eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 70 تا 75 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5980938540333143306.mp3
2.22M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، و ، بدون تلاش و مجاهدت كافی نيست 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 🌱کسانی‌ که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد کردند، و (نیز) کسانی که (به مهاجران) جا و پناه دادند و (ایشان را) یاری کردند، آنان، دوستان و حامی یکدیگرند، و نسبت به حمایت و یاری کسانی‌ که ایمان آورده‌اند و (هنوز) مهاجرت نکرده‌اند، تا زمانی که هجرت نکرده‌اند، شما هیچ مسئولیتی ندارید؛ ولی اگر به سبب (فشار شدید دشمن و برای حفظ) دین (خود)، از شما یاری خواستند، شما وظیفه‌ی یاری دارید؛ مگر این‌که (یاری آنان،) به زیان قومی باشد که میان شما و آنان، پیمانی (مبنی بر ترک مخاصمه) وجود دارد. (آری،) خداوند به کارهایتان بیناست. أنفال - ۷۲ 🔷✨سلسله آیات (72- 75) که آخرین فصل سوره انفال است بحثى را در باره «مهاجرین» و «انصار» و گروههاى دیگر مسلمین و ارزش وجودى هر یک از آنان، مطرح کرده و بحثهاى گذشته پیرامون جهاد و مجاهدان را بدین وسیله تکمیل مى‏کند. 👈در این آیات سخن از پنج گروه که چهار گروه آن از مسلمانان و یک گروه از غیر مسلمانانند به میان آمده است: آن چهار گروه عبارتند از: 1- مهاجرین نخستین. 2- انصار و یاران مدینه. 3- آنها که ایمان آوردند ولى مهاجرت نکردند. 4- آنها که بعدا ایمان آوردند و به مهاجران پیوستند. 🔷✨در این آیه مى‏گوید: «کسانى که ایمان آوردند و مهاجرت کردند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد نمودند و کسانى که پناه دادند و یارى کردند اولیاء و هم پیمان و مدافعان یکدیگرند» (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ). 🔷✨براى گروه نخست چهار صفت بیان کرده اول ایمان، دوم هجرت و سوم جهاد مالى و اقتصادى و چهارم جهاد با خون و جان خویش در راه خدا و در مورد «انصار» دو صفت ذکر شده نخست «ایواء» (پناه دادن) دوم یارى کردن. در حقیقت این دو گروه در بافت جامعه اسلامى یکى به منزله «تار» و دیگرى به منزله «پود» بود و هیچ کدام از دیگرى بى‏نیاز نبود. سپس به گروه سوم اشاره کرده، مى‏گوید: «و آنها که ایمان آوردند و مهاجرت نکردند (و به جامعه نوین شما نپیوستند) هیچ گونه ولایت و تعهد و مسؤولیتى در برابر آنها نداریم تا اقدام به هجرت کنند» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ حَتَّى یُهاجِرُوا). و در جمله بعد تنها یک نوع حمایت و مسؤولیت را استثنا کرده و آن را در باره این گروه اثبات مى‏کند و مى‏گوید: «هرگاه این گروه (مؤمنان غیر مهاجر) از شما به خاطر حفظ دین و آئینشان یارى بطلبند (یعنى تحت فشار شدید دشمنان قرار گیرند) بر شما لازم است که به یارى آنها بشتابید» (وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ). «مگر زمانى که مخالفان آنها جمعیتى باشند که میان شما و آنان پیمان ترک مخاصمه بسته شده» (إِلَّا عَلى‏ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ). و در پایان آیه براى رعایت حدود این مسؤولیتها و دقت در انجام این مقررات مى‏گوید: «و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بصیر و بیناست» (وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). همه اعمال شما را مى‏بیند و از تلاشها و کوششها و مجاهدتها و احساس مسؤولیتها آگاه است، همچنین از بى‏اعتنایى و سستى و تنبلى و عدم احساس مسؤولیت در برابر این وظایف بزرگ با خبر مى‏باشد!. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد 💠و الذین امنوا من بعد و هاجروا و جاهدوا معکم فاولئک منکم واولواالارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله ان الله بکل شی ء علیم 🌱وکسانی که ایمان آورده اند و بعدا مهاجرت کردند و همراه شما جهاد نمودند،پس ایشان از شمایند و در کتاب خدا خویشاوندان به یکدیگر سزاوارترند، هماناخداوند به هر چیز داناست. 🔷✨این جمله وضعیت مؤمنانی را بیان می کند که بعدابه مدینه مهاجرت کردند وبه گروه مسلمانان پیوستند و ایشان را هم جزء مؤمنان می شمارد،آنگاه جعل ولایت در بین خویشاوندان و نزدیکان می نماید که این همان ولایت ارث است ، لذا با این آیه ولایت ارث منحصر در بین خویشاوندان شد و ولایت ارثی که بین براردان ایمانی به سبب عقد اخوت ایجاد شده بود نسخ گردید،اما بقیه اقسام ولایت منحصر در ارحام نیست و بین همه مسلمانان وجوددارد و علت جعل این احکام هم آنست که خداوند نسبت به همه چیز علم دارد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️۹ نورانی از الأئمه (ع) 💠دو پیامد دیدار با برادران دینی عَبْدُالْعَظِيمِ بْن عَبْدِاللَّهِ الْحَسَنِيّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى (ع) يَقُولُ: مُلَاقَاةُ الْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ وَ تَلْقِيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ كَانَ نَزْراً قَلِيلاً. امام جواد عليه السلام فرمود: ديدار برادران مايه سلامتى و رشد عقل است؛ اگرچه بسيار اندك باشد. 💠افراد پیرامون خود را مورد قرار دهید قَالَ (الإمام الجواد) عَلَيْهِ السَّلَام: ... مَنِ انْقَادَ إِلَى الطُّمَأْنِينَةِ قَبْلَ الْخِبْرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ، وَ الْعَاقِبَةِ الْمُتْعِبَةِ. امام جواد عليه السلام فرمود: هر كه پيش از آزمودن، به كسى اطمينان كند، خود را در معرض هلاكت و فرجامى رنج آور قرار داده است.👌 💠این شخص با تو دشمنی می کند قَالَ (ع) قَدْ عَادَاكَ مَنْ سَتَرَ عَنْكَ الرُّشْدَ اتِّبَاعاً لِمَا تَهْوَاه‏. امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است.😡 💠نردبانی برای رسیدن به برترین ها قَالَ (ع) الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال‏. امام جواد عليه السلام می فرماید: اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى می باشد. 💠 تمثیلی از دوستی با انسان شرور قَالَ (ع) إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّرِيرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُه‏. امام جواد عليه السلام فرمود: از همنشينى با شرور بپرهيز؛ چرا كه مانند شمشير آخته، خوشْ منظر و زشتْ اثر است. 💠بهترین عطا قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: الْحَوَائِجُ تُطْلَبُ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ تَنْزِلُ بِالْقَضَاءِ، وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ. امام جواد عليه السلام فرمود: نيازها، با اميدوارى خواسته مى شود و با قضاى الهى نازل مى شود و عافيت، بهترين عطاست. 💠 یک رنگ باش قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً [لَهُ‏] فِي السِّر. امام جواد علیه السلام فرمود: در ظاهر،‌ خودت را دوست خداوند نشان مده، (‌در حالي كه)‌ در پنهان و در درون، دشمن خدا باشي. 💠 خشم بی زیان قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا يَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضَاهُ الْجَوْرُ. حضرت جواد الأئمه فرمود: خشم كسى كه ستم کردن او را خشنود مى سازد به تو زيانى نمی رساند. 💠 نتیجه حبّ و نسبت به قَالَ (ع) مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ. امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه شاهد كارى باشد و از آن کار بدش آید، مانند كسى است كه شاهد آن نبوده است و كسى كه شاهد كارى نباشد اما به آن کار راضى باشد، مانند كسى است كه شاهد آن بوده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5875211344747173342.m4a
23.36M
درسگفتارهایی در: حقوق سیاسی- اجتماعی انسان در اسلام جلسه دهم: حق و تکلیف، و نقد عمومی دانشگاه مفید، بهار ۴۰۳ ✅مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است. اسلام هم با حداقل 4 اصل، نظارت بر قدرت را فراهم و واجب کرده است 💢امربه معروف و نهی از منکر 👙حقگویی 💢دفاع از و مبارزه با ظالم 💢تشویق به در برابر سلطان جایر و حتی عادل دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
💐💐با سلام به مخاطبان عزيز 💫به منظور غنا و تنوع بيشتر مطالب كانال قران پويان و امكان دستيابي به زندگي قراني از طريق آشنايي با و مطلوب يا مذموم در قران 🟩🟨به امید خدا از روز 19 خرداد مصادف با نخستين روز از ماه ، هر روز در ساعت 14 يك پست با عنوان " " ارسال خواهد شد. ♻در اين مجموعه به ترتيب از ابتداي ، ايات حاوي مرتبط با زندگي فردي و اجتماعي استخراج. و به همراه ترجمه و شرح مختصر ارسال خواهد شد. ❇❇پیشنهادات و نظرات و همکاری مخاطبان عزیز کانال همواره مورد استقبال خواهد بود. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فرهنگ
❇انتشار کتاب" " با تالیف اقای سید حسین ترابی پيش گفتار مولف: این‌جانب پس از چندین سال تدریس زبان عربی و قرآن در مدارس و مساجد، متوجه شدم که در کنار کتاب‌های درسی مفاهيم قران، جای یک لغت‌نامه‌ی سبک و یک جلدی که برای قرآن‌آموز قابل حمل باشد و بتواند در کلاس از آن استفاده کند خالی است. از این‌رو، دست به‌‌کار تألیف آن شدم که حاصل تلاش پنج ساله‌ام این «فرهنگ قرآن‌آموز» است. این فرهنگ، برگرفته از «المُعجم الوسیط» می‌باشد که فرهنگستان کشور مصر آن را به چاپ رسانده و از نظر جامعیّت، اعتبار و ارزش در میان فرهنگ‌های جدید بی‌نظیر است. در «فرهنگ قرآن‌آموز» هر مدخل با حروف «سیاه» نشان داده‌شده. برای هر مدخلِ اسم یا حرف، معنی یا مترادف آن آمده و برای هر مدخل فعل، هر جا که نیاز بوده، یک مثال کوتاه و متناسب با کاربرد آن در قرآن، نشان داده شده است. پس از این مرحله، آیه‌ای که کلمه‌ی موردنظر در آن به‌کار رفته است آمده و به‌عنوان شاهد قرآنی ترجمه شده است؛ ترجمه‌ای نه تحت‌اللفظی، نه آزاد، بلکه مقیّد." ♦اين كتاب در 467 صفحه با قيمت 300 هزار تومان منتشر شده است. علاقمندان ميتوانند با تماس با شماره 09124164251 آنرا با 30درصد خريداري نمايند. ❇جهت مشاهده فایل پی دی اف فهرست و بخشی از صفحات ابتدا و انتهای کتاب و نیز دانلود رایگان فایل ورد ان به سایت مراجعه نمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postsm20200_ntshr-khtb--frhng-qrn-mwz-w-dnlwd-rygn-fyl-dyjytl-n.aspx#20200 @quranpuyan
❌خطراتِ در کمین دین ، آدمی و جامعه از نگاه امام جواد ع در بیان امام (ع) در راستای دین و انسان و جامعه ، سه خطر غیر قابل انکار معرفی شده است . نابودیِ دین ؛ در است ، و تباهی انسان در طمع اوست ، و سقوط جامعه ؛ در رهبری و ریاست زمامداران و مسئولانِ فاسد قرار دارد! "ولاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ ، وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ ، وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ ؛ - امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند.."(مسندالامام الجواد / ۲۴۶) ✅️تاثیر بر نابودی اخلاقی و سیاسی جامعه "بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ" ، پس مسئولان و رفتار مدیریتی آنان تاثیر غیر قابل انکار بر خیر و صلاح و نیکی جامعه دارد و نباید آدرس غلط به کسی دهیم! گرچه این جایگاه مدیریتی قابل انکار نیست ، اما اسلام در بخش مدیریت جامعه در مبارزه مستقیم با جاهلیت به تئوریِ متفاوتی در مدیریت و رهبری و مسئولیت دست زد و به تاثیر سوء رهبران و مدیران فاسد توجه نمود. ♦امام علی (ع) به شیوع و اشاره نمود و به سرداران لشکر نوشته‌اند: "حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با رشوه دادن حق خودشان را بخرند. ؛ - أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ" (نهج ، نامه ۷۹) در مورد دیگری تصریح نمود ؛ ظلم مدیران جامعه در معال ؛ باعث نابودی حکومت است ! در همان نامه به سرداران نوشته‌اند "تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که را از بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند.؛ - إِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ". ✅️باید از فاصله گرفت لذاست که ائمه دین (ع) توصیه های مهمی را در این رابطه ایراد داشته اند.نمونه آن در این بیان امام صادق (ع) به ابن‌ابان فرمود: «ای گروه نوجوانان! از خدا بترسید و به رؤسا مراجعه نکنید. آنان را رها کنید تا از ریاست بیفتند و خوار شوند و رجال را دوست و محرم اسرار به‌جای خدا قرار ندهید. به خدا! ما برای شما از آنان بهتریم . سپس با دست به سینه‌اش زد ؛ - یَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَیْرَهُمْ حَتَّی یَصِیرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.» (وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۳) ✅️در اسلام‌ نداریم به این عبارت استادمطهری توجه نمایید: ❌❌" مردم قبل از اسلام این طور گمان می کردند که آنها آفریده شده اند که از کورکورانه اطاعت نمایند اراده فقط اراده اداره کنندگان بود. اسلام آمد این ترتیب را بهم زد و 👈👈برای هر فردی حق و رقابت در مورد حکومت قائل شد و برای هر فردی در امر حکومت قرار داد ” . 🎙حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇انتشار کتاب" " با تالیف اقای سید حسین ترابی پيش گفتار مولف: این‌جانب پس از چندین سال تدریس زبان عربی و قرآن در مدارس و مساجد، متوجه شدم که در کنار کتاب‌های درسی مفاهيم قران، جای یک لغت‌نامه‌ی سبک و یک جلدی که برای قرآن‌آموز قابل حمل باشد و بتواند در کلاس از آن استفاده کند خالی است. از این‌رو، دست به‌‌کار تألیف آن شدم که حاصل تلاش پنج ساله‌ام این «فرهنگ قرآن‌آموز» است. این فرهنگ، برگرفته از «المُعجم الوسیط» می‌باشد که فرهنگستان کشور مصر آن را به چاپ رسانده و از نظر جامعیّت، اعتبار و ارزش در میان فرهنگ‌های جدید بی‌نظیر است. در «فرهنگ قرآن‌آموز» هر مدخل با حروف «سیاه» نشان داده‌شده. برای هر مدخلِ اسم یا حرف، معنی یا مترادف آن آمده و برای هر مدخل فعل، هر جا که نیاز بوده، یک مثال کوتاه و متناسب با کاربرد آن در قرآن، نشان داده شده است. پس از این مرحله، آیه‌ای که کلمه‌ی موردنظر در آن به‌کار رفته است آمده و به‌عنوان شاهد قرآنی ترجمه شده است؛ ترجمه‌ای نه تحت‌اللفظی، نه آزاد، بلکه مقیّد." ♦اين كتاب در 467 صفحه با قيمت 300 هزار تومان منتشر شده است. علاقمندان ميتوانند با تماس با شماره 09124164251 آنرا با 30درصد خريداري نمايند. ❇جهت مشاهده فایل پی دی اف فهرست و بخشی از صفحات ابتدا و انتهای کتاب و نیز دانلود رایگان فایل ورد ان به سایت مراجعه نمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postsm20200_ntshr-khtb--frhng-qrn-mwz-w-dnlwd-rygn-fyl-dyjytl-n.aspx#20200 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5990078097595045070.mp3
2.48M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan