eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره ۱- بیشترین تکرار کلمه ساجد در قران، سوره حجر ۴ بار - تنها تاکید بر حفظ قران توسط خداوند در این سوره (نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) -تکرار یستهزئون و مستهزیئن در سوره ۲ بار (در فراز دوم و اخر) ( در سوره های حجر،توبه،بقره و انعام ۲ بار کلمات و افعال این ریشه بکار رفته) ۲- اولین کاربرد فعل انتقمنا توسط خداوند -لاتمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا منهم:طه .حجر در هر دو سوره هم عبارت سبح بحمد ربک خطاب به پیامبر امده -در سوره نمل هم خطاب به پیامبر خدا فرمود: لا تکن فی ضیق مما یمکرون. در سوره حجر هم فرمود ولقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون - فعل امر لاتحزن در قرآن خطاب به پیامبر اسلام در موارد زیر بکار رفته است که همگی بصورت لاتحزن علیهم امده که به محزون نشدن پیامبر از اقدامات و گفتار و مکر مخالفان دلالت دارد:سوره نمل آیه ۷۰، نحل آیه ۱۲۷ و سوره حجر آیه ۸۸ - مشابهت با سوره شعرا : کذلک نسلکه فی قلوب المجرمین، لا یومنون به، درخواست مشرکان برای نزول فرشتگان، واخفض جناحک لمن اتبعک من اِلْمُؤْمِنِينَ ، انذر عشیرتک الاقربین،الذی یراک حین تقوم و تقلبک فی الساجدین(خطاب به پیامبر) تصحیح ترجمه و تدبر : آقای سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت چهاردهم 📌ايت اله صادقي تهراني: در هاى اسلامى شيعى و سنى همه چيز محور است جز 🔴"اصولا نارسائى در فهم قرآن ـ چه فردى و چه شورائى و جمعى اش ـ در اثر فرضها و انتظارات نادرستى است كه به ويژه در حوزه هاى علميه در اذهان و افكار شرعمداران راه يافته و با تحقق بخشيدن "لا اله الا الله" اگر گام «لا اله» را درست بپيمائيم يعنى افكار و نظرات بر خلاف قرآن يا حتى آنچه را كه قرآن نفى و اثبات ندارد كنار گذاريم ودرست با ديدة بصيرت قرآنى به آيات مقدسات آن بنگريم; اين عصمت سلبى وسيله اى است شايسته و بايسته براى عصمت ايجابى كه فهم كل قرآن حداقل در ترجمان تحت اللفظى آن است. معارضه قرآن و نبىّ قرآن از آغاز تاكنون و تا دامنه قيامت با مراتبى گوناگون استمرار دارد، و حتى گروهى از مسلمانان ناآگاه نيز بر ضد برهان قرآنى كمر بسته اند كه يا آن را تحريف شده مى دانند يا ظنى الدلالة 🔺🔺و بالاخره در حوزه هاى اسلامى شيعى و سنى همه چيز محور است جز قرآن، و لكن اِحكام آيات ربانى قرآن به گونه اى است كه تمام اين القايات شيطانى را پوچ و ناچيز مى كند كه در برابر حجت بالغه قرآنى هيچ حجتى برابرى ندارد، 🖋از مقدمه تفسير فرقان 🔴"اینان{فقهای سنتی} قرآن را در کل «ظنّی الدّلاله» و یا «مجمل» و بالاخره نیازمند به بیان حدیث دانسته اند، و حال آنکه قضیه درست به عکس است، که تنها قرآن می‌تواند حدیث را تصدیق و یا تکذیب کند، و مادامی که مطلبی در قرآن برای ما روشن نشود، تمسک به حدیث در مورد آن مطلب نادرست است، مگر در صورتی که نفی و اثباتی در این مورد در قرآن وجود نداشته باشد 🔻«فقه سنتی در طول صدها سال، کاری کرده که اصولاً در حوزه‌های اسلامی نه حضوری شایسته، بلکه چندان رنگی هم ندارد، و اگر نمونه‌هایی از فقه سنتی مخالف نص یا ظاهر قرآن، و نیز متضاد و متناقض و بالاخره برخلاف حس، عقل، فطرت و عدالت، به جهانیان نشان داده شود، مسلمانان را مردد یا کافر و کفار را در کفر خود استوارتر می‌کنند." 🖋از كتاب فقه گويا 🔴فتوا دادن کسی که حداقل یک دوره‌ی کامل احکام قرآن را اصالةً و در حاشیه‌اش سنت قطعیه را درست بررسی نکرده و پیروی از او نیز حرام است؛ زیرا برخلاف گمان بسیاری از فقیهان بیش از هزار آیه‌ی قرآن، پیرامون احکام فقهی در قرآن کریم موجود است، و حتی تنها پانصد آیه را که به‌گمانشان تنها آیات احکامند نیز به‌گونه‌ای شایسته مورد استدلال آقایان قرار نگرفته است، و به‌گمان «ظنّی‌الدّلالة» بودنشان اگر برخلاف روایات یا اجماعات یا شهرت‌ها یا فتواهایی باشند مورد تحمیل و تأویل قرار داده و برخلاف نص و یا ظاهر مستقر کریم مظلوم نظر داده و می‌دهند. 🔴هم‌چنین حرام است دادن کسی که قرآن کریم را به‌عنوان دلیل قطعی قبول نکرده و دلالت لغات و جملات آن را در حدّ ظن و گمان می‌پندارد، بنابراین بر تمامی بالغان و مکلفان واجب است که برای به‌دست آوردن فتاوای قرآنی، به‌گونه‌ای شایسته پی‌جویی کنند، 🔻🔻زیرا با کمال تأسف و شرمساری، نظرات بسیاری از سنّی و شیعه پایه‌ی قرآنی ندارد و برخلاف نص و یا ظاهرِ مستقرِّ قرآن کریم است، که این هم در نتیجه‌ی بی‌توجهی فقیهان سنّی نسبت به‌قرآن در برابر کتب ششگانه‌شان: «صحاح سّته» و گمانی پنداشتنِ دلائل قطعی قرآن توسط فقیهان شیعی می‌باشد، و این خود اساس تهاجم فرهنگی در همه ابعاد اسلامی است . 📚رساله نوین، مرحوم ایت الله دکتر صادقی تهرانی https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19251findunread_mhjwryt-qrn-dr-Hwzhhy-lmyh.aspx#post19251 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲....یَا أَلْطَفَ مِنْ کُلِّ لَطِیفٍ یَا أَجَلَّ مِنْ کُلِّ جَلِیلٍ یَا أَعَزَّ مِنْ کُلِّ عَزِیزٍ.سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ......  💕،‌ای لطیف‏تر از هر لطیف،‌ای باشکوه‏تر از هر باشکوه،‌ای عزیزتر از هر عزیز. منزّهی تو‌ای که معبودی جز تو نیست، (دعای جوشن کبیر- بند ۳۳) @quranpuyan
🌹سلام روز بخیر دوستان وهمراهان قرانی با عرض پوزش از عدم ارسال تلاوت یک صفحه قران در صبح امروز ان شاءالله فردا ارسال خواهذ شد 🌹🌹🌹
⭕چرا قرآن مهجور است؟ از قرآن چگونه باید استفاده کرد؟ 💢و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى و اجر، و لهذا جز به جهت آن اعتنائى نداريم.  مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده ‏اى حاصل نشود جز اجر و ثواب . 🟢 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است  بايد به روى مردم مفتوح نمود. راه استفاده از كتاب شريف ، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. 💢 گذاردن قرآن، مراتب بسیار و منازل بی شمار دارد که به عمده ی آن شاید ما متصّف باشیم. 🌟آیا اگر ما این صحیفه ی الهیّه را مثلا جلدی پاکیزه و قیمتی نمودیم و در وقت قرائت یا استخاره و به دیده نهادیم آن را مهجور نگذاشتیم؟ 🌟 آیا اگر غالب عمر خود راصرف در تجوید و جهات لغویّه و بیانیّه و بدیعیّه آن کردیم این کتاب شریف را از مهجوریّت بیرون آوردیم؟ 🌟 آیا اگر مختلفه و امثال آن را فرا گرفتیم از ننگ هجران از قرآن خلاصی پیدا کردیم ؟ 🌟آیا اگر وجود اعجاز قرآن و فنون محسنّات آن را تعلّم کردیم از شکایت رسول خدا مستخلص شدیم. هیهات! که هیچ یک از این امور مورد نظر قرآن و منّزل عظیم الشان آن نیست. 💢در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی کن، هرچند صرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده ی محجوب آثاری دلپذیر دارد. لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است،حاصل نگردد. 🎙امام خمینی ره https://zaya.io/szmuu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت پانزدهم : ⭕️سخنان مهم و تاسف برانگیز آیت الله جوادی آملی: 🔻در حوزه ها نه قران ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع بلکه ، حاکم است. 🌹روح علامه طباطبایی را خدا مهمان قران بکنه. این واقع اسلام شناس خوبی بود . شما قدری از حوزه ها دور برید ی مقداری دست از دور داشته باشید .دین شناسی کنید ببینید این حوزه ها رو کی می گرداند . 👈👈ببینید منابع غنی وقوی 4چهارتاست ↩️قرآن ↩️روایت ↩️عقل ↩️اجماع 🔻 که متاسفانه انچنان رشدی در حوزه ها نداشته است .😔 🔻قرآن هم عده ای معاذالله بعنوان تحریف شده یا کاری با ان نداریم یا اطلاقاتش در حوزه بیان نیست در اصل تشریع و امثال ذالک در حوزه ها رواج نداره. 🔻روایت اگر معتبر باشه و پیشینیان عمل نکنند ، روایت معتبر را از حجیت می اندازد. 👈اگر چنانچه و بهش عمل بکنند بهش عمل کنند این صاحب قدرت میشه . معتبر میشه مدار استنباط فقهی میشه. قرآن که معمولا نیست توکار. 👈👈👈پس محور دین را داره می گرداند . یعنی داره می گردانه اجماع به ان معنا خیلی کمه .اجماع نداریم . تقریبا فهم علماء داره می گردانه. 🔻شما مثلا درنوع مسائل شاید دو سه تا ایه پیدا کنید .این دو سه اول تا اخر اصول دوتا ایه هست اون فقط برای رد کردن .. 👈چون همه محققبن گفتن به اینکه .ایه نباء و ابه نفر دلیل بر حجیت نیست . ❌❌پس اصول کاری با قرآن نداره. اگر خیر واحد است که مهمترین دلیل حجیتش بنای است. 🔻یک مسئله اصولی نیست که به تکیه بکنه واین برای تجهیزاً للاذهان »؛ ذکر میشه وگرنه کدام اصولی محقق است .که دلیل حجت خبر واحد را ایه نباء با آیه نفر می داند . همه میگن اینها دلیل نیست. 👈بنا بر این می ماند .روایت. روابت هم اگر چنانچه عده ای عمل نکردنداز می افتد . اگر ضعیف باشه عمل کنندکه محور حجیت است . ❌❌پس انچه که گرداننده رسمی است فهم علماء است 🎙ایت اله جوادی املی قسمت اخر https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19251findunread_mhjwryt-qrn-dr-Hwzhhy-lmyh.aspx#post19251 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 70 تا 75 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5980938540333143306.mp3
2.22M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، و ، بدون تلاش و مجاهدت كافی نيست 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 🌱کسانی‌ که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد کردند، و (نیز) کسانی که (به مهاجران) جا و پناه دادند و (ایشان را) یاری کردند، آنان، دوستان و حامی یکدیگرند، و نسبت به حمایت و یاری کسانی‌ که ایمان آورده‌اند و (هنوز) مهاجرت نکرده‌اند، تا زمانی که هجرت نکرده‌اند، شما هیچ مسئولیتی ندارید؛ ولی اگر به سبب (فشار شدید دشمن و برای حفظ) دین (خود)، از شما یاری خواستند، شما وظیفه‌ی یاری دارید؛ مگر این‌که (یاری آنان،) به زیان قومی باشد که میان شما و آنان، پیمانی (مبنی بر ترک مخاصمه) وجود دارد. (آری،) خداوند به کارهایتان بیناست. أنفال - ۷۲ 🔷✨سلسله آیات (72- 75) که آخرین فصل سوره انفال است بحثى را در باره «مهاجرین» و «انصار» و گروههاى دیگر مسلمین و ارزش وجودى هر یک از آنان، مطرح کرده و بحثهاى گذشته پیرامون جهاد و مجاهدان را بدین وسیله تکمیل مى‏کند. 👈در این آیات سخن از پنج گروه که چهار گروه آن از مسلمانان و یک گروه از غیر مسلمانانند به میان آمده است: آن چهار گروه عبارتند از: 1- مهاجرین نخستین. 2- انصار و یاران مدینه. 3- آنها که ایمان آوردند ولى مهاجرت نکردند. 4- آنها که بعدا ایمان آوردند و به مهاجران پیوستند. 🔷✨در این آیه مى‏گوید: «کسانى که ایمان آوردند و مهاجرت کردند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد نمودند و کسانى که پناه دادند و یارى کردند اولیاء و هم پیمان و مدافعان یکدیگرند» (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ). 🔷✨براى گروه نخست چهار صفت بیان کرده اول ایمان، دوم هجرت و سوم جهاد مالى و اقتصادى و چهارم جهاد با خون و جان خویش در راه خدا و در مورد «انصار» دو صفت ذکر شده نخست «ایواء» (پناه دادن) دوم یارى کردن. در حقیقت این دو گروه در بافت جامعه اسلامى یکى به منزله «تار» و دیگرى به منزله «پود» بود و هیچ کدام از دیگرى بى‏نیاز نبود. سپس به گروه سوم اشاره کرده، مى‏گوید: «و آنها که ایمان آوردند و مهاجرت نکردند (و به جامعه نوین شما نپیوستند) هیچ گونه ولایت و تعهد و مسؤولیتى در برابر آنها نداریم تا اقدام به هجرت کنند» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ حَتَّى یُهاجِرُوا). و در جمله بعد تنها یک نوع حمایت و مسؤولیت را استثنا کرده و آن را در باره این گروه اثبات مى‏کند و مى‏گوید: «هرگاه این گروه (مؤمنان غیر مهاجر) از شما به خاطر حفظ دین و آئینشان یارى بطلبند (یعنى تحت فشار شدید دشمنان قرار گیرند) بر شما لازم است که به یارى آنها بشتابید» (وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ). «مگر زمانى که مخالفان آنها جمعیتى باشند که میان شما و آنان پیمان ترک مخاصمه بسته شده» (إِلَّا عَلى‏ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ). و در پایان آیه براى رعایت حدود این مسؤولیتها و دقت در انجام این مقررات مى‏گوید: «و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بصیر و بیناست» (وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). همه اعمال شما را مى‏بیند و از تلاشها و کوششها و مجاهدتها و احساس مسؤولیتها آگاه است، همچنین از بى‏اعتنایى و سستى و تنبلى و عدم احساس مسؤولیت در برابر این وظایف بزرگ با خبر مى‏باشد!. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد 💠و الذین امنوا من بعد و هاجروا و جاهدوا معکم فاولئک منکم واولواالارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله ان الله بکل شی ء علیم 🌱وکسانی که ایمان آورده اند و بعدا مهاجرت کردند و همراه شما جهاد نمودند،پس ایشان از شمایند و در کتاب خدا خویشاوندان به یکدیگر سزاوارترند، هماناخداوند به هر چیز داناست. 🔷✨این جمله وضعیت مؤمنانی را بیان می کند که بعدابه مدینه مهاجرت کردند وبه گروه مسلمانان پیوستند و ایشان را هم جزء مؤمنان می شمارد،آنگاه جعل ولایت در بین خویشاوندان و نزدیکان می نماید که این همان ولایت ارث است ، لذا با این آیه ولایت ارث منحصر در بین خویشاوندان شد و ولایت ارثی که بین براردان ایمانی به سبب عقد اخوت ایجاد شده بود نسخ گردید،اما بقیه اقسام ولایت منحصر در ارحام نیست و بین همه مسلمانان وجوددارد و علت جعل این احکام هم آنست که خداوند نسبت به همه چیز علم دارد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️۹ نورانی از الأئمه (ع) 💠دو پیامد دیدار با برادران دینی عَبْدُالْعَظِيمِ بْن عَبْدِاللَّهِ الْحَسَنِيّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى (ع) يَقُولُ: مُلَاقَاةُ الْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ وَ تَلْقِيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ كَانَ نَزْراً قَلِيلاً. امام جواد عليه السلام فرمود: ديدار برادران مايه سلامتى و رشد عقل است؛ اگرچه بسيار اندك باشد. 💠افراد پیرامون خود را مورد قرار دهید قَالَ (الإمام الجواد) عَلَيْهِ السَّلَام: ... مَنِ انْقَادَ إِلَى الطُّمَأْنِينَةِ قَبْلَ الْخِبْرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ، وَ الْعَاقِبَةِ الْمُتْعِبَةِ. امام جواد عليه السلام فرمود: هر كه پيش از آزمودن، به كسى اطمينان كند، خود را در معرض هلاكت و فرجامى رنج آور قرار داده است.👌 💠این شخص با تو دشمنی می کند قَالَ (ع) قَدْ عَادَاكَ مَنْ سَتَرَ عَنْكَ الرُّشْدَ اتِّبَاعاً لِمَا تَهْوَاه‏. امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است.😡 💠نردبانی برای رسیدن به برترین ها قَالَ (ع) الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال‏. امام جواد عليه السلام می فرماید: اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى می باشد. 💠 تمثیلی از دوستی با انسان شرور قَالَ (ع) إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّرِيرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُه‏. امام جواد عليه السلام فرمود: از همنشينى با شرور بپرهيز؛ چرا كه مانند شمشير آخته، خوشْ منظر و زشتْ اثر است. 💠بهترین عطا قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: الْحَوَائِجُ تُطْلَبُ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ تَنْزِلُ بِالْقَضَاءِ، وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ. امام جواد عليه السلام فرمود: نيازها، با اميدوارى خواسته مى شود و با قضاى الهى نازل مى شود و عافيت، بهترين عطاست. 💠 یک رنگ باش قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً [لَهُ‏] فِي السِّر. امام جواد علیه السلام فرمود: در ظاهر،‌ خودت را دوست خداوند نشان مده، (‌در حالي كه)‌ در پنهان و در درون، دشمن خدا باشي. 💠 خشم بی زیان قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا يَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضَاهُ الْجَوْرُ. حضرت جواد الأئمه فرمود: خشم كسى كه ستم کردن او را خشنود مى سازد به تو زيانى نمی رساند. 💠 نتیجه حبّ و نسبت به قَالَ (ع) مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ. امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه شاهد كارى باشد و از آن کار بدش آید، مانند كسى است كه شاهد آن نبوده است و كسى كه شاهد كارى نباشد اما به آن کار راضى باشد، مانند كسى است كه شاهد آن بوده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5875211344747173342.m4a
23.36M
درسگفتارهایی در: حقوق سیاسی- اجتماعی انسان در اسلام جلسه دهم: حق و تکلیف، و نقد عمومی دانشگاه مفید، بهار ۴۰۳ ✅مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است. اسلام هم با حداقل 4 اصل، نظارت بر قدرت را فراهم و واجب کرده است 💢امربه معروف و نهی از منکر 👙حقگویی 💢دفاع از و مبارزه با ظالم 💢تشویق به در برابر سلطان جایر و حتی عادل دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
💐💐با سلام به مخاطبان عزيز 💫به منظور غنا و تنوع بيشتر مطالب كانال قران پويان و امكان دستيابي به زندگي قراني از طريق آشنايي با و مطلوب يا مذموم در قران 🟩🟨به امید خدا از روز 19 خرداد مصادف با نخستين روز از ماه ، هر روز در ساعت 14 يك پست با عنوان " " ارسال خواهد شد. ♻در اين مجموعه به ترتيب از ابتداي ، ايات حاوي مرتبط با زندگي فردي و اجتماعي استخراج. و به همراه ترجمه و شرح مختصر ارسال خواهد شد. ❇❇پیشنهادات و نظرات و همکاری مخاطبان عزیز کانال همواره مورد استقبال خواهد بود. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فرهنگ
❇انتشار کتاب" " با تالیف اقای سید حسین ترابی پيش گفتار مولف: این‌جانب پس از چندین سال تدریس زبان عربی و قرآن در مدارس و مساجد، متوجه شدم که در کنار کتاب‌های درسی مفاهيم قران، جای یک لغت‌نامه‌ی سبک و یک جلدی که برای قرآن‌آموز قابل حمل باشد و بتواند در کلاس از آن استفاده کند خالی است. از این‌رو، دست به‌‌کار تألیف آن شدم که حاصل تلاش پنج ساله‌ام این «فرهنگ قرآن‌آموز» است. این فرهنگ، برگرفته از «المُعجم الوسیط» می‌باشد که فرهنگستان کشور مصر آن را به چاپ رسانده و از نظر جامعیّت، اعتبار و ارزش در میان فرهنگ‌های جدید بی‌نظیر است. در «فرهنگ قرآن‌آموز» هر مدخل با حروف «سیاه» نشان داده‌شده. برای هر مدخلِ اسم یا حرف، معنی یا مترادف آن آمده و برای هر مدخل فعل، هر جا که نیاز بوده، یک مثال کوتاه و متناسب با کاربرد آن در قرآن، نشان داده شده است. پس از این مرحله، آیه‌ای که کلمه‌ی موردنظر در آن به‌کار رفته است آمده و به‌عنوان شاهد قرآنی ترجمه شده است؛ ترجمه‌ای نه تحت‌اللفظی، نه آزاد، بلکه مقیّد." ♦اين كتاب در 467 صفحه با قيمت 300 هزار تومان منتشر شده است. علاقمندان ميتوانند با تماس با شماره 09124164251 آنرا با 30درصد خريداري نمايند. ❇جهت مشاهده فایل پی دی اف فهرست و بخشی از صفحات ابتدا و انتهای کتاب و نیز دانلود رایگان فایل ورد ان به سایت مراجعه نمایید. http://quranpuyan.com/yaf_postsm20200_ntshr-khtb--frhng-qrn-mwz-w-dnlwd-rygn-fyl-dyjytl-n.aspx#20200 @quranpuyan
❌خطراتِ در کمین دین ، آدمی و جامعه از نگاه امام جواد ع در بیان امام (ع) در راستای دین و انسان و جامعه ، سه خطر غیر قابل انکار معرفی شده است . نابودیِ دین ؛ در است ، و تباهی انسان در طمع اوست ، و سقوط جامعه ؛ در رهبری و ریاست زمامداران و مسئولانِ فاسد قرار دارد! "ولاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ ، وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ ، وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ ؛ - امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند.."(مسندالامام الجواد / ۲۴۶) ✅️تاثیر بر نابودی اخلاقی و سیاسی جامعه "بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ" ، پس مسئولان و رفتار مدیریتی آنان تاثیر غیر قابل انکار بر خیر و صلاح و نیکی جامعه دارد و نباید آدرس غلط به کسی دهیم! گرچه این جایگاه مدیریتی قابل انکار نیست ، اما اسلام در بخش مدیریت جامعه در مبارزه مستقیم با جاهلیت به تئوریِ متفاوتی در مدیریت و رهبری و مسئولیت دست زد و به تاثیر سوء رهبران و مدیران فاسد توجه نمود. ♦امام علی (ع) به شیوع و اشاره نمود و به سرداران لشکر نوشته‌اند: "حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با رشوه دادن حق خودشان را بخرند. ؛ - أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ" (نهج ، نامه ۷۹) در مورد دیگری تصریح نمود ؛ ظلم مدیران جامعه در معال ؛ باعث نابودی حکومت است ! در همان نامه به سرداران نوشته‌اند "تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که را از بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند.؛ - إِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ". ✅️باید از فاصله گرفت لذاست که ائمه دین (ع) توصیه های مهمی را در این رابطه ایراد داشته اند.نمونه آن در این بیان امام صادق (ع) به ابن‌ابان فرمود: «ای گروه نوجوانان! از خدا بترسید و به رؤسا مراجعه نکنید. آنان را رها کنید تا از ریاست بیفتند و خوار شوند و رجال را دوست و محرم اسرار به‌جای خدا قرار ندهید. به خدا! ما برای شما از آنان بهتریم . سپس با دست به سینه‌اش زد ؛ - یَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَیْرَهُمْ حَتَّی یَصِیرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.» (وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۳) ✅️در اسلام‌ نداریم به این عبارت استادمطهری توجه نمایید: ❌❌" مردم قبل از اسلام این طور گمان می کردند که آنها آفریده شده اند که از کورکورانه اطاعت نمایند اراده فقط اراده اداره کنندگان بود. اسلام آمد این ترتیب را بهم زد و 👈👈برای هر فردی حق و رقابت در مورد حکومت قائل شد و برای هر فردی در امر حکومت قرار داد ” . 🎙حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛