eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۶۱ وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِـحًا قَالَ يَاقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ و به سوي [قوم] ثمود برادرش صالح را [فرستاديم که] گفت: اي قوم من! خداي يکتائي را عبادت کنيد که جز او معبودي براي شما نيست. اوست که شما را از زمين [=مواد درون خاک] پديد آورد و در آن عمر [طولاني] بخشيد [نه معبودان باطل] پس، از او آمرزش خواهيد و به سوي او [از گناه] بازگرديد، مسلماً پروردگار من بسيار نزديک و اجابت کننده است. ۷۱ __ ۷۱- معنای «اجابت» خواسته‌ها، رفع موانع برای رسيدن به حاجات است. در زبان عربی به جهانگرد «جوّاب» می‌گويند که با طي طريق، مانعِ دوري مسافت را برمي‌دارد. اما مانع ما براي رسيدن به حاجات خدائي، خودمان هستيم، پس با دور شدن از خودخواهي‌ها مانع از بين مي‌رود و به خواسته‌هاي خدائي خود مي‌رسيم. به همين دليل دعاهاي به ظاهر غير ممکن پيامبران اجابت شده است. ر.ک. به مقالة «اجابت دعا» در سه قسمت از همين قلم. هود : ۶۴ وَيَاقَوْمِ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُـوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ و اي قوم من! اين شتر خدا، نشانه‌اي [=معجزه‌اي] براي شماست، ۷۳ پس آزادش بگذاريد تا در زمين خدا [هر کجا مي‌خواهد] بِچَرد و آزاري به او نرسانيد که عذابي زودرس شما را خواهد گرفت. __ ۷۳- در قرآن هيچ توضيحي بر اينکه اين ماده شتر چه ويژگي‌هائي داشته، نيامده است. در آيه ۷۳ سوره اعراف (۷:۷۳) نيز به همين اشاره اکتفا شده که: «اين شتري است خدايي که براي شما در آن نشانه‌اي [معجزه‌اي] است، پس بگذاريد در زمين بچرد و آزارش ندهيد». در سورة شمس نيز بر «آيه بودن» اين شتر و تمکين به سهميه و حق آب او اشاره شده است. صرف نظر از اينکه اين شتر چگونه بوده، که نشانه و علامتي [آيه‌اي] از خدا محسوب مي‌شده، آنچه مورد نظر اين آيه است، ظاهراً آزمون اين قوم در تمکين به حقوق غير خود و تمرين پرهيز از تجاوز به آن بوده است. به نظر مي‌رسد کمبود آب مسئله قابل ملاحظه‌اي براي آن مردم محسوب مي‌شده و سهميه‌بندي آن، نظامي براي مهار و متوقف ساختن زور مداري و تجاوز به حقوق ضعيفان بوده است. در چنين شرايطي، ماده شتر زبان بسته شايد نماد مظلوماني محسوب مي‌شده که بايد سهميه آنان رعايت گردد. انتساب اين شتر به خدا [هَذِهِ نَاقَهُ اللهِ- اعراف 73 (۷:۷۳) و شمس ۱۳ (۹۱:۱۳) ] و «آية الله» شمردن آن، شرافت اين نماد را که بيانگر حق و حقوقي است نشان مي‌دهد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 60 سوره صفحه 39 🎋 تدبير براي اينده زناني كه شوهرشان فوت ميكند 🔶 وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْراجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِي ما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌(240بقره) 🔸و كسانى از شما كه در آستانه مرگ قرار مى‌گيرند و همسرانى از خود به جاى مى‌گذارند، درباره‌ى همسرانشان اين سفارش است كه تا يك سال، آنها را (با پرداخت هزينه زندگى) بهره‌مند سازند و از خانه بيرون نكنند. ولى اگر آنها خود بيرون رفتند و تصميم شايسته‌اى درباره‌ى خودشان گرفتند، بر شما گناهى نيست و خداوند توانا و حكيم است. 💫برخى مفسّران معتقدند نزول اين آيه، قبل از آيه عدّه‌ « بقره، 234.» و قبل از آيه ارث مى‌باشد و با نزول آن آيات، اين آيه نسخ شده و يا به عبارتى تاريخِ عمل به آن پايان پذيرفته است. 👈ولى برخى ديگر معتقدند آيات عدّه و ارث، مقدار ضرورى و واجب را مطرح كرده كه زن فلان مقدار حقّ ارث دارد و فلان مدّت نيز واجب است عدّه نگهدارد، 👌ولى اين آيه را مى‌توان در كنار وظيفه‌ى واجب، به صورت يك عمل استحبابى قلمداد كرد. 💢به اين معنا كه علاوه بر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا يك سال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج يك ساله‌ى او را از ثلث خود، كه درباره آن حقّ وصيّت دارد، بپردازد. «.تفسير اطيب‌البيان.» ♦هرگاه زن از خانۀ متوفّا خارج شود مى‌تواند، سوگوارى را كنار بگذارد، آرايش كند و در چارچوب شريعت، خود را در معرض خواستگاران قرار دهد. اين سخن بدين معناست، زنى كه شوهرش فوت مى‌كرد، مخيّر بود ميان اينكه يك سال در خانۀ شوهر اقامت گزيند و بدين‌وسيله استحقاق نفقه را پيدا كند و اينكه از آن بيرون رود و در آن صورت، نه استحقاق چيزى را داشت و نه كسى مى‌توانست در كار او دخالت كند. تفسير كاشف پیام ها 1⃣- ، بخشى از خود را براى وصيّت كنند. «وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ ...وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ» 2⃣- آينده زنان بايد تأمين شود. «مَتاعاً إِلَى الْحَوْلِ» 3⃣- هرگونه تصميم زن در انتخاب شوهر مجدّد، بايد عاقلانه و مشروع و با احراز مصلحت باشد. «فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ» 📚تفسیر نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕احتراز از گذاري در قسمت اول تعريف و شرايط بدعت ✳تعريف ، افزودن چیزی به دین یا کاستن چیزی از آن است. بدعت در مقابل سنت قرار دارد. به آموزه‌هایی می‌گویند که در قرآن و روایات پیامبر (و معصومان) بیان شده است. برخی از علما بر این باورند که بدعت به خوب و بد تقسیم می‌شود اما برخی دیگر هر بدعتی را می‌شمرند. نقل از ويكي فقه ✳بدعت و شرائط آن 1:در درجه اول انسان بدعت گذار کسی است که می‌خواهد در تصرف کند. به بیان دیگر بدعت گذار می‌خواهد در قانون خدا دست ببرد، به این معنا که یا قانون خدا را کم کند یا قانون را اضافه کند. مثلاً اگر کسی بخواهد در أذان فصلی را کم، یا فصلی را زیاد کند،‌این بدعت است. یا در «نماز» رکعتی را زیاد، و یا کم کند، پس در درجه اول، کار نو باید سر از شریعت در بیاورد، اما اگر کار نو و تازه‌ای باشد، بدون اینکه ارتباطی به شریعت داشته باشد،‌آن بدعت نیست، ممکن است حرام باشد، اما بدعت نیست. 2: شرط دوم این است که ریشه در شریعت نداشته باشد، چیز نویی را بیاورد و به شریعت نسبت بدهد، امّا در شریعت ریشه‌ای نداشته باشد،‌ یعنی دلیل عام و یا دلیل خاصی آن را تأیید نکند. 3: شرط سوم این است که در میان مردم اشاعه دهیم و الا در خانه خود بنشینم و یک قانونی را بر خلاف اسلام تصویب کنم و آن را به اسلام نسبت بدهم و فقط مرکب روی کاغذ باشد، این بدعت نیست، بدعت این است که بنویسم، چاپ کنم و منتشر کنم، و همچنین در سخنرانی ها بگویم و در میان مردم اشاعه بدهم، این بدعت است. ✳بدعت خوب و بدعت بد ؟!! در کلمات فقها، چه فقهای اهل سنّت و چه فقهای شیعه آمده است که بدعت بردو قسم است، و ،‌یعنی ما یک بدعت خوب داریم و یک بدعت بد، ما باید ببینیم که این تقسیم صحیح است یا نه؟ حتی مرحوم شهید ثانی هم در شرح لمعه این تقسیم را دارد، اگر بدعت را به معنای لغوی بگرییم، یعنی کار نو و کار بی‌سابقه و به شریعت هم نسبت ندهیم، این دو جور است، گاهی به نفع انسان است و گاهی به ضرر انسان است. امّا اگر بخواهیم بدعت در شریعت را در نظر بگیریم، بدعتی را که قرآن آن را بدعت می‌خواند، بدعت فقط یک قسم است، 👈👈یعنی بدعت حسنه نداریم، بلکه تمام سیئه هستند. گناه کبیره است، نه از آن گناهان کبیره‌ای که در نظر شما است، بلکه این در حد است. ♦بدعت در دین هرگز نمی‌تواند حسنه باشد، حتما باید سیئه باشد. ايت اله جعفر سبحاني کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞🤲خدای عزیزم .نورت را در وجودمان متجلی کن .که سخت محتاج آنیم . برکت نگاهت را در نگاه مان بریز تا هر کجا که می نگریم ‌نیکی باشدومهر . 💞خدایا دستمان را بگیر .تا یاد مان باشد  که باید دستی را بگیریم نگاه مهربانت را از ما دریغ نکن .تا یادمان باشد که باید به تمامی نگاهی باشیم .از سر مهر وعشق به انسانها         🍂خدایا تو رهایم مکن. 💫کآنال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5940253796901853656.mp3
2.16M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها بر خدا کنید! 💠قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ عَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 🌱پیامبرانشان به آنان گفتند: «ما فقط بشری مانند شما هستیم؛ ولی خدا (با عطا کردن مقام نبوّت،) بر هر یک از بندگانش که بخواهد، منّت می‌گذارد. ما جز به خواست خدا نمی‌توانیم برای شما (معجزه و) دلیلی بیاوریم، و مؤمنان فقط باید بر خدا توکّل کنند. إبراهیم - ۱۱ 🔷✨در این آیه و آیه بعد پاسخ پیامبران را از بهانه جوییهای مخالفان لجوج که در آیات گذشته آمده می‌خوانیم. در مقابل ایراد آنها که می‌گفتند: چرا از جنس بشر هستید، «پیامبرانشان به آنها گفتند: مسلما ما تنها بشری همانند شما هستیم، ولی خدا بر هر کس از بندگانش بخواهد منت می‌گذارد» و موهبت رسالت را به آنها می‌بخشد (قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ). 🔷✨سپس به پاسخ سؤال سوم می‌پردازد بی‌آنکه از ایراد دوم پاسخ گوید. گویی ایراد دوم آنها در زمینه استناد به سنت نیاکان آنقدر سست و بی‌اساس بوده که هر انسان عاقلی با کمترین تامّل جواب آن را می‌فهمد، به علاوه در آیات دیگر قرآن، پاسخ این سخن داده شده است. آری! 🔷✨در پاسخ سؤال سوم چنین می‌گوید که آوردن معجزات، کار ما نیست که به صورت یک خارق العاده‌گر، گوشه‌ای بنشینیم و هر کس به میل خودش معجزه‌ای پیشنهاد کند و مسأله خرق عادت تبدیل به یک بازیچه بی‌ارزش شود، بلکه: «ما نمی‌توانیم معجزه‌ای جز به فرمان خدا بیاوریم» (وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ). به علاوه هر پیامبری حتی بدون تقاضای مردم به اندازه کافی اعجاز نشان می‌دهد تا سند اثبات حقانیت او گردد. 🔷✨سپس برای این که پاسخ قطعی به تهدیدهای گوناگون بهانه جویان نیز بدهند با این جمله موضع خود را مشخص می‌ساختند و می‌گفتند: «همه افراد با ایمان باید تنها بر خدا تکیه کنند» همان خدایی که قدرتها در برابر قدرتش ناچیز و بی‌ارزش است (وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرط پيروزی بر ستمگران، داشتن 💠وَ لَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذلِكَ لِمَنْ خافَ مَقامِي وَ خافَ وَعِيدِ (۱۴/ابراهیم) 🌱‏و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمين سكونت خواهيم داد. اين، برای كسانی است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهديد آميزم بترسند. 🔹كفّار، زمين را منطقه‌ی قدرت‌نمايی خود می‌دانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان می‌رسد. در برابر تهديد كفار: «لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ‌ أَرْضِنا» وعده خداوند: «لَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ» ‏ 🔹خداوند به اوليای خود وعده‌ی پيروزی داده است. «لَنُسْكِنَنَّكُمُ» 🔹انبيا تنها برای بيان احكام و موعظه نيامده‌اند، برای حكومت نيز آمده‌اند. ‏«لَنُسْكِنَنَّكُمُ» ‏ 🔹شرط پيروزی بر ستمگران، داشتن تقواست. «خافَ مَقامِي وَ خافَ وَعِيدِ» ‏ 🔹از تهديد كفّار نترسيد كه می‌گويند: «لَنُخْرِجَنَّكُمْ» از تهديد خدا بترسيد كه می‌فرمايد: «خافَ وَعِيدِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۶۵ فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِكُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ذَلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ ولي [آن قوم، بي‌اعتنا به اين توصيه] شتر را پي کردند [=از پاي درآوردند؛ و صالح به ايشان] گفت: [تنها] سه روز [فرصت داريد] در خانه‌هاتان [از زندگي] بهره‌مند شويد ۷۴ [پس از آن گرفتار عذاب عملتان خواهيد شد] اين وعده‌اي بي‌هيچ شوخي [=کاملا جدّي] است. __ ۷۴- چه بسا اين سه روز مهلتي ديگر بوده است تا شايد کساني متنبه شده و با پيوستن‌شان به مؤمنين نجات يابند [والله اعلم]. هود : ۶۷ وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ و ستمگران را بانگي سهمگين [=موج انفجار آتش‌فشان] در گرفت و در دم در خانه‌شان به زانو درآمدند ۷۵ [=مُردند]. __ ۷۵- از اشارات قرآن، در سوره‌هاي مختلف، به حادثه هلاكت قوم «ثمود» و نشانه‌هاي ارائه شده، مي‌توان فهميد آنچه موجب نابودي آنان گشته، اصطلاحاً «بمب آتش‌فشاني» ناميده مي‌شود. فشار گازها و قشرهاي مذاب زير زمين وقتي از حدّ خود خارج شود [طاغيه] با ايجاد زلزله و حركاتي شديد به صورت انفجاري قسمتي از پوستة زمين را پرتاب كرده و صاعقه وار توده‌هاي مذاب را به بيرون پرتاب مي‌كند. موج انفجار رعد آساي اين حادثه، همچون بمبي با هزاران تـُن مواد انفجاري، آثار تخريبي غير قابل تصوري پديد مي‌آورد. قرآن، عذاب اين قوم را با نشانه‌هاي زلزله، صاعقه، زير و رو شدن و آتشفشان تصوير كرده است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 61 سوره 💚💚 و قرض الحسنه، به خداست 🔶 مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (بقره:245) كيست كه [با انفاق خود در تدارك مالي دفاع] به خدا وامي نيكو دهد تا براي او چندين برابر سازد؟ و خداست كه [انفاق را] مي‌گيرد و بسط مي‌دهد و همه به سوي او بازگردانده مي‌شويد. __ 🤝- قرض، بريدن و جدا كردن و ترك چيزي است. قيچي را «مقراض» مي‌گويند كه چيزي را مي‌چيند و جدا مي‌سازد. دادن مال، جدا كردن قسمتي از آن و دادن به مسكين است كه، همچون بريدن شاخه‌هاي زيادي درخت، موجب مستقيم و توسعة بيشتر آن مي‌گردد. يا همچون حجامت [گرفتن خون از بدن] كه موجب توليد خون تازه و مي‌شود. 🔸- قبض و بسط دو حالت متفاوت است؛ قبض گرفتن چيزي با تمام دست، و بسط گشودن مُشت و رها كردن آن است. مثل بال گشودن و بستن پرندگان در پرواز [مُلك 19 (67:19) ]، گسترش سايه و جمع شدن آن در طول روز [فرقان 46 (25:46) ] و انجماد و بخار آب. «قابض و باسط» از نام‌هاي نيكوي خداست، خداوند انفاق بندگان را به خوبي تحويل مي‌گيرد [رسيد دو قبضه مي‌دهد] و آن را بسط و بركت مي‌دهد و چندين برابر به شخص برمي‌گرداند. 💫تفسیر بازرگان 🌾❓چرا تعبیر به قَرْض؟ در چندین آیه از قرآن مجید (و از جمله آیه بالا) در مورد انفاق در راه خدا تعبیر به و وام دادن به پروردگار، آمده است، و این نهایت لطف خداوند نسبت به بندگان را از یک سو، و کمال اهمیت مسأله انفاق را از سوى دیگر مى رساند. 👈با این که مالک حقیقى سراسر هستى او است، و انسان ها تنها به عنوان نمایندگى خداوند، در بخش کوچکى از آن، تصرف مى کنند، 🌸چنان که در آیه ۷ سوره حدید مى خوانیم: آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیهِ: ایمان به خدا و رسولش بیاورید 👈و از آنچه خداوند شما را در آن نماینده خود ساخته، کنید ، ولى با این حال از بنده خود استقراض مى کند، آن هم استقراضى با چنین سود بسیار فراوان، کرم بین و لطف خداوندگار ! 🌹در نهج البلاغه آمده است: وَ اسْتَقْرَضَکُمْ وَ لَهُ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ إِنَّما أَرادَ أَنْ یَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً: خداوند از شما در خواست قرض کرده در حالى که گنج هاى آسمان و زمین از آن او، و بى نیاز و ستوده است، (آرى اینها نه از جهت نیاز او است) بلکه مى خواهد شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید . 📚تفسیر نمونه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕احتراز از گذاري در 🔸قسمت دوم ❇️ادله‌ی بدعت 🔹1: اولین دلیلی که می‌توان برای حرمت بدعت بیان کرد،‌دلیل عقلی است، یعنی عقل انسان بر قباحت و زشتی این مسئله حکومت می‌کند، زیرا انسانی که در دین خالق و خدا تصرف می‌کند، در حقیقت در ربوبیت حق تعالی دست برده است، 🔹2: دلیل قرآنی نیز بر حرمت بدعت داریم، مثلاً عرب جاهلی برخی از چیزها را حرم و برخی دیگر را حرام می‌کردند و همه را به خدا نسبت می‌دادند، قرآن می‌فرماید:‌«قل الله أذن لکم أم علی الله تفترون»یونس/59. آیا این همه که حلال و حرام می‌کنید و می‌گویید فلان چیز حلال و فلان چیز حرام است، خدا حلال کرده و خدا حرام کرده، آیا خدا یک چنین اذن و اجازه‌ای به شما داده است؟ اگر اجازه نداده است، پس است. در آیات دیگر می‌فرماید: « وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکمُ الْکذِبَ هَـٰذَا حَلَالٌ وَهَـٰذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّـهِ الْکذِبَ إِنَّ الَّذِینَ یفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْکذِبَ لَا یفْلِحُونَ» ﴿النحل: ١١٦، آیا خدا به شما اذن داده است که می‌گویید این گوشت حلال و آن گوشت حرام است؟ معلوم می‌شود اگر کسی چیزی را به خدا نسبت می‌دهد، چنانچه اذن الهی در آن باشد، بسیار زیبا است، اما اگر اذن الهی در آن نباشد،‌ آدم بدعت گذار است، یعنی افترا به خدا بسته است، افترا حتی به بشر زشت و قبیح است تا چه رسد به خدا. ❇ بدعت بحث ما در باره کسانی است مسلمان هستند و در عین حال در دین خدا تصرف می‌کنند، این سه ریشه دارد؟ 🔹1: ، هستند کسانی که تقدس مآب هستند، خیال می‌کنند که اگر فلان عمل را انجام بدهند، بیشتر به خدا نزدیک می‌شوند. قرآن می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ الحجرات/ ١، ای افراد با ایمان بر خدا و پیغمبر پیشی نگیرید، یعنی آنچه که پیغمبر فرموده است عمل کنید، جلوتر نروید و عقب تر هم نمانید، پیشی گرفتن همین است که رسول خدا روزه خود را شکست،‌ آنها گفتند که نمی‌شکنیم. این تقدس مآبی است. 🔹2: اعمال شخصی، گاهی سبب بدعت سلیقه شخصی است،‌یعنی سلیقه شخصی فرد ایجاب می‌کند که فلان کار را بکند و فلان کار را نکند، بدون اینکه دین را در نظر بگیرند. 🔹3:‌ریشه سوم های ناروا و بی جا است بدعت های کلان مسئله‌ی دیگری است، اما بدعت ها جزئی گاهی ریشه در مقدس مآبی افراد دارد و گاهی اعمال سلیقه است و گاهی تعصب های ناروا و بی جاست،‌ مسلمان باید اینها را کنار بگذارد و سپس نگاه کند و ببیند اگر این چیز تازه و نو در دین ریشه دارد، اصلاً این بدعت نیست، اما اگر ریشه در دین ندارد، نبايد انرا منتسب به دين كرد. 📚آيت الله جعفر سبحاني 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛