❇️ #اسلام دین #غم یا #شادی؟
🛑قسمت سوم :
❇️ #شادی در نگاه #شهید_بهشتی: شادي يك نياز طبيعي است
📝 در قسمتهاي قبل اهمیت شادی در دین اسلام روشن گردید. در ادامه با دیدگاه شهید بهشتی آشنا می شویم که این شهید بزرگوار شادی را جزء ضروریات زندگی بشر می دانند نه اینکه محدود به دست یابی نیرو و تجدید قوا باشد!
✅ شهید بهشتی که از گذشته های بسیار دور در پی احیا گری دین بود و با این نگاه به سازگاری میان دین و تمدن جدید می اندیشید و تلاش می کرد، فعالیت های اجتماعی بویژه درحوزه ی رفتار در جوامع صنعتی را با دین و معنویت تطبیق دهد، چون به خوبی از تحولات جوامع آگاه بود ، اسلام سنتی را که مشحون از خرافه ها و تحریف ها و زواید می دید، مورد نقد و بررسی قرار می داد. طرح او در بازگشت به دین، تفسیر های نو و پالایش اندیشه ی دینی از افکار غلط ومسایلی که نوعی تضاد و گریز از دین را فراهم می ساخته بود.
✅ درباره تفریح دراسلام ، در دوره ی معاصر دو نظریه وجود دارد:
↩️اول: #تفریح در حد #ضرورت جایزاست و باید محدود به صورتی شود که برای دست یابی نیرو تجدید قوا شود.
↩️دوم: تفریح یکی از #نیازهای زندگی انسان است، از این رو تنها در محدوده ی ارزش های اخلاقی و دینی مشروع است و نه تنها جایز، بلکه #ضروری است.
✅ #شهید_بهشتی از طرفداران نظریه ی دوم است و در رساله ای که در این باره دارد، چنین می نویسد:
⭕"به استناد برخی از #روایات_صوفیانه که نمی تواند هیچ ارتباط اصیلی با قرآن و پیشوایان اسلام داشته باشد، قرنهای متمادی تفریح کردن، داشتن نشاط در زندگی و امثال این امور را برای یک مسلمان ارزنده، نقطه ضعف معرفی می کرده اند."
✅ ایشان درادامه چنین توضیح می دهد :
"چون تفریح یکی ازنیازهای زندگی انسان است،لازم است نه این که تفریح را محدود به تأمین قوا کنیم،بلکه به عنوان یکی از نیازها در کنار نیازهای دیگر مانند غذا، پوشاک و خواب."
↩️البته ایشان اعتراف می کند که دراین زمینه کار اساسی انجام نگرفته، ولی روشن است وقتی شادی یکی از نیازهای طبیعی است، باید به مثابه ی یکی دیگر غرایز تلقی گردد. اگر هدف خوردن غذا از نظر طبیعت کسب انرژی باشد، یعنی آن مقدار از کالری و انرژی که بدن مصرف می کند مجددا از راه خوردن غذا تولید شود . این یک نیاز طبیعی است که هدفش تأمین قوای تحلیل رفته است ؛ اما یک نیاز طبیعی است نه ارادی .
#تفریح برای انسان ها یک چنین حالتی دارد؛ یک نیاز طبیعی است نه یک نیاز ارادی .
✅ این واقعیت در کلمات معصومان تأیید شده است. از امام علی (ع) رسیده است :
🔻السروریبسط النفس ویثیر النشاط.
#شادی سبب #انبساط روان آدمی است و نشاط را دردرون وی بر می انگیزاند.
📚(غررالحکم،ج ٢، ص۱۱۳)
👈 درکلام دیگری ازآن حضرت آمده است:
🔻 بقدرالسروریکون التنغیص .
به اندازه شادی ها تلخکامی ها وجود دارد.
📚(همان ،ج3، ص216)
🖊ايت الله سيد محمد علي ايازي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🏴شهادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام و #امامت حضرت #ولیعصر عجلاللهتعالی
📽محمدعلی انصاری
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
🏴 قال الامام العسکری - علیه السلام :
💮 اَللهُ، الَّذِی یَتَالَّهُ اِلَیهِ عِندَ الحَوَائِجِ وَ الشَّدَائِدِ کُلُّ مَخلُوقٍ عِندَ اِنقِطَاعِ الرَّجَاءِ مِن کُلِّ مَن دُونَهُ.
🌱 امام حسن عسگری - علیه السلام - فرمود: خدا همان است که در هنگام نیازمندی ها وسختی ها، توسط هر کس که #امیدش از غیر او قطع شده است, مورد توجّه قرار می گیرد.
📚"بحار الأنوار، ج 3، ص 41"
🏴⚫️ شهادت جانسوز #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) را به مولایمان حضرت بقیه الله اعظم و همه عاشقان و شیعیان حضرتش تسلیت میگوییم.
🤲 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیت والنصر
#quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 27 تا 34
📄#صفحـہ_270
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_270
❇️#قرآن، انديشهی #شرك و #بتپرستی را نشانهی #جهل میداند
ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ وَ يَقُولُ أَيْنَ شُرَكائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَی الْكافِرِينَ (۲۷/نحل)
🌱(به علاوه) خداوند در روز قيامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و میگويد: شريكان من كه درباره آنها (با پيامبر و مؤمنان) ستيزه و مخالفت میكرديد، كجا هستند؟ (در اين هنگام) دانشمندان گويند: همانا امروز، ذلت و رسوايی بر كافران است.
🔹در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنايی گستردهتر از دانستن و ندانستن دارد. عالم كسی است كه انديشه و عمل او بر اساس حقّ و حقيقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل كسی است كه فكر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همهی علوم را نيز بداند.
👈قرآن، انديشهی شرك و بتپرستی را نشانهی جهل میداند، چنانكه ريشهی عمل زشتِ قوم لوط را جهل میشمرد.
🔹كيفر اصلیِ مجرمان، در قيامت است و هلاكت در دنيا مقدّمهای برای آن میباشد. «ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ»
🔹آنان كه در دنيا مؤمنان را خوار میشمردند، در قيامت خوار میشوند. «يُخْزِيهِمْ»
🔹به دنبال هر كس بروی، بايد در قيامت جوابگو باشی. «أَيْنَ شُرَكائِيَ»
🔹در دادگاه قيامت، مشركان حرفی برای گفتن ندارند. «أَيْنَ شُرَكائِيَ»
🔹علم واقعی كه موجب ايمان و عمل میشود، هديهای الهی است. «أُوتُوا الْعِلْمَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_270
❇️سرنوشت #پاکان و #نیکان
💠وَ قِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا خَيْراً لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِينَ (۳۰/نحل)
🌱وبه پرهيزكاران گفته شد: پروردگارتان چه نازل كرده است؟ گويند: خير (نازل كرده است) برای كسانیكه نيكی كردهاند در اين دنيا نيكی است و قطعاً سرای آخرت بهتر است و چه نيكوست سرای پرهيزكاران
👈در آیات گذشته اظهارات مشرکان در باره قرآن و نتائج آن را خواندیم، اما در اینجا اعتقاد مؤمنان را با ذکر نتائجش مىخوانیم:
🔹نخست مىگوید: «و (هنگامى که) به پرهیزکاران گفته مىشود پروردگار شما چه چیز نازل کرده است؟ مىگفتند: خیر و سعادت» (وَ قِیلَ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا ما ذا أَنْزَلَ رَبُّکُمْ قالُوا خَیْراً).
👌چه تعبیر رسا و زیبا و جامعى! «خَیْراً» آن هم خیر مطلق، که مفهوم گستردهاش همه نیکیها، سعادتها و پیروزیهاى مادى و معنوى را در بر مىگیرد.
🔹سپس همان گونه که در آیات گذشته، نتیجه اظهارات مشرکان، به صورت کیفرهاى مضاعف دنیوى و اخروى، مادى و معنوى، بیان شد، در آیه مورد بحث نتیجه اظهارات مؤمنان به این صورت بیان شده است: «براى کسانى که نیکى کردند، در این دنیا نیکى است» (لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ).
قابل توجه این که «حسنه» همانند «خیر» است که انواع حسنات و نعمتهاى این جهان را در بر مىگیرد.
این پاداشهاى دنیاى آنهاست، سپس اضافه مىکند: «و سراى آخرت از این هم بهتر است، و چه خوبست سراى پرهیزکاران»؟ (وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5956178058166671696.mp3
55.58M
🖇 باموضوع:
◾️ سبک زندگی پیامبر رحمت (ص) در ارتباط با #مخالفان و #بیگانگان
طبق ایه قران، حتی نسبت به #دشمنان هم باید اخلاق، عدالت و انصاف را رعایت کرد.
طبق ایات سوره ممتحنه نسبت به همه با هرعقیده ای باید نیکی و قسط کرد مگر کسانی که با شما درجنگند
✅امام علی(ع) می فرمایند: «کمال دوراندیشی، به صلاح کشاندن مخالفان و #مدارا با دشمنان است»
غررالحکم، ح 7232.
✅امام صادق عليه السلام : #مدارا كردن با #دشمنان_خدا از بهترينِ صدقه هايى است كه انسان براى خود و برادرانش مى دهد
🎙 سخنران:
◾️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
@quranpuyan
#زندگی_قرآنی
شماره 73
#احادیثی از امام #حسن_عسکری ع
▪بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه
🔸چه قدر بد است بنده #دورو و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد.
تحف العقول، ص ۵۱۸
•┈┈••••✾•🍂🥀🍂•✾•••┈┈•
✅«من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه»
اگر کسی #خیری به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛
نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا.
•┈┈••••✾•🍂🥀🍂•✾•••┈┈•
🔷 «لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة و إنّما العبادة کثرة التفکّر فی أمر الله»
#عبادت در این نیست که انسان نمازهای زیاد بخواند، روزههای زیاد بگیرد اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بکند لذا فرمود: اساس عبادت، #تفکر است آن مقصدشناسی و مقصودیابی است, بحثهای توحیدی, معرفت خدا, اسمای حسنای الهی, صفات ذاتی حق, معنای تجلّی و فعل خدا, معنای حضور خدا در کنار افعال و مانند آن مهم است که فرمود اساس عبادت تفکّر و #درایت است. این درایت اگر با عمل همراه باشد انسان هم راه را طی می کند هم به مقصد میرسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده میکند.
🥀بنابراین آنچه از وجود مبارک امام #عسکری(ع) به ما رسیده است تهیه کردن این سه عنصر محوری یعنی هم زاد و توشه مسافرت هم راحله و مرکب سفر و هم تفکّر درباره مقصد و مقصود است.
🖊ایت الله جوادی آملی
🍃🥀🍃
@quranpuyan
🥀امام حسن #عسکری، #الگوی_موفقیت در فضای امنیتی و #انحرافات_دینی
⭕فشارهای امنیتی
بیشترین دوران سیاسی زندگی حضرت (ع) در دوران حاکمیت معتمد عباسی که که نوشته اند: "غرق فی الفساد و اللهو"
از وجود جاسوسان گرفته تا #زندانبانان_بی_مروت جملگی نشان دهنده جو امنیتی دوران امام عسکری است .
در جلسات خصوصی امام با شیعیان ، #جاسوس وجود داشت . شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل میکند؛ امام در جلسه ای به اصحابش فرمود : چیزی نگویید و نگاه به شخص معین نمود ! بعد وقتی او را تفتیش کردند در لباس او گزارش های متعدد از جلسات امام عسکری (ع) کشف کردند.
مسعودی در کتاب اثبات الوصیه مینویسد ؛ شخصی بنام عبدالعزیز بلخی گوید؛ در خیابان بودم و پیش خودم گفتم وقتی امام عسکری بخواهد عبور کند با صدای بلند او را به عنوان حجت الله معرفی میکنم. تا امام به من نزدیک شد به من نگاه نمود و با انگشت اشاره کرد ساکت باشم ؛ "فلما دنا منی نظرت الیه اومآ الیّ باصبعه السبابه ان اسکت"
و در نمونه مشابه دیگری علامه مجلسی نقل میکند (ج ۵۰ص۲۶۹) امام عسکری قبل از خروج از منزل پیام فرستادند ؛ "در وقت عبور من از مقابل شما ، هیچ کسی به من سلام نکند و حتی کسی به جانب من اشاره نکند که جان تان در خطر قرار خواهد گرفت! ؛ الا لا یسلمن علیّ احد و لایشیر الیّ بیده فانکم لاتؤمنون علی انفسکم
این نمونه ای از آزارها و جو امنیتی دستگاه عباسی بر علیه امام عسکری است
⭕ #تهاجمات_فکری و #انحرافات دینی
دومین مشکل اساسی دوران امام عسکری(ع) تهاجم بر باورهای دینی و خصاص شیعی بود.
به نقل ابن شعبه بحرانی در تحف العقول ؛ خود امام عسکری (ع) دوران خود را از تمام دوران امامان دیگر در موضوع تهاجم بر باورها شدیدتر معرفی نموده ؛ "ما منی احد من آبایی بمثل ما مُنیت به من شک هذه العصابة"!
وجود جعفر کذاب از یک سوی و افرادی دیگر از بنی هاشم ، که داعیه امامت داشتند و هم پول داشتند و هم #پول خرج میکردند و حتی به "قدرت حاکمه" نزدیک بودند و دارای انحراف دینی بودند!
✳امام در میان شور و شعف مردم
با اینکه جو سنگین #امنیتی در سامرا برقرار است ، اما مردم با توجه به آگاهی شان از اینکه امام هفته ای دوبار در روزهای دوشنبه و پنجشنبه اجبارا به ملاقات معتمدعباسی در دربار می رفت ، در خیابان ها به بهانه های مختلف جمع میشدند تا بلکه بتوانند امام را ببینند.
🔸 شیخ طوسی از آن اجتماعات گزارش میدهد که جمع زیادی برای دیدنِ امام عسکری در خیابان های مسیر عبور امام تجمع میکردند بطوری که جای راه رفتن برای مردم باقی نبود ، همهمه بود تا اینکه امام عسکری تشریف آورده و عبور میکردند.. ؛
✳توجه امام به شیعیان در بند و #زندان
نکته قابل دقتی است که از #زندان ، برخی شیعیان با امام در ارتباط هستند و امام عسکری توجه به آنان دارد.
کلینی در حدیث دهم از باب مولد امام عسکری نقل میکند ؛ ابوهاشم جعفری گرفتار زندان و شکنجه بود و در نامه ای مخفیانه با امام درد و دل کرد .. و امام عسکری بشارت آزادی او را داد و همانگونه شد و مهم این است که طبق همین روایت امام به آنان کمک مالی مینمود و برخی تا یکصد سکه طلا داد!
و این کمک ها مخصوص به شیعیانی نبود که امام عسکری (ع) را امام میدانستند ، بلکه امام (ع) به واقفی ها که امامتِ امام را قبول نداشتند نیز کمک مالی میکرد که کلینی در روایت سوم باب مذکور نقل نموده.
توجه و عملیاتی کردنِ این سیره است که نیاز امروز همه ماست و باید ما را از #انحصارخواهی و #تحجرطلبی به توسعه فکری و رفتاری برساند.
✳امام عسکری (ع) و #تسخیر_دلها
امام عسکری (ع) آنچنان محبوبیتی در دلها داشت که از حیطه شیعیان میگذشت و به دشمن هم سرایت میکرد.
🖍کلینی در روایت هشتم باب مذکور نقل میکند؛ برای آزار امام عسکری از یک ناصبی و ضد شیعه کمک گرفتند که درباره اش نوشته اند؛ "انصب الناس و اشدهم علی آل ابی طالب" ! آن فرد بیش از یک روز نگذشت که شدیدا علاقمند به امام شد و صورت خود را بر قدم های امام گذاشت و یکی از بهترین شیعیان حضرت گشت! ؛ "ما اقام عنده
این محبوبیت تا آنجا رفت که در روز شهادت امام عسکری ؛ سامرا یک پارچه عزا شد و بازار تعطیل گشت.
💫امروز ما هستیم و این سیره نورانی #امام_عسکری(ع) که میتواند ما رد بهترین موفقیت ها رهسپار کند
🎙استاد هادی سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سياوش گرفت
نام تو آرامه ی جان من است
نامه ب تو خط امان من است
اي نگهت خواستگه آفتاب
بر من ظلمت زده يك شب بتاب
پرده برانداز زچشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست يار و مددكار ما
كی و كجا وعده ی ديدار ما
🌹مرحوم محمدرضا آقاسی
💫کانال قرآن پویان
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸=🍃━━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5958291989530154197.mp3
13.81M
موضوع :
◾️رحلت پیامبر
و
پیدایش #قدرت_مطلقه
⚫️وفات #پیامبر، دو مصیبت داشت یکی قطع وحی و دیگری اغاز انحرافات.
علامه طباطبایی در گفتگوهایش با هانری کربن، اشاره میکند که مسیحیان برای حضرت عیسی الوهیت قایل شدند اما در جامعه اسلامی، این امر بعد از پیامبر و نسبت به دیگران ایجاد شد.
برخی #انحرافات در خلافت پس از وفات پیامبر در راستای خلافت مطلقه و الوهیت بخشی:
1_تغییر در قوانین اساسی ، اولین مورد آن صدور حکم #تکفیر و ارتداد گروهی از مسلمانان بود که نمی خواستند به خلیفه اول، زکات بدهند.
2_ #مصونیت بخشی به #سرداران متخلف و متجاوز مانند خالد این ولید و توجیه اعمال خلاف انها و جلوگیری از مجازات آنها
ایت اله سروش محلاتی
شهریور ۱۴۰۳ . تهران
@quranpuyan
#آیتالله_صانعی و دغدغه #کارآمدی_فقــه
بمناسبت ایام سالگرد #رحلت ایشان
⭕پیشنهاد دوراندیشانه شهید صدر و مرحوم صانعی برای معضل رد مصوبات مجلس بدلیل عدم تطابق با یک فهم خاص از شرع!
"آیت الله صانعی به اجتهاد روشمند و فقه جواهری معتقد و پایبند بود و تخطّی از آن را روا نمیدانست
آیتالله صانعی معتقد بود هر فقیهی که به روش متعارف اجتهاد پایبند باشد و به نظر و فتوایی برسد، فتوایش حجت است، و مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس آن فتوا قانون وضع نماید و این قانون هیچگونه مخالفتی با موازین اسلامی ندارد.
بهعبارتدیگر، #فتوای_معیار برای قانونگذاری را نه لزوماً «فتوای مشهور» میدانست، نه «فتوای اعلم»، نه «فتوای فقیهان شورای نگهبان» و نه «فتوای ولیّ حاکم»؛👈 بلکه هر فتوایی که بتواند گره از کار جامعه بگشاید، میتواند مبنای تقنین باشد.
معتقد بود که مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس مصلحتی که تشخیص میدهد، قانون وضع کند. همین که این قانون منطبق بر یک فتوای روشمند باشد، کافی است و این قانون را نمیتوان بهخاطر مخالفت با فتوای فقیهان شورای نگهبان یا فتوای رهبری یا فتوای مشهور یا فقیه اعلم، مخالف موازین و احکام اسلامی دانسته و ردّ کرد.
👈این دیدگاه پیش از ایشان در آثار شهید سید محمدباقر صدر هم دیده می شود. ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب و به هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی همین نظر را ارائه کرد که قانونگذاری میتواند بر اساس یک فتوا باشد، هر چند فتوایِ مشهور، یا فقیه اعلم، یا ولیّ امر نباشد. ترجمه عبارات وی چنین است:
"دین مبین اسلام خاستگاه قانونگذاری است. این سخن بدان معناست که شریعت اسلامی تنها منبعی است که قانون اساسی از آن اقتباس میشود و قوانین جمهوری اسلامی در پرتو روشنایی آن نهاده میشوند. این قانونگذار بدین ترتیب اعمال میشود:
↩️الف) احکام ثابت دین که از نظر فقهی واضح و روشن هستند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوط میشود، جزء تغییرناپذیری از قانون اساسی شمرده میشوند؛ اعم از آنکه متن آن بهصراحت در سند قانون اساسی آمده باشد و یا آنکه نیامده باشد.
↩️ب) در مورد هر مسئلهای که نسبت به آن بیش از یک نظر فقهی وجود داشته باشد و بهاصطلاح یک نظر دارای جایگزینهای اجتهادی متعددی باشد، انتخاب گزینه مشخصی از میان این نظرات بر عهده قوه مقننه است. قوهای که بر اساس مصلحت عمومی از سوی مردم انتخاب شده است.
↩️ج) در مواردی که یک نظر قطعی و نهایی در مورد مسئلهای بهصورت وجوب یا حرمت از جانب شریعت وجود ندارد، قوه مقننه که برخاسته از اراده مردم و نماینده آنها است، وظیفه دارد بر اساس مصالحی که تشخیص میدهد بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی، قانونگذاری کند. گستره این قوانین «منطقه الفراغ» نامیده میشود. این گستره شامل تمامی حالاتی است که دین، انتخاب را بر مکلف واگذار کرده است. قوه مقننه دارای این حق است که بر اساس مصالح عمومی و بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی در این موارد تصمیمگیری و قانونگذاری کند."
✳ #شجاعت و #حرّیت در #اظهارنظر
یکی دیگر از ویژگیهای آیتالله صانعی « #حریت و شجاعت» در اظهار رأی و نظر بود. ایشان اگر بر اساس ادلّه به رأی و نظری میرسید، بهویژه نظری که از دیدگاه ایشان مشکلی از مشکلات جامعه را حلّ میکرد، در اظهار آن تردید نکرده و از ملامت و نکوهش دیگران هراسی نداشت.
👈معتقد بود نباید از بیان حکم خدا، طبق تشخیص خود، بهخاطر بهخطرافتادن حیثیت و آبروی خویش، پرهیز کرد.
ممکن است فقیهی در رأی و نظر خطا کرده باشد، و دیگران حق دارند آن را با ادبیات علمی نقد نمایند و بدینوسیله مرزهای دانشگسترش یافته و فقه آل محمد رشد کند، اما دلیلی بر کتمان رأی و نظر نیست.
💢متأسفانه گاه در حوزه علمیه بر خلاف فلسفه وجودی خود فضایی ایجاد میشود که دانشمندان و متفکران از بیان دیدگاههای خود واهمه دارند، بهگونهای که یکی از فقیهان معاصرِ درگذشته با تأسف میگفت: «در حوزه هر فقیهی در طول سال، تنها حق دارد یک حرف جدید بزند، در غیر این صورت متهم به شذوذ میشود!»
👈بدیهی است در چنین جو و فضایی بسیاری جرئت نکنند دیدگاهی که بدان رسیدهاند را با طیبِ خاطر بیان نمایند.
حوزه باید آغوش خود را به روی دیدگاههای ابتکاری و جدید در علوم مختلف، و البته روشمند بگشاید و با تشکیل جلسات نقدِ علمی، عیار هر یک از دیدگاهها را نشان دهد.
همه صاحبنظران از شجاعت و #حریت کافی برخوردار نیستند تا فارغ از جوّ و فضای موجود به بیان نظرات خود بپردازند، ازاینرو، بر بزرگان و متولیان حوزه است تا فضای مناسب اظهارنظر و نقد را فراهم سازند."
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━