#زندگی_قرآنی
شماره 79
سوره #بقره صفحه_47
⁉️آیا #انفاق به #غیر_مذهبی ها اشکال دارد؟ ایا از فشار اقتصادی برای #اصلاح_افراد می توان استفاده کرد؟
🔸لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ "بقره/272"
🌱هدايت آنان برعهدة تو نيست، بلكه خداست كه هر كسي را بخواهد [=شايسته بداند] هدايت ميكند.[انفاق كردن مشروط به ايمانِ گيرنده نيست] و هر خيري [از بهترين آنچه داريد] انفاق كنيد، به سود خودتان است
🔷 گويا برخي مسلمانان در حمايت مالي از نيازمنداني از خويشاوندانشان [در مكه]، كه هنوز خود را از عقايد شركآميز دور نساخته و هجرت نكرده بودند، و يا #انفاق به #دگرانديشاني محتاج در شك و ترديد بودند كه آيا خدا كمك به غير همدينان را ميپذيرد يا خير؟
👈 اين آيه ميرساند #مشروط كردن #انفاق به #هدايت نادرست است. همين كه خدا منكران خود را از رزق و روزي محروم نساخته، بندگان مؤمن او بايد چنين باشند.
🔷 در این آیه سخن از جواز انفاق به غیر مسلمانان است، به این معنى که نباید انفاق بر بینوایان غیر مسلمان را ترک کنند، به منظور این که تحت فشار قرار گیرند و اسلام را اختیار کنند و هدایت شوند.
🔷آیه فوق مى گوید: همان طور که بخشش هاى الهى و نعمت هاى او در این جهان، شامل حال همه انسان ها (صرف نظر از عقیده و آئین آنها) مى شود، مؤمنان هم باید به هنگام انفاق هاى مستحبى و رفع نیازمندى هاى بینوایان در مواقع لزوم، رعایت حال غیر مسلمانان را نیز بکنند.
🔷البته این در صورتى است که #انفاق بر #غیر_مسلمانان، به خاطر یک کمک انسانى باشد و موجب تقویت کفر و پیشبرد نقشه هاى شوم دشمنان نگردد، بلکه آنها را به روح انسان دوستى اسلام آگاه سازد.
💫 از ايجاد فشار اقتصادى و ترك انفاق، براى ايمان آوردن كفّار استفاده نكنيد.
رسيدگى به محرومان، يك وظيفه انسانى است. پس بر غير مسلمانان نيز انفاق كنيد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
🔹 اسلام، مكتب انسان دوستى است و فقر و محروميّت را حتّى براى غير مسلمانان نيز نمىپسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
📚تفاسیر بازرگان ، نور و نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
پيامبر اسلام، شخصيت استثنايي در رحمت و مديريت
⭕️مجموعه اقداماتی که ما می توانیم #اقدامات_پیامبر (ص) را در آن مجموعه قرار دهیم، « #حکمت» نام می گیرد و لذا آنچه #حکمت اقتضا می کرد پیامبر انجام می دادند.
⭕️در ابتدا باید فضای آرامی وجود داشته باشد تا مسلمانانی پیدا شوند و ایمان بیاورند. در یک مراحلی باید پیامبر به عنوان مبلغ حکمت، #رحمت و #اخلاق ظاهر شوند
به نحوی که حتی بعد از ۱۴۰۰ و اندی سال، انسان به سختی می تواند باور کند که فردی هرروز روی سر پیامبر خاکروبه بریزد و بعد از اینکه پیامبر از وضعیت بیماری او مطلع می شود به عیادتش می رود.
این در اوج بودن قله اخلاق و رافت و رحمت عادی نیست و نباید عادی تلقی شود.
♻ در قرآن کریم، به قلم #قسم یاد شده است؛ «والقلم و مایسطرون».
این کافی است که تاثیر عظیمی را از پیامبر اکرم (ص) نشان دهیم. بدین معنا که حضرت، عظمت تحقیق و پژوهش را نهادینه می کنند.
⭕تشکیل #دولت از دیگر تدابیر پیامبر اکرم (ص) است
#نهادسازی از اقدامات و تدابیر دیگر رسول خداست.
پیامبر (ص) نهاد #مسجد را می سازند و برای آن کارکرد تعریف می کنند.
رسول خدا، نهاد « #جماعت» را بنیان می گذارند.
ما به جماعت به عنوان خواندن نماز و بردن ثواب نگاه می کنیم درحالیکه به جماعت باید نگاه نهادی هم داشت که اگر درست اداره شود تاثیر خود را می گذارد و در زمان پیامبر (ص) به خوبی اداره می شد.
⭕ پیامبر(ص) باید نبوت خود را به شکل #امامت استمرار دهند و لذا در جای جای حرکات خود به شخصیت و ولایت #امیرالمومنین (ع) اشاره می کنند. اینجاست که من نه به عنوان یک مسلمان و معتقد به پیامبر اکرم (ص)، حضرت را یک #نابغه در جهان انسان می دانم.
👈پیامبر را باید فارغ از نبوت و وحی تحلیل کنیم که درجنگ و #مدیریت جنگ یک استثناست،
در #رافت و رحمت یک استثناست.
وقتی ارزش را می خواهند نهادینه کنند، مال و نسب را ارزش نمی دانند، #تقوا، صلاح و سداد را به عنوان ارزش مطرح می کنند و لذا پیامبر را می توان نابغه مدیریت دانست.
⭕«خواست» و « #رای_مردم» ویژگی حکمرانی توحیدی
در این نظام حکمرانی هیچ #تحمیلی وجود ندارد؛
«لِیَقومُ الناس بالقسط» است نه «لِیُقَوِّمَ الناسَ بالقسط».
در این نظام هیچ ابهامی وجود ندارد و همه چیز #شفاف است.
این شعار پیامبر(ص) که فرمودند
«لیس الاکبرهو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛
در این شعار، ما #شایستهسالاری را می بینیم.
👈در جوامع اسلامي امروز ، نماز، جماعت، قرآن وجود دارد اما با خیلی از محورها هم فاصله دارد؛😔
اگر #ظلم_پذیری است،
اگر #استضعاف فکری است،
اگر از نظر #اقتصادی و فرهنگی مشکل داریم،
اینها جامعه مطلوب نبوی نیست.
راه رسیدن به آن جامعه مطلوب، سخت نیست.
🎙ايت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با شفقنا
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ ﴿۱۵۰﴾
آرى خدا مولاى شماست و او بهترين يارى دهندگان است (۱۵۰)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 111 تا 118
📄#صفحـہ_280
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_280
❇️#دينِ_جامع، دستوراتش نيز #جامعيّت دارد
💠فکلوا مما رزقکم الله حلالا طیبا واشکروا نعمت الله ان کنتم ایاه تعبدون 114/نحل
🌱پس از آنچه خدا روزیتان کرده ، حلال و پاکیزه بخورید و اگر فقط او رامی پرستید، شکر نعمت خدا را بجای آورید.
🔷✨ این جمله فرع دو آیه قبل است ،یعنی حال که کفران نعمت ، عذاب الهی در پی دارد، پس شما از آنچه خداروزیتان نموده حلال و طیب بهره ببرید و اینها از شما منع نشده ، اما اگر خدا رامی پرستید، شکر او را بجا آورید. از آیه چند نکته استفاده می شود:
🔹اولا): آیه شریفه در مقام آنست که بگوید که هر رزق پاکیزه و طیبی حلال است .
🔹ثانیا): مراد از حلال بودن و طیب بودن این است که آن رزق به گونه ای باشدکه طبع آدمی از آن لذت ببرد و از آن متنفر نباشد و ملاک حلیت شرعی هم همین است ، یعنی حلیت شرعی تابع حلیت فطریست .
🔹ثالثا): امر(کلوا) امریست که در حکم مقدمه برای (واشکروا نعمت الله )می باشد،چون نعمت بودن هر چیزی سبب لزوم شکر آنست .
🔹رابعا): جمله آخر(ان کنتم ایاه تعبدون )خطاب به مؤمنان است ، چون فقطمؤمنین هستند که غیر خدا را نمی پرستند و فقط او را عبادت می کنند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_280
❇️#بدعت_در_دين و احكام آن، ممنوع است
💠وَ لا تَقُولُوا لِما تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَی اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ (۱۱۶) مَتاعٌ قَلِيلٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۱۱۷/نحل)
🌱وبا هر دروغی كه به زبانتان میآيد نگوييد: اين حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشيد. زيرا كسانی كه بر خداوند دروغ میبندند رستگار نمیشوند.
(سرچشمهی همه افتراها رسيدن به دنيايی است كه) بهرهای اندك است، در حالی كه برای آنان (در آخرت) عذابی دردناك است.
👈اين دو آيه هرگونه تحليل يا تحريمی را كه بر مبنای قانون الهی نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، برای رسيدن به متاع بیارزش دنيوی میشمرد.
🔹در مورد حلال وحرامها، اظهار نظرهای بیجا و بیدليل نكنيم. (بايد يا خود مجتهد باشيم يا از دانشمندان دينی تقليد كنيم.) لا تَقُولُوا* ... هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ
🔹بدعت در دين و احكام آن، ممنوع است. وَ لا تَقُولُوا ... هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ
🔹دروغگو، رستگار نمیشود. إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ ... لا يُفْلِحُونَ
🔹انگيزه بسياری از بدعتها در دين، رسيدن به دنياست. «مَتاعٌ قَلِيلٌ»
🔹شكستن مرزهای حلال و حرام، هم شقاوت دنيا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را. لا يُفْلِحُونَ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی #کتاب_باورها_و_رفتارهای_قرآنی :
280 درس از 30 جزء قران»
توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ،
در برنامه مصباح #شبکه_قرآن
✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" #باورهاو_رفتارهايقرآني را به شما پيشنهاد ميكنيم.
✅ با سفارش كتاب "#280نكته_از30جزءقرآن" ميتوانيد ضمن تلاوتهاي روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نماييد.
🔶 يك نسخه را هم ميتوانيد به عنوان #باقيات_صالحات به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب #شريك باشيد.
✅اطلاعات بيشتر در :
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۹۵-۸۴ سوره هود
بخش اول
وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُهُ وَلاَ تَنقُصُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّيَ أَرَاكُم بِخَيْرٍ وَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ {84}
و به سوى [اهل] مدين برادرشان شعيب را [فرستاديم] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد براى شما جز او معبودى نيست و پيمانه و ترازو را كم مكنيد به راستى شما را در نعمت مىبينم (یا خیرخواه شما هستم) و[لى] از عذاب روزى فراگير بر شما بيمناكم {84}
وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ {85}
و اى قوم من پيمانه و ترازو را به داد تمام دهيد و حقوق مردم را كم مدهيد و (از عدالت و انصاف ) در زمين به فساد سر برمداريد {85}
بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ {86}
اگر مؤمن باشيد باقيمانده [حلال] خدا براى شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نيستم {86}
قَالُواْ يَا شُعَيْبُ أَصَلاَتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءإِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ{87}
گفتند اى شعيب آيا نماز تو به تو دستور مىدهد كه آنچه را پدران ما مىپرستيدهاند رها كنيم يا در اموال خود به ميل خود تصرف نكنيم راستى كه تو بردبار فرزانهاى (پس از این کار دست بردار){87}
قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ {88}
گفت اى قوم من بينديشيد اگر از جانب پروردگارم دليل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نيكويى به من داده باشد [ و رسول باشم، آيا باز هم از رسالت خود دست بردارم] من نمىخواهم در آنچه شما را از آن باز مىدارم با شما مخالفت كنم [و خود مرتكب آن شوم] من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا كه بتوانم ندارم و توفيق من جز به [يارى] خدا نيست بر او توكل كردهام و به سوى او بازمىگردم {88}
وَيَا قَوْمِ لاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ {89}
و اى قوم من زنهار تا مخالفت شما با من شما را بدانجا نكشاند كه [بلايى] مانند آنچه به قوم نوح يا قوم هود يا قوم صالح رسيد به شما [نيز] برسد و قوم لوط هم از شما چندان دور نيست {89}
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 80
سوره #بقره صفحه_47
🎉چه كساني در #اولويت دريافت #انفاق و كمك هستند؟
🔸لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ بقره «273»
🌱(انفاق شما بايد) براى نيازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شدهاند. (به خاطر دين خدا، از وطن آواره و يا در جبهههاى جهاد هستند.) توان حركت و سفر در زمين را (براى تأمين هزينه زندگى و يا كسب سرمايه براى تجارت) ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بىاطلاع آنها را غنى مىپندارد، امّا تو آنها را از سيما و چهرههايشان مىشناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چيزى نمىخواهند. و هر چيز نيكو و خيرى را (به اين افراد) انفاق كنيد، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🔷✨در این آیه، به بهترین مواردى که انفاق در آنجا باید صورت گیرد، اشاره شده است، یعنى کسانى که داراى صفات سه گانه در این آیه باشند.
اول کسانى که: به خاطر اشتغال به جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و یادگیرى فنون جنگى یا تحصیل علوم لازم دیگر، از تلاش براى معاش و تأمین هزینه زندگى، باز مانده اند
🔹بايد به مجاهدان وكسانى كه به خاطر فعاليّتهاى سياسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصرهى زندانها وتبعيدگاهها قرار دارند ومهاجران بىپناه و همه كسانى كه در راه خدا دچار فقر شده وفرصت تلاش براى تأمين زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گيرد. «أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً ...»
🔹كسانى كه مىتوانند با مسافرت و مهاجرت به نقطهاى ديگر زندگى خود را تأمين نمايند، نبايد منتظر انفاق مردم باشند. «لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ»
🔹فقراى گمنام و محترم، در اولويّت هستند. «تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ»
🔹حتّى اگر ضرورتى پيش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشيد.«لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً» تكدّىگرى، ناپسند است.
📚تفاسير نور و نمونه
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
◽️#نسبت_نبوت و #حکومت در #قرآن
ايا انبيا براي حكمراني مبعوث شده اند؟
🛑قسمت اول
🔵این عنوان بهدنبال این مسئله است که در قرآن کریم چه رابطه و نسبتی میان #نبوت و #حکومت بهمعنی حکمرانی و حکمفرمایی وجود دارد. مسئلهمان را بر قرآن عرضه کنیم و ببینیم که قرآن در آیات مختلف راجع به آن چه اظهارنظری کرده است، لذا نگاه ما به قرآن نگاه مسئلهمحور است.
↩️این عنوان را در ضمن چهار موضوع بررسی کردهایم: یکی عطاهای خداوند به پیامبران، دوم اهدافی که برای نبوت ذکر شده، سوم افعال و کارکردی که قرآن برای پیامبران بیان فرموده است، و چهارم آموزهها و گفتههای پیامبران است، و تکمله پنجمی هم هست که درباره حکومتهایی است که قرآن از آنها یاد کرده و نام برده است؛ چه حکومت پیامبران و چه غیرپیامبران.
این پنج مبحث را بررسی میکنیم تا ببینیم محصول آن چیست و چه چیزی از اینها استخراج میشود.
↩️بنابر استقصایی که در آیات قرآن صورت گرفته است، ۲۰ مورد است که خداوند در آیات مختلف یاد میکند که آنها را به پیامبران داده است. کتاب، حکم، حکمت، ملک، کوثر، رشد، زبور، خلیفه، فضل، فرقان، ضیاء و تعبیرهای مختلف دیگر.
👈از این ۲۰ موردی که خداوند به پیامبران داده است، وقتی نگاه میکنیم، آنچه که میتواند به حوزه حکومت برگردد و مربوط شود، سه چیز است. بقیه همه در حوزه تعلیم و تربیت، و در حوزه معرفت و معارف کلان است.
👈آن سه تعبیر که در بعضی از آیات تکرار شده، یکی #خلیفه است، یکی #ملک است و دیگری #حکم است. در واقع میخواهیم بررسی کنیم که آیا خداوند گفته است به پیامبران منصب #حکومت را دادهایم و بنابراین میخواهند حکمرانی کنند؟ آیا گفته شده که منصب حاکمیت را به پیامبران عطا کردهایم؟ یا نه؟
🔹 از این سه واژه، واژه خلیفه فقط برای داوود به کار رفته است؛ بنابراین برای بقیه انبیا نداریم که او خلیفه خدا در زمین است.
واژه ملک هم برای سه پیامبر به کار رفته است: داوود، سلیمان، و یوسف. بهصورت کلیتر هم آمده است که به آلابراهیم ملک دادیم و فرمانروایی دادیم که مصداقهایی که خود قرآن ذکر کرده است، داوود و سلیمان و یوسف است. این سه مورد. پس ملک را هم راجع به سه پیامبر نام برده است. برای بقیه چنین چیزی نیست.
اما واژه حکم بیشتر به کار رفته است. برای انبیاء مختلفی به کار رفته است: برای موسی، برای لوط، و برای سلیمان. معنایی که از آیات قرآن به دست میآید و همینطور از لغت، گاهی بهمعنی علم و دانستن و فهم است، ولی معنی شایع آن قضاوت و داوری است، و حکمرانی نیست. معنی #حکم در قرآن و کاربردهای آن و کارکردهای آن، بهمعنی حاکمیت و فرمانروایی، بهمعنی ملکی که در آیات دیگر به کار رفته است نیست، بحث قضاوت و داوری است: «آتیناه حکماً وعلماً». لذا گاهی در کنار علم به کار رفته است، گاهی در کنار نبوت به کار رفته است و چیزهای دیگری از این قبیل.
🔹اینها نشان میدهد که حکم جاهلیت بهمعنای حکمرانی جاهلیت نیست، بلکه بهمعنی قوانین، قضاوتها و داوریها است. پس این یک مورد درباره بررسی معنای حکم در قرآن است،
ریشهیابی این مسئله در کتب لغت کهن که به دوره نزول برمیگردد، دومین مورد است که برای ما روشن میکند که معنی شایع و رایج حکم، قضاوت و داوری است، و قضاوت و داوری خودبهخود با حکومت و حاکمیت ملازمهای ندارد؛ چرا که ممکن است کسی قاضی باشد، ولی حاکم نباشد.
♦♦پس نتیجهای که از این مبحث به دست میآید این است که از آیات قرآن که عطاها و دادههای خداوند را به پیامبران توصیف کرده و تبیین کرده، استفاده نمیشود که #حکمرانی و حکومت جزو عطاهای خداوند به همه پیامبران است و با مقام #نبوت و پیامبری ملازمه دارد.
👈 از این ۲۶ پیامبری که قرآن از آنها یاد کرده، بعضی از پیامبران، یعنی سه نفر از آنها را اسم برده و نام برده که یا خلیفه هستند و یا مقام ملک و حکمرانی دارند.
🖊حجت الاسلام مهدي مهريزي
منبع: دفتر سوم کتاب تاملاتی در باب رابطه دین و دولت
برگرفته از سايت پژوهشكده انديشه ديني معاصر
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
يَا حَىُّ الَّذِى لَا يَحْتاجُ إِلىٰ حَيٍّ... ♥️
ای بینیاز،
روح و نفس ما را بینیاز کن.
آنگاه که حیاتی نبود، تو بودی و آنگاه که حیات بمیرد، تو همچنان که هستی، خواهی بود.
ای فارغ از ممات و حیات، روزی که مردگان، حیاتی دوباره و جاودانه مییابند، از آنچه در دنیا کردهایم بگذر...
دعای جوشن کبیر
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 119 تا 128
📄#صفحـہ_281
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan