eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها سفارش به ترك ، كافی نيست، برای جوانان بايد اقدام كرد 💠وَ أَنْكِحُوا الْأَيامی‌ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ (۳۲/نور) 🌱‏پسران و دختران بی‌همسر و غلامان و كنيزان شايسته (ازدواج) خود را همسر دهيد. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نيازشان می‌گرداند و خداوند، گشايشگر داناست. 🔹خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بی‌همسر است. «وَ أَنْكِحُوا» 🔹ازدواج در اسلام، امری مقدّس و مورد تأكيد است. «وَ أَنْكِحُوا» 🔹لازم نيست خواستگاری، از طرف خاصّی باشد، هر يك از طرفين ازدواج می‌توانند پيشقدم شوند. «وَ أَنْكِحُوا» ‏ 🔹تنها سفارش به ترك نگاه حرام، كافی نيست، برای ازدواج جوانان بايد اقدام كرد. «يَغُضُّوا، يَغْضُضْنَ‌، أَنْكِحُوا» ‏ 🔹زنان بيوه را همسر دهيد. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامی‌» ( «ايامی»، شامل آنان نيز می‌شود.) ‏ 🔹اقدام جامعه برای عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقی است كه جوانان لاابالی و هرزه نيز خود را در مدار صالحان قرار دهند. وَ الصَّالِحِينَ‌ ... (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقی و مكتبی باشد.) ‏ 🔹در تأمين نيازهای جنسی، فرقی ميان انسان‌ها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «مِنْكُمْ‌، عِبادِكُمْ‌، إِمائِكُمْ» ‏ 🔹فقر، نبايد مانع اقدام در امر ازدواج شود. إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ ... ‏ 🔹در صورت فقر، به ازدواج اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغْنِهِمُ اللَّهُ» ‏ 🔹خداوند، تأمين زندگی عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسيله وسعت و بركت زندگی است. «يُغْنِهِمُ اللَّهُ» ‏ 🔹تحقّق وعده‌های الهی از سرچشمه‌ی فضل بی پايان اوست. «فَضْلِهِ‌- واسِعٌ» ‏ 🔹رشد و توسعه‌ای كه خداوند نصيب بندگانش می‌فرمايد، بر اساس علم و حكمت اوست. «واسِعٌ عَلِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🌱خداوند، نور آسمان‌ها وزمين است. مَثَل نور او همچون چراغدانی است كه در آن چراغی (پر فروغ) باشد. آن چراغ در ميان حبابی شيشه‌ای و آن شيشه همچون ستاره‌ای تابان و درخشان، چراغ از روغن درخت پر بركت زيتونی بر افروخته شده، كه نه شرقی است و نه غربی. (روغنش به قدری صاف و شفّاف است) كه بدون تماس آتش نزديك است (شعله‌ور شود و) روشنی دهد. نوری است بر فراز نور ديگر. هر كس را خداوند بخواهد به نور خويش هدايت می‌كند، و خداوند برای مردم مَثَل‌ها می‌زند و خداوند به هر چيزی آگاه است.35/نور 🔷خدای تعالی اين نور را به چراغی مثل زده كه در شيشه‌ای قرار داشته باشد و با روغن زيتونی در غايت صفا بسوزد و چون شيشه چراغ نيز صاف است، مانند كوكب دری بدرخشد، و صفای اين با صفای آن، نور علی نور تشكيل دهد، و اين چراغ در خانه‌های عبادت آويخته باشد، خانه‌هايی كه در آنها مردانی مؤمن، خدای را تسبيح كنند، مردانی كه تجارت و بيع ايشان را از ياد پروردگارشان و از عبادت خدا باز نمی‌دارد. 🔷‏اين مثال، صفت نور معرفتی است كه خدای تعالی مؤمنين را با آن گرامی داشته، نوری كه دنبالش سعادت هميشگی است، و كفار را از آن محروم كرده، و ايشان را در ظلماتی قرار داده كه هيچ نمی‌بينند. پس كسی كه مشغول با پروردگار خويش باشد و از متاع حيات دنيا اعراض كند به نوری از ناحيه خدا اختصاص می‌يابد، و خدا هر چه بخواهد می‌كند، ملك از آن او است، و باز گشت به سوی او است، و هر حكمی بخواهد می‌راند، قطره باران و تگرگ را از يك ابر می‌بارد، و شب و روز را جابجا می‌كند، گروهی از حيوانات را طوری قرار داده كه با شكم راه بروند، و گروهی ديگر با دو پا و گروه سوم با چهار پا، با اينكه همه آنها را از آب آفريده. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5893130115809809769.mp3
59.74M
✅ روش  ♦️ مراحل نزول وحی ♦️ در دو مرحله بر پیامبر نازل می‌شود: 1⃣ مرحله القاء و تلقی: در این مرحله، حقیقت عالی و وزینی که نزد پروردگار است، وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ﴿زخرف/٤﴾ به پیامبر ص القاء می‌شود، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ﴿مزمل/٥﴾ و پیامبر آن را دریافت می‌کند. وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ.. ﴿نمل/٦﴾ -در این مرحله فقط شخص پیامبر مخاطب وحی است. -اگر نزول وحی در این مرحله به پایان برسد، مخاطب وحی به مقام نبوت نائل می‌شود یعنی صرفا یک خبر/نباء را دریافت می‌کند و نبی می‌شود. 2⃣- مرحله زبانی شدنِ وحی: -همان گونه که گفته شد، زبانی شدن به معنی پوشاندن لباس واژگان بر اندام آن حقیقت عالی است که نبی آن را دریافت نموده است. -⬅️در زبانی شدن، آن حقیقتی که از سوی پیامبر دریافت شده است، بتدریج تنزیل می‌شود. -زبانی شدن وحی می‌تواند توسط خداوند انجام شود، یا توسط پیامبر. فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِك ﴿مریم/٩٧﴾ که قران، اینگونه است. -⬅️ در شدن توسط پیامبر، "پیام" از خداوند است ولی "زبان/کلام" از خدا نیست، بلکه از پیامبر است @quranpuyan
شماره 149 سوره صفحه_64 💐🌾در بگیرید 🔸يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِـحِينَ ال عمران/114 [و نيز] به خدا و روز بازپسين مي‌گرايند و به معروف امر و از منكر نهي مي‌كنند و در نيكي‌ها مي‌شتابند و همين كسان از شايستگانند. 🌾سرعت داشتن در کارهاي خير نشانه انگيزه و اشتياق در جلب رضاي خدا و شتاب‌ورزي در آن است. فعل «يُسَارِعُونَ» 7 بار در قرآن آمده است که 3 مورد آن ناظر بر شتاب ورزيدن در کارهاي نيکوست. 🔹سرعت در كار خير، ارزش آن را بيشتر مى‌كند. «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ» 🌾 و صالحان در نيكى‌ها، موسمى نيست دائمى است. «يسارعون» ، كسانى هستند كه با نشاط وشتاب، به سراغ هر مى‌روند، نه فقط بعضى از كارها. «الخيرات» 📚تفاسير بازرگان و نور ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇نگاه فقها به 🛑قسمت پنجم؛ ▪با گرامیداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله ، بخشي از ديدگاههاي ایشان راجع به و نهي از منكر و اجبار در احکام ارایه میگردد: 🛑اول انقلاب وقتی که تصمیم بر اجرای تدریجی قانون حجاب شد، از جمله افرادی که نقش موثری در رسمیت پیدا کردن این قانون داشت، آیت الله منتظری بود که صراحتاً گفت: «حجاب دستور خداست و باید اجرا شود.» 👈از جمله اموری که معمولاً الزام حجاب با آن توجیه می‌شود، مساله «نهی از منکر» است . بسیاری از فقها اجبار در حد کتک زدن و...را از اختیارات عامه مردم خارج کرده‌اند، اما حکومت را مجاز به آن دانسته‌اند. این مساله معمولاً با این سوال مواجه می‌شود که اگر چنین اختیاراتی تحت عنوان نهی از منکر وجود دارد، پس چگونه است که در قرآن گفته شده: لا اکراه فی الدین؟ برخی آیه را ناظر به یک امر تکوینی می‌دانند که عقیده، اساساً بر اساس به وجود نمی‌آید. ( آیت الله جوادی آملی) بعضی نیز می‌گویند آیه ناظر به یک امر اعتباری و تشریعی است و آن اینکه قبل از مسلمان شدن شخصی، نباید او را به احکام اسلامی ملزم کرد. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۲۳۵) بنابراین بعد از مسلمان شدن و پذیرفتن اسلام، حق اکراه با ضوابط نهی از منکر، رسمیت پیدا می‌کند. ♦آیت الله منتظری در هر دو مطلب یعنی نهی از منکر و لا اکراه فی الدین، نظر متفاوتی پیدا کرد. ♦درباره معنای منکر گفت: «برخی معروف و منکر را در ردیف احکام واجب و حرام تصور کرده و گمان کرده‌اند که امر به معروف و نهی از منکر بیان احکام و الزام مردم به احکام است. معروف در جامعه باید به نحوی باشد که همه مردم خوب بودنش را بشناسند، لذا در جایی که حکم به این مرحله نرسیده، باید زمینه آشنایی و آگاهی مردم را فراهم کرد.» (اسلام دین فطرت، ص۶۴۳) 🔻در شماره ۱۲۵ مجله چشم انداز ایران اینگونه امده است: ❓«اگر فرض کنیم مردم مسلمان، بخشی از احکامی که فقها فکر می‌کند جزو شرع است و واقعا هم هست را نخواهند در حکومت دینی اجرا شود، تکلیف حاکم اسلامی‌ چیست؟» آقای منتظری در جواب می‌گوید: «در این صورت هیچ کاری نمی‌توان کرد، لا اکراه فی الدین...مثلا مردم گفتند ما نمی‌خواهیم زنانمان محجبه باشند، آیا با زور می شود را بر آن‌ها تحمیل کنید؟ با نمی‌شود.» ♦ از ایشان می‌پرسند: «پس نظر را می توان ملاک اجرا، نه ملاک حق، قرار داد، هر چند غلط باشد؟» و او جواب می‌دهد: «بله، نظر اکثریت ملاک اجراست. اصلا غیر این نمی‌شود و ، دوام ندارد و دین هم با زور محقق نمی‌شود. دین بایستی با مردم باشد و حاکمیت هم باید در اختیار مردم و اکثریت مردم باشد.» ❓ آیا دولت اسلامی مجاز است حجاب را اجباری و به مردم تحمیل کند؟ آیا مسلمان‌ها در انتخاب نوع پوشش خود آزاد هستند یا خیر؟ 👈پاسخ: «اصل حجاب و پوشش زن از احکام ضروری اسلام است و این هم در رابطه با ظرافت زن و ارزش والای اوست که مورد طمع و تجاوز ناپاکان قرار نگیرد. البته خصوصیت ندارد بلکه نوع و شکل پوشش به اختیار و انتخاب خود زن وابسته است و کسی حق ندارد شکل خاصی را به او تحمیل نماید. و دولت اسلامی باید نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند با تبلیغات صحیح و اقدامات فرهنگی، آن‌ها را به رعایت حجاب اسلامی نماید و اقدامات خشونت آمیز و رفتارهای پلیسی در این گونه موارد معمولاً اثر معکوس داشته است». (کتاب پاسخ به پرسشهای دینی ص ۳۶۴) ♦ برخورد حکومت دینی با تکالیف فردی از قبیل ترک نماز، روزه و حتی امور فرهنگی و اجتماعی همچون حجاب، چگونه باید باشد؟ «همان طور که در عقیده و استفاده از زور برای پذیرش عقیده ممکن و جایز نیست، اگر کسی بخواهد جامعه‌ای را متدین و مقید به تکالیف دینی کند نمی‌تواند مردم را به زور و اجبار متدین کند و ارزشی ندارد. حکومت دینی می‌تواند برنامه‌ریزی کند تا مردم با اشتیاق به عبادت و دعا بپردازند، نماز بخوانند و روزه بگیرند، اما حق اجبار و اکراه آنان را ندارد». ♦ «اصل حجاب زن در مقابل از اسلام است؛ اما شکل و نوع آن در اسلام مطرح نیست و در اختیار زن می‌باشد، و او در انتخاب نوع حجاب آزاد است و کسی نمی‌تواند نوع و شکل خاصی از حجاب را به زن تحمیل نماید». «دین – اعم از اصول، فروع و اخلاق – قابل تحمیل نیست و اصولاً دین تحمیلی در هر یک از امور ذکر شده ارزشی ندارد؛ بلکه باید با منطق و استدلال و موعظه‌ی حسنه و عمل صحیح، دین را تبلیغ نمود تا افراد از روی اعتماد و رغبت به دین روی آورند».(ص ۷۸ جلد دوم دیدگاه‌ها) ❇جهت ملاحظه نظر سایر فقها به لینک زیر مراجعه نمایید https://B2n.ir/t42501 کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁💕أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ وَمُذِلُّ الْأَعْداءِ ؟ أَيْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوىٰ ؟ أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟ أَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايَةِ الْهُدىٰ؟ أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا؛ 🌸🍂کجاست عزّت‌بخش دوستان و خوارکننده دشمنان، کجاست گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا، کجاست دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود، کجاست جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست صاحب روز پیروزی و گسترنده پرچم هدایت، کجاست گردآورنده پراکندگی صلاح و رضا؛ 💫فرازی از دعای ندبه    @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5949647375709508960.mp3
16.32M
♻️ ، و آرمان نگاه عدالت محور حضرت زهرا در خطبه فدکیه در کنار فرایض مثل نماز و روزه، عدالت را هم ذکر میکند.   فرض الله.. العدل تسکینا للقوب عدالت مایه ارامش جامعه است ✅پیامبر هم در اخرین سخنرانی خود به حاکمان هشدار داد که مردم را نکنید که موجب کفر انها شوید ✅حضرت علی پس از 5 سال خلافت حداقل رااینگونه توضیح میدهد و قسم میخورد که درکوفه هیچ کس بدون نان گندم، اب و مسکن نیست. مگر ما مدعی پیروی از اینها نیستیم؟! ✅امام صادق خط فقر را برخورداری از غذا، مسکن، تعلیم، ازدواج و حج میداند. ✅ و همدلی دستوری ایجاد نمیشود. حضرت فرمود مایه استیناس و انس و همدلی جامعه در احکام عادلانه است. 🔸۱۵ آذر .  تهران استاد سروش محلاتی @quranpuyan
♦از کارهای بیهوده و قضاوت در مورد اینکه گذشتگان، ملعون اند یا مرحوم، دست بردارید و به انچه که وظیفه شماست بپردازید 🔹️شهید آیت الله مطهری، بر این باور است که در ، جنبه آن است که باید مورد هدف قرار گرفته و از آن استفاده شود. تحقیق درباره مسائلی که از آن نمی توان گرفت، بی فایده است؛ مثلا بحث وجدل درباره بودن و نبودن شخصیت های تاریخی که کاری خدایی است به پژوهشگر تاریخ ارتباطی نداشته و به رشد و تعالی او هیچ کمکی نمی تواند بکند. به باور مرحوم مطهری، بسیاری از افراد در این زمینه لغزیده اند و به جای آن که در مسائل مهم و سودبخش تحقیق کنند، به بررسی مسائل بیهوده رو آورده و خود را به آن مشغول ساخته اند. 🏷شايد عنايت بيشتر در مِثل آيه 💫 «تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ‏» 👌به اين است كه شما فقط بايد از گذشته بياموزيد، شما مسئول اعمال آنها از جنبه الهى نيستيد، 👈 امر آخرت آنها و يا ‏ بودن آنها مربوط به كار خداست نه كار شما، هيچ وقت در اين جهت فكر نكنيد ♦♦و جدل نكنيد كه آيا آنها ملعون ‏اند يا مرحوم و وقت را صرف اين فكر نكنيد، اگر خدا صريحاً بيان كرده كه كرده و اگر نكرده كشف و تحقيق آن و استدلال و اقامه برهان بر آن مربوط به شما نيست. شما درباره آنچه مربوط به خود شماست فكر و تدبر كنيد كه فكر صحيح اين است. ❌ متأسفانه جامعه اسلامى از جمله مواردى كه لغزيد همان فكر كردن در مسائل بيهوده بود؛ از آن جمله راجع به وظايف الهى در عالم آخرت. اين سنخ مجهولات را موضوع تفكر خود قرار دادند. 📚یادداشت های استاد مطهری: 13، 249. 🏷ملّا را ديدند كه چوب بزرگى به دو دست گرفته و كلاهش را روى آن چوب گذاشته و به سرعت مى‏چرخاند و در اين حال ديدند كه شلوارش پايين افتاده و آنچه بنا نيست پيدا باشد، پيدا شده. گفتند: ملّا شلوارت را بالا بكش. گفت: ببينيد آخر فرصت دارم؟! از اين قبيل است، عمل بسيارى از مردم كه دائماً در هستند و بى‏ جهت كارهايى براى خود درست كرده ‏اند و وقتى و فراغتى براى خود باقى نگذاشته ‏اند؛ مانند ‏هاى_روحانى و مشاغل درسى آنها در برابر اصلاحى آن ها. 📚 یادداشت های استاد مطهری: 15، 160 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ 🔸 زندگی دنیا [بدون ایمان] جز کالای فریبنده نیست‌ 📗سوره حديد، آیه ۲۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 37 تا 43 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5994687576756196860
2.5M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan