eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️افراد ، از محروم نمی‌شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، باشند 💠‏لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَلِيماً (۱۷/فتح) 🌱‏بر نابينا گناهی نيست و بر لنگ گناهی نيست و بر بيمار گناهی نيست، (كه به جهاد نروند) و هر كس خدا و رسولش را پيروی كند، (خداوند) او را در باغ‌هايی (بهشتی) كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است، داخل می‌كند و هر كس سرپيچی كند، او را به عذابی دردناك، عذاب خواهد كرد. 🔹‏معيار معافيت و مرز عذر در ترك جبهه، نابينايی و ناتوانی در راه رفتن و بيماری و ناسلامتی است، نه كوتاه بودن قد و امثال آن. ‏گرچه برای گروهی، جبهه رفتن واجب نيست، امّا خيرخواهی برای رزمندگان لازم است، چنانكه خداوند در سوره توبه آيه ۹۱ می‌فرمايد: لَيْسَ عَلَی الضُّعَفاءِ وَ لا عَلَی الْمَرْضی‌ ... حَرَجٌ إِذا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ‌ 🔹قانون‌گذار بايد به تمام جوانب قانون توجّه كند و برای موارد خاص (مانند افراد نابينا و عليل و بيمار) قانون ويژه وضع كند. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ حَرَجٌ‌ ... 🔹معلولين، احساس حقارت نكنند، هيچ گناه و تقصيری بر آنان نيست. (كلمه‌ «حَرَجٌ» به اصطلاح ادبی، نكره در سياق نفی است كه از آن معنای عام استفاده می‌شود.) لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ‌ 🔹تكاليف الهی، به مقدار قدرت و توان است. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... حَرَجٌ‌ 🔹افراد معذور، از بهشت محروم نمی‌شوند، به شرط آنكه در حدّ توان، مطيع باشند. لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی‌ ... مَنْ يُطِعِ اللَّهَ‌ ... 🔹پيامبر معصوم است، زيرا اطاعت او قرين اطاعت خداست. «مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» 🔹ملاك اصلی ورود به بهشت، اطاعت است، گرچه شفاعت هم گاهی كارساز است. مَنْ يُطِعِ‌ ... يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تفاوت با 💠لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً 🌱به‌راستی که خداوند از مؤمنان راضی شد، آنگاه که زیر آن درخت با تو بیعت کردند (که در صورت جنگ، تا پای جان می‌ایستند). پس (خدا) از آنچه در دل داشتند، آگاه شد و به همین سبب، آرامش را به (دل‌های) آنان فرود آورد و پیروزی نزدیکی را (در خیبر) به‌عنوان پاداشِ (پایمردی‌شان) به آنان عطا کرد؛ فتح - ۱۸ 🔹بعضی بيعت را شبيه" انتخابات" يا نوعی از آن می‌دانند، در حالی كه‌ مساله انتخابات درست عكس آن است، يعنی ماهيت آن يك نوع ايجاد مسئوليت و وظيفه، و پست و مقام برای انتخاب شونده، و يا به تعبير ديگر نوعی توكيل در انجام كاری است، هر چند اين انتخاب وظائفی هم برای انتخاب كننده به دنبال دارد (مانند همه وكالتها) در حالی كه بيعت چنين نيست. 🔹‏و به تعبير ديگر: انتخابات اعطای مقام است، و همانگونه كه گفتيم شبيه توكيل می‌باشد، در حالی كه بيعت" تعهد اطاعت" است. ‏گرچه ممكن است اين دو در بعضی از آثار با هم شباهت پيدا كنند، ولی اين شباهت هرگز به معنی وحدت مفهوم و ماهيت آنها نيست، لذا در مورد بيعت، بيعت كننده قادر بر فسخ نمی‌باشد در حالی كه در مورد انتخابات در بسياری از موارد انتخاب كنندگان حق فسخ دارند كه دسته جمعی شخص انتخاب شونده را از مقامش عزل كنند (دقت كنيد). 🔹" بيعت" مربوط به مسائل اجرايی است، و ارتباطی با احكام ندارد يعنی، بيعت با يك نفر هرگز حق" تشريع و قانونگذاری" را به او نمی‌دهد، بلكه قوانين را بايد از كتاب و سنت گرفت و سپس آن را به اجراء در آورد، و كسی در اين گفتگو ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶-۱ سوره قصص از تفسیر نور ۱- قرآن،معجزه ی ابدی اسلام،از همین حروف الفبای عربی تشکیل شده است، اگر آن را کلام بشر می دانید شما نیز مثل آن را بیاورید. «طسم ، تِلْکَ آیاتُ» ۲- بیان سرگذشت پیشینیان،نشانه ی قانونمند بودن سنّت های الهی در تاریخ است.اگر تاریخ،حساب و کتاب و قانون نداشت،ما نمی توانستیم از آن برای زندگی امروز خود استفاده کنیم. نَتْلُوا ... مِنْ نَبَإِ مُوسی ... لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ۳- مبارزه پیامبران با طاغوت ها و ستمگران،الگوی مؤمنان است. نَبَإِ مُوسی وَ فِرْعَوْنَ ... لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ۴- داستان های قرآن،خُرافه،خیالی و گزافه نیست. «نَبَإِ مُوسی وَ فِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ» ۵- هدفِ قرآن از بیان داستان،هدایت مؤمنان است. «لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» ۶- در شناخت نظام ها،اشخاص مهم نیستند،بلکه عملکردها اهمیّت دارند. «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ» (نام«فرعون»به خاطر عملکرد استکباری ومتجاوزانه اوست) ۷- تکبّر و گردنکشی،زمینه ی فساد و گناه است. عَلا فِی الْأَرْضِ ... یَسْتَضْعِفُ ... یُذَبِّحُ ... ۸- تفرقه اندازی،بارزترین اهرم سلطه مستکبران بر مردم است. «جَعَلَ أَهْلَها شِیَعاً» (تا وقتی مردم اتّحاد و همبستگی داشته باشند،طاغوت ها قدرتی ندارند و نمی توانند کاری از پیش ببرند.) ۹- تفرقه،مقدّمه ی ذلّت پذیری است.ابتدا مردم گروه گروه و متفرّق می شوند سپس به استضعاف کشیده می شوند. «شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ» ۱۰- اعمال خلاف کارگزاران،به پای حاکم نیز حساب می شود.در این آیات تمام جنایات یاران فرعون،به شخص او نیز نسبت داده شد. «جَعَلَ ، یَسْتَضْعِفُ ، یُذَبِّحُ» ۱۱- خداوند،مسأله تفرقه افکنی را قبل از قتل و کشتار ذکر فرموده است.شاید به خاطر آن که تفرقه زمینه ی کشتن و یا مهم تر از کشتن است. شِیَعاً ... یُذَبِّحُ ۱۲- سیاست گذار و دستوردهنده نیز عامل و فاعل جرم شناخته می شود. إِنَّ فِرْعَوْنَ ... یَسْتَضْعِفُ ، یُذَبِّحُ ، یَسْتَحْیِی ۱۳- تفرقه افکنان مفسدند. «کانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ» آری هر جامعه که حاکمش متکبّر،مردمش متفرّق،نیروهای فعّالش مورد تهدید و منافعش در کام طبقه مرفّه باشد،جامعه ای فرعونی و طاغوتی است. ۱۴- حکومت جهانی مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ،اراده وخواست الهی است. «نُرِیدُ» ۱۵- در حکومت خودکامه طاغوتی،نیروهای کارآمد به ضعف کشانده می شوند. «اسْتُضْعِفُوا» ۱۶- آینده از آنِ مستضعفان است. نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً ... ۱۷- مستضعفان مأیوس نشوند که خداوند به آنان نیز قدرت می دهد. «وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ» ۱۸- اگر چه کیفر اصلی طاغوت ها در جهان دیگر است،ولی در دنیا نیز از قهر الهی در امان نخواهند بود. نُرِیَ ... ما کانُوا یَحْذَرُونَ ۱۹- خداوند،کافران را به دست مؤمنان،ذلیل و خوار می گرداند. نُرِیَ ... ما کانُوا یَحْذَرُونَ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️، ، ، ، خلاف دين و قانون و وجدان است. "1⃣ . رسول خدا ـ ص ـ مى‏فرمايد: “مبغوض ترين انسان نزد خدا كسى است كه به ناحق پشت مسلمانى را كند.” 📚(كافى، ج 7، ص 260) 2⃣ . اميرالمؤمنين ـ ع ـ مى‏فرمايد: “كسانى كه به هنگام كردن يا ترساندن و حبس و تهديد به جرمى كند بر او جارى نيست.” 📚(كافى، ج 7، ص 261) 3⃣ . اميرالمؤمنين ـ ع ـ در عصر خلیفه دوم وقتى دیدند زنى را كه اقرار به فحشا كرده و براى اجراى حكمِ رجم می برند، جلوى اجراى حد را گرفتند و به خليفه فرمودند: “آيا مگر از پيامبر خدا نشنيدى كه فرمودند: کسی که بعد ، کند حد بر او جاری نیست و کسی را که زندانی کنید و یا مورد تهدید قرار دهید، اقرارش فاقد اعتبار است.” و عمر بلافاصله پس از شنيدن حدیث رسول خدا آن زن را آزاد كرد. 📚(بحارالانوار، ج 40، ص 277) 4⃣ . رفتار عملى حضرت على ـ عليه ‏السلام ـ با قاتل خود بهترين گواه بر مهربانی و مدارا و ترک آزار زندانى است، زيرا وقتى كه ابن ملجم ضربت بر فرق مبارك آن امام وارد كرد و او را دستگير كردند و نزد حضرت آوردند، نه تنها او را ملامت نکرد، بلکه در همان حال نزار و درد سفارش او را به فرزندش امام مجتبى نمودند و فرمودند: “ارفق يا ولدى باسيرك وارحمه و احسن الیه و اشفق علیه…” پسرم با اسيرت مدارا كن و به او نیکی نما، با شفقت و مهربانى با او رفتار نما آيا مگر نمى‏بينى چشم‏هاى او از ترس به گردش درآمده و دلش از ترس و رعب چگونه مضطرب است. (بحار الأنوار، ج 42 ص 287) 🔻🔻مدعيان پيروي از اميرالمومنين ع كه دق كردن در برابر كشيدن از پاي يك زن يهودي را سزاوار ميداند، در برابر اخبار اين فجايع و لخت كردن زنان مسلمان در زندانهاي حكومت اسلامي، چه پاسخي دارند؟!!! 🔻 "آيا اين همه تذكرات و یادآوری ها، باعث نمى‏شود كه به خود آييم و با زندانيانى كه فرزندان این ملت و کشورند و در دست ما اسيرند مدارا كنيم و هتك حرمت ننموده و كرامت آن‏ها را زير پا نگذاریم. 😔متاسفانه مدت هاست که انواع اخبار ناگوار و آزار دهنده مبنی بر بدرفتاری با و دستگیرشدگان و حتی با خانواده های آن ها در رسانه ها بازتاب داشته و گاهی حبس هایِ طولانیِ، یا وارد کردن ضربه های روحی به زندانیان، شنیده می شود؛ یا در خبرها آمده بعضی زندانیان را عریان می کنند. همچنین شنیده می شود که تحت فشار گرفته شده و بر اساس آن اقرار، حکم صادر شده است. از سویی گفته می شود رسیدگی مطلوب با زندانیان بیمار نمی شود و نیز برخوردهای نامناسب با خانواده های اعدامی ها که در عزای فرزند یا خویشان خود جمع شده اند و… . 👈راستی این خبرها اگر و ساخته دشمن است، با مدارک و مستندات کنید و مردم را به صحت ادله خود قانع نمایید تا بیش از این تشویش اذهان نشود و اگر این گزارش ها صحت دارد باید از غضب خداوند و خشم مردم و آه و ناله و خانواده آن ها بترسیم و پناه به خدا ببریم تا مبادا گرفتار عقوبت الهی شویم و تر و خشک با هم بسوزند. ❓❓آیا این گزارش درست است کسی بیش از هزار روز در حبس می باشد؟ ای کاش بعضی از تصمیم گیرندگان چند روزی در انفرادی حبس می شدند تا معنای سلول انفرادی را بفهمند. چون بنده مدت کوتاهی در زندان شاه در انفرادی بودم و سختی چنین زندانی را با همه وجودم لمس می کنم. 🔻🔺 شاید بگویید انفرادی، برای اقرار گرفتن است. این سخن و رفتار جداً اشتباه است، زیرا اولا: اگر کسی کاری کرده باشد همان روزهای اول اقرار خواهد کرد و طولانی شدن انفرادی ثمری ندارد. ثانیا: اقرار با که سلول انفرادی از مصادیق آن است، اعتباری ندارد و بر اساس آن، اقرار او نه قانوناً و نه شرعاً نمی تواند مبنای حکم گردد. لذا لازم است به شما نیروی های امنیتی و ضابطین قضایی عرض کنم باید از خدا ترسید و دست از این کارها برداشت" 🖊بخش هايي از پیام آیت الله ناظم زاده به ضابطین قضایی درباره برخورد با زندانیان-خرداد 1402 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
بسم الله الرحمن الرحیم وَ وَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى و تو را تهيدست يافت و بى‏نيازت كرد سوره ضحی ، آیه ۸ کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 24 تا 28 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و بزرگترين سد راه كفار! 💠‏إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلی‌ رَسُولِهِ وَ عَلَی الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوی‌ وَ كانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيماً (۲۶/فتح) ‏ 🌱به خاطر بياوريد هنگامی را كه كافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهليت داشتند، و (در مقابل) خداوند آرامش و سكينه را بر رسول خود و مؤمنان نازل فرمود، و آنها را به تقوی ملزم ساخت كه از هر كس شايسته‌تر و اهل و محل آن بودند، و خداوند به هر چيز عالم است. ‏ 🔹‌‏نخست به يكی از مهمترين عوامل بازدارنده كفار از ايمان به خدا و پيامبر ص و تسليم در مقابل حق و عدالت اشاره كرده، می‌گويد:" بخاطر بياوريد هنگامی كه كافران در دلهای خود نخوت و خشم جاهليت را قرار دادند (إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ). و بخاطر آن مانع ورود پيامبر ص و مؤمنان به خانه خدا و انجام مراسم عمره و قربانی شدند، و گفتند اگر اينها كه در ميدان جنگ پدران و برادران ما را كشته‌اند وارد سرزمين و خانه‌های ما شوند و سالم باز گردند، عرب در باره ما چه خواهد گفت؟ و چه اعتبار و حيثيتی برای ما باقی می‌ماند؟ 🔹‏اين كبر و غرور و تعصب و خشم جاهلی، حتی مانع از آن شد كه هنگام تنظيم صلح نامه" حديبيه" نام خدا را به صورت‌" بسم اللَّه الرحمن الرحيم" بنويسند، بياورند، با اينكه آداب و سنن آنها می‌گفت كه زيارت خانه خدا برای همه مجاز، و سرزمين مكه حرم امن است، حتی اگر كسی قاتل پدر خويش را در آن سرزمين يا در مراسم حج و عمره می‌ديد مزاحم او نمی‌شد. 🔹‏آنها با اين عمل هم احترام خانه خدا و حرم امن او را شكستند، و هم سنتهای خود را زير پا گذاشتند، و هم پرده ضخيمی ميان خود و حقيقت كشيدند و چنين است اثرات مرگبار" حميتهای جاهليت"!" 🔹حميت" در اصل از ماده" حمی" (بر وزن حمد) به معنی حرارتی است كه از آتش يا خورشيد يا بدن انسان و مانند آن به وجود می‌آيد، و به همين دليل به حالت" تب"" حمی" (بر وزن كبری) گفته می‌شود، و به حالت خشم و همچنين نخوت و" تعصب خشم‌آلود" نيز" حميت" می‌گويند. 🔹‏اين حالتی است كه بر اثر جهل و كوتاهی فكر و انحطاط فرهنگی مخصوصا در ميان" اقوام جاهلی" فراوان است، و سرچشمه بسياری از جنگها و خونريزيهای آنها می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وعده بر همه 💠‏هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً (۲۸/فتح) 🌱‏او كسی است كه پيامبرش را همراه با هدايت و دين حق فرستاد، تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافی است كه خداوند گواه اين موضوع باشد. ‏👈اين پيروزی، هم می‌تواند از جهت علمی، منطقی وغلبه در استدلال باشد، كه همشيه چنين بوده، و هم اشاره به آينده تاريخ باشد كه اسلام جهان را فراخواهد گرفت و وارثان زمين، بندگان صالح خواهند بود، چنانكه قدرت اسلام در نيم قرن اول هجری، بخش بزرگی از زمين را فراگرفت. ‏آينده تاريخ از نظر ما بسيار روشن و قطعی است و با ظهور حضرت مهدی عليه السلام آخرين امام معصوم از اهل بيت پيامبر، دنيا پر از عدل و داد خواهد شد. 🔹غلبه حق بر باطل، آرمانی است كه تنها خداوند می‌تواند آن را محقّق سازد. ‏«هُوَ الَّذِي» 🔹رمز پيروزی اسلام، هدايت الهی و حقانيّت راه است. «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‌ وَ دِينِ الْحَقِّ» ‏🔹در شرايط سخت، نويد و اميد دادن لازم است. (زمانی كه كفّار مكّه به مسلمانان اجازه ورود به مسجد الحرام را نمی‌دهند، خداوند نويد پيروزی بر تمام جهان را می‌دهد كه شما نه تنها بر مشركان مكّه بلكه بر تمام اديان جهان، غالب خواهيد شد.) «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹تمام اديان گذشته، برای برهه‌ای از زمان بوده است. «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹قرآن از آينده تاريخ و جهانی شدن اسلام خبر می‌دهد. «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ» ‏🔹پذيرش مردم مهم نيست، گواه بودن خداوند كافی است. «كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» 🔹اگر به الوهيّت او ايمان داريد، به وعده‌های او نيز اعتماد كنيد. «كَفی‌ بِاللَّهِ شَهِيداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۴ إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ   فرعون در سرزمين [مصر] چیرگی یافت و [برای جلوگيری از اتحاد و تشکل مردم] شهروندانش را پراکنده ساخت ۴ [با اين شيوه که] گروهی از آنها [بني‌اسرائيل] را به ضعف و زبونی مي‌کشاند [تا اين حدّ که] پسران‌شان را سر مي‌بريد ۵ و زنان‌شان را [برای کلفتی يا کامجويی] زنده نگه مي‌داشت، او به راستی از تبه‌کاران بود.  ۴- «شِيعْ» جمع «شيعه» به معنای فرقه‌های مختلف است. در اين کلمه معنای مشايعت و پيروی از کسی نهفته است. در قرآن آمده است: از مشركين نباشيد، همان کسانی که دين‌شان را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند و هر حزبی به آنچه خود به دست آورده متکبرانه دلخوش است. فرعون ملت خويش را از وحدت پيرامون حق بازداشت و از نظر فکری و ایمانی گرفتار تشتت آراء و افکارشان کرد. ۵- البته اگر قرار بود فرعون همه اولاد ذکور را سر ببرد، نیروی کاری برای او باقی نمي‌ماند. بر حسب آيه ۲۵ سوره غافر (۴۰:۲۵) او از اين حربه در مورد جوانانی که ايمان مي‌آوردند استفاده مي‌کرد. قصص : ۵ وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ  و ما [نيز] مي‌خواستيم ۶ بر کسانی که در زمين [=شهر و ديار خود] به ضعف و زبونی کشيده شده‌اند، نعمت رهائی و آزادی بخشيم ۷ و آنها را در مقام پيشوائی [=حاكميت بر سرنوشت خويش] و ميراث بری [=مالکيت بر سرزمين خود] قرار دهيم.  ۶- افعال مضارع: نريد، نمن، نجعل، و نُري، تماماً مضارع است که دلالت بر استمرار و هميشگی بودن چنين اراده‌ای در همه جوامع بشری مي‌کند. ۷- معنای اصلی منت از ريشه «مَنّ»، نعمت گرانی است که باعث رفع گرفتاری و پريشانی شخص مي‌گردد، و چه گرفتاری و رنجی بدتر از اسارت در چنگال رژيمی ستمگر که مخالفين خود را سرکوب مي‌کند. از آيات ۴ سوره محمد (۴۷:۴) و ۳۹ سوره ص (۳۸:۳۹) ، که کلمه «مَنّ» را در برابر اسير کردن و به بند کشيدن آورده است، مي‌توان مفهوم آزادسازی و رهائی از اسارت و مشکلات را در اين کلمه به خوبی دريافت. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️امویان در برابر اعتراض مردم می گفتند،وضع موجود، حکام جور، را دامن زدند تا بر مردم را توجیه کنند 👈 بیان دیگری که مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعالی علیه) دارند که آن هم خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه را خیلی ترویج کردند، برای اینکه با حکومت اینها می ‌ساخت، 🍂 به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید؟ جبر برای یک وسیله خوبی است. ایشان در همان کتاب شریف طهارتشان دارند: اموی و مروانی جبر را دامن زدند تا سیئات خودشان را توجیه کنند، بر مردم را توجیه کنند و بگویند این کار، کار خداست. 🔹 اصل این فکر در زمان وجود مبارک حضرت امیر رواج داشت. سؤال کردند که آیا این به قضای الهی است یا نه؟ ما مختاریم یا نه؟ «أَ كَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ‏] قَدَرٍ»؟ 🌴حضرت فرمود: «وَیحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً»؛ تو خیال کردی که اگر ما می ‌گوییم قضا و قدر یعنی دست ما بسته است؟ نخیر! ما «بین الجبر و التفویض» مختاریم، اختیار ما با ، اختیار ما با تنظیم شده است. 💠خدای سبحان دو تا اراده دارد، یک اراده در تدبیر کل نظام که این اراده تکوینی است و یک اراده تشریعی دارد که از بشر می‌ خواهد که فلان کار خیر را انجام بدهد و از فلان کار شرّ بپرهیزد. آن کاری که از اراده و اختیار بشر فاصله است، آن می ‌شود اراده تشریعی. خدا می‌ خواهد عدل، عقل، نماز و روزه محقق بشود اما به دست ما؛ این می ‌شود اراده تشریعی. کل جریان را که کارهای آسمان و زمین و تکوین است خودش اراده می ‌کند که می‌ شود اراده تکوینی. فرمود او اراده می ‌کند ولی از راه اراده ما اراده می‌ کند، نه اینکه ما هیچ سهمی نداشته باشیم در این کارها و کارها را مستقیماً او انجام بدهد. 🎙ایت اله جوادی املی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ، سلام کامل، تمام، همه‌جانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمین‌ها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آن‌که از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریس‌کننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده  و فرزند امامان پاک. فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا