4_5870710536848545647.mp3
78.29M
✅شرح #قرآن آیه ۳۵ #سوره_فصلت
حظ عظیم برای چه کسانی است
وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيم
⏱00:54
✅نظام عجیب جهان
#نظم/#دنیا
⏱08:48
✅شرح دعای #ابوحمزه_ثمالی
لا لِأَنَّکَ أَهْوَنُ النَّاظِرِینَ وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِینَ
⏱17:23
⏱29:43
✅رها کردن شیطان
تبیین آیه ۲۰۱ #سوره_اعراف
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ
⏱21:09
✅نسیم هایی که در #زندگی می وزد
⏱23:57
✅ساحت دین
#معنا #حقیقت
⏱43:23
💢اگر دینی یا فرقه ای گفت اینها را چون خدا گفته بپذیر و #عقل را تعطیل کن، بزرگترین خطر است چون همه #جنایات با تطیلی عقل رخ میدهد
✅شعری از #مولانا
ای رستخیز ناگهان وی رحمت بیمنتها
ای آتشی افروخته، در بیشه اندیشهها
استاد علی بزازی
🆔 @bazzazi_ali
کانون توحید (جلسه شصت و چهارم)
@quranpuyan
#زندگي_قرآني
شماره 154
سوره #ال_عمران صفحه_64
#امربه_معروف و #نهى_ازمنكر از صفات #مومنان
🔴قسمت پنجم:
🖊مسأله ی 859- برحسب آيه ى كريمه ى «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أمَّةٌ يَدْعُونَ إلى الْخَيْرِ وَ يَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (سوره ى آل عمران، آيه ى 104)
تا هنگامى كه شخص تارك واجب و مرتكب حرام، وجوب و حرمت را نشناسد، و يا قانع به وجوب و حرمت آن ها نشده باشد، زمينه اى براى امر به معروف و نهى از منكر نيست، زيرا برحسب ترتيب ياد شده در اين آيه نخست «يَدْعونَ إلَى الْخَيْرِ» است كه خير شامل علم و عقيده و عمل مى باشد،
👈و سپس «يأمرونَ بِالْمعروفِ وَ يَنْهونَ عَنِ الْمُنكرِ» كه در صورت سرپيچى از انجام واجبى كه مى داند و به آن معتقد شده، و يا ترك حرامى كه مى داند و به آن معتقد شده، بايستى مورد امر و نهى قرار گيرد كه اين امر و نهى داراى مراتب سه گانه ى قلبى، لفظى و عملى است، كه نخست در قلبش با فعل واجب و ترك حرام هم آهنگ باشد و سپس با عباراتى روشن و ملايم امر و نهى كند و اگر لفظ بى اثر ماند او را در زاويه اى تنها گذارده و با او ترك معاشرت نمايد، و در آخر كار، امر و نهى عملى است كه با قهر كردن، تهديد كردن، شماتت شايسته كردن و در پايان پس از طى همه مراحل و با توجه به شرائط ديگرى با زدن و مانند آن امر و نهى كند و اين خود مرتبه ى سومِ امر و نهى مى باشد كه بخش عملى است.
🖊مسأله ی 860- امر و نهى كننده بايد #واجب و #حرام مورد امر و نهى را به خوبى بشناسد، و نيز بداند كه طرف مقابل با علم و اعتقاد به وجوب و يا حرمت بدون هيچ عذر و ضرورتى واجب را ترك و يا حرام را انجام داده و توبه هم نكرده و تصميم بر توبه هم ندارد، كه در اين جا امر و نهى در صورت توان و امكان واجب است.
🖋مسأله ی 861- امركننده، به چيزى بايد امر كند كه خود آن رابدون عذر ترك نكرده باشد، و نهى كننده از چيزى بايد نهى كند كه خود آن را #بدون_عذر مرتكب نشده باشد، و يا اگر واجبى را ترك و يا حرامى را انجام داده توبه كرده باشد، زيرا برحسب كريمه ى «أتأمُرُونَ النّاسَ بالْبرِّ وَ تَنْسَوْنَ أنفُسَكُمْ وَ أنْتمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أفَلا تَعْقِلُونَ» (سوره ى بقره، آيه ى 44): «آيا مردم را به نيكى امر مى كنيد و خودتان را فراموش مى كنيد و حال آن كه شما كتاب الهى را مى خوانيد، آيا پس تعقل نمى كنيد»
🖋مسأله ی 862- اين امر و نهى نبايد او را دچار #خطرى مهم تر از مورد امر يا نهى كند، زيرا رعايت مهم تر قاعده اى هميشگى و همگانى است كه در ميان دو واجب كه قابل جمع نيستند واجب مهم تر واجب است، و ديگرى كه موجب ترك اين مهم تر است حرام است، و چون حفظ جان، مال، ناموس خانواده، عقل و ايمان- كه نواميس پنج گانه نام دارند و از اصول واجبات در تمامى اديانند، هر واجبى كه در رديف مادون اين ها قرار گيرد در برابر اين ها نه تنها واجب نيست كه حرام نيز هست.
👈اين ها شرائط #واجب_بودن و نيز جايز بودن امر و نهى است و ديگر هيچ كه امن از ضرر و يا احتمال تأثير هيچ كدام نقشى در اين ميان ندارند، مگر ضررى كه از ترك امر و نهى بيشتر بوده و يا با آن برابر باشد، كه در صورت اول #امر و #نهى_حرام و در صورت دوم نه واجب است و نه حرام بلكه از باب «فَمَن تَطَوَّع خَيراًفَهُو خَيرٌله» (سوره ى بقره، آيه ى 158) #مستحب نيز مى باشد
🖋مسأله ی 864- #امر_به_معروف_ونهى_ازمنكر بر #امت_اسلامى واجب كفايى است بدين معنى كه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أمَّةٌ ...» (سوره ى آل عمران، آيه ى 104) گروهى از همگى شما مؤمنان بايستى آماده باشند كه هندسه ى دعوت الهى را در سه ضلع «يدعون الى الخير- و يامرون بالمعروف- و ينهون عن المنكر» تأسيس كرده و كاخ رفيع هرگونه خير و سعادت را براى امت اسلامى بنا كنند.
📚از رساله نوين مرحوم ايت اله صادقي تهراني
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst151_shryT-mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هیچ #اختلافی_بین_انبیاء نیست.اصرار #رهبران_الهی این است که #خود را #بشناس تا #جهان را #بشناسی و جهان را بسازی
♦ آنچه که بین ادیان هست تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است هیچ اختلافی بین انبیاء نیست، الآن اگر فرمایش عیسای مسیح (سلام الله علیه) درست اجرا بشود جهان اصلاح خواهد بود، منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام (علیهم الصلاة و علیهم السلام) عمل بشود روشن تر خواهد بود.
🔹 خداوند می فرماید اگر غیر از دنیا خبری نباشد و اگر جهان فقط دنیا باشد بدون حساب و کتاب، می شود باطل و لغو و بیهوده، چون هر کسی هر کاری بکند بی حساب و کتاب خواهد بود آنکه دنیا را با تمام نظم های علمی آفرید فرمود دنیای بی آخرت بازیچه است که هر کس هر کاری بکند بکند و حساب و کتاب نداشته باشد و ما بازیگر نیستیم ﴿ما بَینَهُما لاعِبین﴾؛ اگر غارتگران و خونریزان #غزه، یک؛ با خدمتگزاران جامعه، دو؛ اینها همه بمیرند و هیچ خبری نباشد نه او کیفر ببیند و نه این پاداش، می شود بازیچه! خدا می فرماید ما بازیگر نیستیم.
🔻همه انبیاء آمدند گفتند جهان منظم آن قدر منظم است که «اَبروی تو گر راست بدی کج بودی»، این حرف همه انبیاء است، ما در مشترکات باهم هستیم، حرف های مسیح (علیه السلام) همین است، حرف های انبیای دیگر(علیهم اسلام) همین است، البته تفاوت درجات محفوظ است، اما این حرف ها #اگر_عملی_بشود جهان گلستان خواهد بود، لذا قرآن کریم بعضی از معجزات دین مسیح را جهانی می داند و نمی گوید معجزه #عیسی(سلام الله علیه) برای مسیحی ها است بلکه می فرماید ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین﴾، یعنی عیسی و مریم دو تایی که یکی مادر بشود بدون همسر، یکی پسر بشود بدون پدر این #معجزه_جهانی است ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیةً لِلْعالَمین﴾، نه «آیةً للمسیحی ها»!
👈ما امیدواریم که این بیانات در روزی جهانی بشود چه اینکه علماً جهانی است عملاً جهانی بشود تا ما نه آن خاطره تلخ #غزه را ببینیم و نه #جنگ_های_نیابتی مقطعی را.
🔹 اصرار رهبران الهی(علیهم السلام) این است که #خود را #بشناس تا جهان را بشناسی و جهان را بسازی،
ای انسان، تو مثل یک درختی نیستی که بمیری و هیزم بشوی، بلکه یک پرنده ای هستی که تا کوه قاف به عنوان سیمرغ طلبی پرواز می کنی ...
امیدواریم روزی جامعه بشریت از خواب بیدار بشود و بیدار زندگی کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
🔶آنچه لازمه مشترک جهان بشریت کنونی است انبیاء به اتفاق گفته اند،آنچه در جریان #غزه و امثال غزه می گذرد بر#خلاف همه #ادیان_الهی است.
🎙 از سخنان آیت الله جوادی آملی در ديدار با اسقف اعظم گرجستان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸💞اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَ الْعَافِيَةَ وَ الْمُعَافَاةَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
🤲 بار خدايا از تو عفو و بخشش و سلامت از هر لغزش و هر گونه آسايش در دنيا و آخرت مى طلبم.
💫تعقیبات مشترک نمازهای یومیه (مفاتیح الجنان)🌸🌸
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5951698540420928800.mp3
14.65M
♻️ #فاطمه ، #امامت در قیام و درقعود
♦اگر امامت و #حکومت حق حضرت علی ع بوده است، چرا برای گرفتن ان قیام و یا تلاش نکردند مگر نه اینکه حق، گرفتنی است؟
✅حکومت، حقی است متفاوت از سایر حقوق.
خود حضرت علی فرمودند: لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ .
ولایت حقی است که مردم میدهند اگر دادند، می پذیریم و اگر ندادند، مثل بقیه مردم جامعه، شهروند خواهیم بود.
اهل بیت برای حکومت. قیام و کودتا نمی کنند.
💢پیامبر به من فرمودند ولایت امت من برای توست اگر امدند و با رضایت اجتماع همراه بود بپذیر و گرنه رها کن. «یابن أبی طالب لك ولاء اُمّتی فإن ولّوك فی عافیةٍ وأجمعوا علیك بالرّضا فقم بأمرهم، وإن اختلفوا علیك فدعهم وماهم فیه فإنّ اللَّه سیجعل لك مخرجاً».
✅حضرت فاطمه و امام باقر هم پاسخ یکسانی باین سوال داده اند که امام مثل #کعبه است مردم بسراغ او میروند نه او بدنبال مردم.
مردم همانگونه که با اختیار اصل دین را می پذیرند اصل حکومت اسلامی و اجرای احکام توسط حکومت را هم باید با اختیار خود بخواهند
🔸۱۶ آذر . تهران .
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🌹🌹با سلام به همراهان عزیز قرآنی
💠قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ اَلْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ.
برترین شما کسی است که #قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد
♦♦با توجه به اقدام مثبت رفع فلیتر پیام رسان #واتساپ باستحضار میرساند
لینک گروههای فعال مرتبط با قرآن پویان در واتساپ بشرح زیر میباشد:
♻♻گروههای #تقرب
مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه
به ترتیب نزول سوره ها همراه با
✅ #ترتيل، #ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ
✅ فایل صوتی #تفسیر آيات صفحه
✅ #گزیده_نکات_تفسیرے از مفسران مختلف
✴گروه تقرب 1
سوره #سجده
https://B2n.ir/w36836
🔶گروه تقرب 2
مرور سوره ها به ترتيب نزول 📖سوره مبارکہ #نمل
https://B2n.ir/d82328
♻♻♻ گروه #زیست_قرآنے :
آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی
1- ساعت 6 صبح : #صبحگاه_معنوی
2-ساعت 11: ( روزهای زوج) #نكات_آموزنده_قرآنی
(روزهای فرد) #حکمتهای_نهج_البلاغه
3 -ساعت 19: #گفتارهاي_حكيمانه
https://B2n.ir/k15408
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📜 نمونه اي از #خرده_گیری های رايج #متکبرانه ميان #علما، #نخبگان، مديران و كارشناسان كشور:
اين مطلب بديهي است يا بطلان فلان امر بديهي است
🔹️"بنابر باور شیخ انصاری، اینکه برخی برای مبالغه در نادرست شمردن باور دیگری، آن باور را #بدیهی_البطلان می شمارند، به نوعی #عیب_جویی به حساب می آید، زیرا کسی که اعتقادی را بدیهی البطلان می شمارد، به صاحب آن اعتقاد کنایه زده و درک و #فهم او را در حدی می داند که نمی تواند امور بدیهی را دریابد.
در صورتی که موضع گیری درست، آنست که در بیان اشکال گفته شود: لازمه آن باور مورد اشکال، گزاره ای است که نادرستی آن گزاره کاملا بدیهی است.
دراین صورت #کنایه ای وجود ندارد، زیرا این ملازمه امری بدیهی نبوده و برای صاحب آن باور مطرح نبوده تا گفته شود اشکال گیرنده به او کنایه زده است.
🔻🔻به هرحال، ظاهرا به باور مرحوم انصاری، سبب این گونه از اشکال گرفتن ها را می توان بیماری های روانی از جمله #غرور، #حسد، #خودپسندی و پول درآوری با علم دانست.
📚مکاسب: ۱، ۳۳۱.
🔺️ناگفته نماند، شیخ انصاری در مواردی به خواننده کتابش با تعبیر "انت خبیر" خطاب کرده و به نوعی به برخی از #عالمان #کنایه زده است.
مثلاً در موردی که محقق اردبیلی مطلبی را خلاف #عقل و نقل می داند، شیخ انصاری در بیان اشکال به مطلب ایشان، خواننده را با تعبیر پیش گفته، مخاطب قرار داده و ادعا کرده که مخاطبش بر این آگاه است که چنین مطلبی مخالف عقل نیست.
از این رو شیخ انصاری، به گونه ای مخاطبش را بالاتر از مرحوم اردبیلی قرار داده و فضای عقل را خالی از آنچه اردبیلی ادعا کرده، دانسته است، به گونه ای که عقل مخاطب چنین مطلبی را در می یابد.
📚مکاسب: 2، 206."
برگرفته از كانال مركز پژوهشهاي تاريخ اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛