eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 با حَيُّ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ؛ اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ 🌸 زنده، معبودی جز تو نیست، خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته 💫دعای عهد کانال قرآن‌پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب یازدهم محرم
31.17M
▪️ موضوع: «ویژگی‌های امام حسین و یاران ایشان_ ۱۱» ✅ با توجه به اینکه واقعه عاشورا پیروزی بزرگ محسوب می‌شود پس چرا باید بر این اتفاق گریست؟! ✅ صحبت پیرامون آیات ۷۵_۷۹ فَلَآ أُقۡسِمُ بِمَوَٰقِعِ ٱلنُّجُومِ وَإِنَّهُۥ لَقَسَمࣱ لَّوۡ تَعۡلَمُونَ عَظِيمٌ إِنَّهُۥ لَقُرۡءَانࣱ كَرِيمࣱ فِي كِتَٰبࣲ مَّكۡنُونࣲ لَّا يَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلۡمُطَهَّرُونَ ✅ درک دو حال در واقعه اللهم لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ لَکَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِیمِ رَزِیَّتِی / / / ✅ آیه ۱۲۸ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِیم استاد علی بزازی کانون توحید @quranpuyan
❇امام حسین ع میخواست جامعه را از نجات دهد بااینکه در ان جامعه ظواهر دینی رعایت میشد. ❇در زیارت اربعین می خوانیم که امام (ع) می فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ؛ یعنی امام حسین (ع) حاضر شدند جان خود را فدا کنند تا مردم را از جهالت و ضلالت خارج کنند». ♦♦این نکته مهم و اساسی است که امام (ع) با جامعه ای مواجه شدند که در آن جهالت وجود دارد گرچه و دین علی الظاهر رعایت می شود اما اساس دین در این جامعه وجود ندارد و امام (ع) می خواهند که مردم را از این جهالت و نادانی نجات دهند. 🔶 دین آمده تا و تعدی و نسبت به و ضعفا برداشته شود و جامعه، اداره شود تا تفاوتی بین بالاترین و پایین ترین افراد جامعه نباشد و مردم عبد و بنده خدا باشند. این پیام و خواست دین از میان رفته بود و شعائر دین تنها برای فریب مردم انجام می گرفت و نشانی از برابری و حفظ وجود نداشت به گونه ای که حاکمیت اجازه زندگی آزادانه به نوه پیامبر خداوند را نداد. در چنین شرایطی، امام حسین (ع) ناگزیر از قیام شد. ♦نهضت امام حسین (ع) یک نهضت پیروز بود چون در کوتاه مدت هم توانست بساط ظلم بنی امیه را درهم بپیچد و ریشه این خاندان را برکند و هم در طول تاریخ سبب الگوگیری نهضت های بزرگ از این قیام شد. درباره مراسم و عزاداری پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و اشخاص دیگر، جایی نداریم که چلّه (اربعین) توصیه شده باشد جز در مورد امام حسین (ع) که اربعین و زیارت اربعین مطرح شده و زیارت اربعین هم یکی از نشانه های مومن شمرده شده است. 💠 مراسم در کنار دیگر مناسک اسلامی مانند روزه و حج می تواند مطرح شود و این فرهنگ را در جامعه نگاه دارد اما مشروط به اینکه صرفا به پرداخته نشود و ظواهر نشود. اگر راهپیمایی اربعین بتواند نهضت آزادی بخش و انسان های آزاده را به دنیا نشان داده و اعلام کند که ما دارای چنین ایده ای هستیم مسئله ارزشمندی است اما اگر این مراسم بخواهد به برنامه کلیشه ای و سطحی تبدیل شود یا آلوده به برنامه هایی شود که در شان امام حسین نیست، آسیب زا خواهد بود. ما باید در این حرکت بتوانیم فرهنگ سازنده اربعین را نهادینه کنیم والا اگر آلوده به ظواهر کلیشه ای و آلودگی های سطحی شود از آن هدف اصلی اربعین دور خواهد شد. 🔶بزرگترین آموزه اخلاقی اربعین « » است. امام حسین (ع) می خواستند با حرکت خود به مردم این درس و پیام را بدهند که همواره آزاده باشند یعنی این حریت و آزادی را داشته باشد که جان خود را برای حفظ و احیاء دین خدا فدا کنند. انسان ها اگر این حالت «آزادگی» را در اخلاقیات خود داشته باشند از حب ذات و حب نفس بیرون خواهند آمد و آنها را به خدمت به جامعه، خدمت به دیگران و خدمت به دین خدا سوق خواهند داد و این بزرگترین درس نهضت عاشورا است. از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان با شفقنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ پروردگارت آنچه را اراده کند انجام می‌دهد. 🌱سوره هود ، آیه ۱۰۷ کانال  قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 29 تا 34 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5926864433925068040.mp3
3.18M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بر انسان‌هاست، نه و اكراه آنان 💠‏وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتی‌ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً أَ فَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّی يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ (۳۱/رعد) 🌱‏واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمی‌آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده‌اند (و نمی‌دانند) كه اگر خدا می‌خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه می‌آورد. و پيوسته به كسانی‌كه كفر ورزيدند به سزای كارهايی كه كرده‌اند مصيبت كوبنده‌ای می‌رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو می‌آيد (تا هر لحظه زندگی همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهی فرا رسد. همانا خداوند خلف وعده نمی‌كند. 🔹انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» 🔹عناد ولجاجت، درد بی‌درمان جوامع بشری است. (اگر كسی طالب و جويای حقّ باشد، يك معجزه هم برای ايمان آوردن كافی است) «قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ‌، قُطِّعَتْ بِهِ‌، كُلِّمَ بِهِ» 🔹در جهان بينی الهی همه كاره خداست. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً» 🔹معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس‌های افراد لجوج. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً» 🔹اراده خداوند بر هدايت اختياری انسان‌هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» چنانكه در آيه‌ای ديگر می‌فرمايد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» ‏🔹كفّار بايد منتظر ضربه‌هايی از جانب خداوند بر كشور و مرزهای خود باشند. ‏«لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ» 🔹قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. تُصِيبُهُمْ‌ ... قارِعَةٌ 🔹همه جا موعظه و استدلال كافی و كارساز نيست، گاهی قهر و غضب لازم است. تُصِيبُهُمْ‌ ... قارِعَةٌ 🔹علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ» ‏🔹هشدارهای الهی گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ» ‏🔹از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ» ‏🔹هيچگاه در وعده‌ها و وعيدهای الهی شك نكنيم. «لا يُخْلِفُ الْمِيعاد» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چگونه را با قرین مى‏سازید؟! 💠أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی‌ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ جَعَلُوا لِلَّـهِ شُرَكاءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِما لا يَعْلَمُ فِي الْأَرْضِ أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِيلِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ (۳۳/رعد) 🌱‏پس آيا آن (خدايی) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُت‌های ساختگی يكی است؟) و (لی) آنان برای خدا شريكانی قرار داده‌اند. ‏بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانی دارند؟) آيا خدا را از شريكانی در زمين خبر می‌دهيد كه او نمی‌شناسد؟ يا سخنی توخالی (می‌گوييد)، بلكه برای كسانی‌كه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است و از راه (حقّ) باز داشته شده‌اند و هر كه را خدا گمراه كند، پس برای او هيچ هدايت كننده‌ای نيست. 🔷✨در این آیه بار دیگر به بحث در باره توحید و شرک باز مى‏گردد و مردم را با این دلیل روشن مخاطب مى‏سازد که: «آیا کسى که بالاى سر همه ایستاده (و حافظ و نگهبان و مراقب همه است) و اعمال همه را مى‏بیند» همچون کسى است که هیچ یک از این صفات را ندارد؟ (أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى‏ کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ). سپس به عنوان تکمیل بحث گذشته و مقدمه‏اى براى بحث آینده، مى‏فرماید: «و آنها براى خدا شریکهایى قرار دادند» (وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ). بلافاصله از چند طریق به آنها پاسخ مى‏دهد. 🔹نخست مى‏گوید: «بگو: این شریکها را نام ببرید» (قُلْ سَمُّوهُمْ). یعنى چگونه یک عده موجودات بى‏نام و نشان و بى‏ارزش و بى‏اثر را در ردیف پروردگار قادر متعال قرار مى‏دهید؟ 🔹دوم این که چگونه چنین شریکى وجود دارد که خداوند که به پندار شما شریک آنهاست از وجودشان هیچ گونه اطلاعى ندارد با این که علمش همه جهان را در برگرفته «آیا به او خبر مى‏دهید از چیزى که وجود آن را در زمین نمى‏داند» (أَمْتُنَبِّئُونَهُ بِما لا یَعْلَمُ فِی الْأَرْضِ) 🔹سوم این که: خود شما هم در واقع در دل، ایمان به چنین چیزى ندارید، «تنها به یک سخن ظاهرى تو خالى» که در آن هیچ مفهوم صحیحى نهفته نیست قناعت کرده‏اید (أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ). 👈به همین دلیل این مشرکان هنگامى که در تنگناهاى سخت زندگى قرار مى‏گیرند به سراغ «اللّه» مى‏روند چرا که در دل مى‏دانند کارى از بتها ساخته نیست. 🔹چهارم این که: این مشرکان درک صحیح و درستى ندارند، و چون پیرو هوى و هوس و تقلیدهاى کور کورانه‏اند، قادر به قضاوت عاقلانه و صحیح نیستند، و به همین دلیل به این گمراهى و ضلالت کشیده شده‏اند «بلکه در نظر کافران، دروغهایشان زینت داده شده (و بر اثر ناپاکى درون، چنین مى‏پندارند که واقعیتى دارد) و آنها از راه (خدا) باز داشته شده‏اند» (بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مَکْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِیلِ). «و هر کس را خدا گمراه سازد، راهنمایى براى او وجود نخواهد داشت» (وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ). 👌«اضلال الهى» به معنى عکس العمل کارهاى نادرست و غلط خود انسان است که او را به گمراهیها مى‏کشاند، و از آنجا که این خاصیت را خدا در این گونه اعمال قرار داده، به خدا نسبت داده مى‏شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶۰-۵۶ سوره هود از تفسیر نور ۱- توجّه به ربوبیّت همه جانبه خدا،زمینه توکّل براوست. تَوَکَّلْتُ ... رَبِّی وَ رَبِّکُمْ ۲- توکّل،زمینه ی شجاعت است. فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... إِنِّی تَوَکَّلْتُ (با تکیه و اتکال بر خداوند،می توان در برابر جهانی ایستاد) ۳- هیچ جنبنده ای بدون اراده ی خداوند،قادر بر ضرررسانی به دیگری نیست. فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... ما مِنْ دَابَّهٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها ۴- خداوند،هم بر همه چیز سلطه ی کامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِیَتِها ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» ۵- بر کسی تکیه کنیم که علاوه بر قدرت،عدالت نیز داشته باشد. «تَوَکَّلْتُ ،آخِذٌ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» ۶- در مقابل عناد و لجاجت کفّار،باید از قهر و عدل الهی سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِیَتِها، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» ۷- انبیا پس از دعوت وابلاغ امر الهی،اتمام حجّت می کنند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ» ۸- مسئولیّت مبلّغ،بیان معارف دینی است،نه اجباربر آن. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ» ۹- مبلّغ دین و رهبر امّت نباید اعراض مردم را نشانه ی ضعف و شکست خود به حساب آورد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ» ۱۰- استقرار یا انقراض امّت ها،بدون حساب و تصادفی نیست،بلکه تابع قانون و سنّت هایی است که خداوند حاکم فرموده است. «یَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ» ( شرک،گناه ومخالفت با انبیا،از عوامل نابودی جامعه ها و تحوّلات تاریخی است) ۱۱- کفر،سرپیچی،مرگ و نابودی ما،ضرری را متوجّه خداوند نمی سازد. فَإِنْ تَوَلَّوْا ،یَسْتَخْلِفُ ... غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ ۱۲- خداوند بر همه چیز و همه کس حافظ است،لذا کفر و توطئه ی ما بر خداوند ضرری نمی رساند. «إِنَّ رَبِّی عَلی کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ» ۱۳- همان گونه که نزول عذاب به فرمان خداوند است،نجات از آن نیز به اراده ی اوست. «نَجَّیْنا» ۱۴- پیامبران و یاران و پیروانشان از قهر الهی مصون هستند. «نَجَّیْنا هُوداً وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ» ۱۵- بادها نیز مأموران الهی هستند. «أَمْرُنا» ۱۶- تاریخ پیشینیان فرا روی شماست،چرا عبرت نمی گیرید؟ «تِلْکَ» ۱۷- انکار یک پیامبر،به منزله ی انکار تمامی انبیاست. «عَصَوْا رُسُلَهُ» ۱۸- خطراتی که یک جامعه را تهدید می کند عبارتند از: الف:کفر به آیات الهی. «جَحَدُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ» ب:نافرمانی از انبیا و رهبران حقّ. «عَصَوْا رُسُلَهُ» ج:پیروی از طاغوت ها. «اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ» ۱۹- کسی که پیرو پیامبران معصوم علیهم السلام نباشد،پیرو ستمگران لجوج خواهد شد. عَصَوْا رُسُلَهُ ... اِتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ ۲۰- اجبار جبّاران،به خاطر اطاعت کردن توده ها است.«اتّبعوا...جبّار» ۲۱- کسی که آیات الهی را انکار و پیامبران خدا را نافرمانی و از طاغوت پیروی کند،از رحمت الهی دور است. وَ اتَّبَعُوا ... لَعْنَهً ۲۲- بدنامی در دنیا،یک کیفر الهی است. «وَ أُتْبِعُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَهً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 58 سوره صفحه_39 حفاظت از : مراقب نمازهايي كه در ميانه كار و گرفتاري و مشاجرات تان قرارميگيرد، باشيد 🔸حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "بقره/238" 🌱در انجام (به موقع و کامل) همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید 🍃در این که: منظور از صَلوة وُسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است. ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن مى شود: منظور، همان نماز است; زیرا علاوه بر این که نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، شأن نزول آیه نیز گواهى مى دهد. 🍃تأکید روى این نماز، به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا هاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق، اهمیت نماز وسطى، و لزوم بر آن را مورد تأکید قرار داده است. 🍃 اگر تعيين مصداق صلاه وسطي ضرورت داشت، در قرآن ذكر مي‌شد. همين كه نشده، نشان مي‌دهد مسئله «وسط» كار و اشتغال قرار گرفتن آن نماز و انصراف موقت از كار و پرداختن به ذكر خدا اهميت دارد. اين كار مي‌تواند تفريح، كار، درس و مطالعه، تماشاي فيلم و تلويزيون و حتي خواب صبحگاهي يا عصر باشد. « » بودن مي‌تواند در ميان جرّ و بحث و جنگ و جدال هم باشد و اتفاقاً سياق بحث [از 12 آية قبل] تماماً دربارة طلاق و حقوق زنان در اختلافات زناشويي است كه ريشة آن عمدتاً در خودخواهي‌ها و فراموش كردنِ خداست. 🍃 و چه درماني براي دعواهاي خانوادگي بهتر از «نماز» [رويكرد به او] در مشاجره‌هاست؟ كاربرد اين دارو و درمان تنها براي اختلافات «دروني» نيست، اختلافات «بيروني» نيز كه به با بيگانگان كشيده مي‌شود، با همين دارو درمان مي‌شود. از قضا آية بعدي نيز در همين زمينه است و حفاظت صلات در اين آيه در ميان دو جنگ و جدال بيروني و دروني قرار گرفته است. 📚تفاسیر نمونه و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛