eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️بگذار در خود غوطه‌ور باشند!! 💠فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ 🌱پس رهایشان کن تا (در کارهای باطل خود) فرو روند و سرگرم بازی باشند تا با آن روز که به آن وعده داده می‌شوند، روبه‌رو شوند. زخرف - ۸۳ 🔹يكی از سنّت‌های الهی مهلت دادن به نااهلان و رها كردن آنان به حال خود بعد از اتمام حجّت است. فَذَرْهُمْ‌ ... ‏ 🔹عقايد و افكار و كردار ناروا، منجلابی است كه افراد را در خود غرق می‌كند. ‏«يَخُوضُوا» ‏ 🔹هر تحقيق و پژوهشی ارزش ندارد. گاهی انسان در عين تحقيق، بازيگر است. ‏«يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا» ‏ 🔹آنچه در مدار حقّ و منطق نباشد نوعی بازی است. «يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا» ‏ 🔹ياوه‌سرايان روز تلخی در پيش دارند. «يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه كسی قادر بر است؟ 💠وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ (۸۶/زخرف) 🌱‏كسانی را كه جز او می‌خوانند مالك هيچ گونه شفاعتی نيستند مگر كسانی كه شهادت به حقّ داده‌اند (مثل حضرت عيسی و فرشتگان كه بدون رضای خودشان معبود قرار گرفته‌اند) و آنان خود می‌دانند (كه مورد شفاعت كجاست). 🔷در اين آيات كه آخرين آيات سوره زخرف است هم چنان سخن در باره‌ ابطال عقيده شرك و سرانجام تلخ مشركان است، و با دلائل ديگری بطلان اعتقاد آنها را آشكار می‌سازد، نخست می‌فرمايد: اگر آنها به گمان شفاعت به سراغ اين معبودان می‌روند بايد بدانند كه" معبودانی كه آنها غير از خدا می‌خوانند مالك و قادر بر هيچگونه شفاعتی نيستند" (وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ). 🔷‏" شفاعت" در پيشگاه خداوند تنها به اذن و فرمان او است، و خداوند حكيم هرگز چنين اذن و فرمانی را به اين سنگ و چوبهای بی‌ارزش و فاقد عقل و شعور نداده است. ‏ولی از آنجا كه در ميان معبودان آنها فرشتگان و مانند آنان وجود داشتند در ذيل آيه آنها را استثنا كرده می‌فرمايد:" مگر كسانی كه شهادت به حق داده‌اند" (إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ‌). 🔷‏همانها كه توحيد و يگانگی خدا را در تمام مراحل پذيرفته‌اند و در برابر حق به طور كامل تسليمند، آری اين گروه به اذن پروردگار مالك شفاعتند. ‏ولی چنان نيست كه آنها برای هر كس، هر چند بت‌پرست و مشرك و منحرف از آئين توحيد باشد شفاعت كنند، بلكه" آنها به خوبی می‌دانند برای چه كسی اجازه شفاعت دارند" (وَ هُمْ يَعْلَمُونَ‌). 👈‏به اين ترتيب اميد آنها را از شفاعت فرشتگان به دو دليل قطع می‌كند: 🔹‏نخست اينكه آنها خود شهادت به وحدانيت خدا می‌دهند، و به همين دليل اجازه شفاعت پيدا كرده‌اند، 🔹و ديگر اينكه آنها محل و مورد شايسته شفاعت را به خوبی می‌شناسند.  🔷بعضی جمله" وَ هُمْ يَعْلَمُونَ‌" را مكمل" إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ‌" دانسته‌اند كه مطابق آن مفهوم جمله چنين می‌شود تنها كسانی حق شفاعت دارند كه به توحيد شهادت دهند و از حقيقت آن آگاه باشند ولی تفسير اول مناسبتر است. ‏و به هر حال اين آيه شرط عمده شفعاء را در پيشگاه خدا مشخص می‌سازد، آنها كسانی هستند كه گواهان حقند، و حق را در تمام مراحل می‌شناسند، و از روح توحيد به خوبی آگاهند، و از شرائط شفاعت شوندگان نيز با خبرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹مرور عصاره فرازها: عصاره فراز آیات ۳-۱ : آیات روشنگر و واضح قرآن و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست. عصاره فراز آیات ۲۲-۴ : علیرغم اینکه یوسف در اثر کید برادرانش به چاه انداخته شد،اما بدلیل غلبه اراده و مشیت خدا ، مهمان گرامی عزیز مصر شد و خداوند باو مکنت و علم و حکمت عطا کرد. چرا که از محسنین بود. عصاره فراز آیات ۳۴-۲۳ : یوسف با توکل بر خدا و برخورداری از توجه خدا،از کید زن عزیز مصر و دوستانش نجات یافت و دامان خود را نیالود.چرا که از مخلصین بود. عصاره فراز آیات ۵۷-۳۵ : خداوند یوسف را که بخاطر کید زن عزیز مصر زندانی شده بود ، با اثبات بی گناهی او آزاد کرده و با احترام و شکوه و مکنت، بر مصدر امور مصر نشاند.تا بدانید که حکم تنها از ان خداست و خدا رحمت خود را به هرکه بخواهد به هر طریقی میرساند. (علیرغم کیدها ) و اجر دنیوی و اخروی نیکوکاران را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۹۲-۵۸ : تدبیر و ترتیب دادن اقدامات متعدد خدا بمنظور تحقق مواجهه دوباره برادران با یوسف در حالت شکوه و برتری یوسف و اعتراف آنها به خطایشان .چرا که خدا پاداش اهل تقوا و صبر را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۳ : اعمال ولایت مستمر خدا برای تحقق اراده اش در لطف و احسان به یوسف،‌ رساندن یوسف و ابوین و برادرانش به همدیگر پس از مدت طولانی و حوادث متعدد، تحقق رویای خضوع آنها در برابر یوسف،اعطای ملک و حکمت به یوسف عصاره سیاق آیات ۱۰۲-۴ : حکمرانی و سرپرستی بر جهان تنها از آن خداست. لذا مشیتها و سنت های خود از جمله رحمت رسانی و حفاظت از بندگان، عطای عزت و حکمت و مکنت و پاداش دنیوی و اخروی به نیکوکاران و اهل تقوا و صبر و بی اثر کردن کید خاینین در حق آنها را برهمه چیز ازجمله تدبیر انسان و کید اطرافیان و شیطان غالب میکند . عصاره فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ : ای پیامبر علیرغم تلاش و رغبت شدید تو، اینها ایمان نیاورده بلکه از همه ایات اعراض کرده و بر شرک خود استوارند. تو به دعوتت به خدای یکتا ادامه بده و بدانید که سنت نصرت اهل ایمان و تقوا و عذاب مجرمین حتمی است و در زمان مدنظر خداوند وقوع میبابد. ✅ درس سوره یوسف : حکمرانی و سرپرستی بر جهان تنها از ان خداست. لذا مشیتها و سنت های خود ازجمله رحمت رسانی و حفاظت از بندگان، عطای پاداش دنیوی و اخروی به نیکوکاران و اهل تقوا و صبر و بی اثر کردن کید خاینین و شیطان در حق انها، نصرت اهل ایمان و عذاب مجرمین را محقق میکند .پس ای پیامبر علیرغم اعراض اکثریت مردم، با ایات روشن قران و صبر و امید و توکل به خدا، به دعوت خود به توحید و نفی شرک ادامه بده . https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📌 ثبت و ترويج و تكريم غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت سوم 💢 دلايل لزوم عدم تاييد و ترويج روايات ⁉ ممكن است اين سوال مطرح شود که تاریخ‌های یاد شده در ولادت و وفات حضرت معصومه(ع)، اگر هم سندی ندارد و جعل شده است، اما پذیرش آن چه زیانی دارد؟ مگر سایر تاریخ‌ها همه درست و مطابق با واقع است؟ و نکات و عذرهایی از این دست. پاسخ: این توجیه پذیرفته نیست. زیرا ↩️نخستین اشکال این است که این تاریخ‌ها بر پایه نسبتی نادرست شکل گرفته و در استنادات دائما این خلاف تکرار می‌‌گردد و در حالی که نسبت این روزها با سایر روزها از نظر اسناد موجود یکسان است بدون هیچ ضرورتی خلاف آن مطرح شده و می‌شود و پیداست امری که اینک معلوم است واقعیت ندارد، پس از گذشت یکی دو قرن جزء امور کاملا پذیرفته تاریخ می‌شود و گفته می‌شود لابد سخن معتبری بوده که همه پذیرفته‌اند و لابد اسناد اولیه آن از میان رفته است! به ویژه وقتی مرکزی مانند شورای انقلاب فرهنگی کشور که باید مصوبات آن دارای پایه علمی و پذیرفته در نظر نخبگان و متخصصان ذیربط باشد آن را تصویب و به صورت رسمی اعلام کرده است! ↩️دیگر اینکه گشودن و تایید این باب که به انگیزه‌های فرهنگی و معنوی می‌توان بر امری خلاف واقع صحه گذاشت، پیامدهای غیر قابل کنترلی دارد که در طول تاریخ می‌تواند به پدید آمدن انبوهی از مسائل غیر واقعی به نام دین و شرع مقدس بیانجامد. یک علت منع شدید از و ترتیب اثر دادن به استحسان‌های شخصی در امور دینی و شرعی، هر چند در امور جزئی، همین است که گشایش چنین بابی مرز ندارد و ممکن است حتی با انگیزه‌های دینی و تنها بر پایه برداشت‌های ناقص وصله‌های نامحدودی بر پیکره دین چسبانده شود. چنان که دسیسه‌های غرض‌ورزان را نیز در آمیخته ساختن دین و شریعت به امور دیگر نباید نادیده گرفت و «کَم لَه مِن نظیرٍ»! ↩️سوم اینکه عدم نقد چنین اموری ممکن است در نگاه برخی این احتمال را مطرح کند یا قوت بخشد که چه بسا نقل برخی دیگر از مسائل تاریخی به ویژه درباره اولیای عظیم‌الشأن دین(ع) و حتی برخی مسائل شرعی برخاسته از چنین و سهل‌انگاری‌ها و حتی انگیزه‌های غیر علمی بوده و واقعیت بیرونی ندارد و پیداست این شبهه علاوه بر زیانی که به برخی باورهای درست می‌زند، ناخواسته روا داشتن ستم درباره آن همه تلاش و دقت و اهتمامی است که فقهاء و علما و مورخان و محدثان شیعه در طول تاریخ داشته‌اند ↩️چهارم اینکه مبانی و منابع دینی و فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) بسیار غنی‌تر از آن است که در تحکیم و ترویج خود نیازمند صحه گذاشتن بر اموری بی‌پایه باشد و ما مسلمین نیز چنان که اشاره شد، نه تنها چنین وظیفه‌ای نداریم که در گسترش ارزش‌های دینی و مذهبی، امور غیر واقعی را نیز به خدمت بگیریم و بلکه نباید گرد آن برویم. 💢استاد شهید آیت‌الله مطهری، در بحثی که در موضوع چگونگی به کارگیری «وسیله» مطرح کرده، از جمله درباره پرهیز دادن از وسیله نامشروع در تبلیغ دین و دوری از استفاده از ناآگاهی مردم به سود دین سخن گفته و بر این حقیقت پای فشرده است که ، را توجیه نمی‌کند و اسلام نه تنها نیازی به وسیله نادرست و دروغ برای تبلیغ خود ندارد بلکه این امر به زیان آن است. منطق استاد شهید این است: «برای حق باید از حق استفاده کرد. معنی این حرف این است: اگر من بدانم چنان‌چه یک حرف ناحق و نادرست، یک دروغ بگویم یا یک حدیث ضعیف، حدیثی که خودم می‌دانم دروغ است برای شما بخوانم همین امشب همه گنه‌کاران ِ شما توبه می‌کنند و همه شما نماز شب‌خوان می‌شوید، اسلام به من چنین کاری را اجازه نمی‌دهد 💢💢...اسلام نیازی به این ندارد. حق را با آمیختن، حق را از میان می‌برد. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق دیگر نمی‌ایستد، خودش می‌رود. حق تاب اینکه همراه باطل باقی بماند ندارد.» ( مجموعه آثار، ج16، ص96-115.) 📚"تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، سيد ضياء مرتضوي. 💠تاریخ ولادت حضرت ،هیچ سند تاریخی ندارد و زمان اعلام شده فعلی، است و ثبت آن در تقویم، است. 🖌استاد سروش محلاتی 💠در کشوری که سخن مقدم بر سخن است، نباید تعجب زیادی داشت که این قبیل اتفاقات بیفتد 🖌استاد رسول جعفريان، دو تاریخ ولادت و وفات ساختگی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی بهشت است، برای آنهایی که عاشقانه عشق می ورزند! بی پروا محبت می کنند و کمتر از دیگران انتظار دارند 🌸 سلام لحظه لحظه‌های زندگی‌تون سرشار از عشق و مهربانی و امید باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در شبی پربركت‌ 💠وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ (۲) إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (۳/دخان) ‏🌱به كتاب روشنگر سوگند. ‏ما آن را در شبی مبارك و فرخنده نازل كرديم، ما همواره انذار كننده بوديم. 🔹در دومين آيه اين سوره چنان كه گفتيم به" قرآن مجيد" سوگند ياد كرده می‌فرمايد" قسم به اين كتاب آشكار" (وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ‌). ‏كتابی كه محتوايش روشن، معارفش آشكار، تعليماتش زنده، احكامش سازنده، و برنامه‌هايش حساب شده است، كتابی كه خود دليل حقانيت خويش است، آفتاب آمد دليل آفتاب. ‏ 🔹اما ببينيم اين سوگند برای چه منظوری ذكر شده است؟ آيه بعد اين حقيقت را روشن ساخته می‌گويد:" بطور مسلم ما قرآن را (كه سند حقانيت پيامبر اسلام است) در شبی پربركت نازل كرديم" (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ). ‏" مبارك" از ماده" بركت" به معنی سودمند و جاويدان و پردوام است. 👈‏اين كدام شب است كه مبدأ خيرات و سرچشمه خوبيهای پايدار می‌باشد؟ 🔹‏غالب مفسران آن را به شب قدر تفسير كرده‌اند، شب پربركتی كه مقدرات جهان بشريت با نزول قرآن رنگ تازه‌ای به خود گرفت، شبی كه سرنوشت خلايق و مقدرات يكسان در آن رقم زده می‌شود، آری قرآن در شبی سرنوشت‌ساز، بر قلب پاك پيامبر نازل شد. 🔹‏اين نكته لازم به تذكر است كه ظاهر آيه اين است كه تمام قرآن در شب قدر نازل گرديد. اما هدف اصلی از نزول آن چه بود؟ همان است كه در ذيل همين آيه به آن اشاره شده می‌فرمايد:" ما همواره انذار كننده بوديم" (إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ‌). 🔹‏اين يك سنت هميشگی ماست كه فرستادگان خود را برای بيم دادن ظالمان و مشركان ماموريت می‌دهيم، و فرستادن پيامبر اسلام با اين كتاب مبين نيز آخرين حلقه از اين سلسله است. ‏درست است كه پيامبران از يك سو انذار می‌كنند، و از سوی ديگر بشارت می‌دهند، اما چون پايه اصلی دعوت آنها را در مقابل قوم ظالم و مجرم بيشتر بيم و انذار تشكيل می‌دهد غالبا از آن سخن گفته شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا كسی كه نه مقام دارد، و نه مالك حيات و مرگ است، می‌تواند واقع شود؟! 💠‏لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ (۸/دخان) 🌱‏هيچ معبودی جز او نيست، اوست كه زنده می‌كند و می‌ميراند و پروردگار شما و پروردگار پدران پيشين شماست. ‏🔹معبود بايد كسی باشد كه قدرت بر ميراندن و زنده كردن داشته باشد. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ» ‏🔹زنده كردن و ميراندن كار دائمی خدا است. ( «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» به صورت فعل مضارع آمده كه نشانه‌ی استمرار است.) ‏🔹ربوبيّت خداوند بر هستی، دليل آن است كه جز خداوند معبودی نيست. ‏(آری، او از نظر جغرافيا، آسمان‌ها و زمين را تحت ربوبيّت خود دارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما» و از نظر تاريخ، شما و نياكانتان را تحت ربوبيّت‌ قرار داده است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ») ‏🔹جامعه بشری در حال رشد است. «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» ‏🔹مرگ و حيات، در جهت رشد و تكامل است. (جمله‌ی‌ «يُحْيِي وَ يُمِيتُ» ميان دو كلمه‌ی «ربّ» قرار گرفته است) ‏🔹شرك نياكان نيز محكوم است، زيرا خداوند پروردگار نياكان شما نيز هست. ‏«رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣7⃣ تدبر در سوره کلمات کلیدی: بیشترین تکرار کلمه کید و افعال آن ۸ بار بیشترین تکرار کلمه حافظ در سوره یوسف ۴ بار ،یکبار هم کلمه حفظ، والله خیر حافظا تنها در سوره یوسف بیان شده است. والله غالب علی امره تنها در سوره یوسف بیان شده است. -بیشترین تکرار کلمه تاویل در سوره یوسف -ان الحکم الا لله در قران سه بار بکار رفته است یکبار در سوره انعام و دو بار در سوره یوسف مکنا در قران سه بار برای شخص استفاده شده است یکی سوره کهف برای ذوالقرنین دو بار هم سوره یوسف جملات مهم و معروف لا تیاسوا من روح الله و من یتق و یصبر فان الله لایضیع اجر المحسنین در این فراز قرار دارد. -بیشترین تکرار افعال مرتبط با یاس در این سوره ۴ بار(استیاسو،لا تیاسوا، لا ییاس،استیاس ) علیه(الله)فلیتوکل المتوکلون 3بار در قران بکار رفته سوره های یوسف زمر ابراهیم -کاربرد اولین صفت لطیف برای خداوند در سوره یوسف -اولین کاربرد لفظ مشرک در قران،در سوره کهف اولین لفظ شرک استفاده شده بود. -تکرار ۱۳ باره نفس -تکرار ۵ باره محسن و ۳ باره احسن -اولین کاربرد دین القیم در قران،در آیه ۴۰ که توسط یوسف برای دینی عاری از شرک بیان شده است. دین القیم ۵ بار در قران،یکبار هم بصورت دینا قیما بکار رفته است. -سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قرآن در سوره یوسف -صبر جمیل دو بار قران بکار رفته که هر دو در سوره یوسف است. یکبار هم در سوره معارج خطاب به پیامبر صبرا جمیلا استفاده شده است. مشابهت با سوره کهف : در سوره کهف محور سوره بر اعمال ولایت مطلق خداوند بر امور و غالب بودن اراده و تدبیر او بر عوامل و اسباب مادی بود که در قالب ۴ داستان بیان شد. در سوره یوسف نیز همین موضوع در داستان طولانی و سرگذشت پرنشیب و فراز یوسف مشاهده میشود که چگونه خداوند خواست خود را با تمام مخالفتها و کید های اطرافیان یوسف محقق میکند. آیات ۴۰-۳۷ به بیان توحید و نفی شرک از زبان یوسف در جمع زندانیان پرداخته است. یوسف در انجا برای نخستین بار با اعلام علنی ترک دین و ایین بت پرستی مردمان انجا انها را هم به توحید دعوت کرد. مشابه اصحاب کهف . https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت دهم: بر مبناى است، نه وتحميل. 🔸وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ «99»يونس واگر پروردگارت مى‌خواست، (به اجبار) همه‌ى مردم روى زمين يكجا ايمان مى‌آوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مى‌كنى تا ايمان آورند؟! و لو شاء ربك لا من فى الارض كلهم جميعا. (99یونس) 🔻👈يعنى اگر پروردگارت مى خواست، تمامى انسانهائى كه روى زمينند ايمان مى آوردند و ليكن اينطور نخواسته و در نتيجه همه ايمان نياوردند، و از اين به بعد هم همه ايمان نخواهند آورد. پس، مشيت در اين باب با خداى سبحان است، و مطلب به خواست او بستگى دارد، و چون او چنين چيزى را نخواسته تو اى پيامبر نبايد چنين طمع و توقعى داشته باشى، و نيز نبايد در اين باب خود را خسته كنى براى اينكه تو قادر نيستى مردم را مجبور بر ايمان كنى، و ايمانى كه از روى اكراه باشد خواست ما نيست، آن ايمانى را ما از انسانها خواسته ايم كه از حسن اختيار باشد. 👈و به همين جهت است كه بعد از بيان اين حقيقت، در قالب استفهام انكارى فرموده : (افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤ منين )، يعنى بعد از آنكه بيان كرديم كه امر مشيت و خواست به دست خداى تعالى است و او نخواسته كه تمامى مردم ايمان بياورند، و در نتيجه همه مردم به خود به هيچ وجه ايمان نخواهند آورد، با اين حال ديگر راهى براى تو باقى نمانده جز اينكه فرضا مردم را به زور و به بر ايمان واداشته و مجبور سازى، و من اين عمل را براى تو عملى منكر كرده ام و تو نبايد دست به چنين كارى بزنى، و نمى توانى اين كار را بكنى، و خود من هم ايمان اين چنينى را قبول نمى كنم. 📚تفسير المیزان 🔻خداوند، هم قدرت دارد، هم حكمت و از قدرتش آنجا و آن گونه استفاده مى‌كند كه خلاف حكمت نباشد و چون حكمتش اقتضا دارد كه مردم آزاد باشند، هرگز با قدرت قهرى خود آنان را به ايمان اجبارى وادار نمى‌كند. ↩️امّا مشركان مى‌گفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» «1» اگر خدا مى‌خواست ما مشرك نبوديم، پس شرك ما خواست خدا بوده است و ما بالاجبار مشرك شده‌ايم! اين آيه مى‌تواند پاسخى به سخن آنان باشد كه اگر اراده خدا بر اجبار كردن است، چرا اجبار به انحراف و شرك كند و لااقل اجبار به هدايت و ايمان بكند!؟ ↩️- ايمان بر مبناى انتخاب است، نه اجبار وتحميل. «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ» 📚تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 625 http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌱💞 أَیْنَ ابْنُ النَّبِیِّ الْمُصْطَفَى وَ ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ ابْنُ خَدِیجَهَ الْغَرَّاءِ وَ ابْنُ فَاطِمَهَ الْکُبْرَى بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی لَکَ الْوِقَاءُ وَ الْحِمَى یَا ابْنَ السَّادَهِ الْمُقَرَّبِینَ یَا ابْنَ النُّجَبَاءِ الْأَکْرَمِینَ یَا ابْنَ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّینَ [الْمُهْتَدِینَ‏] یَا ابْنَ الْخِیَرَهِ الْمُهَذَّبِینَ یَا ابْنَ الْغَطَارِفَهِ الْأَنْجَبِینَ یَا ابْنَ الْأَطَائبِ الْمُطَهَّرِینَ . 🌸💔کجاست فرزند پیامبر برگزیده،و فرزند على‏ مرتضى،و فرزند خدیجه روشن جبین،و فرزند فاطمه کبرى؟،پدر و مادر و جانم فردایت شود،برایت سپر و حصار باشم،اى فرزند سروران مقرّب،اى فرزند نجیبان گرامى،اى فرزند راهنمایان راه یافته،اى‏ فرزند برگزیدگان پاکیزه،اى فرزند بزرگواران نجیب،اى فرزند پاکان پاکیزه، 🍃🌼فرازی از دعای ندبه 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر . ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5933571867171359979.mp3
22.14M
مساله در نهج البلاغه❗️ 🔸جلسه ششم : اعتنا به نظرو درحکومت نظامی بر اساس خواست و نظر مردم شکل گرفته. آیا پس از آن در نظام، توجه به رأی مردم اهمیتی دارد؟ دو نگاه وجود دارد. نگاه بدبینانه: اکثریت مردم، فهم و درک مناسبی از مسائل مربوط به حکمرانی ندارند و بیشتر بر اساس نظر می‌دهند نگاه خوشبینانه: مردم در مجموع مسیر حرکت جامعه را به خوبی متوجه شده و تشخیص می‌دهند. 💠در کلمات امیرالمؤمنین(ع) دو دسته مطلب وجود دارد. 1⃣بخش اول مربوط به دوران زمامداري امیرالمؤمنین(ع) است. مثلا می‌فرمایند: همانا ، يا حضرت به مردم فرموده که شما وظیفه دارید که نسبت به من و خیرخواهی داشته باشید. آیا نصیحت، تنها تعریف و تمجید از حاکم است؟ 2⃣اما بخش دوم مربوط به زمان بيعت مردم با حضرت است . پس از مرگ عثمان، حضرت فرمودند حالا که اصرار می‌کنید بدانید که اگر من بپذیرم، بر اساس سیاست خودم عمل می‌کنم، نه بر اساس آنچه که تا کنون بوده است. كه اين نوع گفتارها نافي پذيرفتن راي مردم در ساير امور در دوره زمامداري ايشان نيست. استاد سروش محلاتي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا