#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_570
❇️از آمدن #مرگ بترسيد و ايمان آوريد
💠يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۴/نوح)
🌱(اگر چنين كنيد) خداوند بخشی از گناهانتان را میبخشد و عمر شما را تا زمان تعيين شده به عقب میاندازد (و از مرگهای قهرآميز شما را دور میدارد) امّا اجل معيّن شده (از سوی) خدا، هنگامی كه فرارسد تأخير بردار نيست. اگر میدانستيد.
🔹انسان دارای دو اجل است:
اجلی كه با عبادت و تقوا به تأخير و با گناه و خلاف جلو میافتد.
اجل نهايی كه قابل تغيير نيست و نامش «أَجَلٍ مُسَمًّی» است.
👈امام صادق عليه السلام فرمودند: «يعيش الناس باحسانهم اكثر مما يعيشون باعمارهم و يموتون بذنوبهم اكثر مما يموتون بآجالهم» بيشتر عمر مردم بخاطر احسان و بيشتر مرگ ها بخاطر گناهان است و كمتر كسی است كه عمر يا مرگش به طور طبيعی باشد.
🔹گناهان گذشته، با ايمان آوردن بخشيده میشود. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ... يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ
🔹تنها بخشی از گناهان كه حق اللّه است، قابل بخشش است. «مِنْ ذُنُوبِكُمْ» (ولی حق الناس را بايد صاحب حق ببخشد.)
🔹ايمان و عمل صالح، سبب طول عمر و دفع بلا میشود. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ»
🔹علاقه به زندگی و كاميابی، خواستهای طبيعی است كه پاداش خوبیها قرار گرفته است. «يُؤَخِّرْكُمْ إِلی أَجَلٍ»
🔹عمر را نهايت و پايانی است و قابل تغيير نيست. «إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ»
🔹از آمدن مرگ بترسيد و ايمان آوريد. أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ... إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذا جاءَ لا يُؤَخَّرُ
🔹انسان رابطه ميان ايمان وعمل صالح با طول عمر را نمیداند. «لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_570
❇️راه و رسم #تبليغ
💠ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهاراً (۸) ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْراراً (۹)
🌱از این گذشته، با صدای بلند، آنان را فراخواندم. (۸) علاوه بر این، (با توجه به اوضاع و مصالح مردم، دعوت را) آشکار (یا) کاملاً مخفیانه به انجام رساندم. (۹)
نوح [۸-۹]
🔹آنچه در آيات فوق درباره دعوت نوح آمده در عين اين كه وسيلهای برای تسلی خاطر پيامبر ص و مؤمنان اندكی كه در مكه به او پيوستند بود يك برنامه عمومی و همگانی را برای همه مبلغان راه خدا ارائه میدهد.
🔹او هرگز انتظار نداشت مردم دعوتش را اجابت كرده، در يك مركز عمومی شهر جمع شوند سپس با آرامش خاطر در حالی كه همگان چشم به دهان او دوخته و گوش به سخنانش دارند پيام الهی را به آنان برساند، بلكه از لحن آيات استفاده میشود (و در بعضی از روايات نيز آمده) كه او گاه به سراغ مردم در خانههايشان میرفت، يا در كوچه و بازار آنها را به طور خصوصی صدا میزد، و با حوصله و لحن محبت آميزی تبليغ میكرد، و گاه در مجالس عمومی كه به منظورهای ديگری از قبيل جشن و عزا تشكيل شده بود میآمد و با صدای بلند و آشكار فرمان خدا را بر آنها میخواند، اما هميشه با عكس العملهای نامطلوب و توهين و استهزاء، و گاه ضرب و جرح روبرو میشد، ولی با اين حال هرگز دست از كار خود برنداشت.
🔹اين حوصله عجيب، و آن دلسوزی عجيبتر، و پشتكار و استقامت بینظير سرمايه او در راه دعوت به آئين حق بود.
🔹و شگفتانگيزتر اينكه در طول نهصد و پنجاه سال دعوتش تنها حدود هشتاد نفر به او ايمان آوردند كه اگر اين دو عدد را بر يكديگر تقسيم كنيم روشن میشود كه برای هدايت هر يك نفر به طور متوسط حدود دوازده سال تبليغ كرد!!.
👌آيا اگر مبلغان اسلامی از يك چنين استقامت و پشتكاری برخوردار باشند اسلام با اين محتوای غنی و جالب عالمگير نخواهد شد؟!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۷۸-۷۶ سوره قصص از تفسیر نور
۱- سابقه ی خوب،دلیل برآینده خوب و یا چشم پوشی از انحرافات امروز نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۲- فامیل پیامبر بودن،به تنهایی عامل موفّقیّت ونجات نیست. «کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۳- وجود بستگان منحرف،نباید از مقام افراد صالح و مصلح بکاهد. «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی»
۴- ثروت بدون حساب،وسیله ی قدرت و قدرت،عاملی برای تجاوزگری و عیّاشی است. «الْکُنُوزِ - فَبَغی عَلَیْهِمْ - لا تَفْرَحْ»
۵- ثروت،ما را مغرور و سرمست نسازد. «لا تَفْرَحْ»
۶- نهی از منکر در مقابل سرمایه داران؛حتّی بر طبقه محروم نیز لازم است. «قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ»
۷- افراد سرمست،از محبّت الهی محرومند. «إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» (آری؛ثروت و دارایی نشانه ی محبوبیّت نزد خداوند نیست.)
۸- دنیا مزرعه ی آخرت است. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ» (به قارون گفته شد:از این امکانات سرای آخرت را دنبال کن.)
۹- دارایی ثروتمندان،از آنِ خداست. «آتاکَ اللّهُ»
۱۰- آخرت را باید با جدیّت دنبال نمود،هر چند دنیا را نیز نباید فراموش کرد.
«ابْتَغِ - لا تَنْسَ»
۱۱- مال و ثروت می تواند وسیله ی سعادت اخروی گردد. «وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَهَ»
۱۲- هرکس به سهم و نصیب خود اکتفا کند وباقی را صرف آخرت نماید. وَ ابْتَغِ ...
وَ لا تَنْسَ نَصِیبَکَ ...
۱۳- در موعظه،به نیازهای طبیعی هم توجّه داشته باشیم. «لا تَنْسَ نَصِیبَکَ»
۱۴- آخرت طلبی از طریق احسان به دیگران است. وَ ابْتَغِ ... وَ أَحْسِنْ
۱۵- برای دعوت دیگران به احسان،یادآوری احسان الهی در حقّ آنان کارساز است. «أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّهُ إِلَیْکَ»
۱۶- غرور علمی،گاهی آنچنان انسان را خودمحور می سازد که دیگر نقش هیچ کس یا هیچ چیز را قبول ندارد. «إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۷- به علم خود نازیدن،اخلاق قارونی است. «عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۸- ثروت و قدرت را احسان الهی بدانیم،نه محصول علم و تلاش خود.(مردم می گفتند:این خداوند است که به تو ثروت داده است،قارون می گفت:خودم بر اساس علم،آن را پیدا نموده ام.) «أَحْسَنَ اللّهُ - عَلی عِلْمٍ عِنْدِی»
۱۹- قلع و قمع گردنکشان،از سنّت های خداوندی است.(قدرت و ثروت،مانع نزول قهر الهی نیست.) «أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ»
۲۰- قدرت وثروت،سعادت آفرین نیست. أَهْلَکَ ... أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّهً وَ أَکْثَرُ جَمْعاً
۲۱- هشدار! اگر قهر الهی فرا رسد،دیگر فرصتی برای سؤال و جواب و چون و چرا نخواهد بود. «لا یُسْئَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت دوم:
سياست هاي متفاوت سلجوقيان و مغول ها در عزاداري و نزاع شيعه و سني
🔰#سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست #ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد.
در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
در نتیجه درگیری شدیدی بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد.
یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معز الدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به #شعائر_شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند.
لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی #تلافیجویانه دست یازند.
👈از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول #عید و مبارک دانستن روز #عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم #جشن و پایکوبی در آن روز بود.
چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند.
🔰در زمان #مغول تشیع نخست در سایۀ آزادیهایی که به کیشها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازانخان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد.
🔻غازانخان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدر الدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود میخواند، مذهب تشیع را برگزید.
پس از غازانخان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازانخان را ادامه داد. #خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد.
🌱🔹خدابنده دستور داد نام دوازده امام بر سکهها حک شود و عبارت حی علی خیر العمل در اذان وارد شود.
در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند
به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت .
🌱 از #شعرا و #مرثیهسرایان نامی این عصر میتوان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغهای، سلمان ساوجی و اینیمین فریومدی اشاره کرد.
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّ
بگو همه كارها (و پيروزيها)
به دست خداست
آل عمران ، آیه ۱۵۴
کانال قرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نوح آیات 11 تا 28
📄#صفحه_571
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_571
❇️باغبان هستی، شما را چون گلی #پرورش داد
💠وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً
🌱بهراستی که خداوند شما را (همچون گیاهی) از زمین رویاند.
نوح - ۱۷
🔹سپس بار ديگر به آفرينش انسان باز میگردد، و میافزايد:" خداوند شما را همچون گياهی از زمين رويانيد"! (وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً).
🔹تعبير به" انبات" و رويانيدن، در مورد انسان، به خاطر آن است كه اولا آفرينش نخستين انسان از خاك است، و ثانيا تمام مواد غذايی كه انسان میخورد و به كمك آن رشد و نمو میكند از زمين است، يا مستقيما مانند سبزيها و دانههای غذايی و ميوهها، و يا به طور غير مستقيم مانند گوشت حيوانات، و ثالثا شباهت زيادی در ميان انسان و گياه وجود دارد و بسياری از قوانينی كه حاكم بر تغذيه و توليد مثل و نمو و رشد گياهان است بر انسان نيز حكمفرما است.
🔹اين تعبير در مورد انسان بسيار پر معنی است و نشان میدهد كه كار خداوند در مساله هدايت فقط كار يك معلم و استاد نيست، بلكه همچون كار يك باغبان است كه بذرهای گياهان را در محيط مساعد قرار میدهد تا استعدادهای نهفته آنها شكوفا گردد.
🔹در مورد حضرت مريم نيز در آيه ۳۷ آل عمران میخوانيم: وَ أَنْبَتَها نَباتاً حسنا" خداوند به طرز شايستهای گياه وجود مريم را آفريد و پرورش داد" اينها همه اشاره به همان نكته لطيف است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_571
❇️در #آمرزش خواهی از خداوند، مقدم داشتن خود بر ديگران كاری پسنديده است
💠رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلاَّ تَباراً (۲۸/نوح)
🌱پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را و هركس كه با ايمان به خانهام وارد شود و همه مردان و زنان با ايمان را بيامرز و ظالمان را جز هلاكت نيفزا.
🔹در دعا و نفرين، از كلمه مباركه «ربّ» كمك بگيريم. رَبِّ لا تَذَرْ ... رَبِّ اغْفِرْ لِي
🔹انبيا با آن همه تلاش مغرور نمیشدند. پيامبری كه میگفت: «إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَ نَهاراً» میگويد: رَبِّ اغْفِرْ لِي ...
🔹در آمرزش خواهی از خداوند، مقدم داشتن خود بر ديگران كاری پسنديده است. اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَ ...
🔹بستگان سببی و نسبی، زمانی مشمول عنايت هستند كه وابسته فكری نيز باشند. «وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً»
🔹در دعا، برای مؤمنان رحمت و مغفرت و برای ظالمان، نابودی و هلاكت، طلب كنيد. رَبِّ اغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ ... وَ لا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَباراً و الحمد لله
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۷۶
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
همانا قارون از قوم موسی بود، با اين حال بر [حقوق] آنها تجاوز کرد و [در اين تجاوز و ثروت اندوزی] به او از گنجها [ی ثروت و دارائی] آنچنان داده بوديم که [حمل] کليدها [يا صندوقها]ی آن بر گروهی نيرومند هم دشوار ميآمد. [با مشاهده چنين تکبر و غرور ناشی از ثروت و قدرت] قومش به او گفتند: سرمستی نکن که خدا سرمستان را دوست ندارد.
قصص : ۷۷
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
در آنچه خدا به تو بخشيده [با استفاده از امکاناتی که داری] سرای آخرت را طلب کن و نصيبت را از دنيا [در کار و تلاش برای ساختن آخرت] فراموش نکن ۵۷
و همانگونه که خدا به تو نيکی کرده، [تو نيز به ديگران] نيکی کن و در پی فساد در زمين مباش که مسلماً خدا مفسدان را دوست ندارد.
__
۵۷- امام علي(ع) شنيد کسی دنيا را نکوهش ميکند، در انتقاد از چنين نگرشی فرمود: ...دنيا سرای راستی است برای کسی که حقيقت آن را دريابد، سرای عافيت است برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگيرد... دنيا سجدهگاه دوستان خدا، مصلای فرشتگان، محل نزول وحی و تجارتخانه اولياء خداست که در آن کسب رحمت کنند و سود بهشت به دست آورند [حکمت ۱۲۶ يا ۱۳۱].
قصص : ۷۸
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
ـ [قارون] گفت: آنچه به دستم آمده، فقط مرهون کاردانی خودم است! آيا ندانست که خداوند پيش از او مردمانی را که بسی نيرومندتر و ثروتمندتر از او بودهاند [به دليل همين تکبر و تکيه بر مال دنيا] هلاک کرده است و [هنگام نزول بلا يا عذاب] مجرمان را از گناهشان نپرسند [=نيازی به تحقيق نيست].
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از #تاريخچه_عزاداری_حسيني در ایران
🛑قسمت سوم:
🚩🚩🔻دوره #تیموریان، تألیف #روضة_الشهدا، تسخیر دمشق به مثابه خونخواهی امام حسین
🔻با آنکه سلاطین و امرای تیموری اغلب مذهب #حنفی داشتند، اما با سایر مذاهب از جمله تشیع با مدارا رفتار میکردند. تیمور - در تفاوت آشکار با چنگیز – در اهتمام به امور دینی راسخ یا متظاهر به این امر بودند. او حتی خود را مسلمانتر از دیگران و از جملۀ مجددان دین میدانست. او همچنین گاهی تمایلاتی به تشیع ابراز میداشت.
از جمله در تصرف دمشق شیعیان را مورد تفقد قرار داد و حتی تسخیر دمشق را اقدامی به مثابه خونخواهی از یزید و گرفتن انتقام امام حسین اعلام کرد.
👈آخرین امیر تیموری سلطان حسن میرزا بود که در هرات و خراسان حکومت میکرد. عصر او را درخشانترین دورۀ سلسلۀ تیموریان دانستهاند. به تشویق مرشد الدوله عبدالله نوادۀ دختری این سلطان، کمال الدین حسین بن علی بیهقی (معروف به #واعظ_کاشفی) در سال 908 هجری مقتلی با نام #روضة_الشهدا فی مقاتل اهل البیت در ده باب تصنیف کرد.
🔻در این عصر همچنین سنت ذکر مناقب اهل بیت و مناقبخوانی رواج بسیار داشت و در اشعار شاعرانی همچون محمد خوافی (ابن حسام)، شمسالدین کاتبی نیشابوری، لطفالله نیشابوری، فغانی شیرازی، لسانی شیرازی قصایدی در مدح علی و اولاد او به چشم میخورد.
همچنین شعرای بسیاری هم در اشعار خود مراثی شهدای کربلا را ذکر میکردند؛ از جملۀ ایشان میتوان برندق خجندی، اهلی شیرازی و اوحدی سبزواری را نام برد.
👈البته بهتدریج و به موازات رونقیافتن #روضهخوانی، از رواج مناقبخوانی کاسته شد، تا آنجا که چندی بعد روضهخوانی کاملاً جایگزین #مناقبخوانی شد.
📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
✅بیانیه آیت الله ناظم زاده قمی در مورد ضرب و جرحِ زنان و دخترانِ بازداشتی
خدایا تو شاهد باش ما از این برخوردهای ظالمانه با هموطنانِ خود ناراضی هستیم و بر عاملانش نفرین و لعن می فرستیم و میترسیم که این ظلمها تار و پود کشور را به باد دهد
🔻متن پیام:
به تازگی گزارش تکان دهنده ای از ضرب و جرح دختران و زنان منتشر شده که در آن، وضع دل خراش این زندانیان، تشریح شده است.
این خبر را که خواندم در خود فرو رفتم که چرا باید در حق زنان و دختران این مملکت چنین ظلم هایی را روا دارند و از خود پرسیدم: آیا در هیچ کجای دنیا، چنین رفتارهای خشونت باری را انجام می دهند؟
راستی این همان وعده هایی است که قبل از پیروزی انقلاب در خصوص آزادی بیان و برچیدن خودسری ها و رفاه و امنیت و آسایش به مردم داده بودیم؟!
از مسئولان می پرسم: آیا این خبر تکان دهنده صحت دارد؟! در این صورت چرا جلوی این خودسری ها و ظلم ها گرفته نمی شود؟! و اگر دورغ است، چرا با سند و مدرکی که باورپذیر باشد، تکذیب نمی گردد؟
آیا وقت آن نشده که مسئولان رده بالای کشور، گروهی را منصوب کنند تا به این مسائل رنج آور و ضد انسانی رسیدگی و عاملین آن ها را مجازات کنند و نگذارند چنین حوادث تلخی همانند قتل های زنجیره ای تکرار شود.
آیا نباید عالمان حوزه های علمیه و امامان مساجد سکوت را بشکنند و به این خشونتها و بی عدالتی ها اعتراض کنند؟ زیرا پیشگام این اعتراض به ظلمها باید دلسوزان نظام باشند، چرا که سکوتشان انقلاب و نظام را به خطر میاندازد: "المُلکُ لا یَبقی مَعَ الظُّلم".
فراموش نکرده ایم درسال ۴۲ امام خمینی ـ ره ـ در سخنرانیِ انقلابیِ خود فریاد برآورد: "ای علمای اسلام به داد اسلام برسید" اکنون اگر ایشان در قید حیات بود فریاد می زد: "ای علمای اسلام به داد خودتان برسید که حوزه از دست رفت".
بی تردید با سکوتِ بی مورد شما، مردم ایران حتی علاقه مندان به روحانیت خصوصاً جوانان از نظام و روحانیت دور شده اند. امروز روحانیت و حوزه های علمیه از نظر مردمی بی پشتوانه شده و وضعی اتفاق افتاده که اگر دشمنانِ اسلام قصد آن را داشتند، موفق نمی شدند.
شما علما باید بدانید که این گناهِ بزرگ با ما روحانیون است که به فریاد و خواست مردم رسیدگی نکرده ایم.
اما شما نیروهای خودسر و تندرو، چرا از خدا نمی ترسید، مگر این متهمین مسلمان نیستند، گیرم که مجرم باشند و مسلمان هم نباشند، مگر هموطن من و شما نیستند؟ بر فرض هموطنِ ما نباشند به کدام قانون حق دارید با اسیرخود چنین رفتار غیر انسانی کنید؟!
مگر امیرالمومنین ـ ع ـ برای ظلمی که به بردنِ خلخال از پای زن یهودی شد، نفرمود: "اگر مسلمانی بشنود و از تاسف بمیرد قابل سرزنش نیست."(نهج البلاغه، خطبه ۲۷)
از غضب خدا و خشم مردم بترسید و ازاین کارها دست بردارید و بیش از این دین و روحانیت و نظام را زیر سوال نبرید. متاسفانه در کوچه و بازار ما طلبه ها باید جوابِ این خودسری ها و ظلم های شما را بدهیم.
خدایا تو شاهد باش که ما از این برخوردهای ظالمانه با هموطنانِ خود ناراضی هستیم و بر عاملانش نفرین و لعن می فرستیم و میترسیم که این ظلمها تار و پود کشور را به باد دهد و همان طورکه امیرمومنان ـ علیه السلام ـ فرمود: "یَومُ المَظلومِ عَلی الظّالمِ اَشدُّ مِن یَومِ الظّالمِ عَلی المَظلوم"(نهج البلاغه، حکمت ۲۴۱) به وقوع بپیوندد و خشک و تر با هم بسوزیم.
چه جالب است که برخی مسئولان برای زندانیانِ ایرانی در کشورهایِ دیگر دل سوزی می کنند، ولی به وضعِ زندانیان خودمان بی توجه اند؛ برای نمونه سخنگوی دولت در همین روزها گفته است مبادله زندانیان با آمریکا برای رفع ظلم از زندانیانِ ایرانیِ اسیر در امریکا بوده!
آقای سخنگو،
اولاً: آدرس غلط ندهید، مردم به خوبی می دانند که چرا زندانی های آمریکایی را آزاد کرده اید.
ثانیاً: شما که دلتان برای چند زندانیِ ایرانی در آمریکا سوخته ـ که خوب و به سزاست ـ چرا برای انبوهِ زندانیان سیاسی داخل کشور، که بیخ گوشتان هستند، دل نمیسوزانید؟
در پایان این نکته را هم به مسئولان کشور یادآور می شوم: شما که صدها میلیارد تومان از بیت المال را برای تشویقِ اعزام زائرین به عراق در اربعین حسینی ـ ع ـ هزینه می کنید، به این پیام سید الشهداء ـ ع ـ هم که موقع وداع با فرزندش امام سجاد ـ ع ـ گوش فرا دهیم که فرمود: "پسرم از ظلم به کسی که هیچ یاوری جز خدا ندارد بر حذر باش".
امیدوارم شما مسئولین که توان و قدرت هر کاری را دارید، همین کلامِ نورانی و تکان دهنده امام و حجت خدا را نصب العین قرار دهید و جلوی ظلم و بیداد بر زنان و مردانی که پشت دیوارهای بلندِ زندانها اسیرند و دادرسی جز خدا ندارند را بگیرید.
حوزه علمیه قم
سید اصغر ناظم زاده قمی
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا
پروردگار من ، مرا تنها مگذار
سوره انبیاء ، آیه ۸۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-
حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_جن
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_جن آیات 1 تا 13
📄#صفحه_572
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan