#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_151
❇️#بازپرسى_عمومى!
💠فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ
🌱پس بیشک از کسانی که (پیامبری) بهسوی آنان فرستاده شد، سؤال میکنیم، و البته از پیامبران نیز سؤال خواهیم کرد.
أعراف - ۶
🔷✨در آیه قبل سخن از مجازات دنیوى ستمکاران در میان بود، در این آیه و سه آیه بعد از مجازات اخروى آنها بحث مىکند و به این ترتیب پیوندى روشن دارند.
👈نخست به عنوان یک قانون عمومى مىفرماید: «از تمام کسانى که پیامبران به سوى آنها فرستاده شدند، بطور قطع در روز قیامت سؤال مىکنیم» (فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ).
نه تنها از آنها سؤال مىکنیم «از پیامبرانشان نیز مىپرسیم» که رسالت خویش را چگونه انجام دادند (وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ).
بنابراین، هم رهبران مسؤولند و هم پیروان، هم پیشوایان و هم تابعان، منتها چگونگى مسؤولیتهاى این دو گروه متفاوت است.
🔹در روز قیامت، هم از رهبران سؤال مىشود، هم از امّتها (جنّ و انس)، هم از نیکان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها. «فلنسئلنّالّذین ارسلالیهم ولنسئلنّ المرسلین»
🔹سؤال در قیامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشکّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. «فلنسئلنّ... فلنقُصّنّ...»
🔹علم خداوند، دقیق است. «بعلم» (نکره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.)
🔹علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطهاى در کار نیست. «...بعلم و ما کنّا غائبین»
📚تفاسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_151
❇️#ميزانِ روز قيامت #حقّ و #حقيقت است
💠و الوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون 8/اعراف
🌱در آن روز میزان سنجش عمل بر اساس حق است ،پس هرکس که کفه اعمالش سنگین باشد، ایشان رستگارانند.
🔹مراد از (وزن )حساب اعمال و سنگینی آنهاست نه صاحبان اعمال و این آیه اثبات می کند که برای نیک و بد اعمال ، وزن و ارزشی وجود دارد و باید دانست که اعمال حسنه باعث سنگینی میزان و سیئات باعث خفت و سبکی میزان می گردند و همچنین اعمال باطل و حبط شده دارای وزن وارزشی نمی باشند، لذا آن میزانی که درقیامت اعمال با آن سنجیده می شود، همانا>حق < است ، به این معنا که هر قدر عمل مشتمل بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و وزن دارد و چون اعمال نیک مشتمل بر حق است از این رو دارای ثقل وسنگینی می باشند و بر عکس عمل بد و سیئه چون مشتمل بر هیچ حقی نیست وباطل صرف می باشد .
🔹لذا دارای وزن و اعتبار نیست ، لذا وزن هر عملی به مقدارحقی است که در آن وجود دارد. و هر کس که اعمال حسنه اش زیاد باشد میزان او سنگین خواهد بود ورستگار خواهد شد وهیچ فوزی از رستگاری اخروی بالاتر نیست.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۵۷
قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ
[سپس] پرسید: ماموريت مهم شما چيست، اي فرستادگان؟ ۳۵
__
۳۵- «خَطبْ» به کار مهم گفته ميشود. کاري که حاوي پيامي جدّي به «مخاطب» است، اين کلمه را با ذکر جمله «فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ» ابراهيم(ع) از فرشتگان پيامآور عذاب قوم لوط ميپرسد [حجر ۵۷ (۱۵:۵۷) و ذاريات ۳۱ (۵۱:۳۱) ]، و نيز فرعون از زنان درباري: «مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدْتُنَّ يُوسُفَ» [يوسف ۵۱ (۱۲:۵۱) ]. معناي پرسش موسي(ع) از سامري اين بود که مي داني تو چه بلاي عظيمي سر مردم آوردي؟
حجر : ۶۰
إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَا إِنَّهَا لَـمِنَ الْغَابِرِينَ
جز همسرش که مقدّر کرديم از باقيماندگان باشد. ۳۶
__
۳۶- همسر لوط با آنکه بيش از همه با آن مربي و معلم خدائي ارتباط داشت، از عقايد شرکآميز آباء و اجدادي خود دست برنداشت. لفظ «غابرين» که هفت بار در قرآن درباره اين زن تکرار شده، با غبار، که گرد و خاک هواست، هم ريشه ميباشد. غابر کسي است که از رفتن و رشد و از کاروان کمال باز ماند و همچون غبار هوا بنشيند. البته تقدير الهي، نه قضا و قدري از پيش تعيين شده، بلکه تقدير و سرنوشتي است که به «قدر» و اندازه و عملکرد بندگان ارتباط دارد.
حجر : ۶۵
فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَامْضُوا حَيْثُ تُؤْمَرُونَ
پس خانوادهات را در پاسي از شب [از شهر] خارج کن و خود در پي ايشان روان شو [=رهبري و مراقبت کن] و هيچ يک از شما واپس نگردد ۳۸
[به سرعت از منطقه خطر خارج شويد و براي برداشتن اسباب و اثاثيه برنگردید] و بدانجا که فرمان داده شدهايد برويد.
__
۳۸- «يَلْتَفِتْ»، از ريشة «لَفَتَ»، انصراف و برگشتن از دين يا مسير طي شده است، التفات [در باب افتعال] هم به رو آوردن تعلق ميگيرد و هم به روگرداندن.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5845908462218773663.mp3
27.86M
#ضروری_دین چیست؟ آیا منکر ضروری دین، کافر است؟
قسمت پنجم
🔴 "ضروری دین؛ مفهوم، مصداق، و ثبات یا تغییرپذیری آن!"
🔹 چهار مساله مهم و بنیادین درباره "ضروری" دین و مذهب:
1⃣ مساله اول اینکه: آیا خود "مفهوم" و "تعریف" ضروری، "ضروری" و واضح است یا "نظری" و اختلافی؟!
2⃣ مساله دوم اینکه: صرف نظر از "تعریف" ضروری، "مصادیق" ضروری، ضروری و واضح است یا نظری، اجتهادی و اختلافی؟!
3⃣ مساله سوم اینکه: فرضا "مفهوم" و "مصداق" ضروری، نزد همگان واضح و بدون اختلاف باشد - که قطعا نیست! - آیا مصداق یک امر ضروری، در همه زمان ها "ثابت" است یا "متغیر"؟!
4⃣ و مساله چهارم: ضرورت تفاوت و تفکیک قائل شدن بین"ضرورت دینی" و "ضرورت علمایی"‼️
و اشاره به خلط بسیاری از علما که دیگران را به انکار ضروریات متهم می کنند، بین این دو!
💢با توجه به عدم تعریف واحد از معنای ضروری دین، اختلاف در مصادیق و ثابت نبودن ان در طول زمان و نیز نظر علما در زمانهای مختلف، بنابراین ضروری دین به معنای واقعی فقط در مفاهیم است نه مصادیق
و فقط کسی کافر خواهدبود که منکر لااله الله و محمد رسول الله، باشد.
ایت اله کمال حیدری
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،
و اگر پخته ام، سوخته ام کن.
پیوسته دلم دم از رضای تو زند
جان در تن من نفس برای تو زند
گر بر سر خاک من گیاهی روید
از هر برگی، بوی وفای تو زند
الهی! در سر آب دارم، در دل آتش،
در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش.
در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛
به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛
دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست!
🖋خواجه عبدالله انصاری
💫کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 12 تا 22
📄#صفحـہ_152
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_152
❇️فلسفه آفرينش و مهلت دادن به #شيطان
💠قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ
🌱(خداوند) فرمود: «از آن (مقام) بیرون شو؛ در حالی که نکوهیده و راندهشده هستی. مسلماً کسانی از آنان که از تو پیروی کنند، قطعاً جهنم را از همهی شما لبریز خواهم کرد.
أعراف - ۱۸
👈در اين گونه بحثها معمولا سؤالات مختلفی به ذهن میآيد كه از همه مهمتر اين دو سؤال است.
❓۱- خداوند چرا شيطان را آفريد؟ با اينكه میدانست سرچشمه وسوسهها و گمراهيها میشود؟.
❓۲- بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگی شد، چرا خداوند تقاضای او را مبنی بر ادامه حيات او پذيرفت؟.
🔹درباره سؤال اول كه اولا خلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بیعيبی بود و به همين دليل، ساليان دراز در صف مقربان درگاه خدا و فرشتگان بزرگش جای گرفته بود، اگر چه از نظر آفرينش جزء آنها نبود، سپس با سوء استفاده از آزادی خود، بنای طغيان و سركشی گذاشت و رانده درگاه خداوند گرديد و لقب شيطان را به خود اختصاص داد.
🔹ثانيا- وجود شيطان برای پويندگان راه حق نه تنها زيانبخش نيست، بلكه رمز تكامل نيز محسوب میشود، زيرا وجود يك دشمن قوی در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزيدگی او میگردد، و اصولا هميشه تكاملها در ميان تضادها به وجود میآيد، و هيچ موجودی راه كمال را نمیپويد مگر اينكه در مقابل ضد نيرومندی قرار گيرد.
👈نتيجه اينكه شيطان گرچه به حكم آزادی اراده در برابر اعمال خلاف خود مسئول است، ولی وسوسههای او، زيانی برای بندگان خدا و آنهايی كه میخواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلكه به طور غير مستقيم برای آنها ثمربخش خواهد بود.
🔹پاسخ سؤال دوم از آنچه در جواب سؤال اول گفتيم نيز روشن میشود، زيرا ادامه حيات او به عنوان وجود يك نقطه منفی برای تقويت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلكه مؤثر نيز بود، حتی قطع نظر از وجود شيطان در درون خود ما، غرائز مختلفی وجود دارد، كه چون در برابر نيروهای عقلانی و روحانی قرار گيرند، يك ميدان تضاد را تشكيل میدهند كه در اين ميدان پيشرفت و تكامل و پرورش وجود انسان صورت میگيرد، ادامه حيات شيطان نيز تقويت مبانی اين تضاد است، به تعبير ديگر هميشه وجود يك راه راست با توجه به خطوط انحرافی پيرامون آن مشخص میشود و تا چنين مقايسهای در ميان نباشد، راه راست بازشناخته نخواهد شد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_152
❇️با #دروغهايمان جا پای #ابليس مي گذاريم
💠وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «21 اعراف»
🌱و (شيطان براى آن كه وسوسهاش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم.
🔹با دروغ هايمان جا پاي ابليس مي گذاريم
و به یاد آوریم که دروغ را نخستین بار شیطان گفت که در لباس دوست بر ما درآمد و با سوگندهای مؤکّد گفت:
من هرآینه بی هیچ گمان شما را از نیکخواهانم. (اعراف: ۲۱).
🔹چقدر کار #شیطان در نظر ما زشت آمد
آن لحظه که دانستیم ما را به #دروغ فریفته است،
🔻چگونه است که اینجا خود بدین کار زشت مبتلا شدهایم.
📚برگرفته از پیشگفتار کتاب " در صحبت سعدی "به قلم حسین الهی قمشه ای
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۶۶
وَقَضَيْنَا إِلَيْهِ ذَلِكَ الْأَمْرَ أَنَّ دَابِرَ هَـؤُلَاءِ مَقْطُوعٌ مُّصْبِحِينَ
اين امر [=وقوع زلزله و آتشفشان عذاب] را به اطلاع او رسانديم که صبحگاهان نسل اين مردم بريده خواهد شد [=اين شجرة مفسد و متجاوز ريشهکن ميشود]. ۳۹
__
۳۹- برحسب آيات متعدد قرآن، قوم لوط در اثر انفجار ناگهاني پوسته زمين، ناشي از تراکم گازها و مواد مذاب طبقات زيرين، که اصطلاحاً بمب آتشفشاني نام گرفته، نابود شدند. اين حادثه با موج انفجار و خروش شديدي که «صيحه» ناميده ميشود آغاز گرديد و با زير و رو شدن و جابجائي طبقات فوقاني، شهر و ساکنان آن را در کام خود فرو برد و سپس باراني از گدازهها و سنگريزههاي داغ منطقه را پوشاند.
هود ۸۲ (۱۱:۸۲) - فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ
شعراء ۱۷۳ (۲۶:۱۷۳) - وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ
قمر ۳۴ (۵۴:۳۴) - إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْنَاهُمْ بِسَحَرٍ
حجر : ۷۰
قَالُوا أَوَلَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعَالَـمِينَ
گفتند: مگر تو را از [پناه دادن و ميزباني] مردمان [غريبه] نهي نکرده بوديم؟ ۴۰
__
۴۰- چنين گفته شده که زيستگاه قوم لوط [سُدوم، گموره] در مسير کاروانهاي تجارتي قرار داشته و اين مردم نسبت به مسافران غريبه احساس ناخوشايندي داشتند و گويا در آغاز براي منصرف ساختن آنان از عبور از سرزمينشان، عمل زشتي را مرتکب شدند که به تدريج به آن خو گرفتند و ادامه دادند.
حجر : ۷۵
إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ
مسلماً در اين [حادثه] بس نشانههاست براي حقجويان. ۴۳
__
۴۳- «مُتَوَسِّمِ»، از ريشة «وَسَمَ» [علامت گذاشتن] است و «سَمِه» علامت و نشانه است. توسّم [در باب تفعل] دلالت بر کنجکاوي و پيجوئي براي شناخت حقيقت از طريق نشانهها ميکند، همچنانکه در توسل، وسيله جوئي مورد نظر ميباشد. اگر کساني با دستگاههاي گنجياب به دنبال ثروتهاي بيصاحب هستند، کساني هم پيجوي گنج آيات و اشارات هستند تا به ثروتها و عبرتهاي پايداري دست يابند.
حجر : ۷۶
وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُّقِيمٍ
و به درستی که آن [شهر یا دیار ویران شده هنوز] در مسير [کاروانيان] برجاي مانده است. ۴۴
__
۴۴- از آيات ۱۳۷ (۳۷:۱۳۷) و ۱۳۸ سوره صافات: «و شما بامدادان بر [ويرانههاي سرزمين] آنان عبور ميکنيد و شب هنگام نيز، پس چرا انديشه نميکنيد» [وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ وَبِاللَّيْلِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ] معلوم ميشود اين ويرانهها حوالي شهر مکه بوده و کاروانیان يا شتر چرانان و رمهداران از آن مسير همه روزه عبور ميکردند.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ضروري_دين چيست؟ ايا #انكارضروريات_دين، موجب #كفر و #قتل فرد ميشود؟
🛑 قسمت ششم:
🔻در چه صورتی انکار ضروری باعث #ارتداد میشود؟
"به اعتقاد علمای شیعه و سنی، انکار ضروری دین اسلام، موجب کفر است. در این باره دست کم شش نظر را میتوان در بین فقها یافت.
1⃣-در هر حالتی موجب #ارتداد است
انکار ضروری دین به خودی خود سبب مستقل کفر است و انکار ضروری دین، همانند انکار خدا و رسالت پیامبر، سبب تامّ کفر است؛ هر چند ناشی از شبهه باشد یا مستلزم تکذیب پیامبر نباشد. برخی این قول را به علامه حلی نسبت دادهاند.
2⃣-اگر از سوی #جاهل_مقصر باشد باعث #ارتداد است
منکر ضروری دین به شرطی مرتد است که جاهل مقصر باشد (شبهۀ او به دلیل کوتاهی خودش در شناخت شریعت رخ داده باشد)؛ اما اگر اگر جاهل قاصر باشد، مرتد نیست. این نظریه، از آنِ شیخ انصاری دانسته شده است.
3⃣-اگر از روی دشمنی و با #تکذیب_پیامبر باشد باعث ارتداد است
🔻انکار ضروری دین به شرطی موجب ارتداد میشود که مستلزم تکذیب پیامبر و رسالت او، و حاکی از انکار از روی #دشمنی باشد. بنابراین اگر کسی از روی جهل مرکب حکمی را با اعتقاد به اینکه جزء شریعت نیست انکار کند، مرتد نیست. با این حال باید قرائنی دالّ بر شبهه و جهل مرکب در فرد انکارکننده دیده شود.[۲۶] سید مرتضی، ملاهادی سبزواری، سید بحرالعلوم، آیتالله خویی از قائلان این نظریه دانسته شدهاند. به ادعای برخی، مشهور فقهایی که به مسئله منکر ضروری پرداختهاند و حتی برخی از کسانی که نظریه اول را پذیرفتهاند، صورت شبهه را استثنا کردهاند.
4⃣-اگر منکر، شهروند سرزمین اسلامی باشد مرتد است
منکر ضروری دین اگر در سرزمین اسلامی متولد شده و تا دوره جوانی در همان جا زندگی کرده و ضروریات اسلام را دانسته باشد و پس از آن انکار کند، کافر است. اما اگر منکر ضروری دین، از سرزمینهای دور از اسلام است، به گونهای که احتمال مخفی ماندن ضرورت بر او پذیرفتنی است، انکار ضروری دین موجب کفر او نمیشود. این نظریه از صاحب جواهر دانسته شده است.
5⃣-اگر منجر به انکار توحید و نبوت نشود باعث ارتداد نیست
سید روح الله خمینی در «کتاب الطهارة» با تأکید بر مسئلۀ عرف مسلمانان میگوید که گفتن شهادتین (اعتقاد به توحید و نبوت) برای مسلمان بودن کافی است و انکار برخی از احکام ــ اگر منجر به انکار این دو اصل نشود ــ موجب ارتداد نیست؛ زیرا مسلمانان عرفاً به کسی که دین پیامبر(ص) را قبول دارد اما در وجوب نماز دچار تردید شده یا مثلاً حج را مربوط به دوران ابتدایی اسلام میداند نمیگویند: «مسلمان نیست».
6⃣-اگر مستلزم تکذیب پیامبر باشد باعث ارتداد است
از نظر محقق داماد و سید موسی شبیری ارتداد در صورتی رخ میدهد که مستلزم تکذیب پیامبر(ص) باشد. اگر کسی بگوید: «پیامبر دروغ گفته است» باعث #کفر او میشود؛ اما اگر بگوید من پیامبر(ص) را قبول دارم؛ اما به دروغ بگوید «این حکم، گفتۀ پیامبر نیست»، باعث فسق او میشود؛ اما موجب کفرش نمیشود.
👈به گفتۀ آیتالله شبیری، حتی موارد روشنی همچون انکار #حج تمتع توسط صحابه نیز باعث نشده تا پیامبر(ص) و امام علی(ع) آنها را کافر بدانند. بنابراین #انکارضروری_دین، صرفاً میتواند یک اماره (نشانه) بر کفر باشد و به تنهایی باعث اثبات کفر نیست. پس اگر قطع داشته باشیم که فردی به رسالت پیامبر و توحید اعتقاد دارد؛ اما حکمی از شرع را انکار میکند محکوم به کفر نیست و مسلمان است.
🖥برگرفته از سايت ويكي شيعه
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
حَسْبِیَ اللهُ لَا اِلَهَ اِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
خدا مرا بس است ، معبودى نيست جز او من بر
او توكل مى كنم و او پروردگار عرش بزرگ است.
🌹 سوره توبه ، آیه ۱۲۹
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 23 تا 30
📄#صفحـہ_153
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan