eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عزاداری محرم و نشانه دینی بودن جامعه نیست بلکه همدلی، برادری و ایثار؛ شاخصه‌های است. 🔹همدلی، و ایثار از شاخصه‌های جامعه دینی است،جامعه دینی جامعه‌ای است که افراد گذشت و ایثار داشته باشند و در آن برادری وجود داشته باشد... 🔻از دید امام علی(ع) جامعه‌ای که برادری در آن است، افراد حاضرند از منافع شخصی خود بگذرند و به دیگران بیاندیشند و همین بزرگترین نعمت و سرمایه اجتماعی است؛ ابن خلدون گفته است که پیامبر اسلام دو معجزه داشت؛ اول قرآن کریم و دیگری اتحاد و میان اعراب بود؛ کسانی که در اوج اختلاف و تفرق بودند و به خاطر مسائل بی‌ارزش همدیگر را می‌کشتند، برادروار شدند. 🔹طبق فرمایش امام علی(ع)، پیامبر مناسبات ظالمانه دوره جاهلی را بر هم زد و آن را براساس مناسبات انسانی و عادلانه طراحی کرد و کرامت را به افراد ذلیل و پائین دست جامعه برگرداند و آن‌ها را بزرگ کرد. لذا مناسبات جامعه باید اخلاقی و عادلانه و نه بر مبنای قرابت‌ها و رنگ و سرمایه‌داری و ... باشد ❇روحانیون بداخلاق مردم را دین‌زده می‌کنند کسانی که اسلام را ترویج می‌کنند و روحانی و عالم دینی هستند، باید به رفتار پیامبر تمسک کنند، زیرا ایشان با اخلاق نرم توانست مردم را جذب کند؛ روحانیونی که در مراوداتشان بیشتر به اخلاق پایبند هستند، مردم را هم بیشتر جذب دین می‌کنند و برعکس کسانی که اخلاق و رفتار مناسبی ندارند، مردم را از دین زده می‌کنند؛ پیامبر عفو را پیشه خود کرده بود و بدی‌های مردم را نادیده می‌گرفت. 🔻🔻 اگر با رشوه، اختلاس و دلالی در بازارها مواجهیم، بیانگر این نکته است که در جامعه برادری وجود ندارد؛ نرخ رشد نزاع‌های خیابانی یعنی اینکه سرمایه اجتماعی، همدلی و ... نیست؛ اگر نرخ طلاق زیاد است؛ یعنی اعتماد و گذشت و همدلی وجود ندارد. اگر پیشرفت بخواهیم، باید عزم و همدلی ملی وجود داشته باشد و زمانی این موضوع ایجاد می‌شود که میان مردم و اعتماد وجود داشته باشد.... ⁉آیا امروز برای ما اینقدر حساسیتی دارد که برای امام علی(ع) داشت؛ اینکه ما مجلس بگیریم و سینه بزنیم، ولی شاهد گسترش و و اختلاس باشیم، این رنگ و بوی دینی ندارد. حجت الاسلام دکتر محمدرضا یوسفی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌷 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 و 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5933834564551053705.mp3
2.2M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، زمينه‌ی ، مبارزه با دين و ضلالت است 💠‏الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَی الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِكَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (۳/ابراهیم) 🌱‏(كفّار) كسانی هستند كه زندگی دنيا را بر آخرت ترجيح می‌دهند و (مردم را) از راه خدا باز می‌دارند ومی‌خواهند آن‌را منحرف كنند، آنها در گمراهی عميقی هستند. 🔷✨‏بستن راه خدا به يك يا دو موردِ خاصّ منحصر نيست، بلكه تبليغات ناروا، گناه علنی، ترويج ابزار فساد و غفلت‌آور، القای شبهه، ايجاد اختلاف، نشريّات و فيلم‌های گمراه كننده، بد معرّفی كردن دين حقّ، معرّفی نااهلان به عنوان الگوی دين و ده‌ها نمونه‌ی ديگر از مصاديق بستن راه خداست. ‏كاميابی از دنيا جايز است، امّا ترجيح دنيا بر آخرت خطرناك است، زيرا دنياگرايی مانع عبادت، انفاق، جهاد، كسب حلال، صداقت و انجام تكاليف شرعی می‌شود. ‏🔹دنياگرايی، زمينه‌ی كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا ... وَ يَصُدُّونَ‌ ... فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ 🔹‏سرچشمه‌ی گمراهی‌ها عملكرد خود انسان است. «يَسْتَحِبُّونَ‌، يَصُدُّونَ‌، يَبْغُونَها» ‏🔹انسان اختيار دارد و می‌تواند راهی را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. ‏«يَسْتَحِبُّونَ» ‏🔹كفّار سه مرحله را طی می‌كنند: ‏اوّل خودشان با دنياگرايی منحرف می‌شوند. «يَسْتَحِبُّونَ» ‏آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز می‌دارند. «يَصُدُّونَ» ‏سپس با تمام توان مسير حقّ‌طلبان را منحرف می‌كنند. «يَبْغُونَها» ‏🔹روحيّه‌ی كفر، عامل انحراف طلبی است. وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ‌ ... يَبْغُونَها ‏🔹گمراهی، درجات و مراحلی دارد و هر چه عميق‌تر شود رجوع به حقّ مشكل‌تر می‌شود. «ضَلالٍ بَعِيدٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ 🌱به‌راستی موسی را با نشانه‌هایمان فرستادیم (و گفتیم) که قومت را از تاریکی‌ها خارج کن و به نور برسان و روزهای خدا را به یادشان آور؛ زیرا در این (روزها)، بی‌شک نشانه‌هایی برای هر فرد بسیار شکیبا و سپاسگزار وجود دارد. إبراهیم - ۵ 👈تو موظفی كه ايام الهی و روزهای خدا را بياد قوم خود بياوری" (وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ‌). 🔷بعضی گفته‌اند اشاره به روزهای پيروزی پيامبران پيشين و امتهای راستين آنها می‌باشد، و روزهايی كه انواع نعمتهای الهی بر اثر شايستگيها شامل حال‌ آنها می‌باشد. 🔷‏و بعضی گفته‌اند اشاره به روزهايی است كه خداوند اقوام سركش را به زنجير عذاب می‌كشيد و طاغوتها را با يك فرمان درو می‌كرد! و بعضی اشاره به هر دو قسمت دانسته‌اند. 👌‏اما اصولا نمی‌توان اين تعبير گويا و رسا را محدود ساخت، ايام اللَّه، تمام روزهايی است كه دارای عظمتی در تاريخ زندگی بشر است. ‏هر روز كه يكی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام اللَّه است. ‏هر روز كه فصل تازه‌ای در زندگی انسانها گشوده، و درس عبرتی به آنها داده و ظهور و قيام پيامبری در آن بوده، يا طاغوت و فرعون گردنكشی در آن به قعر دره نيستی فرستاده شده، خلاصه هر روز كه حق و عدالتی بر پا شده و ظلم و بدعتی خاموش گشته، همه آنها از ايام اللَّه است. ‏و چنان كه خواهيم ديد، در روايات ائمه معصومين در تفسير اين آيه نيز انگشت روی روزهای حساسی گذاشته شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۶۸-۶۱ سوره هود وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ {61} و به سوى [قوم] ثمود برادرشان صالح را [فرستاديم] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد براى شما هيچ معبودى جز او نيست او شما را از زمين پديد آورد و شما را به آبادانی در آن گمارد پس از او آمرزش بخواهيد آنگاه به درگاه او توبه كنيد كه پروردگارم نزديك [و] اجابت‏كننده است {61} قَالُواْ يَا صَالِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَـذَا أَتَنْهَانَا أَن نَّعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ {62} گفتند اى صالح به راستى تو پيش از اين درميان ما مايه اميد بودى آيا ما را از پرستش آنچه پدرانمان مى‏پرستيدند باز مى‏دارى و بى‏گمان ما به آنچه تو ما را بدان مى‏خوانى مشکوکیم {62} قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةً مِّن رَّبِّي وَآتَانِي مِنْهُ رَحْمَةً فَمَن يَنصُرُنِي مِنَ اللّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَمَا تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ {63} گفت اى قوم من چه بينيد اگر [در اين دعوا] بر حجتى روشن از پروردگار خود باشم و از جانب خود رحمتى به من داده باشد (یعنی از جانب او مبعوث و مامور شده باشم) پس اگر او را نافرمانى كنم چه كسى در برابر خدا مرا يارى مى‏كند ؟ پس در نتيجه شما جز بر زيان من نمى‏افزاييد {63} وَيَا قَوْمِ هَـذِهِ نَاقَةُ اللّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللّهِ وَلاَ تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ {64} و اى قوم من اين ماده‏ شتر (از جانب) خداست كه براى شما نشانه ای عظیم است پس بگذاريد او در زمين خدا بخورد و آسيبش مرسانيد كه شما را عذابى زودرس فرو مى‏گيرد {64} فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُواْ فِي دَارِكُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ ذَلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ {65} پس آن [‏شتر] را پى كردند (کشتند) پس [صالح] گفت‏سه روز در خانه‏هايتان برخوردار شويد (تا عذاب برسد) اين وعده‏اى بى‏دروغ است {65} فَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَالِحًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَمِنْ خِزْيِ يَوْمِئِذٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ {66} پس چون فرمان ما در رسيد صالح و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند به رحمت‏خود رهانيديم و از رسوايى آن روز [نجات داديم] به يقين پروردگار تو همان نيرومند شكست ‏ناپذير است {66} وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ {67} و كسانى را كه ستم ورزيده بودند آن بانگ [مرگبار] فرا گرفت و در خانه‏هايشان از پا درآمدند {67} كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلاَ إِنَّ ثَمُودَ كَفرُواْ رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْدًا لِّثَمُودَ {68} گويا هرگز در آن [خانه‏ها] نبوده‏اند آگاه باشيد كه ثموديان به پروردگارشان كفر ورزيدند آگاه باشيد كه دوری از رحمت خدا نصیب ثمود شد{68} ♻️عصاره فراز آیات ۶۸-۶۱ : صالح هم که قومش را به توحید و بازگشت به خدا دعوت کرد، مورد تکذیب قرار گرفت. قومش شتری که به عنوان نشانه خدا برایشان ظاهر شده بود، علیرغم هشدار صالح، کشتند و با تحقق عذاب موعود هلاک شدند و مومنان همراه صالح نجات یافتند. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 59 سوره صفحه_39 در شرايط ، نماز در خود 🔶فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ(بقره/239) و اگر (به خاطر جنگ، یا خطر دیگرى) بترسید، (نماز را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید. امّا هنگامى که امنیّت خود را باز یافتید، خدا را یاد کنید [= نماز را به صورت معمول بخوانید ]همان گونه که خداوند، چیزهایى را که نمى دانستید، به شما تعلیم داد. 🔸تاکید در این آیه : در سخت ترین شرائط، حتى در صحنه جنگ، نباید نماز فراموش شود، منتها در چنین وضعى، بسیارى از شرائط نماز همچون رو به قبله بودن و انجام رکوع و سجود به طور متعارف، ساقط مى شود، لذا مى فرماید: و اگر (به خاطر جنگ یا خطر دیگرى) بترسید باید (نماز را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید و رکوع و سجود را با ایماء و اشاره به جا آورید (فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً). 🔻 از امام کاظم(علیه السلام) روایت شده در پاسخ این سؤال که اگر شخصى گرفتار اى شود، و وقت نماز فرا رسد و از ترس آن درنده نتواند حرکت کند، چگونه نماز بخواند؟ فرمود: با همان وضعى که دارد باید نماز را بخواند هر چند پشت به قبله باشد، و رکوع و سجود را با اشاره در حالى که ایستاده است انجام دهد. 📚تفسیر نمونه ❇در اينجا به نظر مي‌رسد منظور از حفاظت نماز [ارتباط با خدا]، مراقبت بر انجام سر وقت آن است، وگرنه چه ضرورت داشت درحين حملة دشمن و بحبوحة جنگ هم خوانده شود؟ مگر امكان نداشت و ندارد كه با يكي دو ساعت تعويق، نماز سرِ فرصت و با آرامش خوانده شود؟ آري آنچنان كه عادت داريم، امكان دارد. ولي چنان نمازي دير است و تأثير درماني خود را در متن دعواهاي دروني [با همسر] يا بيروني [با دشمن] از دست مي‌دهد و تبديل به همان عادت و تكرار مي‌گردد. ♦نماز فريضه‌اي مبتني بر « » است [نساء 103- ...إِنَّ الصَّلاهَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا] به همين دليل شكل برگزاري آن در صحنة نبرد را نيز قرآن با جزئيات آموزش داده [نساء 101 (4:101) تا 103] و امام علي نيز اهميت سرِ وقت برگزار كردن آن را براي مسلمانان به شرح زير بيان كرده است: 🔸نامة 27 نهج البلاغه: نماز را در وقتي كه براي آن معيّن شده به جاي آر؛ نه به خاطر فراغت آن را پيش بينداز و نه به خاطر مشغول بودن آن را به افكن و بدان كه همة كارهاي تو تابع نماز تو است. 🔹زمان‌بندي دقيق را نيز امام علي طي بخشنامه‌اي به استانداران دوران خلافتش ابلاغ كرده است [نهج البلاغه نامة 52]: "امّا بعد، نماز را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد، و نماز را در هواي روشن‏ و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود، و نماز را آنگاه كه روزه ‏دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند، و نماز را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد و نماز را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد" 💫تفسير بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️ ؛ معیار کذب و نفاق 🔻علامه در اثر معروفش بحث جالبی دارد و میگوید : فرعون "مستبد مطلق" نبوده و نسبت به (قبطیان) رفتارش توام با احترام و رعایت آزادی انان بوده و نسبت به (سبطیان) با خشونت و استبداد عمل میکرده است . نائینی در این باره دو شاهد قرانی میاورد : یکی ان که فرعونیان در باره شیوه برخورد با موسی به بحث و گفتگو پرداختند و او فضای اظهار نظر را برای آنان باز گذاشته بود ( سوره طه ایه۶۲) و دیگر انکه خداوند فرموده او "عده ای" را به استضعاف گرفته بود ( سوره قصص ایه۴ یستضعف طائفه منهم) . ❇عبارت سنگین او چنین است : رفتار دولت فرعونیه با وجود ادعای الوهیت ، مُبعَّض و نسبت به قبطیان که قومش بودند "شورویه" و نسبت به اسباط بنی اسرائیل "استعبادیه" بوده است . ( تنبیه الامه ص ۷۱) در همانجا وی افزوده است که این در سیاست داخلی و خارجی هم هست که به مردم خودش ازادی میدهد و مردم هند را به ذلت و خواری میافکند . 🔻علامه طباطبایی در تفسیر گرانقدر المیزان بارها مواضع اجتماعی و سیاسی دول اروپایی را مورد انتقاد قرار داده است . اشکالِ علامه هم همین دوگانگی سیاست داخلی و خارجی است که چرا برای خوشان ازادی را می پسندند ولی برای ملتهای مستعمره خود مثل مردم الجزائر نمی پسندند ؟ علامه در بحث از با اشاره به مصوبه کنفرانس بروکسل در منع بردگی میگوید: همان رفتار غربیهاست که که ازادی را از ملتها سلب کرده و اراده خویش را بر دیگران حاکم مینمایند ... برای صدق گفتار ما به شکنجه ها و ازارهای ملت الجزائر از فرانسویان بنگرید که چکونه دست انان به خون اغشته است و نیز ظلم انگلیس در کشورهای عربی و...( المیزان ج۶ ص۵۰۹) 🔻 این منطق پیوسته از استواری و اتقان برخوردار است و بر اساس ان میتوان تشخیص داد که کدام دولت در حق طلبی و عدالت خواهی راست میگوید و واقعا به حقوق مردم احترام میگذارد ؟ ⁉ایا دولتی که به دیگران در عدم رعایت اعتراض دارد و یا دیگران را به دلیل عدم پای بندی به دموکراسی محکوم میکند ، ایا در برابر ملت خویش رو سفید است؟ دو گانگی در سیاست داخلی بین خودی و غیر خودی و تبعیض در حقوق انان و نیز دو گانگی در سیاست داخلی و خارجی ، نشانه راست نبودن ادعاهاست . ❇❇هر وقت که دولتی بتواند بگوید که با مردم کشورهای دیگر مانند خودم عمل میکنم و مردم کشور خودم نیز از همان حقوقی برخوردارند که برای دیگران مطالبه میکنم ، سیاست به "راستی" رسیده است وگرنه شکلی از همان "تبعُّض فرعونی" در جریان است . آیا اعتراض ما به دولتمردان جز این است ؟ ✍استاد محمد سروش محلاتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید، و او کارساز هر چیز است. لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد. 🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan