eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 26 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5983273490713686993.mp3
2.84M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️خداوند به همه امور و است 💠‏وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ (۱۹/نحل) 🌱‏وخداوند آنچه را پنهان می‌كنيد وآنچه را آشكار می‌سازيد می‌داند. ‏🔹علم خداوند نسبت به همه امور، چه آشكار و چه پنهان يكسان است. ‏«ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ» ‏🔹اگر بدانيم كه خداوند به كارهای ما آگاه است تقوا پيشه می‌كنيم. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ» ‏🔹خداوند به نيّت‌ها و اهداف ما نيز آگاه است. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچكس بار ديگري را به دوش نمي‏كشد،بجز... 👈همه ،جمله معروف زیر را که ایه 15سوره اسرائ در قران کریم است شنیده اید 💠وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى 🌱هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نمي‏كشد، 🔷✨اما در سوره نحل ایه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند. اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی ودانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند. 💠لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵/نحل﴾ 🌱فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى‏كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى‏كشند. 🌱مکارم: آنها بايد روز قيامت بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند، و هم سهمي از گناهان كساني را كه بخاطر جهل گمراهشان ساختند، 👈بدانيد آنها بار سنگين بدي بر دوش مي‏كشند.😢 📚برگرفته از سایت قرآن پویان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst118_hychks-br-gnh-dygry-r-bh-dwsh-nmykshd--bjz---yh-25swrh-nHl.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۳-۷۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- انسان در اثر گناه،چنان مسخ می شود که طبیعی ترین راه برای او زشت،و زشت ترین راه برایش حقّ وزیبا جلوه می کند. ما لَنا فِی بَناتِکَ مِنْ حَقٍّ ... ۲- اگر می توانیم،جلوی فساد را بگیریم،وگرنه خود را از محیط فاسد دور کنیم. لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی ... ۳- گاهی انبیا در میان قوم خودشان نیز غریب بودند. لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً أَوْ آوِی ... ۴- خداوند قبل از هلاکت هر قومی،پیامبرشان را در جریان می گذارد. إِنّا رُسُلُ رَبِّکَ ... ۵- فامیل پیامبر بودن،وسیله ی نجات نیست. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ» ۶- نظام ارزشی باید بر اساس ضوابط باشد،نه بر محور روابط. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ» ۷- انسان ها در انتخاب راه آزادند،حتّی همسر پیامبر در خانه ی او،راه انحرافی را انتخاب می کند. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ» (زن یک موجود مستقلّ است) ۸- حسابِ شخصیّت های مذهبی را از حساب خانواده و نزدیکان آنها جدا کنیم. «إِلاَّ امْرَأَتَکَ» ۹- کارهای خداوند بر اساس زمان بندی است. «مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ» ۱۰- در قهر خداوند عجله نکنیم. «أَ لَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» ۱۱- کیفر کسانی که فطرت انسانی را واژگون می کنند آن است که شهر بر سرشان واژگون شود. «جَعَلْنا عالِیَها سافِلَها» ۱۲- قدرت الهی می تواند به جای باران،سنگباران کند. أَمْطَرْنا ... حِجارَهً ۱۳- انحرافات اخلاقی و جنسی،ظلم است. «مِنَ الظّالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 72 سوره صفحه_42. 🛍🌸 و مواجهه با 🔶 قَـوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (بقره:263) گفتاري به نيكويي شناخته شده [مطابق عُرف نيكوي زمانه] و گذشت [از گفتار يا رفتار نسنجيده ديگران] بهتر از صدقه‌اي است كه در پي آن آزاري [=مِنَّتي يا برملا كردني] باشد و خداوند بي‌نياز بردبار است. __ 🔸- تقاضاي مستمندان ممكن است موجب آزردگي كسي كه از او درخواست شده گردد و پاسخي سرد و نوميد كننده بدهد. 👈 اولين توصية اين آيه به كساني است كه ندارند، يا نمي‌خواهند بدهند. در اين صورت بهتر است با حفظ متقاضي سخني پسنديده بگويند. در آية 28 سورة اسراء (17:28) نيز در چنين مواردي توصيه به وعده اميدوار كننده دادن، در صورت فراهم شدن امكانات، كرده است. توصية دوم «مَغْفِرَهٌ» [گذشت] است. 💢 ممكن است سوء رفتار درخواست كننده عاملي براي امتناع از كمك به او گردد، اما اگر به قصد قربت باشد، اهميتي ندارد كه چه رفتاري با ما داشته است. اين كار براي رضايت خداست و چه بهتر كه به نيروي تقوا آن را خالص گردانيم. نكتة ديگر، انتظار تشكر و تقدير از كسي است كه انفاقي به او كرده‌ايم، اين نيز خلاف اخلاص در عمل و نوعي شرك در خودبيني است. بدتر آن كه اگر گيرنده قدر ناشناسي كرد و كمك ما را ناديده گرفت يا حرفي زد و كاري كرد كه نمي‌پسنديم، با تفرعن و زخم زبان تحقيرش كنيم. 🌹رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: 💢اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ «بذل يسير او رد جميل» «.تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.» يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز او را ردّ نماييد. همچنين فرمود: 👈اگر با مال نمى‌توانيد به مردم رسيدگى كنيد، با اخلاق برسيد. 📚«تفسيركاشف، ج 1، ص 272.» 1⃣- آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش‌تر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 2⃣- فقير را با محبّت و دلسوزى به كار مفيدى كه زندگى او را تأمين كند، راهنمايى كنيد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ» 3⃣- انفاق بايد همراه با اخلاق باشد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 4⃣- گفتگوى خوش با فقير، موجب تسكين او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هيچكدام را بهمراه ندارد. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» 5⃣- اگر بخاطر فشار وتنگدستى، گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» 💫📚تفسیر نور و بازرگان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ دین یا ؟ 🛑قسمت سوم : ❇️ در نگاه : شادي يك نياز طبيعي است 📝 در قسمتهاي قبل اهمیت شادی در دین اسلام روشن گردید. در ادامه با دیدگاه شهید بهشتی آشنا می شویم که این شهید بزرگوار شادی را جزء ضروریات زندگی بشر می دانند نه اینکه محدود به دست یابی نیرو و تجدید قوا باشد! ✅ شهید بهشتی که از گذشته های بسیار دور در پی احیا گری دین بود و با این نگاه به سازگاری میان دین و تمدن جدید می اندیشید و تلاش می کرد، فعالیت های اجتماعی بویژه درحوزه ی رفتار در جوامع صنعتی را با دین و معنویت تطبیق دهد، چون به خوبی از تحولات جوامع آگاه بود ، اسلام سنتی را که مشحون از خرافه ها و تحریف ها و زواید می دید، مورد نقد و بررسی قرار می داد. طرح او در بازگشت به دین، تفسیر های نو و پالایش اندیشه ی دینی از افکار غلط ومسایلی که نوعی تضاد و گریز از دین را فراهم می ساخته بود. ✅ درباره تفریح دراسلام ، در دوره ی معاصر دو نظریه وجود دارد: ↩️اول: در حد جایزاست و باید محدود به صورتی شود که برای دست یابی نیرو تجدید قوا شود. ↩️دوم: تفریح یکی از زندگی انسان است، از این رو تنها در محدوده ی ارزش های اخلاقی و دینی مشروع است و نه تنها جایز، بلکه است. ✅ از طرفداران نظریه ی دوم است و در رساله ای که در این باره دارد، چنین می نویسد: ⭕"به استناد برخی از که نمی تواند هیچ ارتباط اصیلی با قرآن و پیشوایان اسلام داشته باشد، قرنهای متمادی تفریح کردن، داشتن نشاط در زندگی و امثال این امور را برای یک مسلمان ارزنده، نقطه ضعف معرفی می کرده اند." ✅ ایشان درادامه چنین توضیح می دهد : "چون تفریح یکی ازنیازهای زندگی انسان است،لازم است نه این که تفریح را محدود به تأمین قوا کنیم،بلکه به عنوان یکی از نیازها در کنار نیازهای دیگر مانند غذا، پوشاک و خواب." ↩️البته ایشان اعتراف می کند که دراین زمینه کار اساسی انجام نگرفته، ولی روشن است وقتی شادی یکی از نیازهای طبیعی است، باید به مثابه ی یکی دیگر غرایز تلقی گردد. اگر هدف خوردن غذا از نظر طبیعت کسب انرژی باشد، یعنی آن مقدار از کالری و انرژی که بدن مصرف می کند مجددا از راه خوردن غذا تولید شود . این یک نیاز طبیعی است که هدفش تأمین قوای تحلیل رفته است ؛ اما یک نیاز طبیعی است نه ارادی . برای انسان ها یک چنین حالتی دارد؛ یک نیاز طبیعی است نه یک نیاز ارادی . ✅ این واقعیت در کلمات معصومان تأیید شده است. از امام علی (ع) رسیده است : 🔻السروریبسط النفس ویثیر النشاط. سبب روان آدمی است و نشاط را دردرون وی بر می انگیزاند. 📚(غررالحکم،ج ٢، ص۱۱۳) 👈 درکلام دیگری ازآن حضرت آمده است: 🔻 بقدرالسروریکون التنغیص . به اندازه شادی ها تلخکامی ها وجود دارد. 📚(همان ،ج3، ص216) 🖊ايت الله سيد محمد علي ايازي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🏴شهادت علیه‌السلام و حضرت عجل‌الله‌تعالی 📽محمدعلی انصاری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 قال الامام العسکری - علیه السلام : 💮 اَللهُ، الَّذِی یَتَالَّهُ اِلَیهِ عِندَ الحَوَائِجِ وَ الشَّدَائِدِ کُلُّ مَخلُوقٍ عِندَ اِنقِطَاعِ الرَّجَاءِ مِن کُلِّ مَن دُونَهُ. 🌱 امام حسن عسگری - علیه السلام - فرمود: خدا همان است که در هنگام نیازمندی ها وسختی ها، توسط هر کس که از غیر او قطع شده است, مورد توجّه قرار می گیرد. 📚"بحار الأنوار، ج 3، ص 41" 🏴⚫️ شهادت  جانسوز (علیه السلام) را به مولایمان حضرت بقیه الله اعظم و همه عاشقان و شیعیان حضرتش تسلیت می‌گوییم. 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیت والنصر
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 27 تا 34 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
AUD-20220214-WA0009.mp3
1.69M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️#‏قرآن، انديشه‌ی و را نشانه‌ی می‌داند ‏ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ وَ يَقُولُ أَيْنَ شُرَكائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَی الْكافِرِينَ (۲۷/نحل) 🌱‏(به علاوه) خداوند در روز قيامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و می‌گويد: شريكان من كه درباره آنها (با پيامبر و مؤمنان) ستيزه و مخالفت می‌كرديد، كجا هستند؟ (در اين هنگام) دانشمندان گويند: همانا امروز، ذلت و رسوايی بر كافران است. 🔹‏در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنايی گسترده‌تر از دانستن و ندانستن دارد. عالم كسی است كه انديشه و عمل او بر اساس حقّ و حقيقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل كسی است كه فكر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همه‌ی علوم را نيز بداند. 👈‏قرآن، انديشه‌ی شرك و بت‌پرستی را نشانه‌ی جهل می‌داند، چنانكه ريشه‌ی عمل زشتِ قوم لوط را جهل می‌شمرد. ‏🔹كيفر اصلیِ مجرمان، در قيامت است و هلاكت در دنيا مقدّمه‌ای برای آن می‌باشد. «ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ» 🔹آنان كه در دنيا مؤمنان را خوار می‌شمردند، در قيامت خوار می‌شوند. «يُخْزِيهِمْ» ‏🔹به دنبال هر كس بروی، بايد در قيامت جوابگو باشی. «أَيْنَ شُرَكائِيَ» ‏🔹در دادگاه قيامت، مشركان حرفی برای گفتن ندارند. «أَيْنَ شُرَكائِيَ» ‏🔹علم واقعی كه موجب ايمان و عمل می‌شود، هديه‌ای الهی است. «أُوتُوا الْعِلْمَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرنوشت و 💠وَ قِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا خَيْراً لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِينَ (۳۰/نحل) 🌱‏وبه پرهيزكاران گفته شد: پروردگارتان چه نازل كرده است؟ گويند: خير (نازل كرده است) برای كسانی‌كه نيكی كرده‌اند در اين دنيا نيكی است و قطعاً سرای آخرت بهتر است و چه نيكوست سرای پرهيزكاران 👈در آیات گذشته اظهارات مشرکان در باره قرآن و نتائج آن را خواندیم، اما در اینجا اعتقاد مؤمنان را با ذکر نتائجش مى‏خوانیم: 🔹نخست مى‏گوید: «و (هنگامى که) به پرهیزکاران گفته مى‏شود پروردگار شما چه چیز نازل کرده است؟ مى‏گفتند: خیر و سعادت» (وَ قِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قالُوا خَیْراً). 👌چه تعبیر رسا و زیبا و جامعى! «خَیْراً» آن هم خیر مطلق، که مفهوم گسترده‏اش همه نیکیها، سعادتها و پیروزیهاى مادى و معنوى را در بر مى‏گیرد. 🔹سپس همان گونه که در آیات گذشته، نتیجه اظهارات مشرکان، به صورت کیفرهاى مضاعف دنیوى و اخروى، مادى و معنوى، بیان شد، در آیه مورد بحث نتیجه اظهارات مؤمنان به این صورت بیان شده است: «براى کسانى که نیکى کردند، در این دنیا نیکى است» (لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ). قابل توجه این که «حسنه» همانند «خیر» است که انواع حسنات و نعمتهاى این جهان را در بر مى‏گیرد. این پاداشهاى دنیاى آنهاست، سپس اضافه مى‏کند: «و سراى آخرت از این هم بهتر است، و چه خوبست سراى پرهیزکاران»؟ (وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan