♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿حم (۱) وَ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (۲) إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ (۳) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (٤)
سوره مبارکهٴ «دُخان» که جزء «حواميم» هفتگانه است، در مکه نازل شده است؛ اين هفت سوره که مصدّر به «حم» است، گذشته از اينکه عناصر محوري اينها اصول دين است، بحث مهم اينها درباره وحي و نبوّت و کيفيت نزول وحي و امثال آنهاست.
اوّلِ اين «حواميم» هم به قرآن کريم اختصاص دارد: ﴿حم ٭ وَ الْكِتَابِ الْمُبِينِ﴾، سوگند به «کتاب مبين» در حقيقت سوگند به «بيّنه» است؛ قَسمهاي الهي به خود دليل و برهان است، پس اينکه ميفرمايد به قرآن قَسم! براي اينکه قرآن «بيّنه» و شاهد الهي است که «تبشير» و «إنذار» را خوب تحليل ميکند و مانند آن.
در بخشهايي از آيات قرآن کريم، قرآن به عنوان نور معرفي شده است که ﴿قَدْ جَاءَكُم مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ كِتَابٌ مُبِينٌ﴾.
فرمود قَسم به قرآن که ما آن را در شب بابرکت نازل کردهايم، ما براي «إنذار» اين کتاب را نازل کرديم: ﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ﴾
﴿چه زماني قرآن نازل شده است﴾
يک طايفه از آيات عهدهدار اين هستند که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ﴾ طايفهٴ ديگر ميگويد که ما آن را در شب نازل کرديم؛ مثل همين آيه سوره «دُخان» که فرمود: ﴿إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ﴾، پس از نظر ظرفيت ماه، در ماه مبارک رمضان بود و برابر آيهٴ سه همين سوره «دُخان» هم در شبي از شبهاي ماه مبارک رمضان بود که فرمود ما آن را در شب بابرکت نازل کرديم و آن شب هم شب قدر است که ﴿إِنَّا انزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾. بنابراين طبق اين سه طايفه از آيات مشخص ميشود که در چه زماني قرآن نازل شده است.
ادامه دارد....
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 164
سوره #ال_عمران صفحه_65
🟧 #نشانه_شناخت_دشمنان
💠إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ال عمران/120
🌱اگر به شما خيري [=موفقيت و پيروزي] رسد، ناراحتشان ميكند و اگر ناگواري براي شما رخ دهد، بدان شادمان ميشوند
👈 اين آيه راه شناختِ دوست و دشمن را بيان مىكند كه آن، توجّه به روحيات و عكسالعمل ديگران در مواقع كاميابى و يا ناكامى مسلمانان است.
🔻در سياست خارجى نيز توجّه به محكوم كردنها، تأييد و تكذيبها، و انواع كمكها و تبليغات، لازم است.
⬅️در آيات قبل، به #مسلمانان سفارش كرد كه #دشمنان را #نه_ياور همراه خود بگيرند و #نه_دوست خودحسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خيرى به شما برسد، ناراحت مىشوند. «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ»
🔻در #مقابله_باحسودانى كه از رشد ما ناراحتند، #صبر و #تقوا چارهساز و كليد پيروزى است. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ»
📚تفسير نور
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟣 #خدا_انگاری انسان ؛ از الهیات به سیاست
(بحثی بمناسبت میلاد حضرت #مسیح)
🏷در باره حضرت مسیح در قرآن دو موضوع با حساسیت مطرح شده :
یکی ولادت اعجاب او ( سوره مریم آیه ۱۶ تا ۲۴ ) و دیگری خدا انگاری او از سوی نصاری : قالوا ان الله هو المسیح بن مریم ( سوره مائده آیه ۷۲) خدا انگاری انسان در معنی صحیح آن ریشه در یک بنیان فکری دارد که گاه انسان به رتبه ای از قرب میرسد که از خدا فاصله ای ندارد و جلوه ای از حق میگردد و مظهر تام و تمام حق تعالی میگردد . در فلسفه از "تشبه به باری " به عنوان غایت یاد میشود . (الاسفار الاربعه ج ۱ ص ۲۴ ) البته این اعتقاد اگر به کثرت عددی حق تعالی بیانجامد و به وحدت شخصی او آسیب برساند با توحید در تضاد خواهد بود .
🏷#خدا_انگاری و #شرک
خدولی آیا کسانی که الوهیت عیسی را مطرح و او را عبادت میکردند ، میتوانستند موحد باشند؟ در برابر این انحراف ، اولین وظیفه متوجه خود عیسی است که بصراحت الوهیت خود را نفی کرده و مردم را بعبودیت خداوند فرا خواند : اَ انت قلت للناس اتخذونی و امی الهین ...ما قلت لهم الا ما امرتنی به ان اعبدوا الله (سوره مائده آیه ۱۱۷)
مسیحیان دچار غلو شدند چرا که به شانی بالاتر از رسالت برای عیسی اعتقاد پیدا کردند : لا تغلوا فی دینکم ...انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله ( سوره نساء آیه ۱۷۱)
🏷#خدا_انگاری_خط_قرمز_انبیاء
مسیح مانند هر پیامبر دیگری حق نداشت که مردم را دعوت به خود کرده و خود محور حق قرار داده و به کرنش در برابر خود فرا خواند : ما کان لبشر .... کونوا عبادا لی ، او و هر پیامبر باید مردم را "ربانی" تربیت کنند : کونوا ربانیین ( سوره آل عمران آیه ۷۹ ) و به این معنی همه انبیاء با خدا انگاری انسان مطلقا مبارزه کرده اند ، موسی نمی گفت فرعون ربوبیت ندارد و لی من دارم ! ابراهیم هم نمی گفت نمرود ربوبیت ندارد ولی من دارم !
🏷#خدا_انگاری_فرعون
برای فرعون ، ادعای ربوبیت یک مبنای اعتقادی نداشت ، او با (انا ربکم الاعلی ) سرنوشت مردم را در دست خود میدید و از مردم اطاعت چشم بسته میخواست . نه انکه آسمانها را در اختیار خود بداند . نمرود هم که میگفت : انا احیی و امیت ( سوره بقره ۲۵۸) مقصودش زنده کردن مردگان گورستان نبود بلکه میگفت : نبض حیات انسانها در دست من است هر کس را که بخواهم شاهرگش را میزنم ! ربوبیت در نزد او همان قدرت مطلقه اش بود .
🏷#خدا_انگاری_صنفی
اندیشه حلول و خدا انگاری ، در آغاز جنبه شخصی داشت و مقامی برای شخص عیسی بود ، ولی سپس مقامی برای نهاد روحانیت مسیحی و کلیسا قرار داده شد و ادعا میشد که الوهیت در کلیسا حلول کرده است . بخشی از گفتگوی هانری کربن و علامه طباطبایی به این مساله اختصاص دارد . علامه در آنجا میگوید: کلیسا حلول را بجای عیسی بخود تطبیق داد و خود را مصدر علی الاطلاق حکم و فرمانروای مفترض الاطاعه و بی چون و چرا معرفی کرد . علامه این فاجعه را "دیکتاتوری بتمام معنی" مینامد . ( رسالت تشیع در دنیای امروز ص ۵۷ و ۶۷) ایشان توضیح میدهد که در تاریخ مسلمانان نیز این اتفاق افتاده است .
🏷#خدا_انگاری_واقعی
پس نباید گمان برد که ربوبیت در ادعای خدا انگاران یک نام است و امروز آن نام بگوش نمی رسد . ربوبیت در فرهنگ جباران یک نسبت در روابط حاکمان و شهروندان است و در برابر عبودیت قرار دارد و برای داوری در باره وجود نسبت ربوبیت در حاکمان ، باید علائم عبودیت را در مردم شناسایی کرد ، اگر این نشانه ها در جامعه وجود دارد فرمانروا ، خود را در جایگاه "رب اعلی" میداند هر چند خود را را به زبان "عبد ادنی" معرفی کند .
🏷#خدا_انگاری و #برده_انگاری
امیر المومنین در خطبه قاصعه واقعیت ربوبیت فراعنه نسبت به مردم را عریان ساخته و حال مردم را که به عبودیت گرفته شده اند را بازگو کرده است : زجر و شکنجه ، سختی زندگی ، ذلت و تحقیر شخصیت ، اضطرار و درماندگی ، محرومیت از دفاع : اتخذتهم الفراعنه عبیدا فساموهم سوء العداب و جرعوهم المرار ..لا یجدون حیله فی امتناع و لا سبیلا الی دفاع ( خطبه ۲۳۴)
🏷 #فرا_خدا_انگاری
ولی انسانهای سلطه گر ، به "خدا بودن" هم قانع نیستند ! آنها ادعاهایی دارند که خداوند هم بصراحت از خود نفی کرده است : خداوند بارها در قرآن با تعبیر امتناعی و سلبی (لو شاء الله ) برخی از امور را از ساحت ربوبی دور دانسته است :
لو شاء الله لجمعهم علی الهدی .
لو شاء الله ما اشرکوا .
لو شاء الله لجعلکم امه واحده و ....... ولی این مدعیان که اراده خود را برتر از مشیت الهی میدانند میخواهند آنچه خداوند ممتنع قرار داده است را عملی کنند و همه انسانها را بسعادت موهوم خود رسانده و گیتی را یک پارچه هدایت کنند و همه تفاوتها را از میان بردارند !
🎙استاد سروش محلاتي
لينك فايل صوتي سخنراني
https://eitaa.com/quranpuyan/9317
@quranpuyan
#آیههاینور
🔹اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
🔸عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديكتر است
📗سوره مائده، آیه ۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 40 تا 60
📄#صفحه_369
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_369
❇️به #مخالفان فرصت دهيد تا در راه #عقيده و #هدف خود تلاش و حركت كنند
💠قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ (۴۳) فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ (۴۴/شعراء)
🌱(روز موعود فرارسيد و همهی ساحران جمع شدند،) موسی به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را میخواهيد بيفكنيد. پس (ساحران) ريسمانها و عصاهای خود را (به زمين) افكندند و گفتند: به عزّت فرعون سوگند كه قطعاً ما پيروزيم.
🔹مردان خدا به غلبهی حقّ و پوچی سحر ايمان داشته واز موضع قدرت و با آرامش سخن میگويند، نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ»
🔹به مخالفان فرصت دهيد تا در راه عقيده و هدف خود تلاش و حركت كنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ»، آنگاه محكم ومنطقی پاسخ آنان را بدهيد.
🔹كافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار میدهد. ساحران در پيروزی خود شك داشتند و در آيات قبل میگفتند: «إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ» ولی در حضور فرعون، با خودشيرينی و تملّق گفتند: «بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» وبه پيروزی تظاهر میكردند و به اصطلاح جنگروانی راه میانداختند. «إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan