eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از نظر چه کسانی هستند ؟ 💠كذلِكَ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ «28»فاطر 🌱خداوند متعال فرموده:از بندگان خدا ،تنها از او خشیت دارند. (فاطر۲۸) 🔹 در مجمع البيان در ذيل جمله «انما يخشى اللّه من عباده العلموا...» مى گويد: از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: منظور خداى تعالى از علما، آن كسى است كه عملش مصدق قولش باشد، كسى كه نباشد، او نيست ، و نيز در حديثى آمده كه فرمودند: از همه شما عالم تر به خدا، ترسنده تر از خدا است. 👈پس لقب را فقط به داده است . https://v.ht/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در بخل نورزیم .آنچه داریم از خداوند است 💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر 🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‌كنند و نماز بر پا مى‌دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‌ايم، پنهان و آشكار انفاق مى‌كنند، به تجارتى دل بسته‌اند كه هرگز زوال نمى‌پذيرد. 🔹دارائى‌هاى انسان، داده الهى است. «رَزَقْناهُمْ» اگر توجّه داشته باشيم كه دارائى‌هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى‌ورزيم. «أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 🔹مورد انفاق، تنها مال نيست بلكه از علم و آبرو و قدرت نيز بايد به مردم كمك كرد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 🔹تلاوت (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. 🔹فكر و فرهنگ، مقدّمه‌ى عمل است. 🔹در معامله با خدا، حتّى يك درصد زيان نيست. «تِجارَةً لَنْ تَبُورَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با گرامیداشت روزهای تجلی خواست مردم نسبت به این ایام: خطر بزرگ مردم از حکومت فیلمی تاریخی از سخنان آیت الله خمینی در میان برخی از مسئولین نظام  در رابطه با حمایت نکردن مردم از حکومت  : «...پیامبر(ص) به دنبال بود.. دولت، ارتش و پاسداران هم باید همین را مد نظر داشته باشند... خطر بزرگ آن است که ملت از حکومت برگردد... اگر حکومت بخواهد مردم را تحت فشار قرار دهد باید آن دولت و حکومت را خواند... گمان نکنید که شما را نگه داشته است، قدرت ایمان و پشتیبانی ملت شما را نگه می‌دارد....» @quranpuyan
💐انحرافات 44 ساله حاکمان جمهوری اسلامی از ، ، و با آغاز ماه که ياداور به ثمر نشستن مبارزات و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357 بود، پستهایی را با این محور که چقدر از فاصله گرفتیم و چقدر به و و خواستهای مردم نزدیک شدیم، تهیه و در کانال قران پویان ارایه کردیم بااین هدف که هم نسل جدید؛ مطالبات مردم انقلابی و شعارهای رهبران انقلاب در ان زمان و هم دیدگاه اسلام را بداند و هم مسئولین فعلی نظام که در این 4 دهه از ان شعارها منحرف شده اند، با بازخوانی انها متذکر شوند و تا دیرتر نشده، به میثاق مشترک مردم و حاکمان برگردند. در زیر عناوین این پستها و لینک انها در تلگرام ارایه شده است. ✅ بخش اول: ويژگيها و روش حكام براساس خطبه امام حسین ع در منا (قسمت اول تا هشتم) 🛑قسمت اول: ، ابزار و https://t.me/quranpuyan/29127 🛑قسمت دوم: حاكمان و ظلمه . https://t.me/quranpuyan/29141 🛑قسمت سوم : و متهمين در برابر حاكميت. https://t.me/quranpuyan/29156 🛑قسمت چهارم : ⭕️ مجازات و اعدام در برابر حاكميت https://t.me/quranpuyan/29170 🛑قسمت پنجم: ⭕️ وحشتناک‌ترین ويژگي حاكميت ظلم و استبداد : همه را و در برابر حاكم ميخواهند https://t.me/quranpuyan/29185 🛑 قسمت ششم: 💢روش حکمرانی تصمیمات و رفتارهای غیر موجه، حفظ آقایی و سروری حاکمان، و استبداد رای. https://t.me/quranpuyan/29199 🛑 قسمت هفتم: ⭕️سلب و مردم: استعباد و استضعاف دو ویژگی حکومت . https://t.me/quranpuyan/29206 🛑قسمت هشتم: ⭕️ستمگران متظاهر به دين، پرورش جامعه ، نصب به مردم https://t.me/quranpuyan/29220 ✅بخش دوم:وعده ها و اظهارات بنیانگذار و سران انقلاب 🛑قسمت نهم: ⭕️حق مردم در و https://t.me/quranpuyan/29234 🛑قسمت دهم: و . https://t.me/quranpuyan/29248 🛑قسمت يازدهم: و . https://t.me/quranpuyan/29263 🛑قسمت دوازدهم: در https://t.me/quranpuyan/29280 🛑قسمت سیزدهم: در نظارت،انتقاد و شکایت از و مسئولین، و زمامداران. https://t.me/quranpuyan/29293 🛑قسمت چهاردهم: در نظام ،نه رهبری https://t.me/quranpuyan/29345 🛑قسمت پانزدهم: حذف تخلفات در و جنايت و بدرفتاري با و . https://t.me/quranpuyan/29363 🛑قسمت شانزدهم: ملت، است. اقل خواسته مردم اين است كه حكومت، نباشد. https://t.me/quranpuyan/29378 🛑قسمت هفدهم: پايبندي به بعنوان ميثاق مردم و حاكمان و ثمره انقلاب. https://t.me/quranpuyan/29392 🛑قسمت هجدهم: ، غیرفرمایشی و مهندسی نشده https://t.me/quranpuyan/29401 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
"و بَشِّرِ المُخبِتِینَ" (و بشارت ده خاموش شدگان را!) "اِخبات" نرمی و خاموشی است. خاموشیِ آتشِ خواهش ها و فروکش کردن نار طبیعت بشری و خلاص شدن از نفس اماره ی آتشین است. مُخبِت کسی است که در وادی تسلیم، آرام گرفته و خاموش و متواضع گشته و از بند ماسوای حق رها شده است. چنین کسی از قالب های سخت ذهنی، از عواطف و هیجانات کور مخرّب، و از رسومات بازدارنده ی بشری خلاص شده و اکنون در فطرت الهی خویش، ساکن و آرام و متواضع گشته است. و بشارتِ مُخبِت، رهایی اوست. چه آن کس که بتواند از شبکه ی آتشین خواستن ها و داشتن ها به نیکی عبور کند و از اتاقک ذهنِ پر خواهشش "مُخلَص" به در آید، پاداشش همین است. نشانه ی بارز "مُخبِتِین"، بی خواهشی و بی آرزویی است. جز این باشد، یعنی هنوز خاموش نیست. بدان که مقام رهایی و حریّت، از آنِ "مُخبِتِین" و بشارت شادی بخش شان است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پاسداران کیانند؟ 💠ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّـهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (۳۲/فاطر) 🌱‏آنگاه اين كتاب (قرآن) را به گروهی از بندگانمان كه (آنان را) برگزيديم به ميراث داديم، پس برخی از بندگان ما (در عمل به كتاب) بر خود ستمكارند و بعضی ميانه‌رو و برخی با اذن الهی نسبت به كارهای خير سبقت گيرند، كه اين همان فضل بزرگ الهی است. 🔷‏به گواهی قرآن مجيد خداوند بزرگ مواهب عظيمی به امت اسلامی داده كه از مهمترين آنها همين ميراث بزرگ الهی قرآن است. ‏امت مسلمان را بر ساير امم برگزيده و اين نعمت را به آنها داده، ولی به همان نسبت كه آنها را مورد لطف خاص خويش قرار داده، مسئوليت سنگين نيز بر عهده آنها گذارده است. ‏تنها در صورتی می‌توانند حق پاسداری اين ميراث عظيم را انجام دهند كه در صف" سابقين بالخيرات" در آيند. 🔷‏يعنی از تمام امتها در انجام نيكيها پيشی گيرند، در فراگيری علم و دانش سبقت جويند، در تقوی و پرهيزگاری، در عبادت و خدمت به خلق، در جهاد و كوشش، در نظم و حساب، و در ايثار و فداكاری، در همه اين امور پيشگام باشند در غير اين صورت حق آن را ادا نكرده‌اند. ‏مخصوصا تعبير به" سابقين بالخيرات" آن چنان مفهوم وسيع و گسترده‌ای دارد كه تقدم در همه جنبه‌های مثبت زندگی اعمال نيك را شامل می‌شود. 🔷‏آری حاملان چنان ميراثی تنها چنين كسانی می‌توانند باشند. ‏حتی آنها كه به اين هديه بزرگ آسمانی پشت می‌كنند و حرمتش را نگاه نمی‌دارند به مصداق" ظالم لنفسه" بر خويشتن ستم می‌كنند، چرا كه محتوای آن چيزی جز نجات و خوشبختی و پيروزی آنها نيست، آن كس كه نسخه شفا بخشی را پشت سر می‌افكند به ادامه درد و رنج خود كمك كرده است، و آن كس كه به هنگام طی طريق ظلمانی چراغ روشن خود را می‌شكند خويشتن به بيراهه و پرتگاه سوق می‌دهد چرا كه خداوند از همگان بی‌نياز و مستغنی است. 🔷‏در عين حال اين گروه گنهكار نبايد اين حقيقت را فراموش كنند كه آنها نيز به مضمون آيه فوق در زمره" برگزيدگان پروردگار" بوده‌اند و بالقوه اين استعداد را دارند كه مرحله" ظلم" را پشت سر نهاده، به مرحله" مقتصد" و ميانه‌رو گام بگذارند، و از آنجا پرواز كرده به اوج افتخار" سابقين بالخيرات" برسند كه آنها نيز از نظر فطرت و ساختمان روحی برگزيدگان حقند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ (۳۷/فاطر) 🌱‏و آن كفّار در دوزخ ناله می‌زنند (و می‌گويند:) پروردگارا! ما را خارج كن تا عمل صالحی انجام دهيم، غير از آنچه كه قبلًا انجام می‌داديم. (در پاسخ به آنان گفته می‌شود:) آيا ما به شما چندان عمر نداديم كه در آن هر كس كه بنای تذكّر دارد متذكّر شود و (عبرت گيرد؟ به علاوه) هشدار دهنده به سراغتان آمد (ولی شما توجّهی نكرديد)، پس اينك بچشيد، پس برای ستمگران هيچ ياوری نيست. 🔹به هر تقاضا و ناله‌ای نبايد اعتنا كرد، درخواست مجرم قابل پذيرش نيست. ‏«رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» (خداوند می‌فرمايد: «وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ» اگر برگردند، باز همان خلافكاری‌های خود را دارند.) ‏ 🔹آن چه انسان را دوزخی می‌كند، اعمال ناصالح است. «أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» ‏ 🔹همه‌ی سركشان، روزی به عجز و انابه خواهند افتاد. رَبَّنا أَخْرِجْنا ... ‏ 🔹آخرت محل جبران از دست داده‌ها نيست. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ‌ ... ‏ 🔹بسياری افراد در دنيا خيال می‌كنند كارشان صالح است، امّا در روز قيامت‌ می‌فهمند كه صالح نبوده و لذا می‌گويند: پروردگارا! اگر از دوزخ نجات يابيم، عمل صالحی (نه مثل صالح نماهای قبلی) انجام خواهيم داد. «غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ» ‏ 🔹خداوند به همه‌ی مردم به مقداری كه حجّت بر آنان تمام شود، عمر داده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ» ‏ 🔹از دست دادن فرصت‌ها، موجب ظلم به خويش است. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ‌ ... فَما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ ‏ 🔹هدف از عمر، هوشياری است و انسان غافل گويا عمر نكرده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ» ‏ 🔹تذكّرِ لحظه‌ای كارساز نيست، زيرا هر مجرمی برای يك لحظه متذكّر می‌شود؛ تذكّر بايد استمرار داشته باشد. «يَتَذَكَّرُ فِيهِ» ‏ 🔹تا نذير نباشد، قهر الهی نيست. «جاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا» ‏ 🔹كسی‌كه به هشدارهای انبيا توجّه نكند ظالم است. جاءَكُمُ النَّذِيرُ ... فَما لِلظَّالِمِينَ‌ ‏ 🔹برای كفّار، شفاعت، دعا و ناله هيچ يك كارساز نيست. «مِنْ نَصِيرٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
app-tanzil9811.apk
21.28M
💐🌷🌷🌷🔰🔰🔰باطلاع قران دوستان عزيز ميرساند نسخه اخر اپلیکیشن را میتوانید مستقيما از همينجا و يا لينكهاي زير 👆و نصب نمایید. https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk https://t.me/tanzilapp/130/ 🔻نسخه موجود در كافه بازار موبايل، نسخه ماقبل اخر است. اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۳۲ قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ  [در اين هنگام، همسر عزيز] گفت: اين همان کسي است که مرا دربارة [عشق] او ملامت مي‌کرديد؛ [آري] من از او کام دل خواستم! ولي خودداري کرد! ۳۸ و اگر آنچه را به او فرمان مي‌دهم انجام ندهد، حتماً به زندان افکنده مي‌شود و بي‌ترديد از خوارشدگان خواهد گشت. ۳۹  ۳۸- «فَاسَتَعْصَمَ» از ريشة «عصم»، طلب نگهداري و حفاظت است و اعتصام، چنگ زدن به چيزي براي حفظ و نجات است. منظور از عصمت، نه محفوظ بودن ذاتي از شرّ شيطان، بلکه چنگ زدن به پناه الهي براي حفاظت نفس است، يوسف به خدا پناه برد، نه اينکه از قبل معصوم بود. ۳۹- لام تأکيد و نون ثقيله تأکيد، در «لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا»، نشان دهنده تهديد بسيار جدّي زليخا نسبت به يوسف در مقابل مهمانان است و تأکيد بر خُرد کردن شخصيت او [وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ] چنين تهديدي شايد به دليل گمانش به خود بزرگ بيني يوسف در عدم تسليم به تمناي او باشد. یوسف : ۳۳ قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ  يوسف [در مقابل تهديد زليخا] گفت: پروردگارا، زندان نزد من محبوب‌تر از کاري است که مرا بدان مي‌خوانند ۴۰ و اگر کيد [=نقشه و نيرنگ] آنها را از من نگرداني، به شدت به آنان کشيده مي‌شوم ۴۱ و [در اينصورت] از جاهلين خواهم گشت.۴۲  ۴۰- مقايسة زندان با تسليم به غرائز جنسي، مقايسه‌اي مع‌الفارق و متضاد است؛ اولي اسارت غرائز و دومي آزاد ساختن آن است، براي مردم، زندان محکوميت و محدوديت، و ارضاء غرائز، اشتياق و آرزوست. جواب اينکه چرا يوسف به جاي آنکه بگويد: «زندان براي من قابل تحمل‌تر است»، گفته است: «زندان براي من محبوب‌تر است»؟ را بايد در همين تضاد جستجو کرد؛ نکته اصلي در همين جاست که تحمل سختي‌هاي زندان از تحقق بعضي آرزوها و ايده‌آل‌هاي شيطاني نزد اولياء الله محبوب‌تر مي‌شود. ۴۱- در فعل «أَصْبُ»، از ريشة «صبّ»، نوعي تداوم و تسلط و شدّت وجود دارد. مثل ريختن باران از آسمان [عبس ۲۵ (۸۰:۲۵) ]، تازيانه عذاب [فجر ۱۳ (۸۹:۱۳)]، ريختن آب جوش روي سر دوزخيان [دخان ۴۸ (۴۴:۴۸) و حج ۱۹ (۲۲:۱۹) ]. تسلط تمايلات جنسي در دوران جواني نيز آنچنان نيرومند است که جسم و جان را از بالا فرا مي‌گيرد. ۴۲- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» مي‌شمرند. اينکه يوسف مي‌گويد در اين صورت از جاهلين مي‌شوم [وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ]، منظور، مغلوب غريزه جنسي شدن است نه ناداني. خداوند در مواردي پيامبران را از غلبه احساسات، که جهل ناميده مي‌شود، برحذر داشته است. از جمله درباره نوح نسبت به غلبه احساسات پدري بر مصلحت [هود ۴۶ (۱۱:۴۶) ]، يا پيامبر اسلام در حرص براي ايمان مردم [انعام ۳ (۶:۳۵) ]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛