#محاربه يا #مدارا در كلام و رفتار #علي ع
🛑قسمت چهارم:
🌴 امام علي ع نه تنها مخالفان سياسي مسلح (#براندازان) را #محارب نخواند، بلكه مالك اشتر را از #محاربه باخدا پرهيز ميدهد!
✅ترك انصاف،#تبعيض و #ستم به مردم= #محاربه با خدا
نامه 53 خطاب به مالك اشتر قبل از عزيمت براي استانداري مصر
امام در ابتداي اين نامه 2 بار از حرب با خدا استفاده كرده است
🔸أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ؛ وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ. وَ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْيِيرِ نِعْمَةِ اللهِ وَ تَعْجِيلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَة عَلَى ظُلْم، فَإِنَّ اللهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ.
خدا و #مردم را از جانب خود و خواص از خاندانت و كسانى از رعيتت كه به او علاقه دارى #انصاف ده،
كه اگر انصاف ندهى ستم كرده اى،
و هر كه به بندگان خدا ستم كند خداوند به جاى بندگان ستمديده خصم او مى باشد،
و هر كه خداوند خصم او باشد عذرش را باطل كند،
و شخص ستمكار #محارب با خداست تا وقتى كه از ستم دست بردارد و توبه كند.
چيزى در تغيير نعمت خدا، و سرعت دادن به عقوبت او قوى تر از ستمكارى نيست، كه خداوند شنواى دعاى ستمديدگان، و در كمين ستمكاران است.
🖊ترجمه انصاريان
🔻انصاف در برابر مردم ترک هرگونه #تبعيض و تمايل به افراد مورد نظر است; همان چيزى که غالب زمامداران گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت مى رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتيازاتى قائل مى شوند که هرگز آن را به ديگران نمى دهند. اين تبعيض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى هاى حکومت هاست.
🌴امام(ع) در ادامه اين سخن دليلى براى گفتار خود ذکر مى کند . مى فرمايد: «زيرا اگر چنين نکنى (و انصاف را رعايت ننمايى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پيش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذيرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و توبه کند»
روشن است ترک انصاف و روى آوردن به انواع تبعيض ها ظلم فاحش و آشکار است و مى دانيم خداوند عادل و حکيم دشمن ظالمان و يار مظلومان است. گفتنى است امام(عليه السلام) بر اين معنا تأکيد مى کند که خداوند به دشمنى و مخاصمت هرکس اقدام کند هيچ عذر و بهانه اى را از او نمى پذيرد
❌امام(ع) در ادامه اين سخن کيفر شديد ظالمان را که در نوع خود بى نظير است شرح مى دهد. مى فرمايد: «(بدان) هيچ چيز در تغيير نعمت هاى خداوند و تعجيل انتقام و کيفر او از اصرار بر ظلم و ستم سريع تر نيست، زيرا خداوند دعاى #مظلومان را (بر ضد تو) مى شنود و در کمين ستم کاران است»;
🔻♦️اين جمله هشدار کوبنده اى به #ظالمان است که بدانند مجازات کيفر آنها تنها حواله به قيامت نمى شود، بلکه در اين جهان نيز گرفتار کيفر اعمال خود خواهند شد. آن هم نه در دراز مدت، بلکه در کوتاه مدت.
🖊شرح ايت الله مكارم.
@quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت سوم:
🔶2- آیا #ملت مراقبتى بر کارهاى #حاکم دارند یا نه؟
بعد از اینکه بیان شد که حکومت در اسلام به نحو مالکیت مطلقه و فعال مایشاء بودن نیست،بلکه به نحو ولایت و امانتدارى است و بیان شد که خود حکومت قیمتى ندارد و فقط براى حفظ مصالح امت و برقرار نمودن نظام عادله در مجتمع اسلامى است، طبعاً حاکم در برابر ملت مسؤولیت دارد و آحاد ملت حق مراقبت و محاسبه دارند و👈 اگر حاکم خلافى انجام داد به خودى خود از مقام #منعزل مى شود و در صدر اسلام قطع نظر از اینکه رسول االله(صلى االله علیه وآله) شخصاً این حق را به ملت داده بود فرموده است: «أشیروا عَلَىّ أصحابى: اصحاب من اگر به نظرتان آمد در موردى من اشتباه کردم یا خلاف به من تذکر بدهید».
🔷سیره حضرت امیر(علیه السلام) هم بر این جارى بود، از خطبه هاى آن بزرگوار که بعضى ازآنها را قبلا نگاشتیم، ظاهر مى شود، همه اش ترغیب است که مردم #حرفشان را در مقابل حاکم بزنند و تبعیّت کورکورانه نکنند و آنچه در ذهنشان مى آید با خود حاکم مذاکره کنند و ابهّت و عظمت حاکم نباید مانع شود و لذا حضرت زیاد به مردم تلقین مى کرد که حاکم امتیازى بر آحاد
ملت ندارد و مقامش نباید مانع شود که مردم حرف حق را نزنند.
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ
وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ
نعمت هاى مرا كه بر شما ارزانى داشتم
به ياد آوريد ، و به عهد من وفا كنيد
تا به عهد شما وفا كنم
🌸 سوره بقره ، آیه ۴۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص آیات 71 تا 77
📄#صفحه_394
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_394
❇️نعمت بزرگ #روز و #شب
💠وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۷۳/قصص)
🌱و از رحمت اوست كه برای شما شب و روز را قرار داد تا در آن آرامش يابيد و از فضل او (روزی خود را) بجوييد، و باشد كه شكر گزاريد.
🔷آری گستردگی دامنه رحمت خدا ايجاب میكند كه تمام وسائل حيات شما را تامين كند، شما از يك سو نياز به كار و كوشش و حركت داريد كه بدون روشنايی روز ممكن نيست، و از سوی ديگر نياز به استراحت و آرامش كه بدون تاريكی شب كامل نمیشود.
🔷امروز از نظر علمی ثابت شده است كه در برابر نور تمام دستگاههای بدن انسان فعال و سرزنده میشوند: گردش خون، دستگاه تنفس، حركت قلب، و ساير دستگاهها، و اگر نور بيش از اندازه بتابد، سلولها خسته میشوند و نشاط جای خود را به فرسودگی میدهد. و بر عكس، دستگاههای بدن در تاريكی شب در آرامش و آسايش عميقی فرو میروند و در سايه آن تجديد قوا و نشاط میكنند (ما شرح اين معنا را در جلد ۸ صفحه ۳۴۳ و جلد ۱۲ صفحه ۴۱ بيان كردهايم).
🔷جالب توجه اينكه هنگامی كه سخن از شب جاويدان میگويد، در پايان آيه میفرمايد:" آيا نمیشنويد"؟ و هنگامی كه سخن از روز سرمدی به ميان میآورد میفرمايد آيا نمیبينيد؟ اين تفاوت تعبير ممكن است به خاطر اين باشد كه حس متناسب شب گوش است و شنوايی، و حس متناسب روز، چشم است و بينايی تا اين حد قرآن مجيد در تعبيرات خود دقت به خرج داده است.
اين نيز شايان توجه است كه در پايان اين سخن مساله" شكر" را مطرح میكند، شكر در برابر نظام حساب شده نور و ظلمت، شكری كه خواه و ناخواه انسان را به شناخت منعم و معرفت او، وا میدارد، و شكری كه انگيزه ايمان در مباحث اعتقادی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_394
❇️#دنیا مزرعه آخرت است
💠وَ ابْتَغِ فِيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ «77»قصص
🌱و (اى قارون!) در آنچه خداوند به تو داده است، سراى آخرت را جستجو نما و (در عين حال) بهرهات را نيز از اين دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خداوند به تو احسان كرده است، تو نيز (از اين ثروت به ديگران) احسان نما وبدنبال فساد در زمين مباش كه خداوند، فسادگران را دوست نمىدارد.
🔹حضرت على عليه السلام در تفسير جملهى «لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» فرمود: «يعنى از سلامتى، قوّت، فراغت، جوانى و شادابى خود براى آ#خرت استفاده كن».
👈در اين آيه به چند دستور و رهنمود تربيتى اشاره شده است:
الف: توجّه داشتن به آخرت، همراه با بهرهمندى از دنيا.
ب: احسان به ديگران با توجّه به الطاف خداوند به انسان..
ج: دورى از فساد با توجّه به «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ»
🔹دنيا مزرعهى آخرت است. «وَ ابْتَغِ فِيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ» (به قارون گفته شد: از اين امكانات سراى آخرت را دنبال كن.)
🔹دارايى ثروتمندان، از آنِ خداست. «آتاكَ اللَّهُ»
🔹آخرت را بايد با جديّت دنبال نمود، هر چند دنيا را نيز نبايد فراموش كرد.
👈«ابْتَغِ- لا تَنْسَ»
🔹مال و ثروت مىتواند وسيلهى سعادت اخروى گردد. «وَ ابْتَغِ فِيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ»
🔹موعظهى ثروتمندان، كار پسنديدهاى است. وَ ابْتَغِ ...
🔹هركس به سهم و نصيب خود اكتفا كند وباقى را صرف آخرت نمايد. وَ ابْتَغِ ...
👈وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ ...
🔹در موعظه، به نيازهاى طبيعى هم توجّه داشته باشيم. «لا تَنْسَ نَصِيبَكَ»
🔹ثروت بىحدّ، بهرهمندى بىحساب رابدنبال ندارد. نصيب هركس محدود و مشخّص است. «نَصِيبَكَ»
🔹#آخرتطلبى از طريق احسان به ديگران است. وَ ابْتَغِ ... وَ أَحْسِنْ
🔹براى دعوت ديگران به احسان، يادآورى #احسان_الهى در حقّ آنان كارساز است. «أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»
🔹سرمايهداران بىايمان، در معرض فساد هستند. «لا تَبْغِ الْفَسادَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۶۵
فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا
پس [بعد از بازگشت به مکان قبلی] بندهای از بندگانمان را یافتند ۸۵
که رحمتی [ویژه] از جانب خویش بر او بخشیده بودیم و علمی [مخصوص] از نزد خود به او آموخته بودیم. ۸۶
۸۵- گفته شده است این بنده، همان حضرت خِضر بوده است، اما معرفی مجمل و مبهم او، به عنوان یکی از بندگانمان، بدون آنکه اسمی از او برده شود، نشان ميدهد منظور همین گستردگی علم و دانش و حضور بندگانی است که پیامبر عظیمالشأنی همچون موسی مشتاق و بیتاب شاگردی امثال آنها بوده است. قرآن به همین وصف بسنده کرده است که او بندهای بود که ما رحمت و علم ویژهای از جانب خود به او عطا کرده بودیم.
۸۶- «لَدُنَّ» ظرف زمان و مکان است که مشابه کلمه «عند» [نزد] ميباشد، ولی مفهوم نزدیکی و ویژه بودن در آن غلبه دارد. مثل: لدنک رحمه، لدنک ولیاً، لدنک نصیراً، لدنا اجراً، لدنا علماً، حناناً من لدنا، رزقاً من عندنا و...
کهف : ۷۷
فََانطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا
پس [آن مکان را] ترک کردند تا اینکه به مردم شهری رسیدند، [و چون گرسنه بودند] از اهل آن شهر طعامی طلب کردند، اما آنها از مهمان کردنشان خودداری کردند! پس [در حالی که خسته و گرسنه دیار آنها را ترک ميکردند] در آنجا دیواری را دیدند که [از شدّت فرسودگی و انحراف] ميخواست فرو ریزد، پس [بدون هیچ مزد و منّتی] آن دیوار کج را راست کرد. [موسی با ناراحتی از عملگی بی مزد و پاداش برای چنان مردمی بيخير] گفت: اگر ميخواستی، لااقل برای این کار مزدی ميگرفتی [تا چیزی بخریم و شکم خود را سیر کنیم]. ۹۲
۹۲- این سومین سؤال، و این بار محترمانه موسی بود که دلالت ميکرد با معیارهای بشری مناسبتی ندارد، کسی کار بی مزد و پاداش انجام دهد و در شریعت چنین خدمتی مگر به عنوان کمک به محرومان توصیه نشده است.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🔻نگاهی دوباره به ایه #محاربه
✳️مائده:33
🔶إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
جزاي كساني كه با خدا و رسولش به جنگ برميخيزند 105 و در زمين [=شهر و ديار خود] به تباهي ميكوشند، 106 جز اين نيست كه كشته شوند، 107 يا به دار آويخته شوند، يا دست و پاي آنان برخلاف هم بريده شود، 108 يا از سرزمين خود اخراج گردند. 109 چنين است كه براي آنها در دنيا خواري است و در آخرت عذابي عظيم دارند.
__
↩️105- محاربه از حَرب [جنگ و ستيز]، در باب تفاعل و به هيئت مضارع «يُحَارِبُونَ»، دلالت بر تجاوز مستمر ميكند. #محاربه با خدا و رسول او، جنگيدن به قصد براندازي دين خدايي و نفي آزادي عقيده و آرمان مؤمنين است، وگرنه مشركين منكر «الله» نبودند. علاوه بر آن، جمع آمدن «الَّذِينَ يُحَارِبُونَ»، دلالت بر تشكل و تباني گروهي [نه فردي] ميكند. مسلماً هيچ ملتي در برابر چنين متجاوزاني به آيين خود و سلب اختيارشان ساكت نمينشينند.
↩️106- يفسدون نيز جمع مضارع است و نشان از تبهكاري مستمر در جامعه و سلب امنيت و آسايش از مردم ميكند.
↩️107- هيئت فعلي «يُقَتَّلُواْ» دلالت بر برخورد سخت با متجاوزان مسلح و مجهز [كه بسياري از مفسرين آنان را راهزنان مسلح شمردهاند] ميكند.
↩️108- در دوراني كه شهرباني و زنداني وجود نداشته تا تبهكاران و متجاوزان به امنيّت جامعه را از تكرار تجاوز بازدارد، عمليترين راه حل، چنين حكمي بوده است تا نتوانند دزدي كنند و بگريزند [دست و پا]. اما امروز به تناسب مقتضيات زمانه ميتوان دست قدرت آنان را از تباهي كوتاه كرد و پايبند زندان يا تحت نظارت دائميشان قرار داد.
↩️109- چهارمين و سادهترين شيوة برخورد با اين متجاوزان، تبعيدشان به شهر و دياري ديگر است. تنوع چنين كيفرهايي، با آن كه حكم خدا واحد است، باز گذاشتن دست قاضيان براي اجراي حكم، بر حسب مقتضيات زمان و مكان و شرايط فردي و اجتماعي ارتكاب جرايم است. اگر غرض مجازات شخص مجرم بود، مسئله ساده مينمود، مهم ريشهكني جرم و اتخاذ شيوة مناسب براي پيشگيري از آن است. سوء استفاده از اين حكم در سركوب مخالفين سياسي و معدوم كردن آنان به جرم مقابله با نظام، هيچ ربطي به اسلام ندارد.
💫تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت چهارم
✅ #مدت_حکومت_حاکم
↩️فصل هشتم در بیان مدت حکومت حاکم اسلامى است. مدت حکومت #مادام_العمر به گونه اى که در بعضى از ممالک جهان متداول است، نیست، که حاکم هر نوع خلاف مصالح عامه هم عمل
کند عوض نگردد و تبدیل رئیس در این گونه رژیم ها با مرگ یا با کودتا است. این قسم حکومت ها بدترین شکل حکومت ها است، زیرا #حکام_مادام_العمر براى حفظ مقام مجبور نیستندبه مردم خدمت کنند، بلکه مجبورند دستگاه حکومت را به نفع خود تقویت کنند و کسانى را که احساس خطر از ناحیه آنها براى مقام خود مى کنند از بین ببرند.
🔹به گفته مونتسکیو همه پادشاهان میل دارند #مستبد و مطلق العنان باشند و به آنها گفته نشود بهترین وسیله براى رسیدن به این مقصود جلب محبت و علاقه ملت است، ولکن بدبختانه آنهاهمیشه این نصایح را مسخره تلقى مى کنند، زیرا نفع شخصى ایشان این است که ملّت ضعیف و بیچاره باشد تا هیچوقت نتوانند در مقابل آنها مقاومتى ابراز دارند.
👈و نیز حکومت اسلامى محدود به زمان معینى نیست; بلکه حاکم مادامى که عمل به وظائف قانونى خود مى کند و کوشا در برقرار نمودن نظام عادله هست و مصلحت مردم و امت اسلام را در نظر دارد و با خارجى ها زد و بند غیرمشروع نمى کند
و کفّار را به هر عنوانى ولو به عنوان مستشار مسلّط بر ملت نمى کند، در مقام حکومت باقى است،
ولى یک #خلاف_عمدى موجب سلب عدالت او مى گردد و حاکم خود به خود از مقام حکومت عزل مى شود و حاکم دیگرى که واجد شرایط باشد بدون سر و صدا و دست و بندى، جانشین او مى شود.
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً
💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_6051113847773728713.mp3
14.56M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه
( اولین پنج شنبه در هر ماه )
✅با موضوع :
مساله #قدرت در نهج البلاغه❗️
🔸: ناسازگاری ایمان و #اکراه
پرسشی که درباره مساله قدرت مطرح میشود، این است که نسبت بین دین و قدرت چیست؟ به تعبیر دیگر دین
در چه قلمروی میتواند از قدرت استفاده کند و قدرت را به خدمت خود بگیرد و به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف
خود از آن استفاده کرد؟
🔹پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱. کانون توحید
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
💐💐لیست #پربازدیدترین موضوعات سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸❓ایا زنان کفار که به #اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
🌸❓منظور از #ذكرالله در قرآن چيست؟ايا ذكر خدا ،همان توجه قلبي است يا ذكر لفظي؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2796_mnZwr-z-dhkrllh-dr-qrn-chyst-y-dhkr-khd--hmn-twjh-qlby-st-y-dhkr-lfZy.aspx
🌸❓مراد از #عمل_صالح چیست؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4944_posts.aspx
🌸 #رجعت چیست؟آیا رجعت در قرآن اشاره شده است؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16882findunread_rjt-chyst-y-rjt-dr-qrn-shrh-shdh-st.aspx#post16882
🌸تدبر و فهم سوره #فلق: پناه بردن به رب خالق از همه شرور انساني و طبيعي
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5549_tdbr-w-fhm-swrh-flq--pnh-brdn-bh-rb-khlq-z-hmh-shrwr-nsny-w-Tbyy.aspx
🌸❓آيا قران و معصومين، حكومت را به #اجبار_حجاب براي خانم ها ملزم كرده است؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19377findlastpost_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx#post19391
✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan