eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كجاست ؟ 💠لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ 🌱تا آن (حادثه) را پند و عبرتی برایتان قرار دهیم و گوش‌هایی که (حقایق را) به‌ خاطر می‌سپارند و در آن می‌اندیشند، آن را به ‌خاطر سپرند و در آن بیندیشند. حاقه - ۱۲ 🔹و گوشهای شنوا آن را در خود نگهداری كند" (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ). ‏هرگز نمی‌خواستيم از آنها انتقام بگيريم، بلكه هدف تربيت انسانها و هدايت آنها در مسير كمال، و ارائه طريق، و ايصال به مطلوب بوده است. 🔹‏" تعيها" از ماده" وعی" (بر وزن سعی) آن گونه كه" راغب" در" مفردات" و" ابن منظور" در" لسان العرب" گفته‌اند: در اصل به معنی نگهداری چيزی در قلب است، سپس به هر ظرفی" وعاء" گفته شده، چون چيزی را در خود نگه می‌دارد، و در آيه مورد بحث اين صفت برای" گوشها" ذكر شده است، گوشهايی كه حقايق را می‌شنوند و در خود نگه می‌دارند. 🔹‏يا به تعبير ديگر گاه انسان سخنی را می‌شنود، و فورا آن را از گوش بيرون می‌افكند همانطور كه در تعبيرات عاميانه می‌گوئيم: از اين گوش شنيد و از گوش ديگر بيرون كرد، ولی گاه روی آن انديشه می‌كند و در دل جای می‌دهد، و آن را چراغ راه زندگی خود می‌شمرد. اين چيزی است كه از آن تعبير به" وعی" می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در دنيا، سبب در قيامت است 💠ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ (۲۸) هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ (۲۹) 🌱مال و ثروتم برایم سودی نداشت؛ (۲۸) (و) قدرتم از دستم رفت.» (۲۹) حاقه [۲۸-۲۹] 🔹اين دو جمله دو كلمه حسرت است كه در آن روز بعد از بی‌نتيجه ديدن كوشش‌های دنيايی خود می‌گويد، چون او تا در دنيا بود می‌پنداشت كليد سعادتش در زندگی مال و قدرت است، و اين دو تمامی ناملايمات احتمالی را از او دفع می‌كنند، و بر هر محبوب و لذتی مسلطش می‌سازند، و به همين خيال خام بود كه تمامی سعی و توان خود را صرف به دست آوردن مال و قدرت كرد، و قهرا از ياد پروردگار خود و از هر سخن حقی كه به سوی آن دعوت می‌شد اعراض نمود، و دعوت كننده را تكذيب می‌كرد، همين كه سر از قبر برداشت، و ديد كه تمامی سبب‌ها از كار افتاده‌اند، و امروز ديگر مال و فرزندان بكار نمی‌آيند، می‌فهمد كه مالش فايده‌ای نداشت، و قدرتش هم باطل شد، لذا از در حسرت و درد اين دو جمله را می‌گويد، اما چه سودی از گفتن؟!" خُذُوهُ فَغُلُّوهُ‌ ... فَاسْلُكُوهُ" اين جملات دستور خدا به ملائكه را حكايت می‌كند، كه بگيريد او را و در آتش بيفكنيد. 🔹پس تقدير كلام" يقال للملائكة خذوه ..." است، يعنی" به ملائكه گفته می‌شود بگيريد او را ..." و كلمه" غلوه" امر از مصدر" غل" است، كه به معنای بستن با غل و زنجير است كه دست و پای اسير را به گردنش می‌بندد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۵-۷۱ سوره قصص از تفسیر نور ۱- یکی از شیوه های قرآن،طرح پرسش های بیدار کننده است. إِنْ جَعَلَ اللّهُ ... ۲- حرکت زمین و ایجاد شب و روز،با اراده ی الهی است. جَعَلَ ... اَللَّیْلَ سَرْمَداً ۳- طبیعت،زیباترین تابلو و کتاب معرفت الهی است. «اللَّیْلَ - بِضِیاءٍ» ۴- در عقاید نباید تقلید کرد. «أَ رَأَیْتُمْ - أَ فَلا تَسْمَعُونَ» ۵- در تبلیغ،از وجدان مخاطبین استمداد بطلبیم. أَ رَأَیْتُمْ ... مَنْ إِلهٌ ... أَ فَلا تَسْمَعُونَ ۶- نظام حاکم بر هستی،از طرف خداوند است واگر بخواهد آن را به نظام دیگری تبدیل می کند. إِنْ جَعَلَ اللّهُ ... ۷- شب برای آسایش است و انسان نیازمند آسایش. «تَسْکُنُونَ فِیهِ» ۸- افراد بی بصیرت،قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أَ فَلا تُبْصِرُونَ» ۹- شرک،معلول نداشتن بصیرت است. مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللّهِ ... أَ فَلا تُبْصِرُونَ ۱۰- منشأ خلقت و اعطای نعمت،نیاز او،یا طلب ما نیست،بلکه بخشندگی و رحمانیّت اوست. «وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ» ۱۱- آرامش شب،مقدّمه ی تلاش روز است. «لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا» ۱۲- خداوند،بخشنده است؛ولی انسان باید تلاش کند. مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ ... لِتَبْتَغُوا ۱۳- آنچه به دست آوریم از فضل اوست،به زرنگی خود ننازیم. «مِنْ فَضْلِهِ» ۱۴- نعمت های مادّی باید مقدّمه ی شکر وکسب مراتب معنوی باشد. لِتَسْکُنُوا ... لِتَبْتَغُوا ... لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ۱۵- دنیا اگر وسیله ی رشد،قرب و شکر به درگاه الهی باشد،منفور و مذموم نیست. «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» ۱۶- قیامت،روز ظهور پوچی معبودان و درماندگی مشرکان است. «أَیْنَ شُرَکائِیَ» ۱۷- تمام معبودان در بی اثری و همه مشرکان در بی جوابی یکسانند. «أَیْنَ شُرَکائِیَ» ۱۸- برای غیر خداوند،در قیامت،هیچ قدرتی نیست. «أَیْنَ شُرَکائِیَ» ۱۹- خداوند شریک ندارد،آنچه را شریک او می شمرند،پندار و توهّمی بیش نیست. «کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ» ۲۰- در قیامت،گواهان از خود امّت ها برمی خیزند. «مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیداً» ۲۱- عقاید و افکار خود را بر اساس برهان و دلیلِ محکم تنظیم کنیم.زیرا شرک برهانی ندارد و در آخرت بهانه،خریداری ندارد. «هاتُوا بُرْهانَکُمْ» ۲۲- مشرکان،منطق و برهان ندارند. «هاتُوا بُرْهانَکُمْ» ۲۳-هر نوع کتمانِ حقایق،فقط در دنیاست،در آخرت با کنار رفتن پرده ها،حقّ و حقیقت،ظاهر و متجلّی می شود. «فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلّهِ» ۲۴- باطل،رفتنی است. «ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
(ع) به مثابه راه 🚩🚩 عاشورا از دیدگاه شهید بهشتی 👈متن حاضر بخشی از سخنرانی شهید بهشتی در تشریح فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) ذیل تفسیر آیه 85 سوره بقره است که در فاصله سال های 1355-1349 برگزار می شد. ایشان با نقد کجروی ها و بی تفاوتی در برابر آن ها، خطر از امام حسین(ع) را گوشزد می کند و نگرانی خود را از خالی شدن نهضت حسینی از مفهوم و محتوا بیان می دارد و با روشن بینی و جسارت علمی بر عاشورا می شورد. 🛑قسمت دوم: 🔻🖌در سیره امام(ع)، نویسندگان مکرر و متعدد نقل کرده اند که امام(ع) در توضیح حرکتش فرمود: 👈ای مردم با ایمان! امروز می بینم حق پایمال می شود، باطل حکومت می کند. با مبارزه می شود، از حمایت می شود، طرفداران حق پایمال می شوند، خودفروختگان به باطل تشویق می شوند، 🔻 در چنین شرایطی یک انسان باایمان متعهد نمی تواند آرام بگیرد و به جهاد، تلاش و کوشش در راه خدا کشیده می شود، چون باایمان و متعصب است. این ایمان برایش دلخوش کن نیست؛ بلکه ایمان برایش راه زندگی است. مگر نه این است که پیغمبر(ص) فرموده است: در چنین شرایطی بیکار نشستن و دست روی دست گذاشتن گناهی بس بزرگ است. مگر نه این است که قرآن کریم در صدها آیه، بی تفاوت ماندن در چنین شرایطی را گناهی بزرگ می شمارد؟ 👈دیدیم مردان پاک و مجاهد، انسان های باایمانی را که ایمان برایشان سخت تعهدآور بود دستگاه پلید معاویه از خانه و کاشانه بیرون شان کشید، به سوی شام برد، در آن جا تهدیدشان کرد که از حقگویی و حمایت از حق دست بردارید. آن ها تحت تأثیر این تهدید قرار نگرفتند، دستگاه پلید معاویه این ها را نابود کرد و به نابود کردنشان اکتفا نکرد، در افکار عمومی آن ها را لگدمال کرد، مردان پاکی چون حجر بن عدی و عمرو بن حر {حمق}، سیدان و شیعیان خالص مولا(ع) به دست عمال معاویه در کنار پایتخت حکومت اسلامی آن روز، سر به نیست شدند. آیا نمی نگرید در چنین شرایطی این سعادتمندان چگونه شهید شدند. جالب این است که درست آن طور که سیدالشهدا(ع) در چند جمله بیان فرموده بود، دستگاه معاویه کسانی را که پیرامون این حکومت پلید به نام مسلمان و با شعارهای اسلامی دین و دنیای شان را می فروختند، در افکار عمومی، مسلمان ممتاز و درجه یک معرفی می کرد و مردان و زنان مسلمانی را که دین تا اعماق جان شان نفوذ کرده بود، نه از مرگ، نه از شکنجه، نه از زندان و نه از هیچ رنج و محرومیت دیگر می ترسیدند، آن ها را به عنوان کسانی که گرایش های ضد اسلامی و مذهبی دارند معرفی می کرد! 🔻آیا امام(ع) می توانست در چنین شرایطی که مؤمنان خالص -که ایمان و اسلام برایشان مکتب است- به صورت کسانی که گرایش های ضد اسلام دارند، معرفی می شدند و با چنین مرزبندی، انحراف افکار عمومی مسلمانان از حقیقت تابناک ایمانی صورت می گرفت و در مقابل، یک مشت تجلیات توخالی و درون تُهی به نام مذهب مورد تجلیل قرار می گرفت، در چنین شرایطی امام حسین فرزند دلبند پیغمبر، فرزند علی و فاطمه ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ چگونه می توانست بی تفاوت بماند؟ 🔻نه امام حسن بی تفاوت می ماند، نه ، نه موسی بن جعفر، نه امام رضا، نه حضرت جواد، نه حضرت عسکری، نه حضرت صادق ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ همه این ها می کوشیدند با در نظر گرفتن حدود و امکانات زمان شان در برابر این کج روی ها بی تفاوت نمانند. چرا؟ برای این که این ها دین و ایمان شان برایشان مکتب سعادت آور بود نه دلخوش کننده. 🖌شهید دکتر بهشتی ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ  دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست خدای بی‌ همتای با حکمت و اقتدار . 🌿  سوره فاطر ، آیه ۲ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ، محصور نشويم، بسيار است! 💠فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ (۳۸) وَ ما لا تُبْصِرُونَ (۳۹) 🌱(اکنون که چنین است،) به آنچه می‌بینید، سوگند می‌خورم؛ (۳۸) و (نیز) به آنچه نمی‌بینید؛ (۳۹) حاقه [۳۸-۳۹] 🔹از ظاهر آيه برمی‌آيد كه با سوگند خوردن به آنچه ديدنی و آنچه ناديدنی است، و يا به عبارت ديگر به غيب و شهادت، در حقيقت به مجموع خلائق سوگند خورده، ليكن اين سوگند شامل ذات متعاليه خدای تعالی نمی‌شود، زيرا از ادب قرآن به دور است كه خدای تعالی و خلائق او را در يك صف قرار دهد، و هر دو را به يك نحو و در عرض واحد تعظيم كند. 🔹‏به طور كلی در سوگند خوردن به هر چيزی، نوعی تعظيم مورد آن سوگند است، و خلق خدا كه در اين آيات مورد سوگند قرار گرفته بدان جهت كه دست‌پرورده خدا است، جليل و جميل است، چون خود او جميل است، و به جز جميل نمی‌آفريند و چگونه چنين نباشد با اينكه خود او خلقت و فعل خود را ستوده، و خويشتن را بدان ثنا گفته و فرموده:" الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ" و نيز فرموده:" فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ"، پس موجودات از ناحيه خدای تعالی جز خوبی ندارند، و هر بدی كه در آنها باشد از ناحيه خودشان است، و يا از ناحيه مقايسه يكی با ديگری است.  🔹در اينكه برای اثبات حقانيت قرآن در ميان همه سوگندها سوگند به" ما تبصرون و ما لا تبصرون" را انتخاب فرموده، مناسبتی با مقام هست، كه بر كسی پوشيده نيست، برای اينكه نظام واحد حاكم بر عالم، نظامی كه اجزای جاری آن همه به هم مربوطند، حكم می‌كند بر اينكه صانع همه يكی است، و همه به سوی او در حركتند، و نيز حكم می‌كند به صحت همه آثار و احكام توحيد، از مساله بعث رسل و انزال كتب گرفته، تا اينكه قرآن بهترين كتاب آسمانی است، چون تمامی دعوت‌هايش به سوی حق و به سوی طريق مستقيم است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، مغرضانه و لجوجانه می‌تواند حادثه آفرين باشد. 💠سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ (۱) لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ (۲) مِنَ اللَّـهِ ذِي الْمَعارِجِ (۳) تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ (۴/معارج) 🌱‏سائلی، عذابی واقع شدنی را درخواست كرد. كه برای كافران است و هيچ بازدارنده‌ای برای آن نيست. و از سوی خداوندِ صاحب درجاتِ والاست. فرشتگان و روح، در روزی كه مقدار آن پنجاه هزار سال است، به سوی او بالا می‌روند. ‏ 🔹‏«معارج» جمع «معرج» به معنای محلّ عروج و صعود است و مراد از آن، آسمان‌هاست كه محلّ نزول و عروج فرشتگان می‌باشد. 🔹يادآوری برخی حوادث جزئی و فردی، برای عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود. (سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولی اين ماجرا در متن قرآن مطرح می‌شود تا تمام انسان‌ها در طول تاريخ بخوانند.) «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» ‏ 🔹تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه می‌تواند حادثه آفرين باشد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» 🔹تا وقتی عذاب الهی نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابی كه در حال نزول است، راه نجاتی از آن نيست. بِعَذابٍ واقِعٍ‌ ... لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۴-۷۶ سوره قصص إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ {76} قارون از قوم موسی بود و بر آنان ستم و زیاده خواهی کرد ، و از گنجینه ها آن قدر به او داده بودیم که (حمل) خزاین او بر گروه نیرومندی سنگین می آمد ، آن گاه که قوم وی بدو گفتند: «شادی مکن که خدا شادی کنندگان را دوست نمی دارد. {76} وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ {77} و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن ، و هم چنان که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن و در زمین فساد مجوی که خدا فسادگران را دوست نمی دارد. {77} قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ {78} [ قارون ] گفت: «من اینها را در نتیجه دانش خود یافته ام.» آیا وی ندانست که خدا نسلهایی را پیش از او نابود کرد که از او نیرومندتر و مال اندوزتر بودند؟ و [ لی این گونه ] مجرمان را [ نیازی ] به پرسیده شدن از گناهانشان نیست. {78} فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ {79} پس [ قارون ] با کوکبه خود بر قومش نمایان شد کسانی که خواستار زندگی دنیا بودند گفتند: «ای کاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما [ هم ] داده می شد واقعاً او بهره بزرگی [ از ثروت ] دارد.» {79} وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ {80} و کسانی که دانش [ واقعی ] یافته بودند ، گفتند: «وای بر شما! برای کسی که گرویده و کار شایسته کرده پاداش خدا بهتر است ، و جز شکیبایان آن را نیابند.» {80} فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ المُنتَصِرِينَ {81} آن گاه [ قارون ] را با خانه اش در زمین فرو بردیم ، و گروهی نداشت که در برابر [ عذابِ ] خدا او را یاری کنند و [ خود نیز ] نتوانست از خود دفاع کند. {81} وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ {82} و همان کسانی که دیروز آرزو داشتند به جای او باشند ، صبح می گفتند: «وای ، مثل اینکه خدا روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا تنگ می گرداند ، و اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود ، ما را [ هم ] به زمین فرو برده بود وای ، گویی که کافران رستگار نمی گردند.» {82} تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ {83} آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین خواستار برتری جویی و فساد نیستند، و فرجام [ خوش ] از آنِ پرهیزگاران است. {83} مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ {84} هر کس نیکی به میان آورَد ، برای او [ پاداشی ] بهتر از آن خواهد بود ، و هر کس بدی به میان آورد ، کسانی که کارهای بد کرده اند جز سزای آنچه کرده اند نخواهند یافت. {84} ♻️عصاره فراز ایات ۸۴-۷۶ : هلاکت عجیب قارون، ثروتمند بزرگ قوم موسی (که به اموال خود سرمست شد و به برتری جویی و ظلم به سایرین و فساد پرداخت)، عبرتی است برای شما. بدانید که فرجام خوش در اخرت تنها برای اهل تقوا و نیکوکاران است آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
(ع) به مثابه راه 🚩🚩 عاشورا از دیدگاه شهید بهشتی 🛑قسمت سوم: (ع) سفینه نجات است بله که است. اما کدام حسین؟ هر کس بر این سفینه سوار شود، به سوی نجات می رود، اما باید سوار شود، مثل اهل بیت(ع) و پیشوایان پاک از اهل بیت پیغمبر، مانند کشتی نوح است. هر کس در آن سوار شود نجات می یابد و هر کس از آن دوری جوید، غرق می شود اما سوار شدن چیست؟ دوری گزیدن چیست؟ اگر در آن زمان هم آژانس مسافرتی وجود داشت و بلیت مسافرت با کشتی نوح را می فروختند و بعضی روی عشق و علاقه به سوار شدن این کشتی می رفتند با قیمت های گزاف، این بلیت را می خریدند، اما نمی رفتند و سوار نمی شدند، آیا باز هم نجات پیدا می کردند؟ 👈معلوم است که صرف علاقه و پول خرج کردن تنها و بلیت خریدن برای نجات کافی نیست بلکه باید ، شیعه علی بودن یک وقت به معنای فقط بلیت خریدن است، با بلیت خریدن گمان نمی کنم کسی برنده باشد اما گاهی به معنای دنبال علی رفتن است. 💢ما فقط می خواهیم این کلمه تشیع (که کلمه ای عربی و به معنای دنباله روی است)، توخالی نشود، در مورد ولایت هم چنین است. یکی از عیب های این کلمات عربی برای ما مردمی که عرب زبان نیستیم همین است که به آسانی می شود آن را توخالی کرد. چون ریشه کلمه را غالباً نمی دانیم. ولی این که علاجش آسان است،لازم نیست ما فوری کلمات عربی را عوض کنیم بلکه روشنگری می کنیم، به همه کسانی که نَفَس مان به آن ها می رسد، معنای دقیق این کلمات را بگوییم، 👈آقا یعنی ودنباله روی. اکنون من با صراحت و قاطعیت می گویم هر کس دنباله رو علی(ع) است، نجات پیدا می کند، هیچ شکی هم در این ندارم. همچنین کلمه ولایت یعنی هم پیمانی، هر کس هم پیمان علی(ع) و حسین(ع) است نجات پیدا می کند، من شکی در این ندارم. 👈عاشورای حسین(ع) را زنده نگه دارید، زنده ای که تحریف نشده باشد، در برخوردمان با مردمی که با خلوص نیت اما بدون هوشیاری کارهایی می کنند، با محبت برخورد کنیم، بیدارشان کنیم، بگوییم، برادر و خواهر مسلمان! ای برادرِ حسین(ع) دوست! ای خواهرِ حسین(ع) دوست! اگردوست حسین(ع) هستی درست دوستی کن، این دوستی را با هم پیمانی با ولایت همراه کن، با و تشیع همراه کن تا برای خودت و جامعه ات سرچشمه سعادت شود. 💢عصر ما عصر است، نمی گویم عصر کارهای دیگر و تلاش های دیگر نیست، ولی روشنگری، در مراحل نخستین و اساسی کوشش های یک مسلمان قرار دارد. من گاهی حتی از بعضی رفقای خیلی دوست داشتنی خودم دیده ام که کیفیت برخوردشان با کسانی که با آن ها هم عقیده نیستند، در همان مرحله اول آن ها را زده کرده است، اشتباه نکنید! شما باید در برخورد اولیه باشید تا آن ها را به حسین(ع)، به مولا(ع) نزدیک تر کنید. آن ها را به خدا نزدیک تر کنید. نزدیکی به حسین(ع) واقعی و علی(ع) واقعی، خود به خود نزدیکی به خدا است. چون این ها راهی جز راه خدا ندارند. بکوشید تا اسلام، دین، تشیع، ولایت، حسین دوستی، عزاداری، همه این ها، به راستی «راه» باشد تعهد بیاورد، مسیر مشخص کند تا دیگر از آن ها به عنوان افیون جامعه نام برده نشود. 🖌شهید دکتر بهشتی ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠اَللّهُمَّ وَ اَدْرِکَ بِنا اءَیّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِیامَهُ ⚜خدایا ما را به روزگار او و زمان ظهور و قیامش برسان! بخشی از دعای نیمه شعبان https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan