#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_253
❇️#اراده_خداوند بر #هدايت_اختياری انسانهاست، نه #اجبار و اكراه آنان
💠وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتی بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً أَ فَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّی يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ (۳۱/رعد)
🌱واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمیآورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشدهاند (و نمیدانند) كه اگر خدا میخواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه میآورد. و پيوسته به كسانیكه كفر ورزيدند به سزای كارهايی كه كردهاند مصيبت كوبندهای میرسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو میآيد (تا هر لحظه زندگی همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهی فرا رسد. همانا خداوند خلف وعده نمیكند.
🔹انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً»
🔹عناد ولجاجت، درد بیدرمان جوامع بشری است. (اگر كسی طالب و جويای حقّ باشد، يك معجزه هم برای ايمان آوردن كافی است) «قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ، قُطِّعَتْ بِهِ، كُلِّمَ بِهِ»
🔹در جهان بينی الهی همه كاره خداست. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
🔹معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوسهای افراد لجوج. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
🔹اراده خداوند بر هدايت اختياری انسانهاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» چنانكه در آيهای ديگر میفرمايد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»
🔹كفّار بايد منتظر ضربههايی از جانب خداوند بر كشور و مرزهای خود باشند.
«لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
🔹قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
🔹همه جا موعظه و استدلال كافی و كارساز نيست، گاهی قهر و غضب لازم است. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
🔹علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
🔹هشدارهای الهی گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
🔹از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
🔹هيچگاه در وعدهها و وعيدهای الهی شك نكنيم. «لا يُخْلِفُ الْمِيعاد»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_253
❇️چگونه #خدا را با #بتها قرین مىسازید؟!
💠أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ جَعَلُوا لِلَّـهِ شُرَكاءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِما لا يَعْلَمُ فِي الْأَرْضِ أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِيلِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ (۳۳/رعد)
🌱پس آيا آن (خدايی) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُتهای ساختگی يكی است؟) و (لی) آنان برای خدا شريكانی قرار دادهاند.
بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانی دارند؟) آيا خدا را از شريكانی در زمين خبر میدهيد كه او نمیشناسد؟ يا سخنی توخالی (میگوييد)، بلكه برای كسانیكه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است و از راه (حقّ) باز داشته شدهاند و هر كه را خدا گمراه كند، پس برای او هيچ هدايت كنندهای نيست.
🔷✨در این آیه بار دیگر به بحث در باره توحید و شرک باز مىگردد و مردم را با این دلیل روشن مخاطب مىسازد که: «آیا کسى که بالاى سر همه ایستاده (و حافظ و نگهبان و مراقب همه است) و اعمال همه را مىبیند» همچون کسى است که هیچ یک از این صفات را ندارد؟ (أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ).
سپس به عنوان تکمیل بحث گذشته و مقدمهاى براى بحث آینده، مىفرماید: «و آنها براى خدا شریکهایى قرار دادند» (وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ).
بلافاصله از چند طریق به آنها پاسخ مىدهد.
🔹نخست مىگوید: «بگو: این شریکها را نام ببرید» (قُلْ سَمُّوهُمْ).
یعنى چگونه یک عده موجودات بىنام و نشان و بىارزش و بىاثر را در ردیف پروردگار قادر متعال قرار مىدهید؟
🔹دوم این که چگونه چنین شریکى وجود دارد که خداوند که به پندار شما شریک آنهاست از وجودشان هیچ گونه اطلاعى ندارد با این که علمش همه جهان را در برگرفته «آیا به او خبر مىدهید از چیزى که وجود آن را در زمین نمىداند» (أَمْتُنَبِّئُونَهُ بِما لا یَعْلَمُ فِی الْأَرْضِ)
🔹سوم این که: خود شما هم در واقع در دل، ایمان به چنین چیزى ندارید، «تنها به یک سخن ظاهرى تو خالى» که در آن هیچ مفهوم صحیحى نهفته نیست قناعت کردهاید (أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ).
👈به همین دلیل این مشرکان هنگامى که در تنگناهاى سخت زندگى قرار مىگیرند به سراغ «اللّه» مىروند چرا که در دل مىدانند کارى از بتها ساخته نیست.
🔹چهارم این که: این مشرکان درک صحیح و درستى ندارند، و چون پیرو هوى و هوس و تقلیدهاى کور کورانهاند، قادر به قضاوت عاقلانه و صحیح نیستند، و به همین دلیل به این گمراهى و ضلالت کشیده شدهاند «بلکه در نظر کافران، دروغهایشان زینت داده شده (و بر اثر ناپاکى درون، چنین مىپندارند که واقعیتى دارد) و آنها از راه (خدا) باز داشته شدهاند» (بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مَکْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِیلِ).
«و هر کس را خدا گمراه سازد، راهنمایى براى او وجود نخواهد داشت» (وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ).
👌«اضلال الهى» به معنى عکس العمل کارهاى نادرست و غلط خود انسان است که او را به گمراهیها مىکشاند، و از آنجا که این خاصیت را خدا در این گونه اعمال قرار داده، به خدا نسبت داده مىشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۶۰-۵۶ سوره هود از تفسیر نور
۱- توجّه به ربوبیّت همه جانبه خدا،زمینه توکّل براوست. تَوَکَّلْتُ ... رَبِّی وَ رَبِّکُمْ
۲- توکّل،زمینه ی شجاعت است. فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... إِنِّی تَوَکَّلْتُ (با تکیه و اتکال بر خداوند،می توان در برابر جهانی ایستاد)
۳- هیچ جنبنده ای بدون اراده ی خداوند،قادر بر ضرررسانی به دیگری نیست.
فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... ما مِنْ دَابَّهٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها
۴- خداوند،هم بر همه چیز سلطه ی کامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِیَتِها ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۵- بر کسی تکیه کنیم که علاوه بر قدرت،عدالت نیز داشته باشد. «تَوَکَّلْتُ ،آخِذٌ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۶- در مقابل عناد و لجاجت کفّار،باید از قهر و عدل الهی سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِیَتِها، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۷- انبیا پس از دعوت وابلاغ امر الهی،اتمام حجّت می کنند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۸- مسئولیّت مبلّغ،بیان معارف دینی است،نه اجباربر آن. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۹- مبلّغ دین و رهبر امّت نباید اعراض مردم را نشانه ی ضعف و شکست خود به حساب آورد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۱۰- استقرار یا انقراض امّت ها،بدون حساب و تصادفی نیست،بلکه تابع قانون و سنّت هایی است که خداوند حاکم فرموده است. «یَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ» ( شرک،گناه ومخالفت با انبیا،از عوامل نابودی جامعه ها و تحوّلات تاریخی است)
۱۱- کفر،سرپیچی،مرگ و نابودی ما،ضرری را متوجّه خداوند نمی سازد. فَإِنْ تَوَلَّوْا ،یَسْتَخْلِفُ ... غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ
۱۲- خداوند بر همه چیز و همه کس حافظ است،لذا کفر و توطئه ی ما بر خداوند ضرری نمی رساند. «إِنَّ رَبِّی عَلی کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ»
۱۳- همان گونه که نزول عذاب به فرمان خداوند است،نجات از آن نیز به اراده ی اوست. «نَجَّیْنا»
۱۴- پیامبران و یاران و پیروانشان از قهر الهی مصون هستند. «نَجَّیْنا هُوداً وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ»
۱۵- بادها نیز مأموران الهی هستند. «أَمْرُنا»
۱۶- تاریخ پیشینیان فرا روی شماست،چرا عبرت نمی گیرید؟ «تِلْکَ»
۱۷- انکار یک پیامبر،به منزله ی انکار تمامی انبیاست. «عَصَوْا رُسُلَهُ»
۱۸- خطراتی که یک جامعه را تهدید می کند عبارتند از:
الف:کفر به آیات الهی. «جَحَدُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ»
ب:نافرمانی از انبیا و رهبران حقّ. «عَصَوْا رُسُلَهُ»
ج:پیروی از طاغوت ها. «اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ»
۱۹- کسی که پیرو پیامبران معصوم علیهم السلام نباشد،پیرو ستمگران لجوج خواهد شد.
عَصَوْا رُسُلَهُ ... اِتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ
۲۰- اجبار جبّاران،به خاطر اطاعت کردن توده ها است.«اتّبعوا...جبّار»
۲۱- کسی که آیات الهی را انکار و پیامبران خدا را نافرمانی و از طاغوت پیروی کند،از رحمت الهی دور است. وَ اتَّبَعُوا ... لَعْنَهً
۲۲- بدنامی در دنیا،یک کیفر الهی است. «وَ أُتْبِعُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَهً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 58
سوره #بقره صفحه_39
حفاظت از #نماز_وسطي: مراقب نمازهايي كه در ميانه كار و گرفتاري و مشاجرات تان قرارميگيرد، باشيد
🔸حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "بقره/238"
🌱در انجام (به موقع و کامل) همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید
🍃در این که: منظور از صَلوة وُسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است.
ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن مى شود:
منظور، همان نماز #ظهر است; زیرا علاوه بر این که نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، شأن نزول آیه نیز گواهى مى دهد.
🍃تأکید روى این نماز، به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا #گرفتارى هاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق، اهمیت نماز وسطى، و لزوم #محافظت بر آن را مورد تأکید قرار داده است.
🍃 اگر تعيين مصداق صلاه وسطي ضرورت داشت، در قرآن ذكر ميشد. همين كه نشده، نشان ميدهد مسئله «وسط» كار و اشتغال قرار گرفتن آن نماز و انصراف موقت از كار و پرداختن به ذكر خدا اهميت دارد.
اين كار ميتواند تفريح، كار، درس و مطالعه، تماشاي فيلم و تلويزيون و حتي خواب صبحگاهي يا عصر باشد. « #وسط» بودن ميتواند در ميان جرّ و بحث و جنگ و جدال هم باشد و اتفاقاً سياق بحث [از 12 آية قبل] تماماً دربارة طلاق و حقوق زنان در اختلافات زناشويي است كه ريشة آن عمدتاً در خودخواهيها و فراموش كردنِ خداست.
🍃 و چه درماني براي دعواهاي خانوادگي بهتر از «نماز» [رويكرد به او] در #وسط مشاجرههاست؟
كاربرد اين دارو و درمان تنها براي اختلافات «دروني» نيست، اختلافات «بيروني» نيز كه به #جنگ با بيگانگان كشيده ميشود، با همين دارو درمان ميشود.
از قضا آية بعدي نيز در همين زمينه است و حفاظت صلات در اين آيه در ميان دو جنگ و جدال بيروني و دروني قرار گرفته است.
📚تفاسیر نمونه و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
❇️پيام اصلي امام حسين ع: زیر بار #ظلم نرو
: مرگ عزيزانه نه ذليلانه
▪️برای #اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته های خود را با خدا در میان بگذارید.[1]
در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است.
▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش های وسیعی از خطبه ها, نامه ها، پیام ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با « #الناس» كار دارد،
می خواهد بفرماید
⭕⭕مسلمان هستی باش,
كافر هستی باش,
مشرك هستی باش,
ولي زیر بار #ظلم نرو!
«خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2]
فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب #عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید.
من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه #ذلت اجازه ندارد به حضور ما بیاید،
شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3]
ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم!
ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید!
اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم.
فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ای هستند، من همه آن صحنهها را می بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَى یوسُفَ».[4]
▪️ اینكه می بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می شناسد و همه برای او حرمت قائل اند چه مسلمان چه غیر مسلمان،
برای آن #بخش_انسانی اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به #انسانیت بها داد.
--------------------------------
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...».
[2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61.
[3] . اللهوف, ص97.
[4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61.
📚آیت الله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
اَلسلامُ علی الحُسین
وعلی علی بن الحُسین
وَعلی اُولاد الـحسین
وعَلی اصحاب الحسین
🏴اربعین حسینی رابه شما عزیزان تسلیت میگوییم
عاقبت تان بخیر
حاجات دلتان روا
@quranpuyan
⚫️ #اربعین حسینی، آینه باز تابنده حماسه ها و باورها و کرامت ها و بازگشایی کتاب جاویدی است که جلوه گاه حقیقت است و سطر سطرش بیدارگر و الهام بخش برای رهایی از ظلمت نادانی و حیرت گمراهی.
سلام و صبح به خیر
☑️ فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش را تسلیت عرض می کنیم.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 35 تا 42
📄#صفحـہ_254
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️انسانها و جامعهها از ميان میروند و #خدا میماند.
💠أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ
🌱آیا توجه نمیکنند که ما (پیوسته) سراغ (اهل) زمین میآییم و (با گرفتن جانشان،) از گوشه و کنار(جامعهی بشریِ روی) زمین میکاهیم؟ (آری،) خداوند حکم میراند و هیچکس نمیتواند حکمش را رد کند، و او زود بهحساب (بندگانش) میرسد.
رعد - ۴۱
🔷✨از آنجا كه در آيات گذشته روی سخن با منكران رسالت پيامبر ص بود در اين آيات نيز همان بحث تعقيب شده است: و هدف اين است كه با هشدار و استدلال و خلاصه از طرق مختلف آنها را بر سر عقل آورده و به تفكر و سپس اصلاح وضع خويش وا دارد.
نخست میگويد:" اين مغروران لجوج آيا نديدند كه ما پيوسته از اطراف و جوانب زمين كم میكنيم"؟ (أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها).
روشن است كه منظور از زمين در اينجا" اهل زمين" است، يعنی آيا آنها به اين واقعيت نمینگرند كه پيوسته اقوام و تمدنها و حكومتها در حال زوال و نابودی هستند؟ اقوامی كه از آنها قويتر و نيرومندتر و سركشتر بودند، همگی چهره به زير خاك كشيدند، و حتی دانشمندان و بزرگان و علمايی كه قوام زمين به آنها بود آنها نيز چشم از جهان فرو بستند و به ابديت پيوستند.
🔷✨آيا اين قانون عمومی حيات كه درباره افراد، و كل جامعههای بشری و كوچك و بزرگ جاری و ساری است، برای بيدار شدن آنها كافی نيست، كه اين چند روز زندگی را ابدی نشمرند و به غفلت برگزار نكنند؟! سپس اضافه میكند:" حكومت و فرمان از آن خداست و هيچكس را يارای رد احكام او يا جلوگيری از فرمان او نيست" (وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ).
" و او سريع الحساب است" (وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ).
👈بنا بر اين از يك طرف قانون" فنا" را در پيشانی همه افراد و ملتها نوشته و از سوی ديگر كسی را توانايی اين نيست كه اين فرمان يا ساير فرمانهای او را تغييری دهد، و از سوی سوم با سرعت به حساب بندگان رسيدگی میكند و به اين ترتيب پاداش كيفر او قطعی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️از تاريخ #درس_عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست
💠وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَ سَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ (۴۲/رعد)
🌱و البتّه كسانیكه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولی (سودی نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها برای خداست، او میداند كه هر كس چه كسب میكند و كفّار بزودی خواهند دانست كه سرای آخرت از آن كيست.
🔹رهبران دينی نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيلهها برای انبيا نيز بوده است. «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
🔹از تاريخ درس عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست. «لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ»
🔹تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويم.
«فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً»
🔹مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايی أثر میكند كه طرفِ مورد مكر غافل باشد. «يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
#زیارت_اربعین🏴
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
🏴
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11