﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت یازدهم:
🤲﴿۳۱﴾ يَا عَزِيزاً لَايُضامُ، يَا لَطِيفاً لَايُرامُ، يَا قَيُّوماً لَايَنامُ، يَا دائِماً لَا يَفُوتُ، يَا حَيّاً لَايَمُوتُ، يَا مَلِكاً لَايَزُولُ، يَا باقِياً لَايَفْنىٰ، يَا عالِماً لَا يَجْهَلُ، يَا صَمَداً لَايُطْعَمُ، يَا قَوِيّاً لَايَضْعُفُ.
"۳۲﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا أَحَدُ، يَا واحِدُ، يَا شاهِدُ، يَا ماجِدُ، يَا حامِدُ، يَا راشِدُ، يَا باعِثُ، يَا وارِثُ، يَا ضارُّ، يَا نافِعُ.
۳۳﴾ يَا أَعْظَمَ مِنْ كُلِّ عَظِيمٍ، يَا أَكْرَمَ مِنْ كُلِّ كَرِيمٍ، يَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِيمٍ، يَا أَعْلَمَ مِنْ كُلِّ عَلِيمٍ، يَا أَحْكَمَ مِنْ كُلِّ حَكِيمٍ، يَا أَقْدَمَ مِنْ كُلِّ قَدِيمٍ، يَا أَكْبَرَ مِنْ كُلِّ كَبِيرٍ، يَا أَ لْطَفَ مِنْ كُلِّ لَطِيفٍ، يَا أَجَلَّ مِن كُلِّ جَلِيلٍ، يَا أَعَزَّ مِنْ كُلِّ عَزِيزٍ.
💫٣١) ای عزیزی که خوار نگردد،
ای لطیفی که دستاندازی نشود،
ای پایداری که خواب او را درنیابد،
ای پایندهای که فنا نپذیرد،
ای زندهای که نمیمیرد،
ای پادشاهی که از بین نمیرود،
ای دائم و همیشگی که فانی نمیشود، ای دانایی که نادانی ندارد،
ای بینیازی که خوراک نخواهد،
ای توانایی که ناتوان نمیگردد
"٣٢) خدایا! از تو میخواهم به نامت
ای یکتا،
ای یگانه،
ای گواه، ای بزرگوار
، ای ستایش کننده، ای راهنما،
ای برانگیزنده،
ای میراث برنده،
ای زیانرسان،
ای سودبخش.
💫(٣٣) ای بزرگتر از هر بزرگ،
ای مهماننوازتر از هر مهماننواز،
ای مهربانتر از هر مهربان،
ای داناتر از هر دانا،
ای فرزانهتر از هر فرزانه،
ای دیرینهتر از هر دیرینه،
ای بزرگتر از هر بزرگ،
ای مهربانیات از هر مهربان مهربانتر، ای باشکوهتر از هر باشکوه،
ای توانمند از هر توانمند
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهفدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸 خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک
🔸 و برآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم: #جزء_هفدهم
قسمت اول
جزء ۱۷ قران شامل سوره های انبیا و حج میباشد.
✅سنت جارى الهى درباره #غلبه_حق بر #باطل در جهان
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
(۱۸/انبیاء)
(اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل میكوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بیدرنگ، باطل محو و نابود میشود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف میكنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری میدهيد).
"آرى سنت خداى تعالى بر اين جريان يافته كه : باطل را آنقدر مهلت دهد تا روزى باحق روبرو گردد، و با آن در بيفتد، تا به خيال خود آن را از بين برده ، خودش جاى آن را بگيرد، ولى خدا به دست حق خود، او را از بين ببرد و نابودش كند.
پس اعتقاد حق هيچ وقت در زمين ريشه كن نمى شود، هر چند كه در بعضى ادوار حاملين آن در اقليت قرار گيرند و يا ضعيف شوند و همچنين كمال حق هرگز از اصل نابود نمى شود هر چند كه گاهى اضداد آن زياد گردند، و نصرت الهى هرگز از رسولان خدا جدا نمى شود هر چند كه گاهى به اصطلاح ، كاردشان به استخوان برسد آنچنان كه مأيوس شوند و خيال كنند كه به كلى تكذيب شدند.
و اينكه فرمود: «نقذف » به خاطر اينكه استمرار را مى رساند دلالت دارد بر اينكه حق را به چنگ باطل انداختن سنت جارى و هميشگى خدا است و در اينكه فرمود: فيدمغه دلالت دارد بر اينكه هميشه غلبه با حق است و در اينكه فرمود: فاذا هو زاهق دلالت بر اين معنا است كه اين درگيرى حق با باطل ناگهانى صورت مى گيرد و وقتى كه ديگر كسى اميد نمى برد كه حق غالب شود و باطل فرار كند، و چون آيه شريفه مطلق است نمى توان گفت مقصود حق و باطل در عقايد يا در سيره و سنت و يا در خلقت است بلكه همه را شامل مى شود .سنت هميشگى ما اين بوده كه باطل را با حق بزنيم و آنچنان بزنيم كه او را هلاك كند و ناگهان مردم ببينند كه دارد از بين مى رود چه اينكه آن باطل حجتى باشد يا عقيده اى كه حجت و عقيده حق آنها را نابود مى كند، و چه اينكه عمل و سنتى باطل باشد كه عمل و سنت حق آنها را از بين مى برد ." تفسیر المیزان
✅ #ذکر_یونسیه توام با حال یونسی نسخه ای نجات بخش
وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فىِ الظُّلُمَتِ أَن
👌👌 لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىِّ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ{۸۷}
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ{۸۸- انبیاء ع}
و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى شب، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم.پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مى دهیم.
🔸مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که از ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند.
یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانه هاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنه اى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد.
🔷"وجود مبارك يونس يك جمله بيشتر نگفت اين يك جمله او را از خطرهاي متراكم نجات داد .حالا معلوم ميشود كه اين جمله را يعني ذكر يونسي (عليه السلام) را كسي بايد بگويد كه خود را در ظلمت ببيند و بيچاره باشد آن حالت اگر باشد همين يك بار كافي است
حالا گاهي سؤال ميكنند كه ما چند بار بگوييم صد بار بگوييم, دويست بار بگوييم, در چه حالت بگوييم البته آدم صد بار بگويد صد بار ثواب ميبرد در حال سجده بگويد بيشتر ثواب ميبرد اما حالِ يونسي بايد داشت نه ذكر يونسي آن در آن حال وجود مبارك يونس واقعاً موحّد محض بود ديگر يعني وقتي كه هيچ راهي براي نجات انسان نباشد
اگر كسي خود را در ظلمت بيابد و بداند كه هيچ حجابي نيست و هيچ اثري از هيچ مؤثّري نيست و هيچ كسي نميتواند كاري انجام بدهد آن وقت دعايمان مستجاب است
👈اولاً انسان بايد حُسن ظن داشته باشد يك, ثانياً احساس كند كه هيچ راهي براي علاج او نيست" ایت اله جوادی آملی
براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم :#جزء_هفدهم
قسمتدوم
✅همه افراد #آزمایش می شوند و می میرند.
💢كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
🔹هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و به سوى ما بازگردانده مى شوید.(انبیاء/35)
این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد. قرآن در دنباله همین سخن میگوید: «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم، و سر انجام به سوی ما باز گردانده میشوید» البته آزمایش به وسیله بلاها سختتر است.جایگاه اصلی شما این جهان نیست، بلکه جای دیگر است
🔷 " #امتحانها دو قسم است:
امتحاني روزانه است كه هر روز هر چه كه از مسير قول و فعل و كار و سكوت ما ميگذرد آزمون الهي است
بعضي از مسائل است كه مهم است سالي يكي دو بار اتفاق ميافتد كه در سوره مباركه «توبه» فرمود مگر نميدانند (أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)اين گونه از آزمونها نظير آزمونهاي رسمي مدارس است كه سالي يكي دو بار اتفاق ميافتد
اما هر روز آزمون است, هميشه آزمون است چيزي در مسير زندگي ما نيست مگر امتحان الهي پس آن امتحانهاي مهم سالي يك يا دو بار ممكن است اتفاق بيفتد اما اين آزمونهاي جزئي هر روز است."
ایت اله جوادی املی
🔷 سوره حج
برخی ایات سوره #حج مدنی است. از جمله، ایاتی که اذن قتال و جهاد دفاعی را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به حج و بیان برخی احکام حج است.
✅ اجازه #جهاددفاعي و مقابله به مثل، خدا شر ظالمان را بوسيله #مردم دفع ميكند و انها را مدد میرساند.
خداوند از كساني كه ايمان آورده اند دفاع ميكند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده اي را دوست ندارد. {۳۸}
👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹}
همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند .جز اينكه ميگفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود ويران ميگردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري ميكند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰}
ذلِكَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰}
و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و
👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد اين همان آئين پدر شما ابراهيم است.{۷۸}
🟡 #دفاع از حقوق خويشتن، يك عمل طبيعى و واكنش عادلانه و درست است، و هر كسى مى تواند در صورتى كه مورد خشم قرار گرفت، از حقوق و آزادى و امنيّت خويش دفاع نمايد، و هر كسى در برابر بيدادى كه بر او رفته به همان اندازه مى تواند متجاوز را كيفر كند، و آن گاه اگر بر او ستمى رفت خدا او را يارى خواهد كرد، چرا كه خدا بسيار درگذرنده و آمرزنده است.
دست قدرت خدا از آستین آزادگان ملتها بیرون ميآيد. این خود مردم هستند که باید غیرت به خرج دهند و با اتحاد و همبستگی ملی، ستمگران را از مواضع قدرت برانند.
نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ] در حالی که او دخالت مستقیم نميکند، دلالت بر ویژگیهائی در روح و روان ملتها ميکند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گیرند، سیستم دفاعی مغزی آنان، غیرتها و قدرتهای ذاتی خاموش شدهای را برميانگيزد و به فعالیت و تحرک وا ميدارد.
👈👈جمله ((ثم بغى علیه ))، نیز اشاره به این است که اگر شخص در مقام دفاع از خویشتن تحت فشار ظلم قرار گیرد، خدا وعده یارى به او داده است ، و به این ترتیب کسى که از آغاز سکوت کند و تن به ظلم و ستم در دهد و هیچگونه گام مؤ ثرى در راه دفاع از خود بر ندارد خدا به چنین کسى وعده یارى نداده است، وعده الهى مخصوص کسانى است که تمام نیروى خود را براى دفاع در برابر ظالمان و ستمگران بسیج کنند و باز هم از طرف دشمن تحت ستم قرار بگیرند.
براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم : #جزء_هفدهم
قسمت سوم
✅ تصویری سخت از لحظه وقوع #قیامت
اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بى تردید زلزله قیامت، واقعه اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى دهد، غافل مى شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.{۲- حج}
✅ تعظیم #شعائر_الهی از روی تقوا نه نمایش
و مردم را دعوت عمومي به #حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. {۲۷}
💠ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ (۳۰/حج)
اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامی بدارد، قطعاً برای او نزد پروردگارش بهتر است،
ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ
(اينگونه است مناسك حج) و هر كس #شعائر_الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست. {۳۲}
شعائر جمع (شعره ) به معنى علامت و نشانه است ، بنابراين (شعائرالله ) بـه مـعـنـى (نـشـانـه هـاى پـروردگـار) اسـت كـه شـامـل سـر فـصلهاى آئين الهى و برنامه هاى كلى و آنچه در نخستين برخورد با اين آئين چشمگير است و از جمله مناسك حج مى باشد كه انسان را به ياد خدا مى اندازد.
🟡از ديدگاه برخى «شعائر خدا» به مفهوم 👈🏻دين و آيين اوست و بزرگداشت آن هم عبارت از ديندارى واقعى و عمل به مقررات و دورى از گناهان است .
با اين بيان، منظور آيه اين است كه : هر كس دين خدا و مقررات او را گرامى وبزرگ دارد، اين نشانگر پرواپيشگى و تقواى قلبى اوست،تا گفتار و عملكرد و نوشتار خود را خداپسندانه سازد و مقررات خدا را گرامى دارد.
🔹 آنچه را خداوند محترم داشته، گرامی بداريم. «وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ»
🔹بزرگداشتها بايد بر اساس تقوا باشد، نه #رقابت. مَنْ يُعَظِّمْ ... تَقْوَی الْقُلُوبِ
✅ فقط هنگام #خوشیها و #غنایم، #دیندار نباشیم که خسرالدنیا و الاخره خواهیم بود
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ ﴿۱۱﴾
و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به ظاهر میپرستد (نه از باطن و حقیقت) از این رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه کس آشکار است.
♦نکوهش از گروهی از مردم که خدا را درصورتی مى پرستند كه پرستش او خير دنيا برايشان داشته باشد. و معلوم است كه لازمه اين طور پرستش اين است كه دين را براى دنيا استخدام كنند اگر سودى مادى داشت پرستش خدا را استمرار دهند و بدان دل ببندد و اطمينان يابند و اما اگر دچار فتنه و امتحان شوند روى گردانيده به عقب برگردند به طورى كه حتى به چپ و راست هم ننگرند و از دين خدا مرتد شوند و آن را شوم بدانند و يا اگر شوم هم ندانند به اميد نجات از آن آزمايش و مهلكه از دين خدا روى بگردانند
آنها چنانند که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند!
گوئى آنها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تأمین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس!
جهت مطالعه سایر نکات جزء هفدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی از جزء #هفدهم، سوره حج، صدور اذن جهاد دفاعی
🎙سید کاظم فرهنگ
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۱۷ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
https://t.me/taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
May 11
#نکته_تصویری
جزء ١٧
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ #افْعَلُوا_الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(۷۷/حج)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! ركوع كنيد و سجده نماييد و پروردگارتان را عبادت كنيد و #كار_خیر انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد.
افْعَلُوا الْخَيْرَ
وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ. وَ لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ إِنَّ أَحَداً أَوْلَى بِفِعْلِ الْخَيْرِ مِنِّي، فَيَكُونَ وَ اللَّهِ كَذَلِكَ؛ إِنَّ لِلْخَيْرِ وَ الشَّرِّ أَهْلًا، فَمَهْمَا تَرَكْتُمُوهُ مِنْهُمَا، كَفَاكُمُوهُ أَهْلُهُ.
حکمت ۲۲ نهج البلاغه
به كار خير اقدام كنيد
و چيزى از آن را اندك ندانيد، كه كوچكش بزرگ، و كمش بسيار است، و احدى از شما نگويد: ديگرى در كار خير از من سزاوارتر است، كه سوگند به خدا چنين خواهد شد. براى خير و شر اهلى است، كه هرگاه شما يكى از آن دو را ترك كنيد اهلش آن را به جاى شما انجام مى دهند.
@quranpuyan
4_6050931281598877813.mp3
7.95M
💐معرفی کانال و تالارگفتگوهای #قرآن_پویان و کانالها و گروههای مرتبط(زیست قرآنی و تقرب) در پیام رسانها
در ویژه برنامه افطار #رادیو_قرآن
@quranpuyan
#بلوغ از منظر قرآن:
⁉ايا در قران عدد 9 سال براي #بلوغ_دختران ذكر شده است؟
🛑قسمت چهارم :
ادامه نظرات برخی #فقها و #مراجع که سن 9 سال را شرط کافی برای بلوغ نمیدانند
6⃣فتوای حضرت آیت الله اسحاق فیاض درباره سن تکلیف دختران در سال 1400 تغییر کرد.
براساس فتوای جدید، سن تکلیف دختران اتمام ۱۳ سال قمری است، البته مشروط به آنکه قبل از این سن علائم بلوغ آشکار نشود.
بنابراین دخترانی که هنوز علائم بلوغ در آنها ظاهر نشده است و کمتر از ۱۳سال سن دارند مکلف نمی باشند.
دخترانی که ۱۳ سال قمری را تمام میکنند ولو اینکه علائم بلوغ در آنها آشکار نشود، مکلف هستند.
7⃣ 🔹سوال :دختری دارم که به سن تکلیف رسیده است اما به لحاظ جسمی توان روزه داری ندارد. حکم چیست؟
🔹پاسخ ایت الله اسدالله بیاتزنجانی :
با سلام و تحیت ؛
تکلیف الهی بر کسانی واجب است که دارای بلوغ قوه و عقل (توان تشخیص و حسن و قبح) و قدرت (توان انجام تکالیف) باشند، بنابراین اگر فرض سوال از یکی از سه عنصر مذکور محروم باشد، تکلیفی ندارد.
8⃣ کتاب "بلوغ دینی دختران- بررسی فتوای سن تکلیف در 13سالگی"
📕 تالیف ایت اله محمد سروش محلاتی منتشر شد
↖️ در قرآن، به بلوغ با یک ملاک طبیعی در دختران و پسران اشاره شده است: #بلوغالحُلُم؛ یعنی زمانیکه نوجوان به حدی از رشد برسد که امکان #فرزندآوری داشته باشد، این مرحله در دختران با قاعدگی تحقق مییابد و تقریبا در سیزدهسالگی اتفاق میافتد.
↖️روایات در اینباره مختلف و متعارض است و نظر «مشهور» در میان فقهاء بلوغ دختران در تمام شدن #نُه سالگی است.
این نظر از شیخ طوسی آغاز شده و فقهای پیشین مانند مفید و صدوق بدان فتوا ندادهاند. از اینرو شگفتآور است که چنین فتوایی،اجماعی تلقی شده و برخی محققان را به تسلیم وا میدارد!
در این پژوهش ضمن نقد ادله فقهی، مبانی نظریه #سیزده سالگی تبیین و ترجیح داده شده است.
💫جهت ملاحظه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx
@quranpuyan
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_کمیل
🤲إِلٰهِى وَمَوْلاىَ أَجْرَيْتَ عَلَىَّ حُكْماً اتَّبَعْتُ فِيهِ هَوىٰ نَفْسِى، وَلَمْ أَحْتَرِسْ فِيهِ مِنْ تَزْيِينِ عَدُوِّى، فَغَرَّنِى بِمَا أَهْوىٰ وَأَسْعَدَهُ عَلَىٰ ذٰلِكَ الْقَضاءُ، فَتَجاوَزْتُ بِما جَرىٰ عَلَىَّ مِنْ ذٰلِكَ بَعْضَ حُدُودِكَ ، وَخالَفْتُ بَعْضَ أَوامِرِكَ، فَلَكَ الحَمْدُ عَلَىَّ فِى جَمِيعِ ذٰلِكَ؛ وَلَا حُجَّةَ لِى فِيما جَرىٰ عَلَىَّ فِيهِ قَضَاؤُكَ، وَأَلْزَمَنِى حُكْمُكَ وَبَلٰاؤُكَ،
وَقَدْ أَتَيْتُكَ يَا إِلٰهِى بَعْدَ تَقْصِيرِى وَ إِسْرافِى عَلىٰ نَفْسِى، مُعْتَذِراً نادِماً مُنْكَسِراً مُسْتَقِيلاً مُسْتَغْفِراً مُنِيباً مُقِرّاً مُذْعِناً مُعْتَرِفاً، لَاأَجِدُ مَفَرّاً مِمَّا كَانَ مِنِّى وَلَا مَفْزَعاً أَتَوَجَّهُ إِلَيْهِ فِى أَمْرِى، غَيْرَ قَبُو لِكَ عُذْرِى وَ إِدْخالِكَ إِيَّاىَ فِى سَعَةِ رَحْمَتِكَ . اللّٰهُمَّ فَاقْبَلْ عُذْرِى، وَارْحَمْ شِدَّةَ ضُرِّى، وَفُكَّنِى مِنْ شَدِّ وَثاقِى؛ا
💫خدای من
و سرور من،
حکمی را بر من جاری ساختی
که هوای نفسم را در آن پیروی کردم
و از فریبکاری آرایش دشمنم نهراسیدم،
پس مرا به خواهش دل فریفت
و بر این امر اختیار و ارادهام یاریش کرد،
پس بدینسان و بر پایه گذشتههایم
از حدودت گذشتم و با برخی
از دستوراتت مخالفت کردم،
پس حجت در همه اینها
فقط برای توست؛
و مرا هیچ دلیل
و حجتی نیست
در آنچه بر من از
سوی قضایت جاری شده
و فرمان و آزمایشت
ملزمم نموده
💫ای خدای من،
اینک به پیشگاهت آمدم،
پس از کوتاهی در عبادت
و زیادهروی در خواهشهای نفس
عذرخواه،
پشیمان،
شکستهدل،
جویای گذشت،
طالب آمرزش،
بازگشت کنان
با حالت اقرار
و اذعان
و اعتراف به گناه،
بیآنکه گریزگاهی
از آنچه از من سرزده بیابم
و نه پناهگاهی
که به آن روی آورم پیدا کنم،
جز اینکه پذیرای عذرم باشی
و مرا در رحمت فراگیرت بگنجانی.
خدایا! پس عذرم را بپذیر
و به بدحالیام رحم کن
و از بند محکم گناه رهایم ساز
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهجدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ
🔹ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ
🔹وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ
🔹یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
🔸خدایا آگاهم نما در آن به برکات سحرهایش
🔸و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش
🔸و بگمار تمام اعضایم را به پیروى کردن آثارش
🔸به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفان
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم: #جزء_هجدهم
قسمتاول
جزء هجدهم شامل سوره های #مومنون، #نور و بخشی از سوره #فرقان است.
✅ مومنان از افعال و افکار #لغو روگردانند
خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴] المومنون
"کار" لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمیشود بلکه افکار بیهوده و بی پایهای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول میدارد همه در مفهوم لغو جمع است.
در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شدهاند که نه تنها به اندیشههای باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمیزنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند."تفسیر المیزان
✅ #تعصب بر گروه،فرقه و آيين ، ممنوع. همواره #شنوای_حقیقت باش
💠فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.(مؤمنون/53)
(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند!
🔹 آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها و مذاهب و اقوام است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده،و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!.
این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است.
👈این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود، آنچنان که قرآن درباره مشرکان عصر نوح(علیه السلام) بیان مى کند:
🌱بار الها! هر زمان که من از اینها دعوت کردم که به سوى تو آیند و گناهانشان را ببخشى، انگشت ها بر گوش نهادند و جامه بر خود پیچیدند و در راه غلطشان اصرار ورزیدند و به شدت در برابر حق استکبار کردند .
👈و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به #حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مى ورزد و لجاجت مى کند.
✅ خیال نکنید #مال و #فرزند باعث خیر و برتری شماست.
أَیحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون)
آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ نه بلکه انها نمی دانند.
آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع آزمایش یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است.
جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze18
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم:#جزء_هجدهم
قسمتدوم
سوره #نور
از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.
✅ احکام #مجازات مرد و زن #زناکار مثالی از یک نظام جزایی جامع
۱- آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست (۱۰۰ضربه شلاق) و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن، با زناکار حرام است.
۲- آیات ۴و۵ مجازات افرادی که بدون دلیل، به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:۸۰ ضربه شلاق یعنی ۸۰درصد مجازات فعل زنا،را برای اتهام زنندگان قرارداده، ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست، معرفی کرده است.
۳- روش اثبات : ۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند.
چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده زیرا که اتهام زنا و شیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد.
🔷🔶 این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد.
✅ حرمت ورود و نفوذ به #حریم_خصوصی دیگران:
ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید و سلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. آیه ۲۷
پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود، داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید. آیه ۲۸
این آیه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند.
با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 👈 این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.
🔹 " #امنيّت و #آزادی برای ساكنين خانه بايد حفظ شود. «لا تَدْخُلُوا»
👈(ورود سرزده به حريم ديگران، #حرام است.)
🔹باز بودن در خانه، دليل جواز ورود نيست. «لا تَدْخُلُوا»
🔹مالكيّت افراد محترم است. «لا تَدْخُلُوا»
🔹از هر كاری كه موجب شكستن حريم میشود، دوری كنيد."
تفسیر نور
✅ تعریف #حریمهای_سه_گانه برای #زنان مسلمان
در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است:
الف: محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند.
ب: محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .زینتهای خود را پوشیده دارند جز آنچه که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) و به طرق دیگر هم، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب ننمایند.
ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند.
👈👈 بنا براین میتوان گفت قرآن سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است:
حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی
✒سیدکاظم فرهنگ
✅ دستور #کنترل_نگاه به زنان و مردان مومن
💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور)
به مؤمنان بگو: چشمان خود را فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام میدهند آگاه است.
🔷 اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد،
🔷" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته میشود، بنا بر اين آيه نمیگويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه میگويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند.
📚تفسیر نمونه
@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم : #جزء_هجدهم
قسمت سوم
✅ نکوهش شدید از #اتهام_زنندگان و #پخش_کنندگان_شایعات
آیات ۱۱ تا ۲۵ سوره نور به نکوهش و تقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است:
۱- همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند، مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد. آیه ۲۱
۲- گناه شنوندگان : چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام) ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است. آیه ۲۲
۳- گناه اتهام زنندگان و نقل کنندگان:
الف- چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید، دروغگویید(و مطابق آیه ۴ فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست) آیه ۱۳
ب- چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم و بزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه ۱۵
ج- بجای باور کردن و نقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است. آیه ۱۶
۴- خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه ۱۷
۵- اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود. لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده و عذابی بزرگ در دنیا و اخرت دارند. آیه ۱۹ و ۲۱
🔷🔶 درس مهم آیات ۲۵-۱ : از ۲۵ آیه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است، وسواس زیادی به خرج دهیم.
✅#تلاوت ظاهری قران كافی نيست، بلكه #مهجوريتزدايی لازم است
وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (۳۰/فرقان)
پيامبر (در روز قيامت از روی شكايت) میگويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
🔹اين سخن و اين شكايت پيامبر ص امروز نيز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظيمی از مسلمانان به پيشگاه خدا شكايت میبرد كه اين قرآن را به دست فراموشی سپردند، قرآنی كه رمز حيات است و وسيله نجات، قرآنی كه عامل پيروزی و حركت و ترقی است،
🔹نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعليم ندادنش به ديگران و عمل نكردن به آن، از مصاديق #مهجور كردن قرآن است. حتّی كسی كه قرآن را فرا گيرد ولی آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدی نداشته باشد، او نيز قرآن را مهجور كرده است.
🔹انتقاد از كسانی است كه آگاهانه قرآن را كنار میگذارند. اتَّخَذُوا ... و نفرمود:
«كان عندهم مهجورا»
📚تفاسیر نور و نمونه
جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze18
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا