eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از هرجزء قران کریم روزسیزدهم: قسمت‌ دوم ✅ نگاه کلی به همه ایات سوره زیبای ( با و استفاده از روش ساده فهم قران) : عصاره فراز آیات ۳-۱ : ایات روشنگر و واضح قران و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست. عصاره فراز آیات ۲۲-۴ : علیرغم اینکه یوسف در اثر کید برادرانش به چاه انداخته شد،اما بدلیل غلبه اراده و مشیت خدا ، مهمان گرامی عزیز مصر شد و خداوند باو مکنت و علم و حکمت عطا کرد. چرا که از محسنین بود. عصاره فراز آیات ۳۴-۲۳ : یوسف با توکل بر خدا و برخورداری از توجه خدا،از کید زن عزیز مصر و دوستانش نجات یافت و دامان خود را نیالود.چرا که از مخلصین بود. عصاره فراز آیات ۵۷-۳۵ : خداوند یوسف را که بخاطر کید زن عزیز مصر زندانی شده بود ، با اثبات بی گناهی او ازاد کرده و با احترام و شکوه و مکنت، بر مصدر امور مصر نشاند.تا بدانید که حکم تنها از ان خداست و خدا رحمت خود را به هرکه بخواهد به هر طریقی میرساند. (علیرغم کیدها ) و اجر دنیوی و اخروی نیکوکاران را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۹۲-۵۸ : تدبیر و ترتیب دادن اقدامات متعدد خدا بمنظور تحقق مواجهه دوباره برادران با یوسف در حالت شکوه و برتری یوسف و اعتراف انها به خطایشان .چرا که خدا پاداش اهل تقوا و صبر را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۳ : اعمال ولایت مستمر خدا برای تحقق اراده اش در لطف و احسان به یوسف: رساندن یوسف و ابوین و برادرانش به همدیگر پس از مدت طولانی و حوادث متعدد، تحقق رویای خضوع انها در برابر یوسف، اعطای ملک و حکمت به یوسف عصاره فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ : ای پیامبر علیرغم تلاش و رغبت شدید تو، اینها ایمان نیاورده بلکه از همه ایات اعراض کرده و بر شرک خود استوارند. تو به دعوتت به خدای یکتا ادامه بده و بدانید که سنت نصرت اهل ایمان و تقوا و عذاب مجرمین حتمی است و در زمان مدنظر خداوند وقوع میبابد. ✅✅ درس (محور) سوره یوسف : و سرپرستی بر جهان تنها از ان خداست. لذا مشیتها و سنت های خود ازجمله رحمت رسانی و حفاظت از بندگان، عطای پاداش دنیوی و اخروی به نیکوکاران و اهل تقوا و صبر و بی اثر کردن کید خاینین و شیطان در حق انها، نصرت اهل ایمان و عذاب مجرمین را محقق میکند .پس ای پیامبر علیرغم اعراض اکثریت مردم، با ایات روشن قران و صبر و امید و توکل به خدا، به دعوت خود به توحید و نفی شرک ادامه بده . ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه نکات تفسیری و تدبری سوره یوسف به لینک زیر مراجعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst5142_tdbr-w-fhm-swrh-ywsf-drs-dstn-hy-ywsf-w-zlykh-w-brdrnsh-chyst-tbyyn-mny-twHyd-dr-swrh.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قران کریم روز سیزدهم: قسمت‌ سوم ✅ ، و از ویژگیهای تعقل کنندگان حق پذیر إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۹﴾ الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ (۲۰)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(۲۱) رعد در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که حق پذیر و اهل تفکر هستند اشاره کرده است: ۱. به عهد الهى وفا مى ‏كنند و آن عهد را نمى ‏شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد. ۲. پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى ‏دارند. که مهم تریت ان صله ارحام است. ۳ و ۴. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى ‏ترسند. ۵. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند. ۶. نماز را بر پا مى ‏دارند. ۷. از آنچه به آنان روزى داده‏ ایم در پنهان و آشكار انفاق مى ‏كنند. ۸. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى ‏برند. ✅ خدا از غافل نیست. بلکه میدهد. وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ «42» ابراهیم خداوند را از آنچه ستمگران انجام مى‌دهند غافل مپندار، همانا او (كيفر و حساب) آنان را براى روزى به تأخير مى‌اندازد كه چشم‌ها (از حيرت و وحشت) آن روز خيره مى‌ماند. 👈این سخن در حقیقت پاسخی است به سؤال کسانی که می‌گویند اگر این عالم خدایی دارد، خدایی عادل و دادگر،⁉ پس چرا ظالمان را به حال خود رها کرده است؟ قرآن در برابر این سؤال می‌گوید: خدا هرگز غافل نیست، اگر به فوریت آنها را مجازات نمی‌کند به خاطر آن است که این جهان میدان و محل آزمایش و پرورش انسانهاست، و این هدف بدون آزادی ممکن نیست. سپس می‌گوید: «خدا مجازات آنها را به روزی تأخیر می‌اندازد که در آن روز، چشمها (از شدت ترس و وحشت) از حرکت می‌ایستد و به یک نقطه دوخته شده، بی‌حرکت می‌مانند» تفسیر نمونه ✅ خدا نعمتهایش را از شما نمی گیرد تا زمانیکه شما خود را ازشایستگی نیندازید ‏لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ♦♦ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (۱۱/رعد) ‏برای انسان فرشتگانی است كه پی‌درپی او را از پيش‌رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت می‌كنند. همانا خداوند حال قومی را تغيير نمی‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند برای قومی آسيبی بخواهد پس هيچ برگشتی برای آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌ای برای آنان نيست. " خداوند چنين حكم رانده و حكمش را حتمى كرده كه :نعمتها و موهبت هايى كه به انسان مى دهد مربوط به حالات نفسانى خود انسان باشد، كه اگر آن حالات موافق با فطرتش جريان يافت آن نعمت ها و موهبتها هم جريان داشته باشد، و مادامى كه آن حالت در دلهاى ايشان دوام داشته باشد اين وضع هم از ناحيه خدا دوام يابد، و هر وقت كه ايشان حال خود را تغيير دادند خداوند هم وضع رفتار خود را عوض كند و نعمت را به نقمت مبدّل سازد." تفسیر المیزان ‏🔹خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ می‌كند، «لَهُ مُعَقِّباتٌ‌ ... يَحْفَظُونَهُ» نه از حوادثی كه با علم وعمد برای خود بوجود می‌آورند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» ‏🔹خداوند نعمتی را كه عطا فرمايد پس نمی‌گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسی كنند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» 🔹به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» 🔹حفاظت خداوند تا زمانی است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهی محروم و به حال خود رها خواهد شد. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً» 🔹برخورداری از نعمت‌های ظاهری و بيرونی، وابسته به كمالات نفسانی و حالات درونی است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‏🔹اراده‌ی خداوند بالاتر از همه‌ی اراده‌هاست. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ» ‏تفسیر نور جهت مطالعه سایر نکات جزء سیزدهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze13 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، نکات زیبای سوره در بیان توحيد ربوبی، سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
tahdir 13.mp3
3.95M
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء سیزدهم ✅ از خدا نشوید. يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ «۸۷» اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خداوند مأيوس نشويد، حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمى‌شوند. "كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، پس روحى كه منسوب به خداست همان فرج بعد از شدتى است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گیرد. و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا مأيوس و از رحمتش نااميد شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست." تفسير الميزان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
از منظر قرآن: ⁉ايا در قران اعداد 9 و15 سال براي و ذكر شده است؟ قران چه مراحلی از بلوغ را اشاره کرده است؟ 🛑قسمت دوم : ✳ با مرور ایات مختلف و ابعاد مختلف بلوغ انسانها در قرآن کریم، میتوان نکات زیر را نتیجه گرفت: 1⃣-قرآن، به مراحل رشد انسان، بین طفولیت تا 40 سالگی به ترتیب رشد باعبارتهای زیر اشاره کرده است: حدتمیز جنسی(یظهروا علی عورات النساء) بلوغ جنسی (بلغ الحلم) بلوغ ازدواج (بلغواالنکاح) اوج بلوغ (بلوغ اشد) 2⃣-همانطور که مشاهده شد،قرآن،برای هر یک از دوران ها و مراحل فوق، انتظارات و تکالیف و مسئولیتها و حقوق خاصی در نظر گرفته است.و این موید این معناست که انسانها فقط یک بلوغ ندارند و اینگونه نیست که در یک مرحله امکان پذیرش همه تکالیف و مسئولیتها را دارا باشند. 3⃣- در که بلوغ همه جانبه جسمی و روحی است، فرد قابلیت پذیرفتن همه مسئولیتها از جمله مسئولیت اداره و تدبیر اموال خود و حفظ و حراست انها را پیدا میکند . همين مرحله نيز در افراد مختلف ممكن است متفاوت باشد و لذا قران بدون اینکه عددی برای سن این مرحله یا سایر مراحل، ذکر کند شرط انها براي رسيدن به لازم ،را ذكر كرده است. بر این مبنا، اسلام مثل خمس و زکات و دیه و ...نیز بعد از رسیدن فرد باین مرحله (بلوغ اشد:بلوغ جسمی و فکری کامل) قابلیت انجام پیدا می کنند. ⭕"اسلام مسأله بلوغ را در همه جا به يك معنا نگرفته است در امر عبادات و امثال حدود و ديات، بلوغ را عبارت دانسته است از: رسيدن به سن شرعى يعنى سن ازدواج و بس ، و اما نسبت به تصرفات مالى و اقرار و امثال آن شرط ديگرى را هم اضافه كرده و آن رسيدن به حد رشد است" تفسیر المیزان 4⃣-در مسایل مرتبط با امور جنسی مثل حجاب و پوشش و ازدواج و.. ⬅️قران در این زمینه از سه حد یا سه عبارت ↩️ ◄حد (اطلاع از عورات زنان) ↩️ ◄ب- جنسی (بلغ الحلم=احتلام) ↩️ ◄ج- ازدواج (بلغواالنکاح) استفاده کرده است. 5⃣ ◄در زمینه عبادات مثل و و ... قران، حد خاصی ذکر نکرده است اما با توجه به اینکه این تکالیف و اعمال، خطاب به مومنین و "الذین امنوا"بیان شده، پیش نیاز این خطاب و این تکالیف، توان جسمي و وجود حداقلی از شناخت و آگاهي و ایمان به خداوند، قران، معاد و رسالت پیامبر بعنوان زیر بنای فکری یک فرد مسلمان و مکلف است تا بفهمد که چه ميكند و این اعمال را بدستور چه کسی و برای که انجام میدهد. 6⃣ ◄علاوه بر ایاتي که مستقیما به مراحل رشد انسان ها اشاره داشت، ایات دیگری نیز وجود دارند که ملاکهایی را برای کلیه اعمال و رفتارها تعیین کرده است که در تشخيص فرد مكلف براي انجام تكاليف كمك ميكند ازجمله: ↩️◄الف-تکلیف بر اساس افراد : لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ب-به مشقت و نیفتادن در اعمال دینی :وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ همانطور که مشاهده شد قران با بیان عباراتی خاص که دلالت بر تغییر وضعیت رشد اطفال تا بلوغ کامل دارد، تکالیف و مسئولیتهای مخاطبان را در ابعاد جنسی و مالی منوط به رسیدن به مراحل مربوطه کرده بود. اما عددی را به عنوان سن تکلیف و بلوغ که همه اطفال با گذر از ان به بلوغ برسند، تعریف نکرده است. بلکه با اشاره به آن وضعیت جسمی یا فکری، تشخیص آنرا بر عهده خود افراد و اطرافیان و سرپرستانشان واگذار نموده است تا فرد نیز به مشقت و حرج نیفتد. ✒سيدكاظم فرهنگ. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرازهايي از 🟢قسمت دهم: 🔸٢٨﴾ يَا عِمادَ مَنْ لَاعِمادَ لَهُ، يَا سَنَدَ مَنْ لَاسَنَدَ لَهُ، يَا ذُخْرَ مَنْ لَا ذُخْرَ لَهُ، يَا حِرْزَ مَنْ لَاحِرْزَ لَهُ، يَا غِياثَ مَنْ لَاغِياثَ لَهُ، يَا فَخْرَ مَنْ لَافَخْرَ لَهُ، يَا عِزَّ مَنْ لَاعِزَّ لَهُ، يَا مُعِينَ مَنْ لَامُعِينَ لَهُ، يَا أَنِيسَ مَنْ لَاأَنِيسَ لَهُ، يَا أَمانَ مَنْ لَاأَمانَ لَهُ. 🔸.﴿۲۹﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا عَاصِمُ، يَا قائِمُ، يَا دائِمُ، يَا راحِمُ، يَا سالِمُ، يَا حاكِمُ، يَا عالِمُ، يَا قاسِمُ، يَا قابِضُ، يَا باسِطُ. 🔸﴿۳۰﴾ يَا عاصِمَ مَنِ اسْتَعْصَمَهُ، يَا راحِمَ مَنِ اسْتَرْحَمَهُ، يَا غافِرَ مَنِ اسْتَغْفَرَهُ، يَا ناصِرَ مَنِ اسْتَنْصَرَهُ، يَا حافِظَ مَنِ اسْتَحْفَظَهُ، يَا مُكْرِمَ مَنِ اسْتَكْرَمَهُ، يَا مُرْشِدَ مَنِ اسْتَرْشَدَهُ، يَا صَرِيخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ، يَا مُعِينَ مَنِ اسْتَعانَهُ، يَا مُغِيثَ مَنِ اسْتَغاثَهُ. 💫(٢٨) ای تکیه‌گاه آن‌که تکیه‌گاه ندارد، ای پشتیبان آن‌که پشتیبان ندارد ، ای اندوخته آن‌که اندوخته‌ای ندارد، ای پناه آن‌که پناهی ندارد، ای فریادرس آن‌که فریادرسی ندارد، ای افتخار آن‌که افتخاری ندارد، ای توانمندی آن‌که توان ندارد، ای مدد رسان آن‌که یاوری ندارد، ای همدم آن‌که همدمی ندارد، ای ایمنی‌بخش آن‌که ایمنی ندارد 💫٢٩) خدایا! از تو می‌خواهم به نامت ای نگهدار، ای پایدار، ای پاینده، ای مهرورز، ای سلامتی بخش، ای داور، ای دانا، ای بخش‌کننده ، ای بازگیر، ای فراخی بخش 💫٣٠) ای نگهدار آن‌که از او نگهداری خواهد، ای مهربان بر آن‌که از او مهر جوید، ای آمرزنده آن‌که از او آمرزش خواهد، ای یاور آن‌که از او یاری طلبد، ای حافظ آن‌که از او حفاظت خواهد، ای نیکی کننده آن‌که از او نیکی خواهد، ای راهنمای آن‌که از او راهنمایی جوید، ای دادرس آن‌که از او دادرسی خواهد، ای مددیار آن‌که از او مدد جوید، ای فریادرس آن‌که از او فریادرسی خواهد. ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها 🔸 و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها 🔸 و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قران کریم روزچهاردهم: قسمت‌ اول جزء چهاردهم شامل سوره های حجر و نحل میباشد. ✅ وعده خدا بر بودن از هرگونه دستکاری إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾حجر بى‏ ترديد ما اين قرآن را نازل كرده ‏ايم و قطعا حافظ و نگهبان آن خواهيم بود. سئوال: منظور از عدم قران چیست؟ "قرآنى كه خداى تعالى بر پيغمبر گراميش نازل كرده و آن را به وصف ذكر توصيف نموده به همان نحو كه نازل شده ، محفوظ به حفظ الهى خواهد بود و خدا نخواهد گذاشت كه دستخوش زياده و نقص و تغيير شود. خدا در آيات زيادى قرآن را به اوصاف مخصوصى توصيف نموده ، اگر بخواهد محفوظ نباشد و در يكى از آن اوصاف دچار دگرگونى و زياده و نقصان گردد آن وصف ديگر باقى نخواهد ماند و حال آنكه مامى بينيم قرآن موجود در عصر ما تمامى آن اوصاف را به كامل ترين و بهترين طرز ممكن داراست . از همين جا مى فهميم كه دستخوش كه يكى از آن اوصاف را از بين برد نگشته است ، و قرآنى كه اكنون دست ما است همان است كه به رسول خدا (ص) نازل شده است . پس اگر فرض شود كه چيزى از آن ساقط شده و يا از نظر اعراب و زير و زبر كلمات و يا ترتيب آيات دچار دگرگونى شده باشد، بايد قبول كرد كه دگرگوني اش به نحوى است كه كمترين اثرى در اوصاف آن از قبيل اعجاز، رفع اختلاف ، هدايت ، نوريت ، ذكريت ، هيمنه و قهاريت بر ساير كتب آسمانى و ... ندارد." تفسیر المیزان ✅به بندگان من خبر ده كه منم نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «49»حجر 🌱(اى پيامبر!) به بندگانم خبر ده كه همانا من خودم بسيار بخشنده و مهربانم. 🔹رحمت الهى، بزرگ‌ترين و بهترين پيام است. «نبى‌ء» «نبأ» به خبر مهم گفته مى‌شود) 🔹گنهكاران نيز بنده خدا هستند. «عِبادِی» 🔹 او همراه با لطف و مهربانى است، نه تنها مى‌بخشد لطف هم مى‌كند. «الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» 📚تفسیر نور ✅ کسانی که کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ (۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ (۴۲- حجر) ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند و دعوت است دوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد. 🔹راه نفوذ شيطان، جلوه دادن و زينت دادن زشتی‌ها و توجيه انحرافات است. ‏«فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ»(ایه 63 نحل) 🔹پذيرفتن جلوه‌های شيطان، مقدّمه سلطه‌ی اوست. فَزَيَّنَ‌ ... فَهُوَ وَلِيُّهُمُ‌ 👈برای مطالعه سایر نکات جزء چهاردهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze14 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قران کریم روزچهاردهم: قسمت‌ دوم ✅ در عجله و زیاده روی نکنید ‏وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ و اگر عقوبت می‌كنيد، چنان عقوبت كنيد كه شما را بدان عقوبت كردند و البتّه اگر صبر و شكيبايی كنيد قطعاً صبر برای صابران بهتر است. (۱۲۶/نحل) 🔹حتّی نسبت به دشمنان و شكنجه كنندگان، عدل و انصاف را مراعات بكنيد. 🔹در صبر لذّتی است كه در انتقام نيست. «وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ» 🔹جنگ هم قانون و اخلاق دارد. بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ‌، وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ‌ ... 🔹قانون به تنهايی كارساز نيست، اخلاق لازم است. (عبارت‌ «بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» قانون و «لَئِنْ صَبَرْتُمْ» اخلاق است.) 📚تفسیر نور ✅ برای مقاصد فریبکارانه، است وَ لَا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا ترجمه آیه: سوگندهایتان را وسیله فریب در میان خود قرار ندهید، که (مبادا) گامی بعد از استواری اش (بر ایمان) متزلزل شود . 94 نحل -سوگندى كه مي‌تواند وسيله‌اى براى كشف صداقت و بالابردن سطح اعتماد در جامعه باشد، افرادى آن را تعمدا وسيله‌اى براى فريب‌كارى و نارو زدن قرار می‌دهند! -"وسیله قرار دادن سوگند برای پیشبرد مقاصد فریبکارانه، حرام است. -وسیله قرار دادن ارزشها در راه دستیابی به اهداف ناشایست، ممنوع است. -سوء استفاده از سوگند و ارزشهای دینی، از عوامل سست شدن عقیده و ایمان دیگران است. -ضرر و زیان نقض سوگند و فریب دادن مردمان، دامنگیر خود نقض کنندگان سوگند و فریب دهندگان خواهد شد. -با مقدّسات بازی نكنيم. (مقدّسات را دستاويز و وسيله‌ی خدعه قرار ندهيم) -فریب دادن دیگران با سوگند، زمینه بی اعتبار شدن آنها در روابط اجتماعی است." تفسیر نور ✅این گونه بخوان! فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ (۹۸/نحل) هنگامی كه قرآن می‌خوانی از شر شيطان مطرود شده، به خدا پناه بر. 🔷این آیه طرز استفاده از قرآن مجید و چگونگی تلاوت آن را بیان می‌کند، زیرا پربار بودن محتوای قرآن به تنهایی کافی نیست، باید موانع نیز از وجود ما و از محیط فکر و جان ما برچیده شود تا به آن محتوای پربار دست یابیم. لذا نخست می‌گوید: «پس هنگامی که قرآن می‌خوانی از شرّ شیطان مطرود شده به خدا پناه بر» البته منظور تنها ذکر جمله «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم» نیست، بلکه باید این «ذکر» را تبدیل به «فکر» کنیم و این فکر مقدمه تحقق حالتی در نفس و جان انسان گردد، حالت توجه به خدا، حالت جدایی از هوی و هوسهای سرکشی که مانع فهم و درک صحیح انسان است و به هنگام خواندن هر آیه به خدا پناه بریم از این که وسوسه‌های شیطان حجابی میان ما و کلام حیاتبخش خداوند گردد. و تا چنین حالتی در روح و جان انسان پیدا نشود، درک حقایق قرآن برای او ممکن نیست. جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد! تا نفس مبرّا از نواهی نشود دل آینه نور الهی نشود! 📚تفسیر نمونه 👈برای مطالعه سایر نکات جزء چهاردهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze14 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قران کریم روزچهاردهم: قسمت‌ سوم ✅ و ترس و از نتایج نعمتهاست. وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ﴿۱۱۲﴾ فولادوند: و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مى ‏رسيد پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى ‏دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد ✅ چگونه دیگران را، به راه خدا دعوت کنیم؟ در سوره نحل آیه ۱۲۵ خداوند روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند:ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فولادوند: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى «"حكمت" به معنى علم و دانش و منطق و است، نخستين گام در دعوت به سوى حق استفاده از منطق صحيح و استدلالات حساب شده است، و به وسيله اندرزهاى نيكو. اين دومين گام در طريق دعوت به راه خدا است، يعنى استفاده كردن از انسانها، چرا كه موعظه، و اندرز بيشتر جنبه عاطفى دارد. در حقيقت حكمت از "بعد عقلى" وجود انسان استفاده مى‌كند و موعظه حسنه از "بعد عاطفى" . و مقيد ساختن" موعظه "به" حسنه "شايد اشاره به آن است كه اندرز در صورتى مؤثر مى‌افتد كه خالى از هر گونه ، ، طرف مقابل، تحريك حس لجاجت او و مانند آن بوده باشد، چه بسيارند اندرزهايى كه اثر معكوسى مى‌گذارند به خاطر آنكه مثلا در حضور ديگران و توام با تحقير انجام گرفته، و يا از آن استشمام برترى جويى گوينده شده است، بنا بر اين موعظه هنگامى اثر عميق خود را مى‌بخشد كه" حسنه "باشد و به صورت زيبايى پياده شود. و سومين گام مخصوص كسانى است كه ذهن آنها قبلا از مسائل نادرستى انباشته شده و بايد از طريق مناظره ذهنشان را خالى كرد تا آمادگى براى پذيرش حق پيدا كنند. بديهى است مجادله و مناظره نيز هنگامى مؤثر مى‌افتد كه" بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ " باشد، حق و عدالت و درستى و امانت و صدق و راستى بر آن حكومت كند و از هر گونه توهين و تحقير و خلافگويى و استكبار خالى باشد، و خلاصه تمام جنبه‌هاى انسانى آن حفظ شود.» تفسیر نمونه ✅ خدا به و امر میکند. اساس صلاح جامعه إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نحل 90) در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى ‏دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى ‏دارد به شما اندرز مى ‏دهد باشد كه پند گيريد . 🔹« از نظر اسلام مهم ترين هدفى كه در تعاليمش دنبال شده صلاح مجتمع و اصلاح عموم است، ظاهر سياق آيه اين است كه مراد از ، عدالت اجتماعى است ، 👈 و آن عبارت از اين است كه با هر يك از افراد جامعه طورى رفتار شود كه مستحق آن است و در جائى جاى داده شود كه سزاوار آن است، و اين خصلتى اجتماعى است كه فرد فرد مكلفين مامور به انجام آنند، به اين معنا كه خداى سبحان دستور مى دهد هر يك از افراد اجتماع عدالت را بياورد، پس هم فرد فرد مامور به اقامه اين حكمند، و هم جامعه كه حكومت عهده دار زمام آن است .»تفسیر المیزان ❇️اسلام ایمان بدون عدالت را به رسمیت نمی شناسد صدها دستور اسلامى، كه عدالت اجتماعى و اقتصادى را در عمقِ عبادات وارد مى‏سازد و آن را از جملة شروطِ صحيح بودنِ آن‌ها مى‏ شمارد، به‌روشنى نشان مى‏دهد كه عدالت اجتماعى و نه‏ تنها دو حكم فرعى و دو واجب عادى و معمولى نيستند، بلكه بر پاية عقيده و ايمان استوارند و از آن‌ها جداشدنى نيستند. 👈اسلامْ ايمانى را كه نتيجة آن عدالت در زندگىِ فرد و جامعه نباشد، برنمى‏ تابد. 📚امام موسی صدر/ادیان درخدمت انسان، ص 191 👈برای مطالعه سایر نکات جزء چهاردهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze14 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
AUD-20220416-WA0008.
13.56M
جزء ، مروری بر کلیات سوره و نکات آن 🎙سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب @taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء چهاردهم وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ{نحل/۱۸} و اگر نعمت‌[هاى‌] خدا را شماره كنيد، آن را نمى‌توانيد بشماريد. قطعاً خدا آمرزنده مهربان است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🏝 : شاهدی بر اهمیت صلح، جان و در اسلام امام حسن(ع) هم مظلوم واقع شده‌اند. واقعا ناراحت کننده است که حرکت انسانی و صلح طلبانه ایشان که می‌تواند بسیار الهام بخش باشد تا این اندازه در حاشیه قرار گرفته است؛ 👈در اسلام صلح کردن نیاز به دلیل ندارد 👈این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: در اسلام آن طور که می‌فهمیم صلح، اصل است و جنگ نیاز به دلیل دارد. همان‌طور که محاکمه و مجازات کردن نیاز به دلیل دارد و اگر دلیلی نداشته باشیم نمی‌توانیم کسی را محاکمه و مجازات کنیم. در موضوع جنگ هم همین گونه است. 🔶 در برخی از کتاب‌های فقهی مثل «کتاب » اصل را بر جنگ مسلمانان با غیر مسلمانان قرار می‌دهند. واقعا کتاب جهاد نیازمند به بازنگری است، کتاب جهاد در فقه کنونی اصل را برجنگ مسلمانان با غیرمسلمانان قرار می‌دهد و برای برقراری صلح مدت و محدودیت تعیین می‌کند. این در حالیست که قرآن مجید صلح را هم در ساحت روابط خانوادگی و خصوصی و هم در ساحت روابط اجتماعی به عنوان اصل مرجع و محوری مطرح می‌کند. 🏝اگر طرف مقابل بال تواضع برای گشود شما هم صلح او را بپذیرید قرآن می‌فرماید: برای مقابله با دشمنان تجهیز قوا کنید و قوی باشید ولی در ادامه تاکید می‌کند که اگر طرف مقابل بال تواضع برای صلح گشود شما هم صلح او را بپذیرید؛ به همین دلیل است که صلح امام حسن(ع) هیچ دلیلی نمی‌خواهد. چطور (ع) می‌توانست از پذیرش صلح استنکاف ‌کند در حالی که به هر حال طرف مقابل آن را پیشنهاد داده بود؛ گرچه در آن زمان هم مانند امروز افراد تندرو نه تنها امام حسن(ع) را برای پذیرش صلح زخم زبان زدند بلکه برخی او را با شمشیر مجروح کردند و اعتراض می‌کردند که تو چگونه با یک کافر صلح می‌کنی. 🔷برابر مفاد این پیمان آنچه امام با معاویه درباره آن توافق کرد این بود که امام حسن(ع) که الان به حق و بر پایه و رضایت جمع زیادی از مسلمانان رهبری جامعه اسلامی را در دست دارد، این امر را واگذار می‌کند، بر این مبنا که معاویه در خلافت و امامت به سنت پیغمبر عمل کند. معاویه حق ندارد این عهد و خلافت را بعد از خودش به کس دیگری واگذار کند. بیعتی که از امام حسین(ع) می‌خواستند تحمیلی بود و ایشان نمی‌خواست زیر بار برود؛ متن هم هماهنگ با آرمان امام حسین(ع) و مبارزه با بیعت تحمیلی است. در صلح‌نامه ابتدا عمل به کتاب خداوند مورد تاکید قرار گرفته است. سپس اینکه معاویه نباید خلافت را موروثی کند و مردم را از حق تعیین سرنوشت محروم نماید. برابر مفاد این پیمان، امر امت باید با و مردم‌سالاری باشد و در نهایت مساله امنیت شهروندان در این پیمان به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. دغدغه امام(ع) همه انسانها و نه تنها شیعیان و موالیان بوده است. برابر این پیمان جان، مال و فرزندان مردم در هر کجا که باشند باید در امنیت باشد. می‌بینیم که این پیمان بر ارزش‌ها و مسایل مهم و انسانی تاکید دارد. خداوند به انسان‌ها جان داده در دنیا زندگی کنند؛ «جان» در نظام ارزشی اسلام چیزی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. یک ارزش بنیادین است که هم مسلمان و هم رهبران دینی باید برای پاسداشت آن بکوشد. 👈وقتی در تزاحم با صلح قرار می‌گیرد، مقدم می‌شود در دستگاه فکری اسلام عدالت بسیار مهم است؛ اما وقتی عدالت در تزاحم با صلح قرار می‌گیرد، صلح مقدم می‌شود. متاسفانه ما صلح را که اسلام نه فقط در ساحت روابط شخصی بلکه در ساحت روابط اجتماعی هم مطرح می‌کند، به معاملی محدود کرده‌ایم. این در حالیست که صلح باید در گستره وسیع و در سطح روابط میان ملل و ادیان گوناگون مطرح شود. 👈 شاهد مثال از سیره ائمه(ع) می‌آورم؛ در جریان جنگ جمل افراد زیادی دستگیر شدند و یاران حضرت امیر(ع) گفتند: هر یک از این افراد مرتکب جنایاتی علیه ما شده‌اند؛ دست و پا بریده‌اند و… آنها را قصاص کنید. 🌴 امام(ع) پاسخ دادند اگر بخواهم به قصاص رو بیاورم میان این امت نمی‌شود. ✒️حجت الاسلام دکتر نوبهار 💻 نقل از وب سایت شبکه اجتهاد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا