🚩🏴عزاداري بايد #عالمانه باشد نه #فرعوني .
مداحان و وعاظ و هيئات، مردم را به #عوامی و به خواب و به #سطحینگری سرگرم نكنند.
🔹 #مداحان عزیزند، باید بخوانند و گریه بیاورند؛
اما #متقن بخوانند #علمی بخوانند #عمیق بخوانند.
گریه باید #گریه_عارفانه باشد!
👈 شما این روایاتی كه را كه مرحوم مجلسی نقل كرده دیگران نقل كردند ببینید ـ بالأخره مطلق و مقید كه تنها مخصوص به فقه و اصول نیست ـ روایات فراوانی دارد كه #گریه درباره سیدالشهداء فضیلت دارد؛
امّا روایات معتبری هم هست كه دارد ، زیارت باید «عَارِفاً بِحَقِّه» باشد،
🔹 من از هیئات محترم خواهش می كنم یك مقدار
#با_اندیشه عزاداری كنند!
خودِ حسین بن علی (سلام الله علیه) در روز عاشورا فرمود:
📌ـ كاری كه از جلال و شكوه ما كم می كند نکنید،
ـ📌 حرفی كه از عظمت ما كم میكند نزنید.
📌ـ مردم را به #عوامی و به خواب و به #سطحینگری و به ساده لوحی سرگرم نكنید!
⭕️⭕️ این كار، كارِ فرعون است که
﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأطَاعُوهُ﴾.
مردم را شستشوی مغزی دادن، #تهی_مغز كردن، #ساده بار آوردن،
خواباندن،
با خواب لالایی گفتن و با خواب اینها را اداره كردن،
این #استخفاف_مردم است،
این یك #خیانت_فرهنگی است!
فرمود:
💢 ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأطَاعُوهُ﴾.
🔹 مردم بزرگوار ایران اسلامی هم از وعّاظشان، #مطالب_علمی و عمیق طلب كنند؛
↩️ بگویند چهارتا آیه بخوان
↩️چهارتا روایت از اهل بیت بخوان،
↩️سخنان آنها را بگو،
↩️مقتل را تحلیل بكن،
↩️مبارزه را تحلیل بكن،
↩️رمز و راز شهادت را بگو،
🚩🚩تا ما بالأخره این كشور را به دست صاحب اصلی اش بدهیم.
اینها #پیام_محرم است.
🎙 ايت اله جوادي املي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم"
(و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!)
انعام/۱۱۰
☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 46 تا 53
📄#صفحـہ_227
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_227
❇️در برابر #مواعظ_الهی، #ادب و #تواضع كنيم
💠قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ (۴۷/هود)
🌱(نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه میبرم از اينكه چيزی را كه به (خير و شرّ) آن آگاهی ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايی و بر من ترحّم ننمايی، از زيانكاران خواهم بود.
🔹پيامبران بیدرنگ تسليم خداوند هستند. فَلا تَسْئَلْنِ ... قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ
🔹در دعاها از كلمهی «رَبِّ» غفلت نكنيم. رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ ...
🔹استعاذه و پناهبردن به خداوند، بهترين راه بيمهی انسان در گرفتاریهاست.
«رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ»
🔹در برابر مواعظ الهی، ادب و تواضع كنيم. إِنِّي أَعِظُكَ ... رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ
🔹هركجا علم به مصلحت نداريم، درخواست نكنيم. «إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ»
🔹هر گونه سؤال بيجا و كلام بيجا، نياز به توبه دارد. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي» (اگر پيامبران از تقاضای بيجا به خداوند پناه میبرند، پس تكليف ما كه دائماً برای خداوند تعيين تكليف میكنيم چگونه است؟)
🔹اوّل آمرزش و سپس دريافت رحمت. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي»
🔹خسارت واقعی، بخشيده نشدن است. وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي ... أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ
🔹انسانها حتّی انبيا، بدون لطف خداوند به مقصد نمیرسند و آن كس كه از مغفرت الهی محروم شد، خاسر و زيانكار است. «أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_227
❇️#بتشکن_شجاع!
💠وَ إِلى عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ
🌱نزد (قوم) عاد، یکی از خودشان یعنی هود را فرستادیم. گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ معبودی ندارید. شما دروغپردازانی بیش نیستید؛
هود - ۵۰
🔹نخست در مورد این ماجرا مىفرماید: «ما به سوى قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم» (وَ إِلى عادٍ أَخاهُمْ هُوداً).
در اینجا از «هود» تعبیر به برادر مىکند، این تعبیر یا به خاطر آن است که عرب از تمام افراد قبیله تعبیر به برادر مىکند. و یا اشاره به این است که رفتار هود مانند سایر انبیاء با قوم خود کاملا برادرانه بود، نه در شکل یک امیر و فرمانده، و یا حتى یک پدر نسبت به فرزندان، بلکه همچون یک برادر در برابر برادران دیگر بدون هر گونه امتیاز و برترى جویى.
👈نخستین دعوت هود، همان دعوت تمام انبیاء بود، دعوت به سوى توحید و نفى هر گونه شرک: «هود به آنها گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ).
«چرا که هیچ اله و معبود شایستهاى جز او وجود ندارد» (ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ).
«شما (در اعتقادى که به بتها دارید در اشتباهید و) فقط تهمت مىزنید» و بتها را شریک او مىخوانید (إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ).
👈این بتها نه شریک او هستند و نه منشأ خیر و شر، هیچ کارى از آنها ساخته نیست، چه افترا و تهمتى از این بالاتر که براى چنین موجودات بىارزشى این همه مقام قائل شوید.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۴۹-۲۵ سوره هود
بخش آخر
وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ {42}
و آن [كشتى] ايشان را در ميان موجى كوهآسا مىبرد و نوح پسرش را كه در كنارى بود بانگ درداد اى پسرك من با ما سوار شو و با كافران مباش {42}
قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ {43}
گفت به زودى به كوهى پناه مىجويم كه مرا از آب در امان نگاه مىدارد گفت امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاهدارندهاى نيست مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرقشدگان گرديد {43}
وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {44}
و گفته شد اى زمين آب خود را فرو بر و اى آسمان [از باران] خوددارى كن و آب فرو كاست و فرمان گزارده شده و [كشتى] بر جودى قرار گرفت و گفته شد مرگ بر قوم ستمكار {44}
وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابُنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ {45}
و نوح پروردگار خود را آواز داد و گفت پروردگارا پسرم از بستگان من است و قطعا وعده تو راست است ( که بستگان من،نجات می یابند) و تو بهترين داورانى {45}
قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ {46}
فرمود اى نوح او در حقيقت از كسان تو نيست او [داراى] كردارى ناشايسته است پس چيزى را كه بدان علم ندارى (علم نداری که او ایمان دارد یا نه) از من مخواه من به تو اندرز مىدهم كه مبادا از نادانان باشى {46}
قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِينَ {47}
گفت پروردگارا من به تو پناه مىبرم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم {47}
قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمٍ مِّنَّا وَبَركَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ {48}
گفته شد اى نوح با درودى از ما و بركتهايى بر تو و بر گروههايى كه با تواند فرود آى و (از میان همراهان تو )گروههايى را به زودى برخوردارشان مىكنيم سپس از جانب ما عذابى دردناك به آنان مىرسد {48}
تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَـذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ {49}
اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مىكنيم پيش از اين نه تو آن را مىدانستى و نه قوم تو پس شكيبا باش كه فرجام [نيك] از آن تقواپيشگان است {49}
♻️عصاره فراز آیات ۴۹-۲۵ : نوح هم که قومش را به توحید دعوت کرد و از عذاب الهی انذار کرد، مورد تمسخر و تکذیب و ازار قرار گرفت. تعداد کمی همراه او ایمان اوردند. اما سرانجام با تحقق وعده الهی، کافران حتی پسرنوح غرق شدند و مومنان همراه نوح نجات یافتند.این هم از اخبار غیب است که بتو وحی شده است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگی_قرآنی
شماره 36
سوره #بقره صفحه 24
🔴 #بیزارى_پیشوایان #کفر از #پیروان خود!
🔸 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذابِ"165/بقره"
🌱و بعضى از مردم كسانى هستند كه معبودهايى غير از خداوند براى خود برمىگزينند و آنها را همچون دوست داشتن خدا، دوست مىدارند. امّا آنان كه ايمان دارند، عشقشان به خدا (از عشق مشركان به معبودهاشان) شديدتر است و آنها كه (با پرستش بت به خود) ستم كردند، هنگامى كه عذاب خدا را مشاهده كنند، خواهند دانست كه تمام نيروها، تنها به دست خداست و او داراى عذاب شديد است.
📌در آیات قبل سخن از دلائل وجود خدا و اثبات یگانگى او از طریق نظام آفرینش بود، و در آیات مورد بحث روى سخن متوجه کسانى است که از این دلائل روشن و قاطع چشم پوشیده و در راه شرک و بت پرستى و تعدد خدایان گام نهاده اند، سخن از کسانى است که در مقابل این معبودان پوشالى سر تعظیم فرود آورده و به آنها عشق مى ورزند، عشقى که تنها شایسته خداوند است که منبع همه کمالات و بخشنده همه نعمتها است .
نخست مى گوید: ((بعضى از مردم معبودهائى غیر خدا براى خود انتخاب مى کنند)) (و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا).
👈نه فقط بتها را معبود خود انتخاب کرده اند بلکه ((آنچنان به آنها عشق مى ورزند که گوئى به خدا عشق مى ورزند)) (یحبونهم کحب الله ).((اما کسانى که ایمان به خدا آورده اند عشق و علاقه بیشترى به او دارند)) (و الذین آمنوا اشد حبا لله ).چرا که آنها مردمى اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه کمالات است رها نمى کنند، هر میل و محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچیز است ، اصلا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمى بینند، جز به خاطر او، و در راه او کار نمى کنند، در دریاى بیکران عشق خدا آنچنان غوطه ورند که على وار مى گویند: فهبنى صبرت على عذابک فکیف اصبر على فراقک !: ((گیرم که بر عذاب تو صبر کنم اما با فراق و دورى تو چه کنم )).
📌اساسا #عشق حقیقى همیشه متوجه نوعى از کمال است ، انسان هرگز عاشق عدم و کمبودها نمى شود، بلکه همواره دنبال هستى و کمال مى گردد و به همین دلیل آنکس که هستى و کمالش از همه برتر است از همه کس به عشق ورزیدن سزاوارتر مى باشد.
📌کوتاه سخن اینکه همانطور که آیه فوق مى گوید: 👈عشق و علاقه افراد با ایمان نسبت به خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهاى پنداریشان ریشه دارتر و عمیقتر و شدیدتر است .
چرا چنین نباشد آیا کسى که واقعیتى را دریافته و به آن عشق مى ورزد با کسى که گرفتار خرافه و تخیل است مى تواند یکسان باشد؟ عشق مؤ منان از عقل و علم و معرفت سرچشمه مى گیرد اما عشق کافران از جهل و خرافه و خیال !.
و باز به همین دلیل عشق نخست به هیچ وجه متزلزل نمى گردد ولى عشق مشرکان ثبات و دوامى ندارد.
👈لذا در ادامه آیه مى فرماید: ((این ظالمان هنگامى که عذاب الهى را مشاهده مى کنند و مى دانند که تمام قدرتها به دست خدا است و او داراى مجازات شدید است در آن هنگام متوجه زشتى اعمال خود و بدى عاقبت کارشان مى شوند و اعتراف مى کنند که انسانهاى منحرفى بوده اند (و لو یرى الذین ظلموا اذ یرون العذاب ان القوة لله جمیعا و ان الله شدید العذاب ).
📚تفسیر نمونه
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔺#هشدار به #علما :حیف است سرمایه #عزاداری_حسینی به دست چهار تا #مداح هدر برود.
🟢خطاب به #مبلغان
👈 چون در آستانه محرمید و شما تشریف می برید[تبلیغ]، می بینید اگر خدای نكرده تبلیغ و ارشاد نباشد ، هدایت نباشد
و #خرافاتروبی نباشد
و #عوامزدگی را زدودن نباشد،
ممكن است خدای ناكرده بر سر اسلام بیاید آنچه را كه «امویّ» آوردند.
ابوریحان بیرونی در كتاب «تحقیقماللهند» كه اسرار هند را بررسی كرده میگوید معاویه برای تشكیل حكومتِ سرمایه و ثروت و زراندوزی، بعد از اینكه در سال پنجاه و سه هجری بخشی از مناطق بتپرست را فتح كرد، بتهای ارزنده ظاهری آن مناطق بتپرست را آورد و دربار خود را مرصّع و مزیّن و مذّهب كرد و از راه كشتی به هند فرستاده تا سلاطین بتپرست هند این بتهای مزیّن و مذهّب را به اعلی القیم بخرند.
🔻خب این یك خلیفه مسلمانها است! جانشین پیغمبر است و از بتفروشی دارد مایه میگیرد! ببینید جریان وجود مبارك سید الشهداء دیگر ضروری شد، دید دیگر هیچ چاره ای ندارد. این آمده گفته «الایالة لا الدیانة» مملكت، نه دیانت. نه تنها سیاست از دیانت جدا است بلكه در تعارض، سیاست مقدّم است. كار به اینجا رسید. بعد از آن طولی هم نكشید كه معاویه هم به هلاكت رسید چون در سال 54 و 55 هم این بتفروشی شروع شد و بعد معاویه هم به هلاكت رسید و سال 61 شد و وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد.
🔻🔻شما بزرگواران حامل یك چنین پیامی هستید تا برای شما ممكن است #منبر را ترك نكنید
و جریان سیدالشهداء شرف دنیا و آخرت ما است.
مبادا كسی خدای ناكرده خیال بكند كه این منبرها آدم را كوچك میكند كه اگر خدای ناكرده این فكر باشد،
اینجا هم متأسفانه نظیر پاكستان می شود كه كار به دست « #ذاكرین» میافتد كه علماء آنجا مهجورند و كسی حرف علماء را گوش نمیدهد.
💢💢 شما ببینید در بعضی از روستاها یا شهرهای حتی خود مركز، متأسفانه بعضی از حسینیهها را #مداح ها دارند اداره میكنند نه علماء.
وقتی كسی كه اهل سخن باشد و اهل استدلال باشد فاصله بگیرد و منبر را رها بكند، مردم كه جریان عزاداری را كه ترك نمیكنند.
اگر یك عالم بزرگواری یك تحصیل كردهای یك جوان فاضلی یك سخنران دینی متعهد و متدینی اداره نكند بالاخره با همین #خوابها اداره میشود.
🔴 برخی مداحان مردم را با #خرافات و #توهمات، شستشوی مغزی می دهند
حیف است سرمایه عزاداری حسینی به دست چهار تا مداح هدر برود.
مردم را با خرافات و توهمات شستشوی مغزی ندهید، کوچک کردن مردم کار فرعون است.
ايت اله جوادي آملي
۱۸ مرداد ۱۴۰۰
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 54 تا 62
📄#صفحـہ_228
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_228
❇️توجّه به #ربوبيّت همهجانبه خدا، زمينه #توكّل براوست.
💠إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَی اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۵۶/هود)
🌱همانا من بر خداوندی كه پروردگار من و شماست توكّل كردهام، (زيرا) هيچ جنبندهای نيست، مگر آنكه او مهارش را گرفته (و بر او تسلّط دارد، امّا سلطهای عادلانه و حقجويانه) بدرستی كه پروردگار من بر صراط مستقيم است.
🔹توجّه به ربوبيّت همهجانبه خدا، زمينه توكّل براوست. تَوَكَّلْتُ ... رَبِّي وَ رَبِّكُمْ
🔹توكّل، زمينهی شجاعت است. فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... إِنِّي تَوَكَّلْتُ (با تكيه و اتكال بر خداوند، میتوان در برابر جهانی ايستاد)
🔹هيچ جنبندهای بدون ارادهی خداوند، قادر بر ضرررسانی به ديگری نيست.
فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها
🔹خداوند، هم بر همه چيز سلطهی كامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
🔹بر كسی تكيه كنيم كه علاوه بر قدرت، عدالت نيز داشته باشد. «تَوَكَّلْتُ، آخِذٌ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
🔹در مقابل عناد و لجاجت كفّار، بايد از قهر و عدل الهی سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_228
❇️آغاز سرگذشت #قوم_ثمود
💠وَ إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ
🌱نزد (قوم) ثمود، یکی از خودشان یعنی صالح را (فرستادیم). گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ معبودی ندارید. او، شما را از زمین پدید آورد و شما را آباد کنندگان (و ساکنان) آن قرار داد. بنابراین، از او آمرزش بخواهید و به درگاه او بازگردید؛ زیرا پروردگار من، نزدیک و اجابتکنندهی (دعاها) است.»
هود - ۶۱
🔷✨سرگذشت قوم عاد با تمام درسهاى عبرت انگیزش بطور فشرده پایان یافت و اکنون نوبت قوم ثمود است، همان جمعیتى که طبق نقل تواریخ در سرزمین «وادى القرى» در میان مدینه و شام زندگى داشتند.
باز در اینجا مىبینیم که قرآن مجید هنگامى که سخن از پیامبر آنها «صالح» مىگوید به عنوان «برادر» از او یاد مىکند برادرى دلسوز و مهربان که جز خیرخواهى هدف دیگرى ندارد آیه شریفه مىفرماید: «ما به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم» (وَ إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً).
🔷✨«گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید که هیچ معبودى براى شما جز او نیست» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ).
سپس براى تحریم حسن حق شناسى آنها به گوشهاى از نعمتهاى مهم پروردگار که سراسر وجودشان را فرا گرفته اشاره کرده، مىگوید: «او کسى است که شما را از زمین آفرید» (هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ).
👌پس از اشاره به نعمت آفرینش، نعمتهاى دیگرى را که در زمین قرار داده به این انسانهاى سرکش یادآورى مىکند: او کسى است که: «عمران و آبادى زمین را به شما سپرد و قدرت و وسائل آن را در اختیارتان قرار داد» (وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها).
قابل توجه این که قرآن نمىگوید خداوند زمین را آباد کرد و در اختیار شما گذاشت، بلکه مىگوید عمران و آبادى زمین را به شما تفویض کرد، اشاره به این که وسائل از هر نظر آماده است، اما شما باید با کار و کوشش زمین را آباد سازید و منابع آن را به دست آورید و بدون کار و کوشش سهمى ندارید.
👈«اکنون که چنین است، از گناهان خود توبه کنید و به سوى خدا بازگردید که پروردگار من به بندگان خود نزدیک است و درخواست آنها را اجابت مىکند» (فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan