eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️فرار از چنگال او ممكن نيست! 💠وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۵۶) لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ (۵۷/نور) ‏ 🌱‏۵۶- و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و رسول (خدا) را اطاعت كنيد تا مشمول رحمت (او) شويد. ‏۵۷- گمان نبر كافران می‌توانند از چنگال مجازات الهی، در زمين فرار كنند، جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهی است؟! 🔹در آيه گذشته وعده خلافت روی زمين به مؤمنان صالح داده شده بود و اين دو آيه، مردم را برای فراهم كردن مقدمات اين حكومت بسيج می‌كند، در ضمن نفی موانع بزرگ را نيز خودش تضمين می‌نمايد، در حقيقت يكی از اين دو آيه در صدد بيان مقتضی است و آيه دوم نفی موانع. ‏نخست می‌گويد:" نماز را بر پا داريد" (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ). ‏همان نمازی كه رمز پيوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمين می‌كند، و ميان آنها فحشاء و منكر حائل می‌شود. ‏" و زكات را ادا كنيد" (وَ آتُوا الزَّكاةَ). همان زكاتی كه نشانه پيوند با" خلق خدا" است، و وسيله مؤثری برای كم كردن فاصله‌ها، و سبب استحكام پيوندهای عاطفی است. 🔹‏و به طور كلی" در همه چيز مطيع فرمان رسول باشيد" (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌). ‏اطاعتی كه شما را در خط مؤمنان صالح كه شايسته حكومت بر زمينند قرار می‌دهد. ‏" تا در پرتو انجام اين دستورات مشمول رحمت خدا شويد" (لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌). ‏و شايسته پرچمداری حكومت حق و عدالت. ‏ 🔹و اگر فكر می‌كنيد ممكن است دشمنان نيرومند لجوج در اين راه سنگ بيندازند و مانع تحقق وعده الهی شوند، چنين امری امكان پذير نيست، چرا كه قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچيز است، بنا بر اين" گمان نبر كه افراد كافر می‌توانند از چنگال مجازات الهی در پهنه زمين فرار كنند" (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ‌). 🔹‏نه تنها در اين دنيا از مجازات خدا مصون نيستند" بلكه در آخرت جايگاهشان آتش است و چه بد جايگاهی است" (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلی‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۸/نور) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! غلامان و فرزندانی كه به سنّ بلوغ و احتلام نرسيده‌اند، در سه وقت (برای ورود به اتاق) از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز، كه لباس از تن بيرون می‌كنيد، و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، هنگام خلوت شماست، اما در غير اين سه وقت، بر شما و بر آنان گناهی نيست كه بدون اذن وارد شوند، زيرا آنان پيوسته با شما در رفت و آمد هستند و بعضی بر بعضی وارد می‌شوند. خداوند آيات خود را اين گونه برای شما بيان می‌كند و خداوند دانا و حكيم است. 🔹مسئول آموزش احكام دين به فرزندان، والدين مؤمن هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹محل خواب والدين، اگر جدا از فرزندان باشد، نياز به اذن دارد. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹كودكی و بردگی، بهانه‌ای برای شكست حريم ديگران نيست. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹مرد بايد در طول شبانه روز، اوقاتی را به همسر خود اختصاص دهد. «ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ» ‏ 🔹حتی فرزندان نابالغ بايد احكام خانواده را بدانند و مراعات كنند. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... ‏الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ ‏ 🔹اسلام دين زندگی است و از جامعيّت كاملی برخوردار است. هم برای مسايل مهم مانند تشكيل حكومت جهانی (كه در آيه ۵۵ آمده است) طرح و برنامه‌ دارد. و هم برای مسائل جزئی مانند ورود كودك به اتاق والدين. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... ‏الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ ‏ 🔹كودكان بايد پاكدامنی را از محيط خانه بياموزند. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹تربيت و آموختن آداب اسلامی را قبل از بلوغ كودكان شروع كنيم. «الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ» ‏ 🔹لباس كار و لباس بيرون را بايد در خانه كنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ» ‏ 🔹استراحت بعد از ظهر و در ميان ساعات كار، مفيد و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ» ‏ 🔹تنظيم وقت، در زندگی مسلمانان بايد بر اساس اوقات نماز صورت گيرد. ‏«قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ- بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ» ‏ 🔹تمام احكام الهی بر اساس علم و حكمت است. «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسشهای تفسيری سوره كهف از الميزان ۳- چرا اصحاب كهف تقيه نكردند؟ با اينكه تقيه و تظاهر به كفر از روى اضطرار جايز است سبب نگرانى و بيم اصحاب كهف چه بوده است ؟ البته هيچ يك از اينها نسبت به كسى كه در زير فشار كفار قرار گرفته و از هر سو او را محصور خود نموده مانند يك اسير زير دست و مستضعف در ميان آنان زندگى مى كند مانعى ندارد، هم عقل آن را تجويز مى كند، و هم نقل ، حتى قرآن كريم صريحا تجويز نموده و فرموده : ((الامن اكره و قلبه مطمئن بالايمان )) و نيز فرموده : ((الاان تتقوا منهم تقاة )) كه چنين كسانى مى توانند به زبان انكار حق نموده ودر دل ايمان داشته باشند، ليكن همه اينها براى كسى است كه گفتيم در زير فشار كفار و زير نظر آنان ودر چنگالشان قرار گرفته باشد، نه مانند اصحاب كهف كه از ميان كفار نجات يافتند، و آزادى در عمل و اعتقاد به دست آوردند، براى آنان ديگر جائز نيست خود را در مهلكه ضلالت افكنده و دست بسته تحويل اجتماع كفر شوند آن وقت نتوانند به كلمه حق لب بگشايند، و خود را از انجام وظائف دينى و انسانى محروم كنند، كه اگر چنين كنند سعادت را بر خود حرام نموده ديگر هرگز روى رستگارى را نمى بينند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((ان الّذين توفيهم الملائكة ظالمى انفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين فى الارض قالوا الم تكن ارض اللّه واسعة فتهاجروا فيها فاولئك ماوهم جهنم و ساءت مصيرا)) و با همين بيان وجه ترتب جمله ((و لن تفلحوا اذا ابدا(( بر جمله ))او يعيدوكم فى ملتهم )) كاملا روشن مى گردد، و نيز اشكالى كه در اينجا به نظر مى رسد رفع مى شود، وآن اشكال اين است كه اظهار كفر از روى اكراه و پنهان داشتن ايمان در قلب و بين خود و خدا هميشه بخشوده است ، و منحصر به زمانى معين نيست ، پس چرا فرموده : ((و هرگز تا ابد رستگار نمى شوند)) و با اينكه مجبور بودن اصحاب كهف از حالشان هويدا بوده چرا برگشتن به كفر ملتشان را هلاكت ابدى خوانده ؟ جوابى كه گفتيم از كلام ما به دست مى آيد اين است كه اگر خود را بر مردم عرضه مى كردند ويا ايشان را به نحوى به مخفى گاه خود راهنمائى مى نمودند خود را به اختيار گرفتار كفر و شرك نموده و عذرشان موجه نمى شد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۶۵ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل و چهارم:: 💢 ، را توجيه نمي كند. كار كه از طريق انجام شود، خير نيست. 🔶 وَ مَا خَيْرُ خَيْرٍ لَا يُنَالُ إِلَّا بِشَرٍّ، وَ يُسْرٍ لَا يُنَالُ إِلَّا بِعُسْرٍ؛ چه خيرى است در خيرى كه جز با شرّ به دست نيايد، و در آسايشى كه جز با سختى حاصل نگردد. 🖋ترجمه انصاریان. 🌴حضرت در چهارمين توصيه مى فرمايد: «آن نيکى که جز از طريق بدى به دست نيايد نيکى نيست و نه آن آسايش و راحتى که جز با مشقت زياد (و بيش از حد) فراهم نشود»; اشاره به اينکه بعضى براى رسيدن به خود از هر اى استفاده مى کنند در حالى که دستور اسلام اين است که تنها از طريق مشروع و صحيح بايد به اهداف رسيد. به بيان ديگر، هدف وسيله را توجيه نمى کند. همچنين نبايد براى رسيدن به راحتى ها به سراغ مقدماتى رفت که بيش از حد انسان را در فشار قرار مى دهد. 🌱دو جمله بالا را که به صورت جمله هاى خبريه تفسير کرديم، بعضى به صورت جمله استفهاميه تفسير کرده اند و مطابق اين تفسير معناى جمله چنين مى شود: چه سودى دارد آن خيرى که جز از طريق شر به دست نمى آيد و چه فايده اى دارد آن راحتى که جز از طريق ناراحتى حاصل نمى شود. روشن است که نتيجه هر دو تفسير يکى است، هرچند لحن و بيان متفاوت است. شبيه همين معنا در کلمات قصار امام(عليه السلام) نيز آمده است; مى فرمايد: «مَا خَيْرٌ بِخَيْر بَعْدَهُ النَّارُ وَمَا شَرٌّ بِشَرّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ; آن خوبى و نيکى که جهنم را به دنبال داشته باشد خوبى نيست و نه آن ناراحتى و مشکلى که بهشت در پى آن باشد ناراحتى و مشکل است». 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی 👈مقصود امام (ع) از آن خير و آسايش، چيزى است كه با تن دادن به پستيها در پى آن است، و انسان بدان وسيله -مثل ثروت و مانند آن- برده ديگرى شود. و مقصود از شرّ و دشوارى مقرون به شرّ، حالاتى مانند ريختن آبرو، در مقام درخواست از ديگران، و تن به ذلّت دادن و از اين قبيل پستيهاست. اين عبارت نيز به منزله صغراى قياس است و كبراى مقدّر آن چنين است: و هر چيزى كه خيرى نداشته باشد، سزاوار نيست كه انسان در پى آن رود و به خاطر آن طوق بردگى ديگران را به گردن اندازد. شرح ابن میثم بحرانی ( ترجمه محمدی مقدم ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراز هایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براورکه جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه و مفاسد عدم توجه به آن‌ 💠وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۹/نور) 🌱‏و هر گاه كودكان شما به حد بلوغ رسيدند، پس بايد همانند كسانی كه قبلًا بالغ شده‌اند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگيرند. خداوند اين گونه آيات خود را برای شما بيان می‌كند و خداوند دانا و حكيم است. 🔷‏برای ريشه كن ساختن يك مفسده اجتماعی مانند اعمال منافی عفت تنها توسل به اجرای حدود و تازيانه زدن منحرفان كافی نيست، در هيچ يك از مسائل اجتماعی چنين برخوردی نتيجه مطلوب را نخواهد داد، بلكه بايد مجموعه‌ای ترتيب داد از آموزش فكری و فرهنگی آميخته با آداب اخلاقی و عاطفی، و همچنين آموزشهای صحيح اسلامی، و ايجاد يك محيط اجتماعی سالم، سپس مجازات را به عنوان يك عامل در كنار اين عوامل در نظر گرفت. 🔷‏به همين دليل در اين سوره نور كه در واقع سوره عفت است از مجازات تازيانه مردان و زنان زناكار شروع می‌كند، و به مسائل ديگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعايت حجاب اسلامی، نهی از چشم‌چرانی، تحريم متهم ساختن افراد به آلودگی ناموسی، و بالآخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به خلوتگاه پدران و مادران، گسترش می‌دهد. 👈‏اين نشان می‌دهد كه اسلام از هيچ يك از ريزه‌كاريهای مربوط به اين مساله غفلت نكرده است. 🔷‏خدمتكاران موظفند به هنگام ورود در اطاقی كه دو همسر قرار دارند اجازه بگيرند. ‏كودكان بالغ نيز موظفند در هر وقت بدون اجازه وارد نشوند، حتی كودكان نابالغ كه مرتبا نزد پدر و مادر هستند نيز آموزش داده شوند كه لا اقل در سه وقت (قبل از نماز صبح و بعد از نماز عشاء و هنگام ظهر كه پدران و مادران به استراحت می‌پردازند) بدون اجازه وارد نشوند.  👈اين يك نوع ادب اسلامی است هر چند متاسفانه امروز كمتر رعايت می‌شود و با اينكه قرآن صريحا آن را در آيات فوق بيان كرده است، در نوشته‌ها و سخنرانی‌ها و بيان احكام نيز كمتر ديده می‌شود كه پيرامون اين حكم اسلامی و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نيست به چه دليل اين حكم قطعی قرآن مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته؟! گر چه ظاهر آيه وجوب رعايت اين حكم است حتی اگر فرضا آن را مستحبّ بدانيم باز بايد از آن سخن گفته شود، و جزئيات آن مورد بحث قرار گيرد. 🔷‏بر خلاف آنچه بعضی از ساده‌انديشان فكر می‌كنند كه كودكان سر از اين مسائل در نمی‌آورند و خدمتكاران نيز در اين امور باريك نمی‌شوند ثابت شده است كه كودكان (تا چه رسد به بزرگسالان) روی اين مساله فوق العاده حساسيت دارند، و گاه می‌شود سهل‌انگاری پدران و مادران و بر خورد كودكان به منظره‌هايی كه نمی‌بايست آن را ببينند سرچشمه انحرافات اخلاقی و گاه بيماريهای روانی شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (۶۱/نور) 🌱‏بر نابينا و لنگ و بيمار و بر خودتان ايرادی نيست كه بخوريد از خانه‌های خود يا خانه‌های پدرانتان يا خانه‌های مادرانتان يا خانه‌های برادرانتان يا خانه‌های خواهرانتان يا خانه‌های عموهايتان يا خانه‌های عمه‌هايتان يا خانه‌های دايی‌هايتان يا خانه‌های خاله‌هايتان يا خانه‌هايی كه كليدهايش را در اختيار داريد، يا خانه‌های دوستانتان. بر شما باكی نيست كه دسته جمعی بخوريد يا پراكنده (و تنها)، و چون وارد خانه‌ای شديد، پس بر يكديگر سلام كنيد، كه تحيّتی است الهی و مبارك و پسنديده. خداوند آيات خود را اين چنين برای شما بيان می‌كند، شايد كه بينديشيد. 🔷‏علّامه طباطبايی می‌فرمايد: ظاهر آيه چنين است كه خداوند برای مؤمنان حقّی قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان و خويشان و دوستانشان به ميزان احتياج بخورند و مصرف كنند و اين اذن، كلّی و فراگير است، لكن ابتدای آيه به سه گروه اشاره كرده كه معمولًا نمی‌توانند غذای خود را تأمين كنند و نيازمند ديگران هستند، اما حكم به اين سه گروه اختصاصی ندارد و برای همه مؤمنان است. ‏🔹ديگران را بر خود مقدّم بداريم، خصوصاً محرومان را. «الْأَعْمی‌- الْأَعْرَجِ‌- الْمَرِيضِ‌- أَنْفُسِكُمْ» ‏🔹روابط خانوادگی و خويشاوندی، در مسائل حقوقی اثر می‌گذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولی اسلام روابط خويشاوندی و عاطفی را در اين موارد بر مالكيّت افراد غالب نموده است.) أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ‌ ... بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ‌ ‏🔹قرائن عرفی و اطمينان عقلايی برای جواز مصرف از خانه ديگران كافی است. ‏(مثلًا دادن كليد خانه، نشان رضايت است) «مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ» ‏🔹در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فاميل قرار داده شده است. أَعْمامِكُمْ‌ ... أَوْ صَدِيقِكُمْ‌ (از «افلاطون» پرسيدند: برادرت را بيشتر دوست داری يا رفيقت را؟ گفت: برادرم را زمانی كه رفيقم باشد.) ‏🔹سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا» ‏🔹سلام، ادبی آسمانی، مبارك و پسنديده است. «تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً» ‏🔹سلام‌كردن، در خير وبركت زندگی مؤثّر است. «مُبارَكَةً طَيِّبَةً» 🔹اهل خانه به منزله‌ی جان شما هستند. «فَسَلِّمُوا عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ» ‏🔹مرز حقّ و حقوق را بايد خداوند تعيين فرمايد. «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ» ۱۰- در احكام الهی بايد انديشيد. «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۳۱-۲۷ سوره کهف وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا {27} و آنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحى شده است بخوان .كلماتش را تغييردهنده‏اى نيست و جز او هرگز پناه و مرجعی (برای تبدیل کلماتش) نخواهى يافت {27} وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا {28} و با كسانى كه پروردگارشان را صبح و شام مى‏خوانند [و] خشنودى او را مى‏خواهند شكيبايى پيشه كن و دو ديده‏ات را از آنان برمگير (رهاشان نکن)كه زيور زندگى دنيا را بخواهى و از آن كس كه قلبش را از ياد خود غافل ساخته‏ايم و از هوس خود پيروى كرده و [اساس] كارش بر زياده‏روى است اطاعت مكن {28} وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقًا {29} و بگو حق از پروردگارتان [رسيده] است پس هر كه بخواهد بگرود و هر كه بخواهد انكار كند كه ما براى ستمگران آتشى آماده كرده‏ايم كه سراپرده‏هايش آنان را در بر مى‏گيرد و اگر فريادرسى جويند به آبى چون مس گداخته كه چهره‏ها را بريان مى‏كند يارى مى‏شوند وه چه بد شرابى و چه زشت جايگاهى است {29} إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا {30} كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند [بدانند كه] ما پاداش كسى را كه نيكوكارى كرده است تباه نمى‏كنيم {30} أُوْلَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا {31} آنانند كه بهشتهاى عدن به ايشان اختصاص دارد كه از زير [قصرها]شان جويبارها روان است در آنجا با دستبندهايى از طلا آراسته مى‏شوند و جامه‏هايى سبز از پرنيان نازك و حرير ستبر مى‏پوشند در آنجا بر سريرها تكيه مى‏زنند چه خوش پاداش و نيكو تكيه‏گاهى {31} ♻️عصاره فراز آیات ۳۱-۲۷ : ای پیامبر هدایت قران را به مردم برسان. انتخاب با خودشان است. با حفظ پیروانت بدون توجه به زینتهای دنیوی، در برابر پیشنهادات هواپرستان وآزار انها صبر کنید و بدانید که سرنوشت نیکو مخصوص اهل ایمان و اتش سخت مخصوص نپذیرندگان هدایت الهی است. نکات : ۱- در زندگی دنیا، مخالفان هدایت الهی و رسولان بعلت دلبستگی به زینت ها و زخارف دنیوی از پذیرش هدایت و پیام رسولان سرباز میزنند. اما اهل ایمان و عمل صالح که زندگی دنیا را عرصه امتحان میدانسته و دل به دنیا نداده اند، در زندگی اخروی از نعمات و زینتهایی بمراتب بهتر از دنیا،بهره مند میشوند. ایه ۳۱ دستبندهايى از طلا آراسته مى‏شوند و جامه‏هايى سبز از پرنيان نازك و حرير ستبر مى‏پوشند ۲- لا مبدل لکلماته (الله): کهف انعام ۲ بار،بیشترین تکرار کلمات ۳ بار در کهف 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل وپنجم : 💢مراقب باش كه ، ترا به مهلكه نبرد. 🔶وَ إِيَّاكَ أَنْ تُوجِفَ بِكَ مَطَايَا الطَّمَعِ فَتُورِدَكَ مَنَاهِلَ الْهَلَكَةِ؛ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا يَكُونَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ، فَإِنَّكَ مُدْرِكٌ قَسْمَكَ وَ آخِذٌ سَهْمَكَ وَ إِنَّ الْيَسِيرَ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ [أَكْرَمُ وَ أَعْظَمُ] أَعْظَمُ وَ أَكْرَمُ مِنَ الْكَثِيرِ مِنْ خَلْقِهِ، وَ إِنْ كَانَ كُلٌّ مِنْه. از اينكه مركبهاى طمع تو را برانند و به آبشخورهاى مهلكه وارد سازند بر حذر باش، اگر بتوانى بين تو و خداوند صاحب نعمتى نباشد چنان كن، زيرا بالاخره نصيبت را بيابى، و سهم خود را دريابى. نعمت اندك از جانب خداى پاك بزرگتر و با ارزش تر از نعمت فراوانى است كه از غير خدا برسد اگر چه همه از اوست. 🖋ترجمه انصاریان «و بپرهيز از اينکه مرکب هاى طمع، تو را با سرعت با خود ببرند و به آبشخورهاى هلاکت بيندازند»; امام(عليه السلام) در اينجا موارد را به منزله مرکب هاى سرکشى گرفته که اگر انسان بر آن سوار شود اختيار را از او ربوده و به پرتگاه مى کشانند و تعبير به «مَناهِلَ الْهَلَکَةِ; آبشخورهاى هلاکت» اشاره لطيفى به اين حقيقت است که انسان به سراغ آبشخور براى سيراب شدن مى رود ولى آبشخورى که با مرکب طمع به آن وارد مى شود نه تنها سيراب نمى کند، بلکه آبى نيست و به جاى آن هلاکت است. بارها در زندگى خود آزموده ايم و تاريخ نيز گواه صدق اين حقيقت است که افراد طماع گرفتار شکست هاى سختى در زندگى شده اند، زيرا طمع، چشم و گوش انسان را مى بندد و به او اجازه نمى دهد راه را از بيراهه و محل نجات را از پرتگاه بشناسد، 💢🎋شبيه اين معنا حدیثی از رسول خدا مى خوانيم: «اَلطَّمَعُ يُذْهِبُ الْحِکْمَةَ مِنْ قُلُوبِ الْعُلَماءِ; حکمت و تدبير را حتى از دل دانشمندان بيرون مى برد». ✅ زير بار ديگران نرو حتي اگر بيش از خدا ميدهند آن گاه مى فرمايد: «و اگر بتوانى که ميان تو و خداوند، صاحب نعمتى واسطه نباشد چنين کن، زيرا تو (به هر حال) قسمت خود را دريافت مى کنى و سهمت را خواهى گرفت و مقدار کمى که از سوى خداوند به تو برسد با ارزش تر است از مقدار زيادى است که از سوى مخلوقش برسد، هرچند همه نعمت ها (حتى آنچه از سوى مخلوق مى رسد) از ناحيه خداست» 🌴امام(عليه السلام) در اين دستور بر اين نکته اخلاقى مهم تکيه مى کند که انسان تا مى تواند نبايد زير بار مردم باشد، بلکه بايد با نيروى خود و اعتماد به توان خويشتن سهم خود را از مقدرات الهى به دست آورد و اگر از اين طريق به سهم کمترى برسد از آن بهتر است که از طريق مردمى که منت مى گذارند به سهم بيشترى نايل شود. گرچه عبارت امام(عليه السلام) در اينجا مطلق است و تفاوتى ميان کسانى که با آغوش باز خواسته انسان را استقبال مى کنند حتى پدر و فرزند و برادر همه را شامل مى شود; ولى روشن است که منظور امام(عليه السلام) آنجاست که شخصيت انسان با سؤال خدشه دار شود و آميخته با ذلت يا منّتى باشد. 💢 از امام باقر(عليه السلام) نقل شده:; روزى شخصى در محضر آن حضرت به پيشگاه خدا عرضه داشت: خداوندا من را از همه خلق خود بى نياز کن امام(عليه السلام) فرمود اين گونه دعا نکن; ولى بگو خداوندا ما را از بدان خلقت بى نياز کن، زيرا هيچ انسان باايمانى از کمک و يارى برادرش بى نياز نيست». به بيان ديگر بسيار مى شود که انسان شخصا قادر بر انجام کارى است; ولى تنبلى مى کند و از ديگران کمک مى خواهد و کَلّ بر آنها مى شود. اين کار مذموم ونکوهيده است; ولى مواردى هست که کارها بدون تعاون ديگران انجام نمى شود، گرفتن اشکالى ندارد، زيرا زندگى انسان همواره آميخته با تعاون است. جمله «وَإنْ کانَ کُلٌّ مِنْهُ» در واقع اشاره به توحيد افعالى خداست و آن اينکه به فرض که انسان از ديگران کمک بگيرد (آنجا که نبايد بگيرد) و به او کمک کنند باز هم اگر دقت کنيم همه اينها از سوى خداست، زيرا انسان خودش چيزى ندارد که به ديگرى بدهد. آنچه دارد از سوى خدا دارد و آنچه به دست آورده با نيروى خداداد به دست آورده است مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود ذيل اين توصيه امير مؤمنان(عليه السلام) سخن کوتاه و پرمعنايى از شيخ محمد عبده، عالم معروف مصرى به اين مضمون نقل مى کند که هيچ سخنى در دل انسان از اين سخن اثربخش تر نيست، سخنى که به سبب قوّت در تأثير و اصابت به حق خواننده باايمان را فورا از دنيا (و مردم دنيا) برمى کَند (و تمام توجّه او را به سوى خدا مى برد.) 🖊 شرح ايت اله مكارم شیرازی @quranpuyan
✨اَللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا ✨خداوندا! به حق ایشان به ما گشایشی ده فوری و نزدیك کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️با گرامیداشت دومین سالگرد فقدان تلخ مرحوم استاد داود ، بمناسبت این ایام یادداشت زیر از ایشان را ارسال می کنیم. 🖊 راهکارهايى براى 1- نظام ارزش‌گذاری ما در دوره بعد از انقلاب اسلامی بر اساس تضاد بوده است به این معنا که هر چیزی که غرب می گوید بد و عکس آن درست است. این نظام، سه مشکل درست کرده است؛ مشکل اول مشکل دانایی است به این معنا که به‌خصوص در حوزه علوم انسانی هر آن چیزی را که دیگران دانش می دانند، دانش تلقی نمی شود. دوم اینکه در سیاست خارجی کار ما عملاً درگیری با کشورهای دیگر است. موضوع سوم مسئله امنیتی بودن است چراکه احساس می شود که دشمن هرلحظه در کمین ماست. باید رویکرد نظام ارزشی در کشور به حق گرایی تغییر کند. 2- به دلیل وجود در کشور، فرصت و اجازه کالبدشناسی سیاست های داخلی برای ما ایجاد نمی شود چون احساس می کنیم که هر تحلیلی ما را آسیب پذیرتر می کند. باید رویکرد افراطی امنیتی را در مسائل مختلف کنار گذاشت. 3- بودجه زیادی به مسائل در کشور اختصاص داده‌شده است. این همان اشتباهی است که شوروی هم مرتکب شد و درحالی‌که در آن‌سوی کره زمین با آمریکا در حال جنگ بود، از درون فروپاشید. اولویت در تقسیم بودجه باید مسائل داخلی باشد. 4- درک روشنی در حوزه ماهیت حکمرانی در کشور وجود ندارد. باید در این حوزه تولید فکر بیشتری صورت گیرد. 5- مشکلی که در طراحی نهادهای کشور وجود دارد این است که همدیگر را خنثی می کنند. بعضی از نهادهای کشور به دلیل نظام ارزش‌گذاری که وجود دارد، این‌قدر مقدس شده اند که کسی نمی تواند به آن‌ها دست زند. درحالی‌که تغییرات نهادی باید عادی باشد و جامعه هم نشان داده است که در برابر این تغییرات مشکل زیادی ندارد. 6- باید نظام ما از حالت بودن و حاکمیت دوگانه خارج شود. همچنین باید از حالت شخصی بودن عبور کرده و به حکمرانی غیرشخصی رسد. تنها راه این کار، فعال کردن نهاد حزب است که این موضوع هم مگر با اصلاحات اساسی در شورای نگهبان اتفاق نمی افتد. 7- متأسفانه در شورای نگهبان افرادی عضو هستند که با جمهوریت موافق نیستند که باید اصلاحاتی در این رابطه صورت گیرد چون در هر کاری باید کسی مسئول باشد که خودش همدلی با اصل کار را داشته باشد. همچنین تأیید صلاحیت کاندیداهای احزاب باید از طریق شورای مرکزی احزاب یا در فرایندی شبیه آن انجام شود. 8- سیاست نظارت استصوابی اجازه نمی دهد که مدیران شایسته به مدارج بالا رسند و اگر هم خطا کردند، با مردم مواجه شوند. نظارت استصوابی، هم مدیران شایسته را به حاشیه می راند و هم باعث می شود که اگر مدیران پذیرفته‌شده خطایی کردند، اجازه علنی شدن آن داده نشود. باید در این قانون تجدیدنظر شود. 9- همیشه مشکلات کشور به‌جای افتادن به دوش احزاب، به دوش رهبری می افتد و ازآنجا هم به اصل مذهب منتقل می شود. باید احزاب قوی در کشور ایجاد شود تا مانند ضربه گیر عمل کنند و اصل نظام تهدید نشود. 10- برای برون‌رفت از مشکلات نظام، بهترین کار این است که اصلاحات سیستم به دست رهبری انجام گیرد تا هم رهبری و هم جمهوری اسلامی را نجات دهد. چراکه دیگران چنین توانایی را ندارند و اگر هم داشته باشند این کار با خونریزی یا مشکلات بیشتری انجام خواهد شد. یکی از این پیرابند باید اصلاح مکانیزم شورای نگهبان باشد تا نظام انتخاباتی هم اصلاح شود. قانون انتخابات، قانون اساسی دوم است اما مهم‌تر از قانون اساسی اول است چراکه قانون انتخابات است که قانون اساسی را فعال یا غیرفعال می کند. 11- در دوره انقلاب وقتی مردم از نخبگان سیاسی، شاه و دربار روی‌گردان شدند، پناهگاه مذهب و روحانیت را داشتند اما این بار اگر انقلابی صورت گیرد، با توجه به نبود یک هویت واحد در کشور، احتمالاً کشور به سمت یک نوع فروپاشی خواهد رفت. نخبگان کشور باید به‌شدت نسبت به این موضوع هوشیار باشند. 12- سیستم های حکومتی در دنیا 2 گونه هستند: سیستم های خوداصلاح کننده و غیر خوداصلاح کننده. هرچند وقت یک‌بار باید یک احیا کننده، سیستم حکومتی ما را اصلاح کند. اگر به سیستم خوداصلاح کننده تبدیل شود که عالی است ولی در غیر این صورت، بعد از 40 سال مطمئناً نیاز به تغییرات اساسی وجود دارد. دولت جمهوری اسلامی باید خود را اُبژه کند و از بیرون به خود نگاه کرده و ارزیابی کند. همه باید به این نائل شوند که اصل و اساس سیستم احتیاج به فکر کردن دارد. 13- بعضی از افراد مرتب سعی می کنند که در کشور نهاد جدید تأسیس کنند. به‌جای این کار، باید به کاستن این نهادها فکر کرد. مثلاً در حوزه فرهنگ، 25 نهاد هم ارز در امور خارجه در حال فعالیت هستند که باید تعدیل شود. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای . به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸تدبر و فهم سوره مومنون:مطابق وعده خداوند خالق مدبر امور، مومنان صالح رستگار خواهند بود http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5509&= 🌸توصيف زنان صالحه و ناشزه http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5505&= 🌸💮علت وضع قوانين و محدوديتها در احكام ازدواج چيست؟ http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5502&= 🌸رفع تعارضات زن وشوهر http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5508&= ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan