eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5863942759311741743.mp3
3.37M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ 🌱پس بی‌شک از کسانی که (پیامبری) به‌سوی آنان فرستاده شد، سؤال می‌کنیم، و البته از پیامبران نیز سؤال خواهیم کرد. أعراف - ۶ 🔷✨در آیه قبل سخن از مجازات دنیوى ستمکاران در میان بود، در این آیه و سه آیه بعد از مجازات اخروى آنها بحث مى‏کند و به این ترتیب پیوندى روشن دارند. 👈نخست به عنوان یک قانون عمومى مى‏فرماید: «از تمام کسانى که پیامبران به سوى آنها فرستاده شدند، بطور قطع در روز قیامت سؤال مى‏کنیم» (فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ). نه تنها از آنها سؤال مى‏کنیم «از پیامبرانشان نیز مى‏پرسیم» که رسالت خویش را چگونه انجام دادند (وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ). بنابراین، هم رهبران مسؤولند و هم پیروان، هم پیشوایان و هم تابعان، منتها چگونگى مسؤولیتهاى این دو گروه متفاوت است. 🔹در روز قیامت، هم از رهبران سؤال مى‏شود، هم از امّت‏ها (جنّ و انس)، هم از نیکان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها. «فلنسئلنّ‏الّذین ارسل‏الیهم ولنسئلنّ المرسلین» 🔹سؤال در قیامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشکّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. «فلنسئلنّ... فلنقُصّنّ...» 🔹علم خداوند، دقیق است. «بعلم» (نکره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.) 🔹علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‏اى در کار نیست. «...بعلم و ما کنّا غائبین» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ روز قيامت و است 💠و الوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون 8/اعراف 🌱در آن روز میزان سنجش عمل بر اساس حق است ،پس هرکس که کفه اعمالش سنگین باشد، ایشان رستگارانند. 🔹مراد از (وزن )حساب اعمال و سنگینی آنهاست نه صاحبان اعمال و این آیه اثبات می کند که برای نیک و بد اعمال ، وزن و ارزشی وجود دارد و باید دانست که اعمال حسنه باعث سنگینی میزان و سیئات باعث خفت و سبکی میزان می گردند و همچنین اعمال باطل و حبط شده دارای وزن وارزشی نمی باشند، لذا آن میزانی که درقیامت اعمال با آن سنجیده می شود، همانا>حق < است ، به این معنا که هر قدر عمل مشتمل بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و وزن دارد و چون اعمال نیک مشتمل بر حق است از این رو دارای ثقل وسنگینی می باشند و بر عکس عمل بد و سیئه چون مشتمل بر هیچ حقی نیست وباطل صرف می باشد . 🔹لذا دارای وزن و اعتبار نیست ، لذا وزن هر عملی به مقدارحقی است که در آن وجود دارد. و هر کس که اعمال حسنه اش زیاد باشد میزان او سنگین خواهد بود ورستگار خواهد شد وهیچ فوزی از رستگاری اخروی بالاتر نیست. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۵۷ قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ [سپس] پرسید: ماموريت مهم شما چيست، اي فرستادگان؟ ۳۵ __ ۳۵- «خَطبْ» به کار مهم گفته مي‌شود. کاري که حاوي پيامي جدّي به «مخاطب» است، اين کلمه را با ذکر جمله «فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ» ابراهيم(ع) از فرشتگان پيام‌آور عذاب قوم لوط مي‌پرسد [حجر ۵۷ (۱۵:۵۷) و ذاريات ۳۱ (۵۱:۳۱) ]، و نيز فرعون از زنان درباري: «مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدْتُنَّ يُوسُفَ» [يوسف ۵۱ (۱۲:۵۱) ]. معناي پرسش موسي(ع) از سامري اين بود که مي داني تو چه بلاي عظيمي سر مردم آوردي؟ حجر : ۶۰ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَا إِنَّهَا لَـمِنَ الْغَابِرِينَ جز همسرش که مقدّر کرديم از باقي‌ماندگان باشد. ۳۶ __ ۳۶- همسر لوط با آنکه بيش از همه با آن مربي و معلم خدائي ارتباط داشت، از عقايد شرک‌آميز آباء و اجدادي خود دست برنداشت. لفظ «غابرين» که هفت بار در قرآن درباره اين زن تکرار شده، با غبار، که گرد و خاک هواست، هم ريشه مي‌باشد. غابر کسي است که از رفتن و رشد و از کاروان کمال باز ماند و همچون غبار هوا بنشيند. البته تقدير الهي، نه قضا و قدري از پيش تعيين شده، بلکه تقدير و سرنوشتي است که به «قدر» و اندازه و عملکرد بندگان ارتباط دارد. حجر : ۶۵ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَامْضُوا حَيْثُ تُؤْمَرُونَ پس خانواده‌ات را در پاسي از شب [از شهر] خارج کن و خود در پي ايشان روان شو [=رهبري و مراقبت کن] و هيچ يک از شما واپس نگردد ۳۸ [به سرعت از منطقه خطر خارج شويد و براي برداشتن اسباب و اثاثيه برنگردید] و بدانجا که فرمان داده شده‌ايد برويد. __ ۳۸- «يَلْتَفِتْ»، از ريشة «لَفَتَ»، انصراف و برگشتن از دين يا مسير طي شده است، التفات [در باب افتعال] هم به رو آوردن تعلق مي‌گيرد و هم به روگرداندن. https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5845908462218773663.mp3
27.86M
چیست؟ آیا منکر ضروری دین، کافر است؟ قسمت پنجم 🔴 "ضروری دین؛ مفهوم، مصداق، و ثبات یا تغییرپذیری آن!" 🔹 چهار مساله مهم و بنیادین درباره "ضروری" دین و مذهب: 1⃣ مساله اول اینکه: آیا خود "مفهوم" و "تعریف" ضروری، "ضروری" و واضح است یا "نظری" و اختلافی؟! 2⃣ مساله دوم اینکه: صرف نظر از "تعریف" ضروری، "مصادیق" ضروری، ضروری و واضح است یا نظری، اجتهادی و اختلافی؟! 3⃣ مساله سوم اینکه: فرضا "مفهوم" و "مصداق" ضروری، نزد همگان واضح و بدون اختلاف باشد - که قطعا نیست! - آیا مصداق یک امر ضروری، در همه زمان ها "ثابت" است یا "متغیر"؟! 4⃣ و مساله چهارم: ضرورت تفاوت و تفکیک قائل شدن بین"ضرورت دینی" و "ضرورت علمایی"‼️ و اشاره به خلط بسیاری از علما که دیگران را به انکار ضروریات متهم می کنند، بین این دو! 💢با توجه به عدم تعریف واحد از معنای ضروری دین، اختلاف در مصادیق و ثابت نبودن ان در طول زمان و نیز نظر علما در زمانهای مختلف، بنابراین ضروری دین به معنای واقعی فقط در مفاهیم است نه مصادیق و فقط کسی کافر خواهدبود که منکر  لااله الله و محمد رسول الله، باشد. ایت اله کمال حیدری @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،          و اگر پخته ام، سوخته ام کن. پیوسته دلم دم از رضای تو زند جان در تن من نفس برای تو زند گر بر سر خاک من گیاهی روید از هر برگی، بوی وفای تو زند الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش. در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛ به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛ دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست! 🖋خواجه عبدالله انصاری 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 12 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5866121055055123050.mp3
2.73M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه آفرينش و مهلت دادن به 💠قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ 🌱(خداوند) فرمود: «از آن (مقام) بیرون شو؛ در حالی که نکوهیده و رانده‌شده هستی. مسلماً کسانی از آنان که از تو پیروی ‌کنند، قطعاً جهنم را از همه‌ی شما لبریز خواهم کرد. أعراف - ۱۸ 👈‏در اين گونه بحثها معمولا سؤالات مختلفی به ذهن می‌آيد كه از همه مهمتر اين دو سؤال است. ❓‏۱- خداوند چرا شيطان را آفريد؟ با اينكه می‌دانست سرچشمه وسوسه‌ها و گمراهيها می‌شود؟. ❓‏۲- بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگی شد، چرا خداوند تقاضای او را مبنی بر ادامه حيات او پذيرفت؟. 🔹‏درباره سؤال اول كه اولا خلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بی‌عيبی بود و به همين دليل، ساليان دراز در صف مقربان درگاه خدا و فرشتگان بزرگش جای گرفته بود، اگر چه از نظر آفرينش جزء آنها نبود، سپس با سوء استفاده از آزادی خود، بنای طغيان و سركشی گذاشت و رانده درگاه خداوند گرديد و لقب شيطان را به خود اختصاص داد. 🔹‏ثانيا- وجود شيطان برای پويندگان راه حق نه تنها زيانبخش نيست، بلكه رمز تكامل نيز محسوب می‌شود، زيرا وجود يك دشمن قوی در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزيدگی او می‌گردد، و اصولا هميشه تكاملها در ميان تضادها به وجود می‌آيد، و هيچ موجودی راه كمال را نمی‌پويد مگر اينكه در مقابل ضد نيرومندی قرار گيرد. 👈‏نتيجه اينكه شيطان گرچه به حكم آزادی اراده در برابر اعمال خلاف خود مسئول است، ولی وسوسه‌های او، زيانی برای بندگان خدا و آنهايی كه می‌خواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلكه به طور غير مستقيم برای آنها ثمربخش خواهد بود.  🔹پاسخ سؤال دوم از آنچه در جواب سؤال اول گفتيم نيز روشن می‌شود، زيرا ادامه حيات او به عنوان وجود يك نقطه منفی برای تقويت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلكه مؤثر نيز بود، حتی قطع نظر از وجود شيطان در درون خود ما، غرائز مختلفی وجود دارد، كه چون در برابر نيروهای عقلانی و روحانی قرار گيرند، يك ميدان تضاد را تشكيل می‌دهند كه در اين ميدان پيشرفت و تكامل و پرورش وجود انسان صورت می‌گيرد، ادامه حيات شيطان نيز تقويت مبانی اين تضاد است، به تعبير ديگر هميشه وجود يك راه راست با توجه به خطوط انحرافی پيرامون آن مشخص می‌شود و تا چنين مقايسه‌ای در ميان نباشد، راه راست بازشناخته نخواهد شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️با جا پای مي گذاريم 💠وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «21 اعراف» 🌱و (شيطان براى آن كه وسوسه‌اش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم. 🔹با دروغ هايمان جا پاي ابليس مي گذاريم و به یاد آوریم که دروغ را نخستین بار شیطان گفت که در لباس دوست بر ما درآمد و با سوگندهای مؤکّد گفت: من هرآینه بی هیچ گمان شما را از نیکخواهانم. (اعراف: ۲۱). 🔹چقدر کار در نظر ما زشت آمد آن لحظه که دانستیم ما را به فریفته است، 🔻چگونه است که این‌جا خود بدین کار زشت مبتلا شده‌ایم. 📚برگرفته از پیشگفتار کتاب " در صحبت سعدی "به قلم حسین الهی قمشه ای ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا