eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💫شب شبی است که انسان باید هم تقدیر آفرینش را بفهمد و هم قدر خود را در این جهان دریابد. برای این کار می خواهد، سرمشق و نمونه می خواهد تا براساس آن خود را بسازد 🌴 و الگویی است که انسان، انسانی که می خواهد راه کمال را بپیماید بر طبق شخصیت و نسخه شخصیت او باید خود را بسازد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرازهايي از 🟢قسمت سیزدهم : 🤲٣٧﴾ يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ خاضِعٌ لَهُ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ خاشِعٌ لَهُ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ كائِنٌ لَهُ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ مَوْجُودٌ بِهِ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ مُنِيبٌ إِلَيْهِ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ خائِفٌ مِنْهُ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ قائِمٌ بِهِ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ صائِرٌ إِلَيْهِ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ، يَا مَنْ كُلُّ شَىْءٍ هالِكٌ إِلّا وَجْهَهُ. ﴿۳۸﴾ يَا مَنْ لَامَفَرَّ إِلّا إِلَيْهِ، يَا مَنْ لَامَفْزَعَ إِلّا إِلَيْهِ، يَا مَنْ لَامَقْصَدَ إِلّا إِلَيْهِ، يَا مَنْ لَامَنْجٰا مِنْهُ إِلّا إِلَيْهِ، يَا مَنْ لَايُرْغَبُ إِلّا إِلَيْهِ، يَا مَنْ لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِهِ، يَا مَنْ لَايُسْتَعانُ إِلّا بِهِ، يَا مَنْ لَايُتَوَكَّلُ إِلّا عَلَيْهِ، يَا مَنْ لَايُرْجىٰ إِلّا هُوَ، يَا مَنْ لَايُعْبَدُ إِلّا هُوَ. ﴿۳۹﴾ يَا خَيْرَ الْمَرْهُوبِينَ، يَا خَيْرَ الْمَرْغُوبِينَ، يَا خَيْرَ الْمَطْلُوبِينَ، يَا خَيْرَ الْمَسْؤُولِينَ، يَا خَيْرَ الْمَقْصُودِينَ، يَا خَيْرَ الْمَذْكُورِينَ، يَا خَيْرَ الْمَشْكُورِينَ، يَا خَيْرَ الْمَحْبُوبِينَ، يَا خَيْرَ الْمَدْعُوِّينَ، يَا خَيْرَ الْمُسْتَأْنِسِينَ. 💫٣٧) ای آن‌که هر چیز برایش فروتن است، ای آن‌که هر چیز برای او خوار است، ای آن‌که هستی هر چیز از او است ، ای آن‌که هر چیز به او پدیدار است، ای آن‌که هر چیز به‌سوی او بازگشت می‌کند، ای آن‌که هر چیز از او ترسان است، ای آن‌که هر چیز به او برپاست، ای آن‌که هر چیز به‌سوی او دگرگون می‌شود، ای آن‌که هر چیز همراه با ستایش او تسبیح‌گو است، ای آن‌که هر چیز جز ذاتش نابود است. 💫٣٨) ای آن‌که گریزگاهی نیست جز به سویش، ای آن‌که پناهی جز به سوی او نیست، ای آن‌که مقصدی جز به‌ جانب او نیست، ای آن‌که از خشمش رهایی نیست جز به پناه به سویش، ای آن‌که جز به‌سوی او شوقی نیست، ای آن‌که جنبش و نیرویی نیست جز به او، ای آن‌که جز از او مدد نجویند، ای آن‌که جز بر او توکّل نشود، ای آن‌که جز به او امیدی نیست، ای آن‌که جز او پرستیده نشود. 💫(٣٩) ای بهترین هراس‌انگیزان، ای بهترین شوق آفرینان، ای بهترین جویا شدگان، ای بهترین پاسخ دهندگان، ای بهترین قصد شدگان، ای بهترین یاد شدگان، ای بهترین ستودگان، ای بهترین محبوبان، ای بهترین خوانده شده، ای بهترین همدمان." ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً 🔹و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً 🔹و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً 🔹یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. 🔸 خدایا قرار بده برایم در این روز به سوی رضا و خوشنودیت، راهنمایی 🔸 و قرار مده برای شیطان در این روز بر من تسلطی 🔸 و قرار بده بهشت را برایم منزل و مقامی 🔸 اى برآورنده حاجتهاى جویندگان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قران روز بیست ویکم: قسمت‌اول جزء 21 شامل ادامه سوره عنکبوت، سوره های روم، لقمان، سجده و 30 ایه از سوره احزاب است. ✅ شما در اخرت است نه دنیا وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ 64-عنکبوت ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﺯﻳﭽﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻫﻤﺎﻧﺎ [ﺩﺭ] ﺳﺮﺍﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﻯ ﻛﺎﺵ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ♦"ﻛﻠﻤﻪ" ﻟﻬﻮ"، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻣﻔﻴﺪﺵ ﺑﺎﺯ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺳﺎﺯﺩ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﻟﻬﻮ، ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﺎﺩﻯ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﺩﻣﻰ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺯﺭﻕ ﻭ ﺑﺮﻕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻓﺎﻧﻰ ﻭ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺑﺎﻗﻰ ﻭ ﺩﺍﺋﻤﻰ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻭ ﺳﺮﮔﺮم ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻛﻠﻤﻪ" ﻟﻌﺐ"، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﻛﺎﺭ ﻭ ﻳﺎ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻣﻨﻈﻤﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻧﻈﻢ ﺧﻴﺎﻟﻰ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻏﺮﺽ ﺧﻴﺎﻟﻰ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﺯﻳﻬﺎﻯ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ، ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻯ ﻟﻬﻮ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﻟﻌﺐ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺎﻧﻰ ﻭ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺍﺳﺖ. ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺁﺧﺮﺕ، ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻛﺴﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﻘﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻨﺎﻳﻰ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻟﺬﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻟﻢ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺳﻌﺎﺩﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻘﺎﻭﺗﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺁﺧﺮﺕ ﺣﻴﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﻗﻌﻰ ". تفسیر المیزان ❓سؤال: با اين كه قرآن، خود به كار و تلاش براى آباد كردن زمين و سير و سفر و بهره‌مند شدن از طبيعت، همسر، زيبايى‌ها، خوراكى‌ها و كسب درآمد، سفارش نموده است، پس چگونه در اين آيه مى‌فرمايد: دنيا جز نيست؟ پاسخ: كاميابى‌هايى كه براى رسيدن به اهداف مقدّس و با روش و ابزار پسندیده و مشروع و در محدوده‌ى قانون و با رعايت ساير شرايط باشد، همه‌ى آنها مزرعه‌ى است و آنچه در اين آيه تحقير و مذمّت شده و معرّفى شده، ، دنيا پرستى و غرق شدن در آن است ✅ چه اعظم از مجاهدت در ؟ وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ (۶۹- عنکبوت) كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى ‏كنیم، و خداوند با نیكوكاران است‏. "«مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن. «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست‏» کنایه از این است كه جهادو تلاششان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است. « سُبُلَنَا؛ راه‏هاى خدا» عبارت است از راه ‏هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى‏ كند. 👌قرآن به تمامى افرادى كه در راه خدا مجاهدت مى¬كنند مژده داده كه ايشان را به راههاى خود هدايت مى¬كند و فرموده: (و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا) آن¬وقت در مهم¬ترين جهادشان كه همانا كلام پروردگارشان است، ايشان را هدايت نكند؟ 👈چه جهادى اعظم از مجاهدت در فهم كتاب خدا؟ و چه سبيلى بهتر از سبيل قرآن بشر را بسوى او هدايت مي¬كند؟! " علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ✅ عاقبت اصرار بر ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(۱۰- روم) سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند. ♦این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ویک به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze21 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قران روز بیست ویکم: قسمت‌_دوم ✅ عادت به و شکرگزاری وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ «12»لقمان و ما به لقمان حكمت داديم، كه شكرخدا را به جاى آور 🌸و هر كس شكر كند، همانا براى خويش شكر كرده؛ و هر كس كند (بداند به خدا زيان نمى‌رساند، زيرا) بى‌ترديد خداوند بى‌نياز و ستوده است. 🔹نعمت ويژه، مى‌طلبد. آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... اشْكُرْ لِلَّهِ‌ 🔹 ، به سود خود انسان است. «وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» ♦وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‌ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «14»لقمان "و ما انسان را درباره‌ى پدر و مادرش سفارش كرديم، او را حمل كرد، در حالى كه هر روز ناتوان‌تر مى‌شد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) براى من و پدر و مادرت سپاس گزار، كه بازگشت (همه) فقط به سوى من است". 🔷به بهانه آن كه كارى، وظيفه‌ى طبيعى فردى است، نبايد از سپاس و احسان او، شانه خالى كنيم. (باردارى ، امرى طبيعى است، ولى ما مسئوليّت داريم كه به احترام گذاريم و از زحمات او قدردانى كنيم). ✅ ظهور بلاهای ناشی از عمل انسانها، هم است و هم فرصتی برای تنبه و بازگشت ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم) به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده‏ اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان‏ برگردند. ♦آیه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ ايه معنی وسيع و گسترده‌ای را پيرامون ارتباط" فساد" و" گناه" با يكديگر بيان می‌كند كه نه مخصوص سرزمين مكه و حجاز است، و نه عصر و زمان پيامبر ص بلكه به اصطلاح از قبيل قضيه حقيقيه است كه پيوند" محمول" و" موضوع" را بيان می‌كند، به عبارت ديگر هر جا فسادی ظاهر شود بازتاب اعمال مردم است، و در ضمن يك هدف تربيتی دارد، تا مردم طعم تلخ نتيجه اعمالشان را بچشند، شايد به خود آيند. 👈هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى ‏كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى ‏زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد. ظهور و آشکار شدن فساد های ناشی از عملکرد انسانها،فرصتی برای تذکر و تنبه و باز گشت به صلاح است.اما اگر ادامه یابد و سایرین هم به عادت کنند😔 و تلاشی برای اصلاح صورت نگیرد، فرصت بازگشت از دست میرود.و به تهدیدی برای تحقق عذاب تبدیل میشود. این موضوع در آیات دیگر قران هم بیان شده است از جمله سوره سجده وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿۲۱﴾ و قطعا غير از آن عذاب بزرگتر از عذاب اين دنيا [نيز] به آنان مى‏چشانيم اميد كه آنها باز گردند. قبل از عذابهای بزرگ، خدا با گرفتار کردن مردم به عذابهای کوچکتر بدنبال فرصتی برای بازگشت انهاست. ✅ آمرزش وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا {5} احزاب و در آنچه اشتباها مرتكب آن شده ‏ايد بر شما گناهى نيست ولى در آنچه دلهايتان عمد داشته است[مسؤوليد] و خداست كه همواره آمرزنده مهربان است {5} 🔷قصد، نيّت و آگاهی، در ارتكاب جرم مؤثّر است. «أَخْطَأْتُمْ‌- تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ» 🔹به حساب نياوردن گناهان غير عمد و خطايی، برخاسته از آمرزندگی و مهربانی خداوند است. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ویک به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze21 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قران روز بیست ویکم: قسمت‌_سوم ✅ لجبازي و پافشاري در انكار ، بزرگترين ظلم در قران وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ ﴿۶۸﴾سوره عنکبوت "و کیست ستمکارتر از کسی که دروغی را بر خدا ببندد ( چيزي را كه خدا نفرموده باو نسبت دهد يا چيزي را كه خداوند فرموده،تكذيب و از خدا قطع انتساب نمايد) یا را زمانی که به سویش آمد کند؟ آیا در دوزخ جایگاهی برای کافران نیست؟" ♦از منظر قرآن،تکذیب یا عدم واکنش به و اخبار صادق که مستحق تصدیق و تایید هستند ،هم محسوب میشود. وبي توجهي به (بسته به ماهیت ومحتوای ان) می تواند به خدا،خود یا دیگران باشد. 👈👈 پس هر وقت متوجه شدید که خبری صدق است و یا به واقعه ای پی بردید ویا فهمیدید که نظر و قضاوت قبلی شما اشتباه بوده و واقعیت چیز دیگری است ،انرا بپذیرید و پافشاری بر اشتباه نکنید که خواهید بود و هر چه دیرتر انرا تصدیق کنید و واکنش مناسب نشان دهید ، بیشتر خواهد بود. 😔 👈این مهم بویژه برای والدین، همسران، مربیان، علما، مسئولین فرهنگی، سیاسی و رسانه ها اهمیت بیشتری دارد. ✅ و خداوند از فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ «47»روم پس، از كسانى كه مرتكب جرم شدند گرفتيم، و (مؤمنان را يارى كرديم كه) يارى مؤمنان حقّى است بر عهده‌ى ما. 👈در اين آيه چهار برنامه و سنّت الهى مطرح شده است: ✔️سنّت فرستادن پيامبر. ✔️سنّت معجزه داشتن انبيا. ✔️كيفر مجرمان. ✔️نصرت مؤمنان‌ 🔹انتقام از مجرم، يكى از مصاديق نصرت مؤمنان است. «فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا- نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» 🔹پيروزى مؤمنان، وعده‌ى قطعى خداوند است. (گرچه در ظاهر شهيد شوند ولى به هدفشان مى‌رسند.) «كانَ حَقًّا عَلَيْنا» 📚تفسیر نور ♦♦با اطمینان به نصرت خدا و همراهی و همدلی با مظلومان ، زمینه ساز قطع ظلم و فجایع انسانی باشیم. ✅ خلقت برای گرفتن در کنار هم وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «21/روم» 🌱و از جمله نشانه‌های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفريد تا در کنارشان آرام گيريد و بين شما دوستی و دلسوزی نهاد، بي‌ترديد در اين [عشق و ايثار] بس نشانه‌هاست برای مردمی که تفکر مي‌کنند. 🔹مودّت را دوستی ترجمه مي‌کنند، ولی دوستی ميان زن و شوهر را در زبان فارسی «عشق» مي‌نامند، اما «رحمت»، مرحله بالاتری از ناشی از غرايز جنسی و دوستي‌های دوطرفه است. رحمت نوعی دلسوزی و ايثار است که ذاتی و يکطرفه مي‌باشد. 🔹ما عادت کرده‌ايم نشانه‌های خدا را در عالم کهکشان‌ها و ابعاد نجومی دور از خود بيابيم، اما در اين آيه خدا را در پديده عشق و ايثار ميان همسران نشان مي‌دهد! ✅ نشانه های مومنان: با رب و انفاق روزانه إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ﴿۱۵﴾ سوره سجده تنها كسانى به آيات ما مى‏ گروند كه چون آن [آيات] را به ايشان يادآورى كنند سجده‏ كنان به روى درمى‏ افتند و به ستايش پروردگارشان تسبيح مى‏ گويند و آنان بزرگى نمى‏ فروشند (۱۵) تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۱۶﴾ پهلوهايشان از خوابگاهها جدا مى‏ گردد [و] پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى‏ خوانند و از آنچه روزيشان داده‏ ايم انفاق مى كنند (۱۶) تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ در بيشتر روايات و كلمات مفسران، به برخاستن از بستر برای اداء تفسير شده است. در این لیالی ارزشمند، التماس دعا🙏 جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ویک به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze21 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫جزء 21، مروری بر سوره عنکبوت و نکات آن، سیدکاظم فرهنگ
عکس نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء 21 نكوهش و جمله إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ در سوره هاي لقمان و حديد بكاررفته است. "كلمه (مختال ) به معناى كسى است كه دستخوش خيالات خود شده، و خيالش او را در نظر خودش شخصى بسيار بزرگ جلوه داده، در نتيجه دچار به كبر گشته، از راه صواب گمراه شده است، و كلمه (فخور) به معناى كسى است كه زياد افتخار مى كند، و اين دو صفت يعنى اختيال - خيال زدگى - و كثرت فخر از لوازم علاقمندى به مال و جاه، و افراط در حب آن دو است."  تفسیر المیزان @quranpuyan
⚫⚫آیا حکومت امام (ع) یک بود؟ امام علی هدف خود را اقامه حق و رفع ظلم بیان می‌کند. 🔸اگر یک حکم شرعی نظر یا فعلی را تحمیل کند، به دلیل نقض احکام تکوینی دچار اشکال است 🗣آیت‌الله قائم مقامی در شب 21 رمضان: ❓آیا حکومت امام علی(ع) یک حکومت دینی بود؟ اگر مقصودمان از دین تنها باشد، پاسخ منفی است. انگیزه اولیه امام علی از پذیرش حکومت و اهتمام و دغدغه اصلی ایشان پس از به دست گرفتن آن، اجرای شریعت نبوده است. امام علی هدف خود را اقامه حق و بیان می‌کند. اما آیا می‌توان نتیجه گرفت انگیزه‌های دینی در شکل‌دهی حکومت ایشان نقشی نداشته؟ خیر. 🔹با مراجعه به منابع اصلی دینی درمی‌یابیم که دین با شریعت همسانی ندارد و اگر کسی دین را به احکام شرعی تقلیل دهد، مبتلا به تهمت بزرگ و افترا به خداوند شده است. 🔸خداوند دارای دو وجه آفریدگاری و پروردگاری است و شرک چیزی جز جدا کردن آفریدگاری خداوند از پروردگاری او نیست. مشرکان هم آفرینندگی خدا را قبول داشتند، اما پروردگاری او را درک نمی‌کردند و می‌گفتند بت‌ها ما را به خدا نزدیک می‌کنند. 🔹شکل دوم شرک آن است که اغلب مومنان و باورمندان به یگانگی آفریدگار و پروردگار به آن مبتلا هستند زیرا گمان می‌کنند خدا جهان را آفریده و بعد، گسیخته از طبیعت و سرشت خلقت، دینی را نازل کرده است. در واقع قائل بودن به جدایی و بی‌ارتباطی میان نظام تشریع و احکام دینی از یک طرف، و نظام تکوین و احکام وجودی از طرف دیگر، شکل دیگری از شرک است. 👈از امام صادق(ع) پرسیدند آیا اهل کتاب رهبران دینی خود را می‌پرستیدند؟ ایشان پاسخ داد خیر، تنها هرچه عالمان دینی به نام خدا می‌گفتند، می‌پذیرفتند. 🔹ساختار فقهی و حقوقی ما بی‌نظیر است و برای آن اعتبار زیادی قائلم. فقه از وجوه اصلی اندیشه دینی است، اما باید نسبت احکام شرعی و احکام وجودی را مشخص کنیم. 🔸این که خداوند انسان را آگاهی پذیر، پرسشگر، انتخابگر و خواهان اقناع آفریده، بیانگر بخشی از احکام وجودی در طبیعتِ انسان است. لازمه انتخابگری انسان این است که گزینه‌های متنوعی پیش روی انسان باشد، پس اگر در احکام تشریعی چیزی باشد که نظر یا فعلی را تحمیل کند و انتخابگری انسان را نفی کند، نقض ساحت آفریدگاری خدا از طریق نقض احکام وجودی او، و نوعی شرک است. 🔹دین تنها وقتی توحیدی است که جامع هر دو وجه آفریدگاری و پروردگاری باشد. مثلاً طبق احکام وجودی، دروغ و تهمت همیشه بد است، همه انسان‌ها کرامت دارند و اگر احکامی ناقض کرامت انسانی بود دچار اشکال است. احکام وجودی نسبت به احکام تشریعی اصالت و مرجعیت دارند، پس احکام تشریعی باید با احکام وجودی انطباق داشته باشند و هر فقیهی اول باید تکلیف خود را با احکام وجودی از جمله احکام اخلاقی روشن کند. 🔸۹۵درصد آیات و روایات دینی ناظر به احکام وجودی است، در حالی که اصلاً احکام وجودی مهجور و مجهول و ناشناخته است. 🔸بنی‌اسرائیل پس از رفتن حضرت موسی به کوه طور گوساله‌پرست شدند، وقتی موسی از طور برگشت به هارون نهیب زد که چرا مانع این کار نشدی، هارون گفت من ترسیدم بگویی بین بنی‌اسرائیل ایجاد کرده‌ام؛ موسی این عذر را پذیرفت که نشانه اهمیت حفظ نظام اجتماعی است. 🔹بعد از حکومت امام علی، ایشان به امام حسن گفت از مردم بخواهد به نماز تراویح در ماه رمضان که از زمان خلیفه دوم رسم شده بود، پایان دهند، اما مردم نپذیرفتند و اعتراض کردند و امام علی مقابله با این انحراف تشریعی را به خاطر حفظ نظام اجتماعی رها کرد. حضرت خود ۳۰ حکم تشریعی را برمی‌شمرند که به خاطر حفظ نظام اجتماع، از اجرای آن چشم پوشیده‌اند. نقل از کانال انجمن اندیشه و قلم @quranpuyan
.. ❇️ پنج وقت و از جمله ایاتی که بر اوقات نمازها اشاره دارد، ایات 17 و18 سوره روم است که مرتبط با اوقات فضیلت تسبیح خدا و نماز در طول روز می باشد: 💠فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ ﴿۱۷﴾ 🌱فولادوند: پس خدا را تسبيح گوييد آنگاه كه به درمى‏آييد و آنگاه كه به (صبح) درمى‏شويد 💠وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ ﴿۱۸﴾ 🌱فولادوند: و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين و و وقتى كه به (ظهر) مى‏رسيد 🔷همانطور که می بینیم در این ایات نیز تسبیح خداوند را در 4زمان خاص در طول شبانه روز تاکید کرده است. این زمانها با اوقات صلاه العشاء، صلاه الفجر و صلاه الوسطی (نماز ظهر)که در ایات 58سوره نور و 238 سوره بقره ذکر شده اند مطابقت دارد. 👈 هم چنین با ایه 114 سوره هود که امر به اقامه نماز در دو طرف روز (صبح وعصر ) میکند، مطابقت دارد. 🔷✨این ایات با ایات 39و40سوره قاف و 130سوره طاها که پیامبر را به تسبیح خدا در اوقات چهار گانه (پیش از طلوع و غروب افتاب ،شب و اطراف روز) دعوت میکرد ،نیز همخوانی دارد. 👌👈همه این ایات این نکته را تایید می کند که تسبیح و یاد خدا در اوقات جداگانه صبح ،ظهر،عصر ،ابتدای شب و پاسی از شب مورد تاکید قران و هرکدام فضیلتی جداگانه دارد که جمع نمازها در یک وقت ؛مشمول این تاکیدات و فضایل نیست. 📚نامه (52)نهج البلاغه :نامه امام علی ع به فرمانداران شهرها 🌕"امّا بعد، نماز ظهر را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد، ↩️و نماز عصر را در هواي روشن‏ و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود، ↩️و نماز مغرب را آنگاه كه روزه ‏دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند، ↩️و نماز عشاء را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد، ↩️و نماز صبح را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد" ♦"در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است،" رساله ایت الله صادقی تهرانی ♦آيت الله بهجت : نماز فراداي اول وقت، افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود. ♦ آيت الله حائري شيرازي : اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نمي‌شود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارند. 📚 جهت مطالعه سایر ایات و روایات مرتبط و نیز نظرات فقها به لینک زیر مراجعه نمایید. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst51_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx 💫زیست قرآنی. ┏━━━🍃=🌸━━━┓    @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 اگر قرار باشد جامعه‌اى به كمك يك فرمانروا، شود ولى براى حفظ اين فرمانروا حصارهاى آهنين دورش كشيد و ده‌ها، صدها و گاهى هزاران نفر را به در سياهچال انداخت، اين بهشت را به همان فرمانروا بايد بخشيد! اين جامعه خودبه‌خود به جهنمى سوزان تبديل مى‌شود. هيچ فرمانروايى حق ندارد طبق و حتى موازين تاريخى واقعاً خودش را از شايسته‌تر بداند و قيمتش را براى بالاتر بداند، آن هم در آن برخورد با معاويه. على حتى در آن موقع بحرانى تصادم با معاويه، در يك ، اجازه نداد عبدالرحمن‌بن ملجم دستگير و يا زندانى شود تا مبادا جان على به خطر بيفتد، چون اين نقطه، نقطه در اساس نگهدارى جامعه و نقطه انحراف از اساس است. اگر قرار شد بر اساس اتهام و سوءظن افراد را بگيرند، ممكن است اين دايره خيلى وسعت پيدا كند و ديگر كسى جرئت نفس كشيدن در برابر حكومت پيدا نكند. تجربه تاريخ هم نشان مى‌دهد دست زدن به اين نوع بگير و ببندها تحت عنوان نگهبانى و حفاظت جان فلان فرمانروا براى جامعه مضر است. به‌تدريج يا به‌سرعت، آزادى‌هاى فردى يا آزادى‌هايى كه نه‌تنها از نظر فرد بايد مورد احترام باشد بلكه از نظر هم بسيار ضرورت دارد، حتى ، حتى انتقادهاى راهنمايى‌كننده و سازنده، از بين مى‌رود و اين جامعه در سياه‌چال حكومت‌هاى زندانى مى‌شود. 🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی 📚 کتاب () ج ۶، ص ۱۸۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بخشی از ماه رمضان با صدای امام 🤲الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ............ 🌿امام صدر این تکه از دعا را در ابتدای موعظه روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین خوانده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ 🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ 🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ 🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. 🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را 🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را 🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت 🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت 🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان 🆔 @quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و دوم : قسمت‌_اول ✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است. ✅ مبارزه با و ، یکی از رسالتهای دشوار مبلغان دین الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹} (انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى ‏ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39} ♦خدا به پیامبر میفرماید تو نيز در تبليغ رسالتهاى پروردگار نبايد كمترين وحشتى از كسى داشته باشى هنگامى كه به تو دستور مى‌دهد يك سنت غلط جاهلى را در زمينه ممنوعیت ازدواج با همسر مطلقه فرزند خوانده در هم بشكن و با زينب همسر مطلقه زيد ازدواج كن، هرگز نبايد در انجام اين وظيفه كمترين نگرانى از ناحيه گفتگوى اين و آن به خود راه دهى كه اين سنت همگى پيامبران است. اصولا كار پيامبران در بسيارى از مراحل شكستن اينگونه است و اگر بخواهند كمترين ترس و وحشتى به خود راه بدهند در انجام رسالت خود پيروز نخواهند شد. تفسیر نمونه این سنتها و رسوم ممکن است در کل جامعه و یا به نام مناسک دینی تنها در بین دینداران شایع باشد که دشواری مبلغان دینی بیشتر خواهد بود . ♦شهید مطهری یکی از عوامل گسترش تحریفات در موضوع را عملکرد نادرست برخی وعاظ و گویندگان در برابر میل مستمعان به شنیدن مصیبتهای دردناکتر و گریه اور تر میداند. "نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است. باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود. من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند. اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟" ♦مثال دیگر ،بازنگری در برخی ارا و فتاوای فقهی مشهور است که با واکنش احتمالی بخشی از جامعه یا علما مواجه میشود که صرف این مخالفت نباید مجتهد را از بیان حکم باز دارد. از جمله ایت الله خمینی ره پس از صدور حكم ازادی ، در پاسخ به یکی از فقها که اشاره کرده بود:"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. " پاسخ داد: "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید را درنظر بگیرید و تحت تأثیر و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد." ✅ دیگران با نابجا ممنوع وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند. 🔹در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است. 🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. ‌‏🔹مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ‌- بُهْتاناً» ‏🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ‌ ... إِثْماً مُبِيناً جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قرآن روز بیست و دوم: قسمت‌_دوم ✅ مجازات خلافهای منسوبان و اجتماعی بیشتر است. یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم. (۳۱- احزاب) ♦"اين دو ایه مى‌گويد: زنان پيامبر اگر كار بدى كنند دو برابر ديگران عذاب خواهند ديد و در صورت كار خوب كردن دو برابر ديگران پاداش خواهند برد. علّت اين مطلب، جريان سبب و مسبب است، زن پيامبر اگر كار نيك كند، هم كار نيك كرده است و هم ديگران را به اسلام خوشبين نموده است، مردم چون ببينند كه در خانه پيامبر بدين عمل مى‌شود، تشويق مى‌شوند، همچنين است عكس قضيه. مراد از فاحشه كار بسيار قبيح است كه بر گناه كبيره تطبيق مى‌شود، مانند اذيت پيامبر، غيبت و نحو آن، قيد «مبينة» براى آنست كه اگر آشكار نشود فقط‍‌ يك گناه دارد، زيرا وقتى كه آشكار نشد در ديگران اثر بد نخواهد گذاشت ." تفسیر احسن الحدیث 🔹"كسانى كه و دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است. 🔹خانواده و اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمى‌شوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى‌بينند. 🔹 اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ‌ متخلّف چه ميزان است‌؟ نِسٰاءَ اَلنَّبِيِّ‌ ... اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مى‌فرمايد: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنٰا بَعْضَ اَلْأَقٰاوِيلِ‌ ... لَقَطَعْنٰا مِنْهُ اَلْوَتِينَ‌ اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگ‌هاى گردن او را قطع مى‌كنيم." تفسیر نور ✅ روزی با خداست. هرچه کنید خدا عوضش را میدهد. قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39) ♦سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد، 👈 آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است . از تفسیر المیزان 🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» 🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده می‌توان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ‏🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ‌ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ‌ ‏🔹انفاق‌ها جبران می‌شود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است. ‏ 🔹انفاق‌ها به بهترين صورت جبران می‌شود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ» تفسیر نور 💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر 🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‌كنند و نماز بر پا مى‌دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‌ايم، پنهان و آشكار مى‌كنند، به تجارتى دل بسته‌اند كه هرگز زوال نمى‌پذيرد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze22 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan