May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 57
سوره #بقره صفحه_39
#محافظت_بر_نمازها
🔸حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ(بقره:238)
از [همة] نمازها [به ويژه] نماز ميانه محافظت كنيد و فروتنانه براي خدا به پا خيزيد.
__
👈 معناي صلات [از ريشة صَلَيَ] «رويكرد» است. يعني روي آوردن و توجه به كسي يا چيزي كه به آن علاقه و عقيده پيدا كردهايم. واژة مخالف صَلّي، تَوَلّي است كه معناي روي گرداندن، پشت كردن و بياعتنايي دارد: قيامه 31- فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّى وَلَكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى.
قرآن از صلات و تسبيح پرندگان، كه همان رويكرد و پيروي آنان از هدايت غريزي در مسير قوانين حاكم بر جهان است، ياد كرده است: نور 41- أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ...
🔸اما صلات [نماز و دعاي] آگاهانه و با اختيار انسان، اقبال و روي آوردني است به آفريدگار جهان، با پشت كردن به هواي نفس و هوسهاي شيطاني در جاذبههاي فريبندة دنيايي، براي ايفاي نقشي كه در اين جهان بايد ايفا نمايد.
👈آنچه خداوند ما را بر محافظت آن توصيه كرده، متعدد است؛
بيش از همه محافظت بر اندامهاي جنسي [فروج] است،
همچنين پيمانها، كتاب خدا و حدود قوانين. حفاظت از صلات نيز از مهمترين آنهاست كه در دو آية ديگر قرآن توصيه شده است [مؤمنون 9 و معارج 34]. معمولا از اشياء قيمتي و نفيس مراقبت ويژه به عمل ميآورند و ارتباطات اجتماعي با اشخاص مهم و پرنفوذ را، براي حفظ منافع و موقعيتها، به خوبي حفظ ميکنند.
نماز نيز پيوندي با آفريدگار جهان هستي است. آيا حفظ چنين پيوندي و مراقبت از آن در برابر عواملي که آن را سُست ميکند، فاقد چنين اعتباري است؟
💫تفسير بازرگان
🔸حفظ هر چيزى بايد مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از ميكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظير حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مىباشد.
امّا #حفظ_نماز به چيست؟❓ حفظ نماز، آشنايى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحيح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
📚تفسير نور
🔸نقش #نماز در تقویت روحیه ها
ممکن است کسانى تصور کنند، تا این حدّ اصرار و تأکید درباره نماز یک نوع سختگیرى محسوب مى شود و شاید انسان را از وظائف خطیرى که براى دفاع از خود در چنین لحظاتى دارد غافل سازد.
🔶در حالى که این یک اشتباه بزرگ است معمولاً انسان در این حالات بیش از هر چیز نیاز به تقویت روحیه دارد و اگر #ترس و #وحشت و ضعف روحیه بر او غلبه کند، شکست او تقریباً قطعى خواهد بود.
👈چه عملى بهتر از نماز و پیوند با خدائى که فرمانش در تمام جهان هستى نافذ، و همه چیز در برابر اراده او سهل و آسان است، مى تواند روحیه سربازان مجاهد یا کسانى که مواجه با خطرى شده اند را تقویت کند!؟
📚تفسير نمونه
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦متن #زيارت_اربعين، توحيد و خلوص است. آنرا با حواشي، الوده نكنيم.
❇در خصوص #راهپيمايي_اربعين عمدتا 4 گروه مشاهده شده است:
گروه اول؛ این راهپیمایی عظیم را نماد واقعی از دینداری دانسته و بر اساس روایات آن را به بالاترین ثواب و درجات قُرب تفسیر میکنند.
مانند روایت علی الصایغ از امام صادق (ع) که فرمود؛ “در هر قدم در طیِ مسیر زیارت کربلا بشکل پیاده حسنه عنایت میشود و معصیتی از نامه عمل محو میشود ، و سپس از ناحیه غیب مورد خطاب ‘یاولی الله’ قرار میگیرد.” و بالاتر از این روایت ، روایت ابی صامت است که امام صادق (ع) فرمود : “در هر قدم پیاده در مسیر زیارت امام حسین (ع) هزار حسنه عنایت میشود و هزار سیئه بخشیدا میشود و هزار درجه به زائر دادا میشود . (کامل الزیارات، ب۵۹)
گروه دوم ؛ به ثواب و درجات ثواب این حرکت بزرگ توجهی نکرده و بیشتر متوجه ظهور بزرگی از نماد شیعه در جهان هستند. اینان اعتراف میکنند که این راهپیمایی در واقع یک تظاهر و حرکت نمادین و ممدوح برای استفاده از ظرفیت شیعه است که شیعه میتواند “بودن” خود را در جهان در قبال دیگران ادیان و مذاهبِ دینی ثابت کند.
این گروه ؛ روایت؛ «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا – خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند.» را مستند تفکر و تئوری پردازی خود قرار میدهند.
گروه سوم ؛ ناراحتان سیاسی هستند که این رخداد بهانه ای برای تهاجم شان شده .گاهی سخن از سوء استفاده از بیت المال و جابجایی غیر مشروع اموال عمومی میگویند و گاهی وجود گرسنگان در جامعه را مانع از این حرکت های و هزینه های میلیاردی میدانند و عکس های زید و عمرو را نشان از سیاسی بودنِ این حرکت میدانند.
گروه چهارم ؛ کسانی هستند که با عینک روشنفکری به رخداد نظر افکنده و آن را یک راهبرِ دینیِ متفاوت دانسته که با مناسک فقهی و روش های فقیهان در دینداری معارضه دارد و صریحا مینویسند؛ “این گونه آیینها رویگردانی نرم و اعراض خاموش از اسلام فقیهانه و پناه بردن به انواعی دیگر از دینداری است.”
❇جمع بندی و ارزیابی نظریات ارائه شده
سخن جملگی این چهار گروه میتواند درست باشد و پاره ای از حقیقت را بهمراه داشته باشد ، اما نمیتواند “تمام حقیقت” باشد. چون این نظریه پردازی های چهارگانه ؛ کمتر به “متن” توجه شده و بیشتر به “حاشیه” پرداخته شده!
⭕⭕راه درست به گمان ما ؛ توجه به “متن زیارت رفتن” است و وقتی “متن” مورد توجه باشد نکات مثبت در نظریه پردازی های بالا حفظ شده و در عین اینکه نقاط ضعف مورد اشاره هم رخت برمیبندد.
“متن” در این حرکت یک کلمه است و آن “توحید وخلوص” است که به معنای “خداباوری و #خداخواهی است وبس”. امام صادق (ع) از این معنا به واژه “محتسبا” تعبیر میکند و میفرماید: “زائراً .. یرید به وجه الله و الدار الاخره” (کامل الزیارات، ب ۵۷)
ملاک در زیارت ؛ حفظ و ارتباط زائران با این “متن” است و این “متن” که خداباوری و خدا خواهی و خلوص است یک لوح پاکی است که باعث “تقرب” می شود، و وقتی تقرب الی الله محقق شود ، آن عبادت بهینه شده و آثار آن مانگار میشود.
خدا باوری و خدا خواهی در “زیارت امام حسین” با نیت های ناپاکی چون ریا و خودنمایی قابل جمع نیست ، همانطوریکه با حرام خوری و تبلیغ زید و عمرو نیز سازگار نیست.
⭕در بابِ زیارت ، ائمه هادین (ع) تلاش وافری داشته اند تا زائران گرفتار “#حواشی” نشوند.*
گاهی زائران را بر حذر میداشتند که در سفر زیارتی تان ؛ همّ غم تان خوارکِ “چرب و شیرین” نباشد. امام صادق (ع) وقتی شنید برخی در سفرهای زیارتی متوجه “شکم” هستند! فرمود: “زیارت نروید بهتر است ؛ لاتزورن خیر من ان تزورون!” (کامل الزیارات؛ ب ۴۷)
و گاه دیگر ؛ تاکید میکردند ، هر قدم تزویرانه و #ریاکارانه ، و یا هر #لقمه یِ آلوده به حق الناس و #بیتالمال نمیتواند معنا کننده یک زیارت فردی یا دست جمعی ممدوح و مقبول باشد.
در بیان امام صادق (ع) چنین آمده؛ “لااشراً و لابطراً و لا ریاءً و لا سُمعه” (کامل الزیارات ، ب ۵۷)
❇راهپیمایی اربعین با این “متن” که خلاصه آن در کلمه “توحید وخلوص” است قابل پذیرش است. در غیراینصورت هر چقدر پر سر و صدا هم باشد ، باید بپذیریم که گرفتار “حواشی” شده ایم!
حجت الاسلام هادي سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 با حَيُّ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ؛ اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ
🌸 زنده، معبودی جز تو نیست، خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راهیافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرقهای زمین و مغربهایش، همواریها و کوههایش، خشکیها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته
💫دعای عهد
کانال قرآنپویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
شب یازدهم محرم
31.17M
▪️ موضوع: «ویژگیهای امام حسین و یاران ایشان_ ۱۱»
✅ با توجه به اینکه واقعه عاشورا پیروزی بزرگ محسوب میشود پس چرا باید بر این اتفاق گریست؟!
#قرآن #محبت #طهارت
✅ صحبت پیرامون آیات ۷۵_۷۹ #سوره_واقعه
فَلَآ أُقۡسِمُ بِمَوَٰقِعِ ٱلنُّجُومِ
وَإِنَّهُۥ لَقَسَمࣱ لَّوۡ تَعۡلَمُونَ عَظِيمٌ
إِنَّهُۥ لَقُرۡءَانࣱ كَرِيمࣱ
فِي كِتَٰبࣲ مَّكۡنُونࣲ
لَّا يَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلۡمُطَهَّرُونَ
✅ درک دو حال در واقعه #عاشورا
اللهم لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ لَکَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِیمِ رَزِیَّتِی
#زیارت_عاشورا / #حمد / #مصیبت
#گناه / #سیئه
✅ آیه ۱۲۸ #سوره_توبه
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِیم
#ایمان
استاد علی بزازی
کانون توحید
@quranpuyan
May 11
❇امام حسین ع میخواست جامعه را از #جهالت نجات دهد بااینکه در ان جامعه ظواهر دینی رعایت میشد.
❇در زیارت اربعین می خوانیم که امام (ع) می فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ؛
یعنی امام حسین (ع) حاضر شدند جان خود را فدا کنند تا مردم را از جهالت و ضلالت خارج کنند».
♦♦این نکته مهم و اساسی است که امام (ع) با جامعه ای مواجه شدند که در آن جهالت وجود دارد گرچه #مناسک و #شعائر دین علی الظاهر رعایت می شود اما اساس دین در این جامعه وجود ندارد و امام (ع) می خواهند که مردم را از این جهالت و نادانی نجات دهند.
🔶 دین آمده تا #ظلم و تعدی و #اجحاف نسبت به #مستمندان و ضعفا برداشته شود و جامعه، #عادلانه اداره شود تا تفاوتی بین بالاترین و پایین ترین افراد جامعه نباشد و مردم عبد و بنده خدا باشند.
این پیام و خواست دین از میان رفته بود و شعائر دین تنها برای فریب مردم انجام می گرفت و نشانی از برابری و حفظ #حقوق_مردم وجود نداشت به گونه ای که حاکمیت اجازه زندگی آزادانه به نوه پیامبر خداوند را نداد. در چنین شرایطی، امام حسین (ع) ناگزیر از قیام شد.
♦نهضت امام حسین (ع) یک نهضت پیروز بود چون در کوتاه مدت هم توانست بساط ظلم بنی امیه را درهم بپیچد و ریشه این خاندان را برکند و هم در طول تاریخ سبب الگوگیری نهضت های بزرگ از این قیام شد.
درباره مراسم و عزاداری پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و اشخاص دیگر، جایی نداریم که چلّه (اربعین) توصیه شده باشد جز در مورد امام حسین (ع) که اربعین و زیارت اربعین مطرح شده و زیارت اربعین هم یکی از نشانه های مومن شمرده شده است.
💠 مراسم #اربعین در کنار دیگر مناسک اسلامی مانند روزه و حج می تواند مطرح شود و این فرهنگ را در جامعه نگاه دارد اما مشروط به اینکه صرفا به #ظواهر پرداخته نشود و ظواهر #آلوده نشود.
اگر راهپیمایی اربعین بتواند نهضت آزادی بخش و انسان های آزاده را به دنیا نشان داده و اعلام کند که ما دارای چنین ایده ای هستیم مسئله ارزشمندی است اما اگر این مراسم بخواهد به برنامه کلیشه ای و سطحی تبدیل شود یا آلوده به برنامه هایی شود که در شان امام حسین نیست، آسیب زا خواهد بود.
ما باید در این حرکت بتوانیم فرهنگ سازنده اربعین را نهادینه کنیم والا اگر آلوده به ظواهر کلیشه ای و آلودگی های سطحی شود از آن هدف اصلی اربعین دور خواهد شد.
🔶بزرگترین آموزه اخلاقی اربعین « #آزادگی» است.
امام حسین (ع) می خواستند با حرکت خود به مردم این درس و پیام را بدهند که همواره آزاده باشند یعنی این حریت و آزادی را داشته باشد که جان خود را برای حفظ و احیاء دین خدا فدا کنند.
انسان ها اگر این حالت «آزادگی» را در اخلاقیات خود داشته باشند از حب ذات و حب نفس بیرون خواهند آمد و آنها را به خدمت به جامعه، خدمت به دیگران و خدمت به دین خدا سوق خواهند داد و این بزرگترین درس نهضت عاشورا است.
از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان با شفقنا
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ
پروردگارت آنچه را اراده کند انجام میدهد.
🌱سوره هود ، آیه ۱۰۷
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 29 تا 34
📄#صفحـہ_253
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_253
❇️#اراده_خداوند بر #هدايت_اختياری انسانهاست، نه #اجبار و اكراه آنان
💠وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتی بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً أَ فَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّی يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ (۳۱/رعد)
🌱واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمیآورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشدهاند (و نمیدانند) كه اگر خدا میخواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه میآورد. و پيوسته به كسانیكه كفر ورزيدند به سزای كارهايی كه كردهاند مصيبت كوبندهای میرسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو میآيد (تا هر لحظه زندگی همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهی فرا رسد. همانا خداوند خلف وعده نمیكند.
🔹انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً»
🔹عناد ولجاجت، درد بیدرمان جوامع بشری است. (اگر كسی طالب و جويای حقّ باشد، يك معجزه هم برای ايمان آوردن كافی است) «قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ، قُطِّعَتْ بِهِ، كُلِّمَ بِهِ»
🔹در جهان بينی الهی همه كاره خداست. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
🔹معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوسهای افراد لجوج. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً»
🔹اراده خداوند بر هدايت اختياری انسانهاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» چنانكه در آيهای ديگر میفرمايد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»
🔹كفّار بايد منتظر ضربههايی از جانب خداوند بر كشور و مرزهای خود باشند.
«لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
🔹قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
🔹همه جا موعظه و استدلال كافی و كارساز نيست، گاهی قهر و غضب لازم است. تُصِيبُهُمْ ... قارِعَةٌ
🔹علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ»
🔹هشدارهای الهی گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
🔹از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ»
🔹هيچگاه در وعدهها و وعيدهای الهی شك نكنيم. «لا يُخْلِفُ الْمِيعاد»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_253
❇️چگونه #خدا را با #بتها قرین مىسازید؟!
💠أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ جَعَلُوا لِلَّـهِ شُرَكاءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِما لا يَعْلَمُ فِي الْأَرْضِ أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِيلِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ (۳۳/رعد)
🌱پس آيا آن (خدايی) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُتهای ساختگی يكی است؟) و (لی) آنان برای خدا شريكانی قرار دادهاند.
بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانی دارند؟) آيا خدا را از شريكانی در زمين خبر میدهيد كه او نمیشناسد؟ يا سخنی توخالی (میگوييد)، بلكه برای كسانیكه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است و از راه (حقّ) باز داشته شدهاند و هر كه را خدا گمراه كند، پس برای او هيچ هدايت كنندهای نيست.
🔷✨در این آیه بار دیگر به بحث در باره توحید و شرک باز مىگردد و مردم را با این دلیل روشن مخاطب مىسازد که: «آیا کسى که بالاى سر همه ایستاده (و حافظ و نگهبان و مراقب همه است) و اعمال همه را مىبیند» همچون کسى است که هیچ یک از این صفات را ندارد؟ (أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ).
سپس به عنوان تکمیل بحث گذشته و مقدمهاى براى بحث آینده، مىفرماید: «و آنها براى خدا شریکهایى قرار دادند» (وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ).
بلافاصله از چند طریق به آنها پاسخ مىدهد.
🔹نخست مىگوید: «بگو: این شریکها را نام ببرید» (قُلْ سَمُّوهُمْ).
یعنى چگونه یک عده موجودات بىنام و نشان و بىارزش و بىاثر را در ردیف پروردگار قادر متعال قرار مىدهید؟
🔹دوم این که چگونه چنین شریکى وجود دارد که خداوند که به پندار شما شریک آنهاست از وجودشان هیچ گونه اطلاعى ندارد با این که علمش همه جهان را در برگرفته «آیا به او خبر مىدهید از چیزى که وجود آن را در زمین نمىداند» (أَمْتُنَبِّئُونَهُ بِما لا یَعْلَمُ فِی الْأَرْضِ)
🔹سوم این که: خود شما هم در واقع در دل، ایمان به چنین چیزى ندارید، «تنها به یک سخن ظاهرى تو خالى» که در آن هیچ مفهوم صحیحى نهفته نیست قناعت کردهاید (أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ).
👈به همین دلیل این مشرکان هنگامى که در تنگناهاى سخت زندگى قرار مىگیرند به سراغ «اللّه» مىروند چرا که در دل مىدانند کارى از بتها ساخته نیست.
🔹چهارم این که: این مشرکان درک صحیح و درستى ندارند، و چون پیرو هوى و هوس و تقلیدهاى کور کورانهاند، قادر به قضاوت عاقلانه و صحیح نیستند، و به همین دلیل به این گمراهى و ضلالت کشیده شدهاند «بلکه در نظر کافران، دروغهایشان زینت داده شده (و بر اثر ناپاکى درون، چنین مىپندارند که واقعیتى دارد) و آنها از راه (خدا) باز داشته شدهاند» (بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مَکْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِیلِ).
«و هر کس را خدا گمراه سازد، راهنمایى براى او وجود نخواهد داشت» (وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ).
👌«اضلال الهى» به معنى عکس العمل کارهاى نادرست و غلط خود انسان است که او را به گمراهیها مىکشاند، و از آنجا که این خاصیت را خدا در این گونه اعمال قرار داده، به خدا نسبت داده مىشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11