#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_329
❇️نمونه های از #نصرت_انبیاء در قرآن :حضرت #یونس علیه السلام
💠وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ «87»
🌱و ذوالنون (يونس را به ياد آور) آن هنگام كه خشمگين (و با قهر از ميان مردم بيرون) رفت و گمان كرد كه (آسوده شد و) ما بر او تنگ نخواهيم گرفت، (امّا همين كه در كام نهنگ فرو رفت و سبب آن را دانست) پس در آن تاريكيها ندا داد كه (خداوندا!) جز تو معبودى نيست، تو پاك و منزهى (و) همانا من از ستمكاران بودم (و نمىبايست مردم را بخاطر سرسختىشان رها كرده و تنها بگذارم).
💠فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ «88»انبباء
🌱پس (دعاى) او را اجابت كرديم و او را از آن اندوه نجات داديم و ما اين چنين، مؤمنان را نجات مى دهيم.
🔹در بيان تاريخ، هميشه از شيرينىها و موفّقيّتها سخن نگوييم، بلكه به حوادث تلخ و شكستها نيز اشاره كنيم. «وَ ذَا النُّونِ»
🔹اگر حركتها و حبّ و بغضها به فرمان خداوند و مرضى خاطر او نباشد، نتيجه مطلوب را در پى نخواهد داشت. «ذَهَبَ مُغاضِباً- إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
🔹دعايى كه در آن، اقرار به توحيد، تنزيه پروردگار و اعتراف به خطا و اشتباه و گناه باشد، مستجاب است. سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ ... فَاسْتَجَبْنا
🔹تنزيه خداوند و اقرار به گناه، رمز نجات از مصائب و محروميّتهاست. سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ ... فَاسْتَجَبْنا
🔹تنها راه نجات، خواست و ارادهى الهى است. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ»
🔹داستانهاى قرآن، يك واقعهى تمام شده نيست، يك جريان و سنّت دائمى است. «كَذلِكَ»
🔹نجات اهل ايمان، يك سنّت و قانون خداوند است. «كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ»
🔹هر كس اين ذكر را با آن حال بگويد نجات مىيابد. إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا ... كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_329
❇️دعای مستجاب #زكرياع
💠"وَ زَڪرِیّا إِذْ نادے رَبَّهُ رَبِّ لاتَذَرْنِے فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِیـنَ" (89انبیاء)
🌱و زڪریا را (به یاد آور) در آن هنگام که پروردگارش را خواند (و عرض کرد): پروردگار من! مرا تنها مگذار (و فرزند برومندى به من عطا ڪن); و تو بهترین وارثانے !
💠"فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیے وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ ڪانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ ڪانُوا لَنا خاشِعِیـنَ" (90انبیاء)
🌱ما هم دعاے او را پذیرفتیم، و یحیے را به او بخشیدیم; و همسرش را (که نازا بود) برایش آماده (باردارے) ڪردیم; چرا ڪه آنان (خاندانے بودند ڪه) همواره در ڪارهاى خیر به سرعت اقدام مى ڪردند; و در حال بیم و امید ما را مے خواندند; و پیوسته براے ما (خاضع و) خاشع بودند.
🔹در آیات 89 و 90 سوره انبیاء آداب دعا ڪردن از زبان حضرت ذڪریا (ع) اینچنین بیان شده است؛
🔹حضرت زڪریا(ع) تقاضاےفرزند صالح و برومندے ڪرد، و با دعاے که توأم با نهایت ادب بود خدا را خواند.
نخست از ربّ شروع ڪرد، همان پروردگارے ڪه از نخستین لحظات زندگے لطفش شامل انسان مےشود.
جزتو پیش ڪه برآرد بنده دست؟
هم دعا و هم اجابت از تو هست
هم از اول میدهے میل دعا
تو دهےآخر دعاها را جزا
اول و آخر تویے، ما در میان
هیچ هیچے که نیاید در بیان
"مولانا"
🔷این ایات به سه قسمت از صفات برجسته این خانواده اشاره ڪرده؛
🔹آنها در انجام ڪارهاى خیر، سرعت مى کردند (إِنَّهُمْ کانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ).
🔹آنها به خاطر عشق به طاعت و وحشت از گناه، در همه حال ما را مے خوانند (وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً).
🔹آنها همواره در برابر ما خشوع داشتند (خضوعے آمیخته با ادب و احترام و ترس آمیخته با احساس مسئولیت) (وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ).
👌ذکر این صفات سه گانه ممکن است اشاره به این باشد که آنها به هنگام رسیدن به نعمت، گرفتار غفلت ها و غرورهائى که دامن افراد کم ظرفیت و ضعیف الایمان را به هنگام وصول به نعما می گیرد نمی شدند.
👈 ودر نهایت خداوند این دعاى خالص و سرشار از عشق به حقیقت را اجابت کرد، و خواسته او را تحقق بخشید، آن چنان که مى فرماید: ما دعوت او را اجابت کردیم و یحیى را به او بخشیدیم (فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى).
📚برگرفته کانال نکات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹ادامه نکات سوره قدر
۲- آیه دوم و استفاده از جمله و ماادراک لیله القدر : همانگونه که در کاربردهای قبلی عبارت"و ما اداراک" مشاهده شد، بر ناشناخته بودن و عدم قابلیت فهم و درک کامل آن توسط انسانها دلالت دارد و جز مقداری که توسط وحی اعلام شده، اطلاعات بیشتری از آنها نداریم. لیله القدر نیز همین گونه است.
۳- روح چیست؟ در سوره اسراء، روح، امری از جانب خدا معرفی شد که متفاوت از فرشتگان و نیز تصور رایج یعنی روح انسان است و علم انسانها درباره آن نیز کم است. قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا. در سوره غافر هم از القای روح به رسولان الهی صحبت شده است. یلقی الروح من امره علی من یشاء من عباده لینذر یوم التلاق و نیز در سوره شوری راجع به رسالت پیامبر اسلام ص: وکذلک اوحینا الیک روحا من امرنا. در ماجرای خلقت ادم و عیسی هم از روح صحبت شده است: نفخت فیه من روحی، فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا، فنفخنا فیه من روحنا، به نظر میرسد روح مامور و مجرای تحقق اوامر خاص الهی است.
۴- ملائکه در قرآن بعنوان فرستادگان و ماموران خداوند معرفی شده اند. از جمله کارهایی که در قرآن به انها نسبت داده شده است عبارتست از: توفی نفس (قبض روح) انسانها، فرستادگان خدا در ابلاغ پیام خدا به انسانها مثلا حضرت ابراهیم، حضرت لوط، زکریا و حضرت مریم، یاری دهندگان مومنان ، فرشتگان موکل و محافظ هر انسان، متولیان تحولات قیامتی و نیز مراقبان دوزخ، و ...
۵- کاربرد توام ملایکه و روح در سوره های دیگر چنین است: یوم یقوم الروح و الملائکه صفا سوره نبا، ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ان انذروا، سوره نحل، (که در مقایسه با ایه سوره غافر مشخص میشود در القای روح بر رسولان، ملائکه هم همراهی میکنند. همچنین نشان دهنده غلبه و برتری و ارحجیت روح بر ملایکه است. شاید بتوان گفت روح نقشی مشابه اتاق فرمان یا سیستم کنترل یا مدیر فرشتگان است.) نکته قابل تامل آنکه علیرغم کاربرد ملائکه بصورت جمع، روح همواره بصورت مفرد آمده است.
۶- در تمام سوره های قرآن همواره از نزول و ارسال ملائکه و روح صحبت شده است. سوره معارج، تنها سوره ایست که به عروج و بازگشت ملایکه و روح به سمت خداوند در روز قیامت اشاره دارد که شاید حاکی از استمرار کار این کارگزاران خداوند در زمین و اتمام کار انها در دنیای فعلی با آغاز قیامت باشد.
۷- در نزول ملایکه و روح از آسمان به زمین،چه اتفاقی رخ میدهد؟ "کل امر" شامل چیست؟
در آیه ۵ سوره سجده، خدا به تدبیر امور و شئون خلقت از اسمان تا زمین اشاره میکند: یدبر الامر من السماء الی الارض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون که در مقایسه با آیات سوره قدر و معارج میتوان گفت نزول روح و ملائکه به زمین، در راستای تدبیر و پشت سرهم چیدن امور آفرینش توسط خداوند است که تا روز قیامت استمرار دارد. در آیه اخر سوره طلاق نیز فرموده الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی قدیر. در اینجا نیز نزول امر آسمانها و زمین از مظاهر قدرت خداوند دانسته شده که با توجه به ایات قبلی، این نزول امر توسط فرشتگان و روح انجام میشود.
ادامه دارد....
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 127
سوره #ال_عمران صفحه_58
⭕️ نکوهش فراد و رسانههايي كه سعي در #خودي و #غيرخودیهای كاذب و ظالمانه دارند
🔻 وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
«75»/آلعمران
🌱و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسيارى امين گردانى، به تو باز مىگرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دينارى امين گردانى، آن را به تو برنمىگرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بايستى، اين (خيانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّيّين (غير اهل كتاب) هرچه كنيم بر ما گناهى نيست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خدا دروغ مىبندند.
🔻خائنان و امینان- جمعی از یهود عقیده داشتند که مسؤول حفظ امانتهای دیگران نیستند، منطق آنها این بود که میگفتند ما اهل کتابیم! و پیامبر الهی و کتاب آسمانی او در میان ما بوده است، ولی در مقابل اینها گروهی از آنان خود را موظف به پرداخت حقوق دیگران میدانستند.
در این آیه قرآن به هر دو گروه اشاره کرده حق هر کدام را ادا میکند.
👈 به این ترتیب قرآن مجید به خاطر غلط کاری گروهی از آنها، همه آنها را محکوم نمیکند و این یک درس مهم اخلاقی به همه مسلمین است.
🔷ضمنا نشان میدهد آن گروهی که خود را در تصرف و غصب اموال دیگران مجاز و مأذون میدانستند هیچ منطقی جز منطق زور و سلطه را پذیرا نیستند
سپس در ادامه آیه منطق این گروه را در مورد غصب اموال دیگران بیان میکند، میفرماید:
👈«این به خاطر آن است که آنها میگویند ما در برابر «امّیّین» (غیر اهل کتاب) مسؤول نیستیم»
آری! آنها با این خود برتربینی و امتیاز دروغین به خود حق میدادند که اموال دیگران را به هر اسم و عنوان تملک کنند، و این منطق از اصل خیانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناکتر بود.
قرآن مجید در پاسخ آنها در پایان همین آیه با صراحت میگوید: «آنها به خدا دروغ میبندند در حالی که میدانند»
👈 آنها به خوبی میدانستند که در کتب آسمانیشان به هیچ وجه اجازه خیانت در امانتهای دیگران به آنان داده نشده، در حالی که آنها برای توجیه اعمال ننگین خویش چنین دروغهایی را میساختند و به خدا نسبت میدادند.
📚تفسير نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢 #قرآن به #عقل، بهاي زيادي داده است. #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند
#علامه_طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته میشود اما #تفسیر و #فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند.
اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است.
«و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است
👈👈و اگر جامعه قائم بالعقل شد، #جامعه_عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد.
🟢 قرآن به #عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند.
🔻 اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج میکردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟
♦♦ نکته این مطلب این است که #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانهای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند.
اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد
#عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از قوم یعقلون است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند.
قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست.
📗 قرآن کریم شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد.
بسیاری از آیات قرآن پاسخ به شبهاتی هستند که مادیون مطرح کردند و آن #شبهات امروز نیز مطرح میشوند
لذا ما باید به قرآن مسلط شویم تا بتوانیم آن شبهات را پاسخ دهیم.
🎙از سخنان ايت اله جوادي املي در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲اللّهم اجعل القرآنَ لنا فی الدّنیا قریناً
🌸و فی القبر مونساً و أنیساً
🌸و فی الآخرةِ شافعاً و شفیعاً
@quranpuyan