eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
647 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
جزء 21 نكوهش و جمله إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ در سوره هاي لقمان و حديد بكاررفته است. "كلمه (مختال ) به معناى كسى است كه دستخوش خيالات خود شده، و خيالش او را در نظر خودش شخصى بسيار بزرگ جلوه داده، در نتيجه دچار به كبر گشته، از راه صواب گمراه شده است، و كلمه (فخور) به معناى كسى است كه زياد افتخار مى كند، و اين دو صفت يعنى اختيال - خيال زدگى - و كثرت فخر از لوازم علاقمندى به مال و جاه، و افراط در حب آن دو است."  تفسیر المیزان @quranpuyan
⚫⚫آیا حکومت امام (ع) یک بود؟ امام علی هدف خود را اقامه حق و رفع ظلم بیان می‌کند. 🔸اگر یک حکم شرعی نظر یا فعلی را تحمیل کند، به دلیل نقض احکام تکوینی دچار اشکال است 🗣آیت‌الله قائم مقامی در شب 21 رمضان: ❓آیا حکومت امام علی(ع) یک حکومت دینی بود؟ اگر مقصودمان از دین تنها باشد، پاسخ منفی است. انگیزه اولیه امام علی از پذیرش حکومت و اهتمام و دغدغه اصلی ایشان پس از به دست گرفتن آن، اجرای شریعت نبوده است. امام علی هدف خود را اقامه حق و بیان می‌کند. اما آیا می‌توان نتیجه گرفت انگیزه‌های دینی در شکل‌دهی حکومت ایشان نقشی نداشته؟ خیر. 🔹با مراجعه به منابع اصلی دینی درمی‌یابیم که دین با شریعت همسانی ندارد و اگر کسی دین را به احکام شرعی تقلیل دهد، مبتلا به تهمت بزرگ و افترا به خداوند شده است. 🔸خداوند دارای دو وجه آفریدگاری و پروردگاری است و شرک چیزی جز جدا کردن آفریدگاری خداوند از پروردگاری او نیست. مشرکان هم آفرینندگی خدا را قبول داشتند، اما پروردگاری او را درک نمی‌کردند و می‌گفتند بت‌ها ما را به خدا نزدیک می‌کنند. 🔹شکل دوم شرک آن است که اغلب مومنان و باورمندان به یگانگی آفریدگار و پروردگار به آن مبتلا هستند زیرا گمان می‌کنند خدا جهان را آفریده و بعد، گسیخته از طبیعت و سرشت خلقت، دینی را نازل کرده است. در واقع قائل بودن به جدایی و بی‌ارتباطی میان نظام تشریع و احکام دینی از یک طرف، و نظام تکوین و احکام وجودی از طرف دیگر، شکل دیگری از شرک است. 👈از امام صادق(ع) پرسیدند آیا اهل کتاب رهبران دینی خود را می‌پرستیدند؟ ایشان پاسخ داد خیر، تنها هرچه عالمان دینی به نام خدا می‌گفتند، می‌پذیرفتند. 🔹ساختار فقهی و حقوقی ما بی‌نظیر است و برای آن اعتبار زیادی قائلم. فقه از وجوه اصلی اندیشه دینی است، اما باید نسبت احکام شرعی و احکام وجودی را مشخص کنیم. 🔸این که خداوند انسان را آگاهی پذیر، پرسشگر، انتخابگر و خواهان اقناع آفریده، بیانگر بخشی از احکام وجودی در طبیعتِ انسان است. لازمه انتخابگری انسان این است که گزینه‌های متنوعی پیش روی انسان باشد، پس اگر در احکام تشریعی چیزی باشد که نظر یا فعلی را تحمیل کند و انتخابگری انسان را نفی کند، نقض ساحت آفریدگاری خدا از طریق نقض احکام وجودی او، و نوعی شرک است. 🔹دین تنها وقتی توحیدی است که جامع هر دو وجه آفریدگاری و پروردگاری باشد. مثلاً طبق احکام وجودی، دروغ و تهمت همیشه بد است، همه انسان‌ها کرامت دارند و اگر احکامی ناقض کرامت انسانی بود دچار اشکال است. احکام وجودی نسبت به احکام تشریعی اصالت و مرجعیت دارند، پس احکام تشریعی باید با احکام وجودی انطباق داشته باشند و هر فقیهی اول باید تکلیف خود را با احکام وجودی از جمله احکام اخلاقی روشن کند. 🔸۹۵درصد آیات و روایات دینی ناظر به احکام وجودی است، در حالی که اصلاً احکام وجودی مهجور و مجهول و ناشناخته است. 🔸بنی‌اسرائیل پس از رفتن حضرت موسی به کوه طور گوساله‌پرست شدند، وقتی موسی از طور برگشت به هارون نهیب زد که چرا مانع این کار نشدی، هارون گفت من ترسیدم بگویی بین بنی‌اسرائیل ایجاد کرده‌ام؛ موسی این عذر را پذیرفت که نشانه اهمیت حفظ نظام اجتماعی است. 🔹بعد از حکومت امام علی، ایشان به امام حسن گفت از مردم بخواهد به نماز تراویح در ماه رمضان که از زمان خلیفه دوم رسم شده بود، پایان دهند، اما مردم نپذیرفتند و اعتراض کردند و امام علی مقابله با این انحراف تشریعی را به خاطر حفظ نظام اجتماعی رها کرد. حضرت خود ۳۰ حکم تشریعی را برمی‌شمرند که به خاطر حفظ نظام اجتماع، از اجرای آن چشم پوشیده‌اند. نقل از کانال انجمن اندیشه و قلم @quranpuyan
.. ❇️ پنج وقت و از جمله ایاتی که بر اوقات نمازها اشاره دارد، ایات 17 و18 سوره روم است که مرتبط با اوقات فضیلت تسبیح خدا و نماز در طول روز می باشد: 💠فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ ﴿۱۷﴾ 🌱فولادوند: پس خدا را تسبيح گوييد آنگاه كه به درمى‏آييد و آنگاه كه به (صبح) درمى‏شويد 💠وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ ﴿۱۸﴾ 🌱فولادوند: و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين و و وقتى كه به (ظهر) مى‏رسيد 🔷همانطور که می بینیم در این ایات نیز تسبیح خداوند را در 4زمان خاص در طول شبانه روز تاکید کرده است. این زمانها با اوقات صلاه العشاء، صلاه الفجر و صلاه الوسطی (نماز ظهر)که در ایات 58سوره نور و 238 سوره بقره ذکر شده اند مطابقت دارد. 👈 هم چنین با ایه 114 سوره هود که امر به اقامه نماز در دو طرف روز (صبح وعصر ) میکند، مطابقت دارد. 🔷✨این ایات با ایات 39و40سوره قاف و 130سوره طاها که پیامبر را به تسبیح خدا در اوقات چهار گانه (پیش از طلوع و غروب افتاب ،شب و اطراف روز) دعوت میکرد ،نیز همخوانی دارد. 👌👈همه این ایات این نکته را تایید می کند که تسبیح و یاد خدا در اوقات جداگانه صبح ،ظهر،عصر ،ابتدای شب و پاسی از شب مورد تاکید قران و هرکدام فضیلتی جداگانه دارد که جمع نمازها در یک وقت ؛مشمول این تاکیدات و فضایل نیست. 📚نامه (52)نهج البلاغه :نامه امام علی ع به فرمانداران شهرها 🌕"امّا بعد، نماز ظهر را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد، ↩️و نماز عصر را در هواي روشن‏ و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود، ↩️و نماز مغرب را آنگاه كه روزه ‏دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند، ↩️و نماز عشاء را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد، ↩️و نماز صبح را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد" ♦"در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است،" رساله ایت الله صادقی تهرانی ♦آيت الله بهجت : نماز فراداي اول وقت، افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود. ♦ آيت الله حائري شيرازي : اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نمي‌شود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارند. 📚 جهت مطالعه سایر ایات و روایات مرتبط و نیز نظرات فقها به لینک زیر مراجعه نمایید. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst51_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx 💫زیست قرآنی. ┏━━━🍃=🌸━━━┓    @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 اگر قرار باشد جامعه‌اى به كمك يك فرمانروا، شود ولى براى حفظ اين فرمانروا حصارهاى آهنين دورش كشيد و ده‌ها، صدها و گاهى هزاران نفر را به در سياهچال انداخت، اين بهشت را به همان فرمانروا بايد بخشيد! اين جامعه خودبه‌خود به جهنمى سوزان تبديل مى‌شود. هيچ فرمانروايى حق ندارد طبق و حتى موازين تاريخى واقعاً خودش را از شايسته‌تر بداند و قيمتش را براى بالاتر بداند، آن هم در آن برخورد با معاويه. على حتى در آن موقع بحرانى تصادم با معاويه، در يك ، اجازه نداد عبدالرحمن‌بن ملجم دستگير و يا زندانى شود تا مبادا جان على به خطر بيفتد، چون اين نقطه، نقطه در اساس نگهدارى جامعه و نقطه انحراف از اساس است. اگر قرار شد بر اساس اتهام و سوءظن افراد را بگيرند، ممكن است اين دايره خيلى وسعت پيدا كند و ديگر كسى جرئت نفس كشيدن در برابر حكومت پيدا نكند. تجربه تاريخ هم نشان مى‌دهد دست زدن به اين نوع بگير و ببندها تحت عنوان نگهبانى و حفاظت جان فلان فرمانروا براى جامعه مضر است. به‌تدريج يا به‌سرعت، آزادى‌هاى فردى يا آزادى‌هايى كه نه‌تنها از نظر فرد بايد مورد احترام باشد بلكه از نظر هم بسيار ضرورت دارد، حتى ، حتى انتقادهاى راهنمايى‌كننده و سازنده، از بين مى‌رود و اين جامعه در سياه‌چال حكومت‌هاى زندانى مى‌شود. 🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی 📚 کتاب () ج ۶، ص ۱۸۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بخشی از ماه رمضان با صدای امام 🤲الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ............ 🌿امام صدر این تکه از دعا را در ابتدای موعظه روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین خوانده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ 🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ 🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ 🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. 🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را 🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را 🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت 🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت 🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان 🆔 @quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و دوم : قسمت‌_اول ✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است. ✅ مبارزه با و ، یکی از رسالتهای دشوار مبلغان دین الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹} (انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى ‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39} ♦خدا به پیامبر میفرماید تو نيز در تبليغ رسالتهاى پروردگار نبايد كمترين وحشتى از كسى داشته باشى هنگامى كه به تو دستور مى‌دهد يك سنت غلط جاهلى را در زمينه ممنوعیت ازدواج با همسر مطلقه فرزند خوانده در هم بشكن و با زينب همسر مطلقه زيد ازدواج كن، هرگز نبايد در انجام اين وظيفه كمترين نگرانى از ناحيه گفتگوى اين و آن به خود راه دهى كه اين سنت همگى پيامبران است. اصولا كار پيامبران در بسيارى از مراحل شكستن اينگونه است و اگر بخواهند كمترين ترس و وحشتى به خود راه بدهند در انجام رسالت خود پيروز نخواهند شد. تفسیر نمونه این سنتها و رسوم ممکن است در کل جامعه و یا به نام مناسک دینی تنها در بین دینداران شایع باشد که دشواری مبلغان دینی بیشتر خواهد بود . ♦شهید مطهری یکی از عوامل گسترش تحریفات در موضوع را عملکرد نادرست برخی وعاظ و گویندگان در برابر میل مستمعان به شنیدن مصیبتهای دردناکتر و گریه اور تر میداند. "نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است. باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود. من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند. اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟" ♦مثال دیگر ،بازنگری در برخی ارا و فتاوای فقهی مشهور است که با واکنش احتمالی بخشی از جامعه یا علما مواجه میشود که صرف این مخالفت نباید مجتهد را از بیان حکم باز دارد. از جمله ایت الله خمینی ره پس از صدور حكم ازادی ، در پاسخ به یکی از فقها که اشاره کرده بود:"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. " پاسخ داد: "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید را درنظر بگیرید و تحت تأثیر و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد." ✅ دیگران با نابجا ممنوع وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند. 🔹در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است. 🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. ‌‏🔹مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ‌- بُهْتاناً» ‏🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ‌ ... إِثْماً مُبِيناً جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan