eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و 🛑قسمت نهم: 🔴ضرورت تحول در 🔻خود اولین کسانی اند که روحانیت را كرده اند روحانیت برای اینکه بتواند جایگاهش را در مسیر درستی قرار دهد باید این نقد ها را دریافت و تحلیل کند. خود روحانیون اولین کسانی اند که راجع به روحانیت نقد واظهار نظر کرده اند. ↩️در دوره معاصر دانشگاهیان، ادبا، توده های عمومی مردم، سیاستمداران، پادشاهان، خاورشناسان، روشنفکران مذهبی و غیر مذهبی درباره روحانیت سخن گفته اند و گردآوری این دیدگاه ها و تحلیل آنها قابل توجه است. قدیمی ترین نقدها و ارزیابی ها از روحانیت را خود روحانیون داشته اند. شاید قدیمی ترین کتاب را نوشته است. سال1037ه.ق "رساله سه اصل" ملاصدرا که میان آثارش اثر فارسی او به شمار می آید در نقد روحانیت است. در ضمن رساله "سه اصل" ایراداتی را که به صنف روحانیون وارد می شود باز گو می کند. بعد از او شاگردش فیض کاشانی است. منتهی فیض کاشانی در لابه لای آثارش به این موضوع می پردازد. 📌فرد دیگری که تقریباً به صورت قابل توجه درباره و آفاتشان صحبت کرده مرحوم نراقی در جامع السعادت است. ایشان آنجا که مغرورین را ذکر می کند، ایشان را به هفت طایفه تقسیم می کند و از این هفت طایفه، دو طایفه به روحانیون بر می گردد. می فرماید: "طایفه سوم از اهل غرور و غفلت اهل علمند و مغرورین این طایفه بسیارند." و ادامه می دهد: "طایفه چهارم و ." 👈جالب است حدود ده صفحه از چاپ قدیمی این کتاب که در قطع وزیری است مرحوم به این بخش اختصاص داده است که من برخی از تکه های قابل توجه اش درباره اهل علم می خوانم: "یک عده اکثر عمر خود را صرف علم کلام و مجادلات نموده و اکثر اوقات خود را صرف تعلیم آداب منازعه رسانیده ... ↩️فرقه دیگری هستند که کمال را منحصر در عبارت فهمی می دانند و روزگار عزیز خود را صرف فهمیدن مطالب غیر که صحت آنها معلوم نیست می کنند، بلکه گاه است از برای عبارتی وجوه بسیار و بی شمار پیدا می کنند و مدت های مدید از عمر را به دانستن احتمالات عبارت مخالف مذهبی یا فلان صرف می کنند طایفه دیگر اوقات خود را مصروف بر تعلم صرف و نحو و معانی و بیان و شعر می کنند. ↩️گروهی دیگر هستند که مشغول علم شریعت می شوند و لکن بر فن معاملات از علم فقه اختصار می کنند و فروع نادره و شاذه در آن تتبع می کنند و از علم عبادات و اخلاق و اشتغال به طاعات دور می افتند ↩️و فرقه دیگر بر فن معاملات و عبادات هر دو سعی می کنند ولکن از قدر ضرورت از آنها تجاوز می کنند و در مسایل غیر مهمه و فروع اوقات را صرف می کنند واز آنچه مقصود از علم شریعت است که باشد باز می مانند." تا آنجا که مرحوم نراقی آخرین قسمت را ذکر می کند: "فرقه دیگر هستند که پا بر مسند و شرع نهاده و خود را یا قاضی یا صدراالاسلام می نامند" 👈و بعد توضیح می دهد: "فی الجمله اصناف بسیار است و کسی که تامل کند می داند که و تدلیس وافعال ذمیمه و بعضی از ایشان به جایی منتهی شده که وجود ایشان ضرر اسلام و مسلمین و موجب مبین، مردن ایشان نفع ایمان و بر طرف شدن ایشان باعث استقامت امر مومنان است چه ایشان و اند." مرحوم نراقی در بخش دیگر نیز می گوید: "طایفه چهارم هم واعظان اند و اهل غرور و غفلت ایشان نیز بسیارند." 🎙سخنراني حجت الاسلام مهريزي درهمایش منشور روحانیت با عنوان "روحانیت، نگرش ها و نگارش ها" 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما تَسبِقُ مِن أُمَّةٍ أَجَلَها وَما يَستَأخِرونَ ‍ هیچ امتی بر اجل و سر رسید حتمی خود پیشی نمی‌گیرد، و از آن تأخیر نیز نمی‌کند. مؤمنون/ ۴۳ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 17 تا 25 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5958773322220048864.mp3
2.69M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ قالُوا سَمِعنا وَ هُم لا یَسمَعُونَ انفال/21 🌱 مانند کسانی نباشید که گفتند؛ شنیدیم، در حالیکه هیچ نمی شنوند! ❌وقتی تو پیشاپیش تصمیم ات را گرفته ای، تو دگر در حال شنیدن نیستی! ❌وقتی غرق تعصبی، در حال شنیدن نیستی! ❌ وقتی برای جَدَل و کشمکش آمده ای، در حال شنیدن نیستی! ❌آنگاه که به ظاهر گوش می دهی و در باطن در جستجوی گرفتن نقطه ضعفی، در حال شنیدن نیستی! ❌آنگاه که فقط در فکر تخریب و هجوم به گوینده ای، در حال شنیدن نیستی! ❌آنگاه که متعصبانه بر باورها و برداشت هایت پای می فشاری، در حال شنیدن نیستی! ❌ آنگاه که زبانت ساکت است اما در سرت پر از گفتگوست، در حال شنیدن نیستی! ❌ آنگاه که ذهنت نرم و قلبت پذیرا نیست، در حال شنیدن نیستی! ❌ آنگاه که خالی از حسن ظنی، در حال شنیدن نیستی! آنگاه که سراپا پر از انکاری، در حال شنیدن نیستی! ❌ آنگاه که پر از نفرتی، در حال شنیدن نیستی! … ✅ 👈 ای دوست، شنیدن حقایق، سکوت همه جانبه می طلبد. سکوتی که زبان و ذهن و قلب را شامل می شود. ✅ 👈 بدان که شنیدن، اگر شنیدن واقعی باشد، اعجاز می کند. آدمی را به طرفة العینی متحول می سازد. 📚برگرفته از ڪانال نڪات تفسیرے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به سوی و 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّـهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ 🌱ای مسلمانان، در آن زمان که خدا و پیامبر، شما را به چیزی فرا می‌خوانند که به شما حیات می‌بخشد، به (دعوت) آنان پاسخ (مثبت) دهید، و بدانید که خدا میان انسان و قلبش حائل است و شما (در قیامت) جمع و فقط به‌سوی دادگاه او روان خواهید شد. أنفال - ۲۴ 🔷✨‏در تعقيب آيات گذشته كه مسلمانان را به علم و عمل و اطاعت و تسليم دعوت می‌كرد در اين آيات همان هدف از راه ديگری دنبال می‌شود. نخست می‌گويد:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد اجابت كنيد دعوت خدا و پيامبر را به هنگامی كه شما را به چيزی می‌خواند كه شما را زنده می‌كند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّـهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ‌) آيه فوق با صراحت می‌گويد كه دعوت اسلام، دعوت به سوی حيات و زندگی است حيات معنوی، حيات مادی، حيات فرهنگی، حيات اقتصادی، حيات سياسی بمعنای واقعی، حيات اخلاقی و اجتماعی، و بالآخره حيات و زندگی در تمام زمينه‌ها. 👌‏اين تعبير كوتاه‌ترين و جامع‌ترين تعبيری است كه در باره اسلام و آئين حق آمده است اگر كسی بپرسد اسلام هدفش چيست؟ و چه چيز می‌تواند به ما بدهد؟ در يك جمله كوتاه می‌گوئيم هدفش حيات در تمام زمينه‌ها و اين را به ما می‌بخشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣6⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۸۷ سوره حجر، منظور از چیست؟ آیا سوره است؟  🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ بخش آخر سبعا من المثانی چیست؟ معني مثاني در هر دو آيه (سوره حجر و زمر) آنست كه آيات بيكديگر عطف ميشوند و همديگر را روشن ميكنند و ميان آنها التيام و ارتباط و انعطاف وجود دارد.قاموس قران اما مَثاني، به معناي انعطافها و برگرداننده هاست. و مرجع آنها، حقايق ثابت و معارف الهي است كه به اخلاص تامّ و توحيد كامل منتهي ميشود.توضيح اينكه هر يك از معارف الهي، معرفت در حقّ خداي متعال و صفات و اسماء او را نتيجه ميدهد و به اعتبار ثانوي، موجب انعطاف و انصراف از غير خداي عزيز متعال ميگردد تا آنجا كه به توحيد كامل منتهي شود. التحقيق في کلمات القران در مفهوم و مصداق سبعا من المثانی نظرات و روایات زیادی وارد شده است از جمله بسیاری مفسرین با استناد به روایتی سبعا من المثانی را سوره حمد دانسته اند. طبري روايات «سبعا من المثاني» را چند دسته مي‏كند: ۱ -رواياتي كه مي‏گويند مراد از سبعا من المثاني طولاني‏ترين هفت سوره قرآن است. ۲ -رواياتي كه سبعا من المثاني را هفت آيه سوره فاتحه مي‏دانند. ۳ -رواياتي (در واقع، تنها يك روايت) داير بر اين كه مراد از سبعا من المثاني هفت بخش قرآن است. ۴- رواياتي كه مي‏گويند كلّ قرآن مثاني است. در بین نظراتی که جستجو و مشاهده شد، مناسب ترین احتمال این است که : "محتــوای وحــی قرآنــی بــر دو گونــه اســت : بخشـی کـه بـا کتـب آسـمانی پیشـین مشـابهت دارد و تکـرار آنهـا محسـوب میشـود و بخـش دیگـر کـه در کتـب آسـمانی پیشـین نظیـر نـدارد و مختـص بـه قـرآن کریـم و پیامبـر اکـرم ص اسـت. كلمــه »مثانــی« از ریشــه »ثنــی« بــه معنــی بازگشــتن بــه نقطــه آغــاز حرکـت و تکـرار دوبـاره چیـزی اسـت. ایـن تعبیـر مناسـب، اشـاره بـه بخشـی از وحـی اسـت کـه پیـش از آن در کتـب آسـمانی پیشـین آمـده اسـت و قـرآن بـه واسـطه نقـل آنهـا بارهـا خـود را مصدق کتــب آسـمانی پیشـین میخوانـد. قـرآن، خویـش را در کلام وحـی بـا وصفهـای گوناگونـی ماننـد حکیـم، مجیـد، مبیـن، ذی الذکـر و ... سـتوده اسـت؛ امـا ایـن آیـه تنهـا آیـه اسـت کـه در آن، قـرآن خویـش را بـا وصـف »عظیـم« معرفـی میکنـد. وصـف »عظمـت و بزرگـی« در ایـن آیـه کامـلا متناسـب مقـام امتنـان و نیـز اشـاره بـه وجـه برتـری قـرآن بـر سـایر کتـب آسـمانی اسـت. از اینـرو میتـوان گفـت تعبیـرَ القران العظيم اشـاره بـه بخشـی از قـرآن دارد کـه محتـوای آن تنهـا بـه پیامبـر اکـرم ص داده شـده اسـت و سـوره حمـد از مصادیـق ایـن بخـش اسـت کـه در قـرآن و سـایر کتـب آسـمانی نظیـر نـدارد." آقای سید کاظم فرهنگ zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت دهم: نقدهاي ملاصدرا بر روحانیت قشري و ظاهربين 💠ابتدای خرداد را روز بزرگداشت قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد که در این روزها جای شنیدن نقدهای ملاصدرا بر حوزه‌های علمیه و روحانیت از هر زمان دیگر خالی‌تر است. اگر زمانی که ملاصدرا این نقدها را بر روحانیت و حوزه‌های علمیه وارد کرده بود سرکوب و تبعید نمی‌شد شرایط جهان اسلام به حال تأسف‌بار امروز منجر نمی‌شد. ملاصدرا با وجودی که پرورش یافته همین حوزه‌ها بود ولی می‌نویسد: "امروز من در طلاب علوم دینی به عینه مشاهده می‌کنم که عمر خود را به مجادلات و ظواهر تفوق طلبانه می‌گذرانند. با عفریت گمراهی جهالت جهال، ذهن و فهم خود را پرکرده‌اند. با خیال پردازی و آنچه از معلم خود می‌شنوند که علم، جز همین فتوای حکومتی و قضاوت و فصل خصومت در دنیا نیست و علم دین، تنها مهارت جدل برای غلبه بر خصم و مباهات و اسکات وی نیست زندگی می‌کنند. "(کسر اصنام الجاهلیه، 1381، ص154- 158) در ابطال حق و ترويج باطل و تقبيح دانا و تحسين جاهل می‌کوشند. (رساله سه اصل، 1360، ص. 40) ✍️ محمد نصراصفهانی، 🔸ملاصـدرا خـود در مقدمـه بعضـي از كتابهـايش ماننـد و واردات قلبيـه از هـاي معاصران اعم از و مدرس و محدث و شـكوه سـرداده اسـت .📚(ملاصـدرا ١٣٨٣ ج ١ :١٢ـ٩ ) و شايد اگر نفوذ خانوادگي او نبود به عاقبت شيخ اشراق دچار ميگرديـد. 📚(ملاصـدرا١٣٦٠ :٢٧ .) 📌 او همانگونـه كـه از و انتقاد ميكرد و را مـورد نكـوهش قـرار مـيداد، _منحط و منحرف عصر خويش نيز سرسازگاري نداشت و همواره به نقد و رد آنها ميپرداخت 📒ملاصـدرا در رساله سه اصل كه تنها اثر به زبان فارسي است، بيشـتر علمـاي ظاهري را مورد خطاب قرار داده است كه از ديـن تنهـا بـه قشـر آن بسـنده كردهانـد و بـا آشـنايي مختصري با شرعيات و علوم نقلي خود را از كاملان و عالمان مجتهد ميپندارند و از ديگـر سـو بـه دشمني با اهل حقيقت و ارباب مكاشفه برمي خيزند. 🔻ملاصـدرا در بخشي از اين كتاب را به خاطر مخالفت با عارفان مورد انتقاد قرار داده، ميگويد: "بعضي از پرشر و فساد و خـارج از منطـق صـواب و حساب و بيرون از دائره سـداد و رشـاد، و متشـرعان بـري از شـرع بنـدگي و انقياد، منحرف از مسلك اعتقاد به مبدأ و معـاد، افسـار تقليـد در سـرافكنده، نفي درويشان شعار خود كرده اند 📚 (ملاصدرا ١٣٦٠ :٣٩ ) 📌در جاي ديگري از اين رساله، ملاصدرا در مقابل و منكران اهل طريقت به دفاع از و سالكان طريق حق ميپردازد و به آنها هشدار ميدهد و از مخالفت مردان خدا بازميدارد. 👈در جاي ديگر ملاصدرا به و وابستگي آنها به اهل و آنها مي تازد و ميگويد: " و همچنـين اسـت حـال آنهـا كـه خـود را از علمـا ميشـمارند و روي از جانب قدس و طلب يقين گردانيده متوجه محراب شـده اند، و ترك اخلاص و توكل كـرده طلـب و توقـع آن از ديگـران مينماينـد 📚.(٥٠ :١٣٦٠ ملاصدرا) 🔻ملاصدرا علت اصلي دشمني اهل ظاهر با اهل فقـر را ميدانـد و خطـاب بـه علمـاي قشري ميگويد: "همين علت است كه منشأ عداوت تو و همسـرانت بـا فقيـران و گوشه نشـينان شده است، زيرا كه تو و ايشان ميخواهيد كه از راه شيد و ريا و تشبه به علما و كسب جاه و عزت و تحصيل مال و ثروت كنيد، و را بـه زور حيلـه و تلبيس صيد خود سازيد، و اسباب تمتع دنيا را از راه صورت صـلاح و تقـوي فراهم آوريد. و اگر از كسي استشعار آن نموديد كه به حسب بـاطن آگـاه و مطلع است بر مكـر و غـدر و نقـص و جهالـت و كيـد و بطالـت امثـال شـما، ميخواهيد كه بنيادش در روي زمـين نباشـد 📚 (ملاصدرا ١٣٦٠ :٩٠-٨٨ ) 👈 وي همچون غزالي در احياء علوم الدين به تحريف و تخصيص بعضي اصطلاحات ماننـد كه در اصل معني ديگري داشته اند، اشاره ميكند و ميگويد: "و اكنون هـر كه خوض در اين مسايل طلاق و عتاق و لعان و بيع و سلم و رهانـت و مهـارت در قسـمت مواريـث و مناسخات و معرفت حدود و جرايم و تعزيـرات و كفـارات و غيـر آن) بيشتر ميكند، و اگرچه از علوم حقيقيه هيچ ندانـد، او را ميدانند؛ و حال انكه نزد ارباب بصيرت . . . كسي است كه بيش از همه كس از خـداي ترسـد و خـوف و خشـيت در دل وي بيشـتر باشـد 📚(ملاصـدرا .(٩٩ـ١٠٠ :١٣٦٠) 🔻از نظر دينداري و چون حائلي است كه مانع تجلـي صـورت حـق در آيينة دل ميشود 📚(ملاصدرا ١٣٦٠ :١١٧ ) 📚بررسی ديدگاه ملاصدرا دربارة آفات ظاهرگرايی دينی 🖋محمود رضا اسفنديار 💫ادامه دارد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم یا رادَّ ما قَدْ فاتَ اى بازگرداننده ی آنچه از دست رفته است. 🌷 دعای مشلول کانال آیه قرآن 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 26 تا 33 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5963276921847419315.mp3
2.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️کسی كه دارد،، خداوند و ويژه‌اى به او مى‌دهد. 💠یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکمُ‌ْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ  وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(29- انفال) 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‌ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‌دهد و بدى‌هايتان را از شما مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است. 👈تقوا یا همان خداترسی که در پرهیز از محرمات الهی نمود پیدا می‌کند عاملی است که برای کسب بصیرت. بصیرت آن دید با نفوذی است که پوسته ظاهر را شکافته و به واقعیت درونی راه پیدا می‌کند. یکی از کاربردهای مهم این حالت که خداوند آن را در اثر تقواپیشگی نصیب انسان می‌کند در تشخیص حق از باطل است. 🔷✨«فرقان» به معنی چیزی است که میان دو چیز فرق می‌گذارد که در آیه مورد بحث مراد ابزار فرق گذاری میان حق و باطل است، چه در اعتقادات (جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت) و چه در عمل (جدا کردن اطاعت از معصیت و چه در رأی و نظر (جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل)؛ آنچه مهم است این است که همه این‌ها نتیجه و میوه‌ای است که از درخت تقوا به دست می‌آید. 📚) المیزان ،ج9 ،ص56 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ واقعي، موجب تعويق نزول 💠وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (٣٣)انفال 🌱ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد، و (نیز) تا مى کنند خدا عذابشان نمى کند. 🔷✨مفهوم آیه اختصاص به مردم عصر پیامبر ندارد، بلکه یک قانون کلى درباره همه مردم است. در حدیث معروفى که از حضرت على (علیه السلام) نقل شده مى خوانیم: 🔷✨«در روى زمین دو وسیله امنیت از عذاب الهى بود: یکى از آنها (که وجود پیامبر بود) برداشته شد. هم اکنون به دومى (یعنى ) تمسک جوئید... سپس آیه فوق را تلاوت فرمود». 🔷✨تعبير در دعاى «کمیل» که از حضرت على (علیه السلام) نقل شده مى خوانیم. أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ الْبَلاءَ: «خداوندا! گناهانى را که مایه نزول بلاها مى شود بر من ببخش»! ❗این تعبیر نشان مى دهد اگر نباشد بسیارى از گناهان مى توانند سرچشمه نزول بلاها شوند . 👈ذکر این نکته نیز لازم است که منظور از ، گفتن و تکرار جمله «خدایا مرا ببخش» یا «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِى» نیست، بلکه روح یک حالت بازگشت به سوى حق و آمادگى براى جبران گذشته است. 📚خلاصه شده از تفسير نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا