eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از آمدن بترسيد و ايمان آوريد 💠‏يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرْكُمْ إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۴/نوح) 🌱‏(اگر چنين كنيد) خداوند بخشی از گناهانتان را می‌بخشد و عمر شما را تا زمان تعيين شده به عقب می‌اندازد (و از مرگهای قهرآميز شما را دور می‌دارد) امّا اجل معيّن شده (از سوی) خدا، هنگامی كه فرارسد تأخير بردار نيست. اگر می‌دانستيد. 🔹‏انسان دارای دو اجل است: ‏اجلی كه با عبادت و تقوا به تأخير و با گناه و خلاف جلو می‌افتد. ‏اجل نهايی كه قابل تغيير نيست و نامش‌ «أَجَلٍ مُسَمًّی» است. 👈‏امام صادق عليه السلام فرمودند: «يعيش الناس باحسانهم اكثر مما يعيشون باعمارهم و يموتون بذنوبهم اكثر مما يموتون بآجالهم» بيشتر عمر مردم بخاطر احسان و بيشتر مرگ ها بخاطر گناهان است و كمتر كسی است كه عمر يا مرگش به طور طبيعی باشد. ‏🔹گناهان گذشته، با ايمان آوردن بخشيده می‌شود. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ‌ ‏🔹تنها بخشی از گناهان كه حق اللّه است، قابل بخشش است. «مِنْ ذُنُوبِكُمْ» (ولی حق الناس را بايد صاحب حق ببخشد.) 🔹ايمان و عمل صالح، سبب طول عمر و دفع بلا می‌شود. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی‌ أَجَلٍ» 🔹علاقه به زندگی و كاميابی، خواسته‌ای طبيعی است كه پاداش خوبی‌ها قرار گرفته است. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی‌ أَجَلٍ» 🔹عمر را نهايت و پايانی است و قابل تغيير نيست. «إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ» 🔹از آمدن مرگ بترسيد و ايمان آوريد. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ‌ ... إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ ‏🔹انسان رابطه ميان ايمان وعمل صالح با طول عمر را نمی‌داند. «لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️راه و رسم 💠ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهاراً (۸) ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْراراً (۹) 🌱از این گذشته، با صدای بلند، آنان را فراخواندم. (۸) علاوه بر این، (با توجه به اوضاع و مصالح مردم، دعوت را) آشکار (یا) کاملاً مخفیانه به انجام رساندم. (۹) نوح [۸-۹] 🔹‏آنچه در آيات فوق درباره دعوت نوح آمده در عين اين كه وسيله‌ای برای تسلی خاطر پيامبر ص و مؤمنان اندكی كه در مكه به او پيوستند بود يك برنامه عمومی و همگانی را برای همه مبلغان راه خدا ارائه می‌دهد. 🔹‏او هرگز انتظار نداشت مردم دعوتش را اجابت كرده، در يك مركز عمومی شهر جمع شوند سپس با آرامش خاطر در حالی كه همگان چشم به دهان او دوخته و گوش به سخنانش دارند پيام الهی را به آنان برساند، بلكه از لحن آيات استفاده می‌شود (و در بعضی از روايات نيز آمده) كه او گاه به سراغ مردم در خانه‌هايشان می‌رفت، يا در كوچه و بازار آنها را به طور خصوصی صدا می‌زد، و با حوصله و لحن محبت آميزی تبليغ می‌كرد، و گاه در مجالس عمومی كه به منظورهای ديگری از قبيل جشن و عزا تشكيل شده بود می‌آمد و با صدای بلند و آشكار فرمان خدا را بر آنها می‌خواند، اما هميشه با عكس العملهای نامطلوب و توهين و استهزاء، و گاه ضرب و جرح روبرو می‌شد، ولی با اين حال هرگز دست از كار خود برنداشت. 🔹‏اين حوصله عجيب، و آن دلسوزی عجيب‌تر، و پشتكار و استقامت بی‌نظير سرمايه او در راه دعوت به آئين حق بود. 🔹‏و شگفت‌انگيزتر اينكه در طول نهصد و پنجاه سال دعوتش تنها حدود هشتاد نفر به او ايمان آوردند كه اگر اين دو عدد را بر يكديگر تقسيم كنيم روشن می‌شود كه برای هدايت هر يك نفر به طور متوسط حدود دوازده سال تبليغ كرد!!. 👌‏آيا اگر مبلغان اسلامی از يك چنين استقامت و پشتكاری برخوردار باشند اسلام با اين محتوای غنی و جالب عالمگير نخواهد شد؟! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۸-۷۶ سوره قصص از تفسیر نور ۱- سابقه ی خوب،دلیل برآینده خوب و یا چشم پوشی از انحرافات امروز نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی» ۲- فامیل پیامبر بودن،به تنهایی عامل موفّقیّت ونجات نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی» ۳- وجود بستگان منحرف،نباید از مقام افراد صالح و مصلح بکاهد. «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی» ۴- ثروت بدون حساب،وسیله ی قدرت و قدرت،عاملی برای تجاوزگری و عیّاشی است. «الْکُنُوزِ - فَبَغی عَلَیْهِمْ - لا تَفْرَحْ» ۵- ثروت،ما را مغرور و سرمست نسازد. «لا تَفْرَحْ» ۶- نهی از منکر در مقابل سرمایه داران؛حتّی بر طبقه محروم نیز لازم است. «قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ» ۷- افراد سرمست،از محبّت الهی محرومند. «إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» (آری؛ثروت و دارایی نشانه ی محبوبیّت نزد خداوند نیست.) ۸- دنیا مزرعه ی آخرت است. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ» (به قارون گفته شد:از این امکانات سرای آخرت را دنبال کن.) ۹- دارایی ثروتمندان،از آنِ خداست. «آتاکَ اللّهُ» ۱۰- آخرت را باید با جدیّت دنبال نمود،هر چند دنیا را نیز نباید فراموش کرد. «ابْتَغِ - لا تَنْسَ» ۱۱- مال و ثروت می تواند وسیله ی سعادت اخروی گردد. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ» ۱۲- هرکس به سهم و نصیب خود اکتفا کند وباقی را صرف آخرت نماید. وَ ابْتَغِ ... وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ ... ۱۳- در موعظه،به نیازهای طبیعی هم توجّه داشته باشیم. «لا تَنْسَ نَصِیبَکَ» ۱۴- آخرت طلبی از طریق احسان به دیگران است. وَ ابْتَغِ ... وَ أَحْسِنْ ۱۵- برای دعوت دیگران به احسان،یادآوری احسان الهی در حقّ آنان کارساز است. «أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّهُ إِلَیْکَ» ۱۶- غرور علمی،گاهی آنچنان انسان را خودمحور می سازد که دیگر نقش هیچ کس یا هیچ چیز را قبول ندارد. «إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدِی» ۱۷- به علم خود نازیدن،اخلاق قارونی است. «عَلی عِلْمٍ عِنْدِی» ۱۸- ثروت و قدرت را احسان الهی بدانیم،نه محصول علم و تلاش خود.(مردم می گفتند:این خداوند است که به تو ثروت داده است،قارون می گفت:خودم بر اساس علم،آن را پیدا نموده ام.) «أَحْسَنَ اللّهُ - عَلی عِلْمٍ عِنْدِی» ۱۹- قلع و قمع گردنکشان،از سنّت های خداوندی است.(قدرت و ثروت،مانع نزول قهر الهی نیست.) «أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ» ۲۰- قدرت وثروت،سعادت آفرین نیست. أَهْلَکَ ... أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّهً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً ۲۱- هشدار! اگر قهر الهی فرا رسد،دیگر فرصتی برای سؤال و جواب و چون و چرا نخواهد بود. «لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از در ایران 🛑قسمت دوم: سياست هاي متفاوت سلجوقيان و مغول ها در عزاداري و نزاع شيعه و سني 🔰 مذهب اهل سنت را پذیرفته‌ بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد. در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب می‌شدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیین‌های مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند. در نتیجه درگیری شدیدی بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع می‌کرد. یکی از عوامل مهم زمینه‌ساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معز الدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ می‌دانستند. لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی دست یازند. 👈از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول و مبارک دانستن روز و استحباب روزه‌داری و برگزاری مراسم و پایکوبی در آن روز بود. چنان‌که مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن می‌کردند و به دیدار علما و بزرگان می‌رفتند. 🔰در زمان تشیع نخست در سایۀ آزادی‌هایی که به کیش‌ها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازان‌خان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد. 🔻غازان‌خان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدر الدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود می‌خواند، مذهب تشیع را برگزید. پس از غازان‌خان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازان‌خان را ادامه داد. ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد. 🌱🔹خدابنده دستور داد نام دوازده امام بر سکه‌ها حک شود و عبارت حی علی خیر العمل در اذان وارد شود. در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت . 🌱 از و نامی این عصر می‌توان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغه‌ای، سلمان ساوجی و این‌یمین فریومدی اشاره کرد. 📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّ بگو همه كارها (و پيروزيها) به دست خداست آل عمران ، آیه ۱۵۴ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 28 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️باغبان هستی، شما را چون گلی داد 💠وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً 🌱به‌راستی که خداوند شما را (همچون گیاهی) از زمین رویاند. نوح - ۱۷ 🔹سپس بار ديگر به آفرينش انسان باز می‌گردد، و می‌افزايد:" خداوند شما را همچون گياهی از زمين رويانيد"! (وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً). 🔹‏تعبير به" انبات" و رويانيدن، در مورد انسان، به خاطر آن است كه اولا آفرينش نخستين انسان از خاك است، و ثانيا تمام مواد غذايی كه انسان می‌خورد و به كمك آن رشد و نمو می‌كند از زمين است، يا مستقيما مانند سبزيها و دانه‌های غذايی و ميوه‌ها، و يا به طور غير مستقيم مانند گوشت حيوانات، و ثالثا شباهت زيادی در ميان انسان و گياه وجود دارد و بسياری از قوانينی كه حاكم بر تغذيه و توليد مثل و نمو و رشد گياهان است بر انسان نيز حكمفرما است. 🔹‏اين تعبير در مورد انسان بسيار پر معنی است و نشان می‌دهد كه كار خداوند در مساله هدايت فقط كار يك معلم و استاد نيست، بلكه همچون كار يك باغبان است كه بذرهای گياهان را در محيط مساعد قرار می‌دهد تا استعدادهای نهفته آنها شكوفا گردد. 🔹‏در مورد حضرت مريم نيز در آيه ۳۷ آل عمران می‌خوانيم: وَ أَنْبَتَها نَباتاً حسنا" خداوند به طرز شايسته‌ای گياه وجود مريم را آفريد و پرورش داد" اينها همه اشاره به همان نكته لطيف است.  📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در خواهی از خداوند، مقدم داشتن خود بر ديگران كاری پسنديده است 💠رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلاَّ تَباراً (۲۸/نوح) 🌱‏پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را و هركس كه با ايمان به خانه‌ام وارد شود و همه مردان و زنان با ايمان را بيامرز و ظالمان را جز هلاكت نيفزا. 🔹در دعا و نفرين، از كلمه مباركه «ربّ» كمك بگيريم. رَبِّ لا تَذَرْ ... رَبِّ اغْفِرْ لِي‌ 🔹انبيا با آن همه تلاش مغرور نمی‌شدند. پيامبری كه می‌گفت: «إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَ نَهاراً» می‌گويد: رَبِّ اغْفِرْ لِي‌ ... 🔹در آمرزش خواهی از خداوند، مقدم داشتن خود بر ديگران كاری پسنديده است. اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَ‌ ... ‏ 🔹بستگان سببی و نسبی، زمانی مشمول عنايت هستند كه وابسته فكری نيز باشند. «وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً» 🔹در دعا، برای مؤمنان رحمت و مغفرت و برای ظالمان، نابودی و هلاكت، طلب كنيد. رَبِّ اغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ‌ ... وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَباراً و الحمد لله‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۷۶ إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ  همانا قارون از قوم موسی بود، با اين حال بر [حقوق] آنها تجاوز کرد و [در اين تجاوز و ثروت اندوزی] به او از گنج‌ها [ی ثروت و دارائی] آنچنان داده بوديم که [حمل] کليدها [يا صندوق‌ها]ی آن بر گروهی نيرومند هم دشوار مي‌آمد. [با مشاهده چنين تکبر و غرور ناشی از ثروت و قدرت] قومش به او گفتند: سرمستی نکن که خدا سرمستان را دوست ندارد. قصص : ۷۷ وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ  در آنچه خدا به تو بخشيده [با استفاده از امکاناتی که داری] سرای آخرت را طلب کن و نصيبت را از دنيا [در کار و تلاش برای ساختن آخرت] فراموش نکن ۵۷ و همانگونه که خدا به تو نيکی کرده، [تو نيز به ديگران] نيکی کن و در پی فساد در زمين مباش که مسلماً خدا مفسدان را دوست ندارد.  __ ۵۷- امام علي(ع) شنيد کسی دنيا را نکوهش مي‌کند، در انتقاد از چنين نگرشی فرمود: ...دنيا سرای راستی است برای کسی که حقيقت آن را دريابد، سرای عافيت است برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگيرد... دنيا سجده‌گاه دوستان خدا، مصلای فرشتگان، محل نزول وحی و تجارت‌خانه اولياء خداست که در آن کسب رحمت کنند و سود بهشت به دست آورند [حکمت ۱۲۶ يا ۱۳۱]. قصص : ۷۸ قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ  ـ [قارون] گفت: آنچه به دستم آمده، فقط مرهون کاردانی خودم است! آيا ندانست که خداوند پيش از او مردمانی را که بسی نيرومندتر و ثروتمندتر از او بوده‌اند [به دليل همين تکبر و تکيه بر مال دنيا] هلاک کرده است و [هنگام نزول بلا يا عذاب] مجرمان را از گناه‌شان نپرسند [=نيازی به تحقيق نيست]. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛