eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓ایا واقعا فکر می کنیم و عمل می کنیم؟ 💔♦ امام حسین به یارانش فرمود: " هر کس از شما به گردن دارد برود وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد ." او به جهانیان و شیعیانش فهماند که حتی شهید شدن درراه خدا در کربلا جبران کننده عدم رعایت حق الناس نیست . در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند . و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آنهاست. ♦همسایه آزاری ♦ مردم آزاری ♦بردن آبروی دیگران ♦خوردن مال دیگران، ♦ گران فروشی و کم فروشی و کم کاری ♦واگذاری و در اختیار گرفتن بیت المال و اموال عمومی مردم با هر اسمی ♦تضييع حقوق شهروندان به هرطریق و به هربهانه... ♦تضییع حقوق متهمان، زندانیان، ♦تشدید فقر و تورم و بی تدبیری در اداره کشور و .... همه ی اینها است و با گریه و نذری دادن و هیات رفتن و ... پاک نمیشود. باید جبران کرد و از صاحبان حق حلالیت خواست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5936003153668343601.mp3
27.93M
🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 مجلس دهم " ۲" وقایع روز عاشورا 📝تولید محتوا: نشریه چند رسانه‌ای رِباط 📻 تدوین: فائزه حسنی 🎙راوی: کوروش اسکندری ‏🪑میهمانان برنامه: آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی و متین رضوانی‌پور 🎤نوحه‌سرا: حسین سعادتمند @quranpuyan
بخشی از در سرزمین (ع) 1⃣🍁 اعتقاد به رعایت در حرکت خود 🌱• هر چند امام معتقد بودند که برای اصلاح یک جامعه ، کاراترین روش ، گرفتن حکومت می باشد ولی از آنجا که آن را نه از حقوق الهی خود ، که از حقوق مردم می دانستند ، پس از دریافت نامه های متععد کوفیان ، نامه ای به آنها نوشتند تا از اراده قطعی آنها مطمین شوند : " اينك ... شخص مورد اعتماد از خانواده خود را به سوى شما گسيل داشتم و به او دستور دادم كه مرا از وضعيت ..و راى شما مطلع گرداند ، پس اگر براى من بنويسد كه ، نظر بزرگان ... شما بر همان چيزى استقرار يافته كه فرستادگان شما به اطلاع من رساندند و در نامه هايتان خواندم ، به سرعت‏ به سوى شما خواهم آمد ان شاءالله ." 🌳•💔 و با رسیدن پاسخ مسلم كه : نیروهای مردمی کوفه با شما هستند ، پس با رسیدن نامه من با تعجیل ، به کوفه حرکت کنید . 🌴🍃امام بسوی آنها حرکت کرده و آنگاه بود که سخن از عدم لیاقت یزید و لیاقت خود در امر ولایت بر مردم ، به زبان راندند : " شما آگاهيد كه اين قوم ـ بني اميه ـ پيروي از شيطان را برگزيدند و از اطاعت خدا روي برتافتند ، فساد و تباهي را آشكار و حدود الهي را تعطيل نمودند و فيي ء را به تصرف خود درآوردند ، حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نمودند و حال آنكه من به اين امر ـ سرپرستي و حكومت بر مردم و جانشيني پيامبر (ص) ـ سزاوارترم ؛ به دليل جايگاهم نسبت به رسول خدا ." 2⃣🍁خروج ناگهانی از مکه جهت حفظ حرمت خانه خدا 💢👈بعد از گذشت 125 روز در مکه ، وقتی خبر طرح ترور خود در مراسم حج در موقع احرام را شنیدند ، در حالیکه دو روز به عید قربان مانده بود ، از ادامه حج منصرف شده و بسرعت از آنجا خارج شدند ، که مبادا دشمن با استفاده از حرمت حمل سلاح در مراسم احرام ،۵ نسبت به تعرض و قتل ایشان اقدام کرده و حرمت خانه خدا را بشکند و در جواب بعض دوستان علت خروج خود را چنین می فرمایند : 💔👈" اى اباهرم ! بنى اميه با فحاشى و ناسزا گويى احترام مرا درهم شكستند ، من راه صبر و شكيبايى را در پيش ‍ گرفتم . و ثروتم را از دستم ربودند ، باز هم شكيبايى كردم ولى چون خواستند خونم را بريزند ناچار به فرار شدم ." 3⃣- 🍁 درخواست مذاکره با عمرسعد جهت جلوگیری از جنگ 🥀🍂امام ، وقتی با دستورهای مکرر ابن زیاد مبنی بر بستن آب و سخت کردن شرایط مواجه می شوند و احتمال وقوع جنگ را بیش از پیش احساس میکنند ، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام داده بگونه ایکه در روز هشتم محرم ، به درخواست امام ، چند بار جلسه محرمانه بین او و عمرسعد برگزار و نهایتا با پیشنهاداتی که امام ، برای ترک مخاصمه می کنند ، ابن سعد نامه ای به ابن زیاد نوشته و با خوشحالی تمام و امید به خاتمه خوش غایله ، به او اعلام میکند : 🍁" خداوند متعال ، آتش جنگ ما را خاموش کرد . زیرا ، هم اینک حاضر است : از همان جایی که آمده است ، برگردد ؛ و یا به سوی یکی از مرزهای کشور برود و بسان سایر مسلمانان زندگی کند . نه از او بر ضد ما و نه از ما بر ضد او چیزی در میان نباشد ؛ و یا به جانب شام نزد یزید رفته دستش را در دست او گذاشته و اختلافش را با وی حل و فصل کند . ای عبیدالله ، این پیشامد ، هم می تواند موجب خرسندی تو و هم موجب اصلاح امت باشد ". 4⃣🍁 فداکاری امام و آزاد گذاشتن یاران و خانواده برای نجات خود 💢در شب عاشورا ، وقتی که امام مطمین می شود که دشمن راهی برای جلوگیری از جنگ نگذاشته و احتمال جنگ نابرابر در فردای آن بشدت بالاست و تبعا کشته شدن همه جنگاوران امام قابل پیش بینی است ، بیعت خود را از آنها برداشته و می فرمایند : 💔" .. بدانيد كه میدانم فردا روزمان با این دشمنان چه خواهد شد . بدانید که من اجازه تان میدهم با رضایت من همگیتان بروید که حقی بر شما ندارم ، اينك كه شب فرا رسيده و پرده خود را بر شما افكنده است ، از تاريكى آن سود جوييد و آنرا وسیله رفتن خود کنید ، هر يك از شما دست در دست يكى از مردان من گذارده ، به شهر و ديار خودتان روى آوريد و پراكنده شويد تا آنگاه كه خداوند گشايشى عنايت كند . زيرا اين مردم تنها مرا مى خواهند و هنگامى كه بر من دست يافتند، از تعقيب ديگران دست بر مى دارند . " 🔖🖋برگرفته از تحقیق : محمد صالحی – 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
◾️ بخشى از واقعه ظهر و شهادت امام حسين(ع)، از كتاب (لوط بن يحيي ازدي)متوفاي ١٥٧ق ( نخستين گزارش مستند از نهضت عاشورا، تحقيق آيت الله يوسفى غروى) 🔻🔻 ... مردان جنگى كه در طرف راست و چپ [حسين ع ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﺮف او ﺣﻤﻠﻪ ﺑﺮﺩﻧﺪ. [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮﺩ ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ [ﻋﻘﺐ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ]، [ﺑﻌﺪ] ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭙﺶ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧد. به خدا ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﺮﻭﺣﻰ ﺭﺍ- ﻛﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ- ﺑﻪ ﻗﻮّﺕ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﺩﻟﻰ ﻭ ﺟﺮﺃﺕ ﺍﻭ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍﻡ. ﺑﺨﺪﺍ ﭼﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺣﺴﻴﻦ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍم! ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺟﻨﮕﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺮﻳﺨﺘﻦ ﮔﻠﻪ ﺑﺰﻯ ﻛﻪ ﮔﺮﮒ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﭙﺶ ﻣﻰ ﮔﺮيختند!... [سپس] [ﺣﺴﻴﻦ ع ] مدتى ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﻣﻜﺚ ﻛﺮﺩ، [ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ] ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ ﻣﻰ ﻛﺸﺘﻨﺪ، ﻭﻟﻰ [ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻨﺶ] ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺮﺧﻰ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻳﮕﺮ به جاﻳﺸﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﺪ. ﺷﻤﺮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺯﺩ: ﻭﺍﻯ ﺑﺮ شما! ﭼﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰ كنيد! ﺍﻭ ﺭﺍ بكشيد! ﻣﺎﺩﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺰﺍﻳﺘﺎﻥ بنشيند! 💔ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺑﻪ [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺣﻤﻠﻪ ﻭﺭ ﺷﺪند. ﺳﭙﺲ ﺯﺭﻋﺔ بن شريك ﺗﻤﻴﻤﻰ ﺑﻪ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﭼﭗ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ [ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ] ﺿﺮﺑﻪ ﺯﺩ، ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ [ﺣسين ع ] ﺑﺎ ﺳﺨﺘﻰ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺑﺮﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ [ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺎﻝ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﻧﺨﻌﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺶ ﺣﻤﻠﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻧﻴﺰﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺯﺩ [ﺍﻣﺎﻡ ع ] ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻓﺘﺎد. ⚔😭ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ [ﻭﻗﺘﻰ] ﻛﺴﻰ ﺑﻪ [ ع ] ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻰ ﺷﺪ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺮ [ﺣﺴﻴﻦ ع ] ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺶ ﻧﻴﻔﺘﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ] ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻠﻮﻯ [ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺭﺍ ﺑﺮﻳﺪ ﻭ ﺳﺮ [ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ] ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﻟﻲّ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ [ﺃﺻﺒﺤﻰ] ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ. ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ نيز ﺑﺮ ﺗﻦ ﺣﺴﻴﻦ [ ع ] ﺑﻮﺩ ﻏﺎﺭﺕ ﮔﺮﺩﻳﺪ... 💔ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﻧﺲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ، ﭘﺴﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺍﻯ؟ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ [ﻣﺮﺩ] ﻋﺮﺏ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻓﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻯ؟! [ﺣﺴﻴﻦ] ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪه بود ﺗﺎ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺷﺎهى ﺸﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ [ﺗﻮ ﺍﻯ ﺳﻨﺎﻥ، ﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﻯ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻰ] ﻧﺰﺩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻧﺖ ﺑﺮﻭ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍه! ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ به پاس ﻛﺸﺘﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻫﻨﺪ كم است... @quranpuyan
🔴 بی‌دین‌ها امام حسین (ع) را نکشتند، کشتند! 🔸️ هیچ بلایی نقش کج‌ اندیشی دینی را ایفا نکرده است. اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم چرا که دین بدون معرفت به‌ مراتب از بی‌دینی بدتر است. شاید به اندازه‌ای که جهلِ ناشی از دین خون ریخته، سر بریده، و انسان‌های دیگر را به قصد قربت قطعه‌ قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کج‌اندیشی دینی را ایفا نکرده است. من در «فاجعه جهل مقدس» آورده‌ام که والله این حرف دروغ است که یک عده‌ای برای پول به کربلا آمدند. این طور نیست! این‌ها از روی خجالت، بعداً جعل کردند، و الاّ شاید جز یکی دو نفر مثل عمر سعد که برای گرفتن ولایت ری آمدند، بقیه‌شان برای خدا امام حسین (علیه السلام) را کشتند؛ ♦️♦️ حواستان باشد که بی‌دین‌ها امام حسین (علیه السلام) را نکشتند، دیندارها کشتند. مستضعف یعنی کسی که او را از پوچ کرده‌اند و در مغزش تزریق کرده‌اند. 📚فاجعه جهل مقدس کتابی است از آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد، که غالباً به تحلیل واقعه عاشورا و قیام حسین بن علی(علیهم‌السلام) پرداخته‌است. ⁉️چرا از «جهل مقدس» با عنوان «فاجعه» یاد می‌کنید؟ جامعه‌ای که از رنج می‌برد، با چه مواجه خواهد شد؟ 📝 چون می‌تواند فاجعه به بار آورد و منظور «فاجعه » است که پیامد و برآمده از جهل مقدس است. این عنوان را من از «جوردانو برونو» گرته گرفتم. وقتی او را در میان میدان روم بسته بودند و دور آن هیزم جمع کرده بودند که او را آتش بزنند، پیرزنی جمعیت را می‌شکافد و از گوشه دستمالش یک قطعه چوب بیرون می‌آورد تا برای رسیدن به خدا در آتش زدن برنو مشارکت کند. برنو وقتی این صحنه را دید، فریاد زد که نفرین بر آن مقدست. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً تو ای روح آرام يافته به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است. 🌸 سوره فجر - آیه ۲۷ ، ۲۸ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5816864738017023757.mp3
710K
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
4_5816864738017023759.mp3
2.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدی‌ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (۱۰۸/یونس) 🌱‏بگو: ای مردم! اينك حقّ از سوی پروردگارتان به سراغ شما آمده است. ‏پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت می‌يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه می‌شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). 🔷✨این آیه و آیه بعد که یکی اندرزی است به عموم مردم، و دیگری به خصوص پیامبر صلّی اللّه علیه و آله دستورهایی را که خداوند در سراسر این سوره بیان داشه است، تکمیل می‌کند، و با آن سوره یونس پایان می‌یابد. نخست به عنوان یک دستور عمومى مى‏فرماید:" به همه مردم بگو از طرف پروردگارتان حق به سوى شما آمده است" این تعلیمات، این کتاب آسمانى، این برنامه و این پیامبر همه حق است و نشانه‏‌هاى حق بودنش آشکار (قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ). و با توجه به این واقعیت" هر کس در پرتو این حق هدایت شود، به سود خود هدایت یافته، و هر کس با عدم تسلیم در برابر آن راه گمراهى را برگزیند به زیان خود گام برداشته" (فَمَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیْها). " و من مامور و وکیل و نگاهبان شما نیستم" (وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِوَکِیلٍ). 🔷✨یعنى نه وظیفه دارم که شما را به پذیرش حق مجبور کنم، چرا که اجبار در پذیرش ایمان معنى ندارد، و نه اگر نپذیرفتید مى‌‏توانم شما را از مجازات الهى حفظ کنم، بلکه وظیفه من دعوت است و تبلیغ، و ارشاد و راهنمایى و رهبرى، و اما بقیه بر عهده خود شما است، که به اختیار خود راهتان را برگزینید. این آیه علاوه بر اینکه بار دیگر مساله اختیار و آزادى اراده را تاکید مى‏کند دلیل بر این است که پذیرش حق در درجه اول به سود خود انسان است همانگونه که مخالفت با آن به زیان خود او است، در واقع تعلیمات رهبران الهى و کتب آسمانى کلاسهایى است براى تربیت و تکامل انسانها، نه موافقت با آن چیزى بر عظمت خدا مى‌‏افزاید، و نه مخالفت با آن چیزى از جلال او مى‌‏کاهد! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️محو كافی نيست، حركت بسوی خدا لازم است 💠‏وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ (۳/هود) 🌱‏و از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد و بسوی او بازگرديد تا شما را به بهره‌ای نيكو تا مدّتی معيّن (كه عمر داريد) كامياب كند و به هر صاحب فضيلتی فزونی بخشد و اگر (از بندگی‌خدا) روی بگردانيد، همانا من‌از عذاب روزی بزرگ بر شما بيمناكم. ‌‏🔹يكی از وظائف پيامبران، بازسازی منحرفان است. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا» ‏🔹تا اسنان خود را از گناه پاك نكند وسبكبال نشود، نمی‌تواند به سوی حقّ پرواز كند. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا» ‏🔹محو گناه كافی نيست، حركت بسوی خدا لازم است. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا» ‏🔹توبه واجب است. «تُوبُوا إِلَيْهِ» ‏🔹توبه از گناه، سبب بازگشت الطاف مادّی خدا نيز می‌شود. فَتُوبُوا ... يُمَتِّعْكُمْ‌ ‏🔹امكاناتی كه در اختيار كافران وگنهكاران است، چون در راه فساد و فتنه به كار می‌رود، مبارك و حسن نيست. «مَتاعاً حَسَناً» ‏🔹زندگی خوب، مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً» ‏🔹ايمان وتوبه، زندگی انسان را تا آخرعمر بيمه می‌كند. يُمَتِّعْكُمْ‌ ... إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی‌ ‏🔹توبه، رمز كاميابیِ كيفی و كمّی است. «مَتاعاً حَسَناً إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی» ‏🔹توبه، عامل جلوگيری از مرگ‌های ناگهانی است. «إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی» ‏🔹تاريخ وزمان مرگ، بر انسان مجهول است. «إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی» ‏🔹درجات در قيامت متفاوت است. هركس فضيلت بيشتری در دنيا كسب كند، لطف بيشتری در آخرت دريافت خواهد كرد. «يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ» ‏🔹پيامبران دلسوز مردمند. جمله‌ی‌ «فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ» در قرآن زياد آمده است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۴-۱۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- افترا بر خداوند،بزرگ ترین ظلم هاست.نویسندگان و گویندگان مذهبی، مراقب گفتار و نوشتار خود باشند. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللّهِ» ۲- بزرگی و زشتی ظلم،بستگی به متعلّق آن دارد. «أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللّهِ» ۳- در قیامت گواهان بسیاری شهادت خواهند داد،پس مراقب کار خود باشیم. «وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ» ۴- بستن راه خدا یا کج نشان دادن آن،ظلم است. اَلْقَوْمَ الظّالِمِینَ اَلَّذِینَ یَصُدُّونَ ... ۵- دشمن در مرحله ی اوّل راه را می بندد و اگر نتوانست،مسیر را منحرف می کند. یَصُدُّونَ ... وَ یَبْغُونَها عِوَجاً ۶- تحریف معارف دینی و بد جلوه دادن دین،نوعی بستن راه خداست. یَصُدُّونَ ... وَ یَبْغُونَها عِوَجاً ۷- دین خدا هیچ گونه کجی و انحرافی ندارد و مخالفان،خود شبهه و انحراف درست می کنند. «یَبْغُونَها عِوَجاً» ۸- ستمگران،تحت سیطره ی قهر و قدرت الهی قرار دارند و عاقبت کار خود را خواهند دید. «لَمْ یَکُونُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ» ۹- اهل افترا گمان نکنند که حمایت و ولایت طاغوت ها،سبب نجات آنها خواهد شد. «ما کانَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ» ۱۰- رهبران گمراه که سبب انحراف دیگران شوند،گناه آنان را نیز بر دوش می کشند. یَصُدُّونَ ... یَبْغُونَها عِوَجاً ... یُضاعَفُ لَهُمُ الْعَذابُ ۱۱- کفر و لجاجت و تعصّب،چنان چشم و گوش منحرفان را کور و کر نموده که نمی توانند حقّ را ببینند و یا بشنوند. ما کانُوا یَسْتَطِیعُونَ ... ۱۲- گفتارهای باطل و ناحقّ گرچه به ظاهر جلوه دارند،امّا همه تباه شدنی هستند. «ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ» ۱۳- بالاترین خسارت ها،خسارت نفس و عمر انسان است،نه زیان های مالی. خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ ... هُمُ الْأَخْسَرُونَ ۱۴- خسارت های دنیوی جبران پذیر است،مهم خسارت در قیامت است که چاره ای ندارد. «فِی الْآخِرَهِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ» ۱۵- به ایمان و عمل صالح خود مغرور نشویم که تسلیم مطلق بودن،شرط عبودیّت است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلی رَبِّهِمْ» ۱۶- حالات قلبی و معنوی،در پاداش انسان مؤثّر است. «أَخْبَتُوا إِلی رَبِّهِمْ» ۱۷- کسی که دیدش محدود به محسوسات مادّی باشد و معنویّت و آخرت را نبیند،کور است. مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمی ... وَ الْبَصِیر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره30 سوره . ⭕️❓ چرا در انتخاب ندارند⁉️ 🔸 «مَا يَوَدُّ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ لاَ الْمُشْرِکِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» "105/بقره" 🌱 نه كسانی كه از اهل كتاب كفر ورزیدند و نه مشركان دوست نمی‌دارند خيری از جانب پروردگارتان بر شما فرود آيد؛ با آنكه خدا هركه را بخواهد به رحمت خود اختصاص می‌دهد و خدا دارای فزونی بزرگ است. 🌸انتخاب و اختصاص این خیر و رحمت فقط از سوی ذات او شکل می‌گیرد و انسان‌ها در این انتخاب الهی دخیل نیستند: 🔸«وَ اللهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ» 🍃🌸باید توجه داشت که معیار انتخاب نبی هیچ‌گاه نمی‌تواند مقوله‌ای بشری باشد؛ زیرا شناخت انسان‌ها از یکدیگر دارای نقصان و کاستی است و اگر انسان‌ها بسیار نقّاد و وقّاد هم باشند و بتوانند به درون یکدیگر نقب بزنند، باز هم جز به اندکی از اندیشه‌های یکدیگر پی نخواهند برد و نمی‌توانند از جامعۀ اطراف خود شناختی جامع و حقیقی داشته باشند. 🍃دنیای بشری تجربه‌های بسیار تلخی را در طول سالیان دراز سپری کرده است. چه بسیار کسانی که مردمان به آنان اعتماد کردند، اما درنهایت پشیمان شدند. چه تعداد انسان‌ها که بعد از سال‌ها نقاب از چهرۀ آنان برگرفته شد و چه انتخاب‌ها که غلط از کار درآمد.یگانه‌کسی که شناخت حقیقی به ماهیت مخلوقات دارد، ذات باری‌تعالی است. اوست که می‌فرماید: 👈«إِنَّ اللهَ اصْطَفَی‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمينَ‏» 🌱به‌راستی، خداوند و و خاندان و خاندان را بر جهانیان برتری داده است. 📚کتاب مشکاة، نوشته دڪتر محمدعلی انصارے ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴⚫ درس و استقامت (س) براي 🟠زينب (س) شخصيتي است كه پس از حادثه عظيم كربلا پرچم اين نهضت بزرگ را بر دوش كشيد و پيام نهضت حسيني را به جهانيان رسانيد و مشعل هدايتي را كه جد بزرگوارش برافروخته بود فروزان نگه داشت. ❇اسوه بودن زينب (س) از دو جهت برجستگي و درخشندگي فوق العاده دارد. نخست اين كه در فضا و مكاني مرد سالارانه كه در آن هرگز امكاني براي ميدانداري و پرچمداري يك زن وجود نداشت، شيرزني به ميدان آمده است و علي وار چنان ابراز وجود مي كند و مي غرد كه مردان مدعي در مقابلش ناچيز و حقير به حساب مي‌آيند. و دوم اينكه كساني كه در قرآن مجيد اسوه و الگوي انسان‌ها خوانده شده‌اند، عموماً با رشته وحي با عالم ملكوت مرتبطند و معصوم شمرده مي‌شوند. اما زينب نه نبي است و نه وصي و نه از موهبت عصمت برخوردار است. آن حضرت انساني است مانند همه انسان‌هاي عادي و كسي نمي‌تواند بگويد كه او از موهبتي غيرعادي برخوردار بوده است. نتيجه كار بزرگ زينب(س) يك بي بديل بود. پيام دختر زهراي اطهر به و اين است كه صبر پيشه كنيد و استقامت ورزيد و از مشكلات و سختي‌ها نهراسيد كه سحر نزديك است. با صبر و استقامت خود يزيد و را سازيد . در مقابل و ستم سر خم نكنيد كه انسانيت انسان بالاتر و ارزشمندتر از آن است كه ذلت و حقارت را بپذيرد. نه از برق و نيزه ظالمان بترسيد و نه از اينكه متاعي بي ارزش از فرصت‌ها و امكانات اين دنيا را از دست دهيد و نه برق و پست و كه وعده مي دهند مجذوبتان سازد؛ بلكه محكم مومنانه و انسان وار بايستيد كه حفظ شان و عظمت و جايگاه انسانيت بالاتر از هر چيز ديگر است ❇ درس زينب (س) درسي است كه او از كتاب خدا گرفته است: « قطعاَ شما را به چيزي از ترس و گرسنگي و كاهش اموال و نفوس و محصولات امتحان خواهيم كرد و صابران را نويد ده. همانان كه چون مصيبتي به آنان رسد، گويند: ما از آن خداييم و به سوي او باز مي‌گرديم. درود و رحمت پروردگارشان بر آنان باد و آنان راهيافتگانند» (بقره/155 – 157) و درس زينب (س) همان درس جدش پيامبر (ص)است كه در مقابل اين پرسش كه ايمان چيست؟ مي‌فرمايد: « !» (گزيده ميزان الحكمه، ص 428) و درس زينب (س) همان درس پدر بزرگوارش، علي(ع) است كه مي‌فرمايد «برشما باد و ، كه نسبت صبر با ايمان مانند نسبت سر با بدن است و همان طور كه هيچ خيري در بدني نيست كه سرندارد، هيچ خيري در ايمان بدون صبر نيست.(نهج البلاغه، حكمت 82) پس كسي كه مدعي ايمان است و حاضر نيست در راه ايمان خود هزينه دهد و مشكلات را تحمل كند بايد بداند كه اين ايمان نيست؛ اين يك لاشه و جسد است كه متعفن مي‌شود و بايد دفن گردد. ايمان واقعي از آن زينب (س) است كه با همه مصائبي كه ديده و زجرهايي كه كشيده، در دربار يزيد نمي‌لرزد و استوار سخن مي‌گويد. اي يزيد! اين و كه برخاسته از تزوير و ريا و است، كفي بر روي آب بيش نيست و بزودي ناپديد مي‌شود، اما پرچمي كه ما بر افراشته‌ايم برافراشته خواهد ماند! 🖌دكتر عبدالرحيم سليماني کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 6 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan