#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_256
❇️#آزمايش و #بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است
💠وَ إِذْ قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (۶/ابراهیم)
🌱و (به يادآور) هنگامی كه موسی به قوم خود گفت: نعمت خداوند بر خودتان را ياد كنيد، آنگاه كه شما را از فرعونيان نجات داد، آنها كه شما را به بدترين نوع عذاب میكردند، پسرانتان را سر میبريدند و زنانتان را (برای كنيزی و هوسرانی خود) زنده نگاه میداشتند و در اين امور، از طرف پرودگارتان آزمايش بزرگی بود.
🔹با مقايسهی حوادث تلخ و شيرين و زمان آزادیها و شكنجهها، قدر نعمتهای خدا را بشناسيم. «اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ»
🔹پيروزیها را از خدا بدانيم نه از خود. «نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُمْ»
🔹آزادی، از مهمترين نعمتهای الهی است. نِعْمَةَ اللَّهِ ... إِذْ أَنْجاكُمْ
🔹مهمترين كار انبيا، مبارزه با طاغوتها و نجات محرومان و مستضعفان است.
«أَنْجاكُمْ»
🔹درباريان و اطرافيان، نقش مهمی در حفظ نظام طاغوتی دارند. «آلِ فِرْعَوْنَ»
🔹آزمايش و بلا در راستای تربيت انسان واز شئون ربوبيّت الهی است. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_256
❇️آیا در خدا #شک است؟
💠قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّـهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِينٍ
🌱پیامبرانشان گفتند: «مگر در (ربوبیتِ) الله که پدیدآورندهی آسمانها و زمین است، شکی وجود دارد؟ (خدا) شما را (به ایمان آوردن) دعوت میکند تا بخشی از گناهانتان را بیامرزد و (مرگِ) شما را تا زمانی معین به تأخیر اندازد.» (قوم آنان) گفتند: «شما فقط بشری مانند ما هستید که میخواهید ما را از آنچه اجداد و نیاکانمان میپرستیدند، بازدارید. (اگر غیر از این است،) دلیل آشکاری برای ما بیاورید.»
إبراهیم - ۱۰
🔷از آنجا که در آیه قبل گفتار مشرکان و کافران را در زمینه عدم ایمانشان که استناد به شک و تردید کرده بودند بیان شده، در این آیه بلافاصله با دلیل روشنی که در عبارت کوتاهی آمده شک آنها را نفی میکند و چنین میگوید: «پیامبرانشان به آنان گفتند: آیا در وجود خدایی که آفریننده آسمانها و زمین است شکی است»؟! (قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
ممکن است «فاطِرِ» اشاره به شکافتن توده ابتدایی ماده جهان باشد که در علوم روز میخوانیم که مجموع ماده عالم، یک واحد به هم پیوسته بود سپس شکافته شد و کرات آشکار گشت.
🔷به هر حال قرآن در اینجا مانند غالب موارد دیگر برای اثبات وجود خدا و صفات او تکیه بر نظام عالم هستی و آفرینش آسمانها و زمین میکند.
🔷سپس به پاسخ دومین ایراد منکران میپردازد که ایراد به مسأله رسالت پیامبران است، میفرماید: این مسلم است که آفریدگار دانا و حکیم، هرگز بندگانش را بدون رهبر، رها نمیکنند، بلکه «از شما (با فرستادن پیامبران) دعوت میکند تا از گناه و آلودگیها پاکتان سازد و گناهانتان را ببخشد» (یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ).
«و تا موعد مقرّری شما را باقی گذارد»! تا راه تکامل خویش را بپیمایید و حد اکثر بهره لازم را از این زندگی ببرید (وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی).
در حقیقت دعوت پیامبران برای دو هدف بوده، یکی آمرزش گناهان و دیگری ادامه حیات تا زمان مقرر که این دو در واقع علت و معلول یکدیگرند، چه این که جامعهای میتواند به حیات خود ادامه دهد که از گناه و ظلم پاک باشد.
ولی با این همه باز کفار لجوج این دعوت حیاتبخش که آمیخته با منطق روشن توحید بود نپذیرفتند و با بیانی که آثار لجاجت و عدم تسلیم در برابر حق از آن میبارید، به پیامبران خود چنین «پاسخ گفتند: شما جز بشری مثل ما نیستید»! (قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا).
به علاوه «شما میخواهید ما را از آنچه نیاکان ما میپرستیدند بازدارید» (تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا).
از همه اینها گذشته «شما دلیل روشنی برای ما بیاورید» (فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۶۱
وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِـحًا قَالَ يَاقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ
و به سوي [قوم] ثمود برادرش صالح را [فرستاديم که] گفت: اي قوم من! خداي يکتائي را عبادت کنيد که جز او معبودي براي شما نيست. اوست که شما را از زمين [=مواد درون خاک] پديد آورد و در آن عمر [طولاني] بخشيد [نه معبودان باطل] پس، از او آمرزش خواهيد و به سوي او [از گناه] بازگرديد، مسلماً پروردگار من بسيار نزديک و اجابت کننده است. ۷۱
__
۷۱- معنای «اجابت» خواستهها، رفع موانع برای رسيدن به حاجات است. در زبان عربی به جهانگرد «جوّاب» میگويند که با طي طريق، مانعِ دوري مسافت را برميدارد. اما مانع ما براي رسيدن به حاجات خدائي، خودمان هستيم، پس با دور شدن از خودخواهيها مانع از بين ميرود و به خواستههاي خدائي خود ميرسيم. به همين دليل دعاهاي به ظاهر غير ممکن پيامبران اجابت شده است. ر.ک. به مقالة «اجابت دعا» در سه قسمت از همين قلم.
هود : ۶۴
وَيَاقَوْمِ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُـوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ
و اي قوم من! اين شتر خدا، نشانهاي [=معجزهاي] براي شماست، ۷۳
پس آزادش بگذاريد تا در زمين خدا [هر کجا ميخواهد] بِچَرد و آزاري به او نرسانيد که عذابي زودرس شما را خواهد گرفت.
__
۷۳- در قرآن هيچ توضيحي بر اينکه اين ماده شتر چه ويژگيهائي داشته، نيامده است. در آيه ۷۳ سوره اعراف (۷:۷۳) نيز به همين اشاره اکتفا شده که: «اين شتري است خدايي که براي شما در آن نشانهاي [معجزهاي] است، پس بگذاريد در زمين بچرد و آزارش ندهيد». در سورة شمس نيز بر «آيه بودن» اين شتر و تمکين به سهميه و حق آب او اشاره شده است. صرف نظر از اينکه اين شتر چگونه بوده، که نشانه و علامتي [آيهاي] از خدا محسوب ميشده، آنچه مورد نظر اين آيه است، ظاهراً آزمون اين قوم در تمکين به حقوق غير خود و تمرين پرهيز از تجاوز به آن بوده است. به نظر ميرسد کمبود آب مسئله قابل ملاحظهاي براي آن مردم محسوب ميشده و سهميهبندي آن، نظامي براي مهار و متوقف ساختن زور مداري و تجاوز به حقوق ضعيفان بوده است. در چنين شرايطي، ماده شتر زبان بسته شايد نماد مظلوماني محسوب ميشده که بايد سهميه آنان رعايت گردد. انتساب اين شتر به خدا [هَذِهِ نَاقَهُ اللهِ- اعراف 73 (۷:۷۳) و شمس ۱۳ (۹۱:۱۳) ] و «آية الله» شمردن آن، شرافت اين نماد را که بيانگر حق و حقوقي است نشان ميدهد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 60
سوره #بقره صفحه 39
🎋 تدبير براي اينده زناني كه شوهرشان فوت ميكند
🔶 وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِي ما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(240بقره)
🔸و كسانى از شما كه در آستانه مرگ قرار مىگيرند و همسرانى از خود به جاى مىگذارند، دربارهى همسرانشان اين سفارش است كه تا يك سال، آنها را (با پرداخت هزينه زندگى) بهرهمند سازند و از خانه بيرون نكنند. ولى اگر آنها خود بيرون رفتند و تصميم شايستهاى دربارهى خودشان گرفتند، بر شما گناهى نيست و خداوند توانا و حكيم است.
💫برخى مفسّران معتقدند نزول اين آيه، قبل از آيه عدّه « بقره، 234.» و قبل از آيه ارث مىباشد و با نزول آن آيات، اين آيه نسخ شده و يا به عبارتى تاريخِ عمل به آن پايان پذيرفته است.
👈ولى برخى ديگر معتقدند آيات عدّه و ارث، مقدار ضرورى و واجب را مطرح كرده كه زن فلان مقدار حقّ ارث دارد و فلان مدّت نيز واجب است عدّه نگهدارد،
👌ولى اين آيه را مىتوان در كنار وظيفهى واجب، به صورت يك عمل استحبابى قلمداد كرد.
💢به اين معنا كه علاوه بر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا يك سال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج يك سالهى او را از ثلث خود، كه درباره آن حقّ وصيّت دارد، بپردازد.
«.تفسير اطيبالبيان.»
♦هرگاه زن از خانۀ متوفّا خارج شود مىتواند، سوگوارى را كنار بگذارد، آرايش كند و در چارچوب شريعت، خود را در معرض خواستگاران قرار دهد. اين سخن بدين معناست، زنى كه شوهرش فوت مىكرد، مخيّر بود ميان اينكه يك سال در خانۀ شوهر اقامت گزيند و بدينوسيله استحقاق نفقه را پيدا كند و اينكه از آن بيرون رود و در آن صورت، نه استحقاق چيزى را داشت و نه كسى مىتوانست در كار او دخالت كند.
تفسير كاشف
پیام ها
1⃣- #مردان، بخشى از #مال خود را براى #همسرانشان وصيّت كنند. «وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ ...وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ»
2⃣- آينده زنان #بيوه بايد تأمين شود. «مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ»
3⃣- هرگونه تصميم زن در انتخاب شوهر مجدّد، بايد عاقلانه و مشروع و با احراز مصلحت باشد.
«فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ»
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
⭕احتراز از #بدعت گذاري در #سنت
قسمت اول
تعريف و شرايط بدعت
✳تعريف
#بدعت، افزودن چیزی به دین یا کاستن چیزی از آن است. بدعت در مقابل سنت قرار دارد.
#سنت به آموزههایی میگویند که در قرآن و روایات پیامبر (و معصومان) بیان شده است.
برخی از علما بر این باورند که بدعت به خوب و بد تقسیم میشود اما برخی دیگر هر بدعتی را #حرام میشمرند.
نقل از ويكي فقه
✳بدعت و شرائط آن
1:در درجه اول انسان بدعت گذار کسی است که میخواهد در #شریعت تصرف کند.
به بیان دیگر بدعت گذار میخواهد در قانون خدا دست ببرد، به این معنا که یا قانون خدا را کم کند یا قانون را اضافه کند. مثلاً اگر کسی بخواهد در أذان فصلی را کم، یا فصلی را زیاد کند،این بدعت است. یا در «نماز» رکعتی را زیاد، و یا کم کند، پس در درجه اول، کار نو باید سر از شریعت در بیاورد، اما اگر کار نو و تازهای باشد، بدون اینکه ارتباطی به شریعت داشته باشد،آن بدعت نیست، ممکن است حرام باشد، اما بدعت نیست.
2: شرط دوم این است که ریشه در شریعت نداشته باشد، چیز نویی را بیاورد و به شریعت نسبت بدهد، امّا در شریعت ریشهای نداشته باشد، یعنی دلیل عام و یا دلیل خاصی آن را تأیید نکند.
3: شرط سوم این است که در میان مردم اشاعه دهیم و الا در خانه خود بنشینم و یک قانونی را بر خلاف اسلام تصویب کنم و آن را به اسلام نسبت بدهم و فقط مرکب روی کاغذ باشد، این بدعت نیست، بدعت این است که بنویسم، چاپ کنم و منتشر کنم، و همچنین در سخنرانی ها بگویم و در میان مردم اشاعه بدهم، این بدعت است.
✳بدعت خوب و بدعت بد ؟!!
در کلمات فقها، چه فقهای اهل سنّت و چه فقهای شیعه آمده است که بدعت بردو قسم است، #بدعت_حسنه و #بدعت_سیئة ،یعنی ما یک بدعت خوب داریم و یک بدعت بد، ما باید ببینیم که این تقسیم صحیح است یا نه؟ حتی مرحوم شهید ثانی هم در شرح لمعه این تقسیم را دارد،
اگر بدعت را به معنای لغوی بگرییم، یعنی کار نو و کار بیسابقه و به شریعت هم نسبت ندهیم، این دو جور است، گاهی به نفع انسان است و گاهی به ضرر انسان است.
امّا اگر بخواهیم بدعت در شریعت را در نظر بگیریم، بدعتی را که قرآن آن را بدعت میخواند، بدعت فقط یک قسم است،
👈👈یعنی بدعت حسنه نداریم، بلکه تمام #بدعتها سیئه هستند. گناه کبیره است، نه از آن گناهان کبیرهای که در نظر شما است، بلکه این در حد #شرک است.
♦بدعت در دین هرگز نمیتواند حسنه باشد، حتما باید سیئه باشد.
ايت اله جعفر سبحاني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
💞🤲خدای عزیزم .نورت را در وجودمان متجلی کن .که سخت محتاج آنیم .
برکت نگاهت را در نگاه مان بریز تا هر کجا که می نگریم نیکی باشدومهر .
💞خدایا دستمان را بگیر .تا یاد مان باشد که باید دستی را بگیریم
نگاه مهربانت را از ما دریغ نکن .تا یادمان باشد که باید به تمامی نگاهی باشیم .از سر مهر وعشق به انسانها
🍂خدایا تو رهایم مکن.
💫کآنال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ابراهیم آیات 11 تا 18
📄#صفحـہ_257
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_257
❇️تنها بر خدا #توکل کنید!
💠قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ عَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
🌱پیامبرانشان به آنان گفتند: «ما فقط بشری مانند شما هستیم؛ ولی خدا (با عطا کردن مقام نبوّت،) بر هر یک از بندگانش که بخواهد، منّت میگذارد. ما جز به خواست خدا نمیتوانیم برای شما (معجزه و) دلیلی بیاوریم، و مؤمنان فقط باید بر خدا توکّل کنند.
إبراهیم - ۱۱
🔷✨در این آیه و آیه بعد پاسخ پیامبران را از بهانه جوییهای مخالفان لجوج که در آیات گذشته آمده میخوانیم.
در مقابل ایراد آنها که میگفتند: چرا از جنس بشر هستید، «پیامبرانشان به آنها گفتند: مسلما ما تنها بشری همانند شما هستیم، ولی خدا بر هر کس از بندگانش بخواهد منت میگذارد» و موهبت رسالت را به آنها میبخشد (قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ).
🔷✨سپس به پاسخ سؤال سوم میپردازد بیآنکه از ایراد دوم پاسخ گوید. گویی ایراد دوم آنها در زمینه استناد به سنت نیاکان آنقدر سست و بیاساس بوده که هر انسان عاقلی با کمترین تامّل جواب آن را میفهمد، به علاوه در آیات دیگر قرآن، پاسخ این سخن داده شده است.
آری!
🔷✨در پاسخ سؤال سوم چنین میگوید که آوردن معجزات، کار ما نیست که به صورت یک خارق العادهگر، گوشهای بنشینیم و هر کس به میل خودش معجزهای پیشنهاد کند و مسأله خرق عادت تبدیل به یک بازیچه بیارزش شود، بلکه: «ما نمیتوانیم معجزهای جز به فرمان خدا بیاوریم» (وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ).
به علاوه هر پیامبری حتی بدون تقاضای مردم به اندازه کافی اعجاز نشان میدهد تا سند اثبات حقانیت او گردد.
🔷✨سپس برای این که پاسخ قطعی به تهدیدهای گوناگون بهانه جویان نیز بدهند با این جمله موضع خود را مشخص میساختند و میگفتند: «همه افراد با ایمان باید تنها بر خدا تکیه کنند» همان خدایی که قدرتها در برابر قدرتش ناچیز و بیارزش است (وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_257
❇️شرط پيروزی بر ستمگران، داشتن #تقواست
💠وَ لَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذلِكَ لِمَنْ خافَ مَقامِي وَ خافَ وَعِيدِ (۱۴/ابراهیم)
🌱و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمين سكونت خواهيم داد. اين، برای كسانی است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهديد آميزم بترسند.
🔹كفّار، زمين را منطقهی قدرتنمايی خود میدانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان میرسد. در برابر تهديد كفار: «لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنا» وعده خداوند: «لَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ»
🔹خداوند به اوليای خود وعدهی پيروزی داده است. «لَنُسْكِنَنَّكُمُ»
🔹انبيا تنها برای بيان احكام و موعظه نيامدهاند، برای حكومت نيز آمدهاند.
«لَنُسْكِنَنَّكُمُ»
🔹شرط پيروزی بر ستمگران، داشتن تقواست. «خافَ مَقامِي وَ خافَ وَعِيدِ»
🔹از تهديد كفّار نترسيد كه میگويند: «لَنُخْرِجَنَّكُمْ» از تهديد خدا بترسيد كه میفرمايد: «خافَ وَعِيدِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۶۵
فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِكُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ذَلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ
ولي [آن قوم، بياعتنا به اين توصيه] شتر را پي کردند [=از پاي درآوردند؛ و صالح به ايشان] گفت: [تنها] سه روز [فرصت داريد] در خانههاتان [از زندگي] بهرهمند شويد ۷۴ [پس از آن گرفتار عذاب عملتان خواهيد شد] اين وعدهاي بيهيچ شوخي [=کاملا جدّي] است.
__
۷۴- چه بسا اين سه روز مهلتي ديگر بوده است تا شايد کساني متنبه شده و با پيوستنشان به مؤمنين نجات يابند [والله اعلم].
هود : ۶۷
وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ
و ستمگران را بانگي سهمگين [=موج انفجار آتشفشان] در گرفت و در دم در خانهشان به زانو درآمدند ۷۵ [=مُردند].
__
۷۵- از اشارات قرآن، در سورههاي مختلف، به حادثه هلاكت قوم «ثمود» و نشانههاي ارائه شده، ميتوان فهميد آنچه موجب نابودي آنان گشته، اصطلاحاً «بمب آتشفشاني» ناميده ميشود. فشار گازها و قشرهاي مذاب زير زمين وقتي از حدّ خود خارج شود [طاغيه] با ايجاد زلزله و حركاتي شديد به صورت انفجاري قسمتي از پوستة زمين را پرتاب كرده و صاعقه وار تودههاي مذاب را به بيرون پرتاب ميكند. موج انفجار رعد آساي اين حادثه، همچون بمبي با هزاران تـُن مواد انفجاري، آثار تخريبي غير قابل تصوري پديد ميآورد. قرآن، عذاب اين قوم را با نشانههاي زلزله، صاعقه، زير و رو شدن و آتشفشان تصوير كرده است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11