لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫جزء 21، مروری بر سوره عنکبوت و نکات آن، سیدکاظم فرهنگ
عکس نوشته ( #اینفوگرافی)
#نکات_کلیدی از #جزء_21 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
Www.quranpuyan.com
May 11
May 11
#نکته_تصویری جزء 21
نكوهش #فخرفروشی و #خودبرتربینی
جمله إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ در سوره هاي لقمان و حديد بكاررفته است.
"كلمه (مختال ) به معناى كسى است كه دستخوش خيالات خود شده، و خيالش او را در نظر خودش شخصى بسيار بزرگ جلوه داده، در نتيجه دچار به كبر گشته، از راه صواب گمراه شده است، و كلمه (فخور) به معناى كسى است كه زياد افتخار مى كند، و اين دو صفت يعنى اختيال - خيال زدگى - و كثرت فخر از لوازم علاقمندى به مال و جاه، و افراط در حب آن دو است."
تفسیر المیزان
@quranpuyan
⚫⚫آیا حکومت امام #علی(ع) یک #حکومت_دینی بود؟ امام علی هدف خود را اقامه حق و رفع ظلم بیان میکند.
🔸اگر یک حکم شرعی نظر یا فعلی را تحمیل کند، به دلیل نقض احکام تکوینی دچار اشکال است
🗣آیتالله قائم مقامی در شب 21 رمضان:
❓آیا حکومت امام علی(ع) یک حکومت دینی بود؟
اگر مقصودمان از دین تنها #شریعت باشد، پاسخ منفی است. انگیزه اولیه امام علی از پذیرش حکومت و اهتمام و دغدغه اصلی ایشان پس از به دست گرفتن آن، اجرای شریعت نبوده است. امام علی هدف خود را اقامه حق و #رفع_ظلم بیان میکند. اما آیا میتوان نتیجه گرفت انگیزههای دینی در شکلدهی حکومت ایشان نقشی نداشته؟ خیر.
🔹با مراجعه به منابع اصلی دینی درمییابیم که دین با شریعت همسانی ندارد و اگر کسی دین را به احکام شرعی تقلیل دهد، مبتلا به تهمت بزرگ و افترا به خداوند شده است.
🔸خداوند دارای دو وجه آفریدگاری و پروردگاری است و شرک چیزی جز جدا کردن آفریدگاری خداوند از پروردگاری او نیست. مشرکان هم آفرینندگی خدا را قبول داشتند، اما پروردگاری او را درک نمیکردند و میگفتند بتها ما را به خدا نزدیک میکنند.
🔹شکل دوم شرک آن است که اغلب مومنان و باورمندان به یگانگی آفریدگار و پروردگار به آن مبتلا هستند زیرا گمان میکنند خدا جهان را آفریده و بعد، گسیخته از طبیعت و سرشت خلقت، دینی را نازل کرده است. در واقع قائل بودن به جدایی و بیارتباطی میان نظام تشریع و احکام دینی از یک طرف، و نظام تکوین و احکام وجودی از طرف دیگر، شکل دیگری از شرک است.
👈از امام صادق(ع) پرسیدند آیا اهل کتاب رهبران دینی خود را میپرستیدند؟ ایشان پاسخ داد خیر، تنها هرچه عالمان دینی به نام خدا میگفتند، میپذیرفتند.
🔹ساختار فقهی و حقوقی ما بینظیر است و برای آن اعتبار زیادی قائلم. فقه از وجوه اصلی اندیشه دینی است، اما باید نسبت احکام شرعی و احکام وجودی را مشخص کنیم.
🔸این که خداوند انسان را آگاهی پذیر، پرسشگر، انتخابگر و خواهان اقناع آفریده، بیانگر بخشی از احکام وجودی در طبیعتِ انسان است. لازمه انتخابگری انسان این است که گزینههای متنوعی پیش روی انسان باشد، پس اگر در احکام تشریعی چیزی باشد که نظر یا فعلی را تحمیل کند و انتخابگری انسان را نفی کند، نقض ساحت آفریدگاری خدا از طریق نقض احکام وجودی او، و نوعی شرک است.
🔹دین تنها وقتی توحیدی است که جامع هر دو وجه آفریدگاری و پروردگاری باشد. مثلاً طبق احکام وجودی، دروغ و تهمت همیشه بد است، همه انسانها کرامت دارند و اگر احکامی ناقض کرامت انسانی بود دچار اشکال است.
احکام وجودی نسبت به احکام تشریعی اصالت و مرجعیت دارند، پس احکام تشریعی باید با احکام وجودی انطباق داشته باشند و هر فقیهی اول باید تکلیف خود را با احکام وجودی از جمله احکام اخلاقی روشن کند.
🔸۹۵درصد آیات و روایات دینی ناظر به احکام وجودی است، در حالی که اصلاً احکام وجودی مهجور و مجهول و ناشناخته است.
🔸بنیاسرائیل پس از رفتن حضرت موسی به کوه طور گوسالهپرست شدند، وقتی موسی از طور برگشت به هارون نهیب زد که چرا مانع این کار نشدی، هارون گفت من ترسیدم بگویی بین بنیاسرائیل #تفرقه ایجاد کردهام؛ موسی این عذر را پذیرفت که نشانه اهمیت حفظ نظام اجتماعی است.
🔹بعد از حکومت امام علی، ایشان به امام حسن گفت از مردم بخواهد به نماز تراویح در ماه رمضان که از زمان خلیفه دوم رسم شده بود، پایان دهند، اما مردم نپذیرفتند و اعتراض کردند و امام علی مقابله با این انحراف تشریعی را به خاطر حفظ نظام اجتماعی رها کرد.
حضرت خود ۳۰ حکم تشریعی را برمیشمرند که به خاطر حفظ نظام اجتماع، از اجرای آن چشم پوشیدهاند.
نقل از کانال انجمن اندیشه و قلم
@quranpuyan
هدایت شده از فرهنگ
﷽
#باورهاورفتارهای_قرآنی..
#جزء_21
❇️ پنج وقت #پرفضيلت #ذكر و #نمازها
از جمله ایاتی که بر اوقات نمازها اشاره دارد، ایات 17 و18 سوره روم است که مرتبط با اوقات فضیلت تسبیح خدا و نماز در طول روز می باشد:
💠فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ ﴿۱۷﴾
🌱فولادوند: پس خدا را تسبيح گوييد آنگاه كه به #عصر درمىآييد و آنگاه كه به #بامداد(صبح) درمىشويد
💠وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ ﴿۱۸﴾
🌱فولادوند: و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين و #شامگاهان و وقتى كه به #نيمروز(ظهر) مىرسيد
🔷همانطور که می بینیم در این ایات نیز تسبیح خداوند را در 4زمان خاص در طول شبانه روز تاکید کرده است. این زمانها با اوقات صلاه العشاء، صلاه الفجر و صلاه الوسطی (نماز ظهر)که در ایات 58سوره نور و 238 سوره بقره ذکر شده اند مطابقت دارد.
👈 هم چنین با ایه 114 سوره هود که امر به اقامه نماز در دو طرف روز (صبح وعصر ) میکند، مطابقت دارد.
🔷✨این ایات با ایات 39و40سوره قاف و 130سوره طاها که پیامبر را به تسبیح خدا در اوقات چهار گانه (پیش از طلوع و غروب افتاب ،شب و اطراف روز) دعوت میکرد ،نیز همخوانی دارد.
👌👈همه این ایات این نکته را تایید می کند که تسبیح و یاد خدا در اوقات جداگانه صبح ،ظهر،عصر ،ابتدای شب و پاسی از شب مورد تاکید قران و هرکدام فضیلتی جداگانه دارد که جمع نمازها در یک وقت ؛مشمول این تاکیدات و فضایل نیست.
📚نامه (52)نهج البلاغه :نامه امام علی ع به فرمانداران شهرها
🌕"امّا بعد، نماز ظهر را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد،
↩️و نماز عصر را در هواي روشن و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود،
↩️و نماز مغرب را آنگاه كه روزه دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند،
↩️و نماز عشاء را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد،
↩️و نماز صبح را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد"
♦"در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است،" رساله ایت الله صادقی تهرانی
♦آيت الله بهجت : نماز فراداي اول وقت، افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود.
♦ آيت الله حائري شيرازي : اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نميشود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارند.
📚 جهت مطالعه سایر ایات و روایات مرتبط و نیز نظرات فقها به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst51_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx
💫زیست قرآنی.
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@zistequrani
┗━━━🌸=🍃━━━┛
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 اگر قرار باشد جامعهاى به كمك #فرمانروايى يك فرمانروا، #بهشت_برين شود ولى براى حفظ اين فرمانروا حصارهاى آهنين دورش كشيد و دهها، صدها و گاهى هزاران نفر را به #اتهام در سياهچال #زندان انداخت، اين بهشت را به همان فرمانروا بايد بخشيد!
اين جامعه خودبهخود به جهنمى سوزان تبديل مىشود.
هيچ فرمانروايى حق ندارد طبق #موازين_دينى و حتى موازين تاريخى واقعاً خودش را از #على شايستهتر بداند و قيمتش را براى #جامعه_اسلامى بالاتر بداند، آن هم در آن #بحران برخورد با معاويه.
على حتى در آن موقع بحرانى تصادم با معاويه، در يك #حالت_جنگى، اجازه نداد عبدالرحمنبن ملجم دستگير و يا زندانى شود تا مبادا جان على به خطر بيفتد، چون اين نقطه، نقطه #انحراف در اساس نگهدارى جامعه و نقطه انحراف از اساس #عدالت_اجتماعى است.
اگر قرار شد بر اساس اتهام و سوءظن افراد را بگيرند، ممكن است اين دايره خيلى وسعت پيدا كند و ديگر كسى جرئت نفس كشيدن در برابر حكومت پيدا نكند.
تجربه تاريخ هم نشان مىدهد دست زدن به اين نوع بگير و ببندها تحت عنوان نگهبانى و حفاظت جان فلان فرمانروا براى جامعه مضر است.
بهتدريج يا بهسرعت، آزادىهاى فردى يا آزادىهايى كه نهتنها از نظر فرد بايد مورد احترام باشد بلكه از نظر #رشد_جامعه هم بسيار ضرورت دارد، حتى #آزادى_انتقاد، حتى انتقادهاى راهنمايىكننده و سازنده، از بين مىرود و اين جامعه در سياهچال حكومتهاى #خودكامه #خودسر زندانى مىشود.
🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی
📚 کتاب (#در_مکتب_قرآن) ج ۶، ص ۱۸۹
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#مناجات_شبانگاهی
🎙بخشی از #دعای_افتتاح ماه رمضان با صدای امام #موسی_صدر
🤲الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ............
🌿امام صدر این تکه از دعا را در ابتدای موعظه روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین خوانده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستودومماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ
🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ
🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ
🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ
🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را
🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را
🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت
🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت
🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم :#جزء_بیست_و_دوم
قسمت_اول
✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است.
✅ مبارزه با #خرافات و #رسوم_غلط، یکی از رسالتهای دشوار مبلغان دین
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹}
(انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مىكنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {39}
♦خدا به پیامبر میفرماید تو نيز در تبليغ رسالتهاى پروردگار نبايد كمترين وحشتى از كسى داشته باشى هنگامى كه به تو دستور مىدهد يك سنت غلط جاهلى را در زمينه ممنوعیت ازدواج با همسر مطلقه فرزند خوانده در هم بشكن و با زينب همسر مطلقه زيد ازدواج كن، هرگز نبايد در انجام اين وظيفه كمترين نگرانى از ناحيه گفتگوى اين و آن به خود راه دهى كه اين سنت همگى پيامبران است.
اصولا كار پيامبران در بسيارى از مراحل شكستن اينگونه #سنتها است و اگر بخواهند كمترين ترس و وحشتى به خود راه بدهند در انجام رسالت خود پيروز نخواهند شد. تفسیر نمونه
این سنتها و رسوم ممکن است در کل جامعه و یا به نام مناسک دینی تنها در بین دینداران شایع باشد که دشواری مبلغان دینی بیشتر خواهد بود .
♦شهید مطهری یکی از عوامل گسترش تحریفات در موضوع #عاشورا را عملکرد نادرست برخی وعاظ و گویندگان در برابر میل مستمعان به شنیدن مصیبتهای دردناکتر و گریه اور تر میداند.
"نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است. باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود.
من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند. اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟"
♦مثال دیگر ،بازنگری در برخی ارا و فتاوای فقهی مشهور است که با واکنش احتمالی بخشی از جامعه یا علما مواجه میشود که صرف این مخالفت نباید مجتهد را از بیان حکم باز دارد.
از جمله ایت الله خمینی ره پس از صدور حكم ازادی #شطرنج، در پاسخ به یکی از فقها که اشاره کرده بود:"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. " پاسخ داد:
"شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید #تنهاخدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر #مقدس_نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و #آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."
✅ #آزار دیگران با #تهمتهای نابجا ممنوع
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58
و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بيآنکه مرتکب گناهی شده باشند، ميآزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفتهاند.
🔹در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است.
🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است.
🔹مهمترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ- بُهْتاناً»
🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ ... إِثْماً مُبِيناً
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم: #جزء_بیست_و_دوم
قسمت_دوم
✅ مجازات خلافهای منسوبان #چهره_های_دینی و اجتماعی بیشتر است.
یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب)
اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى سازیم.
(۳۱- احزاب)
♦"اين دو ایه مىگويد: زنان پيامبر اگر كار بدى كنند دو برابر ديگران عذاب خواهند ديد و در صورت كار خوب كردن دو برابر ديگران پاداش خواهند برد. علّت اين مطلب، جريان سبب و مسبب است، زن پيامبر اگر كار نيك كند، هم كار نيك كرده است و هم ديگران را به اسلام خوشبين نموده است، مردم چون ببينند كه در خانه پيامبر بدين عمل مىشود، تشويق مىشوند، همچنين است عكس قضيه. مراد از فاحشه كار بسيار قبيح است كه بر گناه كبيره تطبيق مىشود، مانند اذيت پيامبر، غيبت و نحو آن، قيد «مبينة» براى آنست كه اگر آشكار نشود فقط يك گناه دارد، زيرا وقتى كه آشكار نشد در ديگران اثر بد نخواهد گذاشت ."
تفسیر احسن الحدیث
🔹"كسانى كه #چهرهى_دينى و #اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است.
🔹خانواده و #بستگان_مسئولان_نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمىشوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مىبينند.
🔹 اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ متخلّف چه ميزان است؟ نِسٰاءَ اَلنَّبِيِّ ... اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مىفرمايد: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنٰا بَعْضَ اَلْأَقٰاوِيلِ ... لَقَطَعْنٰا مِنْهُ اَلْوَتِينَ اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگهاى گردن او را قطع مىكنيم."
تفسیر نور
✅ روزی با خداست. هرچه #انفاق کنید خدا عوضش را میدهد.
قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39)
♦سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد،
👈 آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است . از تفسیر المیزان
🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده میتوان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ
🔹انفاقها جبران میشود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است.
🔹انفاقها به بهترين صورت جبران میشود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
تفسیر نور
💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر
🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مىكنند و نماز بر پا مىدارند و از آن چه ما روزيشان كردهايم، پنهان و آشكار #انفاق مىكنند، به تجارتى دل بستهاند كه هرگز زوال نمىپذيرد.
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم: #جزء_بیست_و_دوم
قسمت_سوم
✅ ای کاش از #سران و #بزرگان اطاعت نمیکردیم
يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68
روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت ميکرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] ميگويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محرومشان کن، محروميتی بزرگ.
"♦«سادة» جمع «سيد» به #رؤسا و سران يك جامعه گفته مىشود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و #ريش_سفيدان اطلاق مىشود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند.
💢تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايهى #پشيمانى است.
💢همیشه #بزرگترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و #اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت (67احزاب)"
تفسیر نور
✅ ❓چگونه دنيا و #شيطان ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟
يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
فاطر:5
ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریبدهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا #فریب دهد.
♦ چگونه میشود کسی مردم را در مورد خدا #فریب دهد!؟
به نظر میرسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] میگردد و هم میتواند خوش باوری و سطحینگری پدید آورد. برخی میگویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بندهای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته میشود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است.
تفسير بازرگان
"و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد"
تفسیر المیزان
✅ شیطان #دشمن شماست. او برشما تسلطی ندارد فقط از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد.
إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾
در حقيقت شيطان دشمن شماست 👈👈شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند.
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8)
آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى راه مى گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى كند
♦وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ (۲۱)
و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبهای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت.
(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسههای او مقاومت میكند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است. 👈شیطان، كسی را به پيروی خود
مجبور نمیكند.
اين ما هستيم كه اجازه ورود به او میدهيم. قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل میكند:" من سلطهای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲).
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید.
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عکسنوشته ( #اینفوگرافی)
#نکات_کلیدی از #جزء_22 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
Www.quranpuyan.com
May 11
#نکته_تصویری
جزء بیست و دوم
اجتناب از #مکر و #حیله نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمىگردد.
وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر ۴۳)
"مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راههای پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیلهای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشتترین رذائل به حساب میآید که گناه شدید و بزرگی به شمار میرود."
جامع السعادات
بَد مكن كه بد افتى
چَه مَكَن كه خود افتى
@quranpuyan