eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و نهم جزء قسمت دوم ✅ عیب گیری و ممنوع «هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»این مردم همّاز سخن چین.سوره قلم "همّاز یعنی همز كن.هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. در باب «همز» گفته اند نه هر گونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری و طعن زنی به نوع پست و حقیرش؛ آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند، تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند. انسان وقتی بخواهد عیب_جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. این هم خودش از حقارت و پستی است.یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.روبروی او بگو.تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"😔 کتاب آشنایی باقرآن.تفسیر سوره قلم شهید مطهری ✅ آیا آیه ی معروف وَ إِنْ یَكادُ، دفع است؟ "آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ "ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید.اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد)و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم." کتاب آشنایی با قرآن،شهيد مطهري ، تفسیر سوره قلم 👈 "ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. ولی در هر خانه ای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را می بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای این که جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام و شاید کمتر خانه ای است که چنین چیزی در آن نباشد. "😔😔 مجموعه آثار استاد شهید ، ج ۲۷، ص: ۳ و ۶۳۲ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze29 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و نهم جزء قسمت سوم ✅: و کردن مایه نجات از جهنم کلَُّمَا أُلْقِىَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلهَُمْ خَزَنَتهَُا أَ لَمْ یَأْتِکمُ‏ْ نَذِیرٌ(8) قَالُواْ بَلىَ‏ قَدْ جَاءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَ قُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شىَ‏ْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ کَبِیرٍ(9) وَ قَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیرِ(10- ملک) 🌱هرگاه که گروهى در جهنم انداخته می شوند، نگهبانانش از آنها مى‏پرسند: مگر بیم‏دهنده‏اى برای شما نیامد؟ جواب می دهند: چرا؛ آمد ولى ما او را انکار کردیم و گفتیم: خدا هیچ چیز نازل نکرده است و شما بیم‏ دهندگان هم در گمراهى بزرگى هستید. آنگاه مى‏ گویند: اگر ما (به دعوت نجات‏بخش آنان )گوش کرده بودیم یا (در حقایق خلقت) تعقّل کرده بودیم؛ کارمان به اینجا نمی کشید و الان بین جهنمیان نبودیم. 🌸1⃣ این آیات، به اصلى ترین عامل سیه­ روزی دوزخیان اشاره کرده آن را به بهترین وجه ممکن تحلیل می کند. می فرماید: خداوند متعال هم از یک سو گوش شنوا و عقل و فطرت الهی به اینها داد و هم از سوى دیگر پیامبرانش را با دلائل روشن به سوی اینها گسیل داشت؛ اگر اینها از این همه ابزار هدایت که در اختیارشان قرار گرفت بهره می بردند هرگز سرانجامشان به جهنم ختم نمی شد. ترديد ميان گوش و عقل از اين نظر است كه وسيله آدمى به سوى سعادت يكى از اين دو طريق است ، يا اينكه خودش تعقل كند و حق را تشخيص داده پيرويش نمايد، يا از كسى كه مى تواند تعقل كند و خيرخواه هم هست بشنود و پيروى كند، در نتيجه پس طريق به سوى رشد يا است و يا ، و دليل اين راه يا عقل است يا . 📚تفسیر المیزان ✅ خداوند راه را عرضه کرد. انسان مختار است که بپذیرد یا کفران کند. إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3} آیات ۱-۲ سوره انسان، بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است. اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی) ورود انسان به این عالم محقق شده است. در آیات ۳و۴، خداوند میفرماید برای انسانی که باین دنیا وارد شده، ابزار شناخت (گوش و چشم) را هم داده، راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است .اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند (شاكر) یا آنرا نپذیرد (كفران) و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران، سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت (غل و زنجیر و شعله سوزان) درصورت استفاده از این نعمت هدایت، جزو خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات 5-22 بطور مبسوط، رفتار و سرنوشت مطبوع شاکران و پذیرندگان هدایت را بیان کرده است. عصاره فراز ایات 1-4:خدایی که انسان را از عدم، هستی بخشید، ملزومات هدایت او را هم در اختیارش گذاشت. این انسان است که در آزمایش زندگی دنیوی، با پذیرش هدایت خدا ، او باشد یا کند که سرنوشت اخروی کفران، آتش سوزان است. ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze29 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
AUD-20220501-WA0021.
12.16M
جزو ، نکاتی از سوره های ، و ، نمازگزاران و توجه به همنوعان 🎙سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
جزء بیست و نهم ✅ خداوند راه را عرضه کرد. انسان مختار است که بپذیرد یا کفران کند. إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3} ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: ❓سئوال: آيا در اثبات اول ماه قمري، شرط است يا خير؟ ايا قران يا روايات،چنين شرطي دارند؟ ايا ، فقط براي شهرهاي نزديك به هم اعتبار دارد ؟ 🛑قسمت دوم: در موضوع اثبات رويت هلال ماه و افاز ماههاي قمري، دو محور عمده اختلاف بين فقها، عبارتست از رويت (چشم عادي يا چشم مسلح) و مكان رويت. در اين مجموعه از پستها به مكان رويت خواهيم پرداخت. و منظور اين است كه آیا رؤیت هلال در یک شهر، برای اثبات ماه در شهرهای دیگر کافی است یا فقط برای ثبوت ماه در شهرهای هم افق کفایت می کند؟ "دو قول در مسئله يا وجود دارد؛ اول آنکه وقتی که ماه از تحت الشعاع خارج شد و ايام محاق سپری شد و متشکل به شکل هلال شد، اين اول ماه است ولی برای نقاطی که قابل رؤيت باشد ، يعنی هلال ماه برای کسانی که آن را ديده اند و هر کس ديگری که با آنها هم افق باشد ثابت می شود اما برای کسانی که با اينها هم افق نيستند اول ماه نيست، اين قولی است که به مشهور نسبت داده شده. قول ديگر آن است که وقتی ماه از تحت الشعاع خارج شد و ايام محاق سپری شد و متشکل به شکل هلال شد، اين اول ماه است برای تمامی افراد، چه وحدت افق داشته باشند و چه در افق با هم اختلاف داشته باشند، منتهی افرادی که در شب با آن نقطه ای که ماه ديده شده مشترک باشند، پس اگر مثلاً در اين طرف کره زمين ماه ديده بشود برای آمريکا اول ماه نيست چون شب ما روز آنهاست فلذا آنها بايد منتظر رؤيت هلال خودشان باشند. 👈👈در اخبار اهل بيت ((عليهم السلام)) کلمه ای از افق و وحدت افق و... وجود ندارد فلذا مسئله ، مسئلة و است، بنابراين مجتهدين در تفريع فروع و در اجتهاد خودشان با هم اختلاف نظر دارند فلذا اقوال مختلفی در مسئله بوجود آمده است. 👈شارع مقدس فرموده است که در آن دسته از تکالیفتان که مربوط به ماه می باشد اولاً رؤیت هلال میزان است وثانیاً منحصرا رؤیت خود شما میزان نیست فلذا اگر شاهدی هم آمد وشهادت به رؤیت داد شهادتش قبول است و اول ماه ثابت است چه آن شاهد نزدیک باشد وچه از راه دوری آمده باشد. در اینجا اخبار دو دسته می باشند، یک دسته از آنها اطلاق دارند ونگفته اند که آن شاهد از کجا آمده و در دسته دیگر آمده است که اگر آن شاهد از اهل بلد آخر واهل امصار هم بود شهادتش قبول است. 👈نتیجه بحث این می شود که؛ وحدت افق اعتبار ندارد و تشکل ماه به شکل هلال یک واقع محفوظ وطبیعی به همان صورت که عرض کردیم می باشد 🔹نظر بنده به این صورت می باشد : اگر در شهری اول ماه ثابت شود در شهرهای دیگر چه دور باشند چه نزدیک وچه در افق متحد باشند یا نه، همین قدر که در شب بودن مشترک باشند اول ماه برای آنها ثابت است. 🔹دلائل ما همانطور که بیان کردیم یکی روایات ششگانه وپنجگانه ای بود که خواندیم ویکی هم این است که همانطور که عرض کردیم طول وعرض بلاد در مسئله افق بسیار مؤثر می باشد، حالا عرض بنده این است که مراجع می فرمودند اگر در یک شهری از شهرهای ایران ماه دیده شد برای کل شهرها اول ماه ثابت است در حالی که گاهی اختلاف درجات طولی وعرضی بعضی از شهرهای ایران نسبت به هم به 7 و 8 وگاهی به 10 درجه می رسد ولی باز آن بزرگوارن اول ماه را برای کل شهرهای ایران ثابت می دانستند. ولی مثلاً کویت وبغداد با اهواز 2 درجه و بحرین با اهواز یک درجه اختلاف دارند، پس چرا وقتی برای کویت وبغداد وبحرین اول ماه ثابت می شود برای ما ثابت نیست؟ به عبارت دیگر چرا هنگامی که ماه در اهواز که 11 درجه با زاهدان اختلاف دارد دیده می شود می گویند اول ماه برای زاهدان ثابت است؟ ولی اگر در کویت یا بغداد که 2 درجه با اهواز اختلاف دارند ماه دیده شود می گویند برای اهواز اول ماه ثابت نیست!؟ 👈عرض بنده این است که ماه که مملکت نمی شناسد بلکه ماه روی همان درجات طول وعرض حرکت می کند. 👈از نظر فرهنگ اسلام واهل بیت (علیهم السلام) اول ماه عبارت است از تحقق وتشکل ماه به شکل هلال. اگر ثابت شود برای کل جهان اول ماه می باشد و این هلال ماهی یک مرتبه محقق می شود وتعدد پذیر نیست وهمچنین گفتیم که رؤیت موضوعیت ندارد بلکه یک امر طریقی می باشد ." 🎙 درس خارج فقه ايت االه نوري همداني. 💫جهت مطالعه مشروح مباحث اثبات حلول ماه قمری و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst2661_nZr-qrn-rj-bh-thbt-Hlwl-mh-qmry-chyst-y-byd-hll-mh-b-chshm-dydh-shwd.aspx?= @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌟فرازهایی از (ع) با 🌟 🌸🍃(۲۰) اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ جَعَلْتَ مِنْ صَفَايَا تِلْكَ الْوَظَائِفِ، وَ خَصَائِصِ تِلْكَ الْفُرُوضِ شَهْرَ رَمَضَانَ الَّذِي اخْتَصَصْتَهُ مِنْ سَائِرِ الشُّهُورِ، وَ تَخَيَّرْتَهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَزْمِنَةِ وَ الدُّهُورِ، وَ آثَرْتَهُ عَلَى كُلِّ أَوْقَاتِ السَّنَةِ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ النُّورِ، وَ ضَاعَفْتَ فِيهِ مِنَ الْإِيمَانِ، وَ فَرَضْتَ فِيهِ مِنَ الصِّيَامِ، وَ رَغَّبْتَ فِيهِ مِنَ الْقِيَامِ، وَ أَجْلَلْتَ فِيهِ مِنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ. 🌸🍃(۲۱) ثُمَّ آثَرْتَنَا بِهِ عَلَى سَائِرِ الْأُمَمِ، وَ اصْطَفَيْتَنَا بِفَضْلِهِ دُونَ أَهْلِ الْمِلَلِ، فَصُمْنَا بِأَمْرِكَ نَهَارَهُ، وَ قُمْنَا بِعَوْنِكَ لَيْلَهُ، مُتَعَرِّضِينَ بِصِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ لِمَا عَرَّضْتَنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِكَ، وَ تَسَبَّبْنَا إِلَيْهِ مِنْ مَثُوبَتِكَ، وَ أَنْتَ الْمَلِي‏ءُ بِمَا رُغِبَ فِيهِ إِلَيْكَ، الْجَوَادُ بِمَا سُئِلْتَ مِنْ فَضْلِكَ، الْقَرِيبُ إِلَى مَنْ حَاوَلَ قُرْبَكَ. 🌸🍃(۲۲) وَ قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامَ حَمْدٍ، وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ، وَ أَرْبَحَنَا أَفْضَلَ أَرْبَاحِ الْعَالَمِينَ، ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا عِنْدَ تَمَامِ وَقْتِهِ، وَ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ، وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ. 🌸🍃(۲۳) فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا، وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا، وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِيُّ، فَنَحْنُ قَائِلُونَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ. 🌸🍃(۲۰) خداوندا تو از خالص‌ترین آن وظایف، و برگزیده‌ترین آن فرائض، ماه رمضان را قرار دادی که آن را از میان سایر ماه‌ها برگزیدی، و از میان همه زمان‌ها و عصرها اختیار کردی، و بر تمام اوقات سال ترجیح دادی، به خاطر آنکه در آن و نور نازل نمودی، و ایمان را در این ماه چند برابر ساختی، و گرفتن را در آن فرمودی، و به شب زنده داری در آن ترغیب کردی، و را در آن که از هزار ماه با ارزش‌تر است بزرگ داشتی، 🌸🍃(۲۱) پس ما را محض این ماه بر سایر امم برتری دادی و در پرتو فضل آن، ما را از میان همه ملت‌ها برگزیدی، پس به فرمانت روزش را روزه گرفتیم، و در شبش به کمک تو به برخاستیم، و به وسیله روزه و نمازش طالب رحمتی که برای ما مهیا فرمودی شدیم، و آن را وسیله رسیدن به ثواب تو قرار دادیم، و تو بر آنچه بندگانت بدان رغبت دارند قادری، و آنچه را که از احسانت خواسته شود بخشنده‌ای، و به آن که جهت رسیدن به قرب تو بکوشد نزدیکی. 🌸🍃(۲۲) و همانا این ماه در نزد ما ستوده زیست، و با ما همنشینی پسندیده بود، و برترین منفعت جهانیان را برای ما به ارمغان آورد، پس به هنگام پایان‌گرفتن وقت، و سرآمدن مدت، و کامل شدن روزهایش از ما جدا شد، 🌸🍃(۲۳) اینک آن را می‌گوییم وداع کسی که هجرانش بر ما غم‌انگیز است، و روی گرداندنش ما را به‌اندوه و وحشت دچار کرده، و بر عهده ما پیمان ناگسستنی، و حرمت در خور توجه، و حق لازم دارد، به این خاطر می‌گوییم: سلام بر تو‌ ای بزرگ‌ترین ماه خدا و‌ ای عید عاشقان حق.‌ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى 🔸و قبول بر طبق خوشنودى تو و پسند رسول تو باشد 🔸و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد و خاندان پاكش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت اول جزء سی ام قران کریم شامل ۳۷ سوره از سوره های کوچک قران است که غالبا در ابتدای دوران بعثت برپیامبر نازل شده اند. 👈این سوره ها غالبا بر متمرکز شده اند: ۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است . رستگاری در گرو است. ۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و ۳- توصیف حوادث و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت حال آیاتی از هر سه محور فوق را در سوره های مختلف این جزء ارایه می کنیم: ✅ ۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است. ♦سوره اعلی : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى ﴿۱۴﴾ آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴) وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى گزينيد (۱۶) وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷ ♦سوره شمس: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا شد (۹) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ و هر كه آلوده اش ساخت قطعا درباخت (۱۰) ♦سوره ضحی :وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾و قطعا براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴) ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت دوم ✅۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و حب مال و (که مصادیق مختلفی دارد) ، اصلي ترين ريشه خسران و شقاوت انسانها و از مهم ترین دلایل انکار معاد بیان شده است ☘سوره عادیات :وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ﴿۸﴾و راستى او سخت شيفته مال است (۸) ☘ سوره فجر: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه را نمى نوازيد (۱۷) وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] همديگر را بر نمى انگيزيد (۱۸) وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد (۱۹) وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰) ☘ سوره بلد:وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲) فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾بنده اى را آزادكردن (۱۳) أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾يا در روز گرسنگى طعام دادن (۱۴) يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾به يتيمى خويشاوند (۱۵) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾يا بينوايى خاك نشين (۱۶) ☘ سوره همزه:وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱) الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾كه مالى گرد آورد و برشمردش (۲) يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾پندارد كه مالش او را جاويد كرده (۳) ☘سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲) وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳) أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4}مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد {4} 👈 نکته: به کاستن و از همه انواع مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود، اشاره دارد. اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و... ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت سوم ✅ ۳-توصیف حوادث و وجود حساب وکتاب و شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت ♦️سوره زلزال-فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۷) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۸) 🔻سوره نبا: إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾نبا [آرى] [از دير باز] كمينگاهى بوده (۲۱) لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾[كه] براى بازگشتگاهى است (۲۲) لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾روزگارى دراز در آن درنگ كنند (۲۳) إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾مسلما را رستگارى است (۳۱) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا {32}باغچه‏ها و تاكستانها {32} ♦️سوره نازعات :فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد (۳۴) يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد (۳۵) وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى {36}و جهنم براى هر كه بيند آشكار گردد {36} فَأَمَّا مَن طَغَى {37}اما هر كه كرد {37} وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {38}و زندگى پست را برگزيد {38} فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى {39}پس جايگاه او همان آتش است {39} وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {40}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {40} فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى {41}پس جايگاه او همان است {41} ♦️ سوره انفطار :إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾قطعا نيكان به بهشت اندرند (۱۳) وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾و بي‏شك بدكاران در دوزخند (۱۴) ♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود (۷) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند (۸) وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹) وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به او داده شود (۱۰) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱) وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲) 🔷 با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران 🌹💐 و تبریک عید سعید فطر ان شالله خداوند به همه ما توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید. التماس دعا ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، سه محور اصلی در سوره هاي جزء سی، سیدکاظم فرهنگ، @quranpuyan
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
tahdir 30.mp3
4.1M
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️حتي پيامبر هم مجاز به مردم در ایمان اوردن و و رسول نيست 💠فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‏ اى (۲۱) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ بر آنان تسلطى ندارى (۲۲) سوره غاشیه ایات 21 و22 🔹"راه كمال در صورتى پيموده مى‌شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه سخنى بى‌مفهوم است، تو هرگز نمى‌توانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مى‌توانستى فايده‌اى نداشت. بعضى تصور كرده‌اند كه اين دستور قبل از نزول فرمان "جهاد" بوده، و با نزول حكم جهاد نسخ شد. چه اشتباه بزرگى‌؟ مساله تذكر و تبليغ پيامبر ص از نخستين روز شروع شد، و تا آخرين دقيقه حيات آن حضرت ادامه داشت، و بعد از او نيز به وسيله جانشينان معصوم و علماى دين تداوم داشته و خواهد داشت اين مطلبى نسخ شدنى نيست، همچنين مردم بر ايمان نيز يك اصل ثابت است، . اين مطلب شبيه چيزى است كه در آيه 80 سوره نساء آمده است كه مى‌گويد: وَ مَنْ‌ تَوَلّٰى فَمٰا أَرْسَلْنٰاكَ‌ عَلَيْهِمْ‌ حَفِيظاً :" هر كس روى‌گردان شود ما تو را مسئول آنها قرار نداديم" 📚تفسیر نمونه- ایت اله مکارم شیرازی 🔹"پس تو اى پيامبر ايشان را به اين حقايق تذكر بده كه ((انما انت مذكر))، وظيفه تو - كه پيامبر خدايى - تنها همين تذكر دادن است ، به اميد اينكه دعوتت را اجابت كنند و به طيب خاطر و بدون و ايمان آورند. لَّست عَلَيْهِم بِمُصيْطِرٍ: كلمه ((مصيطر)) به معناى متسلط است ، و جمله مورد بحث بيان و تفسير جمله ((انما انت مذكر)) است . یعنی مردم را تذكر بده كه وظيفه تو تنها تذكر دادن است ، تو به ايشان ندارى." 📚تفسیر المیزان ❓سئوال: ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و است؟ یا در مرحله ، میتوان اجبار نمود؟ ✅پاسخ: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، اجبار در هر دو مرحله را حتی از رسول الله هم نفی می کند: 🔸مرحله اول در اصل ایمان و پذیرش دین: "و در جمله : ((لا اكراه فى الدين ))، نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از ((اعتقادات ))، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد، و اين آيه شريفه يكى از آياتى است كه دلالت مى كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست ، و و زور را تجويز نكرده " 🔸مرحله دوم: اجبار مسلمانان به اجرای احکام "اطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلى رَسولِنَا الْبَلَغُ الْمُبِينُ سوره تغابن ایه 12 و معناى جمله اين است : كه اگر شما از اطاعت خدا در آنچه از دين تشريع كرده ، و يا از اطاعت رسول بدان جهت كه ولى امر شما است در آنچه به شما دستور مى دهد اعراض كنيد، رسول ما نمى تواند شما را بر كند، براى اينكه او مأمور به رفتار نشده بلكه تنها مأمور شده كه رسالت خدا را به شما برساند، كه رسانيد. " 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛