💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 1 تا 10
📄#صفحـہ_350
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_350
❇️#افراط و #تفريط در اجرای #حد ممنوع!
💠الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۲/نور)
📚هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند.
🔹بدون شك مسائل انسانی و عاطفی ايجاب میكند كه حد اكثر كوشش به عمل آيد كه هيچ فرد بيگناهی گرفتار كيفر نگردد، و نيز تا آنجا كه احكام الهی اجازه عفو و گذشت را میدهد عفو و گذشت شود، ولی بعد از ثبوت جرم و مسلم شدن حد بايد قاطعيت به خرج داد و از احساسات كاذب و عواطف دروغين كه برای نظام جامعه زيانبخش است بپرهيزند.
🔹مخصوصا در آيه مورد بحث تعبير به" فِي دِينِ اللَّـهِ" شده، يعنی هنگامی كه حكم، حكم خدا است كسی نمیتواند بر خداوند رحمان و رحيم پيشی گيرد.
🔹در اينجا از غلبه احساسات محبت آميز نهی شده، زيرا اكثريت مردم دارای چنين حالتی هستند و احتمال غلبه احساسات محبت آميز بر آنها بيشتر است، ولی نمیتوان انكار كرد كه اقليتی وجود دارند كه طرفدار خشونت بيشتری میباشند، اين گروه نيز- همانگونه كه سابقا اشاره كرديم- از مسير حكم الهی منحرفند و بايد احساسات خود را كنترل كنند، و بر خداوند پيشی نگيرند كه آن نيز مجازات شديد دارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_350
❇️شرط مهم قبولی #توبه
💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵/نور)
🌱مگر كسانی كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآيند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.
🔹بارها گفتهايم توبه تنها استغفار يا ندامت از گذشته، و حتی تصميم نسبت به ترك در آينده نيست، بلكه علاوه بر همه اينها شخص گنهكار بايد در مقام جبران بر آيد.
🔹اگر واقعا حيثيت زن يا مرد پاكدامن را لكهدار ساخته برای قبولی توبه خود بايد سخنان خويش را در برابر تمام كسانی كه اين تهمت را از او شنيدهاند تكذيب كنند و به اصطلاح اعاده حيثيت نمايند.
🔹جمله" وَ أَصْلَحُوا" بعد از ذكر جمله" تابوا" اشاره به همين حقيقت است، كه بايد اين گونه اشخاص از گناه خود توبه كنند و در مقام اصلاح فسادی كه مرتكب شدهاند بر آيند.
🔹اين صحيح نيست كه يك نفر در ملاء عام (يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی) ديگری را به دروغ متهم كند و بعد در خانه خلوت استغفار نموده از پيشگاه خدا تقاضای عفو نمايد، هرگز خداوند چنين توبهای را قبول نخواهد كرد.
لذا در چند حديث از پيشوايان اسلام نقل شده در جواب اين سؤال كه" آيا آنها كه تهمت ناموسی میزنند بعد از اجرای حد شرعی و بعد از توبه، شهادتشان قبول میشود يا نه؟ فرمودند:" آری" و هنگامی كه سؤال كردند توبه او چگونه است فرمودند: نزد امام (يا قاضی) میآيد و میگويد:" من به فلان كس تهمت زدم و از آنچه گفتهام توبه میكنم".
🔹در دين الهی، حتّی گنهكاران به بن بست نمیرسند. «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا»
🔹توبه، بايد با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نيك همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا
📚تفاسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ؟
اگر مخاطب این آیه شخص رسول اکرم «ص» باشد ظاهر این است که استفهام «ما ادراک» براى تعظیم و بزرگداشت، لیلة القدر است، زیرا کسى که قرآن به قلبش نازل شده و روحش محل لیلة القدر بوده، نباید حقیقت آن برایش مجهول باشد. و اگر مخاطب هر شخص قابل خطاب باشد، استفهام انکارى و مشعر بر مجهول بودن لیلة القدر براى مخاطبین است، زیرا حقیقت آن برتر از ادراک عموم میباشد.
از لغت قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین قدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة القدر باید راجع و مربوط به یک حادثه روحى و انسانى باشد. شاید بر خلاف آنکه ظرف پیش از مظروف وجود دارد، لیلة- القدر با نزول قرآن، همان در ظرف قلب پیمبر اکرم «ص»، پدید آمده است. ولى ظاهر آیه که از نزول قرآن در شب قدر خبر میدهد و همچنین صریح بعضى از روایات ما همین است که پیش از نزول قرآن لیلة القدرى بوده، هم چنان که پیش از نزول قرآن ماه رمضان بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ». و نیز بعد از نزول قرآن و براى همیشه خواهد بود. و یکى از ادله محکمى که در روایات ما براى وجوب بودن امام و حجت در هر زمان آمده همین بقاء لیلة القدر است، زیرا تقدیر و تفسیر امور در لیلة القدر باید به امام نازل شود و در زمینه روحى او تحقق یابد.
در ابواب وجوب حجت اصول کافى روایاتى از ائمه طاهرین علیهم السلام نقل شده که مبین وجود و بقاء لیلة القدر از آغاز بعثت پیمبران تا آخر دنیا است.
📚پرتوی از قرآن
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 145
سوره #ال_عمران صفحه_63
⭕️#روسياهي و #روسفيدي #اشخاص و اقوام در اثر #تفرقه و #كفر
🔸يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ ال عمران/106
🌱روزي كه رويهايي [به خاطر رويكرد به وحدت در اختلافات] سپيد، و روييهايي [به خاطر رويكرد به تفرقه و اختلاف] سيه گردد. اما كساني كه سيهروي شدهاند، [شايسته اين نداي غيبياند كه] آيا پس از ايمانتان [با دامن زدن مشركانه به اختلافات] كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر آنچه پيوسته كفر ميورزيديد.
💫به دنبال هشداری که در آیات سابق در باره #تفرقه و #نفاق و بازگشت به آثار دوران #کفر و #جاهلیت داده شد در این آیه و آیه بعد به نتایج نهایی آن اشاره میکند که چگونه کفر موجب رو سیاهی و اسلام، و ایمان موجب رو سفیدی است.
👈 منظور از وجوه در اين آيه، چهرهها، سران، رهبران و شخصيتهاي حق «وجيه المله» يا باطلي است كه مردمان را به وحدت و همدلي، يا تفرقه و اختلاف سوق ميدهند. هرچند تودههاي عادي مردم نيز در اين جهتگيريها و تخاصمات اجتماعي نقش دارند، ولي سهم پيشوايان جامعه [وُجُوهٌ] قابل مقايسه با نقش آنان نيست.
💫 اين #كفر پس از #ايمان، كه در آيات 86 و 90 نيز آمده است، دربارة عالمان بيعمل بنياسرائيل است كه به رغم آشنايي با ايمان و انبياء الهي، به خاطر منافع طبقاتي و تعصّبات مذهبي از پذيرش اسلام و نبوّت پيامبر امتناع ميورزيدند.
💫در #قرآن شانزده مرتبه كفرِ بعد از ايمان، دوبار كفرِ بعد از اسلام، سهبار گوساله پرستى بعد از خداپرستى، وبيست وهفت مرتبه انكار بعد از علم وبيّنه، مطرح شده كه همهى اين موارد نشاندهنده خطر ارتداد براى همه ما، وهشدارى جدّى است
💫آن «يوم» و اين «عذاب» البته ناظر به #قيامت است، اما مگر حساب دنيا از آخرت به كلي جداست و اين اشارات منحصر به عالمي ديگر است!؟ مگر تجربيات تاريخي بشر چهرهها و ملتهايي را نشان نميدهد كه با وحدت كلمه و اتحاد در نظر و عمل درخشيدند و نيز چهرهها و ملتهايي كه به راه تفرقه و اختلاف رفته و با روسياهي در تاريكي تاريخ گُم گشتند؟ چرا از اين تصاوير زنده و گويا و تابلوهاي نصب شده در تاريخ عبرت نگيريم و فراز و فرود و صعود و سقوط تمدّنها را در غروب تمدّن اسلامي، از اوج علم و هنر، و طلوع تمدّن غربي از قعر قرون وسطاي مسيحي، با محك وحدت و تفرقه مورد تأمل قرار ندهيم؟
📚تفاسير بازرگان ، نور و نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❌هشدار: #جعل_در_مناسبتهای_آئینی رو به گسترش است.
#دروغ در هرجا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ، رنگ دین زده شود، #حرمت آن قطعا بیشتر است.
✔️اگرچه اقامهٔ شعائر الهی و برپایی مجالس مذهبی اختصاص به زمان خاصی ندارد و سیرهٔ همیشگی عاشقان قرآن و عترت است، اما قطعا تشکیل اهمیت این محافل در یادبود سوگ و سرور آل الله ( علیهم السلام ) مؤکد است.
✔️ تعدادی از #مناسبت ها یی که اکنون مطرح است مستند محکم دارد و یا حداقل در برخی از روایات و کتب قدما به نحوی و لو در حد احتمال عنوان شده اند ، این گونه مناسبت ها از بحث من خارج است
🔻ولی بعضی از به اصطلاح مناسبت ها به هیچ وجه مدرکی و لو در حد یک قول ضعیف از مورخان قابل قبول ندارد و فقط توسط کمپانی و کارگاه #کاسبان_کاذب جعل شده است، و عجیب این است که گاهی گروهی پس از جعل دنبال #سندسازی هم هستند
✔️به عنوان نمونه «آن چه در صفحهٔ ۱۹۰ از کتاب #تقویم_الشیعه تألیف #خطیب_خاطی آمده و نیز #کمپانی_صادرات_دروغ در تهران به ترویج آن پرداخته مبنی بر اینکه روز دهم رجب سالروز میلاد حضرت #علی_اصغر (سلام الله علیه) است هیچ مستندی ندارد، چنانکه #شش_ماهه بودن آن شهید مظلوم نیز مدرک معتبری ندارد، و نمی تواند مبنای محاسبه برای به دست آوردن تاریخ تولد قرار گیرد.
🔻« #دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ #دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود .
#جعل_در_مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است.
♦حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام به صراحت عرض می کنم که مشخص کردن روزهایی به عنوان:
🥀رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
رحلت بانو #ام_البنین (سلام الله علیها)
تولد و رحلت حضرت #معصومه(سلام الله علیها)
رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)
تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) و….
🔻هیچ مدرک #تاریخی ندارد.
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
برگرفته از سايت انديشه ما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛