eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ زمانی ارزش دارد كه باشد، نه و 💠فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (۱۱/مریم) 🌱‏پس (زكريّا) از محراب عبادت به سوی مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبيح گوييد. 🔹در تبليغ، هموطن بودن مبلّغ اولويّت دارد. «فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ» 🔹مردان خدا، مكان خاصّی را برای عبادات خود قرار می‌دهند. «الْمِحْرابِ» 🔹كسی كه مردم را به عبادت دعوت می‌كند، بايد خود نيز اهل عبادت باشد. ‏«فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹با هر وسيله‌ای بايد تبليغ كرد. (آنجا كه زبان زكريّا بند می‌آيد، با اشاره به مردم سفارش می‌كند كه خدا را تسبيح كنيد.) «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹وظيفه‌ی انبيا، دعوت مردم به عبادت است. «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا» ‏ 🔹فرزنددار شدن پيرمرد از همسر نازا، نشانه‌ی منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا» 🔹عبادت زمانی ارزش دارد كه دائمی باشد، نه مقطعی و موسمی. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۱۰ وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَـوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ  و هر آینه به موسي [نيز همچون تو] کتاب [تورات] داديم، پس در [پيروي جدّي از] آن اختلاف پديد آمد، و اگر نبود کلمه‌اي ۱۲۰ [=عامل موثری؛ در به تعويق انداختن بازتاب اعمال سوء در دنيا] که از جانب پروردگارت [بر نظام عکس‌العمل طبيعي اعمال] پيشي گرفته است، ميان آنها [بي درنگ] داوري مي‌شد [=به کيفر خلاف‌شان مي‌رسيدند] و با اين حال آنها دربارة آن [دامنگير شدن عقوبت اختلافشان در قيامت] در ترديد و بدگماني‌اند.  __ ۱۲۰- معناي «کلمه»، به طور کلي، عامل مؤثر است. کلمه از ريشه «کـَلمْ»، در اصل به معناي تأثير است و از اين روي به زخم ناشي از تأثير شمشير و نيزه، کـَلمْ و سخني که در شنونده تأثير مي‌گذارد کلام مي‌گويند. در قرآن حضرت عيسي را کلمه خدا [کلمة من الله] ناميده است، زيرا مادرش مريم تحت تأثير القاي نيروي فرشته‌اي حامله شد و اين فرزند تأثيري عظيم در تاريخ بني‌اسرائيل گذاشت. خداوند ابراهيم(ع) را نيز با «کلماتي» مبتلا ساخت. «کلمات الله» آثار تحقق يافته اراده و امر خدا در آفرينش جهان هستي است. هود : ۱۱۲ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ  پس [با توجه به تجربه موسي و بني‌اسرائيل] آنگونه که فرمان يافته‌اي [در برابر مشکلات رسالت، هم خودت] استقامت بورز، و [هم] کساني که با تو [به راه حق] بازگشته‌اند. و [از ضوابط و مقررات حق] سرکشي نکنيد که مسلماً او بر آنچه مي‌کنيد بيناست. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 104 سوره صفحه_51 ⭕️ و از در 🔶إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْـلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(19 آل عمران) همانا دين [پذيرفته شده در] نزد خدا، اسلام [=تسليم حق بودن] است و كساني كه كتاب [آسماني] به آنها داده شده، [در پذيرش پيامبر اسلام] اختلاف نكردند، مگر پس از آنكه علم بر آنها حاصل شد [=با وجود آگاهي اختلاف كردند]، به سبب خوي برتري‌طلبي كه ميانشان بود و آن كس كه [با سركشي و اختلاف] به آيات خدا [مبني بر اتّحاد و تسليم به حق] كفر ورزد، پس [بداند كه] خدا مسلماً سريع‌الحساب است. __ 🔸فرمود ﴿فَمَا اخْتَلَفُواْ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْم﴾ اين ناظر به توده مردم نيست اين ناظر به است.اختلاف در كتاب از توده مردم نيست هر گونه اختلافي كه در مسائل ديني پديد بيايد مسئول مستقيمش يعني علماي دين‌اند اگر آنها اختلاف نمي‌كردند توده مردم در تفسير تورات در تفسير انجيل و مانند آن اختلافي نداشتند 🖊ايت اله جوادي املي 🔶 آيات بسياري در قرآن در مورد اختلافات قوم بني‌اسرائيل پس از نجات از شرّ فرعون سخن گفته و تأکيد کرده است که اين اختلافات نه از سر ناآگاهي و بي‌خبري نسبت به شريعت و تورات، بلکه اتفاقاً پس از علم و آگاهي به خاطر خوي « »، يعني و رقابت بر سر مال و موقعيت بوده است. ❓اين سؤال در اين زمان، به خصوص براي ملت ما پس از تجربه انقلاب و عملکرد برخي به قدرت تكيه كرده همواره مطرح مي‌شود که چگونه ممکن است کساني يک عمر درس دين خوانده‌اند، آنچه را تبليغ کرده‌اند به راحتي قرباني منافع دنيايي‌شان کنند!؟ 👈اكثر مردم چنين مي‌پندارند که دين همچون فيزيک و شيمي و تاريخ و جغرافياست که دانستنش الزاماً پايبندي به دنبال مي‌آورد، آنها با اين پندار عملا گرايش انسان به خير و شرّ و جاذبه دوگانه رحمن و شيطان را ناديده مي‌گيرند. در حالي كه دين قانوني الهي بيش نيست که همچون قوانين بشري، دوطرفه بوده و تنها با تمكين به اصول آن تأثير مي‌کند. 🔶 - اين آيه كفر به آيات و ايجاد اختلاف را به يهود نسبت داده كه توده‌هاي بي‌خبر را به دنبال خود مي‌كشيدند و به دليل رقابت‌هاي ميان خود و يا پيروان ساير شريعت‌ها، منشأ اختلاف و درگيري مي‌شدند. كفر به آيات الله، همان ناديده گرفتن و عمل نكردن به آياتي است كه بر تسليم به خدا، ترك خودخواهي‌ها و زياده‌طلبي‌ها و حرص و حسد توصيه مي‌كنند 🌸🍃 تفسير بازرگان 1⃣- سرچشمه‌ى بعضى از اختلافات مذهبى، حسادت‌ها و ظلم‌هاست؛ نه جهل و بى‌خبرى. 2⃣- حسد، زمينه‌ى كفر است. «بَغْياً ... وَ مَنْ يَكْفُرْ» 3⃣- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمى‌گردند. «أُوتُوا الْكِتابَ، جاءَهُمُ الْعِلْمُ، مَنْ يَكْفُرْ» 📚تفسیر نور قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️‍ نگرانی از و دگم اندیشی و از توسعه اسلام در دنیا 🌹بمناسبت دوم ابان سالروز تولد محمدحسين بهشتي ✅️آیت الله بهشتی درباره “معرفت دینی” و “فقه” باورهایی دارد که اگر در “حوزه علمیه” نظریه پردازی شود و در “حکم رانی دینی” به اجراء گذاشته شود هیچ گاه ما چنین مشکلاتی که الان با آن مواجهیم ، مواجه نبودیم . ✅️ ما در “نداشتنِ” مانند شهید بهشتی اشتباه کردیم و گمان کردیم مانند بهشتی داریم و در پی بازشناسی آن شخصیت منحصر و تولید شخصیت هایی مانند او کم کاری کردیم و امروز مغبون هستیم! 💫در سوره رعد آمده ؛ ما از اطراف زمین کم می‌کنیم. امام صادق(ع) می‌فرمایند معنای آیه در مورد از دست دادن یک است. نتیجه میگیریم ؛ «دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛ از شعارهایی که واقعا شعار بود و یک درصد هم واقعیت در آن نیست. یک بهشتی هم نداریم تا چه رسد به «پر از بهشتی» 🔹️ شهید بهشتی به هر عنوان “ ” را باطل میدانست و بر این باور بود ؛ “اگر بخواهید مسلمان زیستن را تحمیل کنید مردم بر علیه این تحمیل میکنند‌.” 🔹️ آیت الله بهشتی برای اجتهاد و بعد مرجعیت فقه و معرفت فقهی کافی نمیدانست و تصریح می کرد؛ “شناخت فقه؛ نیست ، اجتهاد بر اساس « » است.” 🔹️ وی به نزدیکی رفتاری و اخلاقیِ عالمان و فقیهان به رفتار و سخت نگران بود و مرید و را دریچه ورودی به طاغوت و طغیان دانسته و بر این باور بود ؛ 🔻🔻«کار عالم دین و نیست». و به صراحت نوشت ؛ ❌❌«عالمان دین به طاغوت‌ها خیلی نزدیکترند تا به انسان‌های روشن و سازنده! چون مردم ما . 👈👈ما باید مردم را بیدار و از طاغوت‌پروری جدا کنیم». 🔹️ آیت الله بهشتی در عین روحیه تعبدی که به احکام قطعی دین داشت و چه بسا خود او بشخصه احتیاطات دینی را ارج می نهاد ، اما از دامن گیر شدنِ جامعه به و اعلام پشت سر همِ ، حرام ، حرام .. سخت نگران بود چون رواج احتیاطات در جامعه را باعث بی دینی جامعه میدانست ↩️و اینکه بعضی فکر می‌کنند اگر احتیاطات فقه را زیاد و مردم را مکلف کنند، سطح دینداری جامعه بالا رفته باشد را بکلی قبول نداشت. حرف آقای بهشتی این است ؛ 🔻“اگر شما غیرضروری را به جامعه تزریق کردید، این جامعه به گرایش پیدا میکنند. علمای یهود یک سلسله داشتند که از آن خشونت و خشکی ایجاد شد.” 🔹️ عالم دینی به فراگرفتن چهار مسئله حلال و حرام و دانستن مقداری قرآن و حدیث نیست ، عالم دینی و خصوصا فقیهان موظف به توسعه اندیشه و توسعه آگاهی پیرامون خود است . او که بخشی از دنیای غرب را دیده بود ، خرسند بود که ظرفیت توسعه دینی اسلام در دنیا بیش از مسیحیت وجود دارد و در این رابطه تصریح می نمود ؛ 👈 “توسعه به اعتراف کلیسا طبیعی‌ترین توسعه دینی در دنیا است” در اینجاست که اگر عالمان دینی همراه با این در جهان امروز نباشند ، حتما بیرون از منظومه فکری دنیای اسلام قرار گرفته و دیگرانی که شرائط لازم برای رهبری جهان اسلام را ندارند پیش قدم میشوند 🎙استاد هادي سروش قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 25 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5821283177032849829.mp3
3.35M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 قالَ رَبُّکِ هَوَ عَلَیَّ هَیِّن.... 🌱 پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است. مریم/21 👌سوره مریم را که باز می کنی،دنیایی سراسر شگفتی را می بینی... از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی،تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره و ... 👈اما نکته ی جالب اینجاست... 🔹که خداوند می فرماید کارهایی که درنزد شما غیر ممکن است ومشکل بزرگ و لاینحل برایتان به حساب می آید ،این کارها نزد من بسیار آسان است. یعنی خداوند شگفت انگیزترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود می داند 🔹و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار می کند. تا همواره به من و تو اطمینان دهد که آن چه ما سخت و دشوار و محال می پنداریم نزد خداوند سختی و دشواری ندارد. 👈 پس به قدرتش اعتماد کن بر او توکل کن و قدم در مسیرش بگذار... 📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! 💠وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25/ مریم) 🌱تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. 🔷✨این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته می‌شود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید به او گفته می‌شود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو می‌ریزد. 🔷✨نکته قابل توجه در این داستان                          👈  برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه می‌کند؛ بی شک ریختن آن‌ها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما می‌آموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود. کمک‌های ویژه و امدادهای غیبی الهی که از مسیر غیر عادی و ناشناخته نصیب برخی می‌شود حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا می‌تواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد. 🔷✨انسان باید بداند که این عنایت‌ها به مانند سایر اموری که از خداوند متعال صادر می‌شود تحت مدیریت حکمت الهی قرار دارند و هر کجا که حکمتش اقتضاء کند انسان را به امداد غیبی یاری می‌کند. 📚سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۶-۱۱۳ سوره هود از تفسیر نور ۱- هرگونه تمایل واعتماد به ستمگران داخلی وخارجی،ممنوع است. «لا تَرْکَنُوا» (ستمگران، لایق پیروی و رهبری نیستند) ۲- تکیه بر ستمگران،گناه کبیره است.(هر گناهی که قرآن درباره ی آن وعده ی آتش داده،گناه کبیره است) لا تَرْکَنُوا ... فَتَمَسَّکُمُ النّارُ ۳- به جای تمسّک به ظالم،به خدا توکّل کنیم. «وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ» ۴- رهبر باید الگوی مردم باشد. فَاسْتَقِمْ ... أَقِمِ ... ۵- نماز را باید با شرایط و آداب کامل بجای آورد.در کلمه ی«اقامه»،معنای کمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاهَ» ۶- نماز،قوّت قلب مؤمنان است.چون در آیات گذشته،فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و این امور نیاز به روحیّه ی بالا دارد،لذا در این آیه،خداوند امر به تقویت روح با اهرم نماز می فرماید. فَاسْتَقِمْ ... وَ أَقِمِ الصَّلاهَ ۷- نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَیِ النَّهارِ» ۸- نماز،روشن ترین نمونه ی کار نیک است. أَقِمِ ... إِنَّ الْحَسَناتِ ... ۹- اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» ۱۰- دستور به نماز،روشن ترین پند خداست. «ذلِکَ ذِکْری» (نماز،ذکر الهی است) ۱۱- همه ی افراد از تذکّرات الهی،بهره مند نمی شوند. «ذِکْری لِلذّاکِرِینَ» ۱۲- برپایی واقامه ی نماز،پشتکار وحوصله می خواهد «أَقِمِ الصَّلاهَ ،وَ اصْبِرْ» ۱۳- در همه ی زمان ها،افراد بی تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعی،محکوم و مورد انتقادند. فَلَوْ لا کانَ مِنَ الْقُرُونِ ... ۱۴- بیشترین مسئولیّت در نهی از منکر،بر عهده ی صاحبان علم و قدرت است. «أُولُوا بَقِیَّهٍ» ۱۵- در هر جامعه ای،افراد مصلح و دلسوز در اقلیّت هستند. «إِلاّ قَلِیلاً» ۱۶- رمز سقوط امّت های پیشین،بی تفاوتی و ترک نهی از منکر بوده است. «إِلاّ قَلِیلاً مِمَّنْ أَنْجَیْنا» ۱۷- نتیجه ی دلسوزی مصلحین و اصلاح جامعه،نجات از قهر الهی است. «أَنْجَیْنا» ۱۸- ظلم،عیّاشی و جرم،اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاکت اند. «ظَلَمُوا، أُتْرِفُوا ، مُجْرِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 105 سوره صفحه_51 ⭕️ ، هم ردیف ♦️إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (ال عمران:21) بي‌گمان كساني كه به آيات خدا كفر مي‌ورزند و پيامبران را بي هيچ حقّي مي‌كُشند و [نيز] كساني از مردم را كه نداي قسط [=عدالت اجتماعي و رهايي از ظلم ] سر مي‌دهند مي‌كُشند، آنها را به عذابي دردناك بشارت ده! _ -🍂👈 در 6 مورد به از سوي ستمگراني از اشاره كرده است، هرچند نامي از آن پيامبران را به ميان نياورده، ولي و در تواريخ ذكر شده است. مضارع آمدن افعال «يَكْفُرُونَ» و «يَقْتُلُونَ» دلالت بر و ادامة آن مي‌كند. كفر دائمي به آيات، همان انكار ارزش‌هاي اخلاقي و حقوق مردم است كه به تدريج نفوس طغيانگر را به تجاوز و تعدّي به ديگران مي‌كشاند. چنين سركشاني اگر به قدرت برسند، اولين اقدامشان كشتن پيام‌آوران الهي است كه دعوتشان به پيروي از كتاب خدا را در تضاد با منافع و سياست‌هاي سلطه‌گرانة خود مي‌بينند. نكره آمدن «بِغَيْرِ حَقٍّ» به جاي بغيرالحق، آن را با هر توجيه مردم فريبي مي‌رساند. 🌱🍃- امرین به قسط ، يا از پيروان همان پيامبران هستند كه پيام عدالت‌طلبانة آنان را در عصرها و نسل‌هاي بعد به مردم منتقل مي‌كنند، و يا از هر گروه و آئيني كه نداي عدالت ‌خواهي و مبارزه با مفاسد اجتماعي و اختلاف طبقاتي سر مي‌دهند . آنچنان كه در جنبش‌هاي آزاديخواهانه و عدالت طلب كشورهاي مختلف جهان شاهد هستيم. 👈در آیه و دعوت کنندگان به معروف و حق در ردیف شمرده شده اند، ⭕️و کفر به خداوند، کشتن پیامبران و کشتن این گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسأله بسط ، روشن مى سازد. ♨️از آیه بعد شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى شود; زیرا سابقاً گفته ایم حَبْط درباره همه گناهان نیست بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان مى برد و از همه گذشته، نفى شفاعت از این اشخاص، نشانه دیگرى بر شدت گناه آنها است. 📚💫تفسیر نمونه و بازرگان قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ 🛑قسمت چهاردهم : ⭕️نمونه اي از : 🔻﴿قَدْ نَري‌ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُون﴾ 💫آیه صد و چهل و چهارم سوره بقره 🔻بعد از اینکه پیامبر اسلام (ص) به رسالت مبعوث شد، در مقابل دو تعصّب جاهلانه قرار گرفت: تعصّب اول از ناحیه بود، می‌گفتند چرا ما بیت المقدس باشد؟ بیت المقدس قبله یهود و نصاری است؛ این تعصّب جاهلی در میان مسلمانان تحقق پیدا کرده بود که از نظر منطقی و شرعی درست نبود، با این حال تا سیزده سال قبله مسلمانان بیت المقدس بود. دوم مربوط به و بود که می‌گفتند قبله باید بیت المقدس باشد و شما مسلمانان نیز باید پیرو ما باشید. خداوند متعال هم تعصّب مسلمانان را به هم زد، لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) سیزده سال به سمت بیت المقدس نماز می‌خواند و بدینوسیله با تعصّب مسلمانان مقابله کرد. بعد از سیزده سال با تعصّب یهود و نصاری مقابله کرد و کعبه را قبله مسلمانان قرار داد و بدین صورت به یهود و نصاری فهماند که فکر نکنید همه باید پیرو شما باشند؛ هرچه خداوند دستور دهد، باید عمل کنید نه آنچه که خواسته و میل شماست. 💫پیامبر (ص) در کشاکش خواسته‌های دو طرف بود؛ یهودی‌ها می‌خواستند، قبله بیت المقدس باشد و مسلمانان می‌خواستند کعبه قبله باشد، پیامبر (ص) هم اطلاع داشت که باید تغییری انجام شود، به آسمان نگاه می‌کرد و منتظر دستور خداوند بود که جبرئیل نازل شود و دستور خدا را بیان کند. 💫خداوند متعال خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: به تحقیق ما می‌بینیم که تو مدام به آسمان نگاه می‌کنی. ﴿فَلَنُوَلِّيَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها﴾ جبرئیل نازل شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به طرف کعبه برگرداند. 🔻کنار گذاشتن : 👈👈ما باید از تجربیات خوب دیگران استفاده کنیم و نباید تعصب جاهلی داشته باشیم، تعصبات باطل را باید کنار گذاشت. گاهی مسلمانان تعصبات باطلی داشتند ولی خداوند به واسطه پیامبر(ص) با این تعصبات خشک بی منطق مبارزه می‌کند. 🎙ايت الله فقيهي تفسير سوره بقره ♦♦گاه تعصب ها و هوای نفس جلوی چشم و عقل انسان را می گیرد به طوری که انسان تصور می کند مؤمن است ولی در واقع مشرک می باشد، تصور می کند هدایت یافته است در حالی که گمراه است و یا تصور می کند از مقربان درگاه خداست در حالی که از مطرودین می باشد. معرفت و شناخت حجاب هایی دارد و از آن حجاب ها، کورکورانه و هوای نفس است. این دو امر موجب می شود که واقع کاملا وارونه به انسان نشان داده شود. گاه این تعصب به انسان می گوید که در زنان و کودکان بی گناه را بکشد و خودش را نیز به کشتن بدهد و وقتی می میرد در آغوش پیامبر می باشد. 👈👈 این تعصب به او اجازه نمی دهد که واقعیت را درک کند و بداند انسان های بیگناه هرگز در اسلام مأمور به نبوده است. تعصب نیز از شاخه های حب ذات است فرد که به خودش و به پدران و آئین و قومش علاقه دارد تعصبانه به این امر می نگرد و از واقعیت دور می ماند. درس خارج فقه ایت اله مکارم شیرازی پایان قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 يَا ابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، يَا ابْنَ مَنْ هُوَ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَى اللّٰهِ عَلِيٌّ حَكِيمٌ، يَا ابْنَ الْآياتِ وَالْبَيِّناتِ، يَا  ابْنَ الْبَراهِينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ،  يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ، يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ، يَا ابْنَ طٰهٰ وَالْمُحْكَماتِ ای فرزند راه مستقیم، ای فرزند خبر بزرگ، ای فرزند کسی که در امّ الکتاب، نزد خدا، والا و حکیم است، ای فرزند آیات و نشانه‌ها، ای فرزند دلیل‌های آشکار، ای فرزند برهان‌های نمایان، ای فرزند حجّت‌های رسا، ای فرزند نعمت‌های کامل، ای فرزند طه و آیات محکم 💫فرازی از دعای ندبه @qurabpuyan