eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅در #نمایشگاه_کتاب تهران،از 4 تا 14 اردی بهشت، کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را میتوانید از غرفه نشر #علویون خریداری نمایید. ادرس: شبستان #مصلای تهران،راهرو 23،غرفه 13
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز دوم سوره يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاء مَوْرًا {9} روزى كه آسمان سخت در تب و تاب افتد(از حرکت منظم خود منحرف شود)   وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا {10} و كوهها [جمله] به حركت درآيند فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ {11} پس واى بر تكذيب كنندگان در آن روز  الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ {12} آنان كه به ياوه سرگرمند  يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا {13} روزى كه به سوى آتش جهنم كشيده مى شوند [چه] كشيدنى هَذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ {14} [و به آنان گويند] اين همان آتشى است كه دروغش مى پنداشتيد  أَفَسِحْرٌ هَذَا أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُونَ {15} آيا اين افسون است يا شما [درست] نمى بينيد  اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاء عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {16} به آن درآييد خواه صبرکنید يا نکنيد به حال شما يكسان است تنها به آنچه مى كرديد مجازات مى يابيد  💢عصاره فراز آیات (16-9): مکذبان عذاب اخروی،در قیامت که با حوادث عجیب و عظیمی همراه است،در اتش عذاب میشوند. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
همایش استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر پنج شنبه 12 اردیبهشت 9 الی 17 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران،اتوبان کردستان، نبش خیابان 64 غربی(دکتر آیینه وند ) حضور برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است 🍀🍀 @ihcsir
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️ و در قرآن 🔶 الم تر الى الّذين يزكون انفسهم بل اللّه يزكى من يشاء و لا يظلمون فتيلا(49) سوره نساء 🔶مگر آن كسان را خود را به عنوان پاكى ستايند، نمى بينى با اين كه خداى تعالى است كه هر كس را بخواهد پاك و تزكيه مى كند، و احدى در اين كار استقلال ندارد، و مردم حتى يك خردل ستم نمى شوند (49)سوره نساء 👈راغب در مفردات ميگويد:اين قسم از تزكيه درباره خويشتن و اين كه كسى خود را مذموم است، و خداى تعالى از آن نهى كرده مى فرمايد: (لا تزكوا انفسكم )، و نهى خداى تعالى از اين قسم تزكيه، خود نوعى تاءديب بندگان است، چون مدح كردن انسان از خود، هم از نظر عقل و هم از نظر شرع قبيح است، 🔷و به همين جهت وقتى از حكيمى پرسيدند آن چه عملى است كه با اين كه حق است زشت است ؟ گفت : اين كه كسى خود را به كمالى كه دارد كند، اين گفتار راغب بود 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ با توجه به مباحث ارایه شده در خصوص ربا،میتوان نکات زیر را برشمرد: ✅1- معنی لغوی ربا،زیادی است.در تفسیر فرقان به مفت خواری تعبیر شده است. لذازیاده طلب کردن در قرض و کسب درامد بیشتر از این طریق بدون هیچ گونه کارو تلاش مفید،ربا محسوب شده و حرام است. ✅2-با توجه به موضوع تورم وکاهش ارزش پول در طول زمان بویژه در شرایط کشور ما،و با ملاحظه اینکه فرد قرض دهنده هم نباید دچار ضرر شود تا انگیزه افراد جامعه به سنت قرض الحسنه کاهش نیابد ،برخی فقها حفظ ارزش پول قرض داده شده در زمان ادای قرض را مجاز دانسته اند که منطقی نیز میباشد. یعنی اگر فردی پولی قرض داد و در زمان باز پس گیری آن،به میزان ارزش واقعی آن یا همان معادل قدرت خرید در ان زمان را طلب کند،مشمول ربا نیست.اما زیاده از این مقدار،ربا محسوب میشود.  ✅3-به نظر میرسد با توجه به وجود ملاکهاو شاخص های مختلف مالی و اقتصادی،می توان نرخ تورم رسمی کشور را برای فاصله زمانی قرض گرفتن و پس دادن استخراج و مابه تفاوت ناشی از آنها جهت جبران ارزش واقعی پول در زمان قرض را محاسبه کرد.(هر چند برخی افراد به جهت رهایی از این مسئله ،پول خود را بصورت سکه طلا یا دلار قرض داده و در زمان پس گرفتن هم همان مقدار را دریافت میکنند.) هم اکنون مطابق رویه ای که سالهای طولانی در قراردادهای دولتی اعمال شده و میشود،چنانچه مدت انجام کار ،بیش از سه ماه باشد،دولت رقم قرار داد را براساس درصد افزایش شاخصهای تورم دوره های سه ماهه نسبت به زمان عقد قرارداد، تعدیل می نماید.که این مبنا میتواند در پرداخت قرض های طولانی مدت اشخاص حقیقی و موسسات مالی استفاده شود. ✅4-با رشد جمعیت و تنوع کسب و کارها،وجود بنگاههایی که با ارایه خدماتی،پول پول داران را به پول خواهان و وام گیرندگان برسانند ضرورت پیدا کرده و افراد نمی توانند صرفا از دوستان و آشنایان خود نیازهای زندگی یا سرمایه گذاری خود را تامین کنند. بنابراین به نظر میرسد این موسسات علاوه بر مقدار تورم ،میتوانند هزینه ای بعنوان کارمزد جهت جبران هزینه های اداره خود نیز از مشتریان دریافت کنند کهبه نظر برخی فقها نیز مجاز بوده و ربا محسوب نمیشود.اما زیاده از این مقدار شرط کردن در هنگام وام دادن ،محل اشکال است. ✅5-برخی فقها بین قرض گرفتن جهت تامین مایحتاج زندگی و قرض گرفتن جهت تولید وسرمایه گذاری،تفاوت قایل شده و در نوع دوم ،زیاده خواستن و دریافت بخشی از سود سرمایه گذاری توسط قرض دهنده را مجاز دانسته اند. سید کاظم فرهنگ✨✨✨ پایان http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن کریم 🔰نکوهش از نماز با حالت بی حالی و کسالت - نکوهش از نماز ریایی 💫انَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلًا ﴿۱۴۲﴾ 📚تفسیر فرقان:اينجا "قاموا الى الصلاة" و نه "اقاموا الصلاة" خود دليل است بر اينكه نمازى كه بر پا نشود بلكه تنها بسوى آن رهسپار گردى و در حال كسالت و خود نمائى باشد، خود زمين زدن نماز است و نه بپاداشتن آن، كه اين زمين زدن نماز خود اهانتى به مقام مقدس حضرت حق و ناچيز گرفتن بندگى در برابر او مى باشد بلكه از ترك نماز هم بدتر است. 💢اين آيه در مورد كسانى است كه به حالت كراهت و كسالت نماز مى خوانند و يا نماز مى خوانند تا مردم ببينند، ولى كسى كه در حال بيمارى و يا كسالت بدنى خود را براى نماز آماده مى كند، اين آماده كردن و بر طرف نمودن كسالت خود عبادات است زيرا ميل او به نماز زياد مى باشد، با اينكه حال مساعدى هم ندارد، ولى كسى كه حال مساعدى دارد و خود را به بى حالى مى زند از منافقين است. https://goo.gl/oE5qgc https://eitaa.com/quranpuyan
دستور امام رضا برای روزهای آخر #ماه_شعبان ⚜در روزهای آخر ماه شعبان این دعا را زیاد زمزمه کنیم. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ ♻️ نکات فراز دوم سوره 1- این فراز،توضیحی از زمان و شرایط عذاب واقع میدهد. 2- خوض در قرآن به معنای فرورفتن و غرق شدن در سخنان یاوه و لغو و نیز تمسخر آیات قرآن و افکار حق است و در اکثر موارد با کلمه"لعب"بکاررفته است .در سوره مدثر هم یکی از رفتارهای مجرمین و مکذبین اهل جهنم،همراهی با یاوه سرایان و مسخره کنندگان پیام وحی بود(و کنا نخوض مع الخائضین) 3- در این سوره تهمتهای شاعر،کاهن و مجنون برای پیامبر ذکر شده است. اتهام سحر تا اینجا فقط در سوره مدثر و از زبان یکی از سران کفر مطرح شده بود. ان هذا الا سحر یوثر. با توجه به مونث بودن نار و جهنم،هذا در ایه 15 میتواند ناظر به سحر خواندن قران توسط مکذبین باشد. 4- عبارت ویل یومئذ للمکذبین مجموعا 12 بار در قران بکاررفته که 10بار ان در سوره مرسلات،یکبار مطففین و اخرین مورد هم در سوره طور میباشد. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️ در برابر و خدا خداوند متعال می فرمایند : 🔶"واذا تتلی علیه آیاتنا ولی مستکبرا کان لم یسمعها کان فی اذنیه وقرا فبشره بعذاب الیم."(7)سوره لفمان 🔸و هنگامی که آیات ما بر او خوانده می‌شود، روی برمی‌گرداند، گویی آن را نشنیده است؛ گویی اصلاً گوشهایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت ده! 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
/ چيزهايى كه بر آن ها صحيح است :ايا سجده بر فرش و زيلو جايز است؟ آيت الله صادقي تهراني مسأله ی 289- زمين و هر چه بر روى آن يا درونش از معادن و نباتات است به شرط پاكى و پاكيزگى به طور كلى جايگاه است كه نخست آيات سجده كلًا مطلق است و روايت مسلّم رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم «جُعِلَتْ لِىَ الأرضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً» زمين را در هر صورت جايگاه سجده و وسيله ى طهارت قرار داده است، و تنها برحسب رواياتى پوشيدنى ها و خوردنى ها مستثنى شده كه سجده بر آن ها درست نيست. مسأله ی 290- نباتات زمين در انحصار درختان و گياهان نيست، بلكه معادن نيز از مواليد و روييدنى هاى زمين است و مشمول «الارض و ما انبتته» اند، اين و چه آن، بنابراين اصل معدن كه جزء زمين است هم چون ساير اجزاى زمين سجده گاه است و هرگز اشكالى در سجده بر آن ها نيست، به جز مانند طلا و نقره و عقيق و الماس و فيروزه و مانند اين ها كه تنها از نظر پوشيدنى بودنشان نبايد بر آن ها سجده كرد، مسأله ی 294- در هر صورت آن چه مسلم است اين است كه بر هر چه يا زمينى است مى توان سجده كرد، و آن چه به طور مسلم استثنا شده خوراكى و پوشاكى است كه خوراكيش چيزى است كه براى خوردن آماده است و يا به طور معمول مى توان آماده اش كرد، و پوشاكيش نيز آن چه اكنون و يا در آينده معمولى قابل پوشيدن است، و فرش و زيلو از تمامى اين پوشيدنى ها بيرون است مسأله ی 298- اگر چيزى كه است بر آن سجده كند در دسترسش نيست، مى تواند بر چيزهاى ديگر به ترتيب نزديك و دور سجده كند، و اگر هيچ يك ممكن نشد بر پشت دستش، و در نهايت بر مانند و سجده كند، و سجده بر مانند فرش و زيلو كه در حال عادى هم اشكالى ندارد اين جا بر ساير اين چيزها مقدم است 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛