#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_255
❇️#دنياگرايی، زمينهی #كفر، مبارزه با دين و ضلالت است
💠الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَی الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِكَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (۳/ابراهیم)
🌱(كفّار) كسانی هستند كه زندگی دنيا را بر آخرت ترجيح میدهند و (مردم را) از راه خدا باز میدارند ومیخواهند آنرا منحرف كنند، آنها در گمراهی عميقی هستند.
🔷✨بستن راه خدا به يك يا دو موردِ خاصّ منحصر نيست، بلكه تبليغات ناروا، گناه علنی، ترويج ابزار فساد و غفلتآور، القای شبهه، ايجاد اختلاف، نشريّات و فيلمهای گمراه كننده، بد معرّفی كردن دين حقّ، معرّفی نااهلان به عنوان الگوی دين و دهها نمونهی ديگر از مصاديق بستن راه خداست.
كاميابی از دنيا جايز است، امّا ترجيح دنيا بر آخرت خطرناك است، زيرا دنياگرايی مانع عبادت، انفاق، جهاد، كسب حلال، صداقت و انجام تكاليف شرعی میشود.
🔹دنياگرايی، زمينهی كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا ... وَ يَصُدُّونَ ... فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ
🔹سرچشمهی گمراهیها عملكرد خود انسان است. «يَسْتَحِبُّونَ، يَصُدُّونَ، يَبْغُونَها»
🔹انسان اختيار دارد و میتواند راهی را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند.
«يَسْتَحِبُّونَ»
🔹كفّار سه مرحله را طی میكنند:
اوّل خودشان با دنياگرايی منحرف میشوند. «يَسْتَحِبُّونَ»
آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز میدارند. «يَصُدُّونَ»
سپس با تمام توان مسير حقّطلبان را منحرف میكنند. «يَبْغُونَها»
🔹روحيّهی كفر، عامل انحراف طلبی است. وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ ... يَبْغُونَها
🔹گمراهی، درجات و مراحلی دارد و هر چه عميقتر شود رجوع به حقّ مشكلتر میشود. «ضَلالٍ بَعِيدٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_255
❇️#روزهای_حساس_زندگی
💠وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🌱بهراستی موسی را با نشانههایمان فرستادیم (و گفتیم) که قومت را از تاریکیها خارج کن و به نور برسان و روزهای خدا را به یادشان آور؛ زیرا در این (روزها)، بیشک نشانههایی برای هر فرد بسیار شکیبا و سپاسگزار وجود دارد.
إبراهیم - ۵
👈تو موظفی كه ايام الهی و روزهای خدا را بياد قوم خود بياوری" (وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّـهِ).
🔷بعضی گفتهاند اشاره به روزهای پيروزی پيامبران پيشين و امتهای راستين آنها میباشد، و روزهايی كه انواع نعمتهای الهی بر اثر شايستگيها شامل حال آنها میباشد.
🔷و بعضی گفتهاند اشاره به روزهايی است كه خداوند اقوام سركش را به زنجير عذاب میكشيد و طاغوتها را با يك فرمان درو میكرد! و بعضی اشاره به هر دو قسمت دانستهاند.
👌اما اصولا نمیتوان اين تعبير گويا و رسا را محدود ساخت، ايام اللَّه، تمام روزهايی است كه دارای عظمتی در تاريخ زندگی بشر است.
هر روز كه يكی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام اللَّه است.
هر روز كه فصل تازهای در زندگی انسانها گشوده، و درس عبرتی به آنها داده و ظهور و قيام پيامبری در آن بوده، يا طاغوت و فرعون گردنكشی در آن به قعر دره نيستی فرستاده شده، خلاصه هر روز كه حق و عدالتی بر پا شده و ظلم و بدعتی خاموش گشته، همه آنها از ايام اللَّه است.
و چنان كه خواهيم ديد، در روايات ائمه معصومين در تفسير اين آيه نيز انگشت روی روزهای حساسی گذاشته شده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۶۸-۶۱ سوره هود
وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ {61}
و به سوى [قوم] ثمود برادرشان صالح را [فرستاديم] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد براى شما هيچ معبودى جز او نيست او شما را از زمين پديد آورد و شما را به آبادانی در آن گمارد پس از او آمرزش بخواهيد آنگاه به درگاه او توبه كنيد كه پروردگارم نزديك [و] اجابتكننده است {61}
قَالُواْ يَا صَالِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَـذَا أَتَنْهَانَا أَن نَّعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ {62}
گفتند اى صالح به راستى تو پيش از اين درميان ما مايه اميد بودى آيا ما را از پرستش آنچه پدرانمان مىپرستيدند باز مىدارى و بىگمان ما به آنچه تو ما را بدان مىخوانى مشکوکیم {62}
قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةً مِّن رَّبِّي وَآتَانِي مِنْهُ رَحْمَةً فَمَن يَنصُرُنِي مِنَ اللّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَمَا تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ {63}
گفت اى قوم من چه بينيد اگر [در اين دعوا] بر حجتى روشن از پروردگار خود باشم و از جانب خود رحمتى به من داده باشد (یعنی از جانب او مبعوث و مامور شده باشم) پس اگر او را نافرمانى كنم چه كسى در برابر خدا مرا يارى مىكند ؟ پس در نتيجه شما جز بر زيان من نمىافزاييد {63}
وَيَا قَوْمِ هَـذِهِ نَاقَةُ اللّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللّهِ وَلاَ تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ {64}
و اى قوم من اين ماده شتر (از جانب) خداست كه براى شما نشانه ای عظیم است پس بگذاريد او در زمين خدا بخورد و آسيبش مرسانيد كه شما را عذابى زودرس فرو مىگيرد {64}
فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُواْ فِي دَارِكُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ ذَلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ {65}
پس آن [شتر] را پى كردند (کشتند) پس [صالح] گفتسه روز در خانههايتان برخوردار شويد (تا عذاب برسد) اين وعدهاى بىدروغ است {65}
فَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَالِحًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَمِنْ خِزْيِ يَوْمِئِذٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ {66}
پس چون فرمان ما در رسيد صالح و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند به رحمتخود رهانيديم و از رسوايى آن روز [نجات داديم] به يقين پروردگار تو همان نيرومند شكست ناپذير است {66}
وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ {67}
و كسانى را كه ستم ورزيده بودند آن بانگ [مرگبار] فرا گرفت و در خانههايشان از پا درآمدند {67}
كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلاَ إِنَّ ثَمُودَ كَفرُواْ رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْدًا لِّثَمُودَ {68}
گويا هرگز در آن [خانهها] نبودهاند آگاه باشيد كه ثموديان به پروردگارشان كفر ورزيدند آگاه باشيد كه دوری از رحمت خدا نصیب ثمود شد{68}
♻️عصاره فراز آیات ۶۸-۶۱ : صالح هم که قومش را به توحید و بازگشت به خدا دعوت کرد، مورد تکذیب قرار گرفت. قومش شتری که به عنوان نشانه خدا برایشان ظاهر شده بود، علیرغم هشدار صالح، کشتند و با تحقق عذاب موعود هلاک شدند و مومنان همراه صالح نجات یافتند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 59
سوره #بقره صفحه_39
#نماز در شرايط #ترس، نماز در #وقت خود
🔶فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ(بقره/239)
و اگر (به خاطر جنگ، یا خطر دیگرى) بترسید، (نماز را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید. امّا هنگامى که امنیّت خود را باز یافتید، خدا را یاد کنید [= نماز را به صورت معمول بخوانید ]همان گونه که خداوند، چیزهایى را که نمى دانستید، به شما تعلیم داد.
🔸تاکید در این آیه : در سخت ترین شرائط، حتى در صحنه جنگ، نباید نماز فراموش شود،
منتها در چنین وضعى، بسیارى از شرائط نماز همچون رو به قبله بودن و انجام رکوع و سجود به طور متعارف، ساقط مى شود، لذا مى فرماید: و اگر (به خاطر جنگ یا خطر دیگرى) بترسید باید (نماز را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید و رکوع و سجود را با ایماء و اشاره به جا آورید (فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً).
🔻 از امام کاظم(علیه السلام) روایت شده در پاسخ این سؤال که اگر شخصى گرفتار #حیوان_درنده اى شود، و وقت نماز فرا رسد و از ترس آن درنده نتواند حرکت کند، چگونه نماز بخواند؟
فرمود: با همان وضعى که دارد باید نماز را بخواند هر چند پشت به قبله باشد، و رکوع و سجود را با اشاره در حالى که ایستاده است انجام دهد.
📚تفسیر نمونه
❇در اينجا به نظر ميرسد منظور از حفاظت نماز [ارتباط با خدا]، مراقبت بر انجام سر وقت آن است، وگرنه چه ضرورت داشت درحين حملة دشمن و بحبوحة جنگ هم خوانده شود؟ مگر امكان نداشت و ندارد كه با يكي دو ساعت تعويق، نماز سرِ فرصت و با آرامش خوانده شود؟ آري آنچنان كه عادت داريم، امكان دارد. ولي چنان نمازي دير است و تأثير درماني خود را در متن دعواهاي دروني [با همسر] يا بيروني [با دشمن] از دست ميدهد و تبديل به همان عادت و تكرار ميگردد.
♦نماز فريضهاي مبتني بر « #وقت» است
[نساء 103- ...إِنَّ الصَّلاهَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا] به همين دليل شكل برگزاري آن در صحنة نبرد را نيز قرآن با جزئيات آموزش داده [نساء 101 (4:101) تا 103] و امام علي نيز اهميت سرِ وقت برگزار كردن آن را براي مسلمانان به شرح زير بيان كرده است:
🔸نامة 27 نهج البلاغه: نماز را در وقتي كه براي آن معيّن شده به جاي آر؛ نه به خاطر فراغت آن را پيش بينداز و نه به خاطر مشغول بودن آن را به #تأخير افكن و بدان كه همة كارهاي تو تابع نماز تو است.
🔹زمانبندي دقيق #نماز را نيز امام علي طي بخشنامهاي به استانداران دوران خلافتش ابلاغ كرده است [نهج البلاغه نامة 52]:
"امّا بعد، نماز #ظهر را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد،
و نماز #عصر را در هواي روشن و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود،
و نماز #مغرب را آنگاه كه روزه دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند،
و نماز #عشاء را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد
و نماز #صبح را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد"
💫تفسير بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
♦️ #دوگانگی ؛ معیار کذب و نفاق
🔻علامه #نائینی در اثر معروفش بحث جالبی دارد و میگوید : فرعون "مستبد مطلق" نبوده و نسبت به #خودیها (قبطیان) رفتارش توام با احترام و رعایت آزادی انان بوده و نسبت به #غیر_خودیها (سبطیان) با خشونت و استبداد عمل میکرده است .
نائینی در این باره دو شاهد قرانی میاورد :
یکی ان که فرعونیان در باره شیوه برخورد با موسی به بحث و گفتگو پرداختند و او فضای اظهار نظر را برای آنان باز گذاشته بود ( سوره طه ایه۶۲) و دیگر انکه خداوند فرموده او "عده ای" را به استضعاف گرفته بود ( سوره قصص ایه۴ یستضعف طائفه منهم) .
❇عبارت سنگین او چنین است :
رفتار دولت فرعونیه با وجود ادعای الوهیت ، مُبعَّض و نسبت به قبطیان که قومش بودند "شورویه" و نسبت به اسباط بنی اسرائیل "استعبادیه" بوده است . ( تنبیه الامه ص ۷۱)
در همانجا وی افزوده است که این #دوگانگی در سیاست داخلی و خارجی #انگلیس هم هست که به مردم خودش ازادی میدهد و مردم هند را به ذلت و خواری میافکند .
🔻علامه طباطبایی در تفسیر گرانقدر المیزان بارها مواضع اجتماعی و سیاسی دول اروپایی را مورد انتقاد قرار داده است . اشکالِ علامه هم همین دوگانگی سیاست داخلی و خارجی است که چرا #فرانسویان برای خوشان ازادی را می پسندند ولی برای ملتهای مستعمره خود مثل مردم الجزائر نمی پسندند ؟
علامه در بحث از #بردگی با اشاره به مصوبه کنفرانس بروکسل در منع بردگی میگوید:
#بردهگیری همان رفتار غربیهاست که که ازادی را از ملتها سلب کرده و اراده خویش را بر دیگران حاکم مینمایند ... برای صدق گفتار ما به شکنجه ها و ازارهای ملت الجزائر از فرانسویان بنگرید که چکونه دست انان به خون اغشته است و نیز ظلم انگلیس در کشورهای عربی و...( المیزان ج۶ ص۵۰۹)
🔻 این منطق پیوسته از استواری و اتقان برخوردار است و بر اساس ان میتوان تشخیص داد که کدام دولت در حق طلبی و عدالت خواهی راست میگوید و واقعا به حقوق مردم احترام میگذارد ؟
⁉ایا دولتی که به دیگران در عدم رعایت #حقوق_مخالفان اعتراض دارد و یا دیگران را به دلیل عدم پای بندی به دموکراسی محکوم میکند ، ایا در برابر ملت خویش رو سفید است؟
دو گانگی در سیاست داخلی بین خودی و غیر خودی و تبعیض در حقوق انان و نیز دو گانگی در سیاست داخلی و خارجی ، نشانه راست نبودن ادعاهاست .
❇❇هر وقت که دولتی بتواند بگوید که با مردم کشورهای دیگر مانند #شهروندان خودم عمل میکنم و مردم کشور خودم نیز از همان حقوقی برخوردارند که برای دیگران مطالبه میکنم ، سیاست به "راستی" رسیده است وگرنه شکلی از همان "تبعُّض فرعونی" در جریان است .
آیا اعتراض ما به دولتمردان #آمریکا جز این است ؟
✍استاد محمد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
.
#آیههاینور
بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ
شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ
این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست،
آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید،
و او کارساز هر چیز است.
لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ
ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد.
🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ابراهیم آیات 6 تا 10
📄#صفحـہ_256
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_256
❇️#آزمايش و #بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است
💠وَ إِذْ قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (۶/ابراهیم)
🌱و (به يادآور) هنگامی كه موسی به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب میكردند، پسرانتان را سر میبريدند و زنانتان را (برای كنيزی و هوسرانی خود) زنده نگاه میداشتند و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگی بود.
🔹با مقايسهی حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادیها و شكنجهها، قدر نعمتهای خدا را بشناسيم. «اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ»
🔹پيروزیها را از خدا بدانيم نه از خود. «نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ»
🔹آزادی، از مهمترين نعمتهای الهی است. نِعْمَةَ اللَّهِ ... إِذْ أَنْجاكُمْ
🔹مهمترين كار انبيا، مبارزه با طاغوتها و نجات محرومان و مستضعفان است.
«أَنْجاكُمْ»
🔹درباريان و اطرافيان، نقش مهمی در حفظ نظام طاغوتی دارند. «آلِ فِرْعَوْنَ»
🔹آزمايش و بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_256
❇️آیا در خدا #شک است؟
💠قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّـهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِينٍ
🌱پیامبرانشان گفتند: «مگر در (ربوبیتِ) الله که پدیدآورندهی آسمانها و زمین است، شکی وجود دارد؟ (خدا) شما را (به ایمان آوردن) دعوت میکند تا بخشی از گناهانتان را بیامرزد و (مرگِ) شما را تا زمانی معین به تأخیر اندازد.» (قوم آنان) گفتند: «شما فقط بشری مانند ما هستید که میخواهید ما را از آنچه اجداد و نیاکانمان میپرستیدند، بازدارید. (اگر غیر از این است،) دلیل آشکاری برای ما بیاورید.»
إبراهیم - ۱۰
🔷از آنجا که در آیه قبل گفتار مشرکان و کافران را در زمینه عدم ایمانشان که استناد به شک و تردید کرده بودند بیان شده، در این آیه بلافاصله با دلیل روشنی که در عبارت کوتاهی آمده شک آنها را نفی میکند و چنین میگوید: «پیامبرانشان به آنان گفتند: آیا در وجود خدایی که آفریننده آسمانها و زمین است شکی است»؟! (قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
ممکن است «فاطِرِ» اشاره به شکافتن توده ابتدایی ماده جهان باشد که در علوم روز میخوانیم که مجموع ماده عالم، یک واحد به هم پیوسته بود سپس شکافته شد و کرات آشکار گشت.
🔷به هر حال قرآن در اینجا مانند غالب موارد دیگر برای اثبات وجود خدا و صفات او تکیه بر نظام عالم هستی و آفرینش آسمانها و زمین میکند.
🔷سپس به پاسخ دومین ایراد منکران میپردازد که ایراد به مسأله رسالت پیامبران است، میفرماید: این مسلم است که آفریدگار دانا و حکیم، هرگز بندگانش را بدون رهبر، رها نمیکنند، بلکه «از شما (با فرستادن پیامبران) دعوت میکند تا از گناه و آلودگیها پاکتان سازد و گناهانتان را ببخشد» (یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ).
«و تا موعد مقرّری شما را باقی گذارد»! تا راه تکامل خویش را بپیمایید و حد اکثر بهره لازم را از این زندگی ببرید (وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی).
در حقیقت دعوت پیامبران برای دو هدف بوده، یکی آمرزش گناهان و دیگری ادامه حیات تا زمان مقرر که این دو در واقع علت و معلول یکدیگرند، چه این که جامعهای میتواند به حیات خود ادامه دهد که از گناه و ظلم پاک باشد.
ولی با این همه باز کفار لجوج این دعوت حیاتبخش که آمیخته با منطق روشن توحید بود نپذیرفتند و با بیانی که آثار لجاجت و عدم تسلیم در برابر حق از آن میبارید، به پیامبران خود چنین «پاسخ گفتند: شما جز بشری مثل ما نیستید»! (قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا).
به علاوه «شما میخواهید ما را از آنچه نیاکان ما میپرستیدند بازدارید» (تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا).
از همه اینها گذشته «شما دلیل روشنی برای ما بیاورید» (فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11