eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 و ، درد بي ردمان 👈در اندیشه حضرت که طبیبِ بی‌رقیبِ هر بیمار نابینا و ناشنوایی است، مرض سختِ "" قابل نیست این بیماری از آن خودرائی است. متن فرمایش ایشان چنین است؛ 🖌امام صادق(ع) از قول حضرت مسیح نقل می‌کنند: ♦️♦️"من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم و انسان‌ها را درمان كنم." ❓شخصی از حضرت مسیح پرسيد: به چه‌كسى می‌گويند؟ حضرت فرمود: "كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلت‌ها و خوبى‌ها را براى خود و پيشبرد منافع خود مى‌خواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمى‌داند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد." 📚(قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷) ♦️نکته مهم در کلام این است که "" در موارد "حق و حقوق" مطرح شده و این صرفاً یک خودرائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند. 🌐 نقل از كانال انديشه معاصر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان دوره اموزش ، از دوره اول تا دوره 16 ✅ بخش چهارم ✅ استاد انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون کرده که به گاز داریم میریم چون 👈 واقعا همه روشها رو برای قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، ✅ ترین روش در درک کلمات وحی و دسترسی به منبع الهی درون و کتاب مکنون است. ✅ واقعا پیدا کردم چون تابه حال از این زاویه به قرآن نگاه نکرده بودم و با این روش بتدریج لایه های باطنی این کتاب الهی برایم روشن میشود خدا رو شکر می کنم که همچین فرصتی به من داده شد که با نگاه دیگری به آیات توجه کنم مخصوصا در زمینه پاراگراف بندی برایم مفید بود. استاد بزرگوار خیلی عالی می فرمایند که تفسیر قرآن نیست . واقعا من چند وقتی است که به این نتیجه رسیدم که جز در موارد خاص که نیاز به مراجعه به کتب تفسیر هست، در بقیه موارد خداوند با ما انسانها خیلی راحت صحبت می کنه و براحتی می تونیم مخاطب قرار بگیریم و از کلام الهی بهره ببریم .گاهی بعضی مفسرین کلام قرآن را اش می کنند و سخت جلوه می دهند ✅ این روش فاصله زیاد و و و بیگانگی با قران را از بین میبره و چون روش کار نوعی تفکیک مطالب را در بر دارد بهتر بخاطر ميماند. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا پروردگار من ، مرا تنها مگذار سوره انبیاء ، آیه ۸۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️توجه به در تقسيم 💠وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَـوْلًا مَّعْرُوفًا (نساء:8) 🌱و هرگاه هنگام تقسيم [ارثيه] خويشاوندان [تنگدستي كه سهمي نمي‌برند] و يتيمان و بينوايان حاضر شدند، از آن بهره‌مندشان كنيد و به گفتاري پسنديده با آنان سخن گوييد. 🔹یک حکم اخلاقى این آیه مى فرماید:  هر گاه در مجلس تقسیم ارث، خویشاوندان، یتیمان و مستمندان حاضر شدند، چیزى از آن به آنها بدهید بنابراین، محتواى آیه یک حکم اخلاقى و استحبابى درباره طبقاتى است که با وجود طبقات نزدیک تر، از ارث بردن محرومند. 🔹آیه مى گوید: اگر در مجلس تقسیم ، جمعى از خویشاوندان درجه دو یا سه و همچنین بعضى از یتیمان و مستمندان حضور داشته باشند، چیزى از مال به آنها بدهید، و به این ترتیب جلو تحریک حس حسادت و کینه توزى آنها را ـ که ممکن است بر اثر محروم بودن از ارث، شعله ور گردد ـ بگیرید و پیوند خویشاوندى انسانى خود را به این وسیله محکم کنید. 🔹به نگاه‌ها، حضورها وتوقّعات طبيعى محرومان توجّه كنيد. 🔹در تقسيم ارث، علاوه بر افرادى كه سهم مشخّص دارند، به فكر فقرا و محرومان و يتيمان نيز باشيد. نَصِيباً مَفْرُوضاً ... فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ‌ 🔹با هداياى مالى و زبان شيرين، از كينه‌ها و حسادت‌ها، پيشگيرى و را مستحكم‌تر كنيد. «فَارْزُقُوهُمْ ... قُولُوا» 🔹هداياى مادّى، همراه با محبّت و عواطف معنوى باشد. «قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً» 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و امروز ما، فردا دامنگير خانواده و بچه‌هاي خودمان ميشود 💠وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيداً «9» نساء 🌱و كسانى كه اگر پس از خود فرزندان ناتوانى به يادگار بگذارند، بر (فقر آينده) آنان مى‌ترسند، بايد (از ستم درباره يتيمان مردم نيز) بترسند. از خداوند پروا كنند و سخنى استوار گويند. 🔹اين سؤال براى بسیارى پیدا مى شود که چگونه خداوند عمل کسى را بر دیگرى روا مى دارد، و اصولاً کودکان شخص چه گناهى کرده اند که گرفتار ستم شوند؟! ✅پاسخ این  که: کارهائى که افراد در اجتماع مرتکب مى شوند، تدریجاً شکل یک سنت به خود مى گیرد، و به نسل هاى آینده منتقل مى شود. 👈بنابراین، آنها که اساس بر ایتام را در اجتماع مى گذارند، بالاخره، روزى این بدعت غلط، دامان فرزندان خود آنها را نیز خواهد گرفت، و در حقیقت این موضوع یکى از آثار وضعى و تکوینى اعمال آنها است و اگر به خداوند نسبت داده مى شود، به خاطر آن است که تمام آثار تکوینى و خواص علت و معلول به او منسوب است، و به هیچ وجه ظلم و ستمى از ناحیه خداوند بر کسى نخواهد شد. 🔹خلاصه هنگامى که پاى ظلم و ستم در اجتماع باز شد، پاى  ظالم  و فرزندان او را هم خواهد گرفت. 🔹با يتيمان مردم چنان رفتار كنيم كه دوست داريم با يتيمان ما آنگونه رفتار شود. «تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً» 🔹هركه آتشى روشن كند، دودش به چشم خودش مى‌رود. ظلم امروز به ايتام مردم، به صورت سنّت در جامعه در مى‌آيد و فردا دامن يتيمان ما را هم مى‌گيرد. «وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا ...» 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در علوم قرآني محدود نشويد.در درياي مفاهيم قران شويد. با اين گمان كه تدبردر قران منحصر به اهل بيت است،از در قرآن نهراسيد. بخشي از جلسه دروه اموزش روش مطالعه و فهم بهتر قران. @tadabbor_quranpuyan
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش قران 💢💢💢ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " 💢مهلت ثبت نام تا 4 شنبه 13 دی ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا س ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان نمل : ۸۳ وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ  و روزی که از هر امتی گروهی از کسانی که آيات ما را تکذيب مي‌کردند محشور کنيم و [به دليل سوابق‌شان] تحت نگهداری و بازداشت قرار گيرند. نمل : ۸۴ حَتَّى إِذَا جَاءُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْمًا أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ  تا چون [همة منکران] بيايند، [خدا] گويد: آيا نشانه‌های مرا [به تمامه] دروغ شمرديد و احاطه [=شناخت] علمی به آنها پيدا نکرديد؟ پس [در مدت زندگی دنيا] چه مي‌کرديد؟ ۹۷  __ ۹۷- سخن بسيار شگفتی است! پيام در دو آية قبل، از پديدار شدن جنبنده‌ای در آخرالزمان نشانگر اين واقعيت است که مردم در صدد «يقين‌آوری به آيات خدا» نيستند و در اين آيه خبر مي‌دهد اولين سؤالی که در قيامت از منکران پرسيده مي‌شود، اين است که چرا «احاطه علمی به آيات خدا» پيدا نکرديد، يعنی پس چه غلطی مي‌کرديد!؟ گوئی نقش آدمی در زندگی دنيا پيش از هر چيز شناخت علمی است! امام علي(ع) در حکمتی جامع در ستايش علم، به شاگرد هوشمند و با استعدادشان کميل بن زياد، از جمله فرمودند: «ای کميل معرفت علمی دِينی است [به گردن آدمی] که به [تناسب فراگيری] آن جزا داد مي‌شود، با علم است که آدمی در زمان حياتش توفيق طاعت مي‌يابد و بعد از وفاتش جزای جميل به دست مي‌آورد... [حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه]. نمل : ۸۵ وَوَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِم بِمَا ظَلَمُوا فَهُمْ لَا يَنطِقُونَ  ـ [در آن هنگام] قانون عذاب [به کيفر انکار جاهلانه‌شان] بر آنها واقع مي‌شود و کلامی هم [در توجيه انکار خود] نتوانند گفت. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🛑کسی که نداند یا نتواند بار مملکت را بردارد، « » نیست، خودش « » است! 🛑🛑 اینکه هم بسته شود و هم فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست. 🛑🛑🛑کاری انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید ✅ در همان اوائل که مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، است و نه فضای مجازی! در فضایی که ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است. 🔹 دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، این گونه حساب کنید که این کار میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! 🔺🔺 اگر کار و عملی، و است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید! 🔹 اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این است، گفتنی نیست، اخلاق به سخنرانی و موعظه نیست، اخلاق، خلقت اوصاف است، انسان باید خود را به گونه ای درست کند که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد. 🔹 «وزر» یعنی سنگینی و « » یعنی کسی که بار سنگین مملکت را بر می دارد؛ 👈 باید کاری انجام داد که باری از دوش خود و دیگران برداشته شود و نگذاشت که زیر بار مشکلات، خم شوند، لذا انبیای الهی از خداوند، «وزیر» طلب می کردند، حضرت موسی می فرماید خدایا ﴿وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي * هَارُونَ أَخِي * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي﴾، یعنی وزیری برای من انتخاب کن که پشتیبان من باشد که هم بار من را سبک کند و هم بار مملکت را! 👈👈کسی که نداند یا نتواند بار مملکت را بردارد، «وزیر» نیست خودش « » است! کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد، ♦♦ اینکه هم بسته شود و هم فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست. 🔹 ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده، ایران هم تاریخ دارد و هم جغرافیا، در هر کجای ایران قدم بگذارید، آثار باستانی فراوانی وجود دارد؛ اسلام هم که آمد، بزرگ بودیم، بزرگوارتر شدیم، لذا همه تلاش باید این باشد که ، در شأن آنها باشد. 🔹 حدیث شریفی که می فرماید: «الإسلامُ یَعْلوا و لایُعْلی عَلَیه»هر چند جمله خبری هست اما به داعی انشاء القاء شده است، نمی خواهد خبر بدهد که اسلام بالا می برد، بلکه می خواهد بگوید به گونه ای مسلمان باش که مردم از اسلام شما بهره ببرند و بالا روند؛ 📹 ايت الله جوادي آملي در دیدار دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 12 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خواهر و بردار 💠وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُوا أَكْثَرَ مِن ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ «نساء12» 🌱و اگر مردي وارث كلاله‌اي  [=خواهران و برادراني بدون پدر و مادر و فرزند] باشد، يا زني كه برادري يا خواهري داشته باشد [و وارث آنان گردد]، سهم هر يك از آنها [=مرد و زن ارث برنده] يك ششم است.  پس اگر [ارث بران] بيش از آن باشند، همگي در يك سوم شريك هستند، 🔹پدر و مادر و اولاد از نظر ارث، تنه اصلي شجرة خانواده‌اند و خواهر و برادر شاخة فرعي آن. «كَلاَلَهً»، وارثان پيراموني طبقة اصلي هستند كه علاوه بر برادران و خواهران، در سلسله مراتب بعدي شامل عمو، عمه، دايي و خاله و سپس فرزندان آنان مي‌شود. كلاله در اصل به معناي احاطه است و همچون نسبت شاخه به تنه، دلالت بر حاشيه و پيرامون بودن مي‌كند. 👈نكتة مهم در اين بخش از آيه، مرد و زن از برادر يا خواهر متوفي خود است. اين نكته نشان مي‌دهد اگر در مواردي سهم مرد دو برابر تعيين شده، به دليل نقشي است كه در تنة اصلي شجره خانواده (نسبت به والدين يا فرزندان خود) دارد، اما حقوق شاخه‌هاي فرعي بر يكديگر مساوي است. 🔹در اين بخش حکم‌ ارث‌ خواهران‌ و برادران‌ ‌را‌ بیان‌ می‌کند و می‌گوید: «‌اگر‌ مردی‌ ‌از‌ دنیا برود و برادران‌ و خواهران‌ ‌از‌ ‌او‌ ارث‌ ببرند، ‌ یا ‌ زنی‌ ‌از‌ دنیا برود و برادر و ‌ یا ‌ خواهری‌ داشته‌ ‌باشد‌ ‌هر‌ یک ‌از‌ ‌آنها‌ یک ششم‌ مال‌ ‌را‌ ‌به‌ ارث‌ می‌برند». ‌این‌ ‌در‌ صورتی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ شخص‌ متوفی‌ یک برادر و یک خواهر (مادری‌) باقی‌ بماند «اما ‌اگر‌ بیش‌ ‌از‌ یکی‌ باشند مجموعا یک سوم‌ می‌برند» ‌یعنی‌ باید ثلث‌ مال‌ ‌را‌ ‌در‌ میان‌ خودشان‌ تقسیم‌ کنند. 📚تفاسير  نمونه و بازرگان 🔹لفظ «كَلالَةً» دوبار در قرآن آمده است؛ يكى در اين آيه و ديگرى در آخرين آيه‌ى همين سوره.در ایه 176 سهم بیشتری برای خواهر و برادر قایل شده است. 🔹برخی مفسران،ایه اخر را که سهم بیشتری معین کرده، مخصوص برادران و خواهران والدینی (دارای پدر ومادر مشترک) و برادر وخواهر پدری دانسته اند و ایه 12 را مخصوص خواهر و برادر مادری.البته مرحوم ایت الله صادقي تهرانی ،خواهر و برادر پدری را مانند خواهر و برادر مادری میداند و مصداق ایه 12و مصداق ایه 176 را تنها خواهر و برادر والدینی میداند. 🔹البته از ظاهر ایه ،این تفکیک ها قابل استنباط نیست.تنها تفاوت ظاهری آیه 176 تاکید بر فرزند نداشتن متوفی است (لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ) که در ایه 12 این تاکید وجود ندارد. با توجه به بیان تعاریف متفاوت از کلاله ،به نظر میرسد آیه 12 شرایط رسیدن به خواهر و برادر در صورت وجود فرزندان متوفی و فقدان والدینش را بیان میکند که همان سهم یک سوم والدین به خواهران و برداران میرسد.اما در آیه آخر میزان ارث را در شرایط عدم وجود فرزند و والدین متوفی بیان می کند که در این صورت بیشتری (ودر صورت عدم وجود همسر،همه ماترک)به خواهر و برادر می رسد. 📚سيدكاظم فرهنگ ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan