فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤🕊
خدا میگه که
حق نداری نگران چیزی باشی
که هنوز اتفاق نیوفتاده
تو در حمایت کامل منی ...
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مطففین آیات 7 تا 34
📄#صفحه_588
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_588
❇️#گناهان زنگار دلهاست
💠كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ
🌱به هیچ وجه (آیات ما خرافه نیست، بلکه حقیقت این است که) دستاورد (آلودهی) آنان، همچون زنگار، دلهایشان را سیاه کرده است.
مطففین - ۱۴
🔹قرآن در این آيه بار ديگر به ريشه اصلی طغيان و سركشی آنها اشاره كرده میافزايد:" چنين نيست كه آنها خيال میكنند، بلكه اعمال سوء آنها همچون زنگاری بر دلشان نشسته، و از درك حقيقت واماندهاند" (كَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ).
🔹عجب تعبير تكاندهندهای؟! اعمال آنها زنگار بر قلبشان ريخته، و نور و صفای نخستين را كه به حكم فطرت خداداد در آن بوده گرفته، به همين دليل چهره حقيقت كه همچون آفتاب عالمتاب میدرخشد هرگز در آن بازتابی ندارد، و پرتو انوار وحی در آن منعكس نمیگردد.
🔹" ران" از ماده" رين" (بر وزن عين) به طوری كه" راغب" در" مفردات" میگويد: همان زنگاری است كه روی اشياء قيمتی مینشيند، و به گفته بعضی ديگر از ارباب لغت قشر قرمز رنگی است كه بر اثر رطوبت هوا روی آهن، و مانند آن ظاهر میشود كه در فارسی ما آن را" زنگ" يا" زنگار" میناميم، و معمولا نشانه پوسيدن و ضايع شدن آن فلز، و طبعا از بين رفتن شفافيت و درخشندگی آن است.
🔹و گاه آن را به معنی غلبه و تسلط چيزی بر شیء ديگر يا افتادن در چيزی كه راه خلاص از آن نيست تفسير كردهاند كه در واقع اينها همه لازمه همان معنی اصلی است.
🔹آری بدترين اثر گناه و ادامه آن، تاريك ساختن قلب، و از ميان بردن نور علم و حس تشخيص است، گناهان از اعضاء و جوارح سرازير قلب میشود، و قلب را به يك باتلاق متعفن و گنديده مبدل میسازد، اينجاست كه انسان راه و چاه را تشخيص نمیدهد، و مرتكب اشتباهات عجيبی میشود كه همه را حيران میكند. با دست خود تيشه به ريشه سعادت خويش میزند و سرمايه خوشبختی خويش را به باد فنا میدهد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_588
❇️آن روز آنها مؤمنان را #مسخره میكردند، اما امروز ...
💠إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ (۲۹) وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ (۳۰) وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ (۳۱)
🌱(در دنیا،) گنهکاران همواره به مؤمنان میخندیدند. (۲۹) و زمانی که از کنار آنان میگذشتند، (برای استهزای آنان،) با چشم و ابرو به یکدیگر اشاره میکردند. (۳۰) و هنگامیکه نزد خانوادهشان بازمیگشتند، در حالی بازمیگشتند که (از رفتار زشت خود) سرمست و مغرور بودند. (۳۱)
مطففین [۲۹-۳۱]
🔹مؤمنان بايد آماده برخوردهای ناروای گنهكاران و مجرمان باشند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا»
🔹خنده، غمزه، نيش و نوشهای ديگران شما را دلسرد نكند، زيرا خود آنان مجرم هستند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا»
🔹تمسخر و تحقير، روش ديرينه مجرمان است. كانُوا ... يَضْحَكُونَ
🔹مجرم به گناه خود قانع نيست، پاكان را تحقير میكند و به آنان ضربه روحی میزند. «يَضْحَكُونَ، يَتَغامَزُونَ»
🔹ساختن طنز و فكاهی برای تمسخر مؤمنان از شيوههای مجرمان است.
«انْقَلَبُوا فَكِهِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
مطلب انتهای آیه ۸۵ به چه معنی است؟
قابل فهم است که آنحضرت مورد دعوتهای مکرری از سوی کفار بوده که «بیا یک جوری با هم کنار بیائیم. هیچ چیزی نیست که قابل حل نباشد. این قدر راجع به خدایان ما سخت گیری نکن. بالاخره پرستش آنها هم به نوعی پرستش خدای تو است و ... و ...»
در انتهای آیه ۸۵ یادآوری می نماید که اصلاً اینطور نیست. تو هدایت آورده ای و آنها از گمراهی آشکار دفاع می کنند و لذا مبادا هیچگونه سازشی کنی.
در صدر آیه نیز ابتدا نعمت بزرگی را که آن حضرت از آن برخوردار شده بود (ظرفیت پذیرش این رسالت) یادآوری نموده و سپس وعده ای به او داده که به دلخواهت میرسی و در آخر او را نهی نموده از اینکه کوچکترین سازشی نماید.
از جمله دوم آیه ۸۵ فهمیده می شود دلخواه آن حضرت این بوده که به «بازگشتگاه» برگردد.
خداوند به او می فرماید لازم نیست برای اینکه به بازگشتگاه برگردی، کوچکترین سازشی کنی. ما که تو را الزام کرده ایم این بار را بر شانه ات حمل کنی، خودمان تو را به آرزویت می رسانیم. چه بسا «بازگشتگاه» در اینجا «روزهایی که اینهمه مشکلات نباشد» بوده باشد ، یعنی همان روزهایی که آنحضرت فقط یک «محمد امین» بود و عزیز و محترم بود و بار اینهمه مشکلات (تکذیب و تحقیر و استهزاء و آزار و اذیت پیروان و . . ) را نداشت ، بوده باشد ، که در اینجا تلویحا وعده موفقیت و پیروزی به آنحضرت میدهد .
در آیات ۸۵ تا ۸۸ مطالب عجیبی خطاب به پیامبر اکرم(ص) عنوان شده است و شبیه به مطالبی است که در سوره اسراء مبنی بر «بر حذر داشتن آنحضرت از اینکه حتی به مقدار کمی هم که باشد بسوی مشرکان رغبت فرماید» نازل شده است.
آیا پیامبر اکرم(ص) پس از اینهمه سوره ها و آیاتی که بر او نازل شده، و پس از اینهمه رنج و تعبی که دیده، و پس از اینهمه موفقیتی که به آن نائل شده، در موقعیتی بود که بقول آیه ۸۷، «از مشرکان» باشد و «همراه با خدا»، «خدای دیگری را بخواند؟» البته که نه. پس سبب نزول آن مطالب چیست؟
«درس» و «درب» بما کمک می کند که موضوع فوق را بهتر بفهمیم.
پیامبر(ص) بار رسالتی را به دوش داشت که آنرا تا اینجای کار رسانده بود و مؤمنانی را تربیت کرده بود و مخالفان عجیبی هم ایجاد شده بودند که نه تنها هیچ طوری هیچ قدمی بطرف هدایت برنمی داشتند بلکه از تمام ظرفیت خویش برای از بین بردن آن استفاده می کردند و بزرگترین توطئه ها را و بدترین اعمال را مرتکب می شدند و حتی چنانکه در محل خویش دیده شد، حتی از آدم دزدی هم رویگردان نبودند.
پیامبر بود و بار رسالت و بقیه راه و این مؤمنان و آن موانع سخت.
هر کس دیگر که بود چه آرزوئی داشت؟
هر کس دیگر هم که بود آرزوئی جز برداشتن موانع نداشت.
یکی از بهترین راه های برداشتن این نوع موانع «معامله» است.
مثلاً پیامبر(ص) امتیاز کوچکی به آنان بدهد و امتیاز بزرگی از آنان بگیرد.
آنان چه نوع امتیازی را ممکن بود بخواهند؟
مشرکان و کفار آن روزها ظاهراً چیز زیادی نمی خواستند.
تفسير مرحوم مهندس گنجه ای
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴🔴ضرورت تحول در #حوزهها
✅حوزه،الا و لابد #قرآن، باید درس اصلی اش باشد
✅اينكه همان درس #صد_سال_قبل را با همان سبک بخواهید الآن در حوز هها بگویید این روا نیست.
🔹 وجود مبارک حضرت رسول به اميرالمومنين فرمود «أنا و انت ابوا هذه الأمة» ، وقتی فرزند اینها شدیم راه اینها را باید طی کنیم.
برای پیمودن این راه الآن که ما در آستانه شروع به تحصیل در سال جدید هستیم، باید ببینیم اینها حوزه ها را چگونه اداره کردند؟ #جامعه_فرهنگی را اینها چگونه اداره می کنند؟ قطب فرهنگی یک ملت به چیست؟ اینها وظیفه ماست... .
🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای #فرزندانتان رعایت کنید
این درست نیست برای اینکه او برای #نسل_امروز خلق شده.
در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است!
🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوز ها بگویید این روا نیست. 😔
همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست.
بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند.
ايت اله جوادي آملي
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ
عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ
هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ
اوست خدای یکتایی که غیر او خدایی نیست
دانای نهان و آشکار عالم است ،
اوست بخشنده و مهربان.
🕊 سوره حشر ، آیه ۲۲
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انشقاق آیات 1 تا 25
📄#صفحه_589
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_589
❇️#تلاشی پر رنج به سوی #كمال_مطلق
💠يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ
🌱ای انسان، تو راه رسیدن به مالک و صاحباختیارت را با تلاش و زحمت فراوان، طی میکنی، و پس از آن، با او روبهرو خواهی شد.
انشقاق - ۶
🔹اين آيه اشاره به يك اصل اساسی در حيات همه انسانها است، كه همواره زندگی آميخته با زحمت و رنج و تعب است، حتی اگر هدف رسيدن به متاع دنيا باشد، تا چه رسد به اينكه هدف آخرت و سعادت جاويدان و قرب پروردگار باشد، اين طبيعت زندگی دنيا است، حتی افرادی كه در نهايت رفاه زندگی میكنند آنها نيز از رنج و زحمت و درد بر كنار نيستند.
🔹تعبير به" ملاقات پروردگار" در اينجا، خواه اشاره به ملاقات صحنه قيامت كه صحنه حاكميت مطلقه او است باشد، يا ملاقات جزا و پاداش و كيفر او، يا ملاقات خود او از طريق شهود باطن، نشان میدهد كه اين رنج و تعب تا آن روز ادامه خواهد يافت، و زمانی به پايان میرسد كه پرونده اين دنيا بسته شود و انسان با عملی پاك خدای خويش را ملاقات كند.
🔹آری راحتی بیرنج و تعب، تنها در آنجا است.
خطاب به" انسان" كه همه نوع انسان را شامل میشود (با توجه به تكيه بر انسانيت انسان) بيانگر اين حقيقت است كه خداوند نيروهای لازم را برای اين حركت مستمر الهی در وجود اين اشرف مخلوقات آفريد.
🔹و تكيه بر عنوان" رب" (پروردگار) اشاره به اين است كه اين سعی و تلاش جزئی از برنامه ربوبيت و تكامل و تربيت انسان است.
🔹آری ما همه مسافرانی هستيم كه از سرحد عدم بار سفر بسته، و به اقليم وجود گام نهادهايم، ما همه رهرو منزل عشق او هستيم، و به طلبكاری مهر گياه رخ دوست آمدهايم.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_589
❇️كسی كه خط #كفر را پذيرفت، به هر مسئلهای كه رسيد تكذيب میكند
💠بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ (۲۲) وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ (۲۳) فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ (۲۴) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (۲۵/انشقاق)
🌱بلكه كافران (آيات الهی را) تكذيب میكنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاهتر است.
پس ايشان را به عذابی دردناك بشارت ده. مگر كسانی كه ايمان آوردند و كارهای شايسته انجام دادند كه برای آنان پاداشی است ابدی و قطع نشدنی (و بی منّت).
🔹كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمیشوند، بلكه آن را تكذيب میكنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ ... يُكَذِّبُونَ
🔹كسی كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئلهای كه رسيد تكذيب میكند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ»
🔹خداوند، به اسرار درونی انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
🔹گاهی انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگری را دنبال میكند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
🔹گاهی انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب میكند ولی در دل آن را میپسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
🔹گرچه مبنای كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ»
🔹لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينهای كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكی از مصاديق عمل صالح است.)
🔹ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
🔹پاداشهای الهی، گسسته نمیشود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
از آیه ۸۶ فهمیده می شود که بعضی از کفار از پیامبر انتظار داشتند در جاهائی یک پشتیبانی هائی از آنان بکند و از آیه ۸۷ فهمیده می شود از او می خواستند در جاهائی از مواضع (بنظر آنها) بسیار سفت و سخت خویش اندکی کوتاه بیاید و از آیه ۸۸ فهمیده می شود از او می خواستند کمی هم که شده با آنان همراهی نشان دهد.
خلاصه اینکه آنها چیزی را می خواستند که در سوره کافرون به آن اشاره شده منتها اینک که نهضت اسلام اینهمه پیشرفت کرده بود، همان چیزها را منتها به بسـیار رقیق تر و به کمتر از آن هم راضی بودند که خداوند با این شدت (در سوره اسراء و در این سوره) آنحضرت را از کوچکترین معامله ای با آنان در این حوزه ها بر حذر داشته است.
با توجه به آیه ۸۵ کلمه «فرض» از نوعی الزام و اجبار حکایت می کند (و «واجبات» را «فریضه» نام نهاده اند) و لذا «فرض کردن قرآن» بر پیامبر(ص) به این معنی است که چاره ای نبود جز اینکه نزول قرآن می یابد الزاماً بر او-ص- واقع باشد. حتماً به این علت که آنحضرت شایسته ترین کسی بود که قدرت و ظرفیت و امکان حمل این بار را داشت و حتماً شخص دیگری نبود که بتواند به خوبی او از پس انجام این رسالت برآید. اما خود آنحضرت به دلیل محتوای آیه ۸۶ گمان نمیبرد که به پیامبری برسد و حالا که رسیده همواره این امکان را داشته که با موضوع رسالتش بیش از مقدار لزوم درگیر شود و اصطلاحا به زبان امروز آن را «شخصی» تلقی کند و همواره برای او این وضعیت پیش می آمد که مانند محتوای ابتدای سوره قلم در معرض «پیشنهاد معامله» قرار گیرد (که مثلا سران کفار به آنحضرت بگویند یک امتیاز کوچکی بما بده و در عوض ده امتیاز بزرگ به تو می دهیم) که هم در سوره قلم و هم پس از آن بارها کرارا از آن نهی شده (لقد کدت ترکن الیهم . . . ولا ترکنوا الی الذین ظلموا . . .) و اینجا هم یکی از آن موارد است که بشدت نهی میشود که فلا تکونن ظهیرا للکافرین.
خلاصه اینکه آیات ۸۵ تا ۸۸ از طرفی همتراز آن آیات سوره قلم است که از «فلا تطع المکذبین» شروع و تا «اساطیر الاولین» ادامه می یابد، و از طرف دیگر همتراز آیه «ولقد کدت ترکن الیهم . . » سوره اسراء است که قبلا دیدیم.
حالا مسئله ما این است که در این چارچوب «. . لرادک الی معاد» را معنی کنیم.
تفسير مرحوم مهندس گنجه ای
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از #مباهته چيست؟
🛑:قسمت اول
⭕️پيرو انتشار كليپي مبني برمجاز بودن تهمت زدن به مخالفان فكري ازجمله ولايت فقيه و نيز سابقه ان و ريشه دار بودن اين انديشه غلط در ذهن بسياري از علماي متاخر، در چند قسمت به اين موضوع خواهيم پرداخت.
🔻🔻"برخی از متفکران اسلامی، با نگاه آسیب شناسانه به وضع اخلاق در جامعه ما، متوجه این بیماری خطرناک شده اند که در نزد بسیاری از متدیّنان، «تهمت و افترا زدن» به مخالفان، جایز شمرده می شود و چنین استدلال می کنند که با تهمت باید آبرو و حیثیت آنها را از بین برد تا کسی به آنها اعتماد نکند و تحت تأثیر ضلالت و گمراهی شان قرار نگیرد.
شرایط اجتماعی امروز، ما را با این سؤال مواجه می سازد که قضیه از چه قرار است؟ این توهّم که «به مخالفان هر دروغی را میتوان نسبت داد» چه ریشه ای دارد؟ عواقب و پیامدهای آن چیست ؟ این سخن از «کجا» آمده و ما را به «کجا» می برد؟ …
1⃣- دستور #مباهته
روایتی از رسول اکرم (ص) نقل شده که حضرت، وظیفه امت را در مقابل « #اهل_بدعت» بیان فرموده و دستور داده اند که از آنان برائت جسته، عیب ها و ایراداتشان را بازگو کنید و آنان را «مبهوت» سازید تا برای تباه کردن ِ اسلام، طمع نکنند:«إذا رأیتم اهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائه منهم … و باهتوهم کی لایطعموا فی الفساد فی الاسلام و یحذّرهم الناس[۲]».
🔹واژه «باهتوهم» از ماده «بهت» به معنی «مبهوت ساختن» است، یعنی به قدری با قوّت با آنان بحث کنید و دلیل محکم و قاطع ارائه کنید، که اهل بدعت را «متحیّر و مبهوت» ساخته و از پاسخ دادن ناتوان کنید. چه اینکه حضرت ابراهیم هم، چنان منطقی و مستحکم با کافر بت پرست احتجاج کرد که او را #مبهوت نمود: «فبهت الذی کفر[۳]».
منابع اصیل لغت عرب، همین معنا را برای این ریشه ذکر کرده اند، مثلا جوهری در صحاح می گوید: «بهته بهتًا أخذه بغته و بهت الرجل إذا دهش و تحیّر»، و فیّومی در مصباح می گوید: «بهت: دهش و تحیّر». زمخشری در اساس البلاغه می گوید که بهت و باهت (ثلاثی مجرد و مزید) تفاوتی ندارد: «بهته بکذا و باهته به». ابن فارس هم در معجم مقاییس اللغه آورده است که اصل این ماده به همان معنی «حیرت »، و « #بهتان» به معنی دروغ است: «الباء و الهاء و التاء اصل واحد و هو کالدهش و الحیره، یقال: بهت الرجل یبهت بهتا و البیهته: الحیره، فأمّا البهتان فالکذب».
👈بهر حال از نظر لغت، دلیلی وجود ندارد که «باهتوهم» را به « #تهمتزدن و #افترابستن و نسبت دروغ دادن» معنی کنیم و نتیجه بگیریم که رسول خدا اجازه داده است تا برای کوبیدن و ضایع کردن افراد منحرف، هر دروغی به آنها ببندیم و هر نسبت خلافی به آنها بدهیم!"
💫ادامه دارد
🖌تهمت در خدمت ديانت،محمد سروش محلاتي
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛