#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_266
❇️نتیجه اعراض از #حقّ وبیاعتنايی به مردان حقّ
💠فما اغنی عنهم ما کانوا یکسبون 84/حجر
🌱پس آنچه آورده بودند سودی برایشان نداشت و آنها را بی نیاز نکرد.
🔷اصحاب حجر همان قوم ثمود هستند،یعنی قوم صالح (ع ) و (حجر) نام شهر آنها بوده و قرآن می فرماید، اینها تمام پیامبران را تکذیب کردند با آنکه معاصر صالح (ع ) بوده اند، ولی چون دعوت همه انبیاء واحد است ، اگر کسی یکی از آنها را تکذیب کند، گویا همه آنان راتکذیب کرده است .
🔷به هر جهت اینها از معجزات الهی اعراض کرده اند و مقصود از (آیات ) همان ناقه صالح و ماجرای کشتن او و عذاب شدن آنها در ادامه ماجراست ، و یا معارف حقه ایست که صالح (ع ) به آنان تعلیم می داد به هر جهت آنها از این آیات اعراض کردند و این قوم در کوهها و در شکاف غارها برای خود منازلی تراشیده و به پندار خویش از همه حوادث ایمن بودند، اما به واسطه کفر و تکذیب آیات الهی ،صیحه آسمانی و عذاب الهی آنها را در هنگام صبحدم فراگرفت و آنچه درزندگی دنیوی برای خود بدست آورده بودند هیچ اثری در تأمین سعادت حیات آنها نداشت و نتوانست مانع از وقوع عذاب بر آنها شود.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_266
❇️چشم به امكانات ديگران دوختن مايه #انحطاط است!
💠لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ (۸۸/حجر)
🌱ای پيامبر! به آنچه كه ما با آن گروههای از كفّار را كامياب كردهايم، چشم مدوز و بر آنان اندوه مخور و بال محبّت خويش را برای مؤمنان فروگستر.
🔹در برابر امكانات ديگران، بر توانايیها وامكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن داری، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنيای كفّار دل نبند، وَ لا تَمُدَّنَ ...
🔹به نعمتهای دنيوی خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قليل» هم زودگذر است «عرض» هم غنچهای است كه برای كسی بطور كامل باز نمیشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
🔹خيره شدن سبب علاقه و دلبستگی میشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيری كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
🔹كسی میتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است)
🔹همهی كسانی كه به سراغ دنيا میروند، به آن نمیرسند. «أَزْواجاً مِنْهُمْ»
🔹برای كسانی كه قابل هدايت نيستند، نبايد غصه خورد. «لا تَحْزَنْ»
🔹تواضع و نرمی در برابر دنيا ودنياپرستان، هرگز. «لا تَمُدَّنَّ» ولی در برابر دينداران همواره. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ»
🔹رهبر و مربی بايد در برابر مردم، نرمش و عطوفت داشته باشد. «وَ اخْفِضْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۷۱
وَامْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَمِن وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ
و همسر او که [در آنجا] ايستاده بود، [با رفع ترس و نگراني، يا مسرّت از ريشه کني قوم ستمگر لوط] خنديد! پس ما او را به اسحق و پس از اسحق به يعقوب [=نوادهاش] بشارت داديم. ۸۰
۸۰- اين ديگر بشارتي فوق بشارت و نور علي نور است، يعقوب نيز ۱۲ فرزند، از جمله يوسف داشت که قوم بني اسرائيل از آنان پديد آمد و موسي در ميان آنان نخستين اُمت مبتني بر شريعت را بنيان نهاد.
هود : ۷۴
فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءَتْهُ الْبُشْرَى يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ
پس چون دل نگراني از ابراهيم برفت ۸۱
و بشارت [فرزند] به او رسيد، با ما درباره قوم لوط به مجادله [=چون و چرا] پرداخت ۸۲
[و دلش به حال قوم لوط سوخت و خواستار نجاتشان شد].
۸۱- واژة ترس در زبان عربي معادلهاي متعددي مثل: خوف، خشيت، وجلت، شفقت، رهبت، فزع و... دارد و حتي تقوا و تنذير را نيز بعضاً ترس ترجمه کردهاند، اما «رَوْعُ» که به قلب نيز گفته ميشود، نگراني و اضطراب و تپشي است که بر دل عارض ميشود.
۸۲- مجادله بحث و گفتگوئي دوطرفه براي منصرف ساختن کسي از عقيده و عمل خود ميباشد، گويا مجادله ابراهيم با پروردگار خويش، دعا و درخواست و توسلي به مغفرت و رحمت او براي قوم لوط بوده است و اين به راستي شگفتانگيز است که کسي براي قوم مفسد و متجاوز لوط که حريم پيامبرشان را نيز شکسته و بيشرمانه قصد تجاوز به ميهمانانش را داشتند، نه تنها دل بسوزاند، بلکه با پروردگار خويش چون و چرا کند!؟ به راستي که در دل ابراهيم کوچکترين کينه و بدخواهي حتي نسبت به دشمنان حق وجود نداشت.
هود : ۷۵
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ
به راستي که ابراهيم بردباري دلسوز و بازگشت کننده [به درگاه خدا، بدون کوچکترين غفلتي] بود. ۸۳
۸۳- «أَوَّاهٌ» صيغة مبالغه از ريشة «اُوِّهِ» [سخني که در تأسف و تأثر ادا ميشود] به کسي گفته ميشود که داراي احساسات لطيفي است و در دعا و تضرّع به درگاه خدا حضور قلبي خاضعانه دارد و بسيار ميگريد. منيب نيز کسي است که مراقبت دائمي بر رفتار خود دارد و پس از هر خلاف و خطائي به خدا باز ميگردد، گوئي همچون زنبور عسل [نوب] که يکسره در حال رفت و آمد به کندوست، از خدا دور نميشود و بازگشتش همواره به اوست.
هود : ۷۶
يَاإِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ
[فرشتگان گفتند:] اي ابراهيم، ۸۴
از اين [درخواست] صرف نظر کن، که فرمان قطعي پروردگارت صادر گشته و آنها را عذابي بازگشت ناپذير فرا گرفته است.
۸۴- در انتهاي آيه قبل آمده بود که ابراهيم با «ما» درباره قوم لوط مجادله ميکرد، و در اين آيه ميگويد: «فرشتگان» گفتند: ...از اين مقايسه معلوم ميشود ضمير «ما» [در يُجَادِلُنَا] نه خدا، بلکه کارگزاران نظام خدا [فرشتگان] هستند، و گرنه خود خدا اين سخن را به ابراهيم ميگفت.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 69
سوره #بقره صفحه_42
🌱🌸 آیه الکرسی در کنار #انفاق ، #صلات در کنار #زکات
🔶 مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِـمَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
بقره:261
مَثَل كساني كه اموال خود را در راه خدا [=تداركِ مالي جهاد] انفاق ميكنند، همچون دانهاي است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه صد دانه باشد و خدا [اين چنين] براي هر كه بخواهد [=شايسته بداند] چندين برابر كند و خداوند وسعت دهندة داناست.
__
🔸 آيهالكرسي و سه آية بعدي آن در تبيين و تشريح صفات ذاتي «حيّ و قيّوم»، همچون جملة معترضهاي در وسط آيات مربوط به انفاق قرار گرفتهاند. آيهالكرسي از الله و طاغوت، و پيوستن بندگان به «ولايت» اين دو قطب مثبت و منفي و خروج از تاريكيها به سوي نور [و برعكس] سخن ميگويد. و آيات انفاق در تدارك مالي مبارزه با طاغوتها.
👈 اصولا دو واژة #صلات و #زكات در قرآن مترادف و مرتبط با يكديگر هستند، آن كس كه با صلاتش به خدا رو ميآورد، صادق نيست اگر خسيس و خودمحور باشد. انفاق نيز واژة مشابهي با زكات است، زكات موجب رشد و نمو شخص ميشود، و انفاق، مستمندان را دستگيري ميكند. صدقات نيز همان عمل است، اما اثبات كنندة «صدقِ» ايمان از طريق كمك مالي به ديگران.
🔸 بديهي است منظور از 7 شاخه و در هركدام صد دانه، ذكر دقيق عدد نيست، بلكه اين اعداد در ذهنيت معاصرين معناي كثرت داشته است.
🔸 افزايش به اضعاف مضاعف، تنها مربوط به «اجر» #انفاق_كنندگان نيست، اجر آنها همان گسترش شخصيت ايماني و دريادل گشتن نفس باسخاوت آنهاست.
انفاق جوششي دروني است كه دانة قدسي روح انسان را شكفته و بارور ميسازد و همچون حبّهاي كه هفتصد برابر شود، به اعليعلّيين سر ميكشند.
💫تفسیر بازرگان
🌾هر دانهاى، در هر زمينى، هفت خوشه كه در هر خوشه صد دانه باشد نمىروياند، بلكه بايد دانه، سالم و زمين، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد. همچنين انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شيوهى نيكو آن همه آثار خواهد داشت.
🌱 #انفاق، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مىگردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ»
🌱 ستايش قرآن از كسانى است كه #انفاق سيرهى هميشگى آنان باشد. «يُنْفِقُونَ» فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد.
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️ #اسلام دین #غم یا #شادی؟
🛑قسمت دوم
📌 آيا شادي و فرح ، از نظر دين مذموم و نكوهيده است؟
✅ در فرهنگ و آموزه های دین آمده است که هنگام خستگی روح و روان ، این شادی است که خستگی را از او می گیرد .
امام علی (علیه السلام) فرموده است :
إنّ هذه القلوب تمل کما تمل الابدان ، فابتغوا لها طرائف الحکمه.
این دل ها همانند تن ها خسته و افسرده می شوند. در این حال نکته های زیبا و نشاط انگیزی برای دلها انتخاب کنید .
📚(نهج البلاغه ،حکمت ها ،حکمت197)
🌹 سخن زیبا و بیان طرب آمیز و نشاط آور خستگی را از روح به در می آورد .
⭕سوکمندانه باید گفت مدت های طولانی کسانی بوده اند که چون شادی را گاه غفلت آفرین و غرور آور یافته اند و دیده اند کسانی را که از شادی و تفریح سوء استفاده می کنند و راه خلاف را در پیش می گیرند گفته اند: شادی را باید کنار گذاشت .
✅ در پاسخ به این اشکال باید گفت :
اسلام دین #تعادل است.امت اسلامی را امت وسط می داند (بقره /143)
میانه روی در هر کاری حتی در عبادت و خدمت به مردم هم دستور رسیده است.
هر کاری حتی آن چه که در دین تشویق شده، اگر به اندازه نباشد، یا سوء استفاده شود، باز مذموم است .
↩️مذمت #شادی های غلط، یا فراموشی از مسؤولیت و بی توجهی به آینده و آینده نگری نداشتن ، به معنای مذمت و نفی شادی نیست.
اگر کسانی در هر کاری زیاده روی پیشه می کنند و از این اصل ضروری بد استفاده می برند، دلیل بر این نیست که شادی بد است . باید افراط گری را کنار گذاشت.
فرد و جامعه ای در زندگی موفق است که هر کاری را در جای خود قرار دهد و به درستی جایگاه آن را بشناسد و به خوبی از آن استفاده ببرد.
✅ شادی یک ضرورت زندگی است و استفاده های غلط، نمی تواند اصلی را که خداوند در نهاد انسان وانهاده، زیر سوال برد.
تنها می توان شادی های غیر اصیلی را که به حیات و سعادت انسان آسیب می رساند و یا شادی اصیل، امید، نشاط، فعالیت، انرژی و توجه به آینده او را خدشه دار می کند ، ممنوع ساخت ، اما نمی توان گفت اصل آن مشروع نیست.
↩️ البته حیات معنوی وتربیت اخلاقی اهمیت بسیاری در آموزه های دینی دارد. تمرین و تربیت روح، سیر و سلوک و خودسازی است .
آماده کردن خویش در استفاده بهینه از ظرفیت های بیرونی و از استعدادها و خلاقیت ها است.
✅ شکل غلطی که گاه به دست آوردن شادی از هر راهی انجام می گیرد و توأم با تسلیم شدن در برابر #هواهای_نفسانی است، از آفت های این موضوع است .
↩️بنابراین، از مشکلات مربوط به شادی در تلقی های گوناگون آن، استفاده از هر وسیله ای برای رسیدن به آن در زندگی فردی و نیز جامعه است .
برای این که از افراط گری در امان بود، باید نیازهای طبیعی انسان را در نظر گرفت و تعادل را هم در نظر داشت.
یکی از این نیازها، #استفاده_معقول از #شادی است .
ازاین رو نگرانی که در آموزه های دینی در باب شادی رسیده، ریشه در افراط گری و انحراف دارد.
✅ بنابراین #شادی در #ذات خود اشکالی ندارد، بل که در حد بسیار ترویج هم شده است، اما فرق است میان شادی (فرح) با بطر (افراط)
📚(فرهنگ معین، ج1، ص٥۶٧)
که در روایات ممنوع شده و به معنای ناسپاسی کردن نعمت و در شادی و تنعم از حد گذشتن است .
به عبارت دیگر ، گاه شادی درحد طبیعی و رفتار متعادل انجام می گیرد،
❌ وگاه درشکل #افراطی و در قالب کارهای زشت وآزاردهنده وحتی چیزهایی که به بدن و روح انسان آسیب می رساند ، دراین صورت است که #بطر نامیده می شود.
🎙ايت اله سید محمد علی ایازی
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
حَسْبِیَ اللهُ لَا اِلَهَ اِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
خدا مرا بس است ، معبودى نيست جز او من بر
او توكل مى كنم و او پروردگار عرش بزرگ است.
🌹 سوره توبه ، آیه ۱۲۹
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حجر_نحل
📄#صفحـہ_267
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_267
❇️توجّه به #نعمتها، عشق به آفريدگار وروح بندگی را در انسان زنده میكند
💠وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ (۵) وَ لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ (۶)
🌱وچهارپايان را آفريد، كه برای شما در آنها وسيله گرمی وبهرههايی است و از (گوشت و شير) آنها میخوريد.
و برای شما در چهارپايان، (شب هنگام) كه از چراگاه برمیگردانيد و (بامدادان) كه به چراگاه میفرستيد، شكوه و جلوهای است.
نكتهها:
«تَسْرَحُونَ» از «سرح» به معنای فرستادن دام به چراگاه، و «تُرِيحُونَ» از «روح» به معنای هنگام بازگشت چارپايان به آغل است.
منافع حيوانات برای انسان بسيار است. شير و گوشت آن برای خوراك، پوست و پشم آن برای كفش و لباس، پُشتِ آن برای بار، پای آن برای شخم و فضولات آن برای كود، و با اين همه بركات، زحمت آن برای انسان بسيار اندك است.
در روايات، بهترين كار پس از زراعت، دامداری عنوان شده است، البتّه به شرط آن كه همراه با پرداخت زكات و توجّه به محرومان باشد.
🔹چهارپايان، (مثل ديگر موجودات)، برای انسان آفريده شدهاند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ»
🔹توجّه به نعمتها، عشق به آفريدگار وروح بندگی را در انسان زنده میكند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ»
🔹گياه خواری، ارزش نيست. خداوند خوردن گوشتِ حيوانات را يكی از منافع آنها میشمرد. «وَ مِنْها تَأْكُلُونَ»
🔹جمالِ جامعه، به استقلال، خودكفايی، توليد و توسعهی دامداری است. لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ ...
🔹جمال و زينت، يكی از نيازهای طبيعی فرد و جامعه است. «لَكُمْ فِيها جَمالٌ»
🔹جمالِ جامعه، در حركت و تلاش است، نه ركود و خمود، آنهم حركتِ جمعی نه تكروی! «فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ»
🔹جمال، در خدمتِ مردم بودن است، نه فقط فكر سير كردنِ شكم خود بودن.
جمال، تحتِ امرِ چوپان عاقل بودن است، نه يله و رها بودن. «جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۷۶-۷۴ سوره هود از تفسیر نور
۱- علم،مقدّمه ی آرامش است.(چون ابراهیم علیه السلام آگاه شد،آرام شد) «ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ»
۲- ترس در انبیا،عارضی است،نه خصلتی و ذاتی. «ذَهَبَ»
۳- اوّل دفع ضرر،بعد جلب منفعت. «ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْری»
۴- آرامش روحی،زمینه ی توجّه به همنوعان است. «فَلَمّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ»
۵- به هنگام هیجان،موضع گیری نکنیم. ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ ... یُجادِلُنا
۶- بشارت به نعمت،ما را از سرنوشت دیگران غافل نسازد. «جاءَتْهُ الْبُشْری یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۷- انبیا به فکر افراد زیر دست خود هستند. «یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۸- تنها به فکر قوم و طایفه ی خویش نباشیم. «یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۹- در مواردی که مقدّرات الهی حتمی نیست،اصرار کردن و شفاعت و دعا و توسّل مؤثّر است. «یُجادِلُنا»
۱۰- جدال با فرشتگان و مأموران الهی،جدال با خداست. «یُجادِلُنا»
۱۱- انبیا،دلسوزترین رهبران جامعه ی بشری هستند،و با حلم و ناله وانابه،برای نجات مردم تلاش می کنند. «لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ»
۱۲- تذکّرات باید با حفظ مقام و شخصیّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ»
۱۳- شفاعت ابراهیم برای مردم،قبل از اطلاع او به قطعی شدن عذاب بوده است.
«قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ»
۱۴- عذاب الهی نیز در مسیر تربیت انسان است. «أَمْرُ رَبِّکَ»
۱۵- گاهی شفاعت انبیا هم پذیرفته نمی شود.زمانی که فرمان حتمی خداوند صادر شد،هیچ مقامی نمی تواند مانع آن شود. «یا إِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 70
#عمل به #قرآن و احساس #مسئوليت_اجتماعي ،
دو عامل #موفقيت
عمل کردن به قرآن قدرت شما را حفظ میکند
🔸«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»
"اين وصيت علي ع است.
خدا را در نظر داشته باشید.
قرآن را فراموش نکنید!
قرآن را چه کنیم؟
فقط سر قبر اموات بخوانیم؟
در مجالس فاتحه بخوانیم؟⁉️
همینطور قرائت کنیم و برویم؟
عمل! #عمل_به_قرآن یک داروی شفابخش برای انسانهاست.
«لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»
⭕️ آن روز علی میگوید مواظب باشید که عمل به قرآن به دست غیر مسلمین نیفتد و این یک قدرت است. وقتی به دست آنها افتاد مثل همۀ قدرتها، به طرف شما برمیگردد.شما زیردست خواهید شد.
❇عواقب ترك امر به معروف و نهی از منکر
«لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
همۀ شما مسئولید. باید امر به #معروف کنید و از #منکر باز بدارید،
در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است.
حتی یک فرد عادی میتواند نسبت به کسی که در رأس مملکت واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بیجهت گرفتن. راه نشان دادن، آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید.
این کلمهای که گفتید نادرست است.
همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش میدهید.
👈👈نباید تعبداً قبول کنید.
فرد فرد شما مسئوليد.
به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمانهای صدر اسلام مگر اینطور نبودند؟
مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت میکنیم؟
مگر علی نمیگوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پستترید از تذکر دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما.
👈 شما مسلمانها نباید اینطور باشید.
اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس خبرگان، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده.
اگر عدهای را انتخاب کردید برای #مجلس شورا، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده.
فرد فرد شما مسئوليد.
باید با تمام شعور و چشم و گوشتان #مراقب اعمال اینها باشید.
على هم همین را میگوید.
♦بعد میفرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ».
پستترین، رذلترین مردم بر شما مسلط میشوند.
این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط میشوند.
علی (ع) میگوید: « #شرار».
قرآن میگوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی #مستبد.
👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، #ختم «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید.
بعد از آنکه اشرار و اوباش بر تودههای مردم مظلوم مسلط شدند، هی #دعا کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ».
این همه دعا کردیم مستجاب نشد.
آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل #منکر،
جرثومۀ منکر یعنی #دربار، یعنی هیأت حاکمه.
دیدی چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا میتوانستید زائل کنید؟
این وصیتهای علی است. درست توجه میفرمایید؟
👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیتها،باید همه عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود.
🎙بخشهایی از سخنرانی مرحوم آیتالله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#طالقاني و "پرتوي از قرآن" را بهتر بشناسيم.
🥀سید محمود علائی معروف به طالقانی 13 اسفند 1289 ه.ش در روستای گلیرد طالقان دیده به جهان گشود، و در ۱9 شهریور 1358 چشم از جهان فرو بست.
🥀مرحوم آیت الله طالقانی از جمله روحانیون سیاستمدار و از فعالان نهضت #ملی_شدن_نفت و نهضت مقاومت ملی و نیز از بنیادگذاران نهضت آزادی ایران به شمار می رود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماينده مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی و نيز نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب بود.
💫وی پس از دریافت اجازه #اجتهاد از سوی آیت الله ح عبدالکریم حائری یزدی به سال 1318 برای تدریس در مدرسه سپهسالار راهی تهران شد. اما پس از چندی، دلیل اعتراض به سیاستهای رضا خانی زندانی شد.
💫آیت الله طالقانی به دلیل علاقمندی به فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی، پس از شهریور 1320 «كانون اسلام» را تأسیس نمود و به گفتن #تفسیر قرآن برای عموم مردم پرداخت
🥀مرحوم آیت الله طالقانی به دنبال مبارزات و فعالیتهای سیاسی در سال 1341 برای مدتی به زندان رفت و بار دیگر در سال 1342 پس از قیام 15 خرداد، دستگیر و به 10 سال حبس محكوم شد كه در سال 1346 به دنبال #عفو_عمومی از زندان آزاد گردید
⭕️یکی از برجسته ترین ابعاد شخصیتی و علمی آیت الله طالقانی #توليد_فكر و انديشه از مبانی دينی است؛
وی تلاشهای فكری، فرهنگی و نوانديشی دينی خود را در زندان نه تنها كنار نگذاشت بلكه يكی از ارزشمندترين آثار خود یعنی « #پرتوی_از_قرآن» را در همان شرايط شكل داد،
آیت الله طالقانی در تفسیر «پرتوی از قرآن» سعی كرده است قرآن كريم را در صحنه زندگی و جوامع بشری از زوايای شخصی تا اجتماعی و سياسی وارد كند.
مجموعه شش جلدی «پرتوی از قرآن» شامل جلد اول سوره حمد تا آيه 144 سوره بقره، جلد دوم بقيه سوره بقره، جلد سوم سوره آل عمران، جلد چهارم از ابتدا جزء 30 تا آخر سوره الطارق، جلد پنجم بخش پايانى جزء 30 و در آخرين جلد يعنى جلد ششم 22 آيه نخست سوره نساء است.
❇طالقانی
در مقدمه این کتاب یادآور می شود که خود را #مفسر نمی داند و این مطالب پرتوی از قرآن است که به ذهن وی تابیده است.
👈یکی از ویژگی های تفسیر قرآن آیت الله طالقانی
#متن_محورى است؛
وی از الفاظ قرآن براى تفسير استفاده کرده و معتقد بود که اين الفاظ بار مفهومى خاصى دارد که هيچ کلمه اى نمی تواند اين مفهوم را برساند. به حدى که حتى وی به #آهنگ و الفاظ قرآن هم توجهى خاص داشته و معتقد بود که اگر حرکت و تشديد و آهنگ يک کلمه جابجا شود، مفهوم را نمى رساند.
❇ همچنین قرآن و #ساختار و جمله بندى خود قرآن را نيز از مولفه هاى تفسيرى می دانست و حتى معتقد بود که در سوره بقره و آل عمران آيه آخر سوره بقره با آيه اول آل عمران با هم ارتباط دارد.
✅#تناسب_آيات و سور از دیگر مباحثی است که آیت الله طالقانی بر آن تأکید داشته و معتقد بود که تنظيم آيات را خود پيغمبر اکرم(ص) انجام داده اند، چون تنظيم آيات هم روى حساب خاصى و به عبارتى يک معجزه بوده است و به بزرگى و کوچکى و ترتيب نزول آيات ارتباطى ندارد.
✅آیتالله طالقانی در بخشی از این #کتاب_تفسیری، شرط اول تابش #هدايت_قرآن بر #عقول را توجه به #حجابها و سعي براي بركنار نمودن آنها خوانده و با اشاره به آیات قران تأکید می کند:
" اينکه آيات و مانند آن از حجابهايي که مانع هدايت آيات است به: حجاب، اكنة، وقر، غلف، قفل، تعبير كرده گويا هر يك از اينها اشاره به نوعي از حجاب است، که مربوط به يكي از مدارك باطني مي باشد:
حجابي که عمق ضمير را فرا مي گيرد، يا پيرامون آن را مي پوشاند، يا گوش و چشم باطن را از شنوايي و بينايي باز مي دارد. يا حجاب نفساني غيراكتسابي است: مانند كساني که عقل فطري آنها از جهت عدم تفكر بيدار نگشته و ديدشان در محيط ظواهر زندگي دنيا محدود مانده.
♦معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد
چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔
و تفسیرهایی از قرآن که هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اثبات کند،😔
چه بسا #روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند #تارهایی تنیده گشته،😔
چه بسا #مردم_تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند."
🖊نقل از خبرگزاري مهر و تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
الهی؛ بر ما منت گذار و بخششت را بر ما آسان فرما، و با گذشت خود، ما را از کیفرت رهایی بخش.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan