#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_267
❇️توجّه به #نعمتها، عشق به آفريدگار وروح بندگی را در انسان زنده میكند
💠وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ (۵) وَ لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ (۶)
🌱وچهارپايان را آفريد، كه برای شما در آنها وسيله گرمی وبهرههايی است و از (گوشت و شير) آنها میخوريد.
و برای شما در چهارپايان، (شب هنگام) كه از چراگاه برمیگردانيد و (بامدادان) كه به چراگاه میفرستيد، شكوه و جلوهای است.
نكتهها:
«تَسْرَحُونَ» از «سرح» به معنای فرستادن دام به چراگاه، و «تُرِيحُونَ» از «روح» به معنای هنگام بازگشت چارپايان به آغل است.
منافع حيوانات برای انسان بسيار است. شير و گوشت آن برای خوراك، پوست و پشم آن برای كفش و لباس، پُشتِ آن برای بار، پای آن برای شخم و فضولات آن برای كود، و با اين همه بركات، زحمت آن برای انسان بسيار اندك است.
در روايات، بهترين كار پس از زراعت، دامداری عنوان شده است، البتّه به شرط آن كه همراه با پرداخت زكات و توجّه به محرومان باشد.
🔹چهارپايان، (مثل ديگر موجودات)، برای انسان آفريده شدهاند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ»
🔹توجّه به نعمتها، عشق به آفريدگار وروح بندگی را در انسان زنده میكند. «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ»
🔹گياه خواری، ارزش نيست. خداوند خوردن گوشتِ حيوانات را يكی از منافع آنها میشمرد. «وَ مِنْها تَأْكُلُونَ»
🔹جمالِ جامعه، به استقلال، خودكفايی، توليد و توسعهی دامداری است. لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ ...
🔹جمال و زينت، يكی از نيازهای طبيعی فرد و جامعه است. «لَكُمْ فِيها جَمالٌ»
🔹جمالِ جامعه، در حركت و تلاش است، نه ركود و خمود، آنهم حركتِ جمعی نه تكروی! «فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ»
🔹جمال، در خدمتِ مردم بودن است، نه فقط فكر سير كردنِ شكم خود بودن.
جمال، تحتِ امرِ چوپان عاقل بودن است، نه يله و رها بودن. «جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۷۶-۷۴ سوره هود از تفسیر نور
۱- علم،مقدّمه ی آرامش است.(چون ابراهیم علیه السلام آگاه شد،آرام شد) «ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ»
۲- ترس در انبیا،عارضی است،نه خصلتی و ذاتی. «ذَهَبَ»
۳- اوّل دفع ضرر،بعد جلب منفعت. «ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْری»
۴- آرامش روحی،زمینه ی توجّه به همنوعان است. «فَلَمّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ»
۵- به هنگام هیجان،موضع گیری نکنیم. ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِیمَ الرَّوْعُ ... یُجادِلُنا
۶- بشارت به نعمت،ما را از سرنوشت دیگران غافل نسازد. «جاءَتْهُ الْبُشْری یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۷- انبیا به فکر افراد زیر دست خود هستند. «یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۸- تنها به فکر قوم و طایفه ی خویش نباشیم. «یُجادِلُنا فِی قَوْمِ لُوطٍ»
۹- در مواردی که مقدّرات الهی حتمی نیست،اصرار کردن و شفاعت و دعا و توسّل مؤثّر است. «یُجادِلُنا»
۱۰- جدال با فرشتگان و مأموران الهی،جدال با خداست. «یُجادِلُنا»
۱۱- انبیا،دلسوزترین رهبران جامعه ی بشری هستند،و با حلم و ناله وانابه،برای نجات مردم تلاش می کنند. «لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ»
۱۲- تذکّرات باید با حفظ مقام و شخصیّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ»
۱۳- شفاعت ابراهیم برای مردم،قبل از اطلاع او به قطعی شدن عذاب بوده است.
«قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّکَ»
۱۴- عذاب الهی نیز در مسیر تربیت انسان است. «أَمْرُ رَبِّکَ»
۱۵- گاهی شفاعت انبیا هم پذیرفته نمی شود.زمانی که فرمان حتمی خداوند صادر شد،هیچ مقامی نمی تواند مانع آن شود. «یا إِبْراهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 70
#عمل به #قرآن و احساس #مسئوليت_اجتماعي ،
دو عامل #موفقيت
عمل کردن به قرآن قدرت شما را حفظ میکند
🔸«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»
"اين وصيت علي ع است.
خدا را در نظر داشته باشید.
قرآن را فراموش نکنید!
قرآن را چه کنیم؟
فقط سر قبر اموات بخوانیم؟
در مجالس فاتحه بخوانیم؟⁉️
همینطور قرائت کنیم و برویم؟
عمل! #عمل_به_قرآن یک داروی شفابخش برای انسانهاست.
«لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»
⭕️ آن روز علی میگوید مواظب باشید که عمل به قرآن به دست غیر مسلمین نیفتد و این یک قدرت است. وقتی به دست آنها افتاد مثل همۀ قدرتها، به طرف شما برمیگردد.شما زیردست خواهید شد.
❇عواقب ترك امر به معروف و نهی از منکر
«لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
همۀ شما مسئولید. باید امر به #معروف کنید و از #منکر باز بدارید،
در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است.
حتی یک فرد عادی میتواند نسبت به کسی که در رأس مملکت واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بیجهت گرفتن. راه نشان دادن، آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید.
این کلمهای که گفتید نادرست است.
همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش میدهید.
👈👈نباید تعبداً قبول کنید.
فرد فرد شما مسئوليد.
به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمانهای صدر اسلام مگر اینطور نبودند؟
مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت میکنیم؟
مگر علی نمیگوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پستترید از تذکر دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما.
👈 شما مسلمانها نباید اینطور باشید.
اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس خبرگان، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده.
اگر عدهای را انتخاب کردید برای #مجلس شورا، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده.
فرد فرد شما مسئوليد.
باید با تمام شعور و چشم و گوشتان #مراقب اعمال اینها باشید.
على هم همین را میگوید.
♦بعد میفرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ».
پستترین، رذلترین مردم بر شما مسلط میشوند.
این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط میشوند.
علی (ع) میگوید: « #شرار».
قرآن میگوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی #مستبد.
👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، #ختم «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید.
بعد از آنکه اشرار و اوباش بر تودههای مردم مظلوم مسلط شدند، هی #دعا کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ».
این همه دعا کردیم مستجاب نشد.
آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل #منکر،
جرثومۀ منکر یعنی #دربار، یعنی هیأت حاکمه.
دیدی چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا میتوانستید زائل کنید؟
این وصیتهای علی است. درست توجه میفرمایید؟
👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیتها،باید همه عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود.
🎙بخشهایی از سخنرانی مرحوم آیتالله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#طالقاني و "پرتوي از قرآن" را بهتر بشناسيم.
🥀سید محمود علائی معروف به طالقانی 13 اسفند 1289 ه.ش در روستای گلیرد طالقان دیده به جهان گشود، و در ۱9 شهریور 1358 چشم از جهان فرو بست.
🥀مرحوم آیت الله طالقانی از جمله روحانیون سیاستمدار و از فعالان نهضت #ملی_شدن_نفت و نهضت مقاومت ملی و نیز از بنیادگذاران نهضت آزادی ایران به شمار می رود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماينده مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی و نيز نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب بود.
💫وی پس از دریافت اجازه #اجتهاد از سوی آیت الله ح عبدالکریم حائری یزدی به سال 1318 برای تدریس در مدرسه سپهسالار راهی تهران شد. اما پس از چندی، دلیل اعتراض به سیاستهای رضا خانی زندانی شد.
💫آیت الله طالقانی به دلیل علاقمندی به فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی، پس از شهریور 1320 «كانون اسلام» را تأسیس نمود و به گفتن #تفسیر قرآن برای عموم مردم پرداخت
🥀مرحوم آیت الله طالقانی به دنبال مبارزات و فعالیتهای سیاسی در سال 1341 برای مدتی به زندان رفت و بار دیگر در سال 1342 پس از قیام 15 خرداد، دستگیر و به 10 سال حبس محكوم شد كه در سال 1346 به دنبال #عفو_عمومی از زندان آزاد گردید
⭕️یکی از برجسته ترین ابعاد شخصیتی و علمی آیت الله طالقانی #توليد_فكر و انديشه از مبانی دينی است؛
وی تلاشهای فكری، فرهنگی و نوانديشی دينی خود را در زندان نه تنها كنار نگذاشت بلكه يكی از ارزشمندترين آثار خود یعنی « #پرتوی_از_قرآن» را در همان شرايط شكل داد،
آیت الله طالقانی در تفسیر «پرتوی از قرآن» سعی كرده است قرآن كريم را در صحنه زندگی و جوامع بشری از زوايای شخصی تا اجتماعی و سياسی وارد كند.
مجموعه شش جلدی «پرتوی از قرآن» شامل جلد اول سوره حمد تا آيه 144 سوره بقره، جلد دوم بقيه سوره بقره، جلد سوم سوره آل عمران، جلد چهارم از ابتدا جزء 30 تا آخر سوره الطارق، جلد پنجم بخش پايانى جزء 30 و در آخرين جلد يعنى جلد ششم 22 آيه نخست سوره نساء است.
❇طالقانی
در مقدمه این کتاب یادآور می شود که خود را #مفسر نمی داند و این مطالب پرتوی از قرآن است که به ذهن وی تابیده است.
👈یکی از ویژگی های تفسیر قرآن آیت الله طالقانی
#متن_محورى است؛
وی از الفاظ قرآن براى تفسير استفاده کرده و معتقد بود که اين الفاظ بار مفهومى خاصى دارد که هيچ کلمه اى نمی تواند اين مفهوم را برساند. به حدى که حتى وی به #آهنگ و الفاظ قرآن هم توجهى خاص داشته و معتقد بود که اگر حرکت و تشديد و آهنگ يک کلمه جابجا شود، مفهوم را نمى رساند.
❇ همچنین قرآن و #ساختار و جمله بندى خود قرآن را نيز از مولفه هاى تفسيرى می دانست و حتى معتقد بود که در سوره بقره و آل عمران آيه آخر سوره بقره با آيه اول آل عمران با هم ارتباط دارد.
✅#تناسب_آيات و سور از دیگر مباحثی است که آیت الله طالقانی بر آن تأکید داشته و معتقد بود که تنظيم آيات را خود پيغمبر اکرم(ص) انجام داده اند، چون تنظيم آيات هم روى حساب خاصى و به عبارتى يک معجزه بوده است و به بزرگى و کوچکى و ترتيب نزول آيات ارتباطى ندارد.
✅آیتالله طالقانی در بخشی از این #کتاب_تفسیری، شرط اول تابش #هدايت_قرآن بر #عقول را توجه به #حجابها و سعي براي بركنار نمودن آنها خوانده و با اشاره به آیات قران تأکید می کند:
" اينکه آيات و مانند آن از حجابهايي که مانع هدايت آيات است به: حجاب، اكنة، وقر، غلف، قفل، تعبير كرده گويا هر يك از اينها اشاره به نوعي از حجاب است، که مربوط به يكي از مدارك باطني مي باشد:
حجابي که عمق ضمير را فرا مي گيرد، يا پيرامون آن را مي پوشاند، يا گوش و چشم باطن را از شنوايي و بينايي باز مي دارد. يا حجاب نفساني غيراكتسابي است: مانند كساني که عقل فطري آنها از جهت عدم تفكر بيدار نگشته و ديدشان در محيط ظواهر زندگي دنيا محدود مانده.
♦معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد
چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔
و تفسیرهایی از قرآن که هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اثبات کند،😔
چه بسا #روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند #تارهایی تنیده گشته،😔
چه بسا #مردم_تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند."
🖊نقل از خبرگزاري مهر و تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
الهی؛ بر ما منت گذار و بخششت را بر ما آسان فرما، و با گذشت خود، ما را از کیفرت رهایی بخش.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 7 تا 14
📄#صفحـہ_268
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️ابتدا #مرکبت را مهیا کن
💠“وَ تَحمِلُ اَثقالَکُم اِلَی بَلَدٍ لَّم تَکُونُوا بِبالِغِیهِ”7/نحل
🌱(و بارهای شما را به سرزمین هایی حمل می کنند که شما خود قادر به رساندن نبودید)
🔷✨ به هر جا که بخواهی بروی، مَرکَب مناسب به همانجا را می خواهی. تا سر کوچه دنیا بخواهی بروی، مَرکَبی به نام بدن می خواهی. فهم چیزی را طالب شوی، مَرکَبی به نام خِرَد می خواهی. قصد عشق ورزی کنی، مَرکَبی به نام احساس می خواهی. اگر بخواهی باران شوی و بباری، بی مَرکب ابر نتوانی. حتی اگر طالب معراج شوی، مَرکَبی چون بُراق را نیازمندی… می بینی که مَرکَب ها گوناگون اند. پس قصد هر فعلی را که داشتی، ابتدا مَرکَب ات را مهیّا کن، که هر کاری را مَرکَبی است. و مَرکَب مراقبه، بی ذهنی است.
📚مسعود ریاعی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️#شکرگزار نعمتهای بی پایان خداوند باشیم
💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ «10»نحل
🌱اوست آنكه براى شما از آسمان آبى فرستاد كه نوشيدنى شما از آن است و گياهانى كه (چهارپايان خود را) در آن مىچرانيد، (نيز) از آن است.
🔷در این آیه باز به سراغ نعمتهای مادی میرود تا حس شکرگزاری انسانها را برانگیزد، آتش عشق خدا را در دلهایشان بیفروزد، و آنها را به شناخت بیشتر بخشنده این نعمتها دعوت کند.
میگوید: «او کسی است که از آسمان آبی فرستاد» (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).
آبی حیات بخش، زلال، شفاف، و خالی از هرگونه آلودگی «که نوشیدن شما از آن است» (لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ).
«و نیز گیاهان و درختانی از آن به وجود میآید که (حیوانات خود را) در آن به چرا میفرستید» (وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِیهِ تُسِیمُونَ).
🔷بدون شک منافع آب باران تنها نوشیدن انسان و روییدن درختان و گیاهان نیست، بلکه شستشوی زمینها، تصفیه هوا، ایجاد رطوبت لازم برای طراوت پوست تن انسان و راحتی تنفس او، و مانند آن همه از فوائد باران است، ولی از آنجا که دو قسمت یاد شده، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده روی آن تکیه شده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۷۸-۷۷ سوره هود از تفسیر نور
۱- علم انبیا محدود است. «لَمّا جاءَتْ رُسُلُنا» (حضرت لوط نمی دانست که این میهمانان فرشته ای در صورت انسانند)
۲- مرحله ی اوّل مبارزه با منکر،مرحله ی قلبی است. «سِیءَ بِهِمْ»
۳- گاهی جامعه ی انسانی چنان سقوط می کند که مردم با شتاب به سوی انحراف و گناه می روند. «یُهْرَعُونَ إِلَیْهِ»
۴- نفس سرکش،انسان را به سوی گناه سوق می دهد. «یُهْرَعُونَ»
۵- با انجام هر گناه،زمینه برای گناهان بعدی فراهم می شود. «وَ مِنْ قَبْلُ کانُوا یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ»
۶- برای جلوگیری از منکرات باید ابتدا راههای معروف را باز کرد و به مردم نشان داد. «هؤُلاءِ بَناتِی، لا تُخْزُونِ»
۷- معنای عفّت و پاکدامنی،انزوا نیست،بلکه رعایت پاکی در رفت و آمد طبیعی و عادّی است. «هؤُلاءِ بَناتِی» (حضرت لوط در حضور مردان،به دختران خود اشاره می کند)
۸- برای هدایت جامعه،موعظه و راهنمایی کافی نیست،باید در مواردی ایثار کرد. «بَناتِی»
۹- پیشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر،مانعی ندارد. «هؤُلاءِ بَناتِی»
۱۰- ازدواج،تنها راه صحیح و پاک برای ارضای غریزه ی جنسی است و راههای دیگر نادرست و ناپاک است. «هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ»
۱۱- عادّی شدن گناه،تکلیف انسان در نهی از منکر را ساقط نمی کند. «وَ مِنْ قَبْلُ کانُوا یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ، فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۲- همجنس بازی،در ادیان گذشته،حرام،منفور ومطرود بوده است. «فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۳- با اینکه احتمال اثر بسیار کم است،ولی باز هم باید نهی از منکر کرد.
«فَاتَّقُوا اللّهَ»
۱۴- توهین و آزار میهمان،اهانت و اذیّت به میزبان محسوب می شود. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۵- ارزش میهمان نوازی به اندازه ای است که شریف ترین انسان ها بیشترین زجرها را برای آن تحمّل می کنند. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۶- دفاع از میهمان،یک حقّ انسانی و بی تفاوتی نسبت به او یک کار ناجوانمردانه است. «لا تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی»
۱۷- در ارشاد جاهل،از عواطف و احساسات مردم کمک بگیریم. «أَ لَیْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ»
۱۸- همجنس بازی،با مردانگی،رشادت و غیرت سازگار نیست. «أَ لَیْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 71
سوره #بقره صفحه_43
🛍 #انفاق ارزشمند،بدون #منت_و_اذيت
🔶 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ«262» بقره
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كردهاند، منّت نمىگذارند و آزارى نمىرسانند، پاداش آنها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مىشوند.
👈هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن شكم فقرا نيست، بلكه اين كار زيبا بايد بدست افراد خوب، يا شيوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.
💢گاهى انسان گامى براى خدا بر مىدارد و كارى را به نيكى شروع مىكند، ولى به خاطر عوارضى از قبيل غرور يا منّت يا توقّع و يا امثال آن ارزش كار را از بين مىبرد. با منّت، اثر انفاق از بين مىرود، چون هدف از انفاق تطهير روح از بخل است،
💢ولى نتيجهى منّت، آلوده شدن روح مىباشد. منّتگذار، يا در صدد بزرگ كردن خود و تحقير ديگران است و يا مىخواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همهى نعمتهايى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشيدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاريم.
🌹🌱در مجمع البيان حديثى روايت شده است كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
🍁خداوند در قيامت به منّت گذاران، نگاه لطف آميز نمىكند.
1⃣- اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مىداند. «لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً»
2⃣- اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنى يك عمل مىتواند عمل ديگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّتگذارى آنرا مايهى درد فقرا مىگرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً»
📚تفسير نور
🌱#انفاق به نوعي از خود بيرون آمدن و آزاد شدن از وابستگي مال است، بنابراين #خلوص نيّت و قصد قربت در آن شرط اوليه است. كسي كه منّت ميگذارد و با بازگو كردن كمك خود به شخص موجب سرافكندگي و آزار روحي او ميشود، نشان ميدهد هنوز از خود خارج نشده و انتظار قدرداني و تشكر دارد.
💫تفسير بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
❇️نظر #آیتالله_طالقانی در مورد #حجاب بانوان
🔖روز شانزدهم اسفند 1357، روزنامۀ کیهان به نقل از #امام_خمینی تیتر زد که «زنها باید با حجاب به وزارتخانهها بروند». این خبر موجب اعتراض بخشی از زنان و برگزاری تجمعات اعتراضی شد.
↩️در واکنش به این رویدادها، #آیتالله_طالقانی در مصاحبهای بر #مطلوبيت و #اسلامي بودن حكم #حجاب و در عين حال #عدم_اكراه به ان تأکید کردند.
👌"ما، اسلام، #قرآن و مراجع دینی میخواهند #زنهای ما #شخصیتشان حفظ شود. اصل مطلب این است. هیچ اجباری هم در کار نیست. مسألۀ چادر هم مطرح نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا به حال زنهای ما چه جور زندگی میکردند؟ مگر چادر میپوشیدند؟. این زنان زحمتکش، این زنهای خدمتگزار، دهات ما، کردستان ما، مازندران ما، ایلات ما همه يك روسری می بستند، دوش بدوش مردان کار میکردند. مگر کار منحصر به رفتن به اداره و پشت میز نشستن؟! این هم کار است دیگر!
⭕️ کی در این راهپیمائیها، خانمها، خواهران ما، دختران ما را مجبور نکرد که اینها با #حجاب یا بیحجاب بیایند. هیچ طرفش مجبور نبودند، ولی خودشان با احساس مسئولیت اسلامی که این لباس یکی از شعارهای اسلامی ایرانی است اصالت خودشان را خواستند نشان دهند و به دنيا هم فهماندند. مورد اعجاب دنیا هم قرار گرفتند. اما حالا اینکه روسری ببندند، نبندند هیچکس اجباری در این کار نکرده است ولی ما درخواست می کنیم. حضرت آیت الله خمینی هم اجباری و اکراهی، به صورت اکراه بیان نکرده ‼️
خبرنگار:❓ آیا #اقلیتهای مذهبی که اعتقادی به #حجاب ندارند مجبورند که آنها هم به علت اینکه شناخته نمیشوند یا به علت اینکه باید ظاهر را رعایت کنند حجاب داشته باشند؟
آیت الله طالقانی: من در خلال صحبتها گفتم این مسئله را که حتی اجبار برای زنهای مسلمان هم نیست، چه اجباری؟ حضرت آیت الله خمینی نصيحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصيحت میکند. راهنمائیش میکند که شما اینجور باشید، به این سبك باشید بهتر میتوانید روح اسلام و همانطور که گفتم سنت ایرانیت را متجلی کنید. استقلال و شخصیتتان را حفظ کنید. وقتی نسبت به آنها اینطور نیست،
❓چطور ما میتوانیم بگوئیم که اقلیت های مذهبی، مسیحی، زردشتی، یهودی که اکثر اینها خصوصاً یهودیها و زردشتیها، برخوردم میبینم مقید به #حجاب یا همان سنن ایرانی که از قبل بوده، برای آنها هم اجباری نیست و در اسلام هم همیشه بارها گفتیم و گفتیم و عملا هم نشان دادیم حتی اقلیتهایی که به اسم مذهب هستند نه اینکه مذهب صحيح باشند، مذهب ساختگی، مذهب استعماری، مذهب اسرائیلی بودند و اینها وسیلۀ ریاست استعماری و جاسوسی بودند و ما جلوگیری کردیم که معترض به آنها نشوند، چه رسد به اقلیتهایی مانند زردشتیها، یهودیها، کلیمیها، مسیحیها و دیگر #اقلیتها که همیشه جزو این مملکت بودند، مورد احترام بودند و فرقی نداشتند در زندگی اجتماعی و اقتصادی با دیگرا
🧕 حجاب اسلامی یعنی #حجاب_وقار، حجاب شخصیت. ساختۀ من و فقيه و اینها نیست، این #نص_قرآن است. آن قدری که قرآن بیان کرده. نه ما میتوانیم از آن حدود خارج شویم و نه زنهایی که #معتقد به این کتاب عظیم آسمانی هستند که رحمه للعالمین است.
👈هر سورهاش به نام دو گونه #رحمت_خدا آغاز میشود. بسم الله الرحمن الرحيم. چندین سوره برای حقوق زنها و حدود #زنها؛ سوره نساء، سوره نور. سوره نور اساسش پاکسازی داخل خانوادههاست و پاکسازی زنها و مؤمنات است. آنهایی که متعهدند، آنهایی که مسئول هستند. آنهایی که در راه خدمت انقلاب اسلام هستند،
🎙بخشهايي از مصاحبه روزنامه اطلاعات با مرحوم طالقاني 1357/12/20
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🔹إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
🔸قرآن فقط وسيلۀ يادآورى و پند براى جهانيان است
📗سوره تکویر، آیه ۲۷
@quranpuyan