#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_251
❇️جز #خدا به سراغ ديگران نرويد كه از غير او هيچ كاری ساخته نيست
💠له دعوه الحق و الذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشی ء الاکباسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببالغه و ما دعاه الکافرین الا فی ضلال 14/رعد
🌱دعوت حق از آن اوست ، و کسانی که غیر او را می خوانند ابدا آنها را اجابت نمی کنند جز مانند کسی که دو دست خود را به سوی آب گشوده تا آن را به دهانش برساند، اما به آن نخواهد رسید و دعای کافران جز در گمراهی نیست.
🔹#دعا زمانی حقیقت دارد که مدعو دارای توجه و نظری باشد که بواسطه آن اگر بخواهد بتواند نظر خود را متوجه داعی نماید و باید صاحب قدرت وتمکنی باشد که از استجابت دعا عاجز نگردد، اما دعا کردن و خواندن کسی که قدرت بر اجابت و درک و شعور نداشته باشد دعای حقیقی نیست ، اگر چه ظاهرا صورت دعا داشته باشد، پس دعای حقیقی تنها مخصوص خداست به خلاف دعائی که مشرکان به درگاه ارباب و الهه های خود می کنند، چون آنها فاقدقدرت و درک و شعور هستند و ابدا قدرت بر استجابت ندارند و به هیچ وجه آنها را بی نیاز نمی نمایند،لذا دعا و خواندن آنها امری باطل است و فقط دعوت خدا به حق است .
🔹و برای تشبیه و توضیح مطلب می فرماید آنها مانند شخصی هستند که تشنه است و می خواهد سیراب شود، اما از اسباب و مقدمات رفع عطش هیچ یک رافراهم نکرده و از آب دور است ، فقط کف دستانش را باز نموده و نزدیک دهان برده ، مسلما چنین کسی آبی به دهانش نمی رسد و از آب نوشیدن تنها صورت آن را نشان داده و تقلید نموده و این افراد هم از دعا کردن فقط صورت خالی ازمعنا را تحقق بخشیده اند، چون این بتها و شرکای خیالی در استجابت دعا، همان اثری را دارند که آن شخص تشنه برای رفع عطش خود دست خود را نزد دهان ببرد و خاصیت دیگری ندارند، لذا هیچ دعایی جز برای خدا صورت حقیقت ندارد و هر کس غیر خدا را بخواند ارتباط خود با هدف مطلوبش را گسسته و ازطریقی که او را به مطلوبش می رساند خارج شده و در حقیقت دعایش راه را گم کرده ، چون ضلالت یعنی خروج از راه .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_251
❇️#فيض_الهی جاری است وهركس به مقدار #استعدادش بهرهمند میشود
💠أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ (۱۷/رعد)
🌱خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد، پس رودخانهها به اندازه (ظرفيّت) خويش جاری شده و سيلاب كفی را بر خود حمل كرد و از (فلزّات) آنچه كه در آتش بر آن میگدازند تا زيور يا كالايی به دست آرند، كفی مانند كفِ سيلاب (حاصل شود) اينگونه خداوند حقّ و باطل را (بهم) میزند پس كف (آب) به كناری رفته (و نيست شود) و امّا آنچه برای مردم مفيد است در زمين باقی بماند. خداوند اينگونه مثالها میزند.
🔹فيض الهی جاری است وهركس به مقدار استعدادش بهرهمند میشود. «أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها»
🔹تلاش برای ساخت وسايل ضروری (متاع) يا رفاهی (حِلية) ممدوح است.
«يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ»
🔹در كورهی حوادث است كه ناخالصیها معلوم و حقّ و باطل ظاهر میشود.
يُوقِدُونَ عَلَيْهِ ... زَبَدٌ مِثْلُهُ
🔹وجود باطل، اختصاص به مكان و زمينهی خاص ندارد. (كف، هم بر روی سيل سرد و هم بر روی فلزات گداخته ظاهر میشود.) «زَبَدٌ مِثْلُهُ»
🔹سرچشمه باطل، ناخالصیهايی است كه حقّ و حقيقت بدان آلوده شده است.
«يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ»
🔹حقّ و باطل با هم هستند، امّا سرانجام، باطل رفتنی است. «فَيَذْهَبُ جُفاءً»
🔹نفع مردم در حقّ است. «ما يَنْفَعُ النَّاسَ»
🔹حقّ ماندنی است. «فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»
🔹هر ثروت، دانش، دوست و يا حكومتی كه برای مردم مفيد باشد، ماندنی است. «ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»
🔹آنچه از سوی خداوند نازل میشود، همچون باران خالص وحقّ است، ليكن همين كه با ماديات درآميخت، دچار ناخالصی وزمينهی پيدايش كف و باطل میشود. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۵۵-۵۰ سوره هود از تفسیر نور
۱- تبلیغ در جوّ برادرانه،مؤثّرتر است. «أَخاهُمْ»
۲- انبیا برای امّت ها برادرند،نه کاسب،نه فریبکار ونه مُسیطر وحاکم. «أَخاهُمْ»
۳- دعوت به توحید،سرلوحه ی وظایف انبیاست. «یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ»
۴- انبیا هدف مادّی ندارند،هدف آنها از کارشان،جلب رضایت خداوند است.
إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی الَّذِی ...(خداوند خود به انبیا اجر می دهد)
۵- اخلاص،از شروط اساسی موفّقیّت در تبلیغ است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی الَّذِی فَطَرَنِی»
۶- توجّه به خالقیّت خداوند،زمینه ی اخلاص است. «عَلَی الَّذِی فَطَرَنِی»
۷- تعقّل،ما را به تبعیّت از انبیا و پیروی از وحی راهنمایی می کند.(عقل،ضدّ وحی نیست،بلکه زمینه ساز پذیرش وحی است) «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
۸- برای کسی که به فکر دنیا و منافع آن نیست،چه دلیل وجود دارد که این همه خود را به زحمت بیندازد؟! «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
۹- استغفار و توبه از گناهان،واجب است. اِسْتَغْفِرُوا ... تُوبُوا
۱۰- استغفار از گناهان،مقدّمه ی بازگشت به سوی خداست. اِسْتَغْفِرُوا ... ثُمَّ تُوبُوا
۱۱- استغفار و توبه ی فردی،سرنوشت جامعه را عوض نمی کند،بلکه جامعه باید متحوّل شود تا امداد الهی سرازیر گردد. یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا ... تُوبُوا ... یُرْسِلِ
۱۲- اعمال و عقاید،در رویدادهای طبیعی مؤثّرند. تُوبُوا ... یُرْسِلِ (قوم عاد به خاطر شرک و گناه،به کمبود و خشکسالی گرفتار شده بودند)
۱۳- عوامل طبیعی،ما را از توجّه به اراده ی الهی بازندارد. «یُرْسِلِ السَّماءَ»
۱۴- نظام و حکومت اسلامی اگر خواهان توسعه اقتصادی است باید طرح های معنوی را درجامعه توسعه دهد. تُوبُوا ... یُرْسِلِ السَّماءَ
۱۵- جزای دنیوی توبه و بازگشت به سوی خدا،ثروت و قدرت است. تُوبُوا ...
یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّهً ...
۱۶- گمان نکنیم که ایمان به خدا و توجّه به او،به معنای دور شدن از مال و سرمایه است. تُوبُوا ... یُرْسِلِ السَّماءَ ... یَزِدْکُمْ قُوَّهً
(اگر ایمان بیاوریم،نه تنها از اموال ما چیزی مطالبه نمی شود،بلکه به آنها افزوده نیز می گردد «یَزِدْکُمْ»
۱۷- با کُرنش در پیشگاه الهی و توبه و استغفار به درگار او،نه تنها کوچک نمی شویم،بلکه قوی،بزرگ و عزیزتر هم می گردیم. «یَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ»
۱۸- قوم عاد،مردمی نیرومند بودند. «قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ»
۱۹- اگر قدرتِ ایمان،به قدرت جسمانی اضافه گردید،کامل می شویم. «قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ»
۲۰- بوجود آوردن جامعه ای سالم وبرخوردار از نعمت ونیرومند،از اهداف ادیان آسمانی است. یا قَوْمِ ... تُوبُوا ... یَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ
۲۱- قدرت اقتصادی،زمینه ساز سایر قدرت هاست.اوّل «یُرْسِلِ السَّماءَ» آنگاه «یَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ»
۲۲- در تبلیغ باید از شیوه ی تشویق نیز استفاده کرد. تُوبُوا ... یُرْسِلِ ... یَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلی قُوَّتِکُمْ (بیان نتایجِ مادّی،در راه رسیدن به هدف،مانعی ندارد)
۲۳- روی گردانی از انبیا وبی اعتنایی به راه آنها،جُرم وگناه است. «مُجْرِمِینَ»
۲۴- کسانی که در برابر سنگ و چوب عبادت می کنند و هیچ دلیل معقولی برای کار خود ندارند،پیامبری را که سیره اش ارائه معجزه و دلیل روشن است،زیر سؤال می برند!؟ «ما جِئْتَنا بِبَیِّنَهٍ»
۲۵- حرف اصلی کفّار این بود که ما به خاطر«حرف تو»دست از بت هایمان بر نمی داریم،نه به جهت نبودن دلیل. «بِتارِکِی آلِهَتِنا عَنْ قَوْلِکَ» نشانه ی اینکه آنها دنبال دلیل نبودند،آن است که دو بار گفتند: «وَ ما نَحْنُ بِتارِکِی آلِهَتِنا، وَ ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِینَ»
۲۶- انبیا در اوّلین مرحله دعوتشان از مشرکان،با سرسختی آنان مواجه می شدند، ولی هرگز دست از تبلیغ برنمی داشتند. «ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِینَ»
۲۷- نسبت جنون دادن به انبیا و سنّت شکنان و مصلحان جامعه که بر علیه خرافات قیام کرده اند،امر تازه ای نیست. اِعْتَراکَ ... بِسُوءٍ
۲۸- در برابر خرافات باید قاطعانه ایستاد. «أَنِّی بَرِیءٌ مِمّا تُشْرِکُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 56
سوره #بقره صفحه_36
💢 #حكم_طلاق پيش از #آميزش اگر مهريه تعيين شده باشد يا نشده باشد
🔸لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ (بقره:236)
🔸اگر زنان را پيش از آميزش جنسى يا تعيين مهريه طلاق داديد [در اين طلاق] بر شما گناهى نيست؛ و [در چنين موقعيتى بر شما واجب است] آنان را [از مال خود] #بهرهاى_شايسته و متعارف دهيد؛ توانگر به اندازۀ خويش، و تنگدست به اندازۀ خويش كه اين حقّى لازم بر عهده نيكوكاران است
🔶وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237)
و اگر آنان را پيش از آميزش جنسى طلاق دهيد، در حالى كه براى آنان مهرى تعيين كردهايد، پس [بر شما واجب است] #نصف آنچه تعيين كردهايد [به آنان بپردازيد]، مگر آنكه خود آنان يا كسى كه پيوند ازدواج به دست اوست [مانند ولىّ يا وكيل] آن را ببخشند. و گذشت و بخشش شما [كه تمام مهريه را به زن بپردازيد] به پرهيزكارى نزديكتر است. و فزون بخشى و نيكوكارى را در ميان خودتان فراموش نكنيد كه خدا به آنچه انجام مىدهيد، بيناست
ترجمه انصاريان
❎معناى آيه اول اين است كه اگر كسى زنى را عقد كند و در متن عقد، مهرى را براى او مشخص نكند و آنگاه، پيش از نزديكى كردن، او را طلاق دهد، اين زن مهر ندارد و تنها استحقاق متعه را دارد. متعه عبارت است از: عطايى كه مرد طلاقدهنده براى زن طلاقدادهشدۀ خود، آن را پيشكش مىكند.
مقصود آيه دوم آن است كه زن رهاشده، پيش از نزديكى شوهر با وى، بيشتر از نصف مهر را استحقاق ندارد، مگر اينكه مرد بر وى تفضّل كند و تمام مهر و يا بيش از نصف مهر را به وى ببخشد. بنابراين، اختيار در دست مرد است.
تفسير كاشف
🔸هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در #تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] ميباشد. آنچنان كه در بسياري از طلاقها شاهد هستيم.👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط ميشود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت ميكند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت ميشد.
⭕️عُرف امروز براي دامادي كه مهريهاي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نميكند، 👈اما #قرآن #حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهمتر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد #نيمي از #مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد.
تفسیر بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
🛑در مناسك بايد به روح آن توجه داشت. منطق امام حسين مبارزه با منكر سياسي بود نه منكر اخلاقي يا فقهي
♻ بزرگترین و عمدهترین آسیبی که ما از ناحیه #ظاهرگرايي و مناسك خالي از روح شريعت، داریم میخوریم، این است که از اسرار و رموز این گونه از مسائل، از حکمت این گونه از مسائل از علت این گونه از مسائل ،جامعه غافل است و بهظاهر اکتفا میکند و این را بهعنوان یک امری چون از آن درون و محتوا خبری ندارد و آگاهی و معرفتی ندارد به این ظاهر میچسبد و چنین حرکتی را انجام میدهد،
البته ظاهر و پوسته این عمل از شعائر محسوب میشود از #مناسک محسوب میشود چه کسی میگوید عزاداری بد است، چه کسی میگوید #اربعین را بزرگ داشتن بد است، چه کسی میتواند بگوید که این تعزیت و مصیبتی برای اباعبدالله بد است، حالا که خوب است آيا پس ما تمام سال آنرا انجام بدهیم.؟!
❎منطق امام حسین منطق مبارزه با #منکر_سیاسی بود نه #منکر_اخلاقی
این سخن کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا به منطق عاشورا و کربلا بر میگردد، نه به ظواهرش
یعنی همواره دادگری داشته باشید، #عدالتخواهی داشته باشید، #حقطلبی داشته باشید،
با #ظلم و باطل مبارزه بکنید، با هرچه که ستم و جور هست مقابله بکنید، این منطق #عاشورا است،
اگر همین ده روز محرم را گفتند بزرگ دارید یادآوری چنین منطقی باشد، اگر ما فرض بگیریم که عدالت، آیا لازمهاش این است که ما هر روز شمشیر به دست بگیریم، کوچه به کوچه بگردیم! منطق عدالت، منطق دادگری، منطق مبارزه با ظلم باید باشد، ما متأسفانه آن منطق را آن معیار را آن ملاکی که حسین بن علی علیهماالسلام برای آن قیام کردند را فراموش کردیم، به همین ظاهر چسبیدیم.
⭕مسیری که جابر بن عبدالله انصاری رفته و میرود، زیارتی را احیا میکند که «لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وحَیرَهِ الضَّلالَهِ» آمده تا جامعه را از #جهالت و #ضلالت نجات بدهد، این مسیر کربلاست، این مسیر عاشوراست،
شما اگر مسیر از نجف تا کربلا رفت و برگشت داشته باشید، اینکه کل یوم عاشورا نمی شود کل ارض کربلا نمی شود،
اگر توانستید هر روز عدالت را تحقق ببخشید شما حسینی هستید
هر روز توانستید با باطل و با ظلم مبارزه بکنید، حسینی هستید ولو هم اربعین سفر نرفته باشید، زیارت هم نداشته باشید
✳ این منطق کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باید احیا بشود، منطقی که امام حسین علیه السلام احیا کرد، منطق مبارزه با منکر سیاسی بود نه منکر اخلاقی یا #منکر_فقهی.
منکر سیاسی، یعنی ظلم یعنی حاکمیت جریان اموی.
اگر امام حسین علیه السلام در سخنان شریفش استناد کرد به بیان رسول گرامی و فرمود « «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ» یعنی اگر کسی یک سلطان جائری را ببیند که دارد احکام الهی را مختل می کند، عدالت را زیر پا می گذارد، پرچم ظلم را بلند کرده و امثال ذلک، با او مبارزه بکنیم،
⭕اگر کسی این چنین نباشد کربلایی نیست، عاشورایی نیست ولو هر سال #زیارت_اربعین برود ولو هر سال کربلا برود،
آن کسی که با منطق کربلا آشنا باشد و واقعا مبارزه با باطل را از جایگاه حق داشته باشد، آن شخص لیاقت این را دارد که به زیارت اربعین برود و می تواند آن ثواب را هم ببرد
وگرنه اگر کسی عدالت خواه نباشد، حق طلب نباشد آن سخن «من رأی سلطانان جائرا» بشنود و عمل نکند، چنین کسی ده بار صد بار هزار بار هم زیارت اربعین برود، هرگز مورد توجه آقا امام حسین علیه السلام واقع نخواهد شد.
📚از گفتگوي استاد مرتضی جوادی آملی با سايت انديشه ما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
.
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ
🤲خدایا! با یاد تو به سویت نزدیکی میجویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت میطلبم و از تو میخواهم به بخشندگیات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی
📖دعای کمیل
📍کانالِ قرآنپویان
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 19 تا 28
📄#صفحـہ_252
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_252
❇️#صله_رحم در قرآن
🔷خداوند در قران در مواردی به #صله_رحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقریا و وخویشان و فامیل دستور داده است.
💠وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ ﴿۲۱/رعد)
🌱و آنچه را خدا به پیوند آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند.
💠وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۲۵/رعد)
🌱و کسانی که عهد خدا را پس از استوار کردنش می شکنند، و پیوندهایی را که خدا به برقراری آن فرمان داده می گسلند، و در زمین فساد می کنند، لعنت و فرجام بد و دشوار آن سرای برای آنان است.
👈در تفسير الميزان در توضيح اين آيات اينگونه امده است:
🔷"آيه مورد بحث از آنجاييكه مطلق است دلالت مى كند بر هر صله اى كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترين مصاديق آن صله رحم است، كه در وجود آن تاكيد نموده و فرموده: (و اتقوا اللّه الذى تساءلون به و الارحام ).
👈و نيز در تاكيد آن در ذيل آيه مورد بحث فرموده: (و يخشون ربهم و يخافون سوء الحساب ) و اين اشاره به آن است كه ترك صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترك نكنند كه ترك آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى شود، و باعث سوء حساب مى گردد."
🌹 اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :
🔹 #صله_رحم را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد
👈 پس در اين ايام كه ملاقاتهاي حضوري محدوديت دارد،با تلفن و ساير روش هاي ارتباطي با ارحام خود در ارتباط باشيم
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_252
❇️#سلام_ملائکه_بر_صابران
💠"سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ"
رعد/24
🌱(فرشتگان هنگام ديدارِ بهشتيان به آنان مىگويند:) بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت.
🔹سلام، يكى از نامهاى خداوند، تهنيت خداوند بر پيامبران، تبريك الهى بر بهشتيان است.
👈برادر و خواهرم؛
🔹زیباییِ زندگی دنیا به زیبایی عشق ومحبت خداوند است.
🔹آن گونه باش که پروردگارت می خواهد.
نسبت به طاعت الله وعبادتش صبور وثابت قدم باش.
🔹دراجتناب از معاصی صبوری کن.
🔹برقضاءوقدر و امتحاناتِ سختِ الهی راضی باش و صبرپیشه ساز، تادر جنتِ همیشه جاویدِ پروردگار از نعمت های بی نظیر و پایان ناپذیر بهشتی بهره مند گردی و با سلام واستقبال ملائکه دربهشت مواجه گردی.
📚برگرفته از ڪانال نڪات قرآنے
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۵۶
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
من بر خدایی که صاحب اختيار من و شماست توکل کردهام [=باکي از تهديدهاي شما ندارم؛ چرا که] جنبندهاي نيست مگر آنکه پيشانياش [=زمام امورش] به دست اوست، ۶۴
بيترديد صاحب اختيار من [عملکردش] بر راهي مستقيم است. ۶۵
__
۶۴- در قرآن آمده است خدا ناصيه دروغپردازان خطاکار را خواهد گرفت [علق ۱۵ (۹۶:۱۵) و ۱۶- كَلاَّ لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَهِ نَاصِيَهٍ كَاذِبَهٍ خَاطِئَهٍ]. در فرازي ديگر آمده است که مجرمان با ناصيهها و گامهاي [به سوي باطل] خود گرفتار ميشوند [الرحمن ۴۱ (۵۵:۴۱) - يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ]، در اين سوره نيز خدا را گيرنده ناصيه همه جنبندگان ناميده است. به راستي ناصيه چيست و کجاست که شامل همه جنبندگان ميشود؟ اهل لغت ناصيه را همان پيشاني يا موهاي جلوي پيشاني گفتهاند که گرفتن آن توسط دشمن نشانه ضعف و ذلت و اسارت است. اما به نظر ميرسد مطلب فراتر از اين باشد؛ مگر غير از اين است که پيشاني سجدهگاه است و نمادي از تسليم و تمکين در برابر شخص يا نيروئي مافوق به شمار ميرود؟ پس اشاره سوره رحمن به اينکه در قيامت هر کسي گرفتار ناصيه و گامهائي است که در راه آن برداشته، معنائي نمادين دارد. از طرفي دانشمندان رشته مغز و اعصاب ميگويند تمام رفتار و شخصيت انسان، حتي حيوانات، به قسمتي از مغز مربوط ميشود که پشت پيشاني [ناصيه] قرار دارد و آن را کورتکس ناميدهاند.
۶۵- مطلب شگفتي است! خدائي که بندگان را به صراط مستقيم هدايت ميکند، خود نيز بر صراط مستقيم است، اينهم تعبيري است از حکيم بودن خدا که همه کارش صاف و مستقيم و بيانحراف است.
هود : ۵۹
وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ
اين [قوم] عاد بودند که آيات پروردگارشان را دانسته [از سر لجبازي] انکار کردند ۶۸
و از [اطاعت] رسولانش سرپيچيدند و [در عوض] از فرمان هر جبّار معاندي [=ديکتاتور بدخواهي] پيروي کردند. ۶۹
__
۶۸- جحود، انکاري آگاهانه توأم با ستم و سرکشي است [نمل ۱۴ (۲۷:۱۴) - وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا...]. اين کلمه ۱۲ بار در قرآن آمده و همواره جحود در برابر آيات خدا به کار رفته است.
۶۹- «جَبَّارٍ» به کسي گفته ميشود که خواستههاي خود را به زور به ديگران تحميل و آنها را مجبور به برآوردن آن نمايد، چنين صفتي از همان کودکي نيز ممکن است در ارتباط با والدين ظهور کند. [مريم ۱۴ (۱۹:۱۴) و ۳۲ (۱۹:۳۲) ]، در خشم گرفتن به ديگران خود را نشان دهد [شعراء ۱۳۰ (۲۶:۱۳۰) ]، خوي يک ملت با خودي و بيگانه گردد [مائده ۲۲ (۵:۲۲) ]، يا صفت مستبديني گردد که با تکبر و عناد بر مردماني سلطه يابند [هود ۵۹ (۱۱:۵۹) ، ابراهيم ۱۵ (۱۴:۱۵) ، غافر ۳۵ (۴۰:۳۵) ]. خداوند حتي رسولان خود را از جباريت در امر دين نهي کرده است [ق ۴۵ (۵۰:۴۵) ]. اگر خدا جبار است و اين صفت از نامهاي نيکوي او محسوب ميشود، واقعيت داشتن غلبه او بر آفريدههاي خويش است و چون حقيقت دارد صادق است، اما جباريت بندگان بر يکديگر باطل و غير واقعي و دروغ است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11