند ، نخست به صورت استفهام انکارى مىگوید : چگونه ممکن است مشرکان عهد و پیمانى نزد خدا و نزد پیامبرش داشته باشند ؟ ! ( کیف یکون للمشرکین عهد عند الله و عند رسوله).
یعنى اینها با این اعمال و اینهمه کارهاى خلافشان نباید انتظار داشته باشند که پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) بطور یک جانبه به پیمانهاى آنها وفادار باشد.
بعد بلافاصله یک گروه را که در اعمال خلاف و پیمان شکنى با سایر مشرکان شریک نبودند استثنا کرده مىگوید : مگر کسانى که با آنها نزد مسجد الحرام پیمان بستید ( الا الذین عاهدتم عند المسجد الحرام).
این گروه ما دام که به پیمانشان در برابر شما وفادار باشند شما هم وفادار بمانید" (فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ).
" زیرا خداوند پرهیزکاران و آنها که از هر گونه پیمان شکنى اجتناب مىورزند دوست دارد" (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_188
❇️#آیه9توبه
💠اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۹/توبه)
🌱(مشركان پيمان شكن،) آيات خدا را به بهای اندكی فروختند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، به راستی آنان بد اعمالی انجام میدادند.
🔹انسان در عمل و گزينش راه، دارای حقّ انتخاب است. «اشْتَرَوْا»
🔹در برابر از دست دادن آيات الهی، هر چه به دست آوريم، كم است، چرا كه همهی دنيا و آنچه در آن است، در برابر الطاف الهی به مؤمنان، متاع قليل و ناچيز است. اشْتَرَوْا ... ثَمَناً قَلِيلًا ... ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🔹دنياطلبی، سبب مبارزه با دين و باز داشتن مردم از راه خداست. «اشْتَرَوْا بِآياتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ»
🔹رضای الهی و بهشت ابدی را به دنيای زودگذر و پرآفت فروختن، بدترين كار است. اشْتَرَوْا ... ثَمَناً قَلِيلًا ... ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
آياتی كه بر داد وستد انسان دلالت دارد، نشانه اختيار انسان است.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀
بند۷
🍃🌸 وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَاَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ 🌸
✅ و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزیات را بر او تنگ کردى بهوسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش و گستردى بر من از عدل خویش و مرا در زیر سایهات زنده داشتى 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛