May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۶۰-۵۶ سوره هود از تفسیر نور
۱- توجّه به ربوبیّت همه جانبه خدا،زمینه توکّل براوست. تَوَکَّلْتُ ... رَبِّی وَ رَبِّکُمْ
۲- توکّل،زمینه ی شجاعت است. فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... إِنِّی تَوَکَّلْتُ (با تکیه و اتکال بر خداوند،می توان در برابر جهانی ایستاد)
۳- هیچ جنبنده ای بدون اراده ی خداوند،قادر بر ضرررسانی به دیگری نیست.
فَکِیدُونِی جَمِیعاً ... ما مِنْ دَابَّهٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها
۴- خداوند،هم بر همه چیز سلطه ی کامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِیَتِها ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۵- بر کسی تکیه کنیم که علاوه بر قدرت،عدالت نیز داشته باشد. «تَوَکَّلْتُ ،آخِذٌ، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۶- در مقابل عناد و لجاجت کفّار،باید از قهر و عدل الهی سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِیَتِها، عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۷- انبیا پس از دعوت وابلاغ امر الهی،اتمام حجّت می کنند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۸- مسئولیّت مبلّغ،بیان معارف دینی است،نه اجباربر آن. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۹- مبلّغ دین و رهبر امّت نباید اعراض مردم را نشانه ی ضعف و شکست خود به حساب آورد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ»
۱۰- استقرار یا انقراض امّت ها،بدون حساب و تصادفی نیست،بلکه تابع قانون و سنّت هایی است که خداوند حاکم فرموده است. «یَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ» ( شرک،گناه ومخالفت با انبیا،از عوامل نابودی جامعه ها و تحوّلات تاریخی است)
۱۱- کفر،سرپیچی،مرگ و نابودی ما،ضرری را متوجّه خداوند نمی سازد. فَإِنْ تَوَلَّوْا ،یَسْتَخْلِفُ ... غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ
۱۲- خداوند بر همه چیز و همه کس حافظ است،لذا کفر و توطئه ی ما بر خداوند ضرری نمی رساند. «إِنَّ رَبِّی عَلی کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ»
۱۳- همان گونه که نزول عذاب به فرمان خداوند است،نجات از آن نیز به اراده ی اوست. «نَجَّیْنا»
۱۴- پیامبران و یاران و پیروانشان از قهر الهی مصون هستند. «نَجَّیْنا هُوداً وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ»
۱۵- بادها نیز مأموران الهی هستند. «أَمْرُنا»
۱۶- تاریخ پیشینیان فرا روی شماست،چرا عبرت نمی گیرید؟ «تِلْکَ»
۱۷- انکار یک پیامبر،به منزله ی انکار تمامی انبیاست. «عَصَوْا رُسُلَهُ»
۱۸- خطراتی که یک جامعه را تهدید می کند عبارتند از:
الف:کفر به آیات الهی. «جَحَدُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ»
ب:نافرمانی از انبیا و رهبران حقّ. «عَصَوْا رُسُلَهُ»
ج:پیروی از طاغوت ها. «اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ»
۱۹- کسی که پیرو پیامبران معصوم علیهم السلام نباشد،پیرو ستمگران لجوج خواهد شد.
عَصَوْا رُسُلَهُ ... اِتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّارٍ
۲۰- اجبار جبّاران،به خاطر اطاعت کردن توده ها است.«اتّبعوا...جبّار»
۲۱- کسی که آیات الهی را انکار و پیامبران خدا را نافرمانی و از طاغوت پیروی کند،از رحمت الهی دور است. وَ اتَّبَعُوا ... لَعْنَهً
۲۲- بدنامی در دنیا،یک کیفر الهی است. «وَ أُتْبِعُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا لَعْنَهً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 58
سوره #بقره صفحه_39
حفاظت از #نماز_وسطي: مراقب نمازهايي كه در ميانه كار و گرفتاري و مشاجرات تان قرارميگيرد، باشيد
🔸حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "بقره/238"
🌱در انجام (به موقع و کامل) همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید
🍃در این که: منظور از صَلوة وُسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است.
ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن مى شود:
منظور، همان نماز #ظهر است; زیرا علاوه بر این که نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، شأن نزول آیه نیز گواهى مى دهد.
🍃تأکید روى این نماز، به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا #گرفتارى هاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق، اهمیت نماز وسطى، و لزوم #محافظت بر آن را مورد تأکید قرار داده است.
🍃 اگر تعيين مصداق صلاه وسطي ضرورت داشت، در قرآن ذكر ميشد. همين كه نشده، نشان ميدهد مسئله «وسط» كار و اشتغال قرار گرفتن آن نماز و انصراف موقت از كار و پرداختن به ذكر خدا اهميت دارد.
اين كار ميتواند تفريح، كار، درس و مطالعه، تماشاي فيلم و تلويزيون و حتي خواب صبحگاهي يا عصر باشد. « #وسط» بودن ميتواند در ميان جرّ و بحث و جنگ و جدال هم باشد و اتفاقاً سياق بحث [از 12 آية قبل] تماماً دربارة طلاق و حقوق زنان در اختلافات زناشويي است كه ريشة آن عمدتاً در خودخواهيها و فراموش كردنِ خداست.
🍃 و چه درماني براي دعواهاي خانوادگي بهتر از «نماز» [رويكرد به او] در #وسط مشاجرههاست؟
كاربرد اين دارو و درمان تنها براي اختلافات «دروني» نيست، اختلافات «بيروني» نيز كه به #جنگ با بيگانگان كشيده ميشود، با همين دارو درمان ميشود.
از قضا آية بعدي نيز در همين زمينه است و حفاظت صلات در اين آيه در ميان دو جنگ و جدال بيروني و دروني قرار گرفته است.
📚تفاسیر نمونه و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
❇️پيام اصلي امام حسين ع: زیر بار #ظلم نرو
: مرگ عزيزانه نه ذليلانه
▪️برای #اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته های خود را با خدا در میان بگذارید.[1]
در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است.
▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش های وسیعی از خطبه ها, نامه ها، پیام ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با « #الناس» كار دارد،
می خواهد بفرماید
⭕⭕مسلمان هستی باش,
كافر هستی باش,
مشرك هستی باش,
ولي زیر بار #ظلم نرو!
«خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2]
فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب #عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید.
من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه #ذلت اجازه ندارد به حضور ما بیاید،
شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3]
ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم!
ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید!
اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم.
فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ای هستند، من همه آن صحنهها را می بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَى یوسُفَ».[4]
▪️ اینكه می بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می شناسد و همه برای او حرمت قائل اند چه مسلمان چه غیر مسلمان،
برای آن #بخش_انسانی اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به #انسانیت بها داد.
--------------------------------
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...».
[2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61.
[3] . اللهوف, ص97.
[4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61.
📚آیت الله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
اَلسلامُ علی الحُسین
وعلی علی بن الحُسین
وَعلی اُولاد الـحسین
وعَلی اصحاب الحسین
🏴اربعین حسینی رابه شما عزیزان تسلیت میگوییم
عاقبت تان بخیر
حاجات دلتان روا
@quranpuyan
⚫️ #اربعین حسینی، آینه باز تابنده حماسه ها و باورها و کرامت ها و بازگشایی کتاب جاویدی است که جلوه گاه حقیقت است و سطر سطرش بیدارگر و الهام بخش برای رهایی از ظلمت نادانی و حیرت گمراهی.
سلام و صبح به خیر
☑️ فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش را تسلیت عرض می کنیم.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رعد آیات 35 تا 42
📄#صفحـہ_254
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️انسانها و جامعهها از ميان میروند و #خدا میماند.
💠أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ
🌱آیا توجه نمیکنند که ما (پیوسته) سراغ (اهل) زمین میآییم و (با گرفتن جانشان،) از گوشه و کنار(جامعهی بشریِ روی) زمین میکاهیم؟ (آری،) خداوند حکم میراند و هیچکس نمیتواند حکمش را رد کند، و او زود بهحساب (بندگانش) میرسد.
رعد - ۴۱
🔷✨از آنجا كه در آيات گذشته روی سخن با منكران رسالت پيامبر ص بود در اين آيات نيز همان بحث تعقيب شده است: و هدف اين است كه با هشدار و استدلال و خلاصه از طرق مختلف آنها را بر سر عقل آورده و به تفكر و سپس اصلاح وضع خويش وا دارد.
نخست میگويد:" اين مغروران لجوج آيا نديدند كه ما پيوسته از اطراف و جوانب زمين كم میكنيم"؟ (أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها).
روشن است كه منظور از زمين در اينجا" اهل زمين" است، يعنی آيا آنها به اين واقعيت نمینگرند كه پيوسته اقوام و تمدنها و حكومتها در حال زوال و نابودی هستند؟ اقوامی كه از آنها قويتر و نيرومندتر و سركشتر بودند، همگی چهره به زير خاك كشيدند، و حتی دانشمندان و بزرگان و علمايی كه قوام زمين به آنها بود آنها نيز چشم از جهان فرو بستند و به ابديت پيوستند.
🔷✨آيا اين قانون عمومی حيات كه درباره افراد، و كل جامعههای بشری و كوچك و بزرگ جاری و ساری است، برای بيدار شدن آنها كافی نيست، كه اين چند روز زندگی را ابدی نشمرند و به غفلت برگزار نكنند؟! سپس اضافه میكند:" حكومت و فرمان از آن خداست و هيچكس را يارای رد احكام او يا جلوگيری از فرمان او نيست" (وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ).
" و او سريع الحساب است" (وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ).
👈بنا بر اين از يك طرف قانون" فنا" را در پيشانی همه افراد و ملتها نوشته و از سوی ديگر كسی را توانايی اين نيست كه اين فرمان يا ساير فرمانهای او را تغييری دهد، و از سوی سوم با سرعت به حساب بندگان رسيدگی میكند و به اين ترتيب پاداش كيفر او قطعی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_254
❇️از تاريخ #درس_عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست
💠وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَ سَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ (۴۲/رعد)
🌱و البتّه كسانیكه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولی (سودی نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها برای خداست، او میداند كه هر كس چه كسب میكند و كفّار بزودی خواهند دانست كه سرای آخرت از آن كيست.
🔹رهبران دينی نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيلهها برای انبيا نيز بوده است. «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
🔹از تاريخ درس عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست. «لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ»
🔹تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويم.
«فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً»
🔹مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايی أثر میكند كه طرفِ مورد مكر غافل باشد. «يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
#زیارت_اربعین🏴
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
🏴
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
ترجمه متن #زیارت_اربعین 🏴
سلام بر ولىّ خدا و حبيبش، سلام بر دوست خدا و نجيبش، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آن دچار گرفتاري ها و كشته اشك ها،
خدايا من گواهى میدهم كه حسين ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزيده توست
حسينى كه به كرامتت رسيده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاكى ولادت برگزيدى، و او را آقايى از آقايان، و پيشروى از پيشرويان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى،
و ميراث هاى پيامبران را به او عطا فرمودى، و او را از ميان جانشينان حجّت بر بندگانت قرار دادى،
و در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، و از خيرخواهى دريغ نورزيد، و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالی كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد،
و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، تكبّر كردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پيامبرت را به خشم آوردند،
و اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل شكاف افكنى و نفاق و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ريخته شد و حريمش مباح گشت خدايا آنان را لعنت كن لعنتى سنگين، و عذابشان كن عذابى دردناك،
سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشينان، شهادت میدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى، خوشبخت زيستى، و ستوده درگذشتى، و از دنيا رفتى گم گشته، و مظلوم و شهيد،
گواهى میدهم كه خدا وفاكننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودكننده كسانى را كه از ياریات دريغ ورزيدند، و عذاب كننده كسانى را كه تو را كشتند،
و گواهى میدهم كه تو به عهد خدا وفا كرديد و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسيد، پس خدا لعنت كند كسانى را كه تو را كشتند، و به تو ستم كردند، و اين جريان را شنيدند و به آن خشنود شدند،
خداى من تو را شاهد میگيرم كه من دوستم با آنان كه او را دوست دارند، و دشمن با آنان كه با او دشمنند، پدر و مادرم فدايت اى فرزند رسول خدا،
گواهى میدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند،
و گواهى میدهم كه تو از ستون هاى دين، و پايه هاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى میدهم كه پيشواى نيكوكار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاكيزه، هدايت كننده، و هدايت شده اى،
و گواهى میدهم كه امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه هاى هدايت، و دستگيره محكم، و حجّت بر اهل دنيا هستند و گواهى میدهم كه من به يقين مؤمن به شمايم، و به بازگشتتان يقين دارم، براساس قوانين دينم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياری ام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد،
پس با شمايم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پيكرهايتان، و بر حاضر و غايبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمين اى پروردگار جهانيان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
ولایت ، زبان حقیقت.mp3
14.53M
🔷اهل بیت(ع) ،زبان حقیقت و عدالت
⚫️این عزاداریها جلوههایی از ولایت و موالات اباعبدالله است که شیعیان آن را در مناسبتهایی نظیر عاشورا و #اربعین نشان میدهند.
اما #موالات واقعی یا موالات #صوری،؟
انتظار ما از موالات این است که از اولیای الهی دین را بشناسیم
«بموالاتکم علمناالله معالم دیننا»
⭕ ولایت فقط در این نیست که مانند آنان #وضو بگیریم
⚫️#علی ع به حکم صادر شده سنگسار توسط خلیفه دوم برای زنی که به فجور خود اعتراف کرده بود ،دو ایراد گرفت. یکی عدم ملاحظه بارداری زن یود. دوم این که چگونه #اقرار و اعتراف گرفتی؟ در چه شرایط او اقرار به فحشا و روابط با بیگانه کرد؟ او را ترساندی؟ حضرت فرمود اقرار در شرایطی که متهم تحت #فشار و ترس هست ارزش و اعتبار ندارد.
⭕و یا در ماجرای زنی که گزارش شده بود زناکار است و توسط خلیفه دوم احضار شد و در راه آمدن نزد خلیفه بر اثر ترس دچار سقط جنین شده بود، علی فرمود خون این بچه که از دنیا رفت به گردن تو خلیفه است. نه این که از بیتالمال باید #دیه را بپردازی بلکه باید دیه را خودت بپردازی.
ایت اله سروش محلاتی- اربعین 1402
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1606766
@quranpuyan