eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، دین نداشته باشیم بهتر است. 💠⭕️بیشترین تلفات انسانها و سر بریدن ها از و  ناشی شده است. 🚩امام حسین را بی دین ها نکشتند بلکه خود مسلمانان سر بریدند. ایت الله محقق داماد @quranpuyan
☆ خدای من! مرا این ارجمندی بس که بنده ی تو باشم و این سرافرازی بس که پروردگار من تو باشی تو همانگونه هستی که من دوست دارم پس مرا آنگونه ساز که تو دوست می داری از نیایش های امام علی (ع) بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 195 تا 200 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در رسيدن به و و تفاوتي ندارند 💠فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ ال عمران:195 🌱پس پروردگارشان پذيراي آنان [در برداشتن موانع چنان آرزوهايي با اين شرايط] شد: بي‌گمان من عمل هيچ عمل كننده‌اي از شما  - چه مرد، چه زن- را تباه نخواهم كرد؛  [همگي] شما از يكديگريد [=تفاوتي از نظر ايماني ميانتان نيست]. 🔹جملة «مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْض»، تساوي مرد و زن را، در ارتباط با ايمان و رسيدن به مقام برتر «أُوْلِي الألْبَاب» با وجود تفاوت در ساختمان جسمي و روحيات، نشان مي‌دهد. شگفت اينكه تصريح بر تساوي، در ميادين هجرت، رانده شدن از سرزمين، آزار ديدن در راه خدا، پيكار و جان باختن در راه حق آمده است. نمونه‌هاي ديگري از تصريح در تساوي را در سه آيه مشابه زير با مضامين مختلف مي‌بينيد: نحل 97 (16:97) - مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاهً طَيِّبَهً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ غافر 40 (40:40) - ... وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ نساء 124 (4:124) - وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا 🔹در بينش الهى، مرد و زن در رسيدن به مقام والاى انسانى برابر هستند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌» 🔹جنس مرد برتر از زن نيست. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» 🔹در جامعه اسلامى، همه‌ى مسلمانان از يك پيكرند. «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» 📚تفاسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چهار به مومنان 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌«200» ال عمران 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و (در برابر دشمنان نيز) پايدار باشيد (و ديگران را به صبر دعوت كنيد) و از مرزها مراقبت كنيد و از خداوند پروا داشته باشيد، شايد كه رستگار شويد. 🔹آخرین آیه سوره آل عمران محتوى یک برنامه جامع چهار ماده اى است که ضامن سربلندى و پیروزى مسلمین مى باشد.  در اوّلین ماده این برنامه مى فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید، (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید» 🔹 در برابر مشکلات، در حقیقت ریشه اصلى هرگونه پیروزى مادّى و معنوى را تشکیل مى دهد. در مرحله دوم به افراد باایمان دستور به استقامت در برابر دشمن مى دهد مى فرماید: «و در برابر دشمنان (نیز،) پایدار باشید» (وَ صَابِرُوا). 🔹در جمله بعد به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از و سرحدات کشورهاى اسلامى مى دهد مى فرماید: «و از مرزهاى خود، مراقبت کنید» (وَ رَابِطُوا). 🔹این دستور به خاطر آن است که مسلمانان هرگز گرفتار حملات غافلگیرانه دشمن نشوند و، در برابر حملات شیطان و هوسهاى سرکش، همیشه آماده و مراقب باشند. 🔹«رابطوا» از ماده «رباط» در اصل به معنى بستن چیزى در مکانى است. به همین جهت، مرابطه به معنى مراقبت از مرزها آمده است زیرا سربازان و مرکبها و وسایل جنگى را در آن محل نگاه دارى مى کنند. 🔹سرانجام در آخرین دستور که همچون چترى بر همه دستورهاى سابق سایه مى افکند، مى فرماید: «و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید» یعنى شما در سایه به کار بستن این چهار دستور مى توانید رستگار شوید و با تخلّف از آنها، راهى به سوى رستگارى نخواهید داشت. 🔹اين آيه، در چند مرحله به صبر در برابر انواع حوادث و مصائب توصيه مى‌كند؛ 👈در برابر ناگوارى‌هاى شخصى و هوسها صبر كنيد. «اصبروا» 👈در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بيشتر كنيد. «صابروا» 📚تفسیر .نمونه ونور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۸-۶۳ سوره نمل از تفسیر نور ۱- تضادّ میان ایمان وکفر،در همه ی امّت ها بوده است. «مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ» ۲- حشر قبل از قیامت،مخصوص کافر مطلق است. «مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا» (در روایات نیز آمده است:رجعت،مخصوص مؤمنان وکافران درجه یک است) ۳- بدون آگاهی،چیزی را تکذیب نکنید. «أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی وَ لَمْ تُحِیطُوا بِها عِلْماً» (عقائد باید بر اساس دلیل قطعی باشد) ۴- عملکرد انسان ها بازتاب عقائد و افکار آنان است.(اوّل تکذیب،بعد کارهای خلاف). «أَ کَذَّبْتُمْ - أَمّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ۵- همه باید در محضر خدا پاسخگو باشند. «أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی - أَمّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ۶- عامل بدبختی های انسان،خود اوست. «بِما ظَلَمُوا» ۷- تکذیب وتمرّد از هشدارهای جدّی انبیا ظلم به خود است. «بِما ظَلَمُوا» ۸- در قیامت،ستمگر حرفی برای گفتن ندارد. «لا یَنْطِقُونَ» ۹- کسانی که از آمد ورفت شب وروز درس عبرت نگیرند،مورد انتقادند. بیشترین انتقادهای قرآن از کسانی است که زندگی غافلانه دارند. «أَ لَمْ یَرَوْا» ۱۰- نظام آفرینش با نیازهای بشر هماهنگ است و این هماهنگی نشانه ی وجود مدبّری حکیم و یکتاست. «لِیَسْکُنُوا» ۱۱- در برنامه ی زندگی،شب را مخصوص استراحت قرار دهید. «لِیَسْکُنُوا فِیهِ» ۱۲- نقش ایمان و تفکّرِ دینی آن است که هستی را معنادار و هدفدار و نشانه ی قدرت و حکمت می داند. «لِیَسْکُنُوا - مُبْصِراً - لَآیاتٍ» ۱۳- استراحت باید مقدّمه ی کار و تلاش باشد. «لِیَسْکُنُوا - مُبْصِراً» روشنی روز، برای کار است،چنانکه در آیه ی ۱۲ سوره ی اسراء می فرماید: «مُبْصِرَهً لِتَبْتَغُوا فَضْلاً» تا فضل پروردگارتان را بجویید(و به تلاش و کار بپردازید). ۱۴- فروپاشی نظام هستی،مرگ انسان ها و شروع قیامت،با ایجاد صدایی مهیب (دمیده شدن در صور)صورت می گیرد. «یُنْفَخُ فِی الصُّورِ» ۱۵- در آسمان ها موجودات زنده و مسئول وجود دارند و این موجودات،حشر و قیامت نیز دارند. «مَنْ فِی السَّماواتِ - کُلٌّ أَتَوْهُ داخِرِینَ» ۱۶- در قیامت همه از درون احساس کوچکی می کنند. «داخِرِینَ» https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده 🔺دوره ، تابستان 1402 ♻ قسمت دوم ✅ واقعا یک دوره آموزشی بود. فعلا تا همین اندازه که راه افتادیم خیلی دارد. فهمیدم که با یک میتوان با وارد و تفکر شد، انچه برایم جالب و جدید بود اینکه با روش اشنا شدم در مسایل تدبر ازجمله : فراز بندی آیات یا پاراگراف آن، عصاره آیات و درس سوره یا هدف آیات. 💠 توصیه: میتوانند در یان دوره اشتراک کنند ولی هرکدام نظر به سطح و بینش مطالعه قبلیشان میتوانند زودتر دوره را درک کنند از استاد محترم اظهار سپاسگزاری نموده و نیز از ایزدمنان موفقیت های روز افزون برای شان خواهانیم. سرکار خانم مصباح خيل ✅ من ترجمه قرآن رو زیاد میخونم ولی هیچوقت از این زاویه نگاه نکرده بودم که لازم است فراز بندی کنم . هرقدم جلو تر رفتن تو این مسیر قطعا است و دوست دارم جلوتر برم جناب اقای عین افشار ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388
✅✅وظیفه عمومی در و ستم در سخنی از عیسی مسیح(ع) 👈«به حق براي شما مي‌گويم كه آتش‌سوزي در يك خانه واقع مي‌شود اما پيوسته از خانه‌اي به خانه ديگر سرايت مي‌كند تا اينكه خانه‌هاي بسيار زيادي را در بر مي‌گيرد، مگر اينكه آن خانه نخست را دريابند و آن را از بن بردارند تا آتش از اساس خاموش گردد. همين‌گونه است ستمگر نخست؛ اگر جلوي دست او را بگيرند در پي او پيشواي ستمگري نيايد كه به او اقتدا كند، همانطور كه اگر آتش در خانه اول چوب يا تخته نيابد چيزي را نمي‌سوزاند. به حق براي شما مي‌گويم كه هر كس ماري را ببيند كه قصد برادرش را كرده كه او را نيش بزند و به برادر اخطار ندهد و او را آگاه نگرداند و مار او را بكشد در خون او شريك است... 👈 و هر كس بتواند جلو را بگيرد و چنين نكند مانند كسي است كه مرتكب ظلم و ستم شده است. چگونه ظالم و ستمگر بهراسد در حالي كه در ميان شما آسوده زندگي مي‌كند و كسي جلو او را نمي‌گيرد و او را باز نمي‌دارد و دستش را كوتاه نمي‌كند؟ چه چيزي مانع ظلم ظالمان مي‌شود و چگونه در اين حالت ظالمان و ستمگران مغرور نگردند؟ آيا همين بس است كه كسي بگويد من ظلم نمي‌كنم و هر كس مي‌خواهد ظلم كند و ظلم را ببيند و جلو آن را نگيرد؟! اگر مطلب اين گونه است پس چرا همه مردم همراه با ظالماني كه اعمال آنان را انجام نداده‌اند و ظلم نكرده‌اند در عواقب و گرفتاري‌هاي خطاهاي آنان در همين دنيا شريكند؟! 👈به حق براي شما مي‌گويم كه هر كار و فعاليت كه با سخن يا عمل يا حقد و كينه ياري نشود در بزرگ خواهد بود» 📚(تحف العقول، پندهاي مسيح(ع)). ✳از اين سخن حضرت عيسي(ع) چند نكته بسيار مهم مي‌توان برداشت كرد: 1⃣1- مانند يك است و اگر در ابتدا جلو آن گرفته نشود همه گير و فراگير مي‌شود. اين گونه نيست كه كسي كه در جامعه شاهد ظلم و ستم است و چشم به روي آن مي‌بندد و سكوت مي‌كند خودش از شر ظلم و ستم در امان باشد. ظلم شعله آتشي را ماند كه چون افروخته گردد همه را در بر مي‌گيرد و به پيش مي‌رود و هر چه بيشتر مي‌سوزاند فروزنده‌تر مي‌شود. و اگر اهالي شهر يا محله مي‌خواهند كه از شر آن در امان باشند همه بايد دست به دست هم دهند تا در همان خانه اول جلوي آن را بگيرند. از اين قسمت سخن حضرت عيسي(ع) بر مي‌آيد كه انسان‌ها براي اينكه خودشان زندگي آرامي داشته باشند و از ظلم و ستم در امان باشند بايد با اصل ظلم و ستم مبارزه كنند و بنابراين بايد برايشان فرقي نكند كه اين ظلم و ستم نسبت به چه كسي انجام مي‌شود. جامعه بايد از ستم و حق‌كشي پاكيزه گردد تا همگان در آسايش باشند. 2⃣2- نكته دوم اينكه جداي از نتيجه دنيوي سكوت در مقابل ظلم، كه باعث مي‌شود دودش در همين دنيا به چشم خود انسان برود، به لحاظ ديني سكوت در مقابل ظلم و ستم در واقع شركت در آن است. عيسي مسيح(ع) در اين بخش از سخن خود مي‌فرمايد، همانطور كه كسي كه ماري را مي‌بيند كه به سوي انساني مي‌رود تا او را نيش بزند، اگر به آن انسان خبر ندهد، يا اگر مي‌تواند مار از او بر نگرداند به لحاظ ديني و اخلاقي ظلم كرده و در قتل او شريك است، همينطور كسي كه ظلم و ستم و تضييع حقي را در جامعه مي‌بيند و مي‌تواند با عمل يا سخن خود جلوي آن را بگيرد ولي چنين نكند در ظلم و ستم شريك است . براي ديندار اين كافي نيست كه خود و نكند بلكه وظيفه دارد به هر طريق ممكن جلو ظلم را بگيرد 3⃣3- نكته سوم درباره اهميت ياري نكردن ستمديده نزد خدا و مجازات آن است. مي‌فرمايد: اين نزد خداوند گناهي بسيار بزرگ و نابخشودني است كه ستمديده براي احقاق حق خود تلاش كند و ديگران با هر وسيله‌اي كه مي‌توانند، چه با سخن و چه با عمل و چه حتي با روي برتافتن از ظالم و اخم كردن نسبت به او يا هر كار ديگري، او را ياري ندهند. 4⃣4- اين تك‌تك انسان‌ها هستند كه در و سكوت خود به ظهور و و ستم كمك مي‌كنند. پديده شوم تضييع حقوق انسان‌ها در بستري خاص و وضعيتي خاص در جامعه ظاهر مي‌شود. جامعه بي‌تفاوت و بي‌حركت و ساكت مكان امن و مناسبي براي پيدايش و رشد ظلم و ستم و ستمگر است. 🖌دكتر عبدالرحیم سلیمانی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیات، دلالت ارتباطی دارند و استقلالی. مراد برخی آیات در داخل سياق و مربوطه، متفاوت از مفهوم آنها بطور مستقل و خارج از متن است. مانند آیه فویل للمصلین در سوره ، 🎙بخشی از جلسه سوم روش ساده بهتر قرآن، آقای سیدکاظم فرهنگ @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ
ما تَسبِقُ مِن أُمَّةٍ أَجَلَها وَما يَستَأخِرونَ ‍ هیچ امتی بر اجل و سر رسید حتمی خود پیشی نمی‌گیرد، و از آن تأخیر نیز نمی‌کند. مؤمنون/ ۴۳ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را از روي عشق، پيش از و در حد توان بدهيد 💠وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً (نساء:4) 🌱مَهر زنان را به شيريني و صدق و صفا [=عسل وار] بدهيد، 🔹نَحل زنبور عسل است كه شهد هزاران گل را به شربتي شيرين و خالص تبديل و تقديم مصرف‌كنندگان مي‌كند. در قرآن فقط يكبار كلمة نحل و يكبار كلمة نِحلَه آمده است. «نِحْلَهً» تشبيهي به تلاش خستگي ناپذير زنبور عسل در ارتباط با «گل» و توليد عسل خالص شفابخش (نحل 69 (16:69) ) است،گويي مهريه تقديم دسته گلي از شيريني عشق و محبت به همسري است كه براي زندگي مشترك بر‌گزيده مي‌شود. دسته گل را پيش از ازدواج بايد داد، نه پس از طلاق و به زور قانون! و نيز تهيه دسته گل بايد در توان تهيه كننده باشد و اگر به آفت چشم هم چشمي گرفتار شد، به ضرر دو طرف تمام مي‌شود. 😔 🔹مهريه (كابين) را قرآن همواره، به خصوص در (آيات 24 (4:24) و 25) همين سوره، «أُجُور» ناميده است. اما در سراسر قرآن تنها در همين آيه است كه «صَدُقَات» ناميده شده تا بيانگر صداقت در ازدواج و بي غل و غشي آن باشد! البتّه بعضى مفسّران «نحلة» را به معناى «دَين» گرفته‌اند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است. 1⃣پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ... 2⃣، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ» 3⃣زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ» 📚تفسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سوره ، توصيه به  💠يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا 1/نساء 🌱اي مردم، پروا گيريد پروردگارتان را [از نافرماني او بپرهيزيد]، همان كه شما را از يك نفس [منشأ حياتي واحد] آفريد و زوج او را نيز از همان آفريد 2 و از آن دو مردان و زنان بسياري [در زمين] پراكنده ساخت 🔷سورة آل‌عمران با جملة «...وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ختم شده و سورة نساء با آية « يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ... وَاتَّقُواْ اللهَ الَّذِي...» آغاز مي‌گردد. تقوايي كه در سورة آل‌عمران مطرح شده در ارتباط با وحدت جامعه و ولايت خدا و رسول و مقابله با متجاوزان است، و تقواي توصيه شده در سورة نساء در ارتباط با واحد خانواده. 👈سورة آل‌عمران عمدتاً به آفات بيروني مي‌پردازد و سورة نساء به آفات دروني. 🔷اين سوره بين سالهاي 6 الي 10 هجري (19 تا 23 رسالت) در مدينه نازل شده است. آيات سال 6 عمدتاً دربارة «اهل كتاب و مردم شناسي» است و آيات سالهاي 8 و 10 دربارة «مسائل تشريعي و جهاد». 🔷سوره با آيات تشريعي آغاز شده است كه شامل موارد زير مي‌باشد: يتيمان (نگهداري اموال آنان، روابط متكي به قسط و ازدواج با آنان)، مهريه، ارث، فحشاء (زن و مرد)، محارم در ازدواج، مُتعه، تعدّد زوجات، ازدواج با كنيزان، روابط اقتصادي سالم، اجتناب از گناهان كبيره، قيموميّت مرد بر زن، اختلافات مرد و زن در خانواده، نَفَقِه، نماز، غسل و تيمم و... مي‌باشد و كلاً به واحد خانواده به عنوان پايه و اساس جامعه و ارحام ارتباط پيدا مي‌كند، اين آيات ثلث اول سوره، قسمت عمده مياني آن و آخرين آيه (جمع‌بندي) را اشغال كرده‌اند. 🔷موضوع دوم (اهل كتاب و مردم شناسي)، كه شامل: انحرافات يهود (تحريف كتاب، عصيان، افتراء، خودستايي، غرور، حسادت و...)، حكومت و روابط متقابله مردم و زمامداران (اداء امانات به اهلش و اطاعت از خدا و رسول و اولي‌الامر- راه حل اختلافات)، منافقين (عمدتاً در عدم تمكين در شركت در جهاد)، جهاد و قتال، نماز جنگ، حضرت مسيح و انحرافات تثليث، انبياء رِبا و... مي‌باشد كه كاملا در لابلاي موضوع نخست جاي گرفته است. 📚تفسير آقای بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan